Een ironisch 'rondleiding' ipv de objectief quote "rondleiding". Verder heb ik het gevoel dat hier weer Hans Teeuwenjournalistiek de ondertoon heeft..quote:
Klopt maar dat geeft ons niet het recht het ook te doen, al lijkt het soms aantrekkelijk en makkelijker.quote:Op dinsdag 14 september 2010 16:00 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De AQ en de Taliban schenden continue het oorlogsrecht.
Exact, Er is dan ook prima te jagen op terroristen zonder die rechten te schenden. Ware het niet dat decadente, wereldvreemde politici in o.a. Nederland een gemuilkorfd leger richting Afghanistan stuurden. Ongeveer eenzelfde verhaal als in Srebrenica. Nederland mag niet vechten, ook al is de situatie zodanig dat er wel gevochten moet worden, dan zullen de politici er wel voor zorgen dat de Nederlandse soldaten niets hebben om mee te vechten.quote:Op dinsdag 14 september 2010 16:11 schreef viezerdt het volgende:
[..]
Klopt maar dat geeft ons niet het recht het ook te doen, al lijkt het soms aantrekkelijk en makkelijker.
Vallen de Russen aan?quote:De militaire gevechts- en verkeersleiding van Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS NM) heeft afgelopen nacht, samen met haar NAVO-partners, 2 Russische bommenwerpers van het type TU-95 MS (Bear) geïdentificeerd en gevolgd boven West-Europa. Gevechtsvliegtuigen van de Engelse, Deense en Duitse en luchtmacht zijn hierbij in actie gekomen.
Het is een gezamenlijke taak van de NAVO om militaire vliegtuigen in het luchtruim boven de deelnemende landen te volgen. Daarvoor staan continu gevechtsvliegtuigen paraat, de zogeheten Quick Reaction Alert (QRA).
Vlucht
Na identificatie van de Bears is door het NAVO Combined Air Operations Centre in het Duitse Kalkar opdracht gegeven om de bommenwerpers te onderscheppen. Hiervoor zijn als eerste de Deense QRA-vliegtuigen de lucht in ingestuurd. Toen de Bears richting het Engelse en Duitse luchtruim vlogen kwamen de Engelse en Duitse gevechtvliegtuigen in actie. De Bears veranderden echter van koers en vlogen richting het Nederlandse luchtruim. De Nederlandse QRA F-16´s stonden paraat, echter de Duitse jachtvliegtuigen waren al dichter in de buurt van de bommenwerpers. Een gevechtsleider van AOCS NM heeft daarop de Duitse QRA begeleid boven het Nederlandse verantwoordelijkheidsgebied. De bommenwerpers veranderden wederom van koers en vlogen terug richting het Engelse luchtruim, waarna de Britse Royal Air Force de bommenwerpers bleef volgen.
Nationale taak
Air Operations Control Station Nieuw Milligen bewaakt en coördineert de verdediging van het luchtruim van Nederland en de NAVO. Ook verzorgt het station luchtverkeersleiding voor zowel militair als civiel luchtverkeer.
Bron: MvD
Is dat voorlopig een enkeltje voor lightning?quote:Legerhelikopters gaan oefenen op andere bases
RIJEN - Defensie heeft vergevorderde plannen om op korte termijn vaker te gaan oefenen met legerhelikopters op de vliegbases in Eindhoven en Woensdrecht.
Het is een van de maatregelen die de luchtmacht wil nemen om de hinder voor omwonenden van de vliegbasis Gilze-Rijen te verminderen.
Hoofd operaties van het helikoptercommando van Defensie Peter Grijspaardt heeft dat woensdagavond gezegd in het halfjaarlijkse overleg met omwonenden en buurgemeenten van de basis in Gilze.
Nu komen er nog maar sporadisch legerhelikopters in Woensdrecht en Eindhoven. De onderhandelingen over en de voorbereidingen voor de zogenoemde export van het geluid zijn in een vergevorderd stadium, vertelde Grijspaardt.
Om hoeveel vliegbewegingen het gaat kon hij woensdag niet zeggen, vooral omdat de vliegoperaties van de Nederlandse helikopters sterk wisselen. Ook de stationering van nieuwe Chinooks in de Verenigde Staten behoort tot de opties.
Klachten
Na de verplaatsing van vrijwel alle Nederlandse legerhelikopters naar Gilze-Rijen is het aantal klachten van omwonenden daar sterk toegenomen van 413 in 2008 naar 1385 in 2009. In het eerste half jaar van 2010 kwamen al meer dan 1200 klachten binnen.
Begin september werden al de aanvliegroutes van de helikopters aangepast. De helikopters komen van hoger aanvliegen en kunnen kiezen uit vier brede corridors die zijn aangelegd boven dunbevolkte gebieden.
De hinder in bijvoorbeeld Tilburg, Goirle en Oosterhout moet daardoor afnemen. Op de basis zijn de vliegpatronen ingekrompen en extra plekken gemaakt om bijvoorbeeld het landen op een helling te oefenen.
Hinderingen
Grijspaardt vertelde dat de eerste ervaringen leren dat de hinder niet is weggenomen maar wel minder is geworden. Over een half jaar worden de wijzigingen geëvalueerd.
De luchtmacht kondigde woensdag bovendien aan dat Gilze-Rijen in de komende vier maanden ongeveer twintig keer een Antonov op bezoek krijgt die de helikopters en de spullen die gebruikt zijn in Afghanistan komt terugbrengen.
© ANP
quote:Op donderdag 23 september 2010 10:08 schreef Lightning_NL het volgende:
Haha, zul je eerst moeten vertellen waar je ongeveer woont, want je bent niet de enige die naar een helikopter zwaait . En als ik zit te sturen kan ik niet effe terugzwaaien, meestal knipper ik dan effe met het zoeklicht om gedag te zeggen.
Ik zwaai meestal vanuit achter mijn raam, dus lijkt me sterk dat je dat kunt zien haha. Ach, het gaat om de gedachte toch .quote:Op donderdag 23 september 2010 10:08 schreef Lightning_NL het volgende:
Haha, zul je eerst moeten vertellen waar je ongeveer woont, want je bent niet de enige die naar een helikopter zwaait . En als ik zit te sturen kan ik niet effe terugzwaaien, meestal knipper ik dan effe met het zoeklicht om gedag te zeggen.
We zien alles Zelfs een keer een neukend stelletje op de heide gespot en effe omgedraaid om er nog eens laag over te blazen Op de hoogtes die wie meestal vliegen is het heel makkelijk om mensen te zien zwaaien. Zelfs op zo'n 150-200 meter hoogte (zo'n beetje de standaard hoogte onderweg naar een oefengebied) kun je al gezichtsuitdrukkingen herkennen.quote:Op donderdag 23 september 2010 10:11 schreef Maitje het volgende:
[..]
Ik heb altijd het idee dat jullie dat nooit zien. Maar jullie zien daadwerkelijk de hele tijd mensen zwaaien?
Over een jaartje krijgen we betere sensoren dan de Apache, camera's (day+IR) waarmee we 127x kunnen inzoomen. Je bent dan nergens meer veiligquote:Op donderdag 23 september 2010 10:15 schreef EllaN het volgende:
[..]
Ik zwaai meestal vanuit achter mijn raam, dus lijkt me sterk dat je dat kunt zien haha. Ach, het gaat om de gedachte toch .
Aaahh.. Nou PM maar een keer als je in naar of van Gilze-Rijen gaat vliegen. Dan ga ik een keer op straat naar je zwaaien .quote:Op donderdag 23 september 2010 10:18 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Over een jaartje krijgen we betere sensoren dan de Apache, camera's (day+IR) waarmee we 127x kunnen inzoomen. Je bent dan nergens meer veilig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |