abonnement Unibet Coolblue
pi_83502047
Ik heb een arbeidsovereenkomst gekregen en daarbij zit de mogelijkheid voor een leaseauto. Ik mag 700 euro p/m aan een leaseauto besteden. Dit gaat alleen wel van mijn brutoloon af.
Nu vroeg ik mij af wat de voordelen en nadelen zijn van een leaseauto. Als ik hem niet neem heb ik extra salaris en kan ik daarmee eventueel na een jaar een redelijke 2e hands kopen. Maar ik zie hier waarschijnlijk een aantal voordelen van leasen over het hoofd. Het is overigens incl brandstof.
Mijn vraag is dus wat zijn de voordelen en wat de nadelen
  woensdag 30 juni 2010 @ 19:16:52 #2
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_83502173
Je moet die 700 zelf betalen, naast de bijtelling?
Humans dont deserve to live...
  woensdag 30 juni 2010 @ 19:17:00 #3
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_83502181
Krijg je die 700 euro bij je salaris opgeteld? Zo niet, ga voor de leaseauto.

Ik had een lease auto van 28000 euro en die was een paar tientjes duurder per maand dan mijn 15 jaar oude mazda 626. Die berekening is inclusief alle kosten en benzine geweest. Voor mij was het een prima deal.

Vooral als je een goedkope auto neemt is het erg interessant, tenzij je die 700 euro extra op je salaris krijgt, dan is het zeker even rekenen.

Wat ik zo fijn vond aan een leaseauto was dat je geen omkijken hebt, onderhoud is geregeld, anwb, bij schade. Je hebt nooit gezeur en altijd staat er een auto klaar, alles is geregeld!
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 30 juni 2010 @ 19:17:17 #4
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_83502195
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:16 schreef L3IPO het volgende:
Je moet die 700 zelf betalen, naast de bijtelling?
Nee, dat is wat zijn baas voor hem betaald.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_83502238
Voor 700 per maand incl. brandstof heb je niet veel auto. Interessante vragen:
- Hoeveel mag je er dan prive mee rijden?
- Bereken de bijtelling over de auto die je in gedachten hebt
- Hoeveel kilometer zou je prive gaan rijden denk je?
- Waarschijnlijk betaal je rond de 40% belasting, dus die 700 kost je netto 280. Tel daar de bijltelling bij op en je weet wat hij je in totaal kost.
Da gao nie nou!
pi_83502358
De voordelen van een leaseauto.

Auto is vaste kosten ipv van variabel (denk aan schommelingen in benzineprijzen, onderhoud, etc.)
Onderhoud, wegenbelasting, verzekering (handig om schade vrije jaren op te bouwen) betaald door leasemaatschappij.
Iedere paar jaar een nieuwe auto.
Vervangende auto wanneer je auto stuk is.

Nadeel:
Bijtelling van 14%-25% bij bruto salaris (bij privegebruik >500km)
Minder flexibel om een andere auto te nemen, als de omstandigheden wijzigen.
Ja, maar betekent nee
Alles wat je zegt zal verdraaid tegen je gebruikt worden
  woensdag 30 juni 2010 @ 19:21:46 #7
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_83502391
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:17 schreef Herkauwer het volgende:

Nee, dat is wat zijn baas voor hem betaald.
Niet dus, als ie de 700 euro ook als extra (bruto) loon kan krijgen. Dan wordt je gewoon hard in je sterretje genaaid en is het absoluut niet rendabel.

Als je "alleen" bijtelling hoeft te betalen, kan het nog steeds te duur zijn vergeleken met een eigen auto, beetje afhankelijk van bijtellingspercentage en nieuwprijs van de auto enzo.

Kortom:

Voordeel van een lease auto is dat het de goedkoopste manier is om een nieuwe auto te rijden. Als je ook tevreden bent met een 2e hands auto, kan je jezelf aardig wat geld besparen door geen leaseauto te nemen of deze iig niet prive te rijden.
Humans dont deserve to live...
  woensdag 30 juni 2010 @ 19:23:39 #8
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_83502484
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:21 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Niet dus, als ie de 700 euro ook als extra (bruto) loon kan krijgen. Dan wordt je gewoon hard in je sterretje genaaid en is het absoluut niet rendabel.

Als je "alleen" bijtelling hoeft te betalen, kan het nog steeds te duur zijn vergeleken met een eigen auto, beetje afhankelijk van bijtellingspercentage en nieuwprijs van de auto enzo.

Kortom:

Voordeel van een lease auto is dat het de goedkoopste manier is om een nieuwe auto te rijden. Als je ook tevreden bent met een 2e hands auto, kan je jezelf aardig wat geld besparen door geen leaseauto te nemen of deze iig niet prive te rijden.
Inderdaad als je die 700 euro krijgt boven op je salaris. Toen ik mijn leaseauto had was dit nog niet zo bij mijn oude werkgever, dat werd pas later ingevoerd.

Dan nog heb je een bruto/netto verschil. Je krijgt dan 700 bruto, niet netto.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_83502525
Nadeel:
- je levert brutoloon in
- je betaalt vervolgens ook bijtelling, max 25% over de cataloguswaarde; als je niet prive rijdt (en dus een km administratie bijhoudt) hoef je die bijtelling niet te betalen, bepaalde categorieen auto's hebben geen bijtelling (met name in de zogenaamd milieuvriendelijke hoek)
- leaseauto's zijn een populaire melkkoe, als teveel mensen zo'n milieuvriendelijke auto rijden en dus geen bijtelling betalen, verwacht ik dat de bijtelling op die auto's snel zat verhoogd wordt (omdat ze toch niet zo milieuvriendelijk blijkende schatkist teveel inkomsten misloopt); Wat nu waar is, is mogelijk over 2 jaar achterhaald waardoor de berekeningen anders uitvallen

Voordelen:
- Je rijdt altijd in een auto van max 4 jaar oud
- Je hebt nauwelijks kosten voor onderhoud (af en toe een flesje olie of ruitenvloeistof, die je misschien nog kunt declareren ook). Mijn 4 jaar oude auto heeft vorige week 'n beurt gehad voor E500
- Je kunt vaak behoorlijk wat prive kilometers maken, dat maakt voor jouw kosten verder niet meer uit

Grote kans dat een goedkope 2e hands uiteindelijk goedkoper uitvalt.
  woensdag 30 juni 2010 @ 19:26:37 #10
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_83502631
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:24 schreef anboni het volgende:
Nadeel:
- je levert brutoloon in
- je betaalt vervolgens ook bijtelling, max 25% over de cataloguswaarde; als je niet prive rijdt (en dus een km administratie bijhoudt) hoef je die bijtelling niet te betalen, bepaalde categorieen auto's hebben geen bijtelling (met name in de zogenaamd milieuvriendelijke hoek)
- leaseauto's zijn een populaire melkkoe, als teveel mensen zo'n milieuvriendelijke auto rijden en dus geen bijtelling betalen, verwacht ik dat de bijtelling op die auto's snel zat verhoogd wordt (omdat ze toch niet zo milieuvriendelijk blijkende schatkist teveel inkomsten misloopt); Wat nu waar is, is mogelijk over 2 jaar achterhaald waardoor de berekeningen anders uitvallen

Voordelen:
- Je rijdt altijd in een auto van max 4 jaar oud
- Je hebt nauwelijks kosten voor onderhoud (af en toe een flesje olie of ruitenvloeistof, die je misschien nog kunt declareren ook). Mijn 4 jaar oude auto heeft vorige week 'n beurt gehad voor E500
- Je kunt vaak behoorlijk wat prive kilometers maken, dat maakt voor jouw kosten verder niet meer uit

Grote kans dat een goedkope 2e hands uiteindelijk goedkoper uitvalt.
Valt wel mee hoor. Als je een 2dehands auto hebt en je rijdt 12000 km, dan is dat al gauw ( 1op 12) 1000 liter en dus al 1500 euro. Dat is al zo'n beetje de helft van de bijtelling auto van 28000 euro.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_83502800
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:24 schreef anboni het volgende:
Nadeel:
- je betaalt vervolgens ook bijtelling, max 25% over de cataloguswaarde; als je niet prive rijdt (en dus een km administratie bijhoudt) hoef je die bijtelling niet te betalen, bepaalde categorieen auto's hebben geen bijtelling (met name in de zogenaamd milieuvriendelijke hoek)
omg, open je ogen!

er bestaat geen categorie: 0% bijtelling! het is minimaal 14% (voor a-label auto's)
  woensdag 30 juni 2010 @ 19:33:06 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_83502935
Bij zulke constructies is leasen voordeliger. Ik heb zo'n zelfde constructie. Een contract duurt 4 jaar, in die lever ik netto 27.000 euro (minder bruto salaris en bijtelling)
voor dat bedrag kan ik 4 jaar lang onbeperkt rondrijden in een auto van 22.000 euro. Als ik de auto zelf zou moeten kopen ben ik al meer kwijt aan alleen aanschaf, wegenbelasting en verzekering. En dan heb ik er nog kilometer mee gereden!
So we just called him Fred
pi_83502966
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:18 schreef vigier het volgende:

- Waarschijnlijk betaal je rond de 40% belasting, dus die 700 kost je netto 280. Tel daar de bijltelling bij op en je weet wat hij je in totaal kost.
je betaald geen bijtelling over je leasebedrag maar over de catalogusprijs van de auto
laten we als voorbeeld een auto van 22k namen met a-label (=14% bijtelling)
22k*0.14 = 3080
3080 komt dus bij je salaris als extra inkomsten, daar betaal je 42% belasting over
dus 3080 * 0.42 = 1293,6

die auto leasen kost je dus per jaar 1300 euro

verder noemt ts dat zijn lease bedrag van zijn bruto loon afgaat, (dus het is geen 'extra' salaris zoals sommige mensen hier boven beschrijven)

als hij 2700e verdient (bruto) dan verdient hij na aftrek van zijn auto nog maar 2000e bruto
pi_83503043
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:30 schreef Uitlaat het volgende:

[..]

omg, open je ogen!

er bestaat geen categorie: 0% bijtelling! het is minimaal 14% (voor a-label auto's)
http://www.belastingdiens(...)o-09.html#P110_15463

Als je bedoelt te zeggen dat er (nog) geen auto's zijn die in de 0% categorie vallen, dan mag je dat ook wel op 'n normale manier opschrijven...
pi_83503231
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef FredvZ het volgende:
Bij zulke constructies is leasen voordeliger. Ik heb zo'n zelfde constructie. Een contract duurt 4 jaar, in die lever ik netto 27.000 euro (minder bruto salaris en bijtelling)
voor dat bedrag kan ik 4 jaar lang onbeperkt rondrijden in een auto van 22.000 euro. Als ik de auto zelf zou moeten kopen ben ik al meer kwijt aan alleen aanschaf, wegenbelasting en verzekering. En dan heb ik er nog kilometer mee gereden!
jij betaald 27k (bruto?) om 4 jaar in een auto te mogen rijden?

als je een nieuwe auto wilt rijden is het misschien interresant, maar over het algemeen kun je als particulier een 2de handse rijden
pi_83503309
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:35 schreef anboni het volgende:

[..]

http://www.belastingdiens(...)o-09.html#P110_15463

Als je bedoelt te zeggen dat er (nog) geen auto's zijn die in de 0% categorie vallen, dan mag je dat ook wel op 'n normale manier opschrijven...
dat bedoel ik idd te zeggen, er zijn op dit moment nog geen auto's die je op een fatsoenlijke manier kunt rijden en die 0 uitstoot hebben (tenzij je om de 300km je auto een nacht lang wilt opladen)
pi_83503845
De belangrijkste vraag is natuurlijk of TS daadwerkelijk een leasebudget heeft dat hij als loon uit kan laten keren. Of dat hij 700 euro eigen bijdrage heeft, dit scheelt aanzienelijk in de bijtelling.

Maar lease-auto is sowieso goedkoper en gemakkelijker. Je kan goedkoper zijn met een tweedehands maar zo gauw er ook maar het minste geringste mis is met je tweede hands auto (een hogere apk keuring of iets) dan ben je al duurder uit.
pi_83504316
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef Uitlaat het volgende:

[..]

je betaald geen bijtelling over je leasebedrag maar over de catalogusprijs van de auto
laten we als voorbeeld een auto van 22k namen met a-label (=14% bijtelling)
22k*0.14 = 3080
3080 komt dus bij je salaris als extra inkomsten, daar betaal je 42% belasting over
dus 3080 * 0.42 = 1293,6

die auto leasen kost je dus per jaar 1300 euro

verder noemt ts dat zijn lease bedrag van zijn bruto loon afgaat, (dus het is geen 'extra' salaris zoals sommige mensen hier boven beschrijven)

als hij 2700e verdient (bruto) dan verdient hij na aftrek van zijn auto nog maar 2000e bruto
Ik wilde eigenlijk aangeven wat die 700 bruto salaris hem netto kost, maar zelfs daar faalde ik... moest natuurlijk 60% x 700 zijn. Bijtelling noemde ik in de zin erna.
Da gao nie nou!
pi_83505222
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef FredvZ het volgende:
Bij zulke constructies is leasen voordeliger. Ik heb zo'n zelfde constructie. Een contract duurt 4 jaar, in die lever ik netto 27.000 euro (minder bruto salaris en bijtelling)
voor dat bedrag kan ik 4 jaar lang onbeperkt rondrijden in een auto van 22.000 euro. Als ik de auto zelf zou moeten kopen ben ik al meer kwijt aan alleen aanschaf, wegenbelasting en verzekering. En dan heb ik er nog kilometer mee gereden!
Ok ik betaal dus ook geen wegenbelasting en verzekering?

En hoe zit het precies met bijtelling?
pi_83505291
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef Uitlaat het volgende:

verder noemt ts dat zijn lease bedrag van zijn bruto loon afgaat, (dus het is geen 'extra' salaris zoals sommige mensen hier boven beschrijven)

als hij 2700e verdient (bruto) dan verdient hij na aftrek van zijn auto nog maar 2000e bruto
Ja dat is wat ik begreep, is dat ongebruikelijk dan?
pi_83505379
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:52 schreef flipp. het volgende:
De belangrijkste vraag is natuurlijk of TS daadwerkelijk een leasebudget heeft dat hij als loon uit kan laten keren.
Nee het ging om een lease-budget
pi_83505662
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 20:19 schreef Luciano23 het volgende:
Ok ik betaal dus ook geen wegenbelasting en verzekering?
Nee, jij betaalt effectief helemaal niets (behalve die olie en misschien een keertje wasstraat) buiten bijtelling en mindering op je loon. (ohja, en als je schade rijdt, zal er waarschijnlijk een bedrag aan eigen risico in rekening gebracht worden)
quote:
En hoe zit het precies met bijtelling?
Een bepaald percentage van de cataloguswaarde wordt bij je brutoloon opgeteld, daar betaal je inkomstenbelasting over (volgens het hoogste tarief waar je brutoloon ook invalt). Dat percentage wordt bepaald aan de hand van co2 uitstoot van je auto (zie linkje ergens hierboven).
pi_83505671
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:41 schreef Uitlaat het volgende:

[..]

dat bedoel ik idd te zeggen, er zijn op dit moment nog geen auto's die je op een fatsoenlijke manier kunt rijden en die 0 uitstoot hebben (tenzij je om de 300km je auto een nacht lang wilt opladen)
Een Tesla als je dicht bij je werk woont en een kantoorbaan hebt is goed te doen

* Al is de aanschaf van zo'n ding wel even slikken
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_83505770
Je betaalt in princiepe alleen bijtelling, 14, 20 of 25% van de cataloguswaarde (nieuwwaarde) van de auto wordt bij je salaris opgeteld en daarover moet je inkomstenbelasting (33,45%, 41,95%, 42,00% en 52,00%) betalen.

Bijtellingspercentage is afhankelijk van de CO2 uitstoot, de inkomstenbelasting is afhankelijk van je salaris. Hoe meer je verdient, hoe hoger je belastingtarief.

De bijtelling wordt door je werkgever ingehouden op je loon.

Verder betaal je soms een eigen bijdrage per maand van je netto salaris. Meestal kun je als je geen leaseauto neemt een hoger salaris eisen en heb je recht op reiskostenvergoeding.

Omdat je geen reiskostenvergoeding krijgt is het niet eerlijk om het hele leasebedrag van je bruto salaris af te halen. Verder betalen over het leasebedrag ook geen pensioenpremie. De regeling zoals jij hem verteld is dan ook ongebruikelijk.

Wat eerlijker is: stel dat je 150¤ per maand reiskostenvergoeding zou kunnen krijgen. Je kan kiest een goedkope leaseauto van 350¤ en betaald de 200¤ zelf bij van je salaris. Je werkgever bespaart nog steeds op pensioenpremie en jij hebt een lease auto.

[ Bericht 28% gewijzigd door Fer op 30-06-2010 20:37:07 ]
.
pi_83544501
Is er overigens nog een verschil met benzine/diesel?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')