abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 19 juli 2010 @ 10:44:54 #1
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_84225998
Aangezien dit misschien voor de sleutelaars hier wel eens handig kan zijn, een handleiding voor het vervangen van een hoofdremcylinder.

Ik rij zelf momenteel met een Honda Accord van 1985 maar dit is op de meeste wagens min of meer hetzelfde.en aangezien ik dus zelf mijn remcylinder heb vervangen heb ik maar ineens wat foto's gemaakt. Ik zit in een paar automobiel clubs en heb me voor genomen van een paar basis dingen simpel en duidelijk uit te leggen

Hoe detecteren dat een hoofdrempomp stuk is
Als je zeker bent dat je nog goede remblokken hebt, je remolie goed is en je hebt volgende klachten kan je vrij zeker zijn dat de hoofdremcylinder stuk is:
- je duwt stevig op je rem ... de wagen remt zoals het moet
- je duwt rustig op je rem en je voelt dat het remmen niet echt lukt ... weinig remkracht en de pedaal gaat langzaam maar zeker tot beneden terwijl je praktisch bijna geen remracht hebt

Als je echt de rem tot beneden kan duwen zonder remmende functie kan de pomp ook volledig defect zijn uiteraard.

matteriaal
- steek of dopsleutels (ratelsleutel is handig maar niet echt nodig ik heb het zonder gedaan)
- bakje om remolie in op te vangen ... let op remolie is zeer slecht voor je lak! Mors dus niet en werk proper. Zorg dat je doekjes bij de hand hebt.
- doe handschoenen aan ... remolie is echt niet zo gezond en zo blijft je vriendin je ook te vriend als je 's avonds langs haar vleit in bed
- remolie om bij te vullen ...
- krik
- wielsleutel
- kopperspray
- wd40 of een andere losmakende spray
- lagervet of ander dun vet

Moeilijkheidsgraad
Het vervangen is best eenvoudig eigenlijk.

Tijd
Alles samen een uurtje werk

Hulp nodig?
Wel voor het vervangen van de remcylinder niet maar je kan best ineens ook je remolie even aflaten en voor het ontluchten van je remmen is het wel aangewezen met 2 te zijn of een speciaal remontluchtingsdarmpje te kopen.

Waar zit dat ding?


Wel meestal zit dat ding ergens vrij goed toegankelijk vlak onder het reserve tankje met remolie. Bij een Honda ziet dat er zo uit. Fijn om weten voor de Honda rijders. Honda heeft een eigen fabriek voor alles wat remmen en toestanden zijn Nissin Kogyo heet dat. Zowel Civic, CRX als accord gebruikten in de jaren 80 dezelfde rempompjes ... dus ze zijn vrij courant beschikbaar zowel nieuw als in occasie.

specifiek voor Honda
Voor de Honda die ik heb ... Accord modeljaar 1983 bouwjaar 1985 zijn er 2 courant verkrijgbare pompen. De originele is een Delfi LM60228 (nieuwprijs 209 euro zonder btw) en een alternatief van Nipparts met als referentie J3104009 , Nipparts is een betrouwbare alternatieve bouwer die een groot verdeel center heeft in Nederland. Kostprijs hievoor 164 euro (prijzen opgevraagd bij Brezan)

Hoe ziet dat uit

Wel dat ziet er dus ongeveer zo uit ... je hebt er met 2 uitgangen en je hebt er met 4 uitgangen ... de mijne heeft er dus 2

remolie uit de cylinder aflaten

Ergens op de cylinder zit er een "drain screw" Bij mij is dit midden tussen de twee vertrekkende remleidingen, doe deze los en de olie loopt er mooi uit. Zet er dus een bakje onder !!!! maak je geen zorgen als de rempomp er uit is kan je het bakje er mooi uit nemen. Neem ook geen mega groot bakje er zitten geen liters remolie in je wagen!

remleidingen los doen
Spuit een beetje wd40 op je remleiding schroefjes (de 2 gele moertjes op de vorige foto) wacht even en draai ze los met een steeksleuteltje... ze lijken heel vast te zitten maar eens je ze 1 draai hebt gegeven kan je ze verder los doen met de hand ... doe ze volledig los en trek de remleiding er voorzichtig uit. Je kan ze dan onder de pomp duwen zodat ze niet meer in de weg zitten!

Cylinder los maken

Nu kan je de 2 hoofdmoeren los doen die de remcylinder vast zetten. In mijn geval zit dit op een groot rond ding ... dat ding is een rembekrachtiger! Op de honda is dit onderdeel Nissin Kogyo NM-205V maar op andere wagens zal dat er gelijkaardig uit zien.


dit is dus de rembekrachtiger en je ziet hier de pin die duwt tegen de hoofdremcylinder. BELANGRIJK. Als de cylinder er niet in zit niet op je rem duwen!


En zo ziet het dus uit na montage ... rechts de 2 remleidingen en voor je de plaats waar de remcylinder moet.

Voorbereiding voor de nieuwe remcylinder
(ik had een recupe gevonden in lanaken ... helaas ongetest en na installatie er ook achter gekomen dat die nog slechter werkte dan de originele ... nu dat komt goed uit ik ga van de nieuwe die ik morgen heb dan ineens een instructie filmpje maken...

Neem je potje lagervet en doe dit open

Zorg dat je vuigerstang goed proper is.

breng met een vinger wat lagervet aan rond de stang.


Nu kan je de remcylinder er terug voorzichtig induwen zoals je de oude er hebt af genomen en ook terug vast zetten met de 2 moeren


Voor de 2 remleidingen kan je best heel even op de schroefdraden wat Kopperspray spuiten ... wel gewoon heen heel klein beetje en echt enkel op de schroefdraad ... spuit desnoods beetje op je vinger en wrijf het er rond. Dit voorkomt corrosie op de remfitting ... gewoon kwestie van als je het toch doet doe het dan goed


Nieuwe remolie er in en best de boel even ontluchten. Over hoe je remmen moet ontluchten komt er ook nog wel een handleiding.

Verbeteringen of tips welkom uiteraard!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_84227637
En ook hier mijn complimenten voor de duidelijke beschrijving
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  maandag 19 juli 2010 @ 16:59:12 #4
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_84239994
als ik de nieuwe binnen heb zal ik de oude ook eens volledig open doen om te laten zien hoe dat van binnen werkt zo een ding ...
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 19 juli 2010 @ 18:37:46 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_84243694
Naais how-to
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_84246105
Netjes, al zou ik de volgorde van 1 ding veranderen: begin met die wd40 als 1e, als er toch op gewacht moet worden.
Verder complimenten!
pi_84249269
Je vergeet 1 balangrijk deel. Het ontluchten van de "nieuwe" remcilinder.

Je moet deze (het liefst buiten de auto) eerst doorpompen met remolie. Anders krijg je deze bijna niet goed ontlucht. Het liefst zet je de remcilinder in een bankschroef en pomp je wat olie rond.
Zoals hier:

En let er op dat je geen kopervet in de remleiding krijgt. Dan heb je een probleem.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 19 juli 2010 @ 21:48:32 #8
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_84251398
je kan ontluchten terwijl hij er op zit bij de honda!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_84392635
Ontluchten kun je ook als ie er in zit..

Mooie How To TS!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_84399277
Dat kan ook wel maar dan moet je eigenlijk nog steeds eerst de remcilinder eerst ontluchten met retour slangen en dan pas de leidingen er aan schroeven.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  zaterdag 24 juli 2010 @ 15:24:27 #11
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_84436927
ligt er aan welk merk en type wagen je hebt hoor ... die van de honda ontlucht de cylinder zelf automatisch als hij in ruststand is de remleidingen worden aangestuurd op een binnenbus systeem ... en daar zit een ontluchtings schroef op, je hoeft zelfs geen pomp beweging te maken ... heb hier paar andare moderne auto's staan daar heb ik het nog niet op bekeken als ik even tijd heb zal ik die ook eens bekijken. Tevens ook nog een echte oldie uit jaren 70 staan zal daar ook eens bekijken.
Minds are like parachutes, they work best when open!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')