fiscaalquote:Op donderdag 8 juli 2010 20:44 schreef werken_in_het_buitenland het volgende:
Hallo mensen,
Uiteraard is dit een kloon omdat mijn huidige werkgever graag meeleest met mijn normale username
Ik heb een baan aangeboden gekregen in het buitenland. Zwitserland om precies te zijn.
Ik weet dat Zwitserland géén EU lid is en dat er daarom misschien andere regels gelden.
Even een kleine situatieschets:
Ik ga werken voor een Zwitserse firma, gevestigd in Zwitserland.
Ik blijf mijn adres in Nederland houden maar zal er erg weinig zijn.
Ik krijg in Zwitserse valuta mijn salaris uitgekeerd, op mijn normale Nederlandse bankrekening.
Wat zijn voor mij de gevolgen?
Gevolgen op fiscaal, medisch, ziekenfonds, UWV en eventueel ander gebied.
Dit topic heb ik ook in WGR geplaatst.
Oke, ik laat me niet uitschrijven in Nederland. Maar wat bedoel je met 183 dagen? Is dat aaneengesloten of is dat totaal in een jaar? Want aaneengesloten zal het niet zijn. Ik zal eens per 2 weken ongeveer in Nederland zijn. De rest van mijn activiteiten zullen vanuit Zwitserland door geheel Europa plaatsvinden.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 20:45 schreef thespindoctor het volgende:
fiscaal
Lastige materie aangezien je informatie niet volledig is.
Laat je je uitschrijven in nederland uit het GBA en ben je daarna minder dan 183 dagen in Nederland en is het centrum van je economische activiteit niet meer in Nederland?
Mooi, hoef ik me daar geen zorgen over te makenquote:Op vrijdag 9 juli 2010 20:45 schreef thespindoctor het volgende:
medisch / ziekenfonds
Je kunt er voor kiezen om binnenlands belastingplichtig te blijven, dan ben je voor de zorgverzekeringswet verzekerd in Nederland. Betekent ook dat je salaris in Nederland belast wordt. Je zou dit kunnen overwegen wanneer Zwitserland bijvoorbeeld een tijdelijk iets is. Ziekenfonds bestaat niet meerHou in de gaten dat de medische zorg in het verre enge buitenland minimaal van hetzelfde niveau is als in Nederland maar vaak nog beter!
Hoezo niet? Stel ik word ontslagen? Heb ik dan nog steeds recht op een uitkering of telt mijn periode bij die Zwitserse firma niet mee? (zoveel maanden aaneengesloten werk hebben)quote:
Emigreren doe ik niet. Ik blijf mijn basis in Nederland houden. Moet ik dan alsnog die vrijwillige WIA afsluiten? Of is het juist omdat ik ervoor kies mijn salaris in Nederland te ontvangen en in Nederland dus belastingplichtig ben niet nodig?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 20:45 schreef thespindoctor het volgende:
eventueel ander gebied
SVB (Social Verzekerings Bank) Wanneer je gaat emigreren ontstaat er een pensioensgat. Dit kun je vrijwillig verzekeren zodat je aanspraak blijft houden op een volledig pensioen. Je moet je afvragen of je dat neit beter zelf kunt regelen aangezien het een behoorlijk kostbare aangelegenheid is en ook in andere landen er andere fiscale voordelen zijn.
Mooi he al die vragenquote:Op vrijdag 9 juli 2010 22:46 schreef werken_in_het_buitenland het volgende:
[..]
Oke, ik laat me niet uitschrijven in Nederland. Maar wat bedoel je met 183 dagen? Is dat aaneengesloten of is dat totaal in een jaar? Want aaneengesloten zal het niet zijn. Ik zal eens per 2 weken ongeveer in Nederland zijn. De rest van mijn activiteiten zullen vanuit Zwitserland door geheel Europa plaatsvinden.
[..]
Mooi, hoef ik me daar geen zorgen over te maken
[..]
Hoezo niet? Stel ik word ontslagen? Heb ik dan nog steeds recht op een uitkering of telt mijn periode bij die Zwitserse firma niet mee? (zoveel maanden aaneengesloten werk hebben)
[..]
Emigreren doe ik niet. Ik blijf mijn basis in Nederland houden. Moet ik dan alsnog die vrijwillige WIA afsluiten? Of is het juist omdat ik ervoor kies mijn salaris in Nederland te ontvangen en in Nederland dus belastingplichtig ben niet nodig?
Vragen, vragen en nog eens vragen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |