quote:
Op maandag 26 juli 2010 11:32 schreef mvdlubbe het volgende:Hoi.
Tot nu toe gebruik ik gas (1x campingaz, 1x primus powergas) voor het koken tijdens kampeertochten. Die campingaz is echter (lood)zwaar en met die primus zit je altijd met die lege blikken. Nu overweeg ik dus de aanschaf van een multifuel of omnifuel brander.
Het feit dat je gewoon wat diesel of benzine kunt tanken en daarop kunt koken spreekt me aan. Ook hebben we nog wat gas over (en eventueel een tankje als reserve is misschein wel fijn).
Wat me opviel is dat de branderkoppen vrij zwaar zijn, zo rond de 500 gram. Dat is geen probleem, overigens, op de fiets valt dat gewicht mee, wandelen zullen we nooit gaan doen.
Heeft iemand ervaringen (en wil die delen)? Zijn er nadelen aan of juist zeer grote voordelen?
Een van de voordelen die ik meende te zien is (naast omnifuel-capability) de 'sudderstand' van de omnifuel. Met de branders die ik nu heb is het toch elke keer weer schrobben als je een sausje hebt gemaakt of rijst hebt gekookt.
't Gaat dus (bijvoorbeeld) om dit spul:
[
afbeelding ]
Ha,
Eigenlijk som je zelf alle voordelen / nadelen al op.
Een multifuel brander (kijk ook even bij MSR, prijstechnisch iets beter dan Primus, hoewel primus machtig mooi spul maakt) is iets wat je voor een hele lange tijd koopt, dus een beetje orientatie vantevoren kan inderdaad geen kwaad.
Met benzine of andere vloeibare brandstoffen kun je overal ter wereld wel terecht, waar blikjes gas vaak alleen in de westerse wereld te vinden zijn. Probeer overigens wel altijd de schoonste brandstof te vinden die je kunt krijgen. Dat scheelt ten eerste heel veel in de prestaties van de brander, en ten tweede in onderhoud. Als je diesel stookt, roet ie enorm (niet fijn als je in de tent zou willen koken) en moet je m heel vaak schoonmaken. het beste is coleman fuel, of wasbenzine. Dan euro 95 (let op: meer ongezonde dampen dan in wasbenzine, dus liever niet in de tent koken) , en dan pas de "inferieure" brandstoffen zoals petroleum en diesel.
Sudderstand: ik heb een uitgebreid arsenaal aan branders, vooral van MSR. Daar zijn er een paar van die maar 1 kraantje hebben, aan de pomp. Kan dus inderdaad alleen uit of op rocket stand, en dan brand je eten aan. Nou ben ik eigenlijk alleen in de winter op pad met mn benzinebrander, in de zomer kook ik toch vaak op gas. Voordelen in de winter zijn duidelijk: benzine heeft geen last van lagere druk door de kou. En als je veel sneeuw voor eten moet smelten, dan is de power van een benzinebrander die alleen maar "AAN!!" kan niet zo'n bezwaar.
Als jij ook wilt kokkerellen, dan wil je zeker een brander met sudderstand. Dus, twee kraantjes, een bij de pomp, en een bij de brander.
Alle voordelen van benzinebranders :
-power, veel power.
-ook in de kou
-overal ter wereld.
-expeditieproof
-goedkopere brandstof
-meerdere brandstoffen
Nadelen:
-zwaar
-af en toe onderhoud nodig (i.t.t. camping gaz brandertje)
-volumineus, ook als je m inpakt.
-lekkende benzine in je bagage is niet fijn
-brandgevaar
-ongezonde dampen
-lawaaiierig
-opwarmtijd
Waar je op moet letten als je er een koopt:
-constructie van de pomp. MSR maakt een plastic pompunit, die best stevig is, maar het niet haalt bij de stalen plunjer van een primus pomp. Als de pomp kapot is, wordt er niet meer gekookt. (Tenzij je een brander hebt waar je ook een schroefblikje gas aan kunt koppelen) . Doe een paar pompslagen in de winkel!
-kan je de leiding leegbranden? vaak vervoer je branderkop en brandstoffles gescheiden in je bagage. De pomp laat je op de fles zitten. Als er dan nog benzine in de leiding zit, lekt dat in je bagage.
Primus heeft een systeem bedacht, super eenvoudig maar slim: je draait de fles om, en de aanzuigleiding die eerst de benzine uit de fles opzoog (eigenlijk duwt de lucht die je in de fles pompt de benzine door de aanvoerleiding heen) komt dan boven het vloeistofoppervlak te liggen en zuigt alleen lucht aan. De leiding wordt leeggebrand, en zodra de vlam dooft kun je alle kranen dichtdraaien, te beginnen met die op de fles, en is alles schoon voor transport.
-verstelbare pootjes. Veel branders hebben 3 pootjes, vaak alleen draaibaar. Een stevige ondergrond is natuurlijk nog altijd belangrijk, maar met verstelbare poten heb je wat vrijheid.
-Kan ie wat gewicht aan? meestal kook je met kleine pannen, max 3 liter, voor 2 man. Maar als je een keer met een grote wok aan de slag gaat, moet de brander dat wel aankunnen. Grote pandragers zijn dus een pré. Geribbelde pandragers houden je pan beter vast. Wel zo fijn met al die glibberige tefalpannetjes tegenwoordig.
-onderhoudssetje erbij, of los aan te schaffen? Op een lange reis moet je altijd wat reserve o-ringetjes meenemen, voor als er ergens een aansluiting lekt. Verder een sleutel of tooltje om de brander te kunnen (de)monteren, en een tubetje smeermiddel om rubber ringen soepel te houden.
-let op het verbruik. Als het niet vermeldt wordt, moet je voor je vakantie een keer proeffikken, en bepalen hoeveel gram je verstookt.
-Koop 1 of 2 voorraadflessen voor brandstof. In zo'n stevige alu bottle gaat het een stuk veiliger mee dan wanneer je zo'n wegwerpfles wasbenzine meeneemt. petflessen: niet doen, dat lost op.
Ook iets om in je achterhoofd te houden: sommige benzinebranders zijn zo krachtig dat ze een tefallaag gewoon slopen. Een beetje robuuste pan kan dus geen kwaad. Geanodiseerd aluminium is het beste. Ook hiervoor is primus toevallig het beste merk, met een heel mooi en licht setje.
Mocht je meer vragen hebben, roep gerust. Ik beschouw mezelf als een redelijke expert