abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 13 juli 2010 @ 23:02:21 #1
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_84023340
Hallo vriendjes en vriendinnetjes!

Ik ben totaal niet ervaren met effecten, en houd me het liefst verre van de beurs, omdat het naar mijn mening voor een buitenstaander als ik gewoon een random walk is waar ik geen eer aan kan behalen. Maar, ik word alweer wat ouder en ik wil mijn pensioen gaan regelen. Dit wil ik in eigen beheer doen. Aangezien mijn horizon dan lang is (35 jaar), lijkt het mij wel geschikt om indextrackers te nemen als pensioenbelegging. Lekker offensief, en als er grote inflatie aankomt is binnenkort misschien een interessant moment om te beginnen.

Mijn hoofdvragen zijn:
- waar moet ik op letten bij dit soort ETF's, ik ben al een keer gewaarschuwd dat voorwaarden sterk kunnen verschillen;
- waar moet je zijn voor lage beheers/transactiekosten (ik heb beleggingsrekeningen van de Rabo en Binck - waar ik nu nog niks mee doe overigens);
- is dit uberhaupt verstandig?
- wat voor indices zou je aanraden? ik zat zelf niet te denken aan de AEX maar wat breder, bijv. Europese indices, gewoon niet te gek

Ik neem verder aan dat deze producten zeer liquide zijn en gewoon te verhandelen zoveel ik wil wanneer ik wil?

Doeg,
eleusis
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 14 juli 2010 @ 01:27:16 #2
862 Arcee
Look closer
pi_84029460
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 23:02 schreef eleusis het volgende:
Lekker offensief
Voor pension wellicht, maar qua beleggen defensief, lijkt me.
quote:
Ik neem verder aan dat deze producten zeer liquide zijn en gewoon te verhandelen zoveel ik wil wanneer ik wil?


iShares bij Binck, bijvoorbeeld. Zitten volgens mij geen hoge kosten aan, integendeel.

Zie trouwens: IndexTrackers
pi_84037804
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 01:27 schreef Arcee het volgende:

[..]

Voor pension wellicht, maar qua beleggen defensief, lijkt me.
Als je al je vermogen in een (aandelen) indextracker stopt, dan is dat een offensieve strategie. Met een defensieve strategie beleg je ook in obligaties.

Voor een pensioen is 100% in aandelen over het algemeen te riskant. De aandelenmarkt verliest zo nu en dan 20 tot 30 % aan waarde. Voor een opgebouwd pensioenvermogen vinden de meeste mensen dat teveel.

Ik raad TS aan om zich iets meer in te lezen over investeren en dan bijvoorbeeld een combinatie van aandelen en obligatie trackers te kiezen.
quote:
iShares bij Binck, bijvoorbeeld. Zitten volgens mij geen hoge kosten aan, integendeel.
Goede tip. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar de iShares Euro Stoxx 50 (Acc) die via Binckbank te koop is met fondscode 140540.

Het voordeel is dat de aankoopkosten bij Binck redelijk laag zijn en de kosten voor de tracker zelf ook (0,35% veel lager zul je het niet vinden). Doordat het 50 grote europese bedrijven betreft, is er dus geen focus op de AEX zoals je terecht wenst te vermijden. Acc betekent dat de uitgekeerde dividenden opnieuw worden geinvesteerd in de aandelen. Je kunt je belegging dus zonder tussenkomst laten doorgroeien tot je 67 bent.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')