abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 20 juli 2010 @ 16:57:19 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_84280238
Vorige deel
MMach verhuist

Mijn vriendin en ik (ze heet niet echt Laurette ) hebben op 1 juni een huis gekocht.
De locatie is zo'n 25km van Gent, waar ik in m'n jeugd heb gewoond. We zullen in deze omgeving wonen....


Het is nogal een vreemd gevormd perceel maar dit plaatje kan al een beeld geven. In het groen staat de oppervlakte aangegeven

Naast het ouderlijke huis, gekend van m'n vorige topics






Het is zo'n 850800m² groot waarvan ongeveer 350m² bebouwd.
Het hoofdgebouw staat aan de straatkant en ziet er eigenlijk behoorlijk klein uit. De gevelbreedte is 11m
Bouwjaar van het hoofdhuis is 1843, de voorgevel is er in 1945 voorgezet, de koterijen en loodsen dateren van 30-50jaar terug.

Een oude luchtfoto van het huis (mei 1994)


De tuin is verreweg het leukste







Je hebt het juist gezien als je vindt dat dit een totaal andere stijl is dan wat jullie in Nederland gewend zijn. België is bekend voor zijn grote variatie aan huisstijlen (wat ik alleen maar kan supporteren, gezien ik echt de kriebels krijg van de nederlandse Vinexwijken).
Het zal dus nooit lijken op dit:

en dat is zeker ook niet het streefdoel.

Zelfs naar Belgische standaarden is het een raar huis, maar dat was dan ook wat ons aansprak. Het biedt enorm veel potentieel.

Er is uiteraard erg veel werk aan om dit een leefbaar pand te maken, met bijhorende investeringen. Daarom focus ik me in het komende jaar (hopelijk tops 2 jaar) enkel en alleen op het woonhuis. Is er later geld en tijd, dan worden alle bijgebouwen bij het woonhuis betrokken.

Gelieve dan ook om woorden als 'bouwval' & 'krot' niet in de mond te nemen, dat werkt enorm demotiverend.

Een plattegrond maken of foto's maken waardoor de indeling duidelijk wordt is onbegonnen werk. Er waren om te beginnen een 18 tal kamers en kamertjes, wat in de toekomst zal gereduceerd worden. Het enige dat een beetje zicht geeft op de situatie is een filmpje:


Het filmpje is opgenomen toen we het huis net gekocht hadden. Dat is intussen 1,5 maand geleden. Hoewel we dus al een voorschot hebben betaald en het compromis getekend is, de lening zo goed als rond, is het dus nog steeds niet van ons.

Dat belette me echter niet om toch al een en ander te slopen.

Vandaag ziet het huis er zo uit:




Wat is er al uitgevoerd?
-alle gevels en muren zijn geïmpregneerd
-alle muren die te slopen waren, zijn gesloopt
-een deel van het plafond (ong de helft) is reeds vervangen, inclusief balken (om een goede basis te hebben voor de dakwerken)

Wat staat nu op de zeer nabije kalender?
-wachten op de bouwvergunning (met wat geluk begin augustus)
-dak vernieuwen (start in de 2de week van augustus, einddatum een aantal weken verder)

Omdat ik een full time, high maintenance job heb (ik ben projectingenieur/adjunct directeur in een grote Vlaamse rederij en geef af en toe ook les aan laatstejaars ingenieurs) mag je een traag tempo verwachten gezien ik maar enkele uren per dag heb om eraan verder te werken. 95% van de werken voer ik zelf en alleen uit, dus dan is het tempo sowieso lager. Ik ga me ook niet haasten, we zijn beiden nog maar 24 dus normaal gezien is er nog tijd genoeg. We wonen nu nog in het ouderlijke huis en dat staat ook niet echt te koop en is nog deels m'n eigendom. Er is dus geen enkele reden om alles vlug vlug af te werken. Ik kies ook resoluut voor m'n relatie op de eerste plaats. Een huis dat in een jaar in orde is, maar geen relatie meer, is me niks waard.

Wat zijn de plannen?
Zoals gezegd: het woonhuis renoveren. Vroeger telde dat woonhuis 9 ruimtes/kamers. Dat wordt gereduceerd naar 3.
De helft van de zolder wordt een master bedroom (+-40m²), de andere 'helft' ( zo'n 30m²) wordt een half afgesloten walk-in dresser met een douche en wc. Het resterende deel (+-8m²) van de zolderoppervlakte blijft gewoon open en is gereserveerd voor hal/wc.

Beneden komt een wc naast de -nu nog onbestaande- trap, met naast de hall een kleine badkamer (+-8m²). De rest van de ruimtes wordt niet meer gescheiden. De keuken, eetruimte en tv ruimte zullen dus in dezelfde ruimte zitten over de hele breedte van het huis. Het voelt allemaal maar klein aan als je er rond loopt (of het went zo snel), maar die ruimte zal zo'n 11m breed zijn, en een 10 tal m lang.
Ik heb geen tijd om de gedetailleerde plannen hier te posten, dus ik hoop dat het zichzelf na een tijdje zal uitwijzen. De indeling zal merkwaardig zijn, maar dat past bij onze aard

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 20-07-2010 17:04:41 ]
  dinsdag 20 juli 2010 @ 17:02:34 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_84280475
het zoals gebruikelijk geen half werk wat je doet
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 20 juli 2010 @ 17:08:35 #3
151515 verita
Happy days
pi_84280708
Je gaat weer als een speer, MMach. Waarom lijkt verbouwen bij jou nou zo simpel
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_84280790
Ontzettend gefeliciteerd MMach.
En heel veel succes natuurlijk!
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_84283094
Ik heb in het vorige topic alleen maar lopen lurken, ik heb echt nul verstand van klussen en dergelijke (mede door paps die me nooit iets wil laten doen, maar dat terzijde), maar ik heb veel respect voor wat je doet. Het lijkt me geweldig om een huis zo op te kunnen knappen naar je eigen smaak en ideeën. Ik blijf je volgen dus.

Die luchtfoto uit 94 geeft me trouwens voor het eerst een helder beeld van hoe de bebouwing precies zit. Ik heb de meeste foto's en je filmpje wel gezien, maar nu heb ik het beeld wat completer dan eerst. Kan best zijn dat ik deze luchtfoto in 't vorige topic gemist heb, maar ok.
I reject reality and substitute my own
pi_84285500
Mooi werk! Het ziet er inderdaad klein uit, maar volgens mij is het heel groot als je er voor staat.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_84289574
weer met vol vertrouwen dit topic volgen, dromend ooit zo in mijn eigen huis te staan
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_84290595
Geweldig zeg, wat een unieke plek, je gaat er vast iets fantastisch van maken!

Hoe zit het nou met dat hoge gebouw met dat rode dak op de tekening? Dat gebouw staat niet op die luchtfoto uit 1994, het komt - volgens mij - ook niet terug in je beschrijving. Hoort dat gebouw er nou ook bij of niet? Indien niet, waarom staat het dan op die tekening?

Edit: o wacht, is dat soms het ouderlijk huis waar je nu nog in woont, ter vergelijking ernaast gezet ofzo?

[ Bericht 14% gewijzigd door _Floddertje_ op 20-07-2010 21:22:06 ]
  Moderator woensdag 21 juli 2010 @ 09:46:30 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_84304539
Dat is inderdaad het ouderlijk huis van Benoit wat er voor de vergelijking bij gezet is
pi_84304674
Mmach, je pakt het goed aan! Ik heb bewondering voor je prioriteiten: goede, fijne relatie op 1 en een mooi huis op 2
pi_84307246
dan wachten wij maar even af , totdat vergunning en zo rond is en de (opbouw)werken écht kunnen beginnen.

en verder wat Leintjeuh schrijft.
  † In Memoriam † woensdag 21 juli 2010 @ 22:47:21 #12
240917 Mula
pi_84334622
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 16:57 schreef MMach het volgende:

Wat zijn de plannen?
Zoals gezegd: het woonhuis renoveren. Vroeger telde dat woonhuis 9 ruimtes/kamers. Dat wordt gereduceerd naar 3.
De helft van de zolder wordt een master bedroom (+-40m²), de andere 'helft' ( zo'n 30m²) wordt een half afgesloten walk-in dresser met een douche en wc. Het resterende deel (+-8m²) van de zolderoppervlakte blijft gewoon open en is gereserveerd voor hal/wc.


Begrijp ik nu goed dat er op de zolder een wc in de walk-in dresser komt en dat er daarnaast nog een wc boven komt? Zo, ja; heb je daar een speciale reden voor? Aangezien er beneden ook gewoon een wc komt.
  woensdag 21 juli 2010 @ 23:14:53 #13
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_84336178
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 22:47 schreef Mula het volgende:

[..]

Begrijp ik nu goed dat er op de zolder een wc in de walk-in dresser komt en dat er daarnaast nog een wc boven komt? Zo, ja; heb je daar een speciale reden voor? Aangezien er beneden ook gewoon een wc komt.
Pure luiheid is de reden. Als er enkel beneden een WC is, moet je 's nachts de trap af...

Ik heb misschien een paar interessante fotootjes. Ik heb een quick and dirty modelletje gemaakt om één en ander duidelijk te maken. Ik heb een gedetailleerder 3D model, maar een echte maquette is soms beter om de lichtinval goed te kunnen inschatten. Of het er ook daadwerkelijk zo zal uitzien zal de tijd wel uitwijzen

Het woonhuis:

(in het platte dak komen nog 2 koepels)


Zolderverdieping:





(maar dan zonder dat de wanden tot boven lopen)


(hoe de trap zou uitkomen)

Beneden

(linksboven: zitkamer, midden boven:WC,trap,en een kleine technische ruimte (een grote komt in de bijgebouwen), rechtsboven: badkamer, rechtsonder: keuken)




(zo zal de boog uitkomen)

Zoals je ziet is het woonhuis basic en niet voorzien op extra bewoners. Kinderkamers -mochten die er komen- komen in de bijgebouwen. Daardoor wordt de plaats van de badkamer beneden vastgelegd, net als de ongebruikelijke ruimte tussen badkamer en keuken.
pi_84336650
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 22:47 schreef Mula het volgende:
Begrijp ik nu goed dat er op de zolder een wc in de walk-in dresser komt en dat er daarnaast nog een wc boven komt? Zo, ja; heb je daar een speciale reden voor? Aangezien er beneden ook gewoon een wc komt.
Zo had ik het ook gelezen. Maar dat is dus niet zo. Boven 1 toilet, beneden ook 1. Niet dat er boven 2 komen
  donderdag 22 juli 2010 @ 10:41:17 #15
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_84347432
Volgens mij is de woon/zitkamer maar heel klein, of zie ik dat verkeerd?
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_84352991
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 23:14 schreef MMach het volgende:

[..]

Pure luiheid is de reden. Als er enkel beneden een WC is, moet je 's nachts de trap af...

Ik heb misschien een paar interessante fotootjes. Ik heb een quick and dirty modelletje gemaakt om één en ander duidelijk te maken. Ik heb een gedetailleerder 3D model, maar een echte maquette is soms beter om de lichtinval goed te kunnen inschatten. Of het er ook daadwerkelijk zo zal uitzien zal de tijd wel uitwijzen

Het woonhuis:
[ afbeelding ]
(in het platte dak komen nog 2 koepels)
[ afbeelding ]

Zolderverdieping:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
(maar dan zonder dat de wanden tot boven lopen)

[ afbeelding ]
(hoe de trap zou uitkomen)

Beneden
[ afbeelding ]
(linksboven: zitkamer, midden boven:WC,trap,en een kleine technische ruimte (een grote komt in de bijgebouwen), rechtsboven: badkamer, rechtsonder: keuken)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
(zo zal de boog uitkomen)

Zoals je ziet is het woonhuis basic en niet voorzien op extra bewoners. Kinderkamers -mochten die er komen- komen in de bijgebouwen. Daardoor wordt de plaats van de badkamer beneden vastgelegd, net als de ongebruikelijke ruimte tussen badkamer en keuken.
k moet er toch niet aan denken om ook elke keer van de zolder naar de begane grond te moeten om te zeiken

nou moet ik dan maar 1 trap af om bij de WC op de eerste te komen en dat vind ik soms al vervelend
  donderdag 22 juli 2010 @ 19:34:59 #17
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_84367908
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 10:41 schreef Blue-eyes het volgende:
Volgens mij is de woon/zitkamer maar heel klein, of zie ik dat verkeerd?
Valt wel mee toch? 5,3x4.4m
De ruimte ernaast waar dat vlak van 2x3m in staat (een beetje een te forse eettafel ) is 5,6x6,6m
pi_84386656
persoonlijk zou ik zelf die woonkamer te klein vinden
dat kleine stukje muur zal ook verkleinend werken denk ik
ik had ik de keuken aan de andere kant geplaatst.. dit huis verdient ook wel goed bemeten ruimtes

en een rechtere trap lijkt me beter in dit huis.. omdat je anders de flow op de bovenverdieping een beetje raar maakt
ook geeft dit meer ruimte op de bovenverdieping zodat je hier de badkamer mss groter kan maken

edit: als je de trap om kan draaien of een 2 kwart trap richting slaapkamer plaatst hou je meer ruimte over voor je walk-in closet en doucheruimte
aangezien je de hele verdieping wilt gebruiken als slaapkamer lijkt me dit efficienter aangezien je toch geen overloop nodig hebt

[ Bericht 24% gewijzigd door tim1986 op 23-07-2010 08:21:09 ]
SuperwormJim:
't is net als een natte hersenscheet, een soort van smerig remspoor in je schedel, alsof je hersenen een windje laten en je voelt gewoon 'RENNEN, DIT IS EXTREME DIARREEEEEE!!!!!'' :') :'( ;(
  vrijdag 23 juli 2010 @ 10:11:40 #19
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_84389102
Ik ben behoorlijk fan van je kluskwaliteiten en doorzettingsvermogen Mmach, maar eerst hollandsche Vinex wijken "de grond in boren" en vervolgens eisen dat er geen negatief commentaar op jouw huis gegeven mag worden vind ik eigenlijk wel wat.... Mjaah, dubbel .

Maar goed, ik ben benieuwd naar het resultaat .
pi_84389491
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 08:07 schreef tim1986 het volgende:
persoonlijk zou ik zelf die woonkamer te klein vinden
dat kleine stukje muur zal ook verkleinend werken denk ik
Anderen hebben weer liever een grote woonkeuken waar 99% van hun leef-activiteiten plaats vinden. Dat wordt volgens mij wel duidelijk door de enorme eettafel in het keuken gedeelte.

Dat kleine stukje muur ziet er uit als een dragende muur.

@MMach: komt er een portaal bij de voordeur? Of hou je een Amerikaanse standaard van 'met de deur in huis vallen' aan?
pi_84389535
Wat een werk! Petje af, lijkt me een hele operatie bij zo'n groot perceel. Veel plezier en succes~!
pi_84389729
Zooooo! Wat gaaf zeg!
Wat een klus gaat dat worden maar ontzettend
Leuk zeg!

Suc6!
~ Bonito La Risa ~
pi_84390129
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 23:14 schreef MMach het volgende:
Zoals je ziet is het woonhuis basic en niet voorzien op extra bewoners. Kinderkamers -mochten die er komen- komen in de bijgebouwen. Daardoor wordt de plaats van de badkamer beneden vastgelegd, net als de ongebruikelijke ruimte tussen badkamer en keuken.
Weet niet hoe groot de bovenverdieping verder is, maar is het een afweging waard om bij zo'n formaat huis niet 2 badkamers (op den duur) te realiseren? Dus 1 badkamer boven waardoor jullie alle comfort en gemakken op dezelfde verdieping hebt.

En een badkamer in eventueel het bijgebouw gesitueerd direct naast het woonhuis voor evt extra kamers. (kinder of gastverblijven)

Verder mooie indeling, en mooie opknapper.
* Bklusser is jaloers op de potentie en ruimte van belgische huizen
  vrijdag 23 juli 2010 @ 12:22:23 #24
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_84393384
@Tim: we hebben er lang en veel over nagedacht, hebben misschien wat andere prioriteiten. Ik vind een woonkamer een plaats voor een zetel en een tv, verder niets. Ik wil graag een keuken die uitkomt op de tuin (dat is nu ook zo, en dat is gewoon super handig). Die trap is een echte hoofdbreker geweest en dat lijkt de enige efficiënte oplossing (eerste idee was trouwens een rechte trap). Neemt niet weg dat de plannen nog kunnen veranderen hoor.
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 10:11 schreef bleiblei het volgende:
Ik ben behoorlijk fan van je kluskwaliteiten en doorzettingsvermogen Mmach, maar eerst hollandsche Vinex wijken "de grond in boren" en vervolgens eisen dat er geen negatief commentaar op jouw huis gegeven mag worden vind ik eigenlijk wel wat.... Mjaah, dubbel .

Maar goed, ik ben benieuwd naar het resultaat .
Jamaar! Je niet aangevallen voelen bleiblei Ik maak de vergelijking met VInexwijken omdat die in het vorige topic ook gemaakt werd. Ik vond het niet 'eerlijk' dat een woning voor renovatie werd vergeleken met een nieuwbouw Vinexwijk. Als je binnen het jaar nog vindt dat het een bouwval is, dan heb je reden om het dan te zeggen...
En dubbele gevoelens zijn normaal zou ik zo zeggen. Het huis heeft zelfs in die staat ons hart kunnen stelen, dus helemaal rationeel zijn we niet
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 10:26 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Anderen hebben weer liever een grote woonkeuken waar 99% van hun leef-activiteiten plaats vinden. Dat wordt volgens mij wel duidelijk door de enorme eettafel in het keuken gedeelte.

Dat kleine stukje muur ziet er uit als een dragende muur.

@MMach: komt er een portaal bij de voordeur? Of hou je een Amerikaanse standaard van 'met de deur in huis vallen' aan?
Kleine stukje is idd een dragende muur, en gezien zijn positie zorgt die ook voor wat stabilitiet van de gevel. Misschien dat ik die er nog wel uit krijg, maar dat hangt af van onze ringbalk geometrie.

Ikzelf vind de Amerikaanse standaard van de deur in huis raar, heb ook nog nooit in een huis geweest waar dat zo was, maar toch gaan we het hier zo laten. Verzachtende omstandigheden: die voordeur zal quasi nooit worden gebruikt omdat iedereen langs die oprit binnen rijdt met de auto.
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 10:50 schreef Bklusser het volgende:

[..]

Weet niet hoe groot de bovenverdieping verder is, maar is het een afweging waard om bij zo'n formaat huis niet 2 badkamers (op den duur) te realiseren? Dus 1 badkamer boven waardoor jullie alle comfort en gemakken op dezelfde verdieping hebt.

En een badkamer in eventueel het bijgebouw gesitueerd direct naast het woonhuis voor evt extra kamers. (kinder of gastverblijven)

Verder mooie indeling, en mooie opknapper.
* Bklusser is jaloers op de potentie en ruimte van belgische huizen
Er zullen ook 2 badkamers komen. Een kleintje boven (want ik wil echt een douche) en een wat grotere beneden (want mijn vriendin wil echt een bad).
Voordelen: gescheiden warm watercircuit waardoor de boilers beter aangepast kunnen worden aan het benodigde volume (grote voor het bad, kleine voor de douche). Omdat we aangewezen zijn op electrische boilers (geen aardgasaansluiting mogelijk) zal dat economischer uitkomen. De boilers kan je dan op timer zetten waardoor de grote bijna nooit aanhoeft.

De badkamer beneden zit tegenover de keuken (achter een scheidingswand), want die zit dan dicht bij de bijgebouwen waar de extra slaapkamers komen na verloop van tijd.

Op nog langere termijn moet er zelfs nog een badkamer bij, ter hoogte van de loods. Mochten daar immers slaapkamers komen -wat het lange termijn plan is-, is de afstand tot de badkamer in het hoofdhuis te groot.

Die grote afstand tussen woonhuis en loods(die een woonfunctie zal krijgen) zorgt ook voor moeilijkheden met de verwarming. Een gasolieketel maakt redelijk wat lawaai, dus die wil ik niet in het hoofdhuis, en als die daar zou staan wordt de afstand tot de loods te groot (30+m te overbruggen). De technische ruimte komt dan halverwege de loods en het woonhuis. In het hok naast de motogarage nu.


Edit:
Ziehier een ruwe 10-20jarige termijnplanning. We hebben zeker niet genoeg geld om alles ineens aan te pakken, maar het is gefaseerd te renoveren


[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 23-07-2010 12:58:39 ]
pi_84395052
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 12:22 schreef MMach het volgende:
Er zullen ook 2 badkamers komen. Een kleintje boven (want ik wil echt een douche) en een wat grotere beneden (want mijn vriendin wil echt een bad).
Voordelen: gescheiden warm watercircuit waardoor de boilers beter aangepast kunnen worden aan het benodigde volume (grote voor het bad, kleine voor de douche). Omdat we aangewezen zijn op electrische boilers (geen aardgasaansluiting mogelijk) zal dat economischer uitkomen. De boilers kan je dan op timer zetten waardoor de grote bijna nooit aanhoeft.

De badkamer beneden zit tegenover de keuken (achter een scheidingswand), want die zit dan dicht bij de bijgebouwen waar de extra slaapkamers komen na verloop van tijd.

Op nog langere termijn moet er zelfs nog een badkamer bij, ter hoogte van de loods. Mochten daar immers slaapkamers komen -wat het lange termijn plan is-, is de afstand tot de badkamer in het hoofdhuis te groot.

Die grote afstand tussen woonhuis en loods(die een woonfunctie zal krijgen) zorgt ook voor moeilijkheden met de verwarming. Een gasolieketel maakt redelijk wat lawaai, dus die wil ik niet in het hoofdhuis, en als die daar zou staan wordt de afstand tot de loods te groot (30+m te overbruggen). De technische ruimte komt dan halverwege de loods en het woonhuis. In het hok naast de motogarage nu.

Maar dat zijn erg lange termijn plannen. Ik maak nog wel een tekeningtje van hoe die bijgebouwen aan het hoofdhuis worden gefixt.
Klinkt allemaal goed doordacht MMach, jammer van het ontbreken van een gemeentelijke gasleiding in je straat (niet met buren samen op te pakken om aan te laten leggen?) Want anders zou je ook met een dubbel verwarmingssysteem (combiketels) kunnen werken voor je hoofd en buitengebouwen. Met een enkele gasolie installatie is het mogelijk alleen lastiger en minder ernergie efficient.

Ben ook erg benieuwd naar de geplande indelingen van de gebouwen. Zal meerdere jaren gaan vergen, maar super dat het allemaal mogelijk is. Echt een stulpje waar je nooit uitgeklust raakt. Tipje, overal heel veel extra loze leidingen evt bij jou zelfs kabelgoten leggen. UTP/COAX/Elektra/brandmeldinstallatie enz.

Praktische side note, tandenpoetsen en scheren doe je onder de douche?
  vrijdag 23 juli 2010 @ 13:41:40 #26
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_84396220
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 13:08 schreef Bklusser het volgende:

[..]

Klinkt allemaal goed doordacht MMach, jammer van het ontbreken van een gemeentelijke gasleiding in je straat (niet met buren samen op te pakken om aan te laten leggen?) Want anders zou je ook met een dubbel verwarmingssysteem (combiketels) kunnen werken voor je hoofd en buitengebouwen. Met een enkele gasolie installatie is het mogelijk alleen lastiger en minder ernergie efficient.

Ben ook erg benieuwd naar de geplande indelingen van de gebouwen. Zal meerdere jaren gaan vergen, maar super dat het allemaal mogelijk is. Echt een stulpje waar je nooit uitgeklust raakt. Tipje, overal heel veel extra loze leidingen evt bij jou zelfs kabelgoten leggen. UTP/COAX/Elektra/brandmeldinstallatie enz.

Praktische side note, tandenpoetsen en scheren doe je onder de douche?
We zitten ongeveer 5km van waar de laatste gasleiding stopt, en na contact met de gemeente hebben ze gezegd dat er ook nooit een aanslutiing zal komen. Idem voor de riolering. Doordat we in een beschermde zone zitten -'waardevol agrarisch gebied' zoals dat heet- zijn we dan wel verplicht een waterzuiveringsinstallatie aan te leggen die uitloopt in de grachten of infiltreert in de bodem.
Dat maakt dat ook al het afvalwater (grijs- en zwartwater) in 1 en dezelfde leiding terecht komt. Regenwater is apart af te voeren.

Wat de combi ketel betreft: dat was het eerste idee, maar dan stook je het hele jaar door en niet enkel als je het nodig hebt. Ik denk niet dat dat goedkoper zal uitkomen dan een getimde boiler.
Onze aansluting op het electriciteitsnet is zwaar genoeg en 3 fasig.

Ik leg wel loze waterleidingen (en andere) tussen de grote technische ruimte en de kleine (achter de trap, onder de wc boven) voor mochten we ooit een ecologisch verantwoorde combi ketel hebben.

Het zal een redelijk ingewikkeld watersysteem zijn in zijn totaliteit. Het regenwater van vooraan wordt opgeslagen in een regenwatertank, en dat zal ook nog een circuit leveren voor het hoofdhuis, enkel voor de toiletten dan. Maar die toiletten moeten natuurlijk ook kunnen switchen naar gewoon water bij lange droogtes bv.

Scheren en tandenpoetsen niet onder de douche. Het grondplan van de bovenverdieping is niet compleet. De badkamer zal bevatten: douche, lavabo en wc.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 19:54:07 #27
149959 SQ
snelle trees
pi_84410554
oep, vriendin ingelogd.
disclaimer
  vrijdag 23 juli 2010 @ 19:54:54 #28
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_84410583
En nu onder mijn account:
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 12:22 schreef MMach het volgende:
[..]

Jamaar! Je niet aangevallen voelen bleiblei Ik maak de vergelijking met VInexwijken omdat die in het vorige topic ook gemaakt werd. Ik vond het niet 'eerlijk' dat een woning voor renovatie werd vergeleken met een nieuwbouw Vinexwijk. Als je binnen het jaar nog vindt dat het een bouwval is, dan heb je reden om het dan te zeggen...
En dubbele gevoelens zijn normaal zou ik zo zeggen. Het huis heeft zelfs in die staat ons hart kunnen stelen, dus helemaal rationeel zijn we niet
Ghe, ik voel me niet aangevallen hoor. Zelf heb ik ook een one of a kind oud huis (in een rijtje van 4, dat wel maar elk huis van links naar rechts is 10cm breder, dus het is wel anders .
Maar het ging me even om de twee uitspraken tegen elkaar.
Ik vind je huis zelf nu een pand wat ik qua uitdaging goed zou twijfelen of ik het aan zou durven, maar zeker wel een ontzettend vet project met oneindig veel mogelijkheden . Vooral de grond en de brede verscheidenheid aan bebouwing op het perceel maakt erg veel mogelijk.
pi_84415541
je hebt mooi nog twee vraagtekens in je tekening staan, is het niks om daar een mooie werkplaats van te maken. (waar je al je gereedschap kunt stallen en je een mooi werkbank kunt maken)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_84454927
De ideale manier zou zijn je warm water te halen uit een wamtepompboiler je kan gewoon niet veel zuiniger werken en dit is combinatie met zonnepanelen kom je bijna gratis aan warm water. Hierbij heb je wel een relatief grote hoeveelheid warm water maar omdat dit type boiler veel beter geïsoleerd is dan een gewone elektrische boiler blijft je water met veel minder energie warm.
Voor de verwarming van de leefruimtes zou ik zelf werken met airco's. Die kunnen zowel warmen als koelen en met een COP van 4,5 (ideaal geval) ben je zelfs goedkoper uit dan met gas of olie. Hierbij heb je een voordeel van snel opwarmen van je ruimtes en enkel die ruimtes die jij wil. Bij een centrale verwarming heb je zowiezo verlies van warmte in ruimtes die eigenlijk niet warm moeten zijn. De buitenunits zijn praktisch onhoorbaar en de binnenunits werken aan 20db in nachtmodus. Dus geluidsoverlast heb je ook niet. Enige nadeel is dat het iets duurder is om elke kamer te voorzien van een afzonderlijke airco. Maar als je enkel de hoofdruimtes doet en de andere voorziet van directe verwarming of accumulatie dan valt het kwa prijs nog goed mee.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 18:29:30 #31
44200 Sjeekie_Beekie
Beter te laat, dan over tijd!
pi_84709777
MMach houdt er de vaart in!

Zo leuk om op deze manier de vorderingen te zien van je nieuwe huis. Jij ziet de potentie en de mogelijkheden die dit huis jullie te bieden heeft, anderen kunnen niet door de rotzooi heenkijken en bestempelen het als krot of bouwval.

Mijn ouders hebben drie jaar lang verbouwd, we hebben alles zelf gedaan [behalve het metselen van de buitenmuren, omdat het huis onder beschermd stadsgezicht valt] en ik heb het soms vervloekt. De ratten vielen letterlijk uit het rieten dak naar beneden op onze kamers en mijn broer en ik lagen samen in een bed, omdat het 's winters niet te harden was van de kou.

En nu... nu is het schitterend geworden en hoor je niemand meer over de rotzooi en de puinhopen waar we toen in leefden.

Dus MMach! Zet hem op ^O^!
Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste, Jongste en Lara
Mijn mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.
pi_84710365
Blijft bijzonder en leuk te lezen hoe smaken verschillen, er da's maar goed ook anders woonden we allemaal hetzelfde en zou k&w amper nog bestaansrecht hebben.
Dat iemand van zo'n samenraapsel van gebouwen een mooi huis gaat maken, veel-jarenplan, dat wel, is bijzonder. Dat MMach er iets van gaat bakken waar de gemiddelde huiseigenaar van gaat kwijlen moge duidelijk zijn.
Heb zelf ook niks met Vinex-wijken dus begrijp zijn reactie wel maar ieder naar zijn kunnen en naar zijn beurs.
Stel we zouden uiterlijk allemaal op elkaar lijken, zou toch saai zijn, niet meer naar die ranke, slanke meiden met afgunst loeren, niet meer bouwvakkers zien kwijlen (mijn man heeft standaard een blinddoek om, er is teveel moois te zien O-) ), nou, vertaal dan eens naar huizen en jullie snappen wat ik bedoel.
(mits na 10 nachten amper slaap en het oude-van-dagen-woordenboek er op na slaan en je oma om uitleg vragen, dat dan weer wel natuurlijk)

Ik vergaap me steeds aan al dat gekluun dus ga door en vergelijk niks met niets en niemendal, je eigen ding doen en genieten.

Bezorg mij veel kijkplezier *O*
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_84711945
quote:
Op zondag 25 juli 2010 00:03 schreef Jean601 het volgende:
Hierbij heb je een voordeel van snel opwarmen van je ruimtes en enkel die ruimtes die jij wil.
Ik weet niet, maar volgens mij wordt er al minstens dertig jaar met gescheiden zones gewerkt, ook bij radiatoren en vloerverwarming systemen.

Die COP waardes die je noemt zijn ook echte verkooppraatjes. Een apparaat dat meer dan 100% rendement heeft bestaat gewoon niet. Dat hebben ze bij deze apparaten gewoon omgebouwd naar een heel andere grootheid, en dan komen ze met wat geknutsel uit op hele hoge waardes.

Een quote van wikipedia (dé bron als het gaat om academische uitleg... hehe)
quote:
Voor de productie van 1 GJ ofwel 1000 MJ warmte heeft de hoogrendementsketel 1000/0,90 = 1100 MJ aan aardgas nodig, ofwel 1100/35,2 = 31,5 m3 aardgas. De kosten hiervoor bedragen 31,5 * ¤ 0,60 = ¤ 19,00. Voor de productie van 1 GJ ofwel 1000 MJ warmte heeft de warmtepomp 1000/3 = 333 MJ aan elektra nodig, ofwel 333/3,6 = 92,5 kWh. De kosten hiervoor bedragen 92,5 * ¤ 0,20 = ¤ 18,50.
Bij een gasgestookte Elektriciteitscentrale met een rendement van 40% is uiteindelijk slechts 333 / 0,40 = 833 MJ ofwel 23,7 m3 aardgas nodig, tegenover 31,5 m3 bij de hoogrendementsketel.
Het voordeel van de warmtepomp zit dus niet zozeer in de grote besparing op stookkosten, maar wel in de vermeden uitstoot CO2 en het extra comfort in de vorm van de geboden passieve koeling (koelen van een gebouw met natuurlijke koude uit de bodem).
Dus die besparing valt ook erg mee. Een warmtepomp is echt gekaapt door de verkopers met gladde praatjes. Het is echt niet zo zuinig als men doet geloven.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 19:50:02 #34
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_84712654
De tering wat een project zeg! Ik zou er zelf niet aan beginnen aangezien ik weinig kluservaring heb en ook niet de motivatie om na lange werkdagen nog aan de slag te gaan, zoveel plezier heb ik er niet in :P.

Wel heel veel succes gewenst, ben benieuwd hoe het gaat worden! Btw, kun je een indicatie geven van wat je in België voor zoiets moet betalen? Aangezien het wel groot is, flink perceel, maar ook nog met het nodige kluswerk...
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_84731453
Oooh! Genieten dit! O+
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 2 augustus 2010 @ 17:53:21 #36
174925 Judeljuud
Vindt, en gij zult meer zoeken
pi_84780036
Ik lees ook graag weer mee! :)
You were born as an original. Don't die as a copy.
pi_84845164
Kan alleen maar zeggen, ga ervoor! Het biedt enorm veel potentie en wat je zegt over Nederlandse vinex wijken. Kan het alleen maar bevestigen niks zo lelijk als hectares grond met vrijwel identieke woningen :r

Enorm benieuwd naar wat je voor zoiets dergelijks betaalt in Gent :@ (Bij benadering hoor afgerond op K's bijvoorbeeld)
Profiel opgeheven.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 15:17:50 #38
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_84854872
Ik had even niet door dat er nog reacties waren bijgekomen :D
I've been busy, maar niet echt tijd gehad om foto's te uploaden (ik heb daar geen internet)
De fundering voor de achtergevel is uitgegraven, en vrijdag komt de beton erin.
Het hout (want houtskeletbouw) bestel ik vandaag, onze achterdeur is ook al besteld (levertijd: eind september :( ), idem voor de koepels (3 weken levertijd)

Nu zaterdag de gedetailleerde planning opstellen van de dakwerken waar we de volgende week dan mee beginnen.

Ik tracht de achterbouw en het dak een beetje tergelijkertijd op te bouwen, gezien die afhangen van elkaar.

Foto's volgen nog. :)


Wat verwarming betreft: dat zal traditioneel zijn, geen vloerverwarming, gewoon radiatoren. Echter wel de mogelijkheid voorzien om later andere verwarmingssystemen op het circuit aan te sluiten.
Gezien er geen deuren in huis zullen zijn, is niets afsluitbaar en moet je het dus zien als 1 ruimte die te verwarmen is. Alles zal wel geisoleerd worden, dus hopelijk valt dat wat warm te krijgen.

quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 19:50 schreef Mikkie het volgende:
De tering wat een project zeg! Ik zou er zelf niet aan beginnen aangezien ik weinig kluservaring heb en ook niet de motivatie om na lange werkdagen nog aan de slag te gaan, zoveel plezier heb ik er niet in :P.

Wel heel veel succes gewenst, ben benieuwd hoe het gaat worden! Btw, kun je een indicatie geven van wat je in België voor zoiets moet betalen? Aangezien het wel groot is, flink perceel, maar ook nog met het nodige kluswerk...
Bedankt :)
Wat de prijs betreft, dat laat ik nog in het midden. Het is nog niet 100% te voorspellen hoeveel alles precies zal kosten, ik maak wel een afrekening op het einde.

quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 11:12 schreef Bierie het volgende:
Kan alleen maar zeggen, ga ervoor! Het biedt enorm veel potentie en wat je zegt over Nederlandse vinex wijken. Kan het alleen maar bevestigen niks zo lelijk als hectares grond met vrijwel identieke woningen :r

Enorm benieuwd naar wat je voor zoiets dergelijks betaalt in Gent :@ (Bij benadering hoor afgerond op K's bijvoorbeeld)
In Gent zou deze oppervlakte met die bebouwing quasi onbetaalbaar zijn. (Ons huis ligt dan ook gelukkig niet in Gent). Het ouderlijke huis is 8 keer kleiner van perceeloppervlak en 2-3 keer kleiner van woonoppervlak (hoewel bewoonbare oppervlakte in ons huis op dit moment wel iets te eufeministisch is :p), zonder garage, gewoon rijtjeshuis. En de waarde daarvan is op dit moment zo'n 250k¤. Reken daar nog 50k¤ aan renovatiekosten bij (nieuw dak, nieuwe ramen, nieuwe achterbouw, nog een aantal kamers die te renoveren zijn) en je zit aan 300k voor een gewoon rijtjeshuis, zonder parkeerplaats na 8u, veel burenlawaai, geen zon meer in de kleine tuin na 7u. Maar wel op 2km van centrum Gent.

Nugoed, in nl zijn jullie wel hogere prijzen gewend natuurlijk (en helaas)

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 04-08-2010 15:34:56 ]
pi_84861184
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 15:17 schreef MMach het volgende:
Het hout (want houtskeletbouw) bestel ik vandaag,
Dan is deze reactie wat laat, maar ik wilde je nog de site tippen van een bevlogen houthandelaarster:
Wytske's Friese Fijnhouthandel. Afgezien van het interessante aanbod, met o.a. onderhoudsvrij gekookt hout dat een duurzaam alternatief is voor tropisch hardhout, valt er tussen de regels ook allerlei interessants over hout in het algemeen te lezen.
  zondag 8 augustus 2010 @ 19:33:51 #40
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85018522
@ dvr: interessante site :)

De dakwerken zijn door omstandigheden een weekje uitgesteld (we beginnen nu in het laatste weekend van augustus).

Intussen heb ik wel al de fundering uitgegraven (80-90cm diep, standaard fundering op staal). Voldoende om een muur op te zetten, maar gezien ik voor HSB ga, met max 25% van het gewicht zal dat meer dan voldoende zijn. De dragende zandlaag zit daar ook al op 60cm diep.




'vroeger' zag dat er daar zo uit:







Ook begonnen aan de onderste steunmuurtjes voor het HSB skelet. Hoger dan 30cm, met ingegoten draadeinden voor de verankering. Helemaal links komt een hoekmuurtje dat heel wat hoger is -gezien daar het maaiveld ook hoger is. De indeling is nog niet duidelijk te zien, maar dat komt wel. Het skelet zal ook niet recht boven de stenen muurtjes staan, maar ongeveer halverwege. Dit om een koudebrug te vermijden. Door de skeletwand te verschuiven ontstaat er plaats om isolatie te steken.
Het hout voor het skelet zal er zijn in de week van 15 augustus.




Excuus voor de slechte GSm foto's. De vreemde waas op de muurtjes is de waterdichte cementering in progress.

De isolatie voor de muren is ook toegekomen: 8cm EPS met verhoogde isolatiewaarde.


[ Bericht 13% gewijzigd door MMach op 09-08-2010 11:53:34 ]
pi_85021014
Jeetje bij foto 1 dacht ik wowww das bekend!
Mooie tegels ook waar de isolatie op staat.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85022305
hey MMach, respect weer voor al het werk wat je nog gaat verzetten en al gedaan hebt :)
Mooie klus waar vast wat moois uit gaat komen!
pi_85022429
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 20:36 schreef Ml-etje het volgende:
Jeetje bij foto 1 dacht ik wowww das bekend!
Mooie tegels ook waar de isolatie op staat.
ik weet niet meer precies hoe de oude buitenplaats eruit zag, maar dat kwam aardig in de richting dacht ik, maar je vordert natuurlijk wel super.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_85044882
Oooh wat een groot huis zeg... en wat een werk!
  woensdag 11 augustus 2010 @ 20:15:05 #45
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85154447
De meningen zijn verschillend of dat nu een groot huis is of niet :P Voor ons is het alvast groot genoeg.
Een fotootje ter referentie: daar moet de eettafel komen. De 'eettafel' op de foto is eigenlijk (veel) te groot. Zo'n 3m op 2m, oftewel met gemak een 8 persoonstafel. Dat moet dan in realiteit iets kleiner worden. In elk geval is er nog meer dan ruimte genoeg rond de tafel.



Intussen is de dorpel ook geplaatst. Die legt dan meteen het uiteindelijke vloerniveau vast. Als er al spontaan een kat komt opzitten dan begint het al als 'thuis' te voelen :D In de volgende foto's is de kat vervangen door bescherming.



De muurtjes zijn ook klaar en waar nodig waterdicht gecementeerd. Uiteindelijk zullen die muurtjes wel niet meer te zien zijn (gelukkig)




In de volgende dagen enkel opruimwerk, want het begint er een beetje als een stort uit te zien.
pi_85159025
Dan wacht ik wel de verdere werken af.
Vermoedelijk ben jij de enige die de planning in zijn hoofd heeft.
Ondanks je bereidheid om het mij / ons alsmaar uit te leggen.

De tafel bv. is huge en had ik dus niet begrepen van de plaatjes tot nu toe.
btw een zomers meisje in de verte.

[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 11-08-2010 23:33:57 ]
  maandag 16 augustus 2010 @ 12:25:03 #47
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85343468
@AnneX: ik geef toe dat ik aan (te) veel dingen tegelijk bezig ben waardoor het misschien iets minder makkelijk mee te volgen is. In de komende maand worden volgende zaken tergelijkertijd uitgevoerd (maar wel afwisselend omdat ik me niet in 3 kan delen op hetzelfde moment :P ): dak vernieuwen, achterbouw opbouwen, vloerplaat (incl leidingenwerk).

Dit weekend was om eerlijk te zijn verschrikkelijk. Het was rotweer en het werk was fysiek veel te zwaar.
Omdat ik vloerplaat (vloer) en ringbalk (dak/top gevels) tergelijkertijd wil gieten, moet ik de ruimte voor de vloerplaat al voorzien voor de bekisting van de ringbalk wordt gemaakt (1e weekend van september).

De vloerplaat wordt alleen gegoten in de keuken/living/eetplaats. Dat gaat over 77m². Op de benedenverdieping zitten ook nog de badkamer (die heeft al een vloerplaat, maar op een ander niveau) en de hal (heeft ook al een vloer, ook een ander niveau)

Onze vloeropbouw wordt:
-bouwfolie
-12cm gewapend beton, niet verankerd aan de bestaande fundering (zodat de plaat in 1 stuk kan zakken zonder de muren mee te trekken)
-5cm PIR isolatie, in platen of gespoten, dat weet ik nog niet, tot aan de muren.
-5cm anhydrietchape
-afwerking

Omdat we ook de plafonds iets hoger willen, is er zo ongeveer 30cm uit te graven.
Daar ben ik dan met wat hulp (schoonpa en Perpentijntje) aan begonnen.

Eerst de tegels uitbreken, wat vrij makkelijk ging:

Dat werd een berg van ongeveer 4m³ tegels


Zaterdagnacht heb ik bij sfeerlicht en een laserlijntje rondomrond de 1mlijn boven het uiteindelijke vloerniveau getekend.

De volgende dag dan vol goede moed begonnen aan het uitgraven van de vloer. Normaal gezien ligt dat soort tegels op zavel, wat makkelijk uit te scheppen is. Hier was het een mengsel van zavel, grote en kleine stenen tot oude funderingen toe :( Bij elke schep stootte je op een steen, echt verschrikkelijk irritant.
2dagen werken met 3 man en we hebben nog maar 25m² uitgegraven




Volgend weekend gaan we dus verder, maar dan met een graafmachientje. Hopelijk gaat dat vlotter.
pi_85344829
dat zal wel beter gaan met zo'n gravertje :) nog leuk om te doen ook hehe.

Hoe ga je trouwens het hoogteverschil opvangen als je binnenkomt? Gewoon een trapje?
  maandag 16 augustus 2010 @ 13:05:33 #49
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85345198
De referentie van de nieuwe vloer is de achterdorpel, daar zou dus geen hoogteverschil mogen zijn. Gezien die achterdorpel een 5-7al cm lager ligt dan de originele vloer zal er dus zo'n verschil zijn aan de voordeur.Daar zal dus idd een klein trapje naar beneden zijn. Gezien we binnenkomen langs de achterdeur zal het voor ons alvast niet storend zijn.

Dan hebben we nog de hoogteverschillen die zullen ontstaan op de plaatsen waar de vloerplaat niet wordt gegoten.
De badkamervloer zal misschien 2cm hoger komen te liggen, misschien zelfs meer. Maar omdat die zal afgeschermd zijn met een muurtje en een deur is dat eenvoudig op te vangen. Lijkt me ook niet storend.

idem voor de hal, maar daar zal de constructie zodanig zijn dat dat niveauverschil weggewerkt wordt. Wait and see :)
pi_85346681
Zeg eens... je wist dat het een klus was.

Nog niet eerder heb ik je horen klagen dat de werken zwaar en irritant waren ! met een roodaangelopen icoon erachter !

Sterkte en houd moed !
  maandag 16 augustus 2010 @ 13:59:36 #51
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85347719
Wees gerust, de moed is er niet onder gaan lijden. Het was ook echt irritant :P We waren gisteren echt alledrie aan het vloeken van frustratie. Maargoed, het is iets dat moet gebeuren en zal gebeuren. De graafmachine is al besteld voor zaterdag intussen ;)
pi_85348492
MMach, idd niks voor jou om te klagen maar het is me nogal een project zeg.Ook ik wil je moed inspreken al geloof ik niet dat je dat nodig hebt, een dip hoort erbij.
Denk wel dat je wat meer pattatekes en spek moet eten, je wordt er met al dat werken bepaald niet dikker op ;)
Met plezier en respect blijf ik dit volgen.
Succes ^O^
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  maandag 16 augustus 2010 @ 14:34:42 #53
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_85349071
Wát een project!
Dit ga ik graag volgen, succes !
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  maandag 16 augustus 2010 @ 14:44:54 #54
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85349475
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 14:20 schreef Lottekoekkie het volgende:
MMach, idd niks voor jou om te klagen maar het is me nogal een project zeg.Ook ik wil je moed inspreken al geloof ik niet dat je dat nodig hebt, een dip hoort erbij.
Denk wel dat je wat meer pattatekes en spek moet eten, je wordt er met al dat werken bepaald niet dikker op ;)
Met plezier en respect blijf ik dit volgen.
Succes ^O^
Dat heb ik al verschillende keren gehoord :@ Hoewel ik volgens mij niet magerder ben dan vroeger. Ik denk dat ik wel voldoende eet, maar ik leef onregelmatig, doe veel fysieke inspanningen en heb bij tijden enorme stress (zoals in deze periode bijvoorbeeld. Een van mijn schepen zit in een droogdok, dat organiseren is superveel werk, de planning daarvan zit constant in m'n hoofd. Dat zijn zo'n 60 zaken die tergelijkertijd worden uitgevoerd op 1 maand tijd. En daarnaast zit de planning voor m'n eigen projectje er dus ook nog bij en moet ik intussen ook nog de rest van mijn schepen opvolgen). Gelukkig voor mijn werkgever infiltreert mijn werk mijn prive veel meer dan omgekeerd. Mijn werkgever is volgens mij wel tevreden, want intussen sta ik op de site van het bedrijf met een 'getuigenis' over m'n job en ben ik ook al eens voor het infoblad van het bedrijf geïnterviewed omdat ik een van de jongste werknemers ben. Verder geslaagd voor een intern examen, etc. Ik heb dus niet de indruk dat ze klagen

Nugoed, ik ben wel stressbestendig, maar het zijn allemaal factoren die verdikken wat in de weg staan. Mijn lichaamstype zal dus nog wel even 'skelet met spieren en 0% vet' blijven :P
pi_85350421
Even verder gaan op het skelet met spieren...
Het is mijn job om dit te kunnen analyseren.
Ik zou je aanraden om regelmatig tussen de klussen door en in ieder geval ná afloop arm- en beenspiergroepen te stretchen.
Een eenvoudig schema wil ik je wél pm'en.
Dan lees ik het wel.
  maandag 16 augustus 2010 @ 16:08:51 #56
97685 YoWilly
No shit....sherlock
pi_85352889
Waarom blijf ik nu altijd hangen bij een topic van MMach? ;)
Het zal wel komen omdat ik het immer verbluffende resultaat wil bekijken! ^O^
Don't get shot....It hurts!!
pi_85363389
Denk dat veel mensen "verslaafd" zijn aan MMach, gewoon omdat dat wandelende skelet O-) zoveel werk verzet en het allemaal nog voor elkaar krijgt ook.
Interessant te lezen hoe de interactie werk-privé op de één of andere manier in elkaar over vloeit.
En, als je ooit vet wilt kweken tussen je botten en je spieren in kom je maar eens een weekje bij mij eten, gegarandeerd dat je dan weer hard aan de slag gaat om de boel weer kwijt te raken :Y)

MMach's spieren zitten niet in zijn lijf, die zitten zeker en vast tussen zijn oren ^O^
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_85365589
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 13:59 schreef MMach het volgende:
Wees gerust, de moed is er niet onder gaan lijden. Het was ook echt irritant :P We waren gisteren echt alledrie aan het vloeken van frustratie. Maargoed, het is iets dat moet gebeuren en zal gebeuren. De graafmachine is al besteld voor zaterdag intussen ;)
Dat vloeken volgt vandaag nog... Net tot de constatatie gekomen dat de enige manier waarop ik me pijnloos kan voortbewegen kruipen is. Au! :X
Koekoek!
pi_85367942
Vooruit, krijg je van mij een kei in knijpwerk :)

Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_85367971
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 21:09 schreef perpentijntje het volgende:

[..]

Dat vloeken volgt vandaag nog... Net tot de constatatie gekomen dat de enige manier waarop ik me pijnloos kan voortbewegen kruipen is. Au! :X
dus een heet/warm bad en herhalen.

Goed van je om zo hard mee te werken.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 11:08:05 #61
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85428259
Elaba! Aan mijn voeding mankeert niets hoor :P Mijn vriendin mest me al maanden vet met 2 warme maaltijden per dag enzulks. Zonder effect welliswaar. Sommige mensen zijn gewoon mager.

*O* Onze bouwvergunning is goedgekeurd *O*
Net op tijd dus eigenlijk. Enige opmerking was dat er wat moest gebeuren aan de wildgroei van bomen aan de perceelsgrens, maar dat wist ik al :)
Bouwvergunning gaat over het plaatsen van het platte dak, steken van de terrasdeur en bijhorende muurtjes en de dakwerken. In die dakwerken zat ook nog de aanvraag voor openslaande deuren boven het platte dak, om dat dan te gebruiken als dakterras, maar dat hebben we geschrapt. Nugoed, als we dat later dan toch willen, mag dat dus.
pi_85429195
*O* legaal beginnen!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85429286
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 11:08 schreef MMach het volgende:
Elaba! Aan mijn voeding mankeert niets hoor :P Mijn vriendin mest me al maanden vet met 2 warme maaltijden per dag enzulks. Zonder effect welliswaar. Sommige mensen zijn gewoon mager.

*O* Onze bouwvergunning is goedgekeurd *O*
Net op tijd dus eigenlijk. Enige opmerking was dat er wat moest gebeuren aan de wildgroei van bomen aan de perceelsgrens, maar dat wist ik al :)
Bouwvergunning gaat over het plaatsen van het platte dak, steken van de terrasdeur en bijhorende muurtjes en de dakwerken. In die dakwerken zat ook nog de aanvraag voor openslaande deuren boven het platte dak, om dat dan te gebruiken als dakterras, maar dat hebben we geschrapt. Nugoed, als we dat later dan toch willen, mag dat dus.
wat voor bomen zijn het.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 18 augustus 2010 @ 12:01:19 #64
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85429996
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 11:39 schreef densmee het volgende:

[..]

wat voor bomen zijn het.
Op deze foto staan ze rechtsachter (net niet zichtbaar eigenlijk :P)

En op deze foto helemaal links onder


Het is dus de scheidingslijn tussen onze oprit en de aangrenzende tuin. Ik geloof dat het sparren of zoiets zijn. Ze zijn zo'n 4-5m hoog. Maar ze groeien ook nogal in de breedte. Ze groeien dus over onze oprit en over de tuin van de buren. We waren toch al van plan om die weg te doen want ze pakken toch 1m van onze oprit af (waardoor je je deur niet meer open krijgt als je daar staat)
pi_85430693
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 12:01 schreef MMach het volgende:

[..]

Op deze foto staan ze rechtsachter (net niet zichtbaar eigenlijk :P)
[ afbeelding ]
En op deze foto helemaal links onder
[ afbeelding ]

Het is dus de scheidingslijn tussen onze oprit en de aangrenzende tuin. Ik geloof dat het sparren of zoiets zijn. Ze zijn zo'n 4-5m hoog. Maar ze groeien ook nogal in de breedte. Ze groeien dus over onze oprit en over de tuin van de buren. We waren toch al van plan om die weg te doen want ze pakken toch 1m van onze oprit af (waardoor je je deur niet meer open krijgt als je daar staat)
prima brandhout ;)
  woensdag 18 augustus 2010 @ 18:08:25 #66
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85444614
Ik moet dus juist nog even uitvissen of het wel over die bomen gaat, een kwestie van niet de verkeerde bomen te gaan omzagen.

Voor zij die al van in het begin achter plattegronden vragen, gezien de aanvraag is goedgekeurd is het het moment om dat ook even te tonen. (let wel: onderstaande plan is van de originele situatie zonder niet dragende delen)

enkel van de benedenverdieping van het woonhuis is dit uiteraard. Op de zolderverdieping is er geen onderverdeling, dat is gewoon een quasi rechthoekige ruimte van iets meer dan 11 bij iets meer dan 6,5.

Ter info:
B2, wordt badkamer
C2, wordt hall/WC/tussenverdiep op +-1500mm (daaronder een kleine tech. ruimte)
D2+CD3+B3: woonleefkeukenthingy, waarbij D2: TV hoek, C3: eetplaats, B3/C3: keuken.
De vloerplaat wordt gegoten over de oppervlakte van D2+CD3+B3

Meer slaapkamers in de toekomst: daar waar 'bijgebouwen' staat
In het geheel plaatje staat bovenstaande woonhuis, helemaal onderaan



Nu moet het duidelijker zijn, toch?

En edit:
-vrijdag komt de (zoveelste) container, het graafmachientje en het hout voor de achterbouw (eindelijk). En volgend weekend het dak eraf.
Dat betekent nu wel 2 dagen met de vingers draaien

[ Bericht 3% gewijzigd door MMach op 18-08-2010 18:39:44 ]
pi_85453728
jammer dat je zover weg woont anders had ik graag geholpen die bomen om te zagen,
aangezien ik bosbeheerder is dat mijn dagelijks werk.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 19 augustus 2010 @ 18:22:48 #68
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85482861
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 22:18 schreef densmee het volgende:
jammer dat je zover weg woont anders had ik graag geholpen die bomen om te zagen,
aangezien ik bosbeheerder is dat mijn dagelijks werk.
Het is het gedacht dat telt densmee, dus bedankt eigenlijk ;)

Waar ook een paar mensen op wachtten: een breakdown van de kosten.
De originele vraagprijs van dit huis was 185 k¤, wij hebben het gekocht voor 140k. Dat is weinig, zelf in België, maar gezien de grote hoeveelheid werken die eraan uitgevoerd moeten worden is het ook nog veel. Maar je moet de oppervlakte in het achterhoofd houden én het feit dat alle bebouwde oppervlakte vergund is en behouden mag worden (zelfs uitgebreid tot 1000m³ -al zitten we daar bijna aan). Het is een zonevreemde (waardevol agrarisch gebied), beschermde woning (vlaams erfgoed), dus dat heeft zijn voor en zijn nadelen.
-voordelen: ook de omgeving is beschermd en zal zo blijven, isolatiewaarden zijn milder, makkelijkere functiewijzigingen, makkelijker saneringen doorvoeren, grote coulance naar comfortverbetrering
-nadelen: zeer strenge bouwkundige voorschriften, zeer hoge eisen aan afval(water)verwerking, hoge eisen aan impact op de omgeving, bepaalde zaken moeten behouden blijven.

Op het moment dat wij het kochten had ik zo'n 45k spaargeld (wat nog meer had geweest, had ik niet zoveel geld(ong 12k) in het ouderlijke huis gestoken), m'n vriendin 1k.
We hebben 140k geleend voor de aankoop, 40k voor de renovatie (alles daarvoor moet aantoonbaar zijn met facturen). Alle leningskosten en hetgeen er bij komt gaat ook van mijn spaargeld, toch zo'n 20k.

Dat maakt dat het totale renovatiebudget slechts 65k is. Dat zal zéér nipt worden, zelfs om enkel het hoofdgebouw af te werken. Pluspunten zijn:
-ik ben nog eigenaar van het ouderlijke huis, als dat ooit verkocht wordt levert me dat ook nog 40-50k¤ op.
-hoe langer de verbouwingen duren, hoe meer geld ik er kan insteken. Per maand kan ik 500 tot 1000¤ van m'n nettoloon in de verbouwingen pompen (na aftrek van m'n vaste maandelijkse kosten, incl lening, afhankelijk van onverwachte kosten).

De kosten voor de lening en de verbouwing komen uit mijn eigen zak, de lening betalen we met 2 af (gezien mijn vriendin een stuk minder dan mij verdient). De gerealiseerde meerwaarde zal gedeeld door 2 zijn (mochten we ooit uit elkaar gaan). Dat is contractueel vastgelegd tussen mijn vriendin en mij.
Hoewel ik alle verbouwingen zelf doe en zij daar niet aan meehelpt, vind ik toch dat haar inspanningen evenveel bijdragen aan de realisatie van het project als de mijne. Ik hoef geen eten te maken, geen afwas te doen, etc. In the worst case scenario is dat dus de eerlijkste oplossing.

Als we niet te veel tegenslagen kennen is het dus mogelijk dat het huis ons zo'n 250k zal kosten waar we een heel pak meer huis voor terug krijgen dan de 250k die het ouderlijke huis me zou kosten (te weten dat daar nog 50k aan kosten bijkomt). De onbeschrijfelijk rustige omgeving (enkel blaadjes hoor je daar ritselen) is voor ons onbetaalbaar. Zeker voor mij gezien ik de hele dag in een stressy omgeving zit en daarna gewoon rust wil.
Het blijft koffiedik kijken, het blijft een enorm financieel risico. Of het lukt of niet: time will tell. We hebben er op dit moment echt nog geen fractie spijt van.

Wat voor mij wel moeilijk is (en daar is m'n alomtegenwoordige werk weer), is het beheersen van de kosten van dit eigen project. Ik geef per jaar bijna 1 miljoen euro uit als werkingskosten in naam van m'n werkgever. Grote bedragen voor grote werken wennen zo snel dat het gevaarlijk wordt als het over je eigen geld gaat. 1000¤ voor een douchevloer op een schip is niets als ik op m'n werk ben, 1000¤ voor mijn vloer is echt wel iets om 2 keer over na te denken.

Ik zou zeggen, beste Fokkers, volg dit project in je eigen luie zetel zonder zelf risico te lopen. Volgens mij is dat ook wel tof :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 19-08-2010 18:53:56 ]
pi_85486386
je houdt toch wel rekening met de 6% belasting ipv de 20% omdat het renovatie is? Dat scheelt ook een klap.
Dat is toch in Belgie?
  donderdag 19 augustus 2010 @ 20:12:00 #70
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85486692
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 20:04 schreef _VoiD_ het volgende:
je houdt toch wel rekening met de 6% belasting ipv de 20% omdat het renovatie is? Dat scheelt ook een klap.
Dat is toch in Belgie?
6% als je de werken laat doen, niet als je de werken zelf doet. Dan betaal je gewoon 21% btw op de bouwmaterialen. Ik geloof -ben het niet helemaal zeker- dat die 6% rekening maar loopt tot einde dit jaar.
Hier en daar zijn er ook premies te verkrijgen zoals voor dak/vloer/muurisolatie, waterzuivering, regenwaterrecuperatie, etc. Maar die zijn bijna te verwaarlozen. Die premies krijg je trouwens alleen als je die werken laat uitvoeren door een erkende aannemer (manier van de overheid om voor wat werkgelegenheid te zorgen). Doe je het zelf, dan worden die premies al gauw gehalveerd of geweigerd.
Als we alles laten doen zitten we direct door ons budget maw.
pi_85488173
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 20:12 schreef MMach het volgende:

[..]

6% als je de werken laat doen, niet als je de werken zelf doet. Dan betaal je gewoon 21% btw op de bouwmaterialen. Ik geloof -ben het niet helemaal zeker- dat die 6% rekening maar loopt tot einde dit jaar.
Hier en daar zijn er ook premies te verkrijgen zoals voor dak/vloer/muurisolatie, waterzuivering, regenwaterrecuperatie, etc. Maar die zijn bijna te verwaarlozen. Die premies krijg je trouwens alleen als je die werken laat uitvoeren door een erkende aannemer (manier van de overheid om voor wat werkgelegenheid te zorgen). Doe je het zelf, dan worden die premies al gauw gehalveerd of geweigerd.
Als we alles laten doen zitten we direct door ons budget maw.
Kun je geen deal sluiten met een bekende aannemer? Dat hij alles inkoopt voor jouw gebruik en dat je hem 10-12% btw betaalt en er dus win-win bestaat.
pi_85488793
het komt mij ook heel bekend voor als je voor je baas grote bedragen uit kan en mag geven en er bij projecten niet op honderd euro word gekeken, maar als je dan thuis bent moet je wel even terug schakelen.
en voor zoveel huis en grond en zeg max 250k euro kwijt, daar heb je het huis uit je vinexwijk voorbeeld in nederland voor
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:05:34 #73
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85614182
Dit weekend hebben we (mijn beste vriendinnen, schoonpa en ik) met de graver verder uitgegraven.
Achteraan zijn we nog op een oude fundering gestoten, daarvan moet er ook nog een rijtje stenen

Binnen zijn we dan ook begonnen

Met onze 2de container die bijna vol is


En het is nog niet gedaan geraakt...

Er zijn in totaal al twee 10m³containers gevuld, beide keren zwaar overladen. In totaal hebben we in 2 weekends 29,4ton aarde en steen uit de grond gehaald. (Als er nu nog iemand zegt dat het een kleine ruimte is, grr -O- :P ). Dat is nu wel bijna gedaan.

Maar dan zijn we aangekomen bij onze eerste echt grote en kostelijke tegenvaller: de achtergevel.
Na het weggraven van de grond en het wegbreken van een deurkozijn werd duidelijk hoe slecht die muur wel niet was. De redelijk gave buitenkant blijkt een voorzetsteen te zijn, de oude stenen zitten superlos op elkaar. Op deze muur een nieuwe ringbalk gieten is eigenlijk om problemen vragen. Dus de hele achtergevel moet er uit.


De naysayers krijgen hun slag thuis, want de boog zal er dan ook aan geloven.

Laat ik u verzekeren: mijn moraal was tot op een historisch dieptepunt gedaald. Totaal niet ingecalculeerd dat deze vervangen zou moeten worden (denk ook even aan de roostering die er al deels inzit, ook een stomme timing van mij -al zal die nu niet echt in de weg zitten of uitgebroken moeten worden-). Ik vind het echt lastig om te zien hoe iets zo snel achteruit gaat. Je breekt af, je blijft afbreken tot er bijna niets meer over is.

Maar dan waren er de andere mensen.
Toen de container bijna vol was, kwam de containerman eens kijken. We waren op dat moment nog bezig met uitgraven, we hadden al uren en uren zitten sleuren met kruiwagen, dus de fut was er een beetje uit tegen dan. Dus die man zegt 'noem je dat nivelleren?' en hij springt in het gravertje en heeft nog gewoon voor niks een half uur zitten nivelleren. Prachtig om die bezig te zien.
Daarna kwam een van de vorige eigenaars ook nog langs om me een hart onder de riem te komen steken.

En toen de avond viel, en ik naast mijn lief in het gras tussen m'n vriendinnen zat, gezellig te praten in het avondlicht in die schitterende tuin, dan was alles goed :)
Ik ben er van overtuigd dat er nog dalen zullen komen, maar we zijn er aan begonnen en we gaan het afwerken ook. Duurt het langer, dan duurt het langer, kost het meer: het zij zo. We doen ons best, we zijn in goede gezondheid, hebben een superrelatie en fantastische vrienden. Dus waarom zou ik -nu al- de moed verliezen? Tijd om even door de zure appel te bijten. Deze week voer ik niets meer uit aan het huis en maken we gewoon een weekje tijd voor onzelf. Maar zaterdag gaat de beuk er opnieuw in, vanaf 7u 's morgens. Doel is: het dak er af op een veilige manier. En is er tijd over, dan kunnen we aan de achtergevel beginnen.

Ik hoop echt dat iemand binnen 2 maanden deze post quote als het dak er succesvol is opgelegd en de achtergevel/vloerplaat er in zit. Fingers crossed
pi_85618964
het hoort erbij, zeker bij zo'n enorme klus, maar het valt wel even rauw op je dak zo'n tegenvaller met de achtergevel, zeker als je al flink uitgeput bent van de hele dag uitgraven.
enige manier is blik op oneindig houden, gewoon doorwerken en pas over een tijdje achterom kijken.

nu even een week vakantie?
hoeveel werk levert dat nu in de praktijk extra op, zo'n nieuwe achtergevel?
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 00:32:01 #75
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_85632244
Maar dan heb je straks wel een super goede en mooie achtergevel moet je maar denken.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_85636940
Inderdaad, het is balen van die gevel, maar nou is het straks extra degelijk en mooi. Gewoon niet over nadenken en stug doorgaan, jullie hebben straks echt een fantastisch huis! ^O^
pi_85637176
Tegenvallers heb je (bijna) altijd met zo'n ingrijpende klus, en dat is altijd balen.

Succes ermee!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:05:22 #78
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_85639372
Wat een ontzettend gave verbouwing!! Ik blijf dit zeker volgen. Heel veel succes!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:44:24 #79
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85642433
Nu we dan toch de gevel afbreken heeft het voor ons niet echt nut om die terug te gaan zetten. Gezien de achtergevel door de achterbouw toch al een binnenmuur werd, zou die toch verborgen afgewerkt worden.
Het enige nut van een dragend element op die plaats is het dragen van de ringbalk voor het dak. In plaats dat we dus de gevel hermetsen gaan we een zware ringbalk nemen, ondersteund door betonnen pilaren (gewapend, 180mm doormeter minimum) op de oude fundering. Dat gaan we nu wel eerst even berekenen.
Vermoedelijk 5 pilaren op de 11m breedte. 2 pilaren op de hoekpunten. Dat betekent dat er 1 pilaar te zien zal zijn op de plaats waar vroeger het stuk muur zat tussen deurgat en boog.
Voordeel van die constructie is wel dat de ruimte optisch veel groter zal worden, ook de lichtinval zal fel verbeteren.
Nadeel is wel dat de indeling weer maar eens verandert (wat effect heeft op de ligging van de rioolbuizen enzulks).

De scope of works wijzigt nu dus wel een beetje:
-dit weekend: afbreken van het dak na schoring van de achtergevel. Ordenen pannen, afvoeren hout. Alles vakkundig schoren en de achtergevel omver duwen. Puin afvoeren en afbreken tot niveau onder de vloerplaat. De fundering is nog OK, dus de vloerplaat zal ter plaatse van de kolommen nog ondersteund worden door de originele fundering.
-weekends erachter: uitgraven vloerplaat finaliseren, wapening voorzien, bekisting fabriceren. Het is mogelijk dat we eerst de vloerplaat gaan gieten met holtes en wachtwapening op de plaats waar de kolommen moeten komen.

En oh ja: ik ga dat eerste kolommetje dat ik gemetst heb afbreken. Hoe meer ik er naar kijk, hoe slechter ik het gemetst vind. Ik weet zo dat ik me er later aan ga dood ergeren (zelfs als het zit weggestopt achter de muur). Foutje, moet kunnen. Het zal me niet echt veel extra geld kosten, maar het zal toch onbetaalbaar zijn voor mijn gemoedsrust. Maar dat is dan weer voor als het dak er op staat.

Ik denk dat we zeker 3 weekends extra werk kunnen hebben door de post 'achtergevel'. Laten we hopen dat er aan de andere gevels niets scheelt.

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 24-08-2010 13:10:42 ]
pi_85648786
Ergens ben ik wel blij dat die achtergevel gaat/moet sneuvelen.
Het geeft een creatieve draai aan het project. Daarnaast weet je dat ook dit deel van het huis straks helemaal weer op orde is. Pilaren geven net weer even dat beetje meer.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:52:16 #81
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85655233
En als klap op de vuurpijl ga ik m'n funmoto ook verkopen-volledig eigen beslissing ;). Ik heb geen tijd meer om er op te rijden en dan kost dat alleen maar nodeloos geld. Met pijn in het hart, I must say. Een beetje afscheid van een vriend na 15000 veilige km's



Mijn andere moto blijft wel, gezien dat mijn woon werk verkeer-moto is.

Daar komen dakvensters voor in de plaats ;)
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:14:35 #82
277933 martinus-
onvolprezen protagonist
pi_85655918
wat een project zeg..wel het volgen waard :)

Toilet in de eet/woonkamer uit laten komen zou ik je wel echt afraden, komt enorm schraal over. Om van de geur en het privacygevoel van je gasten nog maar niet te spreken.
pi_85657881
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 12:44 schreef MMach het volgende:
En oh ja: ik ga dat eerste kolommetje dat ik gemetst heb afbreken. Hoe meer ik er naar kijk, hoe slechter ik het gemetst vind. Ik weet zo dat ik me er later aan ga dood ergeren (zelfs als het zit weggestopt achter de muur). Foutje, moet kunnen. Het zal me niet echt veel extra geld kosten, maar het zal toch onbetaalbaar zijn voor mijn gemoedsrust.
Haha, perfectionist!
pi_85659931
Oei 1e tegenslag, maar zie dat je ook weer voordelen ziet ^O^ fijn dat er veel mensen helpen!
En die zure appel is wel vergeten als jullie kunnen gaan genieten ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85660097
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 12:44 schreef MMach het volgende:
Laten we hopen dat er aan de andere gevels niets scheelt.
Precies ja, daar wilde ik je al naar vragen. En past het optrekken van een nieuwe buitenmuur in je bouwvergunning (ivm monumentenstatus)?
(niet om je te doen panikeren maar om verdere tegenslag vóór te zijn :))

Hoe dan ook kan ik me goed voorstellen dat dit soort tegenslagen hard aankomt als je al tot je knieën in het puin staat! Maar je lijkt je er weer goed doorheen te slaan, en het zal t.z.t. de trots en feestvreugde alleen maar verhogen als je eenmaal met je eerste duveltje in je luie zetel neerzijgt om het resultaat van al je inspanningen te bewonderen.

Over duveltje gesproken, kennen jullie in Vlaanderen de traditie van het pannenbier? Dat wordt hier door de aannemer tevoorschijn gehaald als de bouwvakkers klaar zijn met het dak. De traditie is een beetje aan inflatie onderhevig nu we zoveel Poolse bouwvakkers hebben - die kennen ook muurbier, trapbier, vensterbier, tegelbier, hang- en sluitwerkbier, behangbier en schuttingbier..
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:27:21 #86
277933 martinus-
onvolprezen protagonist
pi_85663552
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 20:16 schreef dvr het volgende:

[..]
De traditie is een beetje aan inflatie onderhevig nu we zoveel Poolse bouwvakkers hebben - die kennen ook muurbier, trapbier, vensterbier, tegelbier, hang- en sluitwerkbier, behangbier en schuttingbier..
_O-

Hier wordt het ook wel meiviering of hoogste punt-viering genoemd toch? pannenbier komt me niet bekend voor namelijk.
pi_85663913
Het pannebier en/of het kapgeld word niet verstrekt door de aannemer maar door de opdrachtgever bij het bereiken van het hoogstepunt met de vlag in de top
pi_85664828
Balen dat je die muur moet slopen, extra werk is altijd kut :P

quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 12:44 schreef MMach het volgende:
-weekends erachter: uitgraven vloerplaat finaliseren, wapening voorzien, bekisting fabriceren. Het is mogelijk dat we eerst de vloerplaat gaan gieten met holtes en wachtwapening op de plaats waar de kolommen moeten komen.
Vind je betonnen kolommen en een betonnen ringbalk wel de beste oplossing? Vooral voor die paar die je nodig hebt. Je moet dan wapening laten vlechten, bekisting timmeren, bekisting stellen, wapening erin laten, afstorten... Meerdere fases, etc.

Als je staal neemt ben je volgens mij niet veel goedkoper maar je bent echt veel sneller. Die balken en kolommen heb je in een dag staan. Met dat beton ben je echt aan het wachten, en je moet de kist steeds schoonmaken, opletten voor grindnesten, etc (neem aan dat je niet een eigen trilnaald hebt :)). En dan die ringbalk nog storten, weer wachten, etc.

Maare, wat bedoel je precies met een ringbalk? Die ringbalk neemt toch niet de horizontale spatkrachten van je dak op of?

Schetjes please :9~
  woensdag 25 augustus 2010 @ 10:43:11 #89
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85680002
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 20:16 schreef dvr het volgende:

[..]

Precies ja, daar wilde ik je al naar vragen. En past het optrekken van een nieuwe buitenmuur in je bouwvergunning (ivm monumentenstatus)?
(niet om je te doen panikeren maar om verdere tegenslag vóór te zijn :))

Hoe dan ook kan ik me goed voorstellen dat dit soort tegenslagen hard aankomt als je al tot je knieën in het puin staat! Maar je lijkt je er weer goed doorheen te slaan, en het zal t.z.t. de trots en feestvreugde alleen maar verhogen als je eenmaal met je eerste duveltje in je luie zetel neerzijgt om het resultaat van al je inspanningen te bewonderen.

Over duveltje gesproken, kennen jullie in Vlaanderen de traditie van het pannenbier? Dat wordt hier door de aannemer tevoorschijn gehaald als de bouwvakkers klaar zijn met het dak. De traditie is een beetje aan inflatie onderhevig nu we zoveel Poolse bouwvakkers hebben - die kennen ook muurbier, trapbier, vensterbier, tegelbier, hang- en sluitwerkbier, behangbier en schuttingbier..
Er is een verschil tussen vlaams erfgoed en een beschermd monuiment. Daar heb ik alles over bijgeleerd voor we dit huis kochten. Enkele maanden voor we dit huis tegen kwamen, kwamen we dit huis tegen:

Een ongelofelijk schattig huis waar we weg van waren. Zelfde grondoppervlak als het huidige, maar het huis zelf was piepklein. Ik geloof nog geen 30m². Dat huis was een beschermd monument, geen vlaams erfgoed. Daar mocht niets aan gewijzigd worden, niet aan de binnenkant, niet aan de buitenkant. We hebben ongeveer 1.5 maand intensief contact gehad met monumentenzorg omdat we echt geïnteresseerd waren. Met complete 3D modellen en al :P

Daar hadden wij bekomen dat de monumentenzorg een gunstig advies zou geven voor het optrekken van een modern en blokvormig houtskeletbouwgeval, verbonden door een gang aan het originele gebouw.


Dus zij hebben zeker geen stroeve houding. Het gaat erom het originele zoveel mogelijk te bewaren. Mocht je uit dat huis een muur slopen, dan moet die terug opgebouwd worden met dezelfde stenen, of stenen uit dezelfde streek met dezelfde opbouw etc.
Het zou zeker geen gemakkelijke verbouwing geweest zijn (deze nu ook niet natuurlijk). Temeer nog omdat het bestemmingsplan op dat perceel 3 verschillende zaken besloeg. Voor het huis woongebied, het huis zelf landbouwgrond en na de achtergevel was het natuurgebied. Onze blok zou dus in natuurgebied komen 8)7
Maar omdat de verkoper (een woningmaatschappij) het huis niet voor een veel lagere prijs wou wegdoen, zijn we er niet mee doorgegaan.Het staat nog altijd te koop nu.

Vlaams erfgoed is dan weer iets anders. Zij hebben een adviserende functie. Het gemeentebestuur kan altijd hun advies naast zich neerleggen, wat bij monumentenzorg niet kan. Wat zij wel bekomen in samenspraak met de gemeentes is het behouden van algemenere zaken zoals laagbouw en eeb bepaalde stijl huizen. Dat wordt dan vastgelegd in het ruimtelijke ordeningenplan. Zij zijn ook een positieve kracht achter het hele zonevreemde gedoe. Ons huidig huis is zonevreemd omdat het eigenlijk in landbouwgebied ligt. Maar het huis was er al voor het bestemmingsplan, dus is het vergund geraakt enzovoort.
Dit om maar te zeggen dat als er iets constructief scheelt aan dit huis, dat zij niet negatief gaan adviseren.

Voor wat de bouwvergunning voor die nieuwe binnenmuur betreft. Normaal gezien valt dit nog onder dezelfde bouwvergunning. Om de werken in de bouwvergunning volgens de regels van de kunst uit te voeren, moet deze muur er ook uit, onder noodwendigheid. Een bouwvergunning dekt ook de onvoorziene bijhorende werken om ze te kunnen uitvoeren naar origineel plan. Maar dat moet ik nog even goed nalezen in de wetteksten.


Dan over die ringbalk. Nut van een ringbalk is enkel het opnemen van de horizontale krachten van een (spanten) dak. Nu hebben de trekbalken deze functie, en ook al gaan ze er niet uit; op een bakstenen muur kan je niet zomaar een muurplaat vastmaken.
Een ringbalk moet normaal rondomrond lopen, dus ook over de zijgevels. Dat is nu niet mogelijk. Daarom ordt de ringbalk chemisch verankerd aan de zijmuren met dikke RVS Strips, en aan de trekbalken zelf.

De ex-achtergevel draagt enkel het dak, dus ook daar is enkel een ringbalk nodig. Omdat die ringbalk echter geen muur zal hebben om op te steunen, moeten er steunpilaren komen, of een gemetste muur. Voor een betonnen balk van 30cm hoog, kan je normaal wel een 2,75m overspannen. Dat maakt een 11m lange ringbalk mogelijk. Je kan dus kiezen voor een gemetste muur, maar dan heb je minder vrijheid.
Je kan ook kiezen voor staalbouw, wat zeker sneller is, maar zeker ook duurder. Vergeet ook niet dat wij enkel in de weekends kunnen doorwerken. Ideaal om het beton in tussentijd te laten uitharden ;) Een wapeningsfirma ligt op 200m van ons deur, dus dat is mooi meegenomen. :)
pi_85682380
Zo'n ringbalk is in ieder geval echt Belgisch :) Bij ons wordt het bijna nooit toegepast.

Bij ons wordt het bijna altijd door de vloer opgenomen, wat bij jou ook was, en dan via een muurplaat wordt deze horizontale belasting overgedragen:
pi_85682763
rechtse plaatje is wat ik bedoel trouwens, die linker is erg tricky om daar een spant op te zetten :)
  woensdag 25 augustus 2010 @ 12:21:35 #92
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85683616
Niet typisch Belgisch hoor, echt courant. alleen de benaming 'ringbalk' is misschien iets van deze contreiren.
In het engels heet dat een ring beam.

Het hoeft niet van beton te zijn -maar dat hecht wel heel goed aan metselwerk natuurlijk-. De muurplaat is van hout en verdeelt de krachten over de ringbalk (via RVS ijzers) en die brengt de krachten over op de trekbalken en zijgevels. Met een ringbalk zijn geen trekbalken meer nodig, maar we laten ze toch zitten.
Er moet gewoon iets zijn dat de trekkrachten van het dak opvangt. In je bovenstaande figuurtje wordt de kracht gepakt door de vloer (of gewelven), dat is net hetzelfde.

Ons dak zal een spantendak worden, met open nok (dus geen plafond op 2m50 zoals je zoveel ziet bij van die spantendaken, door de horizontale stringers). De nok zal dus ook verzwaard uitgevoerd zijn om dat toe te laten. Spantenafstand is traditie en in deze streken 40cm. De spantbenen worden op borsthoogte afgesteund naar de vloer, maar om de 2 spanten. Die zullen dus ook verzwaard zijn. Een deel van het dak wordt uitgevoerd zonder ondersteuning van de spantbenen (dus een complete overspanning van nok tot muurbalk). Om doorbuiging te vermijden zijn ook die dubbel zo zwaar (65x180mm). Omdat er wordt gewerkt met een nokverbinding komen er horizontaal ook overal boezemstukjes tussen de spanten.
Dat zal normaal gezien wel duidelijker worden met foto's later.
Het is een redelijk laag dak (spantbenen maar 5,5m), dus onze spantenmaat is met 30x180mm een beetje overgedimensioneerd. Houtsoort zou eerst canadese oregon worden, maar dat moet -nogal ecologisch onverantwoord gekapt- uit de Canadese oerbossen komen. Europese oregon -dezelfde boomsoort-, oftewel douglas is snellergroeiend en dus een fractie minder sterk en minder recht. Maar dat wordt ecologisch verantwoord gekapt. Canadese Oregon voor dakspanten zou normaal alleen uit kernhout van de stam gemaakt mogen worden, en dan is er geen nabehandeling van het hout nodig (hout is te hard voor beestjes), maar in de praktijk krijg ik geen garantie op uitsluitend kernhout (en dan moet je het alsnog laten impregneren). Europese Oregon is zachter en moet dus wel geïmregneerd worden. Ook niet geheel milieuvriendelijk, maar je kan het risico op beestjes niet nemen.
Ik ben benieuwd hoe vlot we dat dak gaan kunnen bouwen.

[ Bericht 8% gewijzigd door MMach op 25-08-2010 12:28:36 ]
pi_85691691
Interessant, dank voor de uitgebreide uitleg! w.b. Geïmpregneerd hout, daar is in Nederland al jarenlang veel om te doen, en een veiligheidskundige die er zijn levenswerk van heeft gemaakt om overheid, industrie en publiek van de grote gevaren van de gebruikte impregneermiddelen te overtuigen, heeft zelfs wegens bedreigingen moeten onderduiken. Meer info op http://www.wolmanzouten.nl (maar niet alleen wolmanzouten, ook het alternatief Tanalith E3485 is controversieel).
pi_85691797
Je kan trouwens de wapeningsberekeningen zelf maken? Anders kan ik daar ook nog wel naar kijken :P
  donderdag 26 augustus 2010 @ 10:51:26 #95
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85721602
_Void_ bedankt voor het -welkome-aanbod.

Net een interessant gesprek gehad met de gemeente en groen licht gehad om door te gaan met dit ongeplande werk.

Mogelijke achtergevelalternatieven (kostprijs materialen quasi gelijk)

1ste is met de betonnen pilaren. Voordelen: meer mogelijkheden en meer mogelijke lichtinval.
Nadeel: veel bekistingswerk, moeilijke volgorde van gieten, lange uithardingstijd (waarbij de schoren moeten blijven staan)

2de is deels gemetseld, maar met een groot gat, zonder pilaar. (behoeft wel een zwaardere betonnen balk).
Voordeel: makkelijker zelf te doen, minder tijdverlies door wachten, zeer eenvoudige bekisting
Nadeel: ik metsel niet zo heel graag :P
pi_85728594
Dit is natuurlijk een uitgemaakte zaak. Zeker met jouw kwaliteiten uit de voorgaande projecten.
pi_85729092
Vind 1 veel mooier en past dat niet beter bij huis en omgeving?
Wat je nu meer doet geniet je later van ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 26 augustus 2010 @ 14:21:58 #98
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85730232
Niet aan mispakken peeps, dit is een binnenmuur, vroeger een achtergevel. In variant 1 moeten de 2 rechtse 'gaten' dus ook nog dicht met een valse wand.
Onze achtergevel zelf zal er nog anders uit zien. Vooral een grote deur eigenlijk :P
  donderdag 26 augustus 2010 @ 14:40:32 #99
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_85731026
Ik zou metselen. Pilaren gieten is best wel kut werk: een beetje beton, een beetje trillen, een beetje beton, een beetje trillen etc etc. En het moet er allemaal van boven in. Zou je het beton bestellen of zelf mixen?
Als je het laat aanleveren zou je kunnen onderzoeken of het de moeite waard is zelfverdichtend beton te nemen. Ik weet niet of dit überhaupt aangeboden word op deze schaal maar het spaart je een hoop moeite. Dan moet je wel alles in 1 keer doen. mmmhh.... misschien een beetje ver gezocht van mijn kant....

Anyway, in plaats van metselen met baksteen kan je miscchien ook van die holle betonblokken nemen die je wapent en vult met beton. Veel makkelijker dan metselen en ook gewoon dragend. Wordt wel iets duurder.

Het zijn maar ideetjes....
Siesta & Fiesta!
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:17:33 #100
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85740997
Het zal wss idd optie 2 worden, dat beperkt de workload iets meer.
Jammer maar helaas zal dit weekend niet worden gewerkt door onvoorziene omstandigheden (en noodweer). Ah well, op een week komt het niet ;)
pi_85769501
Mmach, ik lurk al een tijdje bewonderend mee hier, maar durf niet zo goed zomaar te posten zonder iets bijzonders te melden te hebben. oO<
Maar ik heb eindelijk wat *O* : kreeg vandaag een bericht van een faillissementsveiling via internet, die misschien interessant is voor jullie. Een deurenfabriek, waar veel hout, halffabrikaten, machines, gereedschap, meubels geveild gaan worden. Bij jullie in de buurt; bezichtiging 9 en 13 september, afhalen 21 september.

Eén van de kavels is een planningsbord - iets voor 1 van je bijgebouwen?

Minimum (volgend) bod is 10 euro!! :s)
Maar serieus, er zitten best mooie dingen bij.

Enne - heel veel succes en sterkte met je landgoed!
Ik ben net als veel andere hier postende Nederlanders een beetje jaloers op jullie "Belgische toestanden" in de woningbouw (waar onze overheid zo angstig voor is).
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:57:36 #102
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85770320
Wat een vette site. Die ga ik eens met de binnenkant van m'n ogen bekijken ( ;) ) Lijkt me wel tof, al is het niet naast de deur voor ons. Maar ik heb vervoer genoeg. Ik kijk vanavond verder.

Ik was gisteren met Void even aan het kijken naar de benodigde wapening en we komen op bijna hetzelfde uit. Dit weekend heb ik niets beters te doen, dus ga ik daaraan verder rekenen met een juister model.

Voor de vloerplaat neig ik trouwens naar vezelgewapend beton ipv de standaard wapening met netten. Iemand die me dat wil afraden?

Net dat ik voorzien had was 150/150/8, 80m² zo ongeveer. Voor een plaatdikte van 12cm (te weten: enkel als algemene vloerplaat.)
Het equivalent in vezelbeton is 30kg per m³ staalvezels. 51¤/kuub duurder, maar dan bespaar je wel 344¤ aan netten uit. +veel uniformer gewapend tot in de hoeken. (komt op zo'n 200¤ meer)

[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 27-08-2010 14:10:37 ]
pi_85776852
Staalvezelbeton kan heel goed. Normaliter doe je zo'n 50kg/m² erin, maar dan heb je wel een stevig belastte verdiepingsvloer. Voor een begane grond vloer kun je inderdaad met minder uit de voeten.

Toevallig zijn ze hier op de TU/e (waar ik studeer) bezig met staalvezelbeton gietbouw. Bleek wel veel te kunnen hebben :) Die kerel die daarmee aan het afstuderen is ken ik ook. Is maar een kleine club bij de afdeling Constructief :)
http://www.bouwwereld.nl/(...)aalvezels-gelukt.htm

Voor die wapening te berekenen zou ik trouwens absoluut die trekbalk meenemen in je model als verende ondersteuning (gewoon even de EA bepalen). Anders zit je al snel tegen je maximale wapeningspercentage aan te hikken zoals we gezien hadden :). Wel bekijken hoeveel trek je dan krijgt in je trekbalk en of je draadeinden + hoeklijn dit kunnen overbrengen (en uiteraard ook aan de eindopleggingen of dit overgebracht kan worden op het metselwerk).
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 12:28:24 #104
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_85802959
Aan de eindopleggingen worden de betonnen balken met 1cm dikke lange RVS strips aan de zijgevels verankerd. Dat is een courante techniek, dus dat zou wel moeten lukken.
Er zullen ook 2 trekbalken aan de betonnen balken vastgemaakt worden. eentje halverwege, eentje op 1/3. Daarvoor ga ik 2cm dikke stalen schoenen voor laten maken zodat we de trekbalken kunnen vastbouloneren aan de betonnen balk. Dat zal de zijdelingse belasting fel verminderen (en dat brengt onze benodigde wapening naar beneden)

Void, zou het ook mogelijk zijn om ook de betonnen balken in staalvezelwapening uit te voeren? Kans is klein dat we dat gaan doen, maar ik vroeg het me af.

[ Bericht 9% gewijzigd door MMach op 28-08-2010 12:34:46 ]
pi_85811154
voor een balk zou ik nooit staalvezelwapening gebruiken.
pi_85950647
En nog een Vlaamse veiling van een bouwbedrijf (vnl. rollend materieel en electrisch gereedschap):
Bouw - en timmerwerken
Heikenstraat 4a, 9240, Zele [BE]
Bezichtiging: 06-09-2010 van 9:00 tot 12:00
Afhalen: 15-09-2010 van 9:00 tot 16:00
Veilingdatum: Startdatum: 01-09-2010 vanaf 14:00 / Sluitingsdatum: 07-09-2010 vanaf 14:00
pi_85961779
Wow, weer een MMach topic, wat een klus wordt dit zeg! Ga ik zeker even volgen
  maandag 6 september 2010 @ 09:59:26 #108
122173 MMach
met Fok-pensioen
  maandag 6 september 2010 @ 10:26:37 #109
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86118522
_O_

Is dat in 1 dag?
Siesta & Fiesta!
pi_86118770
jep, m'n handen en rug doen nog zeer ;)
pi_86118790
En als je weer toe bent aan pannendekken, let je dan erop dat de nokpannen de goede kant opliggen- indien van toepassing.

Hier deed de profidakdekker dus fout ! links over rechts ipv. andersom.
Het staat stom in de rij woningen en de wind/regen komt 90 % van dezelfde kant en slaat tegen het voegcement aan ipv. over de pannen heen te jagen.

Ben ik wel duidelijk?

En goed bezig geweest !!! fijn met zoveel hulp.
  maandag 6 september 2010 @ 13:08:50 #112
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86123500
Nog 6 weken (helaas) geduld eer we komen aan het nokpannenprobleem :P

Was idd in 1 dag, we waren met vrij veel en hebben alles tot de gordingen afgebroken. Die staan nu niet direct in de weg en kunnen nog even blijven staan.
Next thing on the list: achtergevel afbreken (volgend weekend)+puinafvoer
-vloerplaat gieten, de week erop
-achtergevel metselen, de week daarop,
-ringbalken gieten +daktimmer klaarmaken
-dak erop.

Bijna alleen in het weekend, dus dat gaat lang open staan. Ook al is alles afgedekt met plastic, ik ben er niet gerust op. Maar wat moet, moet.

Wat foto's:

Archont aan de BBQ




(intussen is dat al opgeruimd en zijn de goten er ook af.)



pi_86123726
ik kan er niks aan doen maar krijg zo'n 'ik vertrek' (rampen tv) gevoel van dit topic.
al ken ik je topics en wens ik je veel succes :)
pi_86123752
Ziet er goed uit zo, en als je maar met genoeg handen bent kun je een hoop doen in één dag. Zeker met pannen rapen en pannen leggen heb je nooit handen genoeg.

Hoe is de kwaliteit van de pannen, goed genoeg om terug te leggen, of veel breuk / alg / scherven eraf?
  maandag 6 september 2010 @ 18:50:36 #115
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86135565
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:15 schreef fespo het volgende:
ik kan er niks aan doen maar krijg zo'n 'ik vertrek' (rampen tv) gevoel van dit topic.
al ken ik je topics en wens ik je veel succes :)
Ik heb er meer een 'help mijn man is klusser'-gevoel bij. Maar ook een stukje 'ik vertrek', al was het maar omdat het daar echt buitenland lijkt als je daar zit.

quote:
Op maandag 6 september 2010 13:15 schreef Gurb het volgende:
Ziet er goed uit zo, en als je maar met genoeg handen bent kun je een hoop doen in één dag. Zeker met pannen rapen en pannen leggen heb je nooit handen genoeg.

Hoe is de kwaliteit van de pannen, goed genoeg om terug te leggen, of veel breuk / alg / scherven eraf?
Klopt. Alleen is daar geen beginnen aan. Ik denk dat we zowat met een man of 5 een volle middag hebben gewerkt, met aardig wat pauzes. Vervelend is natuurlijk dat die pannen ook weer omhoog gaan moeten...

De kwaliteit van de pannen is nog goed, ik gok dat er zo'n 50-100 pannen kapot waren/gesneuveld zijn. Ik reken erop dat we zo'n 4-500 pannen gaan moeten bemachtigen om het dak dicht te krijgen. Nadeel is wel dat het redelijk zeldzame Kortrijkse pannen zijn, waar dus ook bijna niet meer is aan te raken. Ook de nokpannen ga ik niet hergebruiken.
pi_86143017
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:15 schreef Gurb het volgende:

Hoe is de kwaliteit van de pannen, goed genoeg om terug te leggen, of veel breuk / alg / scherven eraf?
MMach heeft er een tiental tegoed van mij. Pannen vangen is niet zo evident B-)
pi_86143449
had je maar een pannenglijbaan moeten ontwikkelen ;)
pi_86143633
die hadden we van de nok tot de goot, de rest werd gegooid
pi_86143657
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:44 schreef Archont het volgende:
die hadden we van de nok tot de goot, de rest werd gegooid
zat er toch een foutje in het systeem ;)
pi_86143796
kheb bij m'n ouders thuis nog wel een stapeltje kortrijkse liggen
  maandag 6 september 2010 @ 22:34:21 #121
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_86146874
tvp. ohnee:

ehh mooi huis!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 7 september 2010 @ 10:32:39 #122
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_86156930
Informeer anders bij boogers of die ze hebben liggen. Wel Nederland, maar Noord-Brabant, dus aan te reizen :)
[_] &lt;- Sign here
pi_86161048
quote:
Op maandag 6 september 2010 18:50 schreef MMach het volgende:

[..]

Ik heb er meer een 'help mijn man is klusser'-gevoel bij. Maar ook een stukje 'ik vertrek', al was het maar omdat het daar echt buitenland lijkt als je daar zit.
[..]

Klopt. Alleen is daar geen beginnen aan. Ik denk dat we zowat met een man of 5 een volle middag hebben gewerkt, met aardig wat pauzes. Vervelend is natuurlijk dat die pannen ook weer omhoog gaan moeten...

De kwaliteit van de pannen is nog goed, ik gok dat er zo'n 50-100 pannen kapot waren/gesneuveld zijn. Ik reken erop dat we zo'n 4-500 pannen gaan moeten bemachtigen om het dak dicht te krijgen. Nadeel is wel dat het redelijk zeldzame Kortrijkse pannen zijn, waar dus ook bijna niet meer is aan te raken. Ook de nokpannen ga ik niet hergebruiken.
die worden nog nieuw gemaakt hoor
  dinsdag 7 september 2010 @ 19:42:23 #124
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86176213
Wat slecht nieuws dat eigenlijk goed nieuws is:

Ik ben begonnen met de afbraak van de achtergevel (met de nodige poepers in de broek). Slecht nieuws is dat het afbreken eigenlijk niet zo vlot gaat als verwacht (lees: de muur was sterker dan ingeschat) en ik ben ervan overtuigd dat die muur eigenlijk zonder problemen de ringbalk had kunnen dragen. De goede kant daarvan is dat ik meer vertrouwen heb in de bouw van het huis, maar ook dat de uiteindelijke ruimte veel beter zal zijn.
De booghaters hadden gelijk: zonder boog is het beter, wat een ruimte ineens. (de gsmfoto doet het echt geen recht).




Verder heeft het huis z'n eerste zware regenbui zonder dak overleefd en blijken de stutten goed gezet zijn.
Aan de voorgevel zijn een paar rijen stenen afgekapt waardoor alles in gereedheid is om de bekisting voor de ringbalk vooraan te maken (waarover meer na dit weekend).
  dinsdag 7 september 2010 @ 20:23:54 #125
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_86177924
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 19:42 schreef MMach het volgende:
Wat slecht nieuws dat eigenlijk goed nieuws is:

Ik ben begonnen met de afbraak van de achtergevel (met de nodige poepers in de broek). Slecht nieuws is dat het afbreken eigenlijk niet zo vlot gaat als verwacht (lees: de muur was sterker dan ingeschat) en ik ben ervan overtuigd dat die muur eigenlijk zonder problemen de ringbalk had kunnen dragen. De goede kant daarvan is dat ik meer vertrouwen heb in de bouw van het huis, maar ook dat de uiteindelijke ruimte veel beter zal zijn.
De booghaters hadden gelijk: zonder boog is het beter, wat een ruimte ineens. (de gsmfoto doet het echt geen recht).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]


Verder heeft het huis z'n eerste zware regenbui zonder dak overleefd en blijken de stutten goed gezet zijn.
Aan de voorgevel zijn een paar rijen stenen afgekapt waardoor alles in gereedheid is om de bekisting voor de ringbalk vooraan te maken (waarover meer na dit weekend).
Je afbeeldingen doen het hier niet :s)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_86177967
Hier wel.

en MMach: wat vinden de buren van de klus met hoofdletters?
pi_86178646
hoera, de boog is weg.
  dinsdag 7 september 2010 @ 20:55:16 #128
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_86179723
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 20:37 schreef Archont het volgende:
hoera, de boog is weg.
Waarom moest die weg?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_86181022
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 20:55 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Waarom moest die weg?
zat in de achtergevel die niet goed meer was (of toch weer wel). Moest ook weg volgens veel fokkers ivm lelijkheid :P
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
pi_86182923
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 21:19 schreef Zuigstengel het volgende:

[..]

zat in de achtergevel die niet goed meer was (of toch weer wel). Moest ook weg volgens veel fokkers ivm lelijkheid :P
lelijkheid idd
  woensdag 8 september 2010 @ 11:42:10 #131
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86198431
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 20:25 schreef AnneX het volgende:
Hier wel.

en MMach: wat vinden de buren van de klus met hoofdletters?
De buren zijn echt superondersteunend :) Het huis aan de ene kant (rechts op de luchtfoto in de OP) staat leeg en zou binnenkort door de eigenaars ook worden gerenoveerd. Die zeiden:' naar onze kant moet je niet teveel kijken als je van ons dak ook wat moet afbreken om beter te kunnen werken, of als de schouw weg moet ofzo'. De buren aan de andere kant (een wat oudere dame) komt elke dag vol verbazing kijken. Zeer coulant type trouwens. Zo mogen we ons plat dak recht maken, ook al staat een stuk van die muur in een boog (zie foto's). Terwijl dat dus nogal zal uitsteken boven haar grond. Als daar later een dakterras op zou komen en we in principe dus rechtstreeks op haar terras zouden kunnen kijken, dan heeft ze ook daar geen problemen mee. Ze komt zelfs regelmatig een taartje en een koffietje brengen enzo :)
Voor de rest zijn er niet echt buren of omwondenden, dus niemand die er verder last van heeft. Ik doe trouwens wel de moeite om de zijgevels enzo af te dekken zodat ze er geen schade van hebben natuurlijk.

Wat iets 'pijnlijker' is, is dat er af en toe ook eens een ex-eigenaar komt kijken naar de werken, die dan de tranen in haar ogen krijgt omdat haar ouderlijke huis onherkenbaar is geworden. Nog steeds een zeer goede band met de vorige eigenaars. Zij gaan zelfs die bomen komen wegdoen die moesten verwijderd worden door ons :)

En die achtergevel moest weg omdat de staat bedenkelijk was. Er zat een knik in de achtergevel, er stond een steunbeer tegen en de stenen aan de binnenkant zagen er los uit. Als je die gevel dus extra zou gaan belasten door er nog een zware betonnen balk op te gaan gieten + zijwaartse belasting van een spantendak, dan kon die dus doorknikken.
Maar bij nader inzien is die muur dus behoorlijk stevig en is die steunbeer niet normaal sterk.
En supermooi was die boog ook niet, maar we wouden toch nog iets van het originele huis behouden. 3 maanden later zitten we dus aan het punt dat het enige authentieke element de voorgevel zal zijn.
pi_86200453
wel fijn zulke buren. ik zal het in ieder geval niet zo fijn vinden als het helemaal open ligt op het dak. Helemaal niet met die regen van nu hier :)

Ik zou trouwens nooit boven iemand anders z'n erfscheiding gaan bouwen. Je hebt nu mondeling toezegging dat het haar niet boeit, maar straks komen haar kinderen en die willen dat (logisch) niet.
  woensdag 8 september 2010 @ 13:51:09 #133
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86202770
quote:
Op woensdag 8 september 2010 12:42 schreef _VoiD_ het volgende:
wel fijn zulke buren. ik zal het in ieder geval niet zo fijn vinden als het helemaal open ligt op het dak. Helemaal niet met die regen van nu hier :)

Ik zou trouwens nooit boven iemand anders z'n erfscheiding gaan bouwen. Je hebt nu mondeling toezegging dat het haar niet boeit, maar straks komen haar kinderen en die willen dat (logisch) niet.
Hier is de hele huizenblok van 3 huizen+tuinen totaal anders ingedeeld door de eigenaars zelf. Pakweg 20 jaar geleden zag het er helemaal anders uit. (dan kwam een stuk van onze achtergevel gewoon uit in de tuin van de buren bv :P). Hier is dus ongeveer alles via onderlinge afspraken geregeld, tot perceelgrenzen en straatuitritten toe. 10 jaar wachten en die onderlinge afspraak (zelfs mondeling) is wettig. Niet te vergelijken met een drukke stad, deze uithoek ;) De kinderen van die buurvrouw hebben trouwens ook geen probleem met dat stuk dak. Mocht het huis ernaast verkocht worden kunnen zij ook niets maken, want de nieuwe eigenaars kunnen niet met terugwerkende kracht een bouwaanvraag aanvechten.
  zondag 12 september 2010 @ 20:56:53 #134
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_86357039
Nog aan het werk geweest dit weekend? Ben benieuwd naar de vooruitgang. :)
  zondag 12 september 2010 @ 22:40:30 #135
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86363764
De achtergevel gaat veel trager dan verwacht, dus we verliezen weer een weekje. We zitten nu ongeveer 2 weken behind schedule. En toch was het een plezant weekend. Het weer was goed, m'n schoonpa en ik hebben wat in het zonnetje zitten werken.







Er is weer een container vol, maar de achtergevel is nog niet helemaal weggewerkt. Dat is dus alweer voor volgend weekend. (Afvoeren van de rest van het puin en het laatste hoopje aarde aan de voordeur.)

De opbouw is nu toch ook al een beetje begonnen, want de -ingewikkelde- bekisting voor de voorste betonnen balk is ook afgewerkt. Ingewikkeld, want die volgt de contouren ook onder de roostering en bevat de trekbalken en stalen liggers in de nu verwijderde rolluikbakken. Op bepaalde plaatsen zal ze dan ook meer dan 60cm hoog zijn.



Edit: @AnneX: Wees gerust, het tempo is nog steeds erg hoog, het aantal uren ook (zaterdag bv van 7 tot 20u), maar het werk is nu erg zwaar, en zwaar werk vereist manpower. Als er niemand kan komen helpen kan ik niet verder werken op dit punt. Gelukkig komen mijn geweldige vrienden regelmatig een middag langs O+ Verder werk ik dus idd bijna alleen nog in het weekend. Als de dagen op m'n werk te lang uitlopen (wat nu in de laatste 2 maanden wel het geval is) heb ik 's avonds geen tijd meer over (remember: relatie op de eerste plaats). Ik verlies ook 1u heen en terug als ik van bij mij thuis naar dit huis ga werken. Dan moet ik dus ook enkele uren kunnen werken om de moeite van de verplaatsing te rechtvaardigen. Er niet tergelijkertijd wonen heeft zeker zijn voordelen, maar voor de snelheid is het een nadeel. In het weekend zijn we er wel constant, dus dan schiet het wel op. De schaal is ook wel anders met die grote oppervlakte en dat vermenigvuldigt de hoeveelheid werk ook nog eens.
Eens het weer werk is dat ik in m'n eentje kan verderzetten, heb ik geen idle-time meer en zou het moeten opschieten.

[ Bericht 12% gewijzigd door MMach op 13-09-2010 00:07:45 ]
pi_86365122
Stap voor stap ... kom je er ook.

Tegelijkertijd kan ik mij voorstellen dat het je hindert als wij terugdenken hoe je in een moordend tempo kunt doorwerken.
Die twee weken heb je wel weer eens als winst, of niet. So what ?!
pi_86365278
hij werkt nog altijd aan een moordend tempo hoor, maar enkel in weekend, dus lijkt het trager te gaan.
  dinsdag 14 september 2010 @ 17:54:01 #138
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86430127
Speciaal voor onze Fokkers wat Floorplanners van waarheen we willen werken.

Het woonhuis 2D

Het woonhuis 3D



De zolderverdieping 2D


De zolderverdieping (ongeveer) 3D. Het roze stuk zou open zijn (met een trap naar boven toe vanaf het tussenverdiep)



Voor liefhebbers van totaalplaatjes (van het gedeelte buiten het woonhuis heb ik geen accurate maten, maar dat komt in de buurt). Naar het totaalplaatje kijken we de eerste 5 jaar nog niet :)

pi_86432389
wat lijkt t groot ineens :)
pi_86435368
wat is de kamer rechtsonder op woonhuis 2D? (met de 2 stoeltjes.)
en is het een bewuste keuze dat er geen kinderkamer is, voor de toekomst?
neem aan dat je een kind van jonger dan 10 niet in zo'n los staand gedeelte laat slapen :P
  dinsdag 14 september 2010 @ 20:34:43 #141
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86437147
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 19:59 schreef fespo het volgende:
wat is de kamer rechtsonder op woonhuis 2D? (met de 2 stoeltjes.)
en is het een bewuste keuze dat er geen kinderkamer is, voor de toekomst?
neem aan dat je een kind van jonger dan 10 niet in zo'n los staand gedeelte laat slapen :P

Dat is nog een stuk keuken gewoon :)

De zolderverdieping kan naast masterbedroom ook wel fungeren als babykamer. Daarna mogen ze naar de slaapkamers beneden. Dat is geen losstaand geheel, dat hangt gewoon aan het huis. Dichtbij de badkamer, zicht op de tuin, dicht bij de keuken. Lijkt ons ideaal. We gaan onze kinderen ook niet op een voetstuk plaatsen, zo zal later de zolderverdieping off limits zijn voor hen. Belangrijk om zelf nog privacy te hebben en ook voor kinderen is het volgens ons belangrijk om een plek voor henzelf te hebben.
pi_86573736
waarom zet je de 2de badkamer niet na de 2 slaapkamers rechts?
dan zou je ook veel meer ruimte in het woonhuis hebben..
misschien is dit in de toekomst misschien makkelijker

en evt kun je later op de plek van de badkamer een speelkamer maken voor je kinderen
of een mooie home cinema :P

het lijkt me trouwens ook niet bevorderlijk als je voor de badkamer door de keuken moet lopen
ook met het oog op gasten e.d.
SuperwormJim:
't is net als een natte hersenscheet, een soort van smerig remspoor in je schedel, alsof je hersenen een windje laten en je voelt gewoon 'RENNEN, DIT IS EXTREME DIARREEEEEE!!!!!'' :') :'( ;(
  zaterdag 18 september 2010 @ 17:04:38 #143
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_86573890
Zo, je hebt je een forse klus op de hals gehaald. :o Maar leuk om weer eens een topic van je tegen te komen. Het wordt ongetwijfeld een (t)huis om jaloers op te zijn!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_86576525
ik zou ook de deur van de badkamer uit laten komen in het "trappenhuis" desnoods door het het stukje voor de trap af te sluiten met een deur
en een losse toilet onder de trap maken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_86603127
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:27 schreef densmee het volgende:
ik zou ook de deur van de badkamer uit laten komen in het "trappenhuis" desnoods door het het stukje voor de trap af te sluiten met een deur
en een losse toilet onder de trap maken
eerder dus een losse wc daar, boven mss een bad en een kleine badkamer in de gang rechts

of de badkamer boven helemaal schrappen, trap dicht maken een mooie grote slaapkamer creeren en een 2de douche dus in die gang maken
SuperwormJim:
't is net als een natte hersenscheet, een soort van smerig remspoor in je schedel, alsof je hersenen een windje laten en je voelt gewoon 'RENNEN, DIT IS EXTREME DIARREEEEEE!!!!!'' :') :'( ;(
pi_86614037
Komt nu je buitendeur uit in de keuken?
Of gebruiken jullie die deur niet vaak?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_86618166
keuken heeft een dubbele deur naar de tuin, en een deur naar ruimten die achter de keuken liggen, langswaar je ook in tuin kan
  zondag 19 september 2010 @ 23:33:23 #148
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86621277
In onze planning staat de deur naar de badkamer zo dat ze uitkomt in het trappenhuis (lijkt me vrij duidelijk toch? er zit daar toch een deur?). Het 'gat' dat je ziet tussen keuken en badkamer wordt een opaal glas, voor optimale lichtdoorstroom.

Om op alle vragen een beetje hetzelfde te antwoorden: dit is de indeling die wij het meeste zien zitten. Het is een kruising tussen het technisch nodige, het voor het oog mooie en het -voor ons- praktische. Er is zoveel mogelijk in dat huis dat we kunnen kiezen voor zaken die totaal geen nut hebben (zoals het tussenverdiep) en minder voor de hand liggende zaken zoals maar 1 slaapkamer op zolder terwijl er met gemak 2 in kunnen (of 3 zoals het voorheen was). Je moet het woonhuis bekijken als invulling van een studio voor 2 mensen, wat we er later bij willen, daarvoor is plaats genoeg in de bijgebouwen (waarvan de loods alleen al bijna even groot is als het woonhuis zelf).

Intussen zitten we hier: bijna klaar voor het beton. Nog een beetje bouwfolie, electriciteit deels leggen en de riolering voorzien. Volgende week zaterdag vanaf 7u starten we met het beton.




Er is ook een bekisting voorzien rond de balk waar de stutten op staan, zodanig dat die na het gieten verwijderd kan worden. Daarna het gat opvullen met beton en klaar is kees.

[ Bericht 11% gewijzigd door MMach op 19-09-2010 23:44:25 ]
  maandag 20 september 2010 @ 08:36:09 #149
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_86626427
Ga je isolatie onder de vloer aanbrengen?
pi_86626511
denk dat hij die op de ruwe betonvloer doet. Kun je gewoon PUR laten opspuiten.
pi_86626709
tvp


wat een inmens grote klus... ben benieuwd hoe het verloopt
  maandag 20 september 2010 @ 10:07:09 #152
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86628188
quote:
Op maandag 20 september 2010 08:36 schreef Nint het volgende:
Ga je isolatie onder de vloer aanbrengen?
12 cm vezelgewapende beton, 5cm gespoten pur, 5cm anhydrietchappe, dat is de vloeropbouw. Daarna de afwerkvloer.
pi_86636560
Zoooo, hard gewerkt de afgelopen weken! Wat is dat andryhiet precies voor een laag?
pi_86637092
Er wordt weer ouderwets gebikkeld! :-)

Ik vind de topictitel wat bescheiden hoor.. het woordje 'renoveren' mag wel plaatsmaken voor 'herbouwen'.
  maandag 20 september 2010 @ 15:04:17 #155
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86637306
quote:
Op maandag 20 september 2010 14:44 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Zoooo, hard gewerkt de afgelopen weken! Wat is dat andryhiet precies voor een laag?
Anhydriet is een alternatief voor cementgebonden chape. Cementgebonden chape is niet sterk en heeft een lange droogtijd nodig. Anhydriet is extreem veel sterker en heeft een hoge weerstand tegen buigen.

Verdere voordelen:
Door de hoge sterkte: dunnere vloeropbouw (minimum dikte slechts 3cm (!) ) geen wapening nodig
Toepasbaar op houten ondergronden door grote buigsterkte
Hard zeer snel uit en is al na 1 dag beloopbaar, na 3 dagen quasi volledig belastbaar. Bevat veel minder vocht en is dus sneller uitgedroogd.
Compleet zelfnivelerend en spiegelglad na uitharding en is een jaar of 3 te gebruiken zonder dekvloer, en zonder dat er stof vrijkomt (belangrijk in ons geval wegens het zeer beperkte budget)

Nadelen:
duurder dan cementgebonden chape en is gevoeliger aan vocht (in vochtige ruimtes moet dat dus volledig waterdicht afgeschermd worden) omdat het kalk bevat


Voor ons is dat de goede oplossing omdat we een dunne vloeropbouw willen en toch vloerisolatie willen gebruiken. (meer dan de 3cm die wettelijk vastgelegd is, minder dan de 10cm zoals in een passief huis).

Dan kan je nog discussieren over de plaats van de isolatie. Je kan dat onder de betonnen vloerplaat steken of erboven. Eronder is goed om meer thermische massa te hebben (van belang bij houtskeletbouw omdat dat een groot probleem is), maar ik vind dat onnodig.
Mijn complete vloeropbouw en leidingenwerk:
-zavel
-bouwfolie
-electrische leidingen voor de stopcontacten, verbindingen tussen de verschillende zekeringkasten, netwerk en coaxkabels, in beschermende huls
-regenwaterleiding (van de regenwaterput vooraan tot de technische ruimte)
-riolering (wij moeten een waterzuiveringsinstallatie plaatsen zoals eerder gezegd en zijn daardoor gebonden aan een riolering die zeer dicht bij het oppervlak ligt (omdat de uitloop van het gezuiverde water in de gracht moet kunnen lopen, het liefste zonder extra pompput). De riolering zal dus nog deels boven de betonvloer uitkomen deze keer
-12cm vezelgewapend beton (zonder wapeningsnet dus). Eigenlijk al overkill voor deze toepassing want er komen geen dragende structuren op de vloerplaat. Bijna dubbel zo duur dan werken met wapeningsnetten en gewone beton, maar omdat we enkele zwakke punten zouden creëren op de traditionele manier (bv ter hoogte van de rioleringsbuis en de hoeken), kies ik hiervoor
-sanitair en cv leidingen in de isolatielaag (zonder beschermende mantel en dus meteen zeer goed geïsoleerd)
-chape

Niet direct de traditionele vloeropbouw, maar naar mijn mening is dat het beste voor onze technische noden.

Intussen ook het leidingenwerk al wat klaargelegd (moet nog gefatsoeneerd worden)

Je ziet aarding, netwerk+coax, stopcontacten en leidingen tussen de main switch boards.
ToDo deze week: goed uitlijnen van de leidingen en de riolering klaarleggen.

[ Bericht 17% gewijzigd door MMach op 20-09-2010 19:39:25 ]
  Moderator maandag 20 september 2010 @ 20:49:16 #156
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_86651629
In belgie mag je dus zomaar kriskras leidingen in de betonvloer leggen in een soort van flexibele buis ? Ik mag toch hopen voor je dat de draden er al inzitten anders heb je denk ik echt een uitdaging.... -O-
pi_86653446
persoonlijk zou ik het leidingwerk ook niet in de onderste betonvloer doen, maar straks gewoon bovenop deze vloer zetten. Dan de isolatie erop laten spuiten en verder afwerken. Heb je ook nog een extra barriere tegen eventueel vocht ed (al zal dat meevallen met die folie).

En om maar niet te spreken van opdrijven tijdens het storten :)
  maandag 20 september 2010 @ 21:44:05 #158
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86654282
@Vonk: Ik heb toch ook getypt dat het een work in progress is? De leidingen liggen nog niet fatsoenlijk, dat komt nog. Ze zijn trouwens idd voorbedraad.

E is ook geen regelgeving die verbiedt dat de leidingen daar lopen, alleen moeten ze gebeugeld zijn voor het gieten (en minstens 3cm dekking hebben). Maar ik moet ze daarvoor eerst wel leggen, en dan krullen ze een beetje....

Misschien moet ik eerder eind foto's beginnen tonen ipv in progress foto's.

@Void: Dan zit ik op bepaalde plaatsen met een iets t dik leidingenpakket (als waterleidingen en electriciteitsleidingen elkaar moeten kruisen).

@densmee: verwarmings en waterleidingen komen in de PU isolatie te liggen (niet in de beton), idd zonder kunststofmantel. Zo zijn ze optimaal geïsoleerd.

[ Bericht 11% gewijzigd door MMach op 20-09-2010 21:56:05 ]
pi_86654705
het schiet wel goed op zo

en leg je nu de water en verwarming leidingen zo in het beton zonder kunststof mantel?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  PR/Manusje van alles maandag 20 september 2010 @ 22:30:30 #160
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_86656875
_O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_86668318
okee dan is het mij duidelijk en een zeer goede oplossing die pu schuim
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator dinsdag 21 september 2010 @ 18:54:10 #162
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_86683553
Work in progres foto's zijn ook natuurlijk welkom hoor Benoit ! Ik had niet begrepen dat dit niet de definitieve situatie zou zijn :%
pi_86696775
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:54 schreef Vonkenboer het volgende:
Work in progres foto's zijn ook natuurlijk welkom hoor Benoit ! Ik had niet begrepen dat dit niet de definitieve situatie zou zijn :%
Heb je geen blind vertrouwen in onze Belgse KlusGod? :o

[ Bericht 0% gewijzigd door Leintjeuh op 23-09-2010 17:22:21 ]
  woensdag 22 september 2010 @ 00:13:12 #164
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86697029
quote:
Op woensdag 22 september 2010 00:05 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Heb je geen blind vertrouwen in onze Luikse KlusGod? :o
ja idd... dit is eigenlijk de enige die ik kan verzinnen waarbij ik zou zeggen...

hier zijn de sleutels, ik zou graag zus en zo willen, maar kijk zelf anders maar ff en hier heb je een rechthoekig stuk plastic...

Ik ben ff op vakantie :Y
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  woensdag 22 september 2010 @ 08:10:50 #165
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_86700240
quote:
Op woensdag 22 september 2010 00:13 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

ja idd... dit is eigenlijk de enige die ik kan verzinnen waarbij ik zou zeggen...

hier zijn de sleutels, ik zou graag zus en zo willen, maar kijk zelf anders maar ff en hier heb je een rechthoekig stuk plastic...

Ik ben ff op vakantie :Y
:D Ik snap alleen het rechthoekig stuk plastic niet. :+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_86700573
quote:
Op woensdag 22 september 2010 08:10 schreef Isegrim het volgende:

[..]

:D Ik snap alleen het rechthoekig stuk plastic niet. :+
Iets met een creditcard, waarschijnlijk :P
pi_86701601
Idem dito.

Maar dan zou ik niet op vakantie gaan, maar thuis blijven om Mmach de ganse dag van smoskes en lekker eten te voorzien!

Ik lees wederom met veel bewondering je topic, Mmach, je hebt een bijzonder huis gekocht!

Omdat het hier veel vaker niet uitsluitend over klussen gaat, kan deze vraag wellicht ook wel, overigens hoef je niet te antwoorden hoor aan die botte nieuwsgierige 'Ollanders!

Maar voelen de werken in dit huis anders dan in je ouderlijk huis? Bijvoorbeeld omdat je het hier doet om een fijne plek te maken voor de toekomst voor jou en je meisje of omdat hier niet een broer thuis kan komen die de hele boel afkraakt?

Ik vroeg me dat af omdat ik het altijd al zo opmerkelijk vond waar je de motivatie vandaan haalde terwijl je harde werk niet altijd met open armen ontvangen werd, to put it mildly. Ik hoop voor je dat dat nu anders is!

Succes met de vloer zaterdag!!
Eeuwig vijfentwintig
  woensdag 22 september 2010 @ 13:08:39 #168
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_86708016
MMach moet een reality-show beginnen. Hij zou veel fans krijgen. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_86709024
Luik?


............ ik dacht toch elders in België te zitten hoor :P
  donderdag 23 september 2010 @ 12:08:12 #170
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86744238
@reacties hierboven: :@ Ik ben wel niet van Luik (want Luik ligt in Wallonie, de kans dat ik dan Nederlands zou spreken, zou wel erg klein zijn)


, maar van Gent (Oost-Vlaanderen)


En nu zijn we bezig in West-Vlaanderen


West Vlaanderen is zeer landelijk (slechts 22% verstedelijkt gebied, de rest land en tuinbouw). In België zelf wordt er een beetje met die provincie gelachen, vooral dan om hun accent (dat plat gesproken erg boers klinkt en weinig verfijnd). Getuige hiervan een reeks scetchen in het schitterende satirische tv-programma 'in de gloria'
Eerlijk is eerlijk, 2-3 jaar geleden had ik een enorme hekel aan West-Vlaams. Maar nu heb ik een west-vlaams lief (zonder het accent gelukkig :P) werk ik in west-vlaanderen en gaan we er ook gaan wonen. Het is een provincie die je hart echt wel kan stelen, west-vlamingen zelf zijn gekend in Vlaanderen als ondernemers en noeste werkers. Reden te meer om ons daar goed thuis te voelen :)


@Reese: werken aan dit huis is een wereld van verschil. Anders dan bij het ouderlijke huis, moeten we alleen rekening houden met onszelf, niemand die klaagt die het vuil is, niemand die klaagt over het slopen van een muur, gewoon werken in alle rust zonder misprijzende blikken. Veel plezanter om ook direct met het geheel te beginnen ipv deel per deel zoals het in het andere huis moest. Nu is het wel een fase met verbouwwerkzaamheden waar ik geen ervaring mee heb, maar het loopt voorlopig wel los.
pi_86745484
Dat filpmje! :D _O-
pi_86746248
best te verstaan. maar misschien komt dat omdat ik een half jaar in brussel heb gewerkt en een aantal collega's /patienten ook dat dialect hadden.
  donderdag 23 september 2010 @ 16:52:29 #173
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86754812
Gisteren dus bezig geweest met het goed leggen van de leidingen (ik heb er ook nog even de AREI op nageslagen, en er zijn geen eisen aan de ligging van leidingen in een betonvloer. Wel dus zoals gezegd een minimale dekking van 3cm en een aangeraden afstand van 3cm van andere leidingen). De enige leidingen die diagonaal lopen zijn de coax+UTP en hun beschermhuls. Maakt geen onderdeel uit van het electrische net. De kabels zijn zo duur dat ik dan toch liever kies voor de korste weg. Dat zijn de kabels die je ziet uitkomen links van de deur. Het zijn er een pak omdat ik niet moet weten van een draadloos netwerk (behalve in de tuin) en er 2 netwerken liggen. 1 standaard en 1 met hoge beveiliging (ivm met mijn werk. De daarbij horende switchen, beveiligde modems en internetverbinding worden door mijn werkgever betaald.) In totaal ligt er nu zo'n 150m kabel




Je ziet ook een aantal piketten die de hoogte van de betonvloer aangeven. Op veel plaatsen is er teveel uitgegraven en zitten we snel met een plaatdikte van +16cm ipv de gewenste 12. Hopelijk komen we dus toe met onze bestelde hoeveelheid beton.

Zaterdag dus het gieten van de vloerplaat, zondag gebeurt er verder niets buiten het halen van bouwmateriaal. Tegen woensdag moet de achtergevel opgetrokken zijn (door het grote gat moet dat haalbaar zijn).
pi_86756010
quote:
Op donderdag 23 september 2010 12:08 schreef MMach het volgende:
@reacties hierboven: :@ Ik ben wel niet van Luik (want Luik ligt in Wallonie, de kans dat ik dan Nederlands zou spreken, zou wel erg klein zijn)
Dikke faal dus :') Ik ga kijken of ik t kan veranderen :D
pi_86756897
quote:
Op woensdag 22 september 2010 09:32 schreef Reese het volgende:
Idem dito.

Maar dan zou ik niet op vakantie gaan, maar thuis blijven om Mmach de ganse dag van smoskes en lekker eten te voorzien!

en om achter hem op te kuisen 8-)
pi_86757351
Dat filmpje! :D :D :D

Mijn complimenten, MMach! Mijn hemel, wat een project......
Is dat zo?
  Moderator donderdag 23 september 2010 @ 22:10:27 #177
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_86769154
Ik moet zeggen dat dat filmpje best verstaan baar is, af en toe wordt er eens een echte belgische term doorheen gegooid maar ik kan dit als Ollander ;) wel redelijk goed verstaan :)

Het heeft qua klank wel iets weg van het taaltje hier in het oosten van het land :)
  zaterdag 25 september 2010 @ 09:29:24 #178
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86819788
Vroeg dag vandaag: :z


Alles ging supersnel, ik denk dat we nog geen uur bezig geweest zijn voor de totale oppervlakte. Iets minder was dat er ongeveer 0.5m³ beton te kort was. De originele hoeveelheid was 9,24m³, heb er voor het zekerste 11m³ besteld doordat het hier en daar lager was, maar dat was dus nog te kort. Maar geen nood, we vullen dat hoekje wel met beton bij de volgende lading.






We hebben het zeer vlak op het goede niveau gekregen, met een afwijking van minder dan 0.5cm over de 75m² oppervlakte. Jammer dat het vanmiddag wat gaat regenen, waardoor er wel putten in zullen komen.

[ Bericht 3% gewijzigd door MMach op 25-09-2010 09:45:10 ]
pi_86826044
twas heel vroeg, en twas eigenlijk maar 3 kwartier werk. om 5u15 opstaan om drie kwartier te werken, lijkt niet heel efficient ;-)
  Moderator zaterdag 25 september 2010 @ 14:39:56 #180
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_86828514
De slaapkamers in het bijgebouw hebben geen ramen die direct aansluiten op de buitenlucht? Er loopt immers een gang voorlangs. Of worden dit dakramen/luiken?

Verder: _O_
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 27 september 2010 @ 20:12:40 #181
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86914879
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 14:39 schreef Renesite het volgende:
De slaapkamers in het bijgebouw hebben geen ramen die direct aansluiten op de buitenlucht? Er loopt immers een gang voorlangs. Of worden dit dakramen/luiken?

Verder: _O_
Dat klopt, al zullen er wel dakvensters en mechanische ventilatie worden voorzien. Maar ook ramen in de gang en in de kamers, zodat er toch zicht is op de tuin. Nugoed, dat is nog niet voor vandaag.

De oprit is bijna vrij, nu kunnen de vrachtwagens tot in de tuin rijden, makkelijk voor leveringen.


De achtergevel staat er ook al :) Het zijn weer gsm foto's dus het ziet er allemaal wel klein uit. Toch is het gat iets meer uit de kluiten gewassen. We hebben het op 5m gebracht ipv de eerder geplande 4m, komt optisch beter uit.

De muur verspringt in hoogte omdat de betonnen balk niet overal even hoog dient te zijn.


pi_86919933
zo, da's snel weer verder ^O^ Is een betonvloer zo snel te belasten dan?
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
pi_86920639
Meestal 2 dagen :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_86921523
Dat gaat weer geweldig snel vooruit zeg! Hoe ga je die zolderbalken ondersteunen?
  PR/Manusje van alles maandag 27 september 2010 @ 22:50:21 #185
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_86924305
Heb je de drijvende afvoerbuis nog goed in de vloer gekregen? :+
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 28 september 2010 @ 11:13:31 #186
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_86934784
-knip: uitleg over ankers enzovoort, een beetje te saai. Ik zal er wel wat foto's van nemen ;)

@fiets: die leidingen drijven niet op, die zijn zo gelegd. Waarom dat zo is, is ook al eens uitgelegd. Er komt ook nog 11cm vloer boven de betonvloer, dus die zullen niet meer te zien zijn.
  PR/Manusje van alles dinsdag 28 september 2010 @ 11:24:06 #187
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_86935130
oooow :9 nice. Had ik even gemist.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  donderdag 30 september 2010 @ 11:13:23 #188
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87014013
Strak gemetseld, had je dat vaker gedaan?
Siesta & Fiesta!
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:28:09 #189
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87143976
Dit weekend de bekisting voor de achterste betonnen balk bijna afgewerkt, heeft heel wat tijd gekost en er is nog maar 3/4 gedaan. Maar dat komt wel goed.


Ook even een testfit van de achterdeur die nu is toegekomen

Grote deur (vriendin is 1m73) voor zo veel mogelijk licht. Niet gecentreerd om de keuken/kastenwand toe te laten.
pi_87156392
En dat gaat ook maar weer gewoon door hier!
Altijd spannend als er weer opnieuw gaat worden opgebouwd, dan zie je ook echt resultaat van je harde werken stukje bij beetje tevoorschijn komen. De achterdeur ziet er mooi uit! Die raampjes erboven vind ik erg leuk :) En lekker grote deur is mooi bij het huis!

Ben nu alweer benieuwd naar de rest wat komen gaat, keep on going ^O^
  Moderator maandag 4 oktober 2010 @ 19:43:15 #191
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_87180468
Is het kozijn hergebruik uit de oude woning ? :) Het past er namelijk uitstekend bij !
Wordt de buitenkant schoon metselwerk ?
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 10:48:17 #192
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87200385
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 19:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Is het kozijn hergebruik uit de oude woning ? :) Het past er namelijk uitstekend bij !
Wordt de buitenkant schoon metselwerk ?
Neine, dit is een nieuw kozijn, dubbel glas, enkel te openen langs de binnenkant, dubbele openslaande deur naar buiten toe.
De afwerking zal geen metselwerk (ik ben daar geen fan van) zijn, maar brede houtdelen. Als je eens op de foto's kijkt, dan zie je links van de deur een gemetste blok. Dat is van de buren. Het plan is die gemetste muur ook met de houtdelen te bedekken, zodat die 1 geheel vormt met onze muur.

Nog veel later komt er tot het einde van die gemetste muur (die dus met hout bekleed zal zijn) een terras, dus dat zal mooi ogen.

Minder mooi -en dat weet ik nu al- is onze regenpijp die bijna knal in het midden van de muur zal lopen. Misschien gaan we daar voor een vierkante koperen gaan.

Terzijde:
Ik heb nog 2 issues bij dit deel van de gevel:
1. Houten delen gebruiken of kunststofdelen? Hout is plezanter om mee te werken, vergrijst ook zo mooi, maar in dit geval is het hout op verschillende plaatsen verschillend blootgesteld aan de elementen. Het zal dus niet gelijkmatig vergrijzen (=lelijk). Schilderen of beitsen is not done bij gevelbekleding. Het alternatief is kunststof, onderhoudsvrij en bijna niet van hout te onderscheiden vanop afstand. Maar het is kunststof -O-

2. Dakoversteek of niet? De achtergevel komt gelijk met de achterdeur, maar wat doe ik met het dak?
-ofwel een oversteek, van pakweg 50cm (zoals op onze bouwaanvraag). Voordeel: spotjes in te werken, geen directe slagregen op de achterdeur. Nadeel: zal wat zonlicht wegpakken.
-ofwel geen oversteek.
pi_87200646
Wanneer het kan zou ik altijd een dakoversteek maken.
pi_87201225
en kies aub voor hout plastic blijf je zien en het gaat je waarschijnlijk tegen staan na een tijdje
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_87201567
Houten gevelbekleding kun je wel schilderen hoor. Je ziet het in ieder geval genoeg. Ik ben geenszins een expert, maar ik dacht wanneer je het op een regelwerk aanbrengt en je het juiste hout kiest, het geen enkel probleem hoeft te zijn. Misschien leuke info http://www.houtinfo.nl/pdf/HW_Gevelbekleding.pdf

Verder kun je ook nog exotischer gaan denken met bv zinken platen of andere metalen platen. Kan ook mooi zijn, maar lijkt me eerder wat voor een strakker huis dan dat van jou.
  Moderator dinsdag 5 oktober 2010 @ 18:34:24 #196
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_87217426
MMach gaat toch stiekem geen kunstof gebruiken :o !, houten gevelbekleding staat denk ik veel mooier bij jullie huis en de omgeving waarin hij staat. Hout leeft, kunstof vind ik altijd (ondanks dat het vrij onderhoudsvrij is) niet mooi.

Hier in de straat zijn genoeg voorbeelden van mensen die bijvoorbeeld een typische jaren 30 woning hebben, vervolgens alle kozijnen gaan vervangen voor "niet te onderscheiden" kunstof. En toch blijf je het altijd wel zien dat het kunstof is vind ik.

Een oversteek van het dak kan s'avonds heel mooi lijken met de juiste verlichting eronder en bij regen kan je bijvoorbeeld bij de deur eerst je schoenen of laarzen uittrekken om dan vervolgens pas naar binnen te gaan zonder dat je nat wordt. :)
pi_87221604
voor een gevel is een oversteek ook beter als je voegen hebt dan kun je drie keer zo vaak voegen zonder oversteek.
en oversteek staat veel netter.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_87223803
Hout en oversteek
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:12:43 #199
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87249886
Omdat je het zo lief vraagt ;)
(als ik het over 'kunststof' heb, heb ik het uiteraard niet over kunststof schrootjes. Er zijn een heleboel alternatieven op de markt die bv bestaan uit 60% geperste houtschilfers en 40% kunststof bindmiddel, welke echt niet verschillen qua uitzicht van hout, en zelfs hetzelfde bewerkbaar zijn). Nugoed, hout is de ecologischere keuze.

Vandaag had ik verlof, dus wat kunnen doordoen. Normaal gezien zou het morgen wapeningsvlechten-tijd zijn, maar de wapening laat op zich wachten (wat het schema ernstig in gevaar brengt). In elk geval is er al houtskeletbouwprogress:

Het enige stukje achtergevel dat nieuw is (op de plaats van de oude that is). Het deurkozijn zit nog niet vast, maar toch even het uitgelezen moment om de passing te testen.


Dit wordt het zicht vanaf de ontbijttafel/kookeilandachtig ding. O+


Bijna klaar met de wand, enkel nog het bochtige stuk




De muren zijn alllemaal anders uitgelijnd dan wat normaal zou zijn.
De muur naast de achterdeur is verschoven ten opzichte van de onderste steunmuur om isolatie te kunnen plaatsen en zo een koudebrug te voorkomen


De rest van de muren staat wel gecenterd op de steunmuren omdat daar de isolatie in 1 stuk over steunmuur en hsb muur komt.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 18:14:17 #200
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_87254587
Wat vinden de oorspronkelijke bewoners er nu van? Want het wijkt volgens mij flink af van het oorspronkelijke plan om zoveel mogelijk origineel te houden...
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  woensdag 6 oktober 2010 @ 20:17:08 #201
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87259423
Die hebben daar eigenlijk absoluut geen problemen mee. Ze weten van helemaal in het begin van onze plannen en daar zijn we eigenlijk nog niet van afgeweken. We veranderen niets aan het volume van het huis, bijna niets aan het uitzicht (enkel aan de achterkant dus) en al hetgeen we hebben gesloopt hebben we moeten slopen uit noodzaak (onstabiel, rot,...), dat verstaan zij ook wel. Het raakt hen natuurlijk wel om het huis in deze fase te zien, dat zou mij ook raken.

Ik ga trouwens iets minder posten, anders is dit topic weer zo snel vol :)
pi_87260250
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 20:17 schreef MMach het volgende:

Ik ga trouwens iets minder posten, anders is dit topic weer zo snel vol :)
Nee, hoor dat vinden we echt niet erg. Dan openen we gewoon een deel 3 voor je. :)
  woensdag 6 oktober 2010 @ 23:49:39 #203
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87269224
kunststof delen ? o|O

overhang ? :Y

minder posten ? }:| :N

en verder ^O^
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:17:09 #204
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87295867
>Het is al goed :P

Vandaag ook verlof, dus weer goed kunnen verder doen.

De wand is compleet, de ronding was niet zo makkelijk, maar is toch goed gelukt.



en een stuk van het platte dak heb ik ook al gedaan (morgen verder). Het stuk boven de keuken ga ik al ter plaatse maken, het stuk boven de badkamer maak ik in 1 stuk in de tuin en leg ik op z'n plaats als de achterste betonnen balk is gegoten. Je ziet ook al de uitsparing voor de grote (2m50x1m50) koepel boven het kookeiland






Ik vind het een beetje gevaarlijk om alleen verder te doen, dus morgenmiddag zou m'n schoonpa komen helpen.

3werf helaas, maar de wapening zal maar volgende week geleverd worden, waardoor de ringbalken zeker niet zaterdag gegoten kunnen worden -O-
Nu heb ik wat tijd over om de bekisting nog moeilijker te maken.

Normaal giet je eerst de balk, boor je dan gaten voor ankers en bevestig je daaraan de ophangbalken voor het platte dak. Omdat ik nu moet wachten op het beton, pak ik het anders aan.
Ik maak de bekisting in 3 delen:
-stuk boven de ophangbalk
-ophangbalk zelf
-stuk onder de ophangbalk

Dan steek ik draadeinden door de bekisting en worden die ingegoten in het beton. Resultaat: het platte dak ligt vast. Een tricky werkwijze omdat het platte dak niet echt ondersteund is zolang het beton niet is gegoten.
pi_87296331
Je gaat echt hard! ^O^
pi_87296851
ik wil net zeggen, wat gaat het snel!
wat zijn de vooruitzichten wanneer het bewoonbaar (dus niet af) is?
  donderdag 7 oktober 2010 @ 20:25:47 #207
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87298965
We gaan er in elk geval niet wonen voor het echt af is. We hebben woonruimte genoeg in de loods achteraan -waar we ook relatief veel wonen- en hebben ook nog een perfect leefbaar huis in Gent. Ik wil de valkuil vermijden van wonen in een huis waar je nog aan zit te werken, aangezien het dan wonen in een vuile werf is.

Als het dan echt gedaan is (tussen hier en een jaar hoop ik), is het tijd om het huis in Gent te verkopen, financieel op adem te komen en ook wel een beetje fysiek te recupereren. Vervolgens is het dan het plan om te beginnen aan het tekenen van de plannen voor de extra slaapkamers, bouwaanvraag indienen daarvoor, etc. Er zijn nog geen kinderplannen, maar ik wil wel de voorbereidingen getroffen hebben voor als die er wel komen.
pi_87300288
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:25 schreef MMach het volgende:
We gaan er in elk geval niet wonen voor het echt af is.
Ontzettend goed idee. Dat werkt het allerbeste en kan het iedereen aanraden! :Y
Profiel opgeheven.
pi_87303390
dus ik moet nu zaterdag niet om 5u opstaan??
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:12:27 #210
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_87304576
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:52 schreef Bierie het volgende:

[..]

Ontzettend goed idee. Dat werkt het allerbeste en kan het iedereen aanraden! :Y
Hmmm, ben ik niet helemaal mee eens.
Heb in mijn omgeving te vaak gezien dat mensen juist daarom op een gegeven moment de klusdrive kwijt raakten en dat het hele zooitje in no time een jaar vertraging op liep.

Alleen met een doorzettingsvermogen als die van Mmach redt je het op die manier. Anders wordt het een gigantisch lang lopend drama met een enthousiast begin en een bijzonder traag en matige afronding :P .
Simpelweg omdat er geen druk op staat om het af te ronden.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:15:09 #211
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_87304737
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:12 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Hmmm, ben ik niet helemaal mee eens.
Heb in mijn omgeving te vaak gezien dat mensen juist daarom op een gegeven moment de klusdrive kwijt raakten en dat het hele zooitje in no time een jaar vertraging op liep.

Alleen met een doorzettingsvermogen als die van Mmach redt je het op die manier. Anders wordt het een gigantisch lang lopend drama met een enthousiast begin en een bijzonder traag en matige afronding :P .
Simpelweg omdat er geen druk op staat om het af te ronden.
Maar als je dan een keer geen zin hebt om te klussen, zit je alsnog in de teringzooi. Volgens mij wil je daar niet dag in dag uit mee geconfronteerd worden, daar moet je ook van weg kunnen.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:16:02 #212
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_87304772
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:15 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Maar als je dan een keer geen zin hebt om te klussen, zit je alsnog in de teringzooi. Volgens mij wil je daar niet dag in dag uit mee geconfronteerd worden, daar moet je ook van weg kunnen.
Juist die dagelijkse confrontatie dwingt je om door te pakken om het geheel af te ronden :P .
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:18:01 #213
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_87304868
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:16 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Juist die dagelijkse confrontatie dwingt je om door te pakken om het geheel af te ronden :P .
Of het demotiveert zo dat je er niets meer aan doet. Ik denk toch dat dat afhankelijk is van je persoonlijkheid :)
Maargoed, zolang MMach ons op de hoogte blijft houden is er niks aan de hand.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  donderdag 7 oktober 2010 @ 23:53:19 #214
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87309009
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:25 schreef MMach het volgende:
We gaan er in elk geval niet wonen voor het echt af is. We hebben woonruimte genoeg in de loods achteraan -waar we ook relatief veel wonen- en hebben ook nog een perfect leefbaar huis in Gent. Ik wil de valkuil vermijden van wonen in een huis waar je nog aan zit te werken, aangezien het dan wonen in een vuile werf is.

Als het dan echt gedaan is (tussen hier en een jaar hoop ik), is het tijd om het huis in Gent te verkopen, financieel op adem te komen en ook wel een beetje fysiek te recupereren. Vervolgens is het dan het plan om te beginnen aan het tekenen van de plannen voor de extra slaapkamers, bouwaanvraag indienen daarvoor, etc. Er zijn nog geen kinderplannen, maar ik wil wel de voorbereidingen getroffen hebben voor als die er wel komen.
Jij hebt helemaal geen tijd om kinders te maken man. :')


@bleiblei
Ik denk dat eerst helemaal afmaken juist wel de juiste manier is. Als je er gaat wonen en je moet nog verder heb je juist kans op het plintjessyndroom. Klussen in je woonruimte van dit formaat gaat je allemaal ophouden. Nu kun je de deur achter je dicht trekken na een dag klussen en kom je in een gewone leefruimte thuis. Dat werk veel beter.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_87312195
heel veel succes!
pi_87326180
lekker bezig, dat schiet goed op.

Maare, je doet een dakraam boven je kookeiland. Komt daar geen afzuigkap boven dan? Dan heb je ook niet veel aan dat dakraam meer :)
pi_87326448
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:12 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Hmmm, ben ik niet helemaal mee eens.
Heb in mijn omgeving te vaak gezien dat mensen juist daarom op een gegeven moment de klusdrive kwijt raakten en dat het hele zooitje in no time een jaar vertraging op liep.

Alleen met een doorzettingsvermogen als die van Mmach redt je het op die manier. Anders wordt het een gigantisch lang lopend drama met een enthousiast begin en een bijzonder traag en matige afronding :P .
Simpelweg omdat er geen druk op staat om het af te ronden.
Denk dat het verschilt per persoon. Zelf zweer ik erbij om het eerst af te maken en dan pas in te verhuizen. Om de doodsimpele reden dat ik mij anders rot erger dat ik tig keer hetzelfde kastje rond moet verzetten om de kamer b.v. rondom te verven. Aka alles staat mij dan in de weg. Als ik een grote klus doe wil ik een lege overzichtelijke ruimte.
Profiel opgeheven.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 18:16:35 #218
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87330323
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 16:05 schreef _VoiD_ het volgende:
lekker bezig, dat schiet goed op.

Maare, je doet een dakraam boven je kookeiland. Komt daar geen afzuigkap boven dan? Dan heb je ook niet veel aan dat dakraam meer :)
Het is een 'kookeilandachtigding' waar geen gasvuur oid inzit. Enkel spoelbak anneX ontbijttafel. Boven het fornuis zal wel een dampkap zitten.

Vandaag was het zo'n lekker weer dat ik niet zoveel heb gedaan. Tegen dat mijn schoonpa er was om mee te helpen was ik al bijna gestopt :P We hebben dan vooral wat opgeruimd.

Ongeveer de helft van het dak is dus gedaan. Het is een waterpasse roostering, dus de helling ga ik maken met hellingsspiëen.



Koepelopstand even losjes getest


De wapening is toegekomen, dus dat komt op de todo list van dit weekend:
zaterdag:
-wapening plooien/binden (hoelang dat zal duren: geen idee, nog nooit gedaan)
-de rest van het gebinte weghalen
-couffrage afwerken

zondag:
-couffrage afwerken,
-dampopen/waterdicht scherm aanbrengen op de HSB wanden
-misschien beginnen aan de constructie van het platte dak boven de badkamer.

Woensdagavond dan bv de betonlevering.
De HSB wanden zijn veel sneller gegaan dan ik verwacht had, dus we zitten ongeveer weer op schema. Het nieuwe doel is alles water en winddicht te hebben tegen eind november.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 08-10-2010 18:36:58 ]
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 20:58:20 #219
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_87336391
oei, dit heb ik helemaal gemist! Mmach, je bent weer aan het klussen. Wat goed!!
pi_87336564
TVP ! You make it look so easy ! ^O^
No you are not hallucinating.......Welcome to the Ghetto !!
pi_87336741
dag (oud) buurvrouw ! :) * realbase zwaait naar becky
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 21:06:39 #222
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_87336854
becky zwaait terug naar realbase! Hoe is het op de 'nieuwe' stek?? Mis je onze straat wel eens (ik niet eigenlijk... voetballende kinderen en parkeerproblemen).
  FOK!fotograaf vrijdag 8 oktober 2010 @ 21:47:01 #223
17893 Forno
pi_87338844
Mooi werk MMach, je hebt de vaart er aardig in. Ben het met je eens om de boel eerst bewoonbaar te maken voordat je erin gaat. Waarom heb je die losse muurtjes niet gewoon afgebroken en er geheel HSB (houtskeletbouw) van gemaakt? :)
pi_87360440
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 21:06 schreef becky27 het volgende:
becky zwaait terug naar realbase! Hoe is het op de 'nieuwe' stek?? Mis je onze straat wel eens (ik niet eigenlijk... voetballende kinderen en parkeerproblemen).
nieuwe stek is top ! vroeger vond ik onze straat/buurt super.. als ik er nu doorheen rij denk ik.. wat een pauper bende :)
Tis er allemaal niet beter op geworden zag ik.. helaas.
  maandag 11 oktober 2010 @ 08:55:58 #225
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87408856
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 21:47 schreef Forno het volgende:
Mooi werk MMach, je hebt de vaart er aardig in. Ben het met je eens om de boel eerst bewoonbaar te maken voordat je erin gaat. Waarom heb je die losse muurtjes niet gewoon afgebroken en er geheel HSB (houtskeletbouw) van gemaakt? :)
Die losse muurtjes heb ik er zelf gezet :) HSB buitenwanden mogen niet tot aan het maaiveld komen. Enkel als je ondermuren gebruikt kan je ver genoeg omhoog blijven om voldoende vochtkering aan te brengen. Binnenwanden kan je wel gewoon tot beneden doen. De gebogen muur van de badkamer is een gemeenschappelijke muur, met facadesteen langs de andere kant, nog in goede staat. Geen reden om die af te breken dus.

In the mean time:
De wapening is maar zaterdag toegekomen, op de dag dat we de betonpour hadden gepland. Dat is dus niet doorgegaan en is alweer een week opgeschoven. Nuja dat is geen ramp.

De rest van het gebinte is verdwenen: welkom in onze bungalow



Het hout voor het nieuwe dak is er intussen ook en zou tegen eind deze maand op z'n plaats moeten staan.


Wapening plooien en binden is saai en mottig werk, het is maar dat je het weet ;)


Maar uiteindelijk past het allemaal wel goed en zou het in principe zwaar genoeg moeten zijn. Alleszins al veel zwaarder dan de wapeningen die ik al gezien heb in traditionele ringbalken. We zullen zien.


(trouwens: roostering rond de koepel wordt nog verdubbeld. Het is nu sterk genoeg, maar na verloop van ijd zou dat anders doorbuigen)

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 11-10-2010 09:16:59 ]
pi_87411645
Kom je met je trilnaald nog wel tussen de wapeningsstaven door?
  maandag 11 oktober 2010 @ 11:12:57 #227
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87411827
Dat zou geen probleem moeten zijn, met 4cm plaats heb je al genoeg.
pi_87411965
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:12 schreef MMach het volgende:
Dat zou geen probleem moeten zijn, met 4cm plaats heb je al genoeg.
Gelukkig maar, het leek zo smal op elkaar te zitten.
  Moderator maandag 11 oktober 2010 @ 18:07:14 #229
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_87426067
Bewapening in elkaar knopen is inderdaad het meest saaie en herhalende werk wat je kunt verzinnen.
Als elektricien ook al vaak genoeg hele dagen leidingen vastgevlochten met ijzerdraad die door bewapening heen liepen of op plekken waar je geen andere manier van vast maken kon toepassen.

Not my favorite part of the job ;)

Maar goed om te zien dat er vooruitgang inzit ! En volgens mij zitten de weersomstandigheden voor deze tijd van het jaar ook heel erg mee, ook niet onbelangrijk als je nog op zo'n open bouw werkt als bij jullie !.
pi_87427027
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:17 schreef Gurb het volgende:

[..]

Gelukkig maar, het leek zo smal op elkaar te zitten.
is optisch effect op de foto's, in de realiteit is die bekisting nog redelijk breed
pi_87440394
Het is echt een bijzonder gezicht zo dat nieuwe tussen het oude :)
Het tempo zit er wel in :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:23:56 #232
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_87449288
AlleMMachtig! _O_

quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 21:01 schreef Nashiedog het volgende:
TVP ! You make it look so easy ! ^O^
Dat dus! :o Ik wil dat ook! Mijn hemel, gewoon het lef om het zo rigoreus aan te pakken en het dan ook nog eens te kunnen. :o _O_
***
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 11:10:21 #233
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87450572
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 10:23 schreef Brighteyes het volgende:
AlleMMachtig! _O_
[..]


Dat dus! :o Ik wil dat ook! Mijn hemel, gewoon het lef om het zo rigoreus aan te pakken en het dan ook nog eens te kunnen. :o _O_
vooral dat laatste, vooral dat laatste :')
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:54:37 #234
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87464199
Wacht maar allemaal met dat te zeggen tot de ruwbouw in orde is :). Nu kan er nog vanalles mislopen waar ik zelf de oorzaak van ben.

Ingenieur zijn, ambidextrie en een stel goeie vrienden is een goede combinatie in elk geval. Toch is renoveren en bouwen allemaal niet zo moeilijk en een gevalletje van oefening baart kunst. Daarnaast moet je je voldoende inlezen in de regels die er bestaan, tips vragen aan mensen die er meer van weten en de handen uit de mouwen steken. That's about it.

Eens de ruwbouw gepasseerd is, is het onbekende terrein voor mij ook voorbij en vind ik de rest maar afwerking. We zitten budgetwise tegen de 35-40% van ons budget als de ruwbouw af is.

Zoals Archont trouwens komt te zeggen ziet de bekisting er in realiteit wel wat ruimer uit. De wapeningsstaven die je ziet zitten zijn ook al forse 16mm's.
  PR/Manusje van alles dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:07:50 #235
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_87464584
inderdaad zware jongens voor zo'n 'balkje' :+
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  donderdag 14 oktober 2010 @ 12:34:05 #236
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87529075
Een beetje overkill, maar dat zou ik ook doen.
Krijgen we actiefoto's van het gieten te zien???? *O*
Eentje van de trilnaald voor de liefhebbers please :@
Siesta & Fiesta!
pi_87529790
Teveel wapening is trouwens ook niet goed ivm bros bezwijken (is ook een maximum wapeningspercentage in een doorsnede die hierop gebaseerd is), maarja, uit de berekeningen kwam dit toch echt naar voren :P
  donderdag 14 oktober 2010 @ 14:37:37 #238
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87533215
Niet meteen overkill die wapening, gezien de 'slechte' belastingssituatie van grote overspanning, puntlasten ter hoogte van de trekbalken en de spatkrachten van het dak. Zelfs iets minder dan we berekend hadden (maar zoals Void zegt zitten we knal op het maximale wapeningspercentage van 1,94% in dit geval). Om te counteren dat het dak een probleem zou geven (want de belasting daarvan is het moeilijkste te voorspellen en het slechtste belastingsgeval), gaan we de constructie een beetje aanpassen en dan toch horizontale strekkers steken op 3m hoogte (ipv de open nok zoals het originele plan was). De horizontale krachten van het dak nemen daardoor wat af. Only time will tell of dat voldoende is. Maar ik ben er relatief gerust op -als het gieten goed lukt that is-.

Actiefoto's van het gieten zelf ga ik je wel schuldig moeten blijven want ik zal er geen tijd voor hebben en we zijn maar met 2.

Niet geheel ter zijde: maar ik heb dinsdag een relatief zwaar motorongeval gehad op weg naar 1 van m'n werven. ;( Een oliespoor op een rond punt heeft me tegen de vlakte gekregen. Gelukkig had ik m'n beschermende kledij aan, was ik niet te snel aan het rijden, ben ik tijdens het schuiven nergens tegenaan gebotst en ben ik ook niet overreden door een vrachtwagen (puur geluk, want het was een van de drukste vrachtvervoerpunten in die regio). Ik ben er door een combinatie van gunstige factoren dus zonder letsel (maar niet zonder kleerscheuren) vanaf gekomen. De motorfiets is wel zwaar beschadigd (uiteindelijke kosten weet ik nog niet, maar het is op het randje van total loss). Best wel balen, want dat was een tot voor kort een zeldzame moto in goede staat. Zorgt voor mij voor een pak logistieke problemen, die hopelijk snel opgelost raken. De verkeerspolitie heeft de olievlek vastgesteld, en ik was aan het werk, dus valt het uiteindelijk in de categorie arbeidsongeval en wordt mijn schade wel volledig vergoed.
Wrijf jezelf dus maar in de handjes dat dit topic niet ten einde is gekomen, i know i do :)

edit: 2300¤ schade zo blijkt

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 15-10-2010 14:38:59 ]
pi_87533509
Gelukkig maar, je zou er niet aan moeten denken om maanden uit roulatie te zijn en om maar niet te denken aan erger.
Sterkte!
-weg, zie banmeldtopic-
pi_87533565
Tjezus, MM dat is schrikken !
Sterkte met de afwikkeling.
*houdt niet van motoren. Je bent té kwetsbaar al ben jij voorzichtig.
  Moderator donderdag 14 oktober 2010 @ 22:25:26 #241
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_87552557
Jezus, dat is schrikken :o

Dat had voor hetzelfde geval op die locatie ook heel anders kunnen aflopen; gelukkig is het allemaal (maar) bij schade aan de motor (en waarschijnlijk flink wat spierpijn en gekneusde plekken) gebleven.

Je moet er in dit stadium toch niet aandenken om enkele weken of maanden uitgeschakeld te zijn en zelf niks meer te kunnen doen doordat je eerst moet revalideren ! :o

Sterkte met de afwikkeling !
Zou bijna onze enige echte klus koning door zo iets maanden uitgeschakeld kunnen zijn :X
  donderdag 14 oktober 2010 @ 22:31:24 #242
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87552833
Oh nee! :( Sterkte!!!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_87552883
met zijn mono voorvork vallen is natuurlijk niet fijn, maar morgen voel je het pas de spierpijn
gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_87553460
Oef, dat is dus goed afgelopen, jammer van je motorfiets, maar ja...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_87579455
Hoe is het met je spierpijn vandaag? :{
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 20:10:25 #246
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87583542
Wil jij niet van dat soort dingen doen terwijl je hier nog topics hebt lopen?

Wat je na een topic doet moet je zelf weten maar gedurende de klus heb je wel de verantwoordelijkheid om ons te laten genieten hoor }:|


;)

gelukkig relatief goed afgelopen chefke!
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_87593147
Mmach doe je wel voorzichtig? Je bent nog zo jong, je hebt je leven nog voor je, schitterend huis, engel van een vriendin... En wij kunnen natuurlijk niet zonder je inspirerende kluswerk :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:01:42 #248
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_87600892
Oeps, bijna een voortijdig einde :{ Dat willen we niet hoor, gelukkig dat je zelf nog heel bent, wel balen van je motor natuurlijk.

Heb net het hele topic zitten lezen, ik had het compleet gemist :@ Wat een superhuis hebben jullie daar, zoveel mogelijkheden! Ja, het is oud, het was niet in goede staat maar het wordt zo te zien prachtig O+
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 17 oktober 2010 @ 18:38:17 #249
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87640324
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 14:37 schreef MMach het volgende:
Niet meteen overkill die wapening, gezien de 'slechte' belastingssituatie van grote overspanning, puntlasten ter hoogte van de trekbalken en de spatkrachten van het dak. Zelfs iets minder dan we berekend hadden (maar zoals Void zegt zitten we knal op het maximale wapeningspercentage van 1,94% in dit geval). Om te counteren dat het dak een probleem zou geven (want de belasting daarvan is het moeilijkste te voorspellen en het slechtste belastingsgeval), gaan we de constructie een beetje aanpassen en dan toch horizontale strekkers steken op 3m hoogte (ipv de open nok zoals het originele plan was). De horizontale krachten van het dak nemen daardoor wat af. Only time will tell of dat voldoende is. Maar ik ben er relatief gerust op -als het gieten goed lukt that is-.
Als je op de maximale wapening zit en je zou nog twijfelen dan ben je of paranoid, of je constructie is te licht. In jouw geval zal het dus allemaal wel meevallen, en staat het over honderd jaar nog.

Ennuh, motor wegdoen en een Hummer kopen, K&W moet wel blijven bestaan.
Siesta & Fiesta!
pi_87640702
zo veilig is een hummer niet, en als hij dat doet zal er geen geld meer zijn om te verbouwen denk ik zo

kben benieuwd naar de resultaten van dit weekend
  zondag 17 oktober 2010 @ 19:27:12 #251
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_87641825
Aaj, niet zo prettig :o

Pics van je motorfiets :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 17 oktober 2010 @ 20:12:09 #252
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87643579
Dit weekend draaide bijna uit op een serieus fiasco. Rond 8uur moesten we nog de wapening afwerken en een stuk van de bekisting. Omdat de betonpomp al om 10u30 kwam, moesten we voortmaken en werden fouten gemaakt... Toen het tot overmaat van ramp om 10u20 hard begon te regenen, was het helemaal problematisch.

Voor ik het uitleg: nog een fotootje van de trilnaald voor een Fokker met die fetish :P


Het vullen van de achterste ringbalk ging vrij goed, hier en daar heeft de bekisting zich wat gezet, zonder nadelige gevolgen (geen lekken ofzo). Een foto van deze avond (waar het beton dus al vrij droog is). Let wel: de balk verdikt naar de onderkant van de foto toe, dat is wel degelijk de bedoeling. Onderaan is dat nl het stuk de grote overspanning en waar de big ass 'raveeldragers' voldoende dekking nodig hadden.

Iets minder is dat we het door de regen niet goed hebben kunnen afreien. Er lag zoveel water op dat we niet meer konden zien waar er voldoende beton was of waar niet. Maar ook dat valt mee en is probleemloos te corrigeren.

Het grote probleem was de voorste ringbalk.Daar hadden we maar aan 1 kant een bekisting gemaakt, de andere kant van de bekisting zou de gevelsteen worden (met plastic tegen). Die zag er immers nog behoorlijk robuust uit. Omdat de betonbalk toch een serieuze whopper is (op sommige plaatsen zelfs 80cm hoog en 30cm dik), alsnog extra stutten aan de buitenkant aangebracht.


Het vullen van de voorste ringbalk ging eigenlijk voorspoedig, ook de betonpompman maakte zich geen zorgen.
Tot we de trilnaald erin zetten. Een trilnaald zorgt voor extra belasting van de bekisting, maar omdat de voorgevel geen krimp gaf hebben we het er op gewaagd.

En toen:

begon met een onheilspellend geluid de voorgevel uit te bulken. Op dat punt was dus het risico bijzonder groot dat die gewoon zou openklappen. Resultaat in dat geval: buitenste laag voorgevel weg, alle beton, alle wapening weggespoeld...

Ik kan u verzekeren dat het wachten tot het beton voldoende droog was, enorm stresserend was. Toch is gisterennamiddag/nacht verder niets gebeurd, en deze middag kon ik dan kijken wat de schade was.
Met de grote klemmen eraf:

Je kan de bekisting zien golven onder de onverwachtte belasting, en ook de voorgevel is dus ook wat wobblier geworden. Gelukkig zijn alleen de 2 bovenste rijen stenen losgekomen, wat te repareren valt.


Achteraf gezien was rekenen op de sterkte van de voorgevel een te groot risico, ik zou het ook nooit opnieuw zou doen. Maar door voldoende stutten is het toch nog goed afgelopen.
De balken maken nu al een serieus solide indruk. Morgenavond kan de rest van de bekisting eraf, op de verticale stutten na, die nog 26-28 dagen blijven staan.

Zo zie je maar: ook ik maak gemakkelijk al eens een stomme fout.

Het stukje vloer van de vorige keer is ook aangevuld. Door de zware regenval was het nivelleren een onbegonnen zaak.

Maar dat blijkt ook nog mee te vallen gelukkig.

Het stresserendste weekend so far, I must say. :%

@hieronder: aan het ongeval heb ik niks overgehouden. Geen schram, geen spierpijn, enkel materiele schade :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 18-10-2010 00:12:42 ]
pi_87644170
Tjemig...
Lijkt wel of jouw ongeluk een staartje heeft gekregen :'( .
Maar, die-hard als je bent, de schade in alle opzichten lijkt mee te vallen dus koppie omhoog en doorbeuken.
(hoe is het trouwens met lijf en leden, nog spierpijn of andere zeren gehad?)
Denk maar zo, na die schuiver van vorige week is alles winst, zolang je zelf maar heel blijft, Dat huis komt wel goed zolang jij goed blijft.
Sterkte met alles .
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  zondag 17 oktober 2010 @ 22:13:28 #254
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_87650982
Lijkt mij pijnlijk zo'n trilnaald :X O~)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_87654081
Poeh wat spannend! Gelukkig is het alsnog goedgekomen met het beton...
  Moderator maandag 18 oktober 2010 @ 18:26:03 #256
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_87681562
Poeh he ! :X Gelukkig is het goed afgelopen (door meer steunen te plaatsen dan voorheen gedacht) wat nou als je dat nou niet gedaan zou hebben :X

Het is ook wel een beste lading beton die er op is gekomen :)
Ik ga er vanuit dat op die balken straks het dak op komt te steunen ? Wordt de hoogte van de nieuwe kap ook anders ? Of blijft die hetzelfde als de oude alleen met een andere constructie en een hogere isolatie waarde ?
pi_87681731
ik dacht dat dat grotendeels gelijk bleef

maar deze keer met een isolatiewaarde, de vorige had er geen ;-)
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 10:33:36 #258
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87704626
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 18:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Poeh he ! :X Gelukkig is het goed afgelopen (door meer steunen te plaatsen dan voorheen gedacht) wat nou als je dat nou niet gedaan zou hebben :X

Het is ook wel een beste lading beton die er op is gekomen :)
Ik ga er vanuit dat op die balken straks het dak op komt te steunen ? Wordt de hoogte van de nieuwe kap ook anders ? Of blijft die hetzelfde als de oude alleen met een andere constructie en een hogere isolatie waarde ?
Dan lag er meer dan 3 ton beton op de grond :o

Dat zijn idd de balken waar de muurplaat op komt. Muurplaat wordt onderkauwd met beton omdat we dus niet correct hebben kunnen afreien en wordt chemisch in de betonnen balken verankerd. Aan de vorm van het dak wijzigt niets, dat wordt de originele grootte, zelfde helling, zelfde hoogte. Maar dan idd mét isolatie deze keer :P Wel geen dakkapellen meer, maar 4 veluxen.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:46:40 #259
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_87708858
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 10:33 schreef MMach het volgende:

[..]

Dan lag er meer dan 3 ton beton op de grond :o

Dat zijn idd de balken waar de muurplaat op komt. Muurplaat wordt onderkauwd met beton omdat we dus niet correct hebben kunnen afreien en wordt chemisch in de betonnen balken verankerd. Aan de vorm van het dak wijzigt niets, dat wordt de originele grootte, zelfde helling, zelfde hoogte. Maar dan idd mét isolatie deze keer :P Wel geen dakkapellen meer, maar 4 veluxen.
Met luxe daglichtsysteem? :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:49:32 #260
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87708952
Spannende actie met die bekisting. Bijna een "had ik het nou maar gedaan zoals het hoort" moment. Ik had niet verwacht dat dat zou gebeuren. Ik ben geen bouwvakker/ingenieur/expert, maar zie bij projecten wel gammelere bekistingen. Maar goed een beetje geluk en het is klaar.

Geile mooie trilnaald trouwens, helaas voor mij van het verkeerde merk. :P
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:20:30 #261
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87727501
De bekisting is bijna allemaal al weggehaald. Ziet er vrij goed uit, maar ik ben niet helemaal tevreden. Er zijn dus -ondanks het trillen- toch echt nog wel luchtblaasjes te zien. Het effect daarvan op de duurzaamheid, daar maak ik me geen zorgen in, gezien die balken tegen weer en wind beschermd zijn, maar wat het effect op de sterkte is? we'll see i guess. Het lijkt wel samen te hangen met de ruwheid van de bekisting. Op ruwere zijkanten (met OSB) zijn er meer dan de perfect gladde (met gecoate spaanderplaat). Misschien dat het dus vooral aan de oppervlakte is...


Het is misschien ook niet zo heel erg raar dat de gevelsteen er een beetje last mee had, want in de balk vooraan zit er op sommige plaatsen echt wel een massief blokje gewapend beton :D (gele streep op de meter=10cm)


De balk achteraan is ook goed gelukt, op de bovenkant na door de regenval. Dat is het laagste stuk achteraan. De overspanning is nog 20cm hoger. In dit laagste stuk mocht de achtergevel eigenlijk nog wel een rijtje stenen hoger zijn.



Dat zijn eigenlijk geen ringbalken meer. Een ringbalk moet misschien maar 20 bij 14 cm zijn, licht gewapend. Wij zitten bijna aan het dubbele, 3dubbele en maximaal gewapend.

Iets leukers dan:
Dit weekend is mijn broer overgevlogen (hij studeert nu lijnpiloot naast zijn fultime job _O_ ) met zijn lesvliegtuig tijdens een solo oefenvlucht. Hij wist het niet exact zijn, maar je ziet dus onze omgeving :P Ons huis zit net onder de neus van het vliegtuig.

pi_87730809
voor de volgende bekisting is het misschien een idee om in de bekisting een gat te boren aan beide kanten.
stukje pvc 32 of 25 in bekisting en bekisting aanspannen met draadeind

en betonplex en bekistingsolie gebruiken, scheelt ook in de luchtbellen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_87732740
die luchtbellen zijn je niks om zorgen over te maken. die zijn oppervlakkig en zo te zien ook erg klein.

Heb je de ringbalk trouwens nog wel gekoppeld aan de stenen muur met draadeinden of verticale stekken etc? En het zijn toch extrusiestenen, dus met openingen? Heb je die eerst dichtgezet met een schrale mortel of?

Maare, het zijn flinke jongens geworden ja :7
  woensdag 20 oktober 2010 @ 08:03:46 #264
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_87741287
Als je te dicht bij de rand trilt krijg je daar luchtbellen, als je bekistingsoppervlak ruw is blijven ze daar ook nog eens extra plakken. Ik zou me er dus geen zorgen over maken. Zelf prefab elementen gemaakt met traditioneel beton hebben vaak luchtbellen. Fikse balken trouwens......
Siesta & Fiesta!
  donderdag 21 oktober 2010 @ 16:58:24 #265
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87799018
De opening in de snelbouwstenen is niet dichtgemaakt. Die zullen dus volgelopen zijn met beton. Wat volgens mij niet echt slecht is, in tegendeel.

De bekisitng is weg, ziet er goed uit vind ik. Let's put on a roof!



Het plat dak is ook verstevigd rond de koepelopening.
pi_87799085
een daksje!


Is dat gewoon OSB of iets speciaals?
  donderdag 21 oktober 2010 @ 17:21:11 #267
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87799945
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 17:00 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
een daksje!


Is dat gewoon OSB of iets speciaals?
De zoldervloer bedoel je? Dat is OSB3. Aanvankelijk lag er plastic op, maar dat was zo lek als een zeeft, waardoor er eigenlijk constant water op de vloer heeft gestaan. Maar de vloer is niet verzwakt, enkel de toplaag is wat gezwollen. Heeft weinig invloed op de sterkte, wel op het uitzicht, wat niet boeit, gezien het een ondervloer is. Zo kan dat nog een aantal weken/maanden overleven.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 17:25:25 #268
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_87800099
Wat een prachtig project. Ik ga dit volgen als inspiratie :P
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:32:29 #269
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_87913743
Laat aan het werk vandaag?

* Nint O-) Is benieuwd naar de voortgang
pi_87918140
Als ik me niet vergis was MMach dit weekend zelf niet aan het werk
  maandag 25 oktober 2010 @ 08:30:31 #271
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_87926335
We hebben niks gedaan dit weekend ;( Het weer was te slecht om met de machines buiten te werken. Hopelijk kan ik het een en het ander goedmaken in de avonden deze week.
  Moderator maandag 25 oktober 2010 @ 18:03:31 #272
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_87945255
Mwah, in de avonden kun je tegenwoordig ook al weinig beginnen.
Het is om half zeven hier al meestal donker :X
  maandag 25 oktober 2010 @ 22:24:18 #273
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_87957995
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Mwah, in de avonden kun je tegenwoordig ook al weinig beginnen.
Het is om half zeven hier al meestal donker :X
Bouwlampen..
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_87967660
ppfff wat een project _O_ _O_
pi_87970584
Volledig eens met CherryB, wat een ongelovelijk project. Ik heb van mezelf het idee dat ik wel een redelijke klusser ben die niet snel terugdeinst voor een grote klus, maar dit slaat toch echt wel alles. RESTECP!

quote:
Op maandag 25 oktober 2010 22:24 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Bouwlampen..
Inderdaad. Die dingen zijn zo waanzinnig goedkoop, het snoer is duurder dan de lamp, tenzij je snoer te kort is. Echt de beste investering die je kunt doen bij zo'n verbouwing. Als ik had geweten hoe aangenaam het leven is met bouwlampen had ik ze veel eerder gekocht.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:42:37 #276
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_87987827
IDD, RESTECP! ^O^
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 27 oktober 2010 @ 09:35:03 #277
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88013204
Je zal het -gezien de donkerte- even moeten stellen met wat slechtere gsm foto's.


Het frame voor het platte dak boven de badkamer had ik al off site gemaakt en heb ik gisteren met m'n schoonvader gemonteerd. Past allemaal goed, maar er zijn nog een aantal balken te weinig zoals je ziet. Dat was om het geheel iets draagbaarders te maken. Het was eigenlijk veel te zwaar om met 2 mensen te proberen heffen, maar het is toch gelukt.

Planning: vanavond muurplaten leggen voor het zadeldak (als het niet regent)
donderdag hopelijk plat dak vervolledigen
vrijdag hopelijk levering hout voor helling plat dak
weekend: zo veel mogelijk prepareren voor het zadeldak, misschien al de nokbalken plaatsen.

maandag en dinsdag heb ik vrij (feestdag) en werk ik weer alleen, dus moet ik weer verder doen aan het platte dak. In plaats van hellingsspiëen ga ik gewoon baddingen vastmaken naast de roostering die de juiste helling hebben. Normaal veel sneller dan hellingsspieën. En hoewel het meer hout is, komt dat goedkoper uit.

Edit:
Daarnet telefoon gehad van de gemeente dat een eigen waterzuiveringsinstallatie niet meer nodig is. Ons gebied is recentelijk opgenomen als gebied waar vroeg of laat een gescheiden rioleringstelsel komt.
Pluspunt: financieel gezien een besparing van 5000¤
Minpunt: had ik dat geweten, dan kon ik mijn rioleringsbuizen lager gelegd hebben. Nu zitten ze vast in het beton...

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 28-10-2010 14:20:17 ]
pi_88113932
heb je nog een septictank die je tot de aansluiting op het riool kunt gebruiken dan?
pi_88114773
als de afvoer niet langs achter kan gaat het alsnog een dure grap worden eens het zover is
pi_88120267
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 09:35 schreef MMach het volgende:
Je zal het -gezien de donkerte- even moeten stellen met wat slechtere gsm foto's.

[ afbeelding ]
Het frame voor het platte dak boven de badkamer had ik al off site gemaakt en heb ik gisteren met m'n schoonvader gemonteerd. Past allemaal goed, maar er zijn nog een aantal balken te weinig zoals je ziet. Dat was om het geheel iets draagbaarders te maken. Het was eigenlijk veel te zwaar om met 2 mensen te proberen heffen, maar het is toch gelukt.

Planning: vanavond muurplaten leggen voor het zadeldak (als het niet regent)
donderdag hopelijk plat dak vervolledigen
vrijdag hopelijk levering hout voor helling plat dak
weekend: zo veel mogelijk prepareren voor het zadeldak, misschien al de nokbalken plaatsen.

maandag en dinsdag heb ik vrij (feestdag) en werk ik weer alleen, dus moet ik weer verder doen aan het platte dak. In plaats van hellingsspiëen ga ik gewoon baddingen vastmaken naast de roostering die de juiste helling hebben. Normaal veel sneller dan hellingsspieën. En hoewel het meer hout is, komt dat goedkoper uit.

Edit:
Daarnet telefoon gehad van de gemeente dat een eigen waterzuiveringsinstallatie niet meer nodig is. Ons gebied is recentelijk opgenomen als gebied waar vroeg of laat een gescheiden rioleringstelsel komt.
Pluspunt: financieel gezien een besparing van 5000¤
Minpunt: had ik dat geweten, dan kon ik mijn rioleringsbuizen lager gelegd hebben. Nu zitten ze vast in het beton...
als je voor een half dagje een minigraver met hakhamer huurt, dan kun je de buizen nog wel op de goede diepte leggen, en voor een paar honderd euro is dan toch helemaal goed.
en dan zou je ook direct een blinde buis naar de voorkant kunnen leggen, met een tijdelijke einddop
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 2 november 2010 @ 17:33:51 #281
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88255042
Dit weekend hebben we vrij veel kunnen doen, ook al waren we maar met 2:








Muurplaten gelegd en vastgebout aan de ringbalken (kostte veel tijd omdat het precies moest gebeuren). Daarna een groot deel van de spanten gezet. Dat ging zeer vlot omdat alles als een goede puzzel ineen paste. Onze nokbalk is perfect horizontaal, de afwijking met het oude dak is minimaal :)

Platform is ook verder afgewerkt tussendoor. Daar moet dan wel nog de helling enzovoort op komen.

Volgende week ga ik normaal gezien de resterende spanten zetten (op de foto's kan je zien dat sommige spanten overgeslagen zijn, dat zijn de plaatsen waar er verzwaarde balken tussen zitten). Dan de trekkers bovenaan steken en dan het onderdak+stoflatten er op. In de weken daarop: platform verder afwerken (helling, opstanden, osb en een V3 roofing als waterdicht dampscherm). Ik laat de buitenkant dan even voor wat het is (is dan waterdicht) tot de zomer en doe dan verder binnen in de winter.

We hebben ook van iemand een tachymeter geleend voor de juiste niveau's. Daarmee hebben we ook mijn stuk vloer nagemeten dat nu al weken en weken aan weer en wind was blootgesteld. Ik had het gelegd met een pasdarm en waterpas en dat is blijkbaar goed gelukt. Op 6.6m slechts 3mm niveauverschil :7

Edit: Voor de ervaren klussers onder ons: een dak zetten is niet zo moeilijk, gewoon zien dat de muurplaten echt recht en echt waterpas liggen en de rest gaat vanzelf. T stukje maken (met het horizontale stuk van de T de afstand tussen de muurplaten, het verticale stuk de hoogte), daarop een model zagen voor de spanten (afgeschuind bovenaan zodat het past tegen de nokbalk, een stapje in de hoek van het spant, 1cm speling aanhouden op de plaats waar het op de muurbalk komt) Dat modelspant gebruiken om de rest van de spanten te zagen en dan gewoon plaatsen op de juiste afstand van elkaar. We hebben op 11m een nauwkeurigheid van 0.5cm gehaald (dus een verschil in hellingshoek tussen de spanten onderling). Op een dak met leien zou je dat al zien, op een pannendak normaal gezien niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door MMach op 02-11-2010 18:02:26 ]
pi_88255506
wauw _O_
pi_88262307
wow inderdaad. Opeens wordt het een huis!

Is dat geimpregneerd hout dat het zo groen is?
pi_88267603
Tjonge, je gaat wel hard zeg
pi_88269090
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 20:35 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
wow inderdaad. Opeens wordt het een huis!

Is dat geimpregneerd hout dat het zo groen is?
ja een zoutoplossing wordt dan onder hoge druk in gebracht en die kleur groen.

en waren de spanten al voorgezaagd want anders is dat ook nog een heel werk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 3 november 2010 @ 09:40:25 #286
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88277948
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 22:37 schreef densmee het volgende:

[..]



ja een zoutoplossing wordt dan onder hoge druk in gebracht en die kleur groen.

en waren de spanten al voorgezaagd want anders is dat ook nog een heel werk
De houtsoort van het dak had ik al eens beschreven en ga ik niet opnieuw doen :) maar wat densmee zegt klopt dus.

Spanten waren niet voorgezaagd, was gewoon standaard hout van 6,1m wat we ter plaatse verzaagd hebben. Redelijk wat werk, maar dat gaat snel omdat ze allemaal hetzelfde zijn.

@Gurb:
Er zijn erg veel spanten, dus de krachten worden flink verdeeld. Spanten worden gewoon zijdelings genageld. 3 in de ene richting, 2 in de andere richting, geschrankt. Gelukkig hoef ik dat niet met de hand te doen en heb ik een gasnagelpistool voor nagels tot 10cm.
Dakopbouw is compleet standaard. Isolatie tussen de spanten, dan regelwerk en dan afwerking.
De kans is groot dat de isolatie trouwens gespoten PIR (veel hogere isolatiewaarden dan gelijk welke andere isolatie, naadloos, geen dampscherm nodig en waterdicht. Door de hoge densiteit wordt het dak ook nog een soort composiet en veel stijver. Nadeel: duurder en ecologisch minder verantwoord.) zal zijn en de afwerking brandbestendige MDF.

[ Bericht 15% gewijzigd door MMach op 03-11-2010 13:05:25 ]
pi_88279958
Ziet er goed uit MMach!

Wel ff een vraagje, hoe heb je de spanten gekoppeld aan de muurplaat, want hier komen straks aardige spatkrachten op te staan.
En hoe ga je straks je dak verder opbouwen, hieroverheen kant en klare sandwich-dakplaten, of ga je het in het werk uittimmeren?
  maandag 8 november 2010 @ 17:29:28 #288
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88479350
Dit weekend zat het weer een beetje tegen (de zondag dan). Dit is hoever we zijn geraakt:


Nu zijn we bezig met de uitsparingen voor de dakvensters. 1 is al gedaan, nog 3 te gaan (en dat kost behoorlijk veel tijd omdat het ook precies moet zijn)

De plafondhoogte is al te zien, op ongeveer 2m70.

Op foto ziet het er klein uit, dus even mijzelf erbij zetten ter grootte referentie


De spanten zien er iel uit, maar toch zijn dat de standaardmaten.

De moto is nu ook terug :)


Als dit topic vol is, open ik er pas een nieuw als het onderdak erop ligt. Dat kan dus nog even duren. Ik vind het weinig zinvol om post achter post zo weinig progress te tonen...
pi_88481938
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2010 13:41 schreef MMach het volgende:
Het zal een redelijk ingewikkeld watersysteem zijn in zijn totaliteit. Het regenwater van vooraan wordt opgeslagen in een regenwatertank, en dat zal ook nog een circuit leveren voor het hoofdhuis, enkel voor de toiletten dan. Maar die toiletten moeten natuurlijk ook kunnen switchen naar gewoon water bij lange droogtes bv.
Even een opmerking tussendoor: Als je gewoon een vlotter onderin die regenwatertank bouwt die is aangesloten op de waterleiding zodat als het water in de regenton onder een bepaald minimum komt hij automatisch wordt bijgevuld via de waterleiding tot aan die vlotter, dan is toch dat hele probleem in 1 klap opgelost?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88482375
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]


Even een opmerking tussendoor: Als je gewoon een vlotter onderin die regenwatertank bouwt die is aangesloten op de waterleiding zodat als het water in de regenton onder een bepaald minimum komt hij automatisch wordt bijgevuld via de waterleiding tot aan die vlotter, dan is toch dat hele probleem in 1 klap opgelost?
Laat de waterleidingbedrijven dit voorstel maar niet horen,twee systemen aan elkaar koppelen, waar van de een verontreinigd water kan bevatten
pi_88482659
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:49 schreef exlurker het volgende:

[..]



Laat de waterleidingbedrijven dit voorstel maar niet horen,twee systemen aan elkaar koppelen, waar van de een verontreinigd water kan bevatten
Daar hoef je toch helemaal niet voor te koppelen? Gewoon een vlotter onderin, die een seintje geeft naar een klep, die het water van bovenaf in de regentank laat vallen. Makkelijker kan het toch niet?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88482679
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:49 schreef exlurker het volgende:

[..]



Laat de waterleidingbedrijven dit voorstel maar niet horen,twee systemen aan elkaar koppelen, waar van de een verontreinigd water kan bevatten
wij hebben ook een speelbult gemaakt met handpomp, deze staat op een betonnen reservoir.
hiervoor moest Brabant water verschillende keren komen keuren tijdens de bouw.
eerst op een overstort in het reservoir, later kwamen ze ook nog kijken of we een speciale terugslagklep in de leiding hadden.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_88491670
waar haal je trouwens alle informatie vandaan.
heb je een groot boek "hoe bouw ik een huis" ofzo?
pi_88497069
ik denk door veel te vragen aan mensen die er evt meer van weten, en natuurlijk een goed technisch inzicht
  dinsdag 9 november 2010 @ 09:37:44 #295
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88505443
Dat van die regenwaterput, dat klopt. Onder bepaalde voorwaarden is het toegelaten om zo'n waterleiding te leiden naar je regenput die dan bijvult als ie leeg is. Je moet alleen een scheiding tussen drink en regenwater kunnen garanderen. Maar, voor dat systeem ben ik niet te vinden. Dat is geregeld door electronica, en huishoud electronica is bound to fail. Talloze voorbeelden te vinden van systemen die blijven hangen en weken aan een stuk drinkwater lozen in de overloop van de regenwaterput. Pompen die zelf hun aanzuig kiezen zijn beter. Faalt dat systeem, dan gebruik je niet meer dan je zou gebruiken zonder regenwatersysteem.

@Fespo, zoals Archont komt te zeggen: raad vragen aan echte dakwerkers/bouwvakkers, veel opzoeken, etc. Vergeet niet jouw gezond verstand te gebruiken, want in de (traditionele huizen-)bouw zijn vele zaken traditie geworden, zonder dat er nog over nagedacht wordt. Soms is dat terecht, maar soms ook niet.
Het kan geen kwaad om het wiel eens heruit te vinden en weer uit te komen op een wiel, maar dan met een andere vorm van spaken. Ook een beetje technisch inzicht helpt. Of ik nu een boot ontwerp, een machine of een stuk huis, dat is allemaal gebaseerd op de zelfde principes. Let wel: ik zeg niet dat ik daarom geen fouten kan maken. Het is te vroeg om te weten of de ringbalken voldoende sterk zijn, of we geen last gaan krijgen van houtrot, of het platte dak niet teveel zal doorbuigen. De kans is klein, maar net zoals in bouwen met een aannemer of gewoon alles uitbesteden, kan dat voorvallen.
  woensdag 10 november 2010 @ 14:27:08 #296
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88555721
Ongelofelijk maar waar, maar ik heb weer een accident gehad met de motor.
Beschrijving van het accident:
In mijn middagpauze besloot ik even op en af te rijden naar ons huis. Net van de autostrade kom ik op de weg naar huis. Voor me rijdt een witte Renault, snelheid ongeveer 50km/h. De bestuurder doet zijn pinker naar links aan om het restaurant aan de overkant te bereiken en wijkt uit (heeft hij ook zo in zijn verklaring tegen de politie gezegd). Er is plaats genoeg om een auto door te laten. In dat geval is het volgens de wet toegelaten om rechts voorbij te steken. Toen ik ter hoogte van de motorkap kwam, besloot hij plots om rechtsaf te slaan en daar te parkeren. Hij schept me met de voorkant van zijn wagen. Ik kets af, richting paal. Een klein houten paaltje voor de verkeerspaal dwingt de motor omhoog en ik vlieg eraf. Ik vlieg over de motorkap en kom onzacht neer op het wegdek. Tot op dit moment voel ik niets van lichamelijke kwetsuren, maar ga wel snel naar de dokter. Motor is nu -5 dagen na de vorige reparatie- total loss...





















En ik stop nu met motorrijden. 2 keer op een paar weken tijd is teveel. Ik rijd niet als een malloot, maar het is geen garantie dat andere weggebruikers dat ook niet doen. Het is een half wonder dat ik er zo goed vanaf kom, dus dat risico neem ik niet nog eens. De motorhelm hang ik aan de wilgen, met erg veel spijt in het hart. Ik doe veel teveel km's voor mijn werk (1000 per week) en het risico is dus blijkbaar 1 op een zwaar accident.
  woensdag 10 november 2010 @ 14:30:50 #297
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_88555844
:o
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_88555885
Wat kut voor je. ;(
  Moderator woensdag 10 november 2010 @ 14:32:16 #299
155227 crew  Guppy
dus
pi_88555891
Nee, ongelofelijk!! Wat erg voor je... Gelukig heb je zelf niks, dat is het aller belangrijkste.

Ik kan wel begrijpen dat je het nu zat bent... Dan kun je zelf nog zo goed rijden, maar op medeweggebruikers als deze kun je niet bouwen.
Wat ga je nu doen voor de km's naar je werk? Kijken voor een leuke auto? Want met de bus gaat dat niet, denk ik
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_88555892
:o 8)7 .

Wat ontzettend zonde (maar wel redelijk logisch) dat dit het motorrijden voor je heeft verpest.

Sterkte morgen met de (spier)pijntjes :X.
pi_88556762
Wat een pech maar wat een wonder dat je er zo goed af bent gekomen zeg, ziet er best heftig uit op de foto's.

Edit, topic vol ik neem aan dat MM zelf de nieuwe ,maakt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')