abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84463303
Ik ben als opvolger van m'n huidige auto aan het kijken naar een Alfa 156 (al dan niet de sportwagon). Heb op de Alfa 156 site al het eea gelezen over de 'kwaaltjes' zoals de draagarmen enzo, maar hoor ook graag ervaringen van niet Alfisten om zo een beetje een compleet verhaal te krijgen :P

Ik vond in ieder geval dat je een hoop value for money krijgt met deze auto (best veel luxe, design, sportiviteit voor een kleine prijs). Ik wil zelf voor de 1.8 of 2.0 gaan (niet de 2.0 selespeed vanwege de kwaaltjes van die bak).

Iemand ervaringen met dit model (geluid in de auto op de snelweg, zelf vervangen van kleine dingen zoals de lampjes ed.? Iemand die de verschillende uitvoeringen misschien uiteen kan zetten?

Thanks!
(Y)
pi_84464807
Heb zelf een keer gereden in de Alfa 156 GT 2.0, viel me op dat hij heerlijk reed, lekker snel enzo.
Enige minpuntje was dat de mensen op de achterbank echt dunne aziatische beentjes moeten hebben, liefst dus ook niet te lang. Auto mocht eigenlijk net iets groter zijn.
  zondag 25 juli 2010 @ 13:37:23 #3
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_84465448
Heb autorijlessen gevolgd in de 2.0. Heerlijke bak om mee te rijden, mits goed onderhouden. Er zijn volgens de instructeur wel eens gekke dingen gebeurd maar kan me zo niets meer voor de geest halen wat ie vertelde.
Thinking about thinking of you.
pi_84465520
een 156 GT?? Welke van de twee is het een 156 of een GT.

De beenruimte valt heel erg mee, ik heb regelmatig met 4 volwassenen langere ritten gemaakt met mijn 156. Hij heeft niet de ruimte van een Volvo V70, maar het is prima te doen. Ik ben zelf 1,85m trouwens en kon prima achter mezelf zitten. Zolang je niet op LPG rijdt, is de kofferbak ook voldoende, niet heel ruim, maar leefbaar.

Door de strakke deuren heb je wel snel last van mensen die de deur tegen je auto aan rammen en het is vrij makkelijk in te breken door een schroevendraaier net onder het slot te rammen. Hierdoor had ik in 4mdn tijd 2x 1600 euro schade. Hetvoordeel is wel, dat alle parkeerdeukjes dan ook meteen weg zijn :')

Verder een auto waar ik veel plezier aan heb gehad. Let trouwens ook een beetje op roest, de afwaterings kanalen zijn af fabriek dicht gemaakt, waardoor de bodemplaat kan gaan roesten. Simpelweg deze met een schroevendraaier open maken is voldoende om dit te voorkomen.

Er zijn 3 types, de1e heeft Sportpakketten (1t/m3) of Lusso. De sportpakketten verschillen in luxe, verlaging (max 25mm) en velgen. Type twee en 3 hebben drie verschillende uitvoering, Progressive, Distinctive en nog eentje die ik even niet weet. Je kan de verschillende types onderscheiden door het interieur (vanaf type 2 anders) of de neus (vanaf type 3 anders).


Qua comfort en geluid is de auto een van de stillere Alfa's, ook zeer comfortabel, bij 160km/h kan je nog op normaal niveau met elkaar praten. Ondanks dat de 2.0 een krachtigere motor is, voelt de 1.8 feller aan, wat explosiever. Uiteraard is de 2.0 wel sneller.

[ Bericht 11% gewijzigd door PeuRac op 25-07-2010 13:44:56 ]
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  zondag 25 juli 2010 @ 14:22:31 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_84466969
1.8 is vlot zat.
Let even op of de distributie nog up to date is.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_84467458
quote:
Op zondag 25 juli 2010 13:38 schreef PeuRac het volgende:
een 156 GT?? Welke van de twee is het een 156 of een GT.

De beenruimte valt heel erg mee, ik heb regelmatig met 4 volwassenen langere ritten gemaakt met mijn 156. Hij heeft niet de ruimte van een Volvo V70, maar het is prima te doen. Ik ben zelf 1,85m trouwens en kon prima achter mezelf zitten. Zolang je niet op LPG rijdt, is de kofferbak ook voldoende, niet heel ruim, maar leefbaar.

Door de strakke deuren heb je wel snel last van mensen die de deur tegen je auto aan rammen en het is vrij makkelijk in te breken door een schroevendraaier net onder het slot te rammen. Hierdoor had ik in 4mdn tijd 2x 1600 euro schade. Hetvoordeel is wel, dat alle parkeerdeukjes dan ook meteen weg zijn :')

Verder een auto waar ik veel plezier aan heb gehad. Let trouwens ook een beetje op roest, de afwaterings kanalen zijn af fabriek dicht gemaakt, waardoor de bodemplaat kan gaan roesten. Simpelweg deze met een schroevendraaier open maken is voldoende om dit te voorkomen.

Er zijn 3 types, de1e heeft Sportpakketten (1t/m3) of Lusso. De sportpakketten verschillen in luxe, verlaging (max 25mm) en velgen. Type twee en 3 hebben drie verschillende uitvoering, Progressive, Distinctive en nog eentje die ik even niet weet. Je kan de verschillende types onderscheiden door het interieur (vanaf type 2 anders) of de neus (vanaf type 3 anders).


Qua comfort en geluid is de auto een van de stillere Alfa's, ook zeer comfortabel, bij 160km/h kan je nog op normaal niveau met elkaar praten. Ondanks dat de 2.0 een krachtigere motor is, voelt de 1.8 feller aan, wat explosiever. Uiteraard is de 2.0 wel sneller.
Thanks ^O^ ! Hier heb ik wat aan. Waar begint de bodemplaat met roesten en waar kunnen de afwateringsgaatjes doorgeprikt worden? Dan weet ik waar ik naar moet kijken als ik er eentje ga bekijken.

Is er misschien ergens te vinden welke bouwjaren welke uitvoeringen hebben en wat er precies 'extra' is aan deze uitvoeringen (dus gedetailleerd)?

Zaken als distributie, normaal onderhoud e.d. zijn eigenlijk de standaard dingen, ik zoek echt de Alfa specifieke (positieve en negatieve) verhalen.

Ruimte achterin boeit me ook vrij weinig, ik zit toch altijd op de bestuurdersstoel en misschien soms op de bijrijdersstoel als m'n vriendin de bob is :P
(Y)
pi_84468593
Ik heb sinds een maand of 4 een 156 1.6. uit 1999 en vind het echt een heerlijke auto om in te rijden. Ligt lekker solide op de weg en het voelt allemaal wat sportiever aan dan veel andere auto's. Ondanks dat ik maar de instapmotor heb met 1.6 liter vind ik deze ook al rap genoeg, zelfs met 4 mensen erin (hij heeft ook al 120PK, dus zeker niet underpowered).

Uiteraard heb ik van te voren ook wel gelezen over kwaaltjes en hogere onderhoudskosten bij Alfa, maar ik rij toch niet heel veel (ga door de weeks op de fiets naar het werk) en bij de aanschafprijs heb ik wel wat geld ingecalculeerd voor evt. onderhoud. Als je dat echt niet wilt dan moet je een of andere japanner kopen, een suzuki alto oid waar je 0 onderhoud aan hebt, maar zulke auto's vind ik gewoon geen plezier om mee te rijden. Een auto moet ook mooi zijn ;)
In de 4 maanden dat ik mijn Alfa heb heb ik nog geen serieuze mankementen gehad. Wel wat dingetjes, zoals:

- Stationair toerental fluctueert soms wat, merk ook bij accelereren rond 2000-2500rpm dat ie soms wat inhoudt. Ws. iets met luchtinlaat of luchtmassameter.
- Stuurbekrachtiging kraakt soms wat bij volledige stuuruitslag
- Voorste draagarmen kraken soms bij drempels (bekend probleem bij de 156)
- Motortemperatuur blijft rond 70 graden hangen (ws. defecte thermostaat, hebben bijna alle 156's, schijnt niet erg te zijn)
- Ruitensproeier werkt niet goed (bij proefrit al gemerkt, maar dacht dat de vloeistof gewoon op was...)

Staat wel op de planning om voor een aantal van die manko's binnenkort even bij een garage langs te gaan. Hier zou jij dus evt. ook even op kunnen letten als je een proefrit maakt :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Palomar op 25-07-2010 15:15:50 ]
  zondag 25 juli 2010 @ 15:40:00 #8
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_84469481
Wat voor budget heb je? Als je de kans hebt voor een halverwege 2003 of later model gaan, gezien de facelift die toen heeft plaatsgevonden.

quote:
Op zondag 25 juli 2010 13:38 schreef PeuRac het volgende:
Door de strakke deuren heb je wel snel last van mensen die de deur tegen je auto aan rammen en het is vrij makkelijk in te breken door een schroevendraaier net onder het slot te rammen. Hierdoor had ik in 4mdn tijd 2x 1600 euro schade. Hetvoordeel is wel, dat alle parkeerdeukjes dan ook meteen weg zijn :')
Mja, dat risico loop je bij alle auto's. Zo ongeveer het enige dat je kan doen is armsteun omhoog, dashboardkastje open en bidden dat ze niet alsnog inbreken. In mijn Nissan is een half jaar terug nog ingebroken. Beide sloten eruit terwijl er niets te zien was, frontje lag ook niet in de auto. De uiteindelijke buit was 10 euro kleingeld (lag niet in zicht) en een zonnebril op sterkte die in de eerste de beste prullenbak is beland. -O-. Uiteindelijk, als ze de sloten niet kunnen pakken, tikken ze wel een raampje in ofzo.

quote:
Er zijn 3 types, de1e heeft Sportpakketten (1t/m3) of Lusso. De sportpakketten verschillen in luxe, verlaging (max 25mm) en velgen. Type twee en 3 hebben drie verschillende uitvoering, Progressive, Distinctive en nog eentje die ik even niet weet. Je kan de verschillende types onderscheiden door het interieur (vanaf type 2 anders) of de neus (vanaf type 3 anders).
Impression :).
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_84469640
quote:
Op zondag 25 juli 2010 14:37 schreef chiren het volgende:

[..]

Thanks ^O^ ! Hier heb ik wat aan. Waar begint de bodemplaat met roesten en waar kunnen de afwateringsgaatjes doorgeprikt worden? Dan weet ik waar ik naar moet kijken als ik er eentje ga bekijken.

Is er misschien ergens te vinden welke bouwjaren welke uitvoeringen hebben en wat er precies 'extra' is aan deze uitvoeringen (dus gedetailleerd)?

Zaken als distributie, normaal onderhoud e.d. zijn eigenlijk de standaard dingen, ik zoek echt de Alfa specifieke (positieve en negatieve) verhalen.

Ruimte achterin boeit me ook vrij weinig, ik zit toch altijd op de bestuurdersstoel en misschien soms op de bijrijdersstoel als m'n vriendin de bob is :P
Ik weet het alleen van de type 1
Sport1 = sport stoelen, carbon look dash, side-skirts, 15"LM-velgen
Sport 2 = sport 1 + climate control, 16" LM-velgen, verlaagd onderstel
Sport 3 = sport 2 + lederen bekleding

Lusso durf ik niet te zeggen, ik weet alleen dat die niet allmeaal LM-velgen hebben, geen sidekirts (wat sommigen mooier vinden) een zachter afgesteld onderstel.

Elec ramen voor, spiegels etc is allemaal standaard. Afstandsbediening voor de CV is bij de meesten ook aanwezig, net als metallic lak.

Afwatering gaatjes zijn lipjes die je in de ribbels van de bodemplaat ziet zitten, zijn direct herkenbaar als je er naar kijkt. Overigens is dit alleen op de brug te zien.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_84491053
Thanks Palomar en wederom PeuRac :)

Tot wanneer is het eerste type geleverd?
Ik heb een mooie sport 3 in het zwart voorbij zien komen, alleen 230k op de teller.. Dat schrikt me dan toch weer meteen af, dan ga ik er zelfs op kmstand op achteruit...

Wel 1 vd eerste waarbij de combinatie motor, interieur(kleur), exterieur(kleur) en uitvoering is zoals ik hem zoek...
(Y)
pi_84491303
Ik heb een 1.6 gehad die ik met 3 ton op de teller weg moest doen omdat ik aangereden was. Vanaf de 1e KM op LPG, geen olie verbruik en op de vermogenstestbank nog steeds al het vermogen. Ik had er nog zeker een ton bij kunnen rijden.
De 2e was een 1.8 en die heb ik tot 285.000km gereden, ook gas vanaf nieuw en geen olie/water verbruik. Die is weg gegaan om een speeltje te kopen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 26 juli 2010 @ 01:02:07 #12
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_84491381
quote:
Op maandag 26 juli 2010 00:58 schreef PeuRac het volgende:
Ik heb een 1.6 gehad die ik met 3 ton op de teller weg moest doen omdat ik aangereden was. Vanaf de 1e KM op LPG, geen olie verbruik en op de vermogenstestbank nog steeds al het vermogen. Ik had er nog zeker een ton bij kunnen rijden.
De 2e was een 1.8 en die heb ik tot 285.000km gereden, ook gas vanaf nieuw en geen olie/water verbruik. Die is weg gegaan om een speeltje te kopen.
Lopen die Alfa's dan zo goed op gas of heb je toevallig geluk gehad of de nodige kleine dingen zelf kunnen verrichten?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_84491668
quote:
Op maandag 26 juli 2010 01:02 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Lopen die Alfa's dan zo goed op gas of heb je toevallig geluk gehad of de nodige kleine dingen zelf kunnen verrichten?
Alfa heeft al sinds de jaren 60 ervaring met Alu motoren, daar moeten verharde klepzetels in en zijn daarom eigenlijk altijd zeer geschikt geweest voor gas. De hoge compressie zorgt er ook nog eens voor dat er minder vermogensverlies optreed bij oudere installaties en bij LPI (G2/G3) installaties kan er zelfs vermogenswinst geboekt worden.

Er zijn binnen de diverse Alfa clubs veel auto's op gas bekend die ruim over de 4 ton zijn gegaan, waarna ze vaak overlijden omdat de hele auto om de motor heen kapot gaat.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 26 juli 2010 @ 09:18:35 #14
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_84494687
Ah kijk, dat wist ik niet. Tnx! :)
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')