abonnement Unibet Coolblue
pi_83537830
Dit topic is bedoeld om ervaringen over het volgen van twee studies tegelijkertijd uit te wisselen. Ook kan hier gepraat worden over de Plasterk-perikelen rondom het volgen van twee studies.

http://www.iso.nl/tweedestudie.aspx


Vorige delen:
Deel 1 | Deel 2 | Deel 3
pi_83537923
Vraagje mensen...

Als je nu met 2 masters gelijk begind wat gebeurt er dan?

Moet je 2x 1650 euro betalen? Of 1x 1650 en 1x 5000 per studie?

Of wat...?
pi_83538075
ja die wet is aan het veranderen volgens mij. Ik kan je het antwoord niet geven.
pi_83538133
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 16:53 schreef mistermysterion het volgende:
ja die wet is aan het veranderen volgens mij. Ik kan je het antwoord niet geven.
ja die is al veranderd maar ik snap niet zo goed wat er veranderd m.b.t. als je met beide studies gelijk start.
  donderdag 1 juli 2010 @ 17:05:18 #5
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_83538606
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 16:54 schreef ReWout het volgende:

[..]

ja die is al veranderd maar ik snap niet zo goed wat er veranderd m.b.t. als je met beide studies gelijk start.
Sowieso betaal je maar 1x schoolgeld, ook al sta je 2x ingeschreven. Als je nog nooit eerder een master hebt afgerond betaal je gewoon de 1650 euro (o.i.d.). Als je al wel een master hebt afgerond dan heb je kans dat je instellingsgeld moet betalen (maar dat heb jij dus niet neem ik aan.) Mocht je de ene master eerder afmaken dan de andere, betaal je voor de laatste volgens mij ook gewoon '1650 - aantal maanden' voor de resterende tijd.
pi_83546875
Hoe zit het eigenlijk als ik een schakelprogramma wil gaan volgen of een minor na mijn bachelor ?
Moet ik dan ook het instellingsgeld betalen ?
pi_83546953
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 21:28 schreef superdrufus het volgende:
Hoe zit het eigenlijk als ik een schakelprogramma wil gaan volgen of een minor na mijn bachelor ?
Moet ik dan ook het instellingsgeld betalen ?
Nee volgens mij geld dat niet.
pi_83547951
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 21:29 schreef ReWout het volgende:

[..]

Nee volgens mij geld dat niet.
Vreemd, dus ik kan wel tegen wettelijke collegegeld minors en schakelprogramma's volgen na mijn bachelor maar geen andere bachelor? Vage regeling dan
pi_83548536
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 21:47 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Vreemd, dus ik kan wel tegen wettelijke collegegeld minors en schakelprogramma's volgen na mijn bachelor maar geen andere bachelor? Vage regeling dan
Ja omdat het geen Bachelor is he. Het is een schakelprogramma maar je staat dan ingeschreven als een bachelor student maar de uni's laten jou gewoon het normale bedrag betalen. Technisch gezien kunnen ze wel gewoon 5000 euro gaan vragen maar daar schieten ze zich zelf alleen maar mee in de voeten want dat gaat de politiek nooit accepteren en gaan ze duizende hbo-ers mislopen.
pi_83550484
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 21:57 schreef ReWout het volgende:

[..]

Ja omdat het geen Bachelor is he. Het is een schakelprogramma maar je staat dan ingeschreven als een bachelor student maar de uni's laten jou gewoon het normale bedrag betalen. Technisch gezien kunnen ze wel gewoon 5000 euro gaan vragen maar daar schieten ze zich zelf alleen maar mee in de voeten want dat gaat de politiek nooit accepteren en gaan ze duizende hbo-ers mislopen.
Dan kan je dus als studentzijnde minors en schakelprogramma's volgen en daarnaast bachelorvakken onder het mom van verbreding, dat zodoende in een later stadium als tweede bachelor inbrengen of is dat een verkeerde gedachte ?
pi_83560948
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 16:47 schreef ReWout het volgende:
Dit topic is bedoeld om ervaringen over het volgen van twee studies tegelijkertijd uit te wisselen. Ook kan hier gepraat worden over de Plasterk-perikelen rondom het volgen van twee studies.

http://www.iso.nl/tweedestudie.aspx
[ afbeelding ]

Vorige delen:
Deel 1 | Deel 2 | Deel 3
Zit een fout in het schema, in de bron is het algepast. Je zou je voor je tweede master moeten inschrijven voordat je je eerste bachelor hebt afgerond, dat moet natuurlijk eerste master zijn.
  Moderator vrijdag 2 juli 2010 @ 21:30:27 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_83588168
Ik doe HBO. Ben straks klaar, ik wil hierna een VRIJE master doen welke in principe niet een schakelingstraject e.d. is... Dit is wel redelijk in lijn met mijn bachelor.

Bonusvraag: ik HEB nog een jaar stufi over straks.

Quanta kostdanou?

Heb namelijk wel een bachelor op HBO maar ga geen HBO-Master doen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator maandag 5 juli 2010 @ 19:39:29 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_83693347
Iemand?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 6 juli 2010 @ 11:11:50 #14
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_83714175
quote:
Op maandag 5 juli 2010 19:39 schreef Renesite het volgende:
Iemand?
Je hebt een jaar over, dus je kunt dat jaar tijdens je master gebruiken.

Of wat bedoel je nou
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  Moderator dinsdag 6 juli 2010 @ 11:20:30 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_83714435
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 11:11 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Je hebt een jaar over, dus je kunt dat jaar tijdens je master gebruiken.

Of wat bedoel je nou
HBO > vrije master op de universiteit.

In principe heb ik nog een jaar stufi over (HBO was driejarig)

Maar nou het instellingsgeld/collegegeld. Het is namelijk toch een tweede studie? Het is namelijk niet een aansluitende studie (geen schakeltraject e.d.)

Moet ik straks dan tig-duizend euro aan instellinggeld betalen of kost dit niets extra? Alleen maar collegegeld.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_83714596
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 11:20 schreef Renesite het volgende:

[..]

HBO > vrije master op de universiteit.

In principe heb ik nog een jaar stufi over (HBO was driejarig)

Maar nou het instellingsgeld/collegegeld. Het is namelijk toch een tweede studie? Het is namelijk niet een aansluitende studie (geen schakeltraject e.d.)

Moet ik straks dan tig-duizend euro aan instellinggeld betalen of kost dit niets extra? Alleen maar collegegeld.
Dat tweede studie geldt volgens mij alleen voor een tweede bachelor of tweede master. Van bachelor naar master is gewoon een vervolgstudie, ongeacht of het aansluit of niet.
  Moderator dinsdag 6 juli 2010 @ 19:08:06 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_83734641
Aaah okee
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_83737008
Ik begin straks in september aan een tweede studie (tegelijk met andere bachelor), maar de voorlichter van die faculteit zei dat hij verwacht dat Erasmus geen verhoogd collegegeld gaat vragen aan studenten die dan al begonnen zijn aan die tweede studie. Kan dus wel eens net geluk hebben.
pi_83737169
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:15 schreef Kaas- het volgende:
Ik begin straks in september aan een tweede studie (tegelijk met andere bachelor), maar de voorlichter van die faculteit zei dat hij verwacht dat Erasmus geen verhoogd collegegeld gaat vragen aan studenten die dan al begonnen zijn aan die tweede studie. Kan dus wel eens net geluk hebben.
Dan zit je prima, je krijgt alleen verhoogd collegegeld wanneer je 1 studie al hebt afgerond en de ander niet.
pi_83757532
Oh echt? Dat wist ik nog niet, maar zou helemaal cool zijn!
pi_83760691
Maar dat wil dus zeggen dat als je je Bachelor van opleiding 1 hebt afgerond, en je moet nog een half jaartje om de Bachelor van opleiding 2 af te ronden (je begint dan bijv al met de master van opleiding 1) dat je dan wel dat 'hogere' collegegeld betaalt? Je moet je immers nog een keer herinschrijven voor Bachelor 2, omdat je nog wat dingen moet afronden.
  woensdag 7 juli 2010 @ 13:14:27 #22
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_83761651
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 12:50 schreef Conversatie het volgende:
Maar dat wil dus zeggen dat als je je Bachelor van opleiding 1 hebt afgerond, en je moet nog een half jaartje om de Bachelor van opleiding 2 af te ronden (je begint dan bijv al met de master van opleiding 1) dat je dan wel dat 'hogere' collegegeld betaalt? Je moet je immers nog een keer herinschrijven voor Bachelor 2, omdat je nog wat dingen moet afronden.
Dan schrijf je je nog niet uit bij je eerste opleiding, of is dat geen optie meer?
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_83761811
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 13:14 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Dan schrijf je je nog niet uit bij je eerste opleiding, of is dat geen optie meer?
Het is een hypothetische vraag, maar je gaat/kunt je toch niet meer herinschrijven voor je eerste opleiding als je die al gehaald hebt? (Wat een rare wet is dit )
  woensdag 7 juli 2010 @ 13:51:48 #24
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_83763096
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 13:18 schreef Conversatie het volgende:

[..]

Het is een hypothetische vraag, maar je gaat/kunt je toch niet meer herinschrijven voor je eerste opleiding als je die al gehaald hebt? (Wat een rare wet is dit )
Zodra je begonnen bent aan een opleiding met normaal collegegeld ben je vrijgesteld van het hogere (instellings) collegegeld.
pi_83771437
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 13:51 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Zodra je begonnen bent aan een opleiding met normaal collegegeld ben je vrijgesteld van het hogere (instellings) collegegeld.
Ah oké, het gaat dus puur om het inschrijven, niet het herinschrijven.
pi_84052047
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:20 schreef ReWout het volgende:

[..]

Dan zit je prima, je krijgt alleen verhoogd collegegeld wanneer je 1 studie al hebt afgerond en de ander niet.
Dus stel je begint met een bachelor en in het tweede jaar daarvan start je met een aanvullende bachelor... Kan je dan je laatste jaar van de latere bachelor gratis doen, omdat je tussendoor ook met een master bezig bent?
(Mits de wetgeving dan nog even niet verandert....)
Why is a mathbook so sad? Because it has too many problems...
pi_84177488
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 16:50 schreef Sonnetje. het volgende:

[..]

Dus stel je begint met een bachelor en in het tweede jaar daarvan start je met een aanvullende bachelor... Kan je dan je laatste jaar van de latere bachelor gratis doen, omdat je tussendoor ook met een master bezig bent?
(Mits de wetgeving dan nog even niet verandert....)
ik begrijp dat je dan gewoon het normale collegegeld moet betalen (dus 1650 oid) voor allebei. Omdat er in het schema alleen over inschrijven wordt gepraat en niet over behalen.

Ik heb nu 1.5 jaar van mijn eerste bachelor en wil hier een tweede bachelor naast gaan doen.
Weten jullie hoe dat hier zit met minoren ? Kan ik voor mijn eerste studie mijn tweede studie als minor doen en andersom?
pi_84177553


[ Bericht 100% gewijzigd door molleymijsje op 17-07-2010 20:08:53 ]
pi_84177678
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 16:50 schreef Sonnetje. het volgende:

[..]

Dus stel je begint met een bachelor en in het tweede jaar daarvan start je met een aanvullende bachelor... Kan je dan je laatste jaar van de latere bachelor gratis doen, omdat je tussendoor ook met een master bezig bent?
(Mits de wetgeving dan nog even niet verandert....)
Nee want een master is een master en een bachelor is een bachelor.

M.a.w. wanneer jij 2 bachelors tegelijk doet en je bent vervolgens met 1 klaar ga jij het jaar daarop gewoon keihard betalen voor je 2de bachelor. Je zal er dus voor moeten zorgen dat je beide bachelors/masters in hetzelfde jaar beëindigd..
pi_84178037
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 20:09 schreef ReWout het volgende:

[..]

Nee want een master is een master en een bachelor is een bachelor.

M.a.w. wanneer jij 2 bachelors tegelijk doet en je bent vervolgens met 1 klaar ga jij het jaar daarop gewoon keihard betalen voor je 2de bachelor. Je zal er dus voor moeten zorgen dat je beide bachelors/masters in hetzelfde jaar beëindigd..
nee toch?
als je in het schema volgt dat je al wel een diploma hebt maar nu nog bezig bent met je tweede bachelor, maar die wel voor het beeindigen van je eerste bent begonnen, kom je uit op normaal collegegeld...
pi_84178546
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 20:19 schreef molleymijsje het volgende:

[..]

nee toch?
als je in het schema volgt dat je al wel een diploma hebt maar nu nog bezig bent met je tweede bachelor, maar die wel voor het beeindigen van je eerste bent begonnen, kom je uit op normaal collegegeld...
Klopt heb je gelijk in maar ik geloof dat dat niet klopt in het schema...
pi_84178876
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 20:32 schreef ReWout het volgende:

[..]

Klopt heb je gelijk in maar ik geloof dat dat niet klopt in het schema...
volgens mij juist wel. Ik heb in ieder geval wel ergens gelezen dat er hierover nog discussie is geweest.
Weet jij (of iemand anders hier) mss wat nu echt een betrouwbare bron is? Ik weet eerlijk gezegd echt niet
waar ik moet zoeken.
pi_84215721
Handig dit topic, wou dat ik dit eerder had ontdekt. Vorig jaar november besloten om Rechten te gaan studeren aan de RUG, heb al een diploma personeelsmanagement. In december nog contact gehad met een studie adviseur van de RUG en die raadde me echt af om in februari dit jaar te starten, moest echt beginnen in september want anders zou ik constant achter de feiten aanlopen. Uiteraard heeft ze met geen woord gerept over deze regeling...anders was ik uiteraard wel in februari gestart! In maart nog naar de voorlichting geweest, toen spraken ze ook nog steeds over ¤1200,- (in deeltijd).

Baal dus ontzettend, kreeg afgelopen vrijdag brief van de RUG of ik even mijn collegegeld van ¤6800,- over wou maken! Had gehoopt op een foutje maar nee dus...Vind het echt ontzettend slecht dat ze dit niet eerder gecommuniceerd hebben, had boeken en alles net besteld...en me er zo op ingesteld en zelfs op verheugd!

Weet iemand of er site is waarop de tarieven per hogeschool/universiteit vermeld staan? Vind dat er nog erg weinig over bekend is, misschien komen er nu meer reacties en hopelijk meer informatie nu waarschijnlijk de meeste hogescholen en universiteiten hun facturen de deur uit hebben gedaan. Neem tenminste niet aan dat ik de enige ben voor wie dit een onaangename verrassing is...
  zondag 18 juli 2010 @ 23:53:48 #34
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_84217544
quote:
Op zondag 18 juli 2010 23:09 schreef Irene85 het volgende:
Weet iemand of er site is waarop de tarieven per hogeschool/universiteit vermeld staan? .
Is er niet.... helaas. De regelingen voor een 2e studie zijn zo ingewikkeld en verschillend per uni dat dit ook erg moeilijk is. In Utrecht kun je nog voor het oude tarief voor elke studie inschrijven:
http://www.uu.nl/nl/infor(...)d/Pages/default.aspx
!!! Go 49-ers !!!
pi_84233224
quote:
Op zondag 18 juli 2010 23:53 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Is er niet.... helaas. De regelingen voor een 2e studie zijn zo ingewikkeld en verschillend per uni dat dit ook erg moeilijk is. In Utrecht kun je nog voor het oude tarief voor elke studie inschrijven:
http://www.uu.nl/nl/infor(...)d/Pages/default.aspx
Dank voor je reactie! Vanochtend wel even contact gehad met de RUG, er is nog een mogelijkheid om een doorstroomprogramma te doen (toelating via beschikking) dus ga dat eerst maar eens proberen. Dat valt (nog) wel onder het oude tarief.
  maandag 19 juli 2010 @ 17:50:41 #36
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_84242170
quote:
Op maandag 19 juli 2010 14:00 schreef Irene85 het volgende:

[..]

Dank voor je reactie! Vanochtend wel even contact gehad met de RUG, er is nog een mogelijkheid om een doorstroomprogramma te doen (toelating via beschikking) dus ga dat eerst maar eens proberen. Dat valt (nog) wel onder het oude tarief.
Mooi zo! Er valt best nog wel wat te regelen, gelukkig. Wel is de RUG qua info-voorziening erg matig en ondoorzichtig, maar hoe dan ook: suc6
!!! Go 49-ers !!!
pi_84256104
Zijn er mensen die twee masters doen of hebben gedaan en die hun ervaringen willen delen? Ik sta voor een lastige keuze. Nouja, ik wil de keuze eigenlijk niet maken: ik wil gewoon twee masters doen maar ik heb geen zin om nog twee jaar te studeren .
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand advies, ervaringen, je-bent-gek-verklaringen, tips..? Alvast bedankt .
  donderdag 29 juli 2010 @ 20:43:23 #38
291663 Amooma
It's my TURN
pi_84641060
quote:
Op zondag 18 juli 2010 23:09 schreef Irene85 het volgende:
Handig dit topic, wou dat ik dit eerder had ontdekt. Vorig jaar november besloten om Rechten te gaan studeren aan de RUG, heb al een diploma personeelsmanagement. In december nog contact gehad met een studie adviseur van de RUG en die raadde me echt af om in februari dit jaar te starten, moest echt beginnen in september want anders zou ik constant achter de feiten aanlopen. Uiteraard heeft ze met geen woord gerept over deze regeling...anders was ik uiteraard wel in februari gestart! In maart nog naar de voorlichting geweest, toen spraken ze ook nog steeds over ¤1200,- (in deeltijd).

Baal dus ontzettend, kreeg afgelopen vrijdag brief van de RUG of ik even mijn collegegeld van ¤6800,- over wou maken! Had gehoopt op een foutje maar nee dus...Vind het echt ontzettend slecht dat ze dit niet eerder gecommuniceerd hebben, had boeken en alles net besteld...en me er zo op ingesteld en zelfs op verheugd!

Weet iemand of er site is waarop de tarieven per hogeschool/universiteit vermeld staan? Vind dat er nog erg weinig over bekend is, misschien komen er nu meer reacties en hopelijk meer informatie nu waarschijnlijk de meeste hogescholen en universiteiten hun facturen de deur uit hebben gedaan. Neem tenminste niet aan dat ik de enige ben voor wie dit een onaangename verrassing is...
Ik zit met 'soort van' het zelfde probleem. Ik heb dit jaar mijn (HBO) Bachelor gehaald en wil nu aan de RUG een tweede studie beginnen. Ik werd op de hoogte gesteld bij de RUG-studentenhelp-desk dat ik een hoger tarief collegegeld moet gaan betalen omdat ik al een bachelor heb, dit komt ook neer op ¤6800,- per jaar. (Het maakt niet uit dat het een HBO-bachelor is en dat ik nu WO ga doen) Voor de studie die ik wil volgen is geen schakelklas }:| waar ik wel voor in aanmerking zou komen als het er zou zijn.

Hard balen maar gelukkig door wat hulp van erg erg lieve ouders O+, veel werken, maximale lening en 3 jaar erg zuinig aandoen, is het nog wel mogelijk.

Maar ik heb net een brief geopend waarin ik gevraagd word om machtiging te geven voor het collegeld van het college jaar 2010-2011 van ¤1672,-. Nu weet ik eigenlijk niet of ze een fout hebben gemaakt of dat ik nu toch de normale collegegeld mag betalen. Ik ga er in ieder geval niet achteraan bellen. Als het toch een fout was komt de RUG er vanzelf wel mee.

Ik moet zeggen dat ik er nu helemaal niks meer van snap, en heel erg hoop dat het nu ook het lage bedrag blijft.
It's so FLUFFY I'm gonna DIE!!
pi_84658153
Ik denk dat je toch echt die 6800 euro moet gaan betalen:

quote:
De basisregel is wanneer je al een diploma hebt (HBO- of WO-bachelor, HBO- of WO-master of WO doctoraal behaald na 1990), en je schrijft je daarna (dus volgtijdelijk) in voor een tweede WO bachelor of master, dan betaal je voor die opleiding een instellingstarief.
Echter, de UvT heeft daar wel uitzonderingen op. Ik weet alleen niet of de UvT deze zelf gemaakt heeft, of dat deze voor elke universiteit gelden. Zie spoiler (wilde het bericht niet te lang maken).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 11:29:51 #40
291663 Amooma
It's my TURN
pi_84659546
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:42 schreef hetzusjevan het volgende:
Ik denk dat je toch echt die 6800 euro moet gaan betalen:
[..]

Echter, de UvT heeft daar wel uitzonderingen op. Ik weet alleen niet of de UvT deze zelf gemaakt heeft, of dat deze voor elke universiteit gelden. Zie spoiler (wilde het bericht niet te lang maken).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk het ook. In een onderzoek naar onduidelijkheid over een tweede studie van het ISO wordt het wat duidelijker uitgelegd. (Gister gevonden)
http://www.iso.nl/LinkCli(...)3d&tabid=36&mid=1229

Ik hoop nu gewoon dat de RUG er niet achterkomt O-)
It's so FLUFFY I'm gonna DIE!!
  vrijdag 30 juli 2010 @ 14:31:47 #41
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_84666718
quote:
Op maandag 19 juli 2010 23:17 schreef hetzusjevan het volgende:
Zijn er mensen die twee masters doen of hebben gedaan en die hun ervaringen willen delen? Ik sta voor een lastige keuze. Nouja, ik wil de keuze eigenlijk niet maken: ik wil gewoon twee masters doen maar ik heb geen zin om nog twee jaar te studeren :').

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand advies, ervaringen, je-bent-gek-verklaringen, tips..? Alvast bedankt :).
120 punten in een jaar is ook wel te doen. Afgelopen semester heb ik 70 punten gehaald, en dan zijn er wat weken waarin je het wat drukker hebt, maar als je alles bijhoudt gebeuren er geen gekke dingen. Het belangrijkste is dat je alle vakken haalt, want het is niet zo erg als je daarna een paar maanden langer over een scriptie doet.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 30 juli 2010 @ 14:33:39 #42
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_84666788
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 11:29 schreef Amooma het volgende:

[..]

Ik denk het ook. In een onderzoek naar onduidelijkheid over een tweede studie van het ISO wordt het wat duidelijker uitgelegd. (Gister gevonden)
http://www.iso.nl/LinkCli(...)3d&tabid=36&mid=1229

Ik hoop nu gewoon dat de RUG er niet achterkomt O-)
Ik zou switchen naar een universiteit met zekerheid. Als ze er in het tweede jaar alsnog achterkomen dan heb je alsnog een probleem, en het verschil is groot genoeg om wat moeite te doen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_84679374
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 20:43 schreef Amooma het volgende:

[..]

Ik zit met 'soort van' het zelfde probleem. Ik heb dit jaar mijn (HBO) Bachelor gehaald en wil nu aan de RUG een tweede studie beginnen. Ik werd op de hoogte gesteld bij de RUG-studentenhelp-desk dat ik een hoger tarief collegegeld moet gaan betalen omdat ik al een bachelor heb, dit komt ook neer op ¤6800,- per jaar. (Het maakt niet uit dat het een HBO-bachelor is en dat ik nu WO ga doen) Voor de studie die ik wil volgen is geen schakelklas waar ik wel voor in aanmerking zou komen als het er zou zijn.

Hard balen maar gelukkig door wat hulp van erg erg lieve ouders , veel werken, maximale lening en 3 jaar erg zuinig aandoen, is het nog wel mogelijk.

Maar ik heb net een brief geopend waarin ik gevraagd word om machtiging te geven voor het collegeld van het college jaar 2010-2011 van ¤1672,-. Nu weet ik eigenlijk niet of ze een fout hebben gemaakt of dat ik nu toch de normale collegegeld mag betalen. Ik ga er in ieder geval niet achteraan bellen. Als het toch een fout was komt de RUG er vanzelf wel mee.

Ik moet zeggen dat ik er nu helemaal niks meer van snap, en heel erg hoop dat het nu ook het lage bedrag blijft.
Ik snap er ook niks meer van, kreeg ook afgelopen week een brief, bedrag: ¤1237,- (deeltijd) klinkt een stuk beter dan die ¤6800,- maar ik vertrouw het ook niet helemaal. Ik heb dus om een toelating via beschikking gevraagd, moet de examencommissie nog uitspraak over doen dus hoe kunnen ze nu al met een nieuwe rekening komen? Heb nog niks van de examencommissie gehoord...maar goed, ga er maandag wel even achteraan.

Is dat anders ook niks voor jou, zo'n toelating via beschikking aanvragen? Ik weet dus ook nog niet zeker of ik op die manier wordt toegelaten voor het oude tarief maar het is het proberen waard! En mijn studie, personeelsmanagement, sluit ook totaal niet aan op rechtsgeleerdheid maar dit werd me dus geadviseerd door een studieadviseur van de RUG, van de faculteit Rechten...
  vrijdag 30 juli 2010 @ 20:34:20 #44
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_84679446
Ik ben blij dat ik het goedkope tarief nog betaal
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_84680991
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 14:31 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

120 punten in een jaar is ook wel te doen. Afgelopen semester heb ik 70 punten gehaald, en dan zijn er wat weken waarin je het wat drukker hebt, maar als je alles bijhoudt gebeuren er geen gekke dingen. Het belangrijkste is dat je alle vakken haalt, want het is niet zo erg als je daarna een paar maanden langer over een scriptie doet.
Dit jaar ook gedaan, en het is te doen inderdaad...maar je moet er wel wat andere dingen voor laten liggen soms.

Voor al die RuG mensen:
Ook de RuG hanteert een overgangsregeling. Als je in 2010 en 2011 je - na het behalen van je eerste opleiding - meteen weer inschrijft voor de tweede, dan betaal je gewoon het collegegeld dat je ervoor ook betaalde.

Ik zal even zoeken waar het ook alweer stond.

edit:
quote:
Overgangsregeling, alleen geldend voor het studiejaar 2010-2011

Als je in het studiejaar 2009-2010 als student aan de Rijksuniversiteit Groningen ingeschreven hebt gestaan tegen betaling van het collegegeld van ¤ 1.620,- of ¤ 2.122,- (voltijd) of ¤ 1.125,- (deeltijd/duaal) en je schrijft je in het studiejaar 2010-2011 weer in voor een masteropleiding aan de Rijksuniversiteit Groningen, maar je komt niet (meer) in aanmerking voor betaling van het wettelijk collegegeld of het instellingscollegegeld gelijk aan het wettelijk collegegeld, dan ben je voor je inschrijving in het studiejaar 2010-2011 een collegegeld verschuldigd van respectievelijk ¤ 1.672,- (voltijd) of ¤ 1.237,- (deeltijd/duaal).
http://www.rug.nl/student(...)ieven/master20102011
  zaterdag 31 juli 2010 @ 00:38:48 #46
291663 Amooma
It's my TURN
pi_84690521
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 21:11 schreef Maharbal het volgende:

Voor al die RuG mensen:
Ook de RuG hanteert een overgangsregeling. Als je in 2010 en 2011 je - na het behalen van je eerste opleiding - meteen weer inschrijft voor de tweede, dan betaal je gewoon het collegegeld dat je ervoor ook betaalde.

Ik zal even zoeken waar het ook alweer stond.

edit:
[..]

http://www.rug.nl/student(...)ieven/master20102011
Ik lees het als dat je dan al wel bij de RUG ingeschreven heb moeten staan. Ik kom van de Hanze hoge school :? Het zou wel prettig zijn als het niet uitmaakt wat je ervoor hebt gedaan en dat het alleen maar gaat om 'het meteen weer inschrijven'. O-)
It's so FLUFFY I'm gonna DIE!!
pi_84810692
Weet iemand welke opleidingen onder gezondheidszorg vallen?
  woensdag 4 augustus 2010 @ 08:06:33 #48
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_84841722
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 13:48 schreef Warren het volgende:
Weet iemand welke opleidingen onder gezondheidszorg vallen?
Even hier kijken:
http://www.ib-groep.nl/za(...)downloaden_CROHO.asp
!!! Go 49-ers !!!
pi_84845943
Bedankt. Ik had zelf naar de VU gemaild, en volgens hun viel biomedische wetenschappen niet onder "gezondheidszorg" en volgens dit document dus wel...
  woensdag 4 augustus 2010 @ 11:43:43 #50
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_84846173
Als je even googled op Croho en '2e studie ' oid zul je zien dat het gaat om deze lijst (anders krijg je daar weer een discussie over :s) )
Suc6 :)
!!! Go 49-ers !!!
  Moderator woensdag 4 augustus 2010 @ 11:48:50 #51
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_84846329
Maar na een HBO bachelor een WO master gaan doen zal niet uitmonden in duurdere schoolkosten in het cohort 2011 > 2012?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 4 augustus 2010 @ 11:52:12 #52
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_84846429
Je hebt het recht om één master te doen tegen normaal collegegeld. Voor het eventuele schakeltraject weet ik het niet zo zeker, volgens mij verschilt dat per instelling. Op Saxion kan je echter een schakel half jaar doen als minor, dus ook voor normaal collegegeld.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 17:03:33 #53
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_84978578
Ik ben nu klaar met mijn HBO bachelor. Nu zit ik te kijken naar een tweede bachelor, namelijk lerarenopleiding Engels.. Als ik het schema goed begrijp dan betaal ik daar gewoon collegegeld voor?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 17:11:43 #54
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_84978828
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 17:03 schreef Maraca het volgende:
Ik ben nu klaar met mijn HBO bachelor. Nu zit ik te kijken naar een tweede bachelor, namelijk lerarenopleiding Engels.. Als ik het schema goed begrijp dan betaal ik daar gewoon collegegeld voor?
Yup, staat sowieso ook wel ergens op de site van je onderwijsinstelling.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 17:19:58 #55
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_84979099
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 17:11 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Yup, staat sowieso ook wel ergens op de site van je onderwijsinstelling.
Ik word wel tig keer doorverwezen op die website, maar heel duidelijk waren ze er niet :P Maar bedankt voor je antwoord :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 18:41:28 #56
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_84981785
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 17:19 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik word wel tig keer doorverwezen op die website, maar heel duidelijk waren ze er niet :P Maar bedankt voor je antwoord :)
Welke school?
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:51:36 #57
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_85117270
Ben toch benieuwd, ik ga me volgend jaar inschrijven voor de Master van mijn eerste studie, maar het inschrijven voor de Master van mijn tweede studie mag pas nadat ik het Schakelprogramma hiervan heb voltooid. In principe moet ik me (volgens dat overigens erg handige schema) dus tegelijk inschrijven voor mijn Master 1e studie, Schakelprogramma 2e studie en Master 2e studie om het betalen van het instellingsgeld te ontlopen?

Edit: oja om onduidelijkheden te voorkomen: volgend jaar doe ik dus mijn Master 1ste studie en het Schakelprogramma 2de studie tegelijk.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:21:19 #58
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_85118531
Dat schakelprogramma is vaag omschreven in de wettelijke regeling. Maar dat schema is slechts een algemeen overzicht, de universiteiten of hogescholen kunnen de regeling voor de 2e studie zelf nader invullen. Dus als het precies wilt weten, kun je het beste ff op de site van jouw opleiding kijken :)
!!! Go 49-ers !!!
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:25:10 #59
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_85118714
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 23:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
Dat schakelprogramma is vaag omschreven in de wettelijke regeling. Maar dat schema is slechts een algemeen overzicht, de universiteiten of hogescholen kunnen de regeling voor de 2e studie zelf nader invullen. Dus als het precies wilt weten, kun je het beste ff op de site van jouw opleiding kijken :)
Jep, dat is inderdaad sowieso het verstandigst. Maar ik denk dat ik met mijn 2de studie probeer te regelen dat ik mezelf gewoon kan inschrijven voor de masteropleiding ondanks dat ik niet aan de ingangsvoorwaarden voldoe, dat zullen ze daar vast wel snappen.

Het probleem met de opleidingspagina is dat die dus alleen voor het komende academisch jaar de data weergeeft met de opmerking dat dat alleen geldig is voor dat betreffende jaar. Beetje jammer al die onzekerheid over de lange termijn, plannen wordt zo wel moeilijk.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:45:44 #60
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_85119605
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 23:25 schreef finsdefis het volgende:

[..]

[quote]Jep, dat is inderdaad sowieso het verstandigst. Maar ik denk dat ik met mijn 2de studie probeer te regelen dat ik mezelf gewoon kan inschrijven voor de masteropleiding ondanks dat ik niet aan de ingangsvoorwaarden voldoe, dat zullen ze daar vast wel snappen.
Ze zijn daar heel streng in over het algemeen, maar ik hoop voor je dat het lukt.
quote:
Het probleem met de opleidingspagina is dat die dus alleen voor het komende academisch jaar de data weergeeft met de opmerking dat dat alleen geldig is voor dat betreffende jaar. Beetje jammer al die onzekerheid over de lange termijn, plannen wordt zo wel moeilijk.
Wat de collegegelden voor volgende jaren gaan worden, is idd nog onzeker. Het collegegeld wordt per jaar vastgesteld.. balen, maar helaas.
!!! Go 49-ers !!!
  woensdag 11 augustus 2010 @ 01:01:04 #61
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_85122989
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 23:45 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ze zijn daar heel streng in over het algemeen, maar ik hoop voor je dat het lukt.
[..]

Wat de collegegelden voor volgende jaren gaan worden, is idd nog onzeker. Het collegegeld wordt per jaar vastgesteld.. balen, maar helaas.
Klopt inderdaad, maar misschien is het niet eens een issue omdat ik toch 2 jaar met mijn eerste master bezig ben door een stage, dan kan ik me meteen inschrijven voor m'n tweede master als ik nog met de eerste bezig ben en het schakelprogramma al af heb. Toch jammer dat het allemaal nodig is dit gedoe :')

En anders hoop ik dat de examencommissie niet van invulling veranderd gezien het feit dat ik bij 2 van de docenten een paar vakken met een 8,5 of hoger heb afgesloten :P vriendjespolitiek ftw.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  woensdag 11 augustus 2010 @ 08:44:43 #62
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_85128087
Laat het hier weten of dat plan lukt, suc6 iig :s)
!!! Go 49-ers !!!
  woensdag 11 augustus 2010 @ 09:13:08 #63
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85128561
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 18:41 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Welke school?
Windesheim :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_85203367
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 11:48 schreef Renesite het volgende:
Maar na een HBO bachelor een WO master gaan doen zal niet uitmonden in duurdere schoolkosten in het cohort 2011 > 2012?
Zoals eerder gezegd lijkt me het zeer onwaarschijnlijk dat universiteiten ooit 5000 euro gaan vragen voor het tussen traject bij HBO Bachelor -> WO Master. Ze schieten zich er alleen maar mee in de voeten aangezien ze dan een boel studenten zullen afhaken en direct gaan werken na hun HBO.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 21:14:26 #65
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_85203971
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 21:03 schreef ReWout het volgende:

[..]

Zoals eerder gezegd lijkt me het zeer onwaarschijnlijk dat universiteiten ooit 5000 euro gaan vragen voor het tussen traject bij HBO Bachelor -> WO Master. Ze schieten zich er alleen maar mee in de voeten aangezien ze dan een boel studenten zullen afhaken en direct gaan werken na hun HBO.
Bron?
!!! Go 49-ers !!!
pi_85205041
Mezelf
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:37:03 #67
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_85208170
Dan ben je dom bezig, want geef je anderen verkeerde info :N
!!! Go 49-ers !!!
pi_85208433
quote:
lijkt me het
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 15:37:06 #69
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_85240258
ingeschreven voor 2e studie :s)
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_85894371
Kan iemand me vertellen hoe dat zit bij de UvA als je een tweede bachelor na een behaalde bachelor gaat doen? Kan er zo snel even niets over vinden.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 08:15:56 #71
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_85900499
Ah, geen verhoging dus. :)
pi_86457189
Vraagje.

Wordt de stufi omgezet in een gift als een masterdiploma wordt gehaald voor een hbo of wo-opleiding ongeacht het aantal opleidingen dat gevolgd is? Wordt stufi ook omgezet in een gift als deze is aangevraagd voor een opleiding die niet afgemaakt is, terwijl uiteindelijk binnen de 10 jaar wel een andere opleiding is afgemaakt?

Voorbeeld: je doet voltijd filosofie en ontvangt voor deze opleiding stufi. Daarnaast doe je deeltijd bv kunstacademie. Voor kunstacademie ontvang je dus geen stufi. Je maakt filosofie niet af, kunstacademie wel. Wordt de stufi dan omgezet in een gift of niet?
zelfde als diginoob
  woensdag 15 september 2010 @ 13:29:13 #74
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_86458452
Uit de wet:
quote:
Indien een student binnen de diplomatermijn hoger onderwijs het afsluitend examen van een hbo bacheloropleiding als bedoeld in artikel 7.3a, tweede lid, onderdeel a, of het geheel van een wo-bacheloropleiding en een wo-masteropleiding als bedoeld in artikel 7.3a, eerste lid, onderdelen a en b, van de WHW met goed gevolg heeft afgesloten,
Er wordt van 'een' wo-masteropleiding gesproken, dus dat kan elke zijn :)
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_86473686
quote:
Thank God. *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')