abonnement Unibet Coolblue
pi_85218315
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:11 schreef Oproerkraaier het volgende:
is het mogelijk dat een concerta capsule ineens de hele dosis in één keer afgeeft?
Staat er de term 'retard' op de verpakking? Zou wel, betekend dat het geleidelijke afgifte is wat volgens mij altijd bij concerta is.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:34:42 #102
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_85218775
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:22 schreef Oproerkraaier het volgende:

[..]

Ja ik gebruik het al een tijdje, maar volgens mij had ik een overdosis of zoiets... niet normaal...
Wat gebeurde er dan?
het lijkt me alleen te kunnen gebeuren als je de capsule doorkauwt ofzo. Hoewel ik me zelfs dat niet zo goed kan voorstellen, want concerta heeft namelijk ook als bijkomende voordeel dat je het niet, zoals ritalin, als drugs kunt gebruiken. En als doorkauwen zou zorgen voor afgifte in 1 keer, dan zou het dus wel als drugs kunnen.
Maar hoe dan ook, een overdosis gevoel is niet prettig. Voel je je weer wat beter? heb je het vandaag weer ingenomen of niet?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_85281245
Is het een ADD-ding (of meer een persoonlijkheidskwestie) dat ik er absoluut niet tegen kan als dingen 'z'n gangetje gaan', en dan bijna liever drama of ruzie heb dan dat ik me verveel?
Ik heb de laatste tijd geregeld avonden (ws omdat ik door medicatie minder angstig ben dus me daar niet meer zo druk over kan maken) dat ik bijna uit verveling en gebrek aan 'voldoening' gedachten heb als 'hmm, zal ik mijn relatie uitmaken?' puur zodat er tenminste iets gebeurt :@

Voor een deel word ik wel eens gek van mijn eigen pieken en dalen, maar als alles wat rustiger gaat word ik pas echt gek en zoek ik wel weer een piek (of desnoods dal) op. :{

[ Bericht 19% gewijzigd door Maartel op 14-08-2010 16:38:54 ]
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:02:06 #104
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_85283824
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 16:02 schreef Maartel het volgende:
Is het een ADD-ding (of meer een persoonlijkheidskwestie) dat ik er absoluut niet tegen kan als dingen 'z'n gangetje gaan', en dan bijna liever drama of ruzie heb dan dat ik me verveel?
Ik heb de laatste tijd geregeld avonden (ws omdat ik door medicatie minder angstig ben dus me daar niet meer zo druk over kan maken) dat ik bijna uit verveling en gebrek aan 'voldoening' gedachten heb als 'hmm, zal ik mijn relatie uitmaken?' puur zodat er tenminste iets gebeurt :@

Voor een deel word ik wel eens gek van mijn eigen pieken en dalen, maar als alles wat rustiger gaat word ik pas echt gek en zoek ik wel weer een piek (of desnoods dal) op. :{
Ik had dat zonder medicijnen meer dan met eigenlijk.
het kan me nu niet rustig genoeg zijn....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_85283877
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:02 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Ik had dat zonder medicijnen meer dan met eigenlijk.
het kan me nu niet rustig genoeg zijn....
Ik kreeg van vrienden te horen dat ik een keertje gewoon stil moest staan, ik bleef altijd maar gaan en gaan in m'n hoofd en dat merkten zij ook in mijn handelen, nu is dat een stuk minder.

Kan nu tenminste op de bank even een uurtje blijven zitten, terwijl dat eerst altijd maar 15 minuutjes kon en daarna ging ik weer bezig.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:09:30 #106
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_85283963
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:04 schreef McGilles het volgende:

[..]

Ik kreeg van vrienden te horen dat ik een keertje gewoon stil moest staan, ik bleef altijd maar gaan en gaan in m'n hoofd en dat merkten zij ook in mijn handelen, nu is dat een stuk minder.

Kan nu tenminste op de bank even een uurtje blijven zitten, terwijl dat eerst altijd maar 15 minuutjes kon en daarna ging ik weer bezig.
ik kan nu minder goed stilzitten. voorheen zat ik alleen maar depressief voor me uit te kijken omdat ik zoveelmoest maar niets georganiseerd kreeg in mn hoofd en overal tegenop zag. en áls ik dan inderdaad wat ging doen kon ik echt niet meer stoppen, maar dat gebeurde niet zo heel vaak. nu kan ik het beter doseren zeg maar. ;)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_85284114
Ik heb momenteel alleen nog medicatie tegen angst (Oxazepam) dus waar ik mezelf voorheen uitputte met angst en stress ben ik nu hele dag relaxter, en mogelijk daardoor 's avonds juist onrustiger?

Ik kan overigens al wel beter stilzitten ('t kalmeert toch een beetje), maar ik heb ineens véél meer ruimte in mijn hoofd over om me over alles druk te maken en op te winden.
pi_85285037
@ Murmeli, heb jij add of adhd?

Ik heb heel erg last van die pieken en dalen. Mijn stemming kan echt in 1 ogenblik omslaan van blij/vrolijk naar depressief. De depressieve bui blijft meestal wel langer hangen, maar zodra die weg is, ben ik erg overdreven eigenlijk :@ . Zingen, lachen, vrolijk, alles net ff té zegmaar. Maar als ik verdrietig ben is dat ook té. Zo is het ook met woede, die staat bij mij nooit in verhouding. En als ik normaal ben, ben ik volgens anderen vaak weer té rustig.

Zoals ik het nu opschrijf lijkt het ook wel extreem, maar ik functioneer dus wel normaal, heb er ook niet altijd last van, maar als het dan ook zover is, is het ook gelijk zo overdreven.

Wat ik hiermee wil zeggen, of eigenlijk vragen is of er meer mensen hier zijn die dit herkennen, en of het ook typisch adhd/add is. Ik lees er namelijk niet zo vaak wat over, en als ik google op extreme stemmingswisselingen krijg ik alleen maar hits over borderline.
pi_85285084
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:57 schreef oddeyed het volgende:
Wat ik hiermee wil zeggen, of eigenlijk vragen is of er meer mensen hier zijn die dit herkennen, en of het ook typisch adhd/add is. Ik lees er namelijk niet zo vaak wat over, en als ik google op extreme stemmingswisselingen krijg ik alleen maar hits over borderline.
Dat is dus exact wat ik me bij mezelf af begin te vragen af-en-toe..
Nou ben ik sowieso niet 100% ADD.. ik heb veel kenmerken, neig ook naar asperger, en dan loopt er nog een paniekstoornis doorheen.. dus wat t nou precies is :?
pi_85298431
Even nav de laatste paar (5 á 6 posts), check deze website even: http://www.levente.nl/.

Is veel te vinden en te lezen over ADD/ADHD, en ik vind het zelf een betere website dan de meesten omdat het niet alleen volgens het boekje (alles wat er geschreven is over ADHD) werkt, maar ook op de andere aspecten ingaat. Aspecten die je bijvoorbeeld bij een studie psychologie niet zou krijgen, maar wel duidelijk aanwezig zijn.
Check het uit people :D


Oh en by the way, doe de test niet, tegenwoordig is het heel makkelijk om jezelf shit aan te praten en in te vullen in zo´n test, antwoorden te manipuleren omdat je al zeker weet dat je iets hebt.
Als je het wilt laten testen ga dan naar een psych :)
pi_85300819
TeVeelPilllen..
  zondag 15 augustus 2010 @ 14:41:42 #112
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_85308807
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:57 schreef oddeyed het volgende:
@ Murmeli, heb jij add of adhd?

Ik heb heel erg last van die pieken en dalen. Mijn stemming kan echt in 1 ogenblik omslaan van blij/vrolijk naar depressief. De depressieve bui blijft meestal wel langer hangen, maar zodra die weg is, ben ik erg overdreven eigenlijk :@ . Zingen, lachen, vrolijk, alles net ff té zegmaar. Maar als ik verdrietig ben is dat ook té. Zo is het ook met woede, die staat bij mij nooit in verhouding. En als ik normaal ben, ben ik volgens anderen vaak weer té rustig.

Zoals ik het nu opschrijf lijkt het ook wel extreem, maar ik functioneer dus wel normaal, heb er ook niet altijd last van, maar als het dan ook zover is, is het ook gelijk zo overdreven.

Wat ik hiermee wil zeggen, of eigenlijk vragen is of er meer mensen hier zijn die dit herkennen, en of het ook typisch adhd/add is. Ik lees er namelijk niet zo vaak wat over, en als ik google op extreme stemmingswisselingen krijg ik alleen maar hits over borderline.
Ik weet niet of ik ADD of ADHD heb... Ik denk dat de psychiater van mening is dat ik ADD heb (aangezien ik bij het diagnose gesprek volgens hem alleen bij de A "voldoende" kenmerken had om te slagen voor het examen ;)

Maar ik heb in ieder geval zeker ook wel een hoop H trekjes zeg maar. Zoals bijv opvliegend/agressief en veel praten.

Die extreme stemmingswisselingen heb ik ook altijd heel erg gehad. Vooral ook soort woedeaanvallen. Op zich uitte ik het niet zo heel erg (ik viel wel uit of werd kribbig) maar ik voelde het echt nog 100x erger dan ik het uitte.
Boosheid/opvliegendheid is volgens mij wel een kenmerk van AD(H)D, heeft ook wat met de impulsiviteit te maken. En heel uitgelaten/druk doen dan natuurlijk ook. Althans, dat is hoe ik het zie.
Ik ben nu door de combi antidepressiva en concerta een stuk beter te genieten, zowel voor mezelf als voor mn omgeving, hoewel ik nog wel wat opvliegends heb en me vaak ook moet inhouden (ook zowel voor mezelf als voor mn omgeving, want die konden daar dus ook echt niet mee omgaan.)

Opvliegendheid kan echter ook een kenmerk zijn in verschillende persoonlijkheidsproblemen (borderline of borderlinetrekken dus bijvoorbeeld). Ook komt impulsiviteit voor in persoonlijkheidsproblemen. Mijn psych is er altijd van overtuigd geweest dat ik naar borderline neig, oa vanwege mijn impulsiviteit (emoties/drank/drugs) in combinatie met mn verleden (niet heel ernstige dingen maar gewoon net genoeg om niet gelukkig te zijn als kind).

Mijn eigen gevoel hierover (voor mezelf) is dat ik van AD(H)D al heel mn leven last heb, en daardoor "anders" ben, en dat ik daardoor ook thuis en op school niet zo lekker lag bij anderen, en daardoor dus een beetje een verneukte jeugd heb gehad (+nog een scheiding van mn ouders die ze lekker over de rug van de kinderen uitvochten) en daardoor dus ook qua stemming en hechting extra problemen heb gekregen. Waarvoor ik deze maand mijn 3-jarig therapiejubileum mag vieren ;) (wat trouwens wel heel goed gaat sinds ik naast de AD"d ook concerta heb gekregen én sinds ik een tof vriendje heb).

Maar, terugkomend op jouw vraag... Mijn psychiater snapte ook niet dat ik een verband legde tussen ADHD en opvliegendheid, maar dat verband is er zeker wel.
Naast de site die hierboven wordt aangeraden (heb ik nog niet bekeken) is er een handig boek (hulpgids adhd van 2 amerikaanse psychiaters die zelf adhd hebben), en daar staat een hoop in over kenmerken/eigenschappen. Wellicht is dat eens goed om te lezen.

ga in ieder geval niet te snel van jezelf denkendat je in de persoonlijkheidsproblematiekhoek zit, het kan best zijn dat je er kenmerken van hebt en misschien heb je in die hoek nog wat op te lossen, dat weet ik niet, maar wisselende emoties komt zeker niet alleen dáár voor..

pfoe lap tekst :) sorry mensen....

(ik heb trouwens vandaag een hogere dosis concerta genomen, best wel fijn en relaxed in mn hoofd, moet toch mn psychiatert maar es bellen dat ik naar 36 wil :) )
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:39:00 #113
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_85382525
Wew. Ik weet dus sinds kort dat een heel goede vriendin van me ADD heeft. Verklaart meteen haar gedrag (waar ik overigens niks mis mee vind, ze is een schat :P). Maar het is wel herkenbaar.

Kan iemand hier overigens wijs uit die site van SADD? Als ik er naar kijk denk ik dat m'n hoofd ontploft, zo weinig structuur :D
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_85382780
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 09:39 schreef oshiro het volgende:
Wew. Ik weet dus sinds kort dat een heel goede vriendin van me ADD heeft. Verklaart meteen haar gedrag (waar ik overigens niks mis mee vind, ze is een schat :P). Maar het is wel herkenbaar.

Kan iemand hier overigens wijs uit die site van SADD? Als ik er naar kijk denk ik dat m'n hoofd ontploft, zo weinig structuur :D
Klopt! :')
En dat is dan een site voor mensen met ADD/ADHD :')
Wat een falers
pi_85382903
Die extreme stemmingswisselingen ken ik wel ja. Hoewel ik moet zeggen dat ik er nu 5 weken geen last van heb gehad en dat is een record. Mijn partner is een lijstje bij gaan houden van hoevaak ik die opvliegingen had en sinds ik dat weet ben ik wat rustiger :@ Stom eigenlijk.

Ik probeer ook niet meer te plannen, dat deed ik altijd maar ik plande dan zo strak dat die planning niet uitkwam en schoot ik in de paniek. Dingen zijn beloop laten kan ik nog steeds niet maar ik voel me wel wat beter.

Wel huil ik nu meer om stomme dingen, bijv. als het regent en ik wilde net iets buiten gaan doen. Of bij een film. Waar dat nou weer vandaan komt?
Haters gonna hate.
pi_85383317
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 09:57 schreef CyclingGirl het volgende:
Die extreme stemmingswisselingen ken ik wel ja. Hoewel ik moet zeggen dat ik er nu 5 weken geen last van heb gehad en dat is een record. Mijn partner is een lijstje bij gaan houden van hoevaak ik die opvliegingen had en sinds ik dat weet ben ik wat rustiger :@ Stom eigenlijk.

Ik probeer ook niet meer te plannen, dat deed ik altijd maar ik plande dan zo strak dat die planning niet uitkwam en schoot ik in de paniek. Dingen zijn beloop laten kan ik nog steeds niet maar ik voel me wel wat beter.

Wel huil ik nu meer om stomme dingen, bijv. als het regent en ik wilde net iets buiten gaan doen. Of bij een film. Waar dat nou weer vandaan komt?
Ach, je blijft een vrouw :')
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:38:17 #117
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_85384036
Dat had ik ook in het begin dat ik medicatie ging slikken, ik kon emoties beter herkennen, en er dus wel op een betere manier op reageren. Ik kreeg huilbuien, in plaats van dat ik als een frustie mijn gemoedstoestand agressief naar buiten bracht. Die huilbuien zijn overgegaan na een tijd, ik kan het nu benoemen, en nadenken waarom ik 'iets' voel, of wat het dan getriggerd heeft.
pi_85396796
hallo

ik stel me ff kort voor. Ik ben in behandeling bij een psycholoog en er is een psychiater bijgehaald.
Het gaat het afgelopen zwaar slecht, hoewel het ergste voorbij is. Maar mijn psycholoog kan er denk ik niet veel van maken, dus een psychiater erbij gehaald.
Daar 1 gesprek gehad en nu een vervolg gesprek op dat gesprek met mijn psycholoog en mijn moeder over mijn ontwikkeling.
Add/adhd is een mogelijkheid denk ik(psycholoog en psychiater hebben er (nog) niks over gezegd.), zo is er ook aan autisme gedacht...dus het is echt allemaal een raadsel nog. Daarom kijk ik veel

Maar ik ben hier ivm. add/adhd, want ik heb soms problemen met concentreren, het makkelijkst vindt ik mijn oordoppen en mp3 speler aan dingen te doen. Ik doe meestal ook wel meerdere dingen tegelijk, alleen dan gaat het bij 1 van die dingen meestal mis. En ik kan dus echt 5/6 uren achter elkaar achter de pc zitten... ;)

Maar goed, mijn vraag is dus, het verschil tussen add en adhd is de H bij adhd van hyperactiviteit. Nu zie ik mezelf niet echt compleet in adHd omdat ik gewoonweg niet zo gigantisch hyper ben. Ik heb wel momenten, waarop ik mezelf als het ware kwijt raak, en teveel dingen tegelijk tracht te doen.
Maar goed de hyperactiviteit is bij mij dus echt met pieken en dalen, het ene moment kan ik niet stoppen met actief zijn en het andere moment ben ik juist super rustig.
Kortom het is heel dubbel, als ik achter de pc ben ik meestal wel rustig, maar doe dan ook tig dingen tegelijk op de pc. :)

Verder heb ik heel vaak problemen omdat ik me snel verveel, ik ben bijna constant bezig...en dan gaat het wel oké, maar als ik dan dagen of momenten heb waarop ik niks te doen heb verveel ik me echt te pletter waardoor ik weer depressief wordt. Wat volgens mijn moeder dus niet normaal is 8)7

Maar ik heb dus wel heel veel last van hyperactiviteit in mijn hoofd dwz. in gedachten en ideen..en echt te druk voelen in mijn hoofd..en tot dusdanige manier dat ik mezelf als het ware kwijtraak en fysiek dus constant bezig moet zijn om de gedachten tijdelijk op de achtergrond te plaatsen :{

nu vroeg ik me af of dat met ad(h)d te maken zou kunnen hebben. Dus eigenlijk of sommigen zich in een van al deze herkennen, en zo ja welke dan.
pi_85399595
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 10:13 schreef Michhas het volgende:

[..]

Ach, je blijft een vrouw :')
ja dus?
Haters gonna hate.
pi_85400792
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 16:52 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

ja dus?
Vrouwen zijn sneller emotioneel he ;)
En nee, het is geen belediging, het is waar :D
  woensdag 18 augustus 2010 @ 10:08:28 #121
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_85426660
Nou, ik ken een aantal mannelijke adhd-ers, die kunnen er ook wat van...

Maar, welk punt wil je nu maken? Poster geeft aan dit vreemd te vinden, en vraagt zich af waar dat vandaan komt, vraagt dus om raad, geef dan ook een nuttig antwoord... of post niks.. :')
  woensdag 18 augustus 2010 @ 10:09:49 #122
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_85426697
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 15:48 schreef francis998 het volgende:
hallo

ik stel me ff kort voor. Ik ben in behandeling bij een psycholoog en er is een psychiater bijgehaald.
Het gaat het afgelopen zwaar slecht, hoewel het ergste voorbij is. Maar mijn psycholoog kan er denk ik niet veel van maken, dus een psychiater erbij gehaald.
Daar 1 gesprek gehad en nu een vervolg gesprek op dat gesprek met mijn psycholoog en mijn moeder over mijn ontwikkeling.
Add/adhd is een mogelijkheid denk ik(psycholoog en psychiater hebben er (nog) niks over gezegd.), zo is er ook aan autisme gedacht...dus het is echt allemaal een raadsel nog. Daarom kijk ik veel

Maar ik ben hier ivm. add/adhd, want ik heb soms problemen met concentreren, het makkelijkst vindt ik mijn oordoppen en mp3 speler aan dingen te doen. Ik doe meestal ook wel meerdere dingen tegelijk, alleen dan gaat het bij 1 van die dingen meestal mis. En ik kan dus echt 5/6 uren achter elkaar achter de pc zitten... ;)

Maar goed, mijn vraag is dus, het verschil tussen add en adhd is de H bij adhd van hyperactiviteit. Nu zie ik mezelf niet echt compleet in adHd omdat ik gewoonweg niet zo gigantisch hyper ben. Ik heb wel momenten, waarop ik mezelf als het ware kwijt raak, en teveel dingen tegelijk tracht te doen.
Maar goed de hyperactiviteit is bij mij dus echt met pieken en dalen, het ene moment kan ik niet stoppen met actief zijn en het andere moment ben ik juist super rustig.
Kortom het is heel dubbel, als ik achter de pc ben ik meestal wel rustig, maar doe dan ook tig dingen tegelijk op de pc. :)

Verder heb ik heel vaak problemen omdat ik me snel verveel, ik ben bijna constant bezig...en dan gaat het wel oké, maar als ik dan dagen of momenten heb waarop ik niks te doen heb verveel ik me echt te pletter waardoor ik weer depressief wordt. Wat volgens mijn moeder dus niet normaal is 8)7

Maar ik heb dus wel heel veel last van hyperactiviteit in mijn hoofd dwz. in gedachten en ideen..en echt te druk voelen in mijn hoofd..en tot dusdanige manier dat ik mezelf als het ware kwijtraak en fysiek dus constant bezig moet zijn om de gedachten tijdelijk op de achtergrond te plaatsen :{

nu vroeg ik me af of dat met ad(h)d te maken zou kunnen hebben. Dus eigenlijk of sommigen zich in een van al deze herkennen, en zo ja welke dan.
het lijkt erop, maar hoeft niet.. probeer deze test eens, misschien creert het wat duidelijkheid voor jezelf..

http://www.levente.nl/hebikadd.htm

Op ww.levente.nl staan trouwens nog wel wat meer informatie, misschien handig om eens door te nemen.
pi_85426845
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 10:08 schreef Swiffer het volgende:
Nou, ik ken een aantal mannelijke adhd-ers, die kunnen er ook wat van...

Maar, welk punt wil je nu maken? Poster geeft aan dit vreemd te vinden, en vraagt zich af waar dat vandaan komt, vraagt dus om raad, geef dan ook een nuttig antwoord... of post niks.. :')
Hoezo dit is toch nuttig? Vrouwen hebben nou eenmaal de neiging om te zeuren en snel emotioneel te worden, dat is gewoon zo, en dat hoeft verder vrij weinig met ADHD te maken hebben ^O^
  woensdag 18 augustus 2010 @ 11:17:11 #124
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_85428508
Je punt is dus dat ze niet moet zeiken, omdat ze een vrouw is?

Nou sluit het topic dan meteen maar.. :') Of trouwens, het forum dan ook! Al die zeurende vrouwen.. :')

Volgens mij ondergaat Cyclinggirl nogal wat veranderingen, vanwege ADHD, en dit is er 1 van.
Logisch dat ze dit kwijt wil imho.
pi_85430037
Dank je Swiffer.

Ik begrijp het soms zelf niet meer. Natuurlijk zijn vrouwen sneller emotioneel maar er zijn ook genoeg mannen die daar last van hebben. Ik zit in het traject bij Psyq en ik probeer mijzelf wat te analyseren voordat ik straks dat gesprek in moet.
Haters gonna hate.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')