Tweejarige master is volgens mij idd alleen voor WO-studenten. Eén jaar maatschappelijke master en één jaar educatieve master.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 23:05 schreef Naamah het volgende:
Op het HBO haal je je tweedegraadsbevoegdheid (= onderbouw). Wil je dan ook je eerstejaarsbevoegdheid dan moet je nog een master doen op de uni om je eerstegraadsbevoegdheid (=onderbouw en bovenbouw) te halen. Volgens mij hoef je dan alleen het eenjarige lerarenopleidingjaar te volgen en niet de volledige tweejarige master, maar dat weet ik niet zeker.
Wat ook leuk is om leerlingen 3 dingen over zichzelf te laten vertellen, maar 1 van die drie dingen moet verzonnen zijn. De andere leerlingen moeten dan raden welk van de drie dingen verzonnen is. Is ook leuk!quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 08:46 schreef Viking84 het volgende:
In de eerste klassen en klassen die elkaar niet kennen de leerlingen elkaar laten interviewen en vervolgens de interviewer laten vertellen wat hij aan de weet is gekomen (dat is leuker dan wanneer de leerlingen iets over zichzelf vertellen!), bespreken wat ze hopen en verwachten te krijgen bij Nederlands dit jaar. En dan is m'n lesuur wel om, denk ik .
Oh ja, boeken vergeten. Kan natuurlijk altijd gebeuren (zelf vergeten we immers ook wel eens wat, toch?). Ik zeg altijd tegen de leerlingen dat het niet erg is als ze hun boek(en) zijn vergeten, maar dat ze het me dan wel even vóór de les komen melden. Ik maak er niet zulke problemen over eigenlijk en het is echt niet zo dat ze bij mij voortdurend de boeken vergeten.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 13:45 schreef Hippos het volgende:
Simpele vraag: wat doen jullie nu precies met lln die geen boeken (of een deel) vergeten zijn? In mijn 4Mavo klas moet ik netjes bijhouden wie geen spullen bij zich heeft, maar pas na 3x mag ik officieel een lln terug laten komen. Dat zijn de regels van het mavo-team. Maar ik sprak vandaag met een oud docente die heel veel jaartjes les heeft gegeven en haar tip was om gewoon wat opdrachten te kopiëren en dat achter de hand te hebben. Dus als een lln niets bij zich heeft wel iets kan gaan doen met behulp van een kopie v/h werkboek. Ik merkte al in mijn eerste week bij deze groep dat ik 'meneer ik heb geen boek(en) bij me" voor onnodige ruis zorgt, dus haar idee van kopieerwerk staat me wel aan. Maar hoe lossen jullie dat probleem op? Of heeft iemand nog meer ideeën?
Precies, maar praktisch, een lln komt bij je, heeft om wat voor reden dan ook geen boek(en) bij zich, hoe zorg je dat die leerling wel opdrachten maakt? Bij mij kan een lln zonder boeken niet werken.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 14:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Wat ook leuk is om leerlingen 3 dingen over zichzelf te laten vertellen, maar 1 van die drie dingen moet verzonnen zijn. De andere leerlingen moeten dan raden welk van de drie dingen verzonnen is. Is ook leuk!
[..]
Oh ja, boeken vergeten. Kan natuurlijk altijd gebeuren (zelf vergeten we immers ook wel eens wat, toch?). Ik zeg altijd tegen de leerlingen dat het niet erg is als ze hun boek(en) zijn vergeten, maar dat ze het me dan wel even vóór de les komen melden. Ik maak er niet zulke problemen over eigenlijk en het is echt niet zo dat ze bij mij voortdurend de boeken vergeten.
Ik laat wél altijd even merken dat ik het een beetje jammer vind dat ze de boeken vergeten zijn, of ik trek een gezicht dat zegt: "Eigenlijk ben je ook een eitje he". En dat geeft de leerlingen het gevoel van "laat ik er maar voor zorgen dat ik bij hem de boeken bij me heb". Heel stom misschien, maar bij mij werkt het veel beter dan boos worden, leerlingen met hun hoofd tegen het bord slaan en ze laten terug komen. Ik geef nooit straf voor boeken vergeten. Ik denk altijd: ze doen het níet opzettelijk...
Toch?
is dat de tweedegraads kopopleiding? met alleen een BA kun je geen 1egraads in 1 jaar halen toch?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 00:04 schreef Maraca het volgende:
Dus dit is nu de docentenkamer
* Maraca schuift aan en pakt een kop koffie.
Volgende week begin ik met een eenjarige docentenopleiding (heb namelijk al een bachelordiploma). Kijk er erg naar uit!
Met een universitaire bachelor kun je natuurlijk wel een eerste graad halen in een master. Dat kan op 2 manieren: de eenjarige opleiding na een (vakinhoudelijke) master of de 2 jarige opleiding na de bachelor. Dat laatste heb ik gedaan.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 00:09 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
is dat de tweedegraads kopopleiding? met alleen een BA kun je geen 1egraads in 1 jaar halen toch?
Welkomquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 07:08 schreef josja het volgende:
Ah, de lerarenkamer, ik meld me ook even Gisteren begonnen, introductie eerstejaars
Ah, nog iemand met dit plan.quote:vanaf volgende week 24 uur voor de klas. En ik vind het best eng want stroom in vanuit een heel ander vak en heb nog nooit voor de klas gestaan.
Eigen uren maar liefst Een beetje begeleiding was leuk geweest, vooralsnog loop ik overal zelf achteraan te rennen en heb ik nog werkelijk geen idee hoe ik mijn lessen ga inkleden..quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Welkom
[..]
Ah, nog iemand met dit plan.
Gaat het hier om een stage, vervanging of om eigen uren? Ben benieuwd hoe dat gaat.
Ik vergelijk het een beetje met in een auto stappen en de autosnelweg oprijden. Alleen, je hebt geen idéé hoe de auto werkt... Succes!
Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:34 schreef josja het volgende:
[..]
Eigen uren maar liefst Een beetje begeleiding was leuk geweest, vooralsnog loop ik overal zelf achteraan te rennen en heb ik nog werkelijk geen idee hoe ik mijn lessen ga inkleden..
Ik ben aangenomen als instructeur, wilde na jaren in het bedrijfsleven de overstap naar het onderwijs maken. Wil mijn bevoegdheid uiteraard wel gaan halen, maar vooralsnog ben ik vanaf maandag direct voor de klas geplaatst.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:33 schreef Desunoto het volgende:
Hoe kom je eigenlijk voor de klas te staan als je nooit vakken als didactische vaardigheden hebt gehad? Welke school neemt je dan überhaupt aan als docent? Er moet wel een chronisch lerarentekort zijn daarvoor. En zo erg is het toch ook weer niet?
Zoiets heet een kopopleidingquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:35 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.
Ik ben normaal gesproken altijd best positief ingesteld, maar ik vind dit inderdaad echt absurd.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:35 schreef Desunoto het volgende:
Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.
Een instructeur is toch iemand die de klas begeleidt of opvangt bij lesuitval, toch?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:37 schreef josja het volgende:
Ik ben aangenomen als instructeur, wilde na jaren in het bedrijfsleven de overstap naar het onderwijs maken. Wil mijn bevoegdheid uiteraard wel gaan halen, maar vooralsnog ben ik vanaf maandag direct voor de klas geplaatst.
Ik vind het ook niet echt bijzonder goed geregeld hoor, ben wel bezig om een begeleider te regelen. Maar het is introductieweek en dus druk druk druk... Qua voorbereiding, ik bestudeer de lesstof, praat met docenten en ben toetsplannen en kwalificaties aan het doornemen. Heb gelukkig erg behulpzame collega's, dat is wel prettig.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik ben normaal gesproken altijd best positief ingesteld, maar ik vind dit inderdaad echt absurd.
Er moet toch op z'n minst begeleiding zijn. Kennis van de didaktiek is zó ontzettend belangrijk.
Hoe ben je je nu dan aan het voorbereiden, als ik vragen mag?
[..]
Een instructeur is toch iemand die de klas begeleidt of opvangt bij lesuitval, toch?
Ik moet hem zelf wel volledig afronden voordat ik fulltime voor de klas ga staan. In de tussentijd loop ik stagequote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:49 schreef Desunoto het volgende:
Oké, een kopopleiding. Maar dan nog lijkt het me verstandig (niet alleen voor jezelf maar ook voor de school en zeker voor de leerlingen) om die eerst volledig af te ronden voordat je full-time voor de klas gaat staan.
Ah okee. Succes er mee dan Om welke klassen gaat het?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:52 schreef josja het volgende:
Ik vind het ook niet echt bijzonder goed geregeld hoor, ben wel bezig om een begeleider te regelen. Maar het is introductieweek en dus druk druk druk... Qua voorbereiding, ik bestudeer de lesstof, praat met docenten en ben toetsplannen en kwalificaties aan het doornemen. Heb gelukkig erg behulpzame collega's, dat is wel prettig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |