abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83820651
Hallo mensen,

Uiteraard is dit een kloon omdat mijn huidige werkgever graag meeleest met mijn normale username

Ik heb een baan aangeboden gekregen in het buitenland. Zwitserland om precies te zijn.
Ik weet dat Zwitserland géén EU lid is en dat er daarom misschien andere regels gelden.

Even een kleine situatieschets:
Ik ga werken voor een Zwitserse firma, gevestigd in Zwitserland.
Ik blijf mijn adres in Nederland houden maar zal er erg weinig zijn.
Ik krijg in Zwitserse valuta mijn salaris uitgekeerd, op mijn normale Nederlandse bankrekening.

Wat zijn voor mij de gevolgen?
Gevolgen op fiscaal, medisch, ziekenfonds, UWV en eventueel ander gebied.

Dit topic heb ik ook in WGR geplaatst.
  donderdag 8 juli 2010 @ 21:14:10 #2
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_83821688
Je hebt hier al een topic over geopend.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  donderdag 8 juli 2010 @ 21:57:14 #3
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_83823417
Open op verzoek.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_83863177
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:44 schreef werken_in_het_buitenland het volgende:
Hallo mensen,

Uiteraard is dit een kloon omdat mijn huidige werkgever graag meeleest met mijn normale username

Ik heb een baan aangeboden gekregen in het buitenland. Zwitserland om precies te zijn.
Ik weet dat Zwitserland géén EU lid is en dat er daarom misschien andere regels gelden.

Even een kleine situatieschets:
Ik ga werken voor een Zwitserse firma, gevestigd in Zwitserland.
Ik blijf mijn adres in Nederland houden maar zal er erg weinig zijn.
Ik krijg in Zwitserse valuta mijn salaris uitgekeerd, op mijn normale Nederlandse bankrekening.

Wat zijn voor mij de gevolgen?
Gevolgen op fiscaal, medisch, ziekenfonds, UWV en eventueel ander gebied.

Dit topic heb ik ook in WGR geplaatst.
fiscaal
Lastige materie aangezien je informatie niet volledig is.
Laat je je uitschrijven in nederland uit het GBA en ben je daarna minder dan 183 dagen in Nederland en is het centrum van je economische activiteit niet meer in Nederland?

medisch / ziekenfonds
Je kunt er voor kiezen om binnenlands belastingplichtig te blijven, dan ben je voor de zorgverzekeringswet verzekerd in Nederland. Betekent ook dat je salaris in Nederland belast wordt. Je zou dit kunnen overwegen wanneer Zwitserland bijvoorbeeld een tijdelijk iets is. Ziekenfonds bestaat niet meer Hou in de gaten dat de medische zorg in het verre enge buitenland minimaal van hetzelfde niveau is als in Nederland maar vaak nog beter!

uwv
Heb je niets mee te maken.

eventueel ander gebied
SVB (Social Verzekerings Bank) Wanneer je gaat emigreren ontstaat er een pensioensgat. Dit kun je vrijwillig verzekeren zodat je aanspraak blijft houden op een volledig pensioen. Je moet je afvragen of je dat neit beter zelf kunt regelen aangezien het een behoorlijk kostbare aangelegenheid is en ook in andere landen er andere fiscale voordelen zijn.

Al met al een complex verhaal waarbij het erg belangrijk is om je persoonlijke situatie niet te vergeten. Wat voor mij werkt hoeft niet voor jou te werken etc.
In public relations, spin is form of propaganda, achieved through providing an interpretation of an event or campaign to persuade public opinion in favor or against a certain organization or public figure.
pi_83868248
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 20:45 schreef thespindoctor het volgende:

fiscaal
Lastige materie aangezien je informatie niet volledig is.
Laat je je uitschrijven in nederland uit het GBA en ben je daarna minder dan 183 dagen in Nederland en is het centrum van je economische activiteit niet meer in Nederland?
Oke, ik laat me niet uitschrijven in Nederland. Maar wat bedoel je met 183 dagen? Is dat aaneengesloten of is dat totaal in een jaar? Want aaneengesloten zal het niet zijn. Ik zal eens per 2 weken ongeveer in Nederland zijn. De rest van mijn activiteiten zullen vanuit Zwitserland door geheel Europa plaatsvinden.
quote:

medisch / ziekenfonds
Je kunt er voor kiezen om binnenlands belastingplichtig te blijven, dan ben je voor de zorgverzekeringswet verzekerd in Nederland. Betekent ook dat je salaris in Nederland belast wordt. Je zou dit kunnen overwegen wanneer Zwitserland bijvoorbeeld een tijdelijk iets is. Ziekenfonds bestaat niet meer Hou in de gaten dat de medische zorg in het verre enge buitenland minimaal van hetzelfde niveau is als in Nederland maar vaak nog beter!
Mooi, hoef ik me daar geen zorgen over te maken
quote:

uwv
Heb je niets mee te maken.
Hoezo niet? Stel ik word ontslagen? Heb ik dan nog steeds recht op een uitkering of telt mijn periode bij die Zwitserse firma niet mee? (zoveel maanden aaneengesloten werk hebben)
quote:

eventueel ander gebied
SVB (Social Verzekerings Bank) Wanneer je gaat emigreren ontstaat er een pensioensgat. Dit kun je vrijwillig verzekeren zodat je aanspraak blijft houden op een volledig pensioen. Je moet je afvragen of je dat neit beter zelf kunt regelen aangezien het een behoorlijk kostbare aangelegenheid is en ook in andere landen er andere fiscale voordelen zijn.
Emigreren doe ik niet. Ik blijf mijn basis in Nederland houden. Moet ik dan alsnog die vrijwillige WIA afsluiten? Of is het juist omdat ik ervoor kies mijn salaris in Nederland te ontvangen en in Nederland dus belastingplichtig ben niet nodig?

Vragen, vragen en nog eens vragen
pi_83868761
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 22:46 schreef werken_in_het_buitenland het volgende:

[..]

Oke, ik laat me niet uitschrijven in Nederland. Maar wat bedoel je met 183 dagen? Is dat aaneengesloten of is dat totaal in een jaar? Want aaneengesloten zal het niet zijn. Ik zal eens per 2 weken ongeveer in Nederland zijn. De rest van mijn activiteiten zullen vanuit Zwitserland door geheel Europa plaatsvinden.
[..]

Mooi, hoef ik me daar geen zorgen over te maken
[..]

Hoezo niet? Stel ik word ontslagen? Heb ik dan nog steeds recht op een uitkering of telt mijn periode bij die Zwitserse firma niet mee? (zoveel maanden aaneengesloten werk hebben)
[..]

Emigreren doe ik niet. Ik blijf mijn basis in Nederland houden. Moet ik dan alsnog die vrijwillige WIA afsluiten? Of is het juist omdat ik ervoor kies mijn salaris in Nederland te ontvangen en in Nederland dus belastingplichtig ben niet nodig?

Vragen, vragen en nog eens vragen
Mooi he al die vragen

Wanneer je je uit laat schrijven in Nederland dan wil dat niet per definitie zeggen dat je niet langer belastingplichtig bent in Nederland. De basis is dat je betaald in het land waar je je inkomen hebt maar door allerlei regels en afwijkingen verschilt het per situatie en persoon nogal. De site van de belastingdienst heeft veel info daarover. Meer dan 183 dagen in Nederland kan betekenen dat je in Nederland belastingplichtig bent, hangt weer van een aantal factoren af alhoewel de kans groot is dat je gewoon in NL mag afrekenen.

Ook zo'n vraag die mee kan tellen is bijvoorbeeld de manier van boeken; boek je standaard een retourticket vanaf Amsterdam dan kan dat betekenen dat je reizen als Nederlandse zakenreizen aangemerkt worden. Wanneer je een enkeltje boekt naar Zwitserland en dan vanaf daar alle retourtjes gaat boeken dan kan daar geen verwarring over ontstaan.

Dat geldt ook voor je UWV vraag (ik weet daar echt geen antwoord op vanwege dat Zwitserland geen EU is en niet in alles de EU wet en regelgeving volgt). Over het algemeen is het zo dat je in een nieuw land geen opgebouwde rechten uit een ander land mee kunt nemen. Het is in sommige gevallen zelfs zo dat je in een nieuw land de eerste jaren kunt vergeten dat je aanspraak kunt maken op social security. Dit ondanks Europa (dit laatste zijn de extremen maar komen nog wel voor).

Als je zegt dat je niet emigreert dan schrijf je je ook niet uit in NL. Je bent dan gewoon een Nederlander die een buitenlandse werkgever heeft en verder alle lusten en lasten van de Nederlandse wetgeving heeft. Je werkgever zal daar echter ook wat over willen hebben te zeggen aangezien zij in jouw geval verplicht kunnen worden tot het aanvragen van een loonbelastingnummer en over jouw inkomen in Nederland loonbelasting moeten gaan betalen. Neem van mij aan dat ze daar niet op zitten te wachten (zit zelf al langer dan twee jaar te bakkelijen met die ellende).
In public relations, spin is form of propaganda, achieved through providing an interpretation of an event or campaign to persuade public opinion in favor or against a certain organization or public figure.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')