abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83880166
Ik heb sinds 4 maanden een kat in huis, hij heet Tommie, en is nu 11 maanden en dat gaat allemaal erg goed en is erg leuk. Echt een super beest. Speels en erg aanhankelijk.

Maar ik vraag me soms af waarom hij bepaalde, typische, acties uitvoert, het is allemaal vrij onschuldig, maar misschien weten jullie een antwoord.

Als Tommie gaat eten of drinken uit zijn voerbak dan tilt hij altijd met één pootje de voerbak op aan één kant, en het liefst nog meerdere keren, en zo hard dat de helft van de brokjes en het water er uit vliegt, voordat hij begint met eten of drinken. Ook sleept hij gerust zijn voerbak het halve huis door.

Heb ik gewoon een gestoorde kat, is dit speelsheid of is dit natuurlijk ingegeven gedrag?

Tommie houdt er van om te spelen maar ook van rusten, maar iedere dag krijgt hij z'n "gekke uurtje", zo noem ik dat altijd, dan sprint hij pijlsnel van de ene hoek van het huis naar de andere hoek van het huis, en weer terug, en springt hij overal op en af, en dit dan met erg hoge snelheid. Is dit ook gewoon speelsheid of is dit verveling?

Tommie houdt er van om mij likjes te geven, en met name als ik thuis kom na een werkdag likt hij mij helemaal onder. Nu heb ik altijd gelezen dat dit komt doordat dit natuurlijk gedrag is ontstaan doordat de kat te vroeg bij de moeder is weggehaald, maar op mij komt het toch vooral als aanhankelijk gedrag over en als het tonen van genegenheid, of is het toch echt zulk primitief gedrag als dat ik weleens lees?

Tot zover mijn vragen over het gedrag / karakter van mijn kat. Wellicht dat mensen die al jaren ervaring hebben met katten hier antwoord op weten. Niet dat ik mij zorgen maak, ik vind het allemaal erg grappig en leuk, maar ben toch benieuwd.

Hier een foto van de boef:

[ Bericht 2% gewijzigd door Tomatenboer op 10-07-2010 13:18:55 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_83880749
Altijd leuk die trekjes! Ik plaats even een post want ben wel benieuwd, onze kat heeft ook altijd het 'dolle uurtje van de dag' wat gepaard gaat met raar miauwen en geluidjes maken Zn ogen staan altijd op 'speelstand', grote ogen en loerend naar alles wat beweegt
pi_83880942
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 13:12 schreef Tomatenboer het volgende:

Als Tommie gaat eten of drinken uit zijn voerbak dan tilt hij altijd met één pootje de voerbak op aan één kant, en het liefst nog meerdere keren, en zo hard dat de helft van de brokjes en het water er uit vliegt, voordat hij begint met eten of drinken.
Misschien vindt hij het bakje te diep ? De meeste katten schijnen als ze mogen kiezen het liefst van een plat schoteltje te eten, omdat dan hun snorharen niet in de weg zitten/vies worden.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 13:41:01 #4
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_83881058
Snoet hier heeft ook altijd het dolle uur. Rennend van hoek naar hoek vensterbank op en af. En ze blijft tot vervelenstoe onze andere kat aanvallen.

Puk, een grote zwarte kater die de baas in de buurt is. Snoet valt aan, krijgt klappen, miauwt/jammert en vlugt. 5 tellen later weer aanvallen.

Iemand enig idee waarom ze daar maar mee blijft doorgaan?
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
  zaterdag 10 juli 2010 @ 13:43:13 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_83881142
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 13:12 schreef Tomatenboer het volgende:
Tommie houdt er van om te spelen maar ook van rusten, maar iedere dag krijgt hij z'n "gekke uurtje", zo noem ik dat altijd, dan sprint hij pijlsnel van de ene hoek van het huis naar de andere hoek van het huis, en weer terug, en springt hij overal op en af, en dit dan met erg hoge snelheid. Is dit ook gewoon speelsheid of is dit verveling?
Gewoon een high-energy-moment, zelfs mijn Burmees die volgende week 18 jaar wordt doet dat nog, en die loopt ook buiten.
quote:
Tommie houdt er van om mij likjes te geven, en met name als ik thuis kom na een werkdag likt hij mij helemaal onder. Nu heb ik altijd gelezen dat dit komt doordat dit natuurlijk gedrag is ontstaan doordat de kat te vroeg bij de moeder is weggehaald, maar op mij komt het toch vooral als aanhankelijk gedrag over en als het tonen van genegenheid, of is het toch echt zulk primitief gedrag als dat ik weleens lees?
Elkaar wassen is normaal gedrag onder katten die met elkaar vertrouwd zijn, en blijkbaar val je voor jouw kat in die categorie. Zelfs het kneden met de voorpoten wat sommige katten doen, wat een terugval is op het melktrappen wat kittens doen tijdens het drinken, heeft niets te maken met een te vroeg gespeend worden, het geeft wel een totaal gevoel van veiligheid aan.
quote:
Hier een foto van de boef:
Hij ziet er goed uit, zeker niet gestressed of zo.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_83881320
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 13:43 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Gewoon een high-energy-moment, zelfs mijn Burmees die volgende week 18 jaar wordt doet dat nog, en die loopt ook buiten.
[..]

Elkaar wassen is normaal gedrag onder katten die met elkaar vertrouwd zijn, en blijkbaar val je voor jouw kat in die categorie. Zelfs het kneden met de voorpoten wat sommige katten doen, wat een terugval is op het melktrappen wat kittens doen tijdens het drinken, heeft niets te maken met een te vroeg gespeend worden, het geeft wel een totaal gevoel van veiligheid aan.
[..]

Ah dat is een goed teken. Hij voelt zich dus overduidelijk op z'n gemak bij mij.

Ook dat melktrappelen doet hij weleens.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 10 juli 2010 @ 13:51:56 #7
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_83881375
Dat doet hij alleen maar om jou met een raadsel op te zadelen. Dat zie je gewoon aan hem :-) We hebben zelf ook vier van dat soort stukken tuig rondlopen en die ook dat soort dingen. Het zijn nou eenmaal katten.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 10 juli 2010 @ 14:11:30 #8
163650 Greys
pi_83881913
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 13:51 schreef 525TDS het volgende:
Dat doet hij alleen maar om jou met een raadsel op te zadelen.

En de meeste dingen die je noemt, komen ook mij bekend voor hier met mijn kat.
Die peddelde bv altijd eerst met zijn poot in de waterbak voordat hij ging drinken. Bleek dat hij liever stromend water had, dus dan maakte hij het zelf wel 'stromend'
Heeft nu een waterfonteintje, dus helemaal tevreden. En ook hier gekke uurtjes, waarbij de meest rare sprongen worden gedaan vanuit het niets!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_84304431
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 13:43 schreef mvdejong het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ik sluit mij hier helemaal bij aan...kan hier ook niks meer aan toe voegen...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 28 oktober 2010 @ 19:51:04 #10
147316 crew  DJMO
#trut
pi_88077429
*kick*

Mijn katertje Gizmo van ca een half jaar vind het leuk om (soms) in mijn haar te klauwen met zijn nagels, en er op te bijten / te kauwen (met name als ik een staart draag). Het is niet de eerste kat die dit bij mij doet, maar ik kom het eigenlijk zelden tegen. Vandaar mijn vraag, waarom doen katten dit?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:27:28 #11
163650 Greys
pi_88103203
Volgens mij is het antwoord *omdat ie dat leuk vindt* ;)
Geen bijzondere reden verder denk ik. Gewoon, om te etteren :+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_88103986
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 19:51 schreef DJMO het volgende:
*kick*

Mijn katertje Gizmo van ca een half jaar vind het leuk om (soms) in mijn haar te klauwen met zijn nagels, en er op te bijten / te kauwen (met name als ik een staart draag). Het is niet de eerste kat die dit bij mij doet, maar ik kom het eigenlijk zelden tegen. Vandaar mijn vraag, waarom doen katten dit?
Het beweegt en ruikt naar jou. Niks lolligers dan daar dus mee te spelen. ;)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:51:14 #13
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88104059
Ik denk dat het beste antwoord ''gewoon omdat het kan'' is...

Katten zijn lieve beesten, maar soms vager dan vaag :')
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 29 oktober 2010 @ 15:05:21 #14
147316 crew  DJMO
#trut
pi_88106747
oke, ik kom het zo vaak niet tegen (en dan heb ik toch al een leven lang katten) vandaar dat ik het me afvroeg.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_88602533
Ik herken dat gedrag van onze kittens.
Wij hebben 2 jonge kittens van nu 6 maanden oud. 1 daarvan zit altjid eerst mijn haar pootje te slaan in het water voordat ze haar pootjes aflikt. Bij warm water doet ze het niet. Het is mij een raadsel, met voer in evenzo diep bakje doet ze het niet.

De andere heeft de neiging om altijd je vingers af te likken. Daar kan ze uren mee bezig zijn. Liefst begint ze daarna erop te knagen. Heel irritant, want ze kan hard knagen (dus mag ze het niet). Maar ze knagen op alle langwerpige ijzeren uitsteeksels die ze kunnen vinden.

Onze kittens hebben nog meer onverklaarbaar gedrag. Ze gingen altijd erg graag naar buiten. Nu zijn ze met het slechte weer in september/oktober lange tijd binnengeweest zonder enig probleem. Nu wilt 1 van de 2 eigenlijk niet meer naar buiten. Ik zet ze wel eens buiten, maar dan loopt ze een meter, draait zich om en staat hoog tegen het raam op te janken dat ze naar binnen wilt. De andere is rustig aan het onderzoek en zo. Nu was ik van de week de boom aan het snoeien en dacht ik dat het wel goed zou gaan, maar toen stond ze ook de hele tijd tegen het raam te jammeren. Kan iemand hier een verklaring voor geven? Het was niet heel koud buiten.
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')