abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 maart 2011 @ 11:44:48 #126
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93532512
Enkeltje pikken ze niet bij de douane.. je moet een retour hebben.
pi_93536241
Misschien een hele domme vraag, maar ik ben afgelopen zomer naar de oostkust geweest en dat was prima qua weer enzo. Nu wil ik misschien na mijn afstuderen (nov-dec) het midden en de westkust doen, maar is het dan daar een beetje vertoeven of te heet? En hoe druk is het dan?
pi_93537405
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 16:32 schreef Micson het volgende:
Ik ga in m'n eentje vanaf November een half jaar backpacken in Australie. Ik ben totaal niet meer gemotiveerd voor mijn studie, en wil na 19 jaar wel even uit het keurslijf. Ik ben al hard aan het sparen, wil minimaal 2500 euro bij elkaar verdienen voordat ik ga.

Ik heb net de Lonely Planet reisgids van Australie gekocht en ook dit topic blijf ik in de gaten houden :)
Ik ging uit van ¤1000 per week maar ik ging maar 5 weken en niet als de standaard backpacker. Het grootste gedeelte van deze ¤1000 ging overigens op aan het huren van een auto (4x4, die zuipen VEEL benzine en zijn duurder om te huren dan een normale auto) en 2 binnenlandse vluchten. Kamperen in nationale parken kostte daarentegen geen drol en bovendien had je dan vaak ook nog gasbbq's op de camping.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_93537548
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 13:23 schreef Zocalo het volgende:
Misschien een hele domme vraag, maar ik ben afgelopen zomer naar de oostkust geweest en dat was prima qua weer enzo. Nu wil ik misschien na mijn afstuderen (nov-dec) het midden en de westkust doen, maar is het dan daar een beetje vertoeven of te heet? En hoe druk is het dan?
De drukte zal vanwege de hitte wel meevallen, en het noorden van het land gaat dan ook nog eens gebukt onder het regenseizoen, wat het er in combinatie met de hitte (vaak 40+) niet echt aangenaam op maakt. Ook zijn er vanwege al het water een boel onverharde wegen afgesloten.

(ik ga volgend jaar zomer weer!!! *O* )
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_93539008
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 11:12 schreef Micson het volgende:
Ik reken de vliegreis daar trouwens niet bij he, ik hoop in November 3500 (inclusief vliegreis dus) te hebben. Ik dacht er ook een beetje aan om gewoon alleen een enkeltje te kopen. Dan hou ik meer over en werk ik daar gewoon voor mijn ticket terug.

En werk vinden schijnt vrij makkelijk te zijn toch? Advertenties in hostels e.d.
Valt vies tegen hoor. Organisaties als Travelactive en Australian Backpackers laten het overkomen alsof je bij elk farm linea recta aan de slag kunt, en alsof elk hostel vol hangt met advertenties waar men schreeuwt om backpackers. Na 5 maanden kan ik wel bevestigen dat dat totaal niet zo is. Het enige soort werk waar vrijwel altijd mensen voor gezocht worden is fruitplukken, alhoewel je dan wel weken- of zelfs maandenlang ergens in the middle of nowhere rotwerk aan het doen bent dat ook nog eens slecht verdient. Op het moment begint het aardbeienseizoen, dan werk je 5 uren per dag, verdien je ongeveer $40 per 1000 planten, je betaalt dan ook nog eens $180 per week aan accommodatie in een primitief hostel en vervoer.

Mijn vriendin en ik hebben geluk gehad wat dat betreft. We zijn op een donderdag in Australia aangekomen, en de maandag erna hadden we beiden hetzelfde werk waar we $18.15 per uur verdienden en waar we soms wel eens 70 uren per week maakten.

Ook aan Work & Travel Company (soort van 'arbeidsbureau' waar alle reisorganisaties je bij aan sluiten) heb je niet veel. Die hebben altijd een 'rustige' periode en als je niet de stomste baantjes met de meest onredelijke condities aanneemt, kom je op de blacklist. Ze hebben mij na mijn eerste baan een baantje aangeboden waarvoor ik elke dag anderhalf uur heen en anderhalf uur terug moest reizen, waar ik in 5 dagen maar 4 uren per dag kon maken, waar ik uiteindelijk maar $15/u zou verdienen en waar ik op z'n minst 2 maanden moest blijven (terwijl ik nog maar een maand in Sydney zou wonen). Toen ik die weigerde hebben ze me nooit meer iets aangeboden. Ook proberen ze je altijd van die RSA's aan te smeren. We hebben een situatie gehad waar mijn vriendin naar een van de consulenten ging om te vragen voor een baan. De consulent had toen zogenaamd maar een baantje waar je RSA voor nodig had, en dat nog niet eens 100% zeker was of dat überhaubt doorging. Vervolgens gaat een andere vriendin van ons, die al een RSA had, naar dezelfde consulent, en die krijgt te horen dat er helemaal geen werk is. :')

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je goed zoekt en niet al te kieskeurig bent, zul je zeker werk vinden. Houdt er wel rekening mee dat het allemaal mooier en makkelijker wordt voorgedaan dan dat het is. Toen ik down under ging, had ik de indruk dat ik op elke boerderij aan de slag kon als Jackaroo gezien ik een flora en fauna persoon ben, en Travelactive wekte de indruk dat dat ook overal kan. Je zult hier echter voornamelijk magazijn, callcenter, fruitpluk en horecabaantjes (héél erg slecht betaald!) vinden, je zult vaak voor een langere termijn beschikbaar moeten zijn en je wordt naar de grootste uithoeken gestuurd.
pi_93541118
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 13:49 schreef xpompompomx het volgende:
Ik ging uit van ¤1000 per week maar ik ging maar 5 weken en niet als de standaard backpacker. Het grootste gedeelte van deze ¤1000 ging overigens op aan het huren van een auto (4x4, die zuipen VEEL benzine en zijn duurder om te huren dan een normale auto) en 2 binnenlandse vluchten. Kamperen in nationale parken kostte daarentegen geen drol en bovendien had je dan vaak ook nog gasbbq's op de camping.
Het verschilt heel erg per persoon. Ik heb mensen meegemaakt die in twee maanden tijd meer dan ¤ 10k opgemaakt hebben en de creditcard van paps moesten gaan gebruiken. ;) Veel drinken, roken en uitgaan is een manier om je geld hier razendsnel over de balk te gooien, gezien dat allemaal peperduur is. Ik heb in Sydney een keer $44 betaald voor een Jägerbomb. :D
pi_93541991
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 15:24 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Het verschilt heel erg per persoon. Ik heb mensen meegemaakt die in twee maanden tijd meer dan ¤ 10k opgemaakt hebben en de creditcard van paps moesten gaan gebruiken. ;) Veel drinken, roken en uitgaan is een manier om je geld hier razendsnel over de balk te gooien, gezien dat allemaal peperduur is. Ik heb in Sydney een keer $44 betaald voor een Jägerbomb. :D
Ben zelfs niet 1x dronken geweest in die 5 weken... Heb enkel rondgereden, gekampeerd en lange wandelingen gemaakt.
Zoals ik al zei, het meeste geld ging op aan auto's. Een 4x4 kost al snel $100 per dag aan huur en je bent al snel een even groot bedrag per dag kwijt aan benzine. Wat betreft kampeerspullen(gekocht in Oz, want meenemen is zonde van het geld dat je kwijt bent aan extra bagage in het vliegtuig) en voorraden hadden we echt het goedkoopste van het goedkoopste.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 2 maart 2011 @ 16:11:00 #133
240618 Micson
The lonely stoner
pi_93543208
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 15:24 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Het verschilt heel erg per persoon. Ik heb mensen meegemaakt die in twee maanden tijd meer dan ¤ 10k opgemaakt hebben en de creditcard van paps moesten gaan gebruiken. ;) Veel drinken, roken en uitgaan is een manier om je geld hier razendsnel over de balk te gooien, gezien dat allemaal peperduur is. Ik heb in Sydney een keer $44 betaald voor een Jägerbomb. :D
Ik heb het even opgezocht, een pakje peuken in Australie kost omgerekend ¤ 9,25 :{ Toch maar stoppen dan als ik daar ben :)

Bier tijdens het uitgaan is niet zo duur toch ? Alleen in de supermarkten, +/- 4 dollar voor een flink glas bier in de kroeg las ik op een site
pi_93545997
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 13:52 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

De drukte zal vanwege de hitte wel meevallen, en het noorden van het land gaat dan ook nog eens gebukt onder het regenseizoen, wat het er in combinatie met de hitte (vaak 40+) niet echt aangenaam op maakt. Ook zijn er vanwege al het water een boel onverharde wegen afgesloten.

(ik ga volgend jaar zomer weer!!! *O* )
Dus eigenlijk niet echt een goede periode om te gaan, ook in het westen? Zonde, want dat is eigenlijk de enige tijd dat ik kan en wil heel graag...
pi_93549308
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:11 schreef Micson het volgende:

[..]

Ik heb het even opgezocht, een pakje peuken in Australie kost omgerekend ¤ 9,25 :{ Toch maar stoppen dan als ik daar ben :)

Bier tijdens het uitgaan is niet zo duur toch ? Alleen in de supermarkten, +/- 4 dollar voor een flink glas bier in de kroeg las ik op een site
Voor goedkoop uitgaan moet je in Cooktown zitten, even boven cairns.
in de winkel kost bier wel een vermogen, 45 dollar voor een doos met 24 flessen,
zit er wel 375ml in de fles.
In de kroeg lijkt bier daardoor niet zo prijzig, ongeveer hetzelfde als in nederland.
pi_93576834
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:11 schreef Micson het volgende:

[..]

Ik heb het even opgezocht, een pakje peuken in Australie kost omgerekend ¤ 9,25 :{ Toch maar stoppen dan als ik daar ben :)

Bier tijdens het uitgaan is niet zo duur toch ? Alleen in de supermarkten, +/- 4 dollar voor een flink glas bier in de kroeg las ik op een site
Goedkoopste dat ik heb meegemaakt was $4.50 en dat was bij een 'Road House' ergens in de buurt van Nimbin. Drank is vaak goedkoper buiten de grote steden. In Sydney en Melbourne heb ik wel eens $9 voor een "schooner" (iets minder dan een halve liter) betaald. Meestal ga ik voor een "jug", dat is iets van 1.15 liter en dan betaal je rond de $15. :) Met benzine is het weer andersom; dat is in grote steden goedkoper (meestal ong $1.35 voor een litertje unleaded petrol) terwijl je bij een 'Road House' in de Outback of een afgelegen dorp al snel tegen de $1.60 per liter kunt zitten.

Overigens krijg je hier geen drank in de supermarkt. Daar hebben ze aparte bottle shops voor en die sluiten vaak erg vroeg. Ook geven veel kroegen na 8 of 10 uur 's avonds geen glas maar plastic bekers, en krijg je alleen nog maar "schooners" (en dus geen jugs :( ). Erg goor was dat, toen ik in de Three Monkeys in Sydney tijdens mijn eerste week een schooner Guinness bestelde en een plastic beker kreeg met lauwe drab. :r

Als je goedkoop wilt drinken is er altijd nog "Goon" en je krijgt hier ook dozen "Oettinger" voor $20. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tuvai.net op 03-03-2011 01:50:45 ]
pi_93577109
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 15:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ben zelfs niet 1x dronken geweest in die 5 weken... Heb enkel rondgereden, gekampeerd en lange wandelingen gemaakt.
Zoals ik al zei, het meeste geld ging op aan auto's. Een 4x4 kost al snel $100 per dag aan huur en je bent al snel een even groot bedrag per dag kwijt aan benzine. Wat betreft kampeerspullen(gekocht in Oz, want meenemen is zonde van het geld dat je kwijt bent aan extra bagage in het vliegtuig) en voorraden hadden we echt het goedkoopste van het goedkoopste.
Ik heb me 't drinken ook afgeleerd hier. Alleen tijdens nieuwjaar in Sydney was ik sinds lange tijd weer eens straalbezopen. :D

En auto huren is duur. Wij hadden 2 weken een campervan van Travelers Autobarn (rotbedrijf overigens...) gehuurd en dat koste ons uiteindelijk iets van $1800. Je had ook een optie om iets minder per dag te betalen, maar dan moest je $2000 i.p.v. $250 borg betalen en daar had ik niet zo'n trek in. :{ Is maar goed ook, want we hebben volgens mij de meest antieke campervan van 't bedrijf gekregen (bijna half miljoen kilometers op de teller!) en d'r zat bijna helemaal geen vermogen meer in. Een keer bijna doodgebleven in dat ding op een stijle berg, maar goed. :o Tel daarbij ook nog eens je boodschappen, benzine (afstanden zijn hier ENORM) en dat je vaak erg veel geld betaalt voor een powered site op een camping. Ik geloof dat we in die 2 weken bijna $3000 op hebben gemaakt terwijl we elke dag zelf gekookt hebben, en dat is erg veel geld. In Tasmanië hebben we bijvoorbeeld 7 dagen met een spiksplinternieuwe Kia Cerato rondgereden en hadden we 7 nachten YHA accommodatie voor maar iets van $800 (het YHA Travel Tasmania Freedom pakket).

Travelers Autobarn raad ik m'n ergste vijand nog niet aan, wat een oplichters waren dat zeg. Onze camper van zat toen we 'm op gingen halen al onder de krassen, deuken en andere beschadigingen en mijn vriendin en ik hadden meteen al beschadigingen ontdekt die niet op het lijstje van de chagrijnige mevrouw stonden die ons te woord stond. Toen ik foto's wou maken van de camper van werd me verteld dat dat niet mocht en dat ik dat 'beter later' kon doen. :{ Nog een heel geëtter geweest met dat bedrijf, gezien in die 2 weken van alles aan de camper van kapot ging wat niet onze schuld was. :(
pi_93579494
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 01:39 schreef Tuvai.net het volgende:
Als je goedkoop wilt drinken is er altijd nog "Goon" en je krijgt hier ook dozen "Oettinger" voor $20. :)
Die ben ik in Sydney nog niet tegengekomen onder de $30. De aanbieding bij Liquor van $42 voor een doos Grolsch van afgelopen weken viel trouwens wel erg goed in de smaak :)
Kwaliteit kende geen recessie
pi_93579606
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 05:42 schreef ThomXs het volgende:

[..]

Die ben ik in Sydney nog niet tegengekomen onder de $30. De aanbieding bij Liquor van $42 voor een doos Grolsch van afgelopen weken viel trouwens wel erg goed in de smaak :)
Veel bottle shops hebben flinke kortingen als je spul in bulk koopt. Er was toentertijd een aanbieding van 3 dozen Oettinger voor $60, heb ik toen met 2 anderen ingekocht. :) Toohey's New en Boagh's zijn ook goed te doen en erg vaak afgeprijsd, alhoewel die iets duurder zijn dan Oettinger.
pi_93580514
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 01:50 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Travelers Autobarn raad ik m'n ergste vijand nog niet aan, wat een oplichters waren dat zeg. Onze camper van zat toen we 'm op gingen halen al onder de krassen, deuken en andere beschadigingen en mijn vriendin en ik hadden meteen al beschadigingen ontdekt die niet op het lijstje van de chagrijnige mevrouw stonden die ons te woord stond. Toen ik foto's wou maken van de camper van werd me verteld dat dat niet mocht en dat ik dat 'beter later' kon doen. :{ Nog een heel geëtter geweest met dat bedrijf, gezien in die 2 weken van alles aan de camper van kapot ging wat niet onze schuld was. :(
Das flink kut ja, zoiets heb ik ook gehad met een verhuurbedrijf in Darwin. Onze Pick-up zat ook onder de deuken toen we 'm kregen. (heb er nog een paar extra ingemaakt ;) ). Helemaal feest was het toen we in een afgelegen stuk van Litchfield NP om zondagochtend 7 uur een lekke band hadden, wat op zich natuurlijk geen probleem is, alleen was onze reserve band net zo lek :')
Gelukkig konden we het nog net halen tot aan het eerst volgende dorp (toch nog zo'n 120 km verderop) waar het gelukkig geen probleem was om onze banden te laten repareren (zelfs niet op die tijd). We waren zelfs niet eens de eersten die dag! :)

Later hebben we in Alice Springs ook weer een 4x4 gehuurd bij Wicked (die van die gekleurde auto's) en daar hadden we gelukkig helemaal geen problemen mee en we werden nog goed geholpen ook. :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_93601197
Mooie reportage en bijbehorende foto's. Ziet eruit als een land dat je vooral(zoals Canada) erg goed met een grote`camper kan bezoeken? :?


Of toch maar een goede jeep en verder langs de weg overnachten? :?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_93604348
De laatste optie
pi_93624228
Morgen Mardi Gras in Sydney. Iemand nog tips waar je het beste kunt staan oid?
Kwaliteit kende geen recessie
pi_93626633
quote:
6s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:29 schreef rubje het volgende:
Mooie reportage en bijbehorende foto's. Ziet eruit als een land dat je vooral(zoals Canada) erg goed met een grote`camper kan bezoeken? :?
[ afbeelding ]

Of toch maar een goede jeep en verder langs de weg overnachten? :?
[ afbeelding ]
Jeep, maar daar rijdt iedereen in Landcruisers :P
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_93627656
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 07:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Jeep, maar daar rijdt iedereen in Landcruisers :P
neem een diesel met een slurf,
dan kan je ook door diepere waters heen rijden.
pi_93628139
Camper van is leuk voor de 'luxe' als je 'n ijskastje en keukentje wilt. Voor de rest kan ik alleen maar, zoals alle anderen voor mij, een jeep / 4x4 aanraden. Voor te koken haal je zo'n campiongsetje van $15 bij de Kmart en voor dingen te koelen koop je een koelboxje ('n "eskie" :) ), werkt prima!
pi_93628180
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 09:08 schreef Tuvai.net het volgende:
Camper van is leuk voor de 'luxe' als je 'n ijskastje en keukentje wilt. Voor de rest kan ik alleen maar, zoals alle anderen voor mij, een jeep / 4x4 aanraden. Voor te koken haal je zo'n campiongsetje van $15 bij de Kmart en voor dingen te koelen koop je een koelboxje ('n "eskie" :) ), werkt prima!
overal en nergens kan je zakken met ijs kopen,
wel voor zorgen dat het afwatertuutje van je eski dicht is als je er ijs in gooit :@
pi_94099163
Mijn vriendin en ik willen begin october voor 4 tot 5 weken naar Australie reizen. Aangezien we allebei geen strandtypes zijn, richten we ons voornamelijk op de cultuur- en natuurbezienswaardigheden. Onderstaand programma heb ik globaal gemaakt. Wellicht is dit programma enigszins druk, maar ik denk dat er nog genoeg rustdagen tussenzitten. Wat vinden jullie van dit programma?

6-Oct vliegtuig naar Singapore
7-Oct Singapore
8-Oct Singapore
9-Oct vliegtuig naar Sydney
10-Oct Sydney
11-Oct Sydney
12-Oct Blue Mountains
13-Oct Abercrombie Caves – Canberra (camper ophalen)
14-Oct Canberra
15-Oct Beechworth, Ovens Valley
16-Oct Melbourne
17-Oct Melbourne
18-Oct Twelve Apostles, Tower Hill State Game Reserve
19-Oct Barossa Valley, wijngebied
20-Oct Adelaide (camper terugbrengen)
21-Oct Adelaide
22-Oct rustdag
23-Oct vliegtuig naar Alice Springs
24-Oct Olga's
25-Oct Ayers Rock
26-Oct Kings Canyon
27-Oct Ghan trein naar Darwin
28-Oct Ghan trein naar Darwin
29-Oct Kakadu NP
30-Oct Kakadu NP
31-Oct Kakadu NP
1-Nov vliegtuig naar Cairns
2-Nov Great Barrier Reef
3-Nov Daintree NP
4-Nov Daintree NP
5-Nov vliegtuig naar Amsterdam
pi_94101675
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 16:40 schreef aeacus45 het volgende:
Mijn vriendin en ik willen begin october voor 4 tot 5 weken naar Australie reizen. Aangezien we allebei geen strandtypes zijn, richten we ons voornamelijk op de cultuur- en natuurbezienswaardigheden. Onderstaand programma heb ik globaal gemaakt. Wellicht is dit programma enigszins druk, maar ik denk dat er nog genoeg rustdagen tussenzitten. Wat vinden jullie van dit programma?

6-Oct vliegtuig naar Singapore
7-Oct Singapore
8-Oct Singapore
9-Oct vliegtuig naar Sydney
10-Oct Sydney
11-Oct Sydney
12-Oct Blue Mountains
13-Oct Abercrombie Caves – Canberra (camper ophalen)
14-Oct Canberra
15-Oct Beechworth, Ovens Valley
16-Oct Melbourne
17-Oct Melbourne
18-Oct Twelve Apostles, Tower Hill State Game Reserve
19-Oct Barossa Valley, wijngebied
20-Oct Adelaide (camper terugbrengen)
21-Oct Adelaide
22-Oct rustdag
23-Oct vliegtuig naar Alice Springs
24-Oct Olga's
25-Oct Ayers Rock
26-Oct Kings Canyon
27-Oct Ghan trein naar Darwin
28-Oct Ghan trein naar Darwin
29-Oct Kakadu NP
30-Oct Kakadu NP
31-Oct Kakadu NP
1-Nov vliegtuig naar Cairns
2-Nov Great Barrier Reef
3-Nov Daintree NP
4-Nov Daintree NP
5-Nov vliegtuig naar Amsterdam
3 dagen Kakadu is te kort! (en een week ook! ;) )
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_94136331
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 16:40 schreef aeacus45 het volgende:
Mijn vriendin en ik willen begin october voor 4 tot 5 weken naar Australie reizen. Aangezien we allebei geen strandtypes zijn, richten we ons voornamelijk op de cultuur- en natuurbezienswaardigheden. Onderstaand programma heb ik globaal gemaakt. Wellicht is dit programma enigszins druk, maar ik denk dat er nog genoeg rustdagen tussenzitten. Wat vinden jullie van dit programma?
Beperk je eens tot een staat of twee en probeer het dan nog eens. Dit is echt veel teveel in een veel te korte periode. Kijk ook eens naar de afstanden die je per auto denkt af te gaan leggen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')