Gewoon voor recreanten? of profs/amateurs?quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:34 schreef Marurk het volgende:
Tot wanneer loopt het wielerseizoen eigenlijk?
En wanneer kun je, na de winter, op z'n vroegst weer beginnen?
Ik heb paar stoplichten waar ik voor moet stoppen / afremmen, paar rotondes, veel bochten, en een klinkerpadklimmetje de voet van de holterberg op Maar voor 35km niet heel veel. En ben nog paar keer door het gras gegaan vanwege scholieren.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:08 schreef marcodej het volgende:
[..]
Tof gemiddelde. Kom ik nooit aan ivm een overdaad aan stoplichten en smalle fietspaden hier...
GB inderdaad. Op een verkoopwebsite (niet ebay )quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:20 schreef No-P het volgende:
[..]
Geloof dat hij in Londen is gejat. In Groot-Brittannië iig.
Gewoon in het algemeen. In hoeverre zijn de weersinvloeden van negatieve invloed? Ik durf bijvoorbeeld niet te gaan rijden (nog niet althans) als het nat is.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:49 schreef Drassss het volgende:
[..]
Gewoon voor recreanten? of profs/amateurs?
Ik fiets wanneer het boven de 10 graden is
Wat ga je nu doen dan?quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:58 schreef jakkop het volgende:
[..]
GB inderdaad. Op een verkoopwebsite (niet ebay )
Achja als het nat is kan je best fietsen. Kan je wel meteen je fiets gaan poetsen, kans op lekke banden is wat groter en uiteraard valpartijenquote:Op woensdag 21 juli 2010 19:59 schreef Marurk het volgende:
[..]
Gewoon in het algemeen. In hoeverre zijn de weersinvloeden van negatieve invloed? Ik durf bijvoorbeeld niet te gaan rijden (nog niet althans) als het nat is.
Wat zachter door de bochten, that's it.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:59 schreef Marurk het volgende:
[..]
Gewoon in het algemeen. In hoeverre zijn de weersinvloeden van negatieve invloed? Ik durf bijvoorbeeld niet te gaan rijden (nog niet althans) als het nat is.
Ik fiets zelf 1,5 jaar en heb ruim 2000 km gereden zonder lek te rijden, maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Was dus wel een risico, want tot vandaag had ik geen pomp+band+lichters bij me . Nu heb ik het hele zwikje aangeschaft en zul je zien dat ik morgen lek rijquote:Op woensdag 21 juli 2010 15:40 schreef Marurk het volgende:
[..]
Bidon, bidonhouder en pompje zitten er wel al bij gelukkig. Helm ga ik deze week maar eens voor kijken, want vind dat toch wel belangrijk (mijn ouders meer dan ik, maar dat terzijde ). Iemand tips voor een helm en richtprijs?
Zadeltasje koop ik inderdaad morgen nog als ik m'n schoenen ga halen. Reserveband/Bandenplakdingen heb ik (nog) niet, maar komt het vaak voor dat je een lekke band krijgt?
Ik heb hier wel een speciale fietspomp waarmee je je band kan oppompen tot precies een vooraf ingesteld aantal bar. Dus dat is wel relaxed.
Niet slecht, absoluut niet slecht!quote:Op woensdag 21 juli 2010 18:16 schreef Oksel het volgende:
Ik heb vandaag alleen maar op het buitenblad gefietst.. Vanochtend naar mijn werk gefietst, briesje tegen, gemiddelde van 31. Vanmiddag terug.. briesje (windkracht 2, niets schokkends dus) mee / zij. Resultaat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik moest wel eventjes gaan liggen toen ik thuis kwam.. Maar moet zeggen dat ik weer erg snel herstelde..
Een echte wielrenner stop niet. Afgelopen winter met -6 buiten gefietst. In het winter doe je voornamelijk korte "duur"trainingen, niet langer dan 2 uur afhankelijk van het weer of ga je net zoals velen mountainbiken. Vanaf januari ga je weer kilometers maken zodat je in Maart al weer 100km tochten makkelijk kunt rijden, je legt je basis en vanaf Maart ga je intensiever trainen, op snelheid. Tenminste zo doe ik het. In de winter loop ik er ook nog bij om op gewicht te blijven en niet teveel basisconditie te verliezen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:34 schreef Marurk het volgende:
Tot wanneer loopt het wielerseizoen eigenlijk?
En wanneer kun je, na de winter, op z'n vroegst weer beginnen?
8-8.5 is normaal. Juist bij een harde band is de kans op lek rijden minder. Bij een zachte band heb je grotere kans dat het steentje zich in de band drukt. Bij een harde band wordt het steentje dan als het ware gewoon onder de band weggeketst.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:07 schreef Tornadovis het volgende:
[..]
De goede bandenspanning is ook van belang, rond 7 bar is het best dacht ik, ff checken...
Bij een te lage bandenspanning heb je kans op stootlek maar bij te hoge bandenspanning wordt de band gewoon als een ballonnetje doorprikt.
Tsja. Ik ben er niet zeker van of het die van mij is: maar een advertentie op een nogal onbekende verkoopsite, met minimale informatie maar wel een kloppend merk, verkocht vanuit een kansenwijk een kilometer of 5 vanaf de plek waar die gestolen is: zou toevallig zijn. (Voor de duidelijkheid: de fietsenmarkt hier is stukken kleiner dan in Nederland. Als ik dit in Nederland zou zien zou het nog toeval kunnen zijn.)quote:
Die tactiek werkte wat minder dit jaar door de sneeuw helaas. Om conditie op pijl te houden maar gaan hardlopen. Als ik iets saai vind is het wel hardlopen. Alleen als het echt moet.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:08 schreef Superher0 het volgende:
Een echte wielrenner stop niet. Afgelopen winter met -6 buiten gefietst. In het winter doe je voornamelijk korte "duur"trainingen, niet langer dan 2 uur afhankelijk van het weer of ga je net zoals velen mountainbiken. Vanaf januari ga je weer kilometers maken zodat je in Maart al weer 100km tochten makkelijk kunt rijden, je legt je basis en vanaf Maart ga je intensiever trainen, op snelheid. Tenminste zo doe ik het. In de winter loop ik er ook nog bij om op gewicht te blijven en niet teveel basisconditie te verliezen.
Nu nog mijn overgewicht kwijt.. dan vlieg ik.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:08 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Niet slecht, absoluut niet slecht!
[..]
Altijd 9 bar + je binnenband met talkpoeder insmeren = nooit lek.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:16 schreef marcodej het volgende:
[..]
8-8.5 is normaal. Juist bij een harde band is de kans op lek rijden minder. Bij een zachte band heb je grotere kans dat het steentje zich in de band drukt. Bij een harde band wordt het steentje dan als het ware gewoon onder de band weggeketst.
Loopband + Popcorn Hour (Dexter, True Blood, Top Gear, etc) + grote stereo = uurtje hardlopen zonder dat het saai wordt..quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:18 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
Die tactiek werkte wat minder dit jaar door de sneeuw helaas. Om conditie op pijl te houden maar gaan hardlopen. Als ik iets saai vind is het wel hardlopen. Alleen als het echt moet.
Geef mij maar regen onderweg, liever dat dan wind. Regen kan lekker zijn, er zit veel zuurstof in de lucht en daar voel ik me prettig bij op de fiets.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:59 schreef Marurk het volgende:
[..]
Gewoon in het algemeen. In hoeverre zijn de weersinvloeden van negatieve invloed? Ik durf bijvoorbeeld niet te gaan rijden (nog niet althans) als het nat is.
Dat zuurstof schijnt niet waar te zijn. Tenminste het is niet wetenschappelijk vastgesteld. Waarschijnlijk werkt het verkoelend, minder warm en kun je beter je warmte kwijt. Misschien is dat het. Ik vind regen niet erg zolang het maar warm is. Koud en regen, nee dank je.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:27 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Geef mij maar regen onderweg, liever dat dan wind. Regen kan lekker zijn, er zit veel zuurstof in de lucht en daar voel ik me prettig bij op de fiets.
Kun je niet het framenummer van de fiets (laten) checken?quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:17 schreef jakkop het volgende:
[..]
Tsja. Ik ben er niet zeker van of het die van mij is: maar een advertentie op een nogal onbekende verkoopsite, met minimale informatie maar wel een kloppend merk, verkocht vanuit een kansenwijk een kilometer of 5 vanaf de plek waar die gestolen is: zou toevallig zijn. (Voor de duidelijkheid: de fietsenmarkt hier is stukken kleiner dan in Nederland. Als ik dit in Nederland zou zien zou het nog toeval kunnen zijn.)
Probleem is: ik ben momenteel in Nederland voor de komende 3 weken Heb een vriend gevraagd om de verkoper op te bellen en nonchalant wat vragen te stellen om meer over de fiets uit te vinden. Als dat klopt neem ik contact op met de politie: ik heb destijds aangifte gedaan.
Wat zouden mijn kansen zijn? Heb dus aangifte gedaan met vrij gedetailleerde beschrijving van fiets, en ik heb er een foto van. Zou dat genoeg zijn voor ze om die fiets daar op te halen (en evt. verkopers aan te houden)?
Weet het nummer niet helaas. Les voor de volgende keer: altijd opschrijvenquote:Op woensdag 21 juli 2010 20:36 schreef Marurk het volgende:
[..]
Kun je niet het framenummer van de fiets (laten) checken?
Dat is balen inderdaad. Ik ga het nu ook maar meteen opschrijven voor het geval dat ik morgen op weg naar de fietsenmaker "gebikejacked" wordt.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:39 schreef jakkop het volgende:
[..]
Weet het nummer niet helaas. Les voor de volgende keer: altijd opschrijven
Zadelpijn ga je toch wel krijgen, daar moet je doorheen. Hoe meer KM's, hoe beter. Elke 2e dag op de fiets, minimaal 30km.. liefst 100. Maar moet je wel tijd/zin in hebben. En het aankunnen. Dat moet je zelf aanvoelen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:38 schreef Marurk het volgende:
BTW, heeft iemand misschien tips of een soort "schema" om het aantal KMs langzaam op te bouwen? Want niet dat ik dus te veel rijd en dan een week lang zadelpijn heb.
Goh, ik dacht dat het zo was, en daarom even gegoogled, maar je hebt gelijk:quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:32 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Dat zuurstof schijnt niet waar te zijn. Tenminste het is niet wetenschappelijk vastgesteld. Waarschijnlijk werkt het verkoelend, minder warm en kun je beter je warmte kwijt. Misschien is dat het. Ik vind regen niet erg zolang het maar warm is. Koud en regen, nee dank je.
quote:Kijk net naar de natte beelden van de marathon van Eindhoven en hoor veelvuldig van de deelnemers dat er door de regenachtige omstandigheden meer zuurstof in de lucht zit. Is dat ook zo? (Stephan van de Wetering)
Antwoord
We legden de vraag ook voor aan thermofysioloog professor Hein Daanen van TNO en de Faculteit Bewegingswetenschappen van de VU. Hij merkt op dat regen meestal juist valt in een lagedrukgebied, wat iets minder zuurstof zou geven dan een hogedrukgebied. Overigens denkt hij dat eventuele verschillen in zuurstofconcentratie in de lucht marginale effecten op de zuurstofconcentratie in het bloed zullen hebben: het bloed dat door de longen gaat, wordt al vrij vroeg volledig van zuurstof voorzien. Wat wel relevant is, aldus Daanen, is dat regen voor afkoeling zorgt en dat duurlopen het best gaat bij lage temperaturen – ‘lager zelfs nog dan we altijd gedacht hebben’. Zelf deed hij onlangs onderzoek tijdens de marathon van Eindhoven, waarbij een aantal lopers door een regentunnel werd geleid om te zien of de afkoeling de prestatie zou beïnvloeden. ‘Naast afkoeling zorgt regen er ook voor dat de slijmvliezen in de mond vochtiger zijn. Ook dat is prettig, want bij droging van de slijmvliezen spannen de spiertjes in de luchtpijp zich aan, wat gepercipieerd wordt als een lichte benauwdheid. Koeling van het lichaam en de vochtige lucht bij de slijmvliezen kunnen mogelijk leiden tot het gevoel dat er bij regen meer zuurstof in de lucht zit.’
OK! Dus lekker gaan met die banaan (totdat ik het niet meer trek).quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:47 schreef Oksel het volgende:
[..]
Zadelpijn ga je toch wel krijgen, daar moet je doorheen. Hoe meer KM's, hoe beter. Elke 2e dag op de fiets, minimaal 30km.. liefst 100. Maar moet je wel tijd/zin in hebben. En het aankunnen. Dat moet je zelf aanvoelen.
Gewoon KM's maken, that's it.
Het is niet echt slim om meteen 100 km te gaan fietsen, maar probeer een beetje de limieten te vinden.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:57 schreef Marurk het volgende:
[..]
OK! Dus lekker gaan met die banaan (totdat ik het niet meer trek).
Dit dus.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:08 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
Het is niet echt slim om meteen 100 km te gaan fietsen, maar probeer een beetje de limieten te vinden.
Begin met een rustig rondje van 30 kilometer, normaal gezien moet iedereen dat wel trekken. Als dat lekker gaat, ga een dorpje verder. En zo elke week weer even wat verder zien te komen. Het hoeft niet hard, dat komt er vanzelf wel bij
Uiteindelijk vind je meerdere rondjes rond je startplaats. Wissel dat wat af, sla soms eens een andere weg in. Zo ontdek je ook nog wat van de omgeving. Op een gegeven moment krijg je vanzelf je favoriete trainingsrondjes. Ik heb drie routes die ik eigenlijk altijd fiets, die ook te combineren zijn. Kan het eigenlijk wel dromen
Daarom heeft combineren via diverse dorpjes met diverse routes ook wel wat. Je kunt zelf aanvoelen wanneer het ongeveer genoeg is en dan de snelste weg naar huis nemen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:40 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dit dus.
Ben ook begonnen met ritjes van 35km. Eerste ritje van 50km ging ik compleet stuk (hongerklop e.d.), maar daarna gaat het steeds beter. Nu doe ik trainingsrondjes van minimaal 50-60km tot 100+.
Gaan met die banaan zou ik niet doen. Je rijdt namelijk een rondje en als je het niet meer trekt moet je nog terug naar huis. Gewoon opbouwen dus.
In welk opzicht minder soepel?quote:Op woensdag 21 juli 2010 22:14 schreef ultra_ivo het volgende:
Als je in het Limburgse rijdt moet je altijd identificatie bij je hebben. Je bent zo de grens over en daar is de politie een stuk minder soepel.
Er zijn genoeg fietsers die geen echt seizoen kennen, die rijden het hele jaar door. Ik schaats in de winter dus voor mij begint het fietsseizoen wanneer ik de schaatsen opberg.
Dit jaar heb ik vanaf begin november tot eind februari op een Tacx getraind en alleen buiten gefietst als het weer het toeliet (maar toen had ik nog geen overschoenen)quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:34 schreef Marurk het volgende:
Tot wanneer loopt het wielerseizoen eigenlijk?
En wanneer kun je, na de winter, op z'n vroegst weer beginnen?
Zolang het droog is, wordt er gefietst Ja, ook bij -7 en sneeuwhopen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:49 schreef Drassss het volgende:
[..]
Gewoon voor recreanten? of profs/amateurs?
Ik fiets wanneer het boven de 10 graden is
Met name de Belgische politie. Als je daar geen ID bij je hebt komt het redelijk vaak voor dat ze je gewoon vastzetten totdat iemand je ID langs komt brengen of je komt identificeren.quote:
Goed dat je dat nu zegt Ivo! Want ik was toevallig van plan om ergens de komende week eens met het pondje in Berg a/d Maas over te steken en eens een stuk in België te gaan fietsen, wat ik zo gezien had op Google Earth liggen daar veel mooie fietspadenquote:Op woensdag 21 juli 2010 23:05 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Met name de Belgische politie. Als je daar geen ID bij je hebt komt het redelijk vaak voor dat ze je gewoon vastzetten totdat iemand je ID langs komt brengen of je komt identificeren.
Heb je nog een uitgewerkte route nodig vanaf het pontje tot aan de Noorderbrug in Maastricht? Tot aan de grens helemaal binnendoor.quote:Op woensdag 21 juli 2010 23:13 schreef 045represent het volgende:
[..]
Goed dat je dat nu zegt Ivo! Want ik was toevallig van plan om ergens de komende week eens met het pondje in Berg a/d Maas over te steken en eens een stuk in België te gaan fietsen, wat ik zo gezien had op Google Earth liggen daar veel mooie fietspaden
Zou fijn zijn!quote:Op woensdag 21 juli 2010 23:15 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Heb je nog een uitgewerkte route nodig vanaf het pontje tot aan de Noorderbrug in Maastricht? Tot aan de grens helemaal binnendoor.
Geldt een rijbewijs ook als identificatiemiddel in België of niet?quote:Op woensdag 21 juli 2010 23:05 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Met name de Belgische politie. Als je daar geen ID bij je hebt komt het redelijk vaak voor dat ze je gewoon vastzetten totdat iemand je ID langs komt brengen of je komt identificeren.
Klopt, mooie fietsbaden net over de grens. Mijn pa gaat wel eens met de veerpont over, maar in België heb je wel ergens een stuk dat nogal K*T schijnt te zijn voor racefietsen. Een stuk met veel grind/steentjes of klinkers heb ik begrepen, dus kijk wel een beetje uit. Heb het zelf nog niet ondervonden, is gewoon van horen zeggen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 23:13 schreef 045represent het volgende:
[..]
Goed dat je dat nu zegt Ivo! Want ik was toevallig van plan om ergens de komende week eens met het pondje in Berg a/d Maas over te steken en eens een stuk in België te gaan fietsen, wat ik zo gezien had op Google Earth liggen daar veel mooie fietspaden
Ik wil hem ook wel hebben als dat kan!quote:Op woensdag 21 juli 2010 23:15 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Heb je nog een uitgewerkte route nodig vanaf het pontje tot aan de Noorderbrug in Maastricht? Tot aan de grens helemaal binnendoor.
Formeel niet. In de praktijk kan het wel een situatie wat minder scherp maken.quote:Op donderdag 22 juli 2010 00:15 schreef Marurk het volgende:
[..]
Geldt een rijbewijs ook als identificatiemiddel in België of niet?
Hoe hard rij je dan? Bij mij gaat het buitenblad er namelijk pas op als ik boven de 38 rijd. Anders rijd je te groot, of overdwars met je ketting.quote:Op woensdag 21 juli 2010 18:09 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
Heb een triple, maar rijd gewoon op het vlakke op het buitenblad. Rijd natuurlijk niet op zijn zwaarst, maar heb nergens problemen mee.
Ik zou toch maar langzamerhand proberen wat kleiner te rijden, als ik jou was. Nu gaat het nog goed, maar op termijn is het slecht voor je knieën.quote:Op woensdag 21 juli 2010 18:15 schreef Littlecreep het volgende:
Het is mij ook al meerdere malen geadviseerd om lichter te gaan trappen, maar het verzet dat ik normaal trap kan ik makkelijk vol houden. Al vaker getest of ik kon overgaan op middenblad, maar dat fietst gewoon niet lekker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |