abonnement Unibet Coolblue
pi_83641377
Turkije is de één na hardst groeiende economie ter wereld, op China na. De Turkse munt is in het afgelopen half jaar 20% sterker geworden ten opzichte van de euro. Het tekort op de begroting bedraagt 2% in tegenstelling tot de 13% van Griekenland en andere Europese landen. Lees het onderstaande artikel.

http://www.tijd.be/nieuws(...)34821-1615.art?ckc=1

De Turkse economie is in het eerste kwartaal van 2010 jaar op jaar met 11,7 procent gegroeid, bleek deze week. Dat is op China na de beste prestatie van alle G20-landen. Bijna geruisloos te midden van de escalerende crisis bij de Griekse buren, ontpopt Turkije zich na decennia economisch wanbeheer tot dé opkomende markt in de Europese achtertuin.
Op de Istiklal Caddesi in hartje Istanbul is het ook op een weekavond na 21 uur nog koppen tellen. Een mix van toeristen en Turken baant zich een weg langs westerse winkelketens en talloze kebab- zaken. West vloeit samen met oost, zo gaat dat in Turkije, al is dat in Istanbul visueel duidelijker dan in Ankara. Het land mag al lang beweren met zijn unieke ligging in Europa en Azië een kruispunt van beschavingen te zijn, het lijkt de Turken de jongste tijd menens om hun natie ook op die manier op de kaart te zetten.
Op het internationale toneel profileert de regering van premier Recep Tayyip Erdogan en president Abdullah Gül zich almaar feller. Dat politieke zelfbewustzijn komt van ergens. Het gaat Turkije op economisch vlak na vele moeilijke jaren voor de wind, en dat is een flinke boost voor het zelfvertrouwen van het land.
‘Als je een sterke economie hebt, houden ze rekeninig met je, dat is onontbeerlijk’, zegt Cevdet Akcay, hoofdeconoom van de zakenbank Yapi Kredi. De Turkse economie lijkt met het verteren van de recente crisis een lange periode van onduurzaam beleid achter zich te hebben gelaten. Turkije bleef niet gespaard van de financiële en economische malaise van vorig jaar, maar beleefde die wel even kort als krachtig. 2009 startte met een terugval van het bbp met bijna 15 procent in het eerste kwartaal, maar werd afgesloten met 6 procent groei de laatste drie maanden. Daarmee moest Turkije binnen de G20, de groep van de 20 belangrijkste economische landen ter wereld, enkel China laten voorgaan. In het eerste kwartaal van dit jaar evenaarde Turkije met 11,7 procent groei bijna de Chinese 11,9 procent.
‘Voor het eerst reageerde Turkije op een economische crisis als een normaal land’, zegt Akcay. ‘Onze munt bleef min of meer stabiel en de centrale bank reageerde gepast. In het verleden ging het met de aanpak van economische crises steevast mis.’
Onstabiliteit was tijdens de twee voorbije decennia de regel. Het expansieve monetaire en fiscale beleid leverde hoge groeicijfers op, maar ook grote begrotingstekorten en chronische inflatie. Tussen 1985 en 2000 stegen de consumptieprijzen met gemiddeld 62,5 procent per jaar. Slecht bestuur, structurele onevenwichten en externe problemen als de Golfoorlog kleurden het Turkse plaatje somber.
Pas in 2001 kwam er beterschap toen Turkije de monetaire en fiscale teugels strak hield in ruil voor leningen van het Internationaal Monetair Fonds. Tot 2008 zetten de levenslijnen van het IMF de Turkse economie weer op de rails.
Toen de recentste crisis ook Turkije overspoelde, had het land een gigantische troefkaart in de hand. De financiële sector toonde zich dankzij de hervormingen immuun en bleef overeind. ‘Tien jaar geleden was ons financieel systeem een zootje en zaten we met een zeer onduurzame schulden- situatie’, zegt Akcay. ‘Nu zit het Westen met exact dezelfde zorgen als Turkije in 2001. Daaruit putten we vertrouwen, en een land met vertrouwen durft zijn nek uit te steken.’
Hulp van het IMF is daarbij niet meer nodig. Premier Erdogan kon trots aankondigen dat zijn land verder kan zonder bijstand van de ‘lender of last resort’. ‘We kunnen lopen zonder wandelstok’, klonk het bullish nadat zijn regering de stekker uit de laatste onderhandelingen met het IMF had getrokken.
Turkije zit dus eindelijk op het groeipad. Toen Vlaams minister-president Kris Peeters begin juni een Vlaamse economische missie leidde in Istanbul en Ankara, had hij het over ‘het BRIC-land in onze achtertuin’. De BRIC-landen of terke groeimarkten zijn Brazilië, Rusland, India en Chin. Peeters wordt volmondig bijgetreden door bankier Wouter Van Roste, lid van de raad van bestuur van DenizBank, dat in 2006 door Dexia werd overgenomen. ‘De toekomst ziet er heel goed uit voor Turkije’, zegt Van Roste. De grootste troef is wellicht de omvangrijke bevolking, en vooral de lage leeftijd ervan. Turkije telt 72,5 miljoen inwoners, van wie de helft jonger is dan 28. ‘Dat zijn allemaal jonge consumenten die hun eerste weddes ontvangen en hun eerste grote aankopen als een huis en een wagen doen’, zegt Van Roste. ‘En die aankopen zijn betaalbaar. De rentetarieven liggen voor het eerst sinds lang onder 10 procent.’ Eveneens anders dan vroeger is dat de hoogopgeleide jongeren hun heil niet langer buiten de grenzen zoeken. ‘Jonge Turken actief in de financiële sector keren steeds vaker uit Londen of New York terug naar Istanbul.’
Normalisatie
Er blijven uiteraard adders onder het gras. Als Turkije echt de weg van de duurzame groei wil inslaan, zal de overheid iets moeten doen aan de hoge werkloosheid van meer dan 14 procent en de Turken aan het sparen moeten krijgen. ‘We sparen te weinig’, zegt econoom Akcay.
De optimistische toekomst die de waarnemers voor Turkije zien, vindt weerklank in de economische voorspellingen. De OESO verwacht voor de periode 2011-2017 een jaarlijkse bbp-groei van 6,7 procent, de snelste groei van alle OESO-landen. ‘Wij rekenen op 6 procent groei dit jaar en 5 procent in 2011’, zegt Akcay. ‘Tegen dan is Turkije een absolute wereldspeler. Turkije is het China van Europa, en het oosten van Turkije is het China van Turkije’, vat Akcay samen. ‘De wereld raakt er maar beter aan gewend.’

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 07-07-2010 20:21:39 ]
  zondag 4 juli 2010 @ 13:30:35 #2
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_83641568
Een doorn in het ogen van sommigen dit
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zondag 4 juli 2010 @ 13:31:27 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_83641586
Wie van ver moet komen kan makkelijk grote stappen maken natuurlijk.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_83641662
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:31 schreef Dagonet het volgende:
Wie van ver moet komen kan makkelijk grote stappen maken natuurlijk.
Turkije heeft al jaren een sterke economische groei. De Turkse economie is nu de 16e ter wereld. Je zou echt Turkije een keer moeten bezoeken.
  zondag 4 juli 2010 @ 13:36:53 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_83641744
Ik kijk wel uit, er zijn plekken die ik nog moet bezoeken die veel hoger op mijn verlanglijst staan dan het nieuwe Benidorm.

En op vakantie gaan naar een land vanwege de sterke economische groei? Dat is gewoon... raar.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_83641910
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:34 schreef polderturk het volgende:

[..]

Turkije heeft al jaren een sterke economische groei. De Turkse economie is nu de 16e ter wereld. Je zou echt Turkije een keer moeten bezoeken.
Een keer een rondreis gedaan door een groot deel van Turkije, nooit meer... Ik ken leukere landen in die regio om heen te gaan, goede economie of niet. Sterker nog, een slechte economie maakt ene land vaak aantrekkelijker om heen te gaan..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_83642239
Ik neem aan dat TS Turkse roots heeft?

Als het daar zo goed gaat, zou je het overwegen om terug te keren? Een zaak starten daar is nu rendabel.
pi_83642914
Hoe beter het in Turkije gaat, hoe liever het mij is.
pi_83642920
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:52 schreef katerwater het volgende:
Ik neem aan dat TS Turkse roots heeft?

Als het daar zo goed gaat, zou je het overwegen om terug te keren? Een zaak starten daar is nu rendabel.
Waarom zou ik naar Turkije verhuizen? Ik heb het naar mijn zin hier. Ik ben dol op Nederland.
pi_83643028
Mooie cijfers voor Turkije, ik hoop dat het aanhoud.
Seculier-Fundamentalistisch
  zondag 4 juli 2010 @ 14:44:33 #11
300558 Izaag
Don't tell me what I can&
pi_83643835
Hoe groot is de inflatie?
  zondag 4 juli 2010 @ 14:54:23 #12
306926 Verburg_K
tropenjaren
pi_83644098
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:11 schreef Boldface het volgende:
Hoe beter het in Turkije gaat, hoe liever het mij is.
Dat dus.

De kleiner de kans dat ze bij de EU komen

Maar als de Islam daar de baas wordt dan is het afgelopen met de vooruitgang, dan is rente ontvangen en betalen wettelijk verboden , moeten alle vrouwen thuis blijven met dagelijks een pak slaag en tien kinderen maken
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_83648933
Turkije doet het in ieder geval veel beter dan Roemenie en Bulgarije. Beide landen hebben een economische krimp laten zien.

Turkije heeft een zeer strategische positie. Turkije vormt de brug tussen het olie en gasrijke Midden-Oosten en het energie hongerige Europa. De NaBuCo gasleiding zal Europa met het midden-oosten verbinen. Ook zal de South Stream pijpleiding vanuit Rusland door Turkse wateren lopen.

Turkije heeft een bruisende economie. Veel Turken gaan de handel in. Ook zijn Turken bereid hard en lang te werken. Turkije zal tot 2017 een gemiddelde economische groei van 6% laten zien.
pi_83649647
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:54 schreef Verburg_K het volgende:


Maar als de Islam daar de baas wordt dan is het afgelopen met de vooruitgang, dan is rente ontvangen en betalen wettelijk verboden , moeten alle vrouwen thuis blijven met dagelijks een pak slaag en tien kinderen maken
Integendeel.

De bankencrisis is geheel voorbij gegaan aan de islamitische wereld, omdat daar nog via een menselijke maat zaken worden gedaan.

Mensen uitknijpen en levens verwoesten om wat extra centjes te verdienen is meer een westers verschijnsel.
Lang leve de vrije markt.

Rente betalen zou verboden moeten worden en waar zijn die 20 miljard die de banken van ons hebben afgepakt?
pi_83650236
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:42 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Een keer een rondreis gedaan door een groot deel van Turkije, nooit meer... Ik ken leukere landen in die regio om heen te gaan, goede economie of niet. Sterker nog, een slechte economie maakt ene land vaak aantrekkelijker om heen te gaan..
Wat is je punt?
pi_83650512
Het enige probleem van Turkije is de werkloosheid.

Zodra dat opgelost is zal de economische groei veel sneller gaan.

Het is goed dat er hier op Fok zo negatief wordt gedaan over Turkije.

Over 5-10 jaar zal iedereen zien wat de ware kracht is van Turkije.

Er is zo enorm veel potentie in Turkije, vooral omdat op veel gebieden nog Turkije nog niet actief is.

Zodra er meer onderzoek, ontwikkeling en delving van grondstoffen wordt gedaan zal Turkije echt een enorme groei doormaken.

En deze groei is allemaal zonder hulp van buitenaf, zonder Olympische spelen, WK's en EK's die kunstmatig een bijdrage leveren aan een land, zonder olie, zonder aardgas, zonder kernenergie, zonder een auto of vliegtuigindustrie, zonder miljarden van externe investeringen in high tech fabrieken, zonder een Philips, Samsung, Sony of Microsoft.

Zodra dat allemaal plaatsvindt in Turkije kan je wel voorstellen wat er gaat gebeuren
pi_83650601
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:44 schreef Izaag het volgende:
Hoe groot is de inflatie?
Sssst... verpest het nou niet
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_83651382
quote:
Op zondag 4 juli 2010 18:50 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Sssst... verpest het nou niet
Hahaha, daar heb je de Turkije bash clowns weer.

Even een lesje in economie voor jou.

De lonen in Turkije zijn laag maar stijgen ieder jaar, automatisch stijgen ook de prijzen wat heel normaal is aangezien in Turkije sowieso veel dingen goedkoper zijn dan in Europa.

Bovendien heeft de inflatie niet direct iets te maken met de economische groei, dat jij denkt dat een eventuele inflatie de economische groei teniet doet laat al zien dat je geen verstand hebt van economie.

Maar ach, als Turkije bashen je hobby is dan moet je natuurlijk wel iedere pietluttige detail gebruiken om terecht of onterecht Turkije in een slecht daglicht te zetten.

Whatever makes you happy
pi_83651969
quote:
Op zondag 4 juli 2010 19:19 schreef Fliselopi het volgende:

[..]

Hahaha, daar heb je de Turkije bash clowns weer.

Even een lesje in economie voor jou.

De lonen in Turkije zijn laag maar stijgen ieder jaar, automatisch stijgen ook de prijzen wat heel normaal is aangezien in Turkije sowieso veel dingen goedkoper zijn dan in Europa.

Bovendien heeft de inflatie niet direct iets te maken met de economische groei, dat jij denkt dat een eventuele inflatie de economische groei teniet doet laat al zien dat je geen verstand hebt van economie.

Maar ach, als Turkije bashen je hobby is dan moet je natuurlijk wel iedere pietluttige detail gebruiken om terecht of onterecht Turkije in een slecht daglicht te zetten.

Whatever makes you happy
Dus als je het ergens niet mee eens bent heb je geen verstand van economie en haat je Turkije. Erg mooi. Ben blij dat je me niet kent. Maar het is makkelijk om van een lage economie naar boven te gaan dan van een hoge economie nog verder naar boven.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_83652978
Ik begrijp de Turken die in Nederland blijven al helemaal niet, en of het met de economie daar nu goed gaat of niet. Nederland is veel te klein, te benauwd. Als ik Turk zou zijn zou ik snel terug keren naar Turkije. Denk ook daar daar veel meer kansen liggen om wat dan ook te beginnen.
pi_83653457
Ik hoorde van vrienden die er elk jaar naar op vakantie gaan, dat het land aardig fundamentalistische neigingen begint te krijgen. 10 jaar geleden was alles nog liberaal in de grote steden, gewoon modern, maar langzaam begint de islam alles te overheersen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 4 juli 2010 @ 20:35:41 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_83653817
Ik snap niet waarom die Turken zo graag bij de eu willen. Moeten ze Griekenland financieren.
  † In Memoriam † zondag 4 juli 2010 @ 20:47:20 #23
230491 Zith
pls tip
pi_83654260
quote:
Op zondag 4 juli 2010 18:50 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Sssst... verpest het nou niet
Economie =! prijzen
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_83655867
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:25 schreef Irian.Jaya het volgende:
Ik hoorde van vrienden die er elk jaar naar op vakantie gaan, dat het land aardig fundamentalistische neigingen begint te krijgen. 10 jaar geleden was alles nog liberaal in de grote steden, gewoon modern, maar langzaam begint de islam alles te overheersen.
Onzin. Op straat is er nauwelijks iets van te merken. Nog steeds lopen er heel veel vrouwen schaars gekleed rond en het land is nog steeds vol met cafes waar veel gedronken wordt. Dat Erdogan vaak in het nieuws is wil niet zeggen dat het land veel religieuzer aan het worden is. Volgens peilingen gaat de regerende partij bij de komende verkiezingen echter verliezen van de seculieren.
pi_83655934
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:35 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik snap niet waarom die Turken zo graag bij de eu willen. Moeten ze Griekenland financieren.
Steeds minder Turken willen bij de EU horen. Op een gegeven moment denk ik dat de Europeanen Turkije harder nodig zullen hebben dan andersom.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')