quote:
Op zaterdag 5 maart 2011 12:59 schreef Boomlaars het volgende:[..]
Volstrekt oneens. Voor mij zijn SSLP en MMLP beiden even goed op verschillende niveaus (je kunt zo ook niet direct vergelijken). SSLP blinkt uit in haar visuele, cartoonachtige verhaalvertellende (ofwel de typische 'slim shady' stijl welke wanhopig werd gezocht op Relapse); met nummers als My Fault, As The World Turns en Brain Damage, afgewisseld met serieuzere nummers welke symbool staan voor zijn worsteling naar erkenning en de bijbehorende frustraties (Rock Bottom, If I Had). De beats zijn erg basic en laten veel ruimte voor het (imo belangrijkste) verbale gedeelte. Jammer genoeg is dit principe vanaf The Eminem Show omgedraaid.
MMLP daarentegen gaat dieper in op zaken als artistieke vrijheid (The Way I Am, Criminal), de hypocriete en selectieve verontwaardiging van o.a. de politiek en de media (The Way I Am, Who Knew) en bijkomstigheden van een plotselinge bekendheid (Marshall Mathers). Het is een veel serieuzer album dan SSLP, en ik deel je mening dan ook niet dat het hier over de top uitgevoerd zou zijn (zie Stan bijvoorbeeld VS. dergelijke tracks op SSLP; eerder het omgekeerde is waar).
Dan je standpunt over dat MMLP effectbejag zou zijn. Zo kun je natuurlijk bezig blijven (immers, '97 Bonnie & Clyde op de SSLP is wat dat betreft schokkender door de interactie met zijn dochter). Het zal vast een onderdeel van de strategie van de platenmaatschappij geweest zijn om hem als artiest te positioneren, maar ik denk niet dat het heel veel invloed heeft gehad op zijn stijl. Zie het voorbeeld van '97 Bonnie & Clyde, welke is opgenomen ver voordat hij bij Aftermath tekende. Ik zie het meer als onderdeel van zijn stijl. Of er dergelijke motieven zitten achter specifieke onderdelen van het nummer (het door de keel snijden bijv) betwijfel ik.
Zie deze lyrics van '97 Bonnie & Clyde
And don't worry about that little boo-boo on her throat
It's just a little scratch - it don't hurt, her was eatin
Gewoon een logische continuering dus aangezien deze nummers samen 1 chronologisch verhaal vertellen.
Over SSLP had je gelijk, dit album is op één of twee tracks na niet commercieel.
Ik vind SSLP net wat beter. Hier staat slechts één nummer op dat ik minder vind (My Name Is). Daar waar MMLP meerdere nummers heeft waar ik niet graag naar luister (Amytiville, The Real Slim Shady, Remember Me, Kim). Dit is puur persoonlijk en staat ook los van het eventuele opzoeken van de controversie.
Wat je zegt over de producties op SSLP vind ik ook een goed punt, maar dit geldt voor mij ook net iets meer voor SSLP dan voor MMLP. Dre heeft zich iets minder bemoeid met SSLP. De producties van De Bass Brothers vind ik net iets meer bij Eminem passen. Ondanks dat b.v. de productie van The Way I Am ook fantastisch is, ik vind de SSLP wat meer stabieler, daar waar het bij de MMLP wat heen en weer schommelt, dit geldt overigens ook voor de tracks die op het album staan, bij SSLP zit het allemaal heel dicht tegen de top aan, daar waar MMLP ook schommelt als het ware, Stan en The Way I Am zijn absolute top, maar dat niveau wordt op de rest van het album niet gehaald, Marshall Mathers, Who Knew en "Drug Ballad" tikken het niveau van SSLP nog aan, maar de rest vind ik allemaal net iets minder. Dit blijft allemaal persoonlijk, en zijn voor mij onder andere redenen waarom SSLP beter is.
MMLP is voor mij wel net iets over the top uitgevoerd; het nummer Kim is voor mij een vervolg op Bonnie en Clyde. Daar waar Bonnie en Clyde vanuit een fantastisch perspectief wordt verteld is Kim meer een soort toneelstukje, met veel geschreeuw en het einde waar de keel wordt doorgesneden. Veel meer doelbewust gericht op shockeren, zo komt het op mij over. De manier waarop hij in Bonnie and Clyde tegen zn dochter praat over zn vrouw, hoe verzin je het. Dat hoe verzin je het-gevoel wordt bij Kim overgedaan, maar meer in your face. Een stuk minder creatief voor mij een stuk meer 'let op, dit wordt gestoord'.
Wat MMLP ook veel commerciëler maakt is het aanvallen van celeberties. Hij richtte zich al op de media, dat was in principe voldoende geweest, en had hij z'n gestoorde stijl gericht op algemeenheden of in de vorm van de "cartoonachtige verhalen" dan was het nog mee gevallen, hier richt hij zich tegen Britney Spears, Christina Aguilera, N Sync, Will Smith, Jennifer Lopez, Puff Daddy en Dre wordt vermoord. Dat maakt allemaal een beetje deel uit van het over the top kijk mij ondanks alle kritiek gewoon nog even gestoord blijven stijl. Nogmaals: Niet slecht, wel commercieel.
Ik zeg overigens nergens dat het door de platenmaatschappij opgelegd wordt, zijn stijl. Ook zeg ik niet dat het niet oprecht is wat hij zegt (integendeel! Bij MMLP lijkt hij zich oprecht te ergeren aan bepaalde celeberties, daar waar hij op Relapse nummers heeft gemaakt waar de celeberties waar hij het over heeft zelf om (moeten kunnen) lachen). Jij lijkt commercieel een synoniem voor 'oprechtheid' en/of 'geforceerd' te vinden. Dat vind ik niet. MMLP is een heel goed album, maar wel commercieel. Wellicht omdat hij nu gewoon in die wereld zat, daar waar hij bij de SSLP nog onberoemd en niet rijk was, maar het blijft commerciëler. Voor mij daarom toch minder dan de SSLP. Daarom en omdat er wat mindere tracks/producties op staan (maar nogmaals, dat is persoonlijk) is MMLP voor mij geen klassieker. SSLP wel, dat is zn beste album.
[ Bericht 0% gewijzigd door GGMM op 05-03-2011 21:20:28 ]