quote:
Op zondag 18 juli 2010 13:40 schreef jaco het volgende:[..]
Ik heb zelf ooit iemand geholpen met een transit-visum voor de VS. Daar krijg je een transit-visum alleen als het strikt noodzakelijk is, bijvoorbeeld omdat je naar een andere terminal moet overstappen op JFK new york. Het is dan de bedoeling dat je die route meteen en zonder omwegen aflegt. Voor sightseeing of ontspanning zul je een ander visum moeten aanvragen. Ik had die situatie in mijn hoofd toen ik antwoord gaf. Nu ik op ´transit visa´ google , blijkt dat landen verschillende invullingen geven aan de term transit visa.
[..]
Dit was een meer algemeen advies. Soms stelt immigration of customs wat vragen over je bezoek en je reisplannen. Ik presenteer dan zelf graag een helder en gedetailleerd verhaal, zodat er geen argwaan ontstaat. Juridisch hoeft dat inderdaad niet, maar ik wil graag snel en probleemloos door de molen.

De authoriteiten in de VS verplichten iedereen die met een vliegtuig binnenkomt door de immigratie te gaan en de koffers op te halen. Daarna kan je opnieuw inchecken en de koffers afgeven om een verdere (internationale) vlucht te maken.
In dat geval heb je wel een transit visum nodig, maar ook dan ga je door de paspoortcontrole en door de douane, hoewel het transitvisum wellicht het doel heeft om de volgende vlucht te halen, en wellicht ook voor maximaal die tijd wordt uitgegeven ben je wel degelijk 'echt' in de VS.
In de UK kan je wel een transfer doen, maar van inwoners uit sommige landen wordt, zelfs als je 'airside' blijft ook een transitvisum verplicht gesteld omdat uit het verleden is gebleken dat deze inwoners onder het mom van een doorvlucht toch asiel in de UK vroegen.
Op luchthavens zoals Hong Kong, Amsterdam, Dubai, Abu Dhabi en vele anderen kan je gewoon airside blijven en is een transitvisum niet noodzakelijk, als je het land in wil is een visum wel nodig, maar deze krijg je in dit specifieke geval in Abu Dhabi als visa on arrival.
Uiteraard kan het geen kwaad om aan te kunnen geven wat je gaat doen, maar over het algemeen is dat niet nodig als Nederlander, en persoonlijk ben ik uitsluitend in Iran, Syrie en Israel gevraagd wat en waarom ik het land binnen wilde komen en wat mijn reisdoel was. Dus een beetje een idee wat je gaat doen is prima, maar vor Abu Dhabi hoef je echt geen uitgebreid reisplan te bedenken, het is geen Noord-Korea!