abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_83694106
Hoi!

Sinds kort heb ik een auto gekocht, alleen zat er geen radio meer in. Nu heb ik er een aangeschaft en ik dacht dat ik dat wel even zou aansluiten. Niet dus.

Ik heb een aantal foto's genomen van de aansluitingen van de radio en van de kabels van de auto. Omdat het al een wat oudere auto betreft weet ik dus niet hoe ik er aan moet beginnen..

De 'stekkers' van de radio kan ik nergens in die van de auto steken dus wat kan ik het beste doen?

Bijgaand de foto's




De atenne heb ik in ieder geval al gevonden haha.

Groeten,

PS: Het betreft een Peugeot 109
Hai babe <3
  maandag 5 juli 2010 @ 20:05:46 #2
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_83694517
Peugeot 109?

Die heb ik nog nooit eentje gezien.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_83694699
quote:
Op maandag 5 juli 2010 20:05 schreef Daffodil31LE het volgende:
Peugeot 109?

Die heb ik nog nooit eentje gezien.
TS bedoelt waarschijnlijk een 106 of 107
  maandag 5 juli 2010 @ 20:11:55 #4
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_83694883
Het kan natuurlijk ook nog een 309 zijn.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  maandag 5 juli 2010 @ 20:12:36 #5
49017 Reneuh
Met je hoof
pi_83694927
Je hebt stekkers waarmee je die draadjes die op de zwarte kroonsteentjes zitten aangesloten van je radio, kunt aansluiten op je radio: KLIK

Dan moet je dus de draadjes van de stekker van bovenstaande link aansluiten op je kroonsteentjes en dan gaan het bruine en zwarte blokje in de stekker van je radio.

Waar dat oranje blokje in je afbeelding voor is weet ik eigenlijk niet... Het lijkt ook dat die zwarte kroonsteentjes niet origineel zijn.

In ieder geval niet in de kabelboom van je radio gaan knippen, want die dingen zijn erg duur!
I spoke proper England since I was a children.
pi_83699926
Je moet er natuurlijk dan wel achter komen welke kabel wat is. Je kan de constante en schakel + zoeken met een voltmeter of spanningszoeker. Massa lukt altijd wel. En met een batterijtje kun je erachter komen welke kabel aan welke speaker zit.
.
pi_83702023
Bedankt voor de snelle reacties!

Hehe het betreft een 309

Zo'n ISO stekker is inderdaad wel handig..alleen dan moet ik dus eigenlijk gaat uitproberen welke draad wat is?

Dat rode stekkerdoosje.. zou dat miss de linker/rechter geluidsbox zijn?

Groeten
Hai babe <3
pi_83702756
Gezien je auto niet meer origineel is lijkt het verstandiger om een pro ernaar te laten kijken.
.
  † In Memoriam † maandag 5 juli 2010 @ 23:01:53 #9
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83703354
quote:
Op maandag 5 juli 2010 22:48 schreef Fer het volgende:
Gezien je auto niet meer origineel is lijkt het verstandiger om een pro ernaar te laten kijken.
Waarom ? Zelf ben ik ook geen pro maar toch al een paar radio's aangesloten. En er is er maar 1 ontploft.

Ik zou zeggen: meten is weten. Meet wat de aarde is, wat de (geschakelde) plus is en welk draadje er naar welke speaker gaat (kapjes er af trekken en weerstand meten). Ik neem aan dat op je radio wel staat welk draadje waarvoor is (tenzij het een 8e hands radio zonder gebruiksaanwijzing is natuurlijk).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83703730
Kan niet zo lastig zijn, de kroonstenen zijn de aansluitingen voor de voor- en achterspeakers. Het oranje blokje is je +12 volt continu, +12 volt geschakeld en de aarde, en misschien nog een extra .
De kroonsteen maak je vast aan een Iso radiostekker voor de speakers, de andere ook aan een Iso stekker voor de voeding van de radio:

Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_83705475
quote:
Op maandag 5 juli 2010 23:01 schreef 2cv het volgende:

[..]

Waarom ? Zelf ben ik ook geen pro maar toch al een paar radio's aangesloten. En er is er maar 1 ontploft.

Ik zou zeggen: meten is weten. Meet wat de aarde is, wat de (geschakelde) plus is en welk draadje er naar welke speaker gaat (kapjes er af trekken en weerstand meten). Ik neem aan dat op je radio wel staat welk draadje waarvoor is (tenzij het een 8e hands radio zonder gebruiksaanwijzing is natuurlijk).
Hoe the fuck laat je eentje ontploffen??
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2010 @ 00:04:21 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83705852
quote:
Op maandag 5 juli 2010 23:57 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Hoe the fuck laat je eentje ontploffen??
Niet meten, gewoon aansluiten. Vraag maar aan Alex.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_126171122
Ik heb een probleempje met mijn speakers van mijn auto.
Heb onlangs een JVC radio ingebouwd en heb 2 standaard deurspeakers in mijn auto.

Mijn probleem is dat de linker speaker het soms wel - en soms niet doet. De rechter speaker doet het wel altijd.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Abracadabra, tapate guarra!
  † In Memoriam † dinsdag 7 mei 2013 @ 19:30:44 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126184154
Slecht contact.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_126187528
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 19:30 schreef 2cv het volgende:
Slecht contact.
Dacht ik ook,

Maar het is niet zo dat de speaker constant aan en uit gaat.
Toen ik bijvoorbeeld vandaag naar mijn werk reed, deed de speaker het heel onderweg niet.

Toen ik naar huis reed, deed de box het wel constant.

Erg vreemd :Y
Abracadabra, tapate guarra!
  † In Memoriam † dinsdag 7 mei 2013 @ 22:13:33 #16
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126193548
Slecht contact dus. Slecht contact is niet aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit maar soms wel-soms niet.

Soms zit er ergens een draadbreuk, of en los stekkertje of een stekkertje zit niet goed aan het draadje. Het zou ook intern (in de radio zelf) kunnen zijn.

Oplossing: weerstand meten vanaf de radio tot aan de speaker (multimeter is nodig) en her en der aan dingen morrelen. As de weerstand oneindig wordt als je aan iets morrelt, weet je dat het probleem in dat iets zit.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_126197203
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 22:13 schreef 2cv het volgende:
Slecht contact dus. Slecht contact is niet aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit maar soms wel-soms niet.

Soms zit er ergens een draadbreuk, of en los stekkertje of een stekkertje zit niet goed aan het draadje. Het zou ook intern (in de radio zelf) kunnen zijn.

Oplossing: weerstand meten vanaf de radio tot aan de speaker (multimeter is nodig) en her en der aan dingen morrelen. As de weerstand oneindig wordt als je aan iets morrelt, weet je dat het probleem in dat iets zit.
Ik ga ermee aan de slag, bedankt voor de tip!
Abracadabra, tapate guarra!
  dinsdag 7 mei 2013 @ 23:47:59 #18
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_126200047
grote kans dat de aansluiting op de speaker wat gaar is. Er komt nog wel eens wat regenwater via je raam in je deur terecht waar je speaker ook zit.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')