abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 23:25:53 #176
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85791689
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 23:05 schreef Naamah het volgende:
Op het HBO haal je je tweedegraadsbevoegdheid (= onderbouw). Wil je dan ook je eerstejaarsbevoegdheid dan moet je nog een master doen op de uni om je eerstegraadsbevoegdheid (=onderbouw en bovenbouw) te halen. Volgens mij hoef je dan alleen het eenjarige lerarenopleidingjaar te volgen en niet de volledige tweejarige master, maar dat weet ik niet zeker.
Tweejarige master is volgens mij idd alleen voor WO-studenten. Eén jaar maatschappelijke master en één jaar educatieve master.
Niet meer actief op Fok!
pi_85791707
Oh, ShadyLanes info is vollediger dan de mijne :)

Hier vind je nog hoe je van een tweedegraadsbevoegdheid naar een eerstegraads kan: http://www.uu.nl/NL/facul(...)n/Pages/bevoegd.aspx
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 08:46:44 #178
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85799669
Ik heb al bedacht wat ik ga doen maandag: een klassengesprekje over slechthorendheid en de ervaringen van de leerlingen met slechthorende / dove mensen inventariseren en dan vertellen hoe ze met mij om moeten gaan. In de eerste klassen en klassen die elkaar niet kennen de leerlingen elkaar laten interviewen en vervolgens de interviewer laten vertellen wat hij aan de weet is gekomen (dat is leuker dan wanneer de leerlingen iets over zichzelf vertellen!), bespreken wat ze hopen en verwachten te krijgen bij Nederlands dit jaar. En dan is m'n lesuur wel om, denk ik ;).
Niet meer actief op Fok!
pi_85805036
Simpele vraag: wat doen jullie nu precies met lln die geen boeken (of een deel) vergeten zijn? In mijn 4Mavo klas moet ik netjes bijhouden wie geen spullen bij zich heeft, maar pas na 3x mag ik officieel een lln terug laten komen. Dat zijn de regels van het mavo-team. Maar ik sprak vandaag met een oud docente die heel veel jaartjes les heeft gegeven en haar tip was om gewoon wat opdrachten te kopiëren en dat achter de hand te hebben. Dus als een lln niets bij zich heeft wel iets kan gaan doen met behulp van een kopie v/h werkboek. Ik merkte al in mijn eerste week bij deze groep dat ik 'meneer ik heb geen boek(en) bij me" voor onnodige ruis zorgt, dus haar idee van kopieerwerk staat me wel aan. Maar hoe lossen jullie dat probleem op? Of heeft iemand nog meer ideeën?
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:00:26 #180
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85805439
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 08:46 schreef Viking84 het volgende:
In de eerste klassen en klassen die elkaar niet kennen de leerlingen elkaar laten interviewen en vervolgens de interviewer laten vertellen wat hij aan de weet is gekomen (dat is leuker dan wanneer de leerlingen iets over zichzelf vertellen!), bespreken wat ze hopen en verwachten te krijgen bij Nederlands dit jaar. En dan is m'n lesuur wel om, denk ik ;).
Wat ook leuk is om leerlingen 3 dingen over zichzelf te laten vertellen, maar 1 van die drie dingen moet verzonnen zijn. De andere leerlingen moeten dan raden welk van de drie dingen verzonnen is. Is ook leuk!

quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 13:45 schreef Hippos het volgende:
Simpele vraag: wat doen jullie nu precies met lln die geen boeken (of een deel) vergeten zijn? In mijn 4Mavo klas moet ik netjes bijhouden wie geen spullen bij zich heeft, maar pas na 3x mag ik officieel een lln terug laten komen. Dat zijn de regels van het mavo-team. Maar ik sprak vandaag met een oud docente die heel veel jaartjes les heeft gegeven en haar tip was om gewoon wat opdrachten te kopiëren en dat achter de hand te hebben. Dus als een lln niets bij zich heeft wel iets kan gaan doen met behulp van een kopie v/h werkboek. Ik merkte al in mijn eerste week bij deze groep dat ik 'meneer ik heb geen boek(en) bij me" voor onnodige ruis zorgt, dus haar idee van kopieerwerk staat me wel aan. Maar hoe lossen jullie dat probleem op? Of heeft iemand nog meer ideeën?
Oh ja, boeken vergeten. :D Kan natuurlijk altijd gebeuren (zelf vergeten we immers ook wel eens wat, toch?). Ik zeg altijd tegen de leerlingen dat het niet erg is als ze hun boek(en) zijn vergeten, maar dat ze het me dan wel even vóór de les komen melden. Ik maak er niet zulke problemen over eigenlijk en het is echt niet zo dat ze bij mij voortdurend de boeken vergeten.
Ik laat wél altijd even merken dat ik het een beetje jammer vind dat ze de boeken vergeten zijn, of ik trek een gezicht dat zegt: "Eigenlijk ben je ook een eitje he". En dat geeft de leerlingen het gevoel van "laat ik er maar voor zorgen dat ik bij hem de boeken bij me heb". Heel stom misschien, maar bij mij werkt het veel beter dan boos worden, leerlingen met hun hoofd tegen het bord slaan en ze laten terug komen.

Maar goed, als antwoord op jouw vraag: ik zeg dan dat ze even samen bij de buurman/-vrouw kijken of ik stuur ze even naar de conciërge om kopietjes te maken. Dan kunnen ze in élk geval wel mee doen met de les. De volgende les wil ik dan zien dat ze alles netjes bijgewerkt hebben. (Zo niet, sla ik ze alsnog met hun hoofd tegen het bord).

Ik geef nooit straf voor boeken vergeten. Ik denk altijd: ze doen het níet opzettelijk...

Toch? :@
.
pi_85805481
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 14:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Wat ook leuk is om leerlingen 3 dingen over zichzelf te laten vertellen, maar 1 van die drie dingen moet verzonnen zijn. De andere leerlingen moeten dan raden welk van de drie dingen verzonnen is. Is ook leuk!
[..]

Oh ja, boeken vergeten. :D Kan natuurlijk altijd gebeuren (zelf vergeten we immers ook wel eens wat, toch?). Ik zeg altijd tegen de leerlingen dat het niet erg is als ze hun boek(en) zijn vergeten, maar dat ze het me dan wel even vóór de les komen melden. Ik maak er niet zulke problemen over eigenlijk en het is echt niet zo dat ze bij mij voortdurend de boeken vergeten.
Ik laat wél altijd even merken dat ik het een beetje jammer vind dat ze de boeken vergeten zijn, of ik trek een gezicht dat zegt: "Eigenlijk ben je ook een eitje he". En dat geeft de leerlingen het gevoel van "laat ik er maar voor zorgen dat ik bij hem de boeken bij me heb". Heel stom misschien, maar bij mij werkt het veel beter dan boos worden, leerlingen met hun hoofd tegen het bord slaan en ze laten terug komen. Ik geef nooit straf voor boeken vergeten. Ik denk altijd: ze doen het níet opzettelijk...

Toch? :@
Precies, maar praktisch, een lln komt bij je, heeft om wat voor reden dan ook geen boek(en) bij zich, hoe zorg je dat die leerling wel opdrachten maakt? Bij mij kan een lln zonder boeken niet werken.
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:15:45 #182
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85805864
Ik had mijn stukje veranderd nadat ik me gerealiseerd had dat ik geen antwoord had gegeven op je vraag :@

"ik zeg dan dat ze even samen bij de buurman/-vrouw kijken of ik stuur ze even naar de conciërge om kopietjes te maken. Dan kunnen ze in élk geval wel mee doen met de les. De volgende les wil ik dan zien dat ze alles netjes bijgewerkt hebben. (Zo niet, sla ik ze alsnog met hun hoofd tegen het bord)."

En als ik helemaal een filantropisch gevoel heb, dan mogen ze mijn boek even lenen.
.
pi_85808351
Ik heb hetzelfde beleid (meekijken met buurman, -vrouw, eventueel mijn boek lenen). Als het af en toe bij een leerling voorkomt, maak ik er nooit een punt van. Wel een grapje natuurlijk, of ik ben gespeeld teleurgesteld.

Je hebt wel eens klassen waarin meerdere leerlingen structureel spullen niet in orde hebben. Doel jij op zo'n klas misschien? Dan werken alleen heel duidelijke maatregelen. Dan wordt het namelijk een manier, bewust of onbewust, om de les te ondermijnen.

In zo'n geval zou ik kopietjes maken, zodat het niet leidt tot verstoring van de les. En namen noteren en meteen extra huiswerk opgeven.

[ Bericht 5% gewijzigd door mane op 28-08-2010 16:12:36 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85808576
Als leerlingen zo vroeg in het schooljaar spullen niet hebben, is dat in ieder geval niet zo'n goed teken. :P .

Ik zou er meteen bovenop zitten om dit gedrag in de kiem te smoren.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 00:04:36 #185
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85895539
Dus dit is nu de docentenkamer :P

* Maraca schuift aan en pakt een kop koffie.

Volgende week begin ik met een eenjarige docentenopleiding :) (heb namelijk al een bachelordiploma). Kijk er erg naar uit!
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_85895754
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 00:04 schreef Maraca het volgende:
Dus dit is nu de docentenkamer :P

* Maraca schuift aan en pakt een kop koffie.

Volgende week begin ik met een eenjarige docentenopleiding :) (heb namelijk al een bachelordiploma). Kijk er erg naar uit!
is dat de tweedegraads kopopleiding? met alleen een BA kun je geen 1egraads in 1 jaar halen toch?

ik weet nog steeds nauwelijks wat ik moet doen en ik word er nerveus van. de vrouw die ik vervang heeft niet echt aan mij dingen overgedragen, alleen via anderen, en die snappen niet wat ik precies allemaal moet weten - de dingen die ik belangrijk vind hebben ze niet onthouden...

nou ja, ik ga morgen bespreken met een collega en dan ga ik daarna wel nog mailen met de vrouw die ik blijkbaar vervang (wist ik niet dat ik haar zo duidelijk vervang, anders had ik al eerder contact opgenomen) vind t ergens ook wel een beetje gek dat ze niks aan mij gemaild heeft :@ we hebben wel handjes geshcud voor de vakantie....
Kwak
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 00:17:28 #187
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85896029
Tweedegraads kopopleiding inderdaad :Y
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_85899668
Ah, de lerarenkamer, ik meld me ook even :) Gisteren begonnen, introductie eerstejaars, vanaf volgende week 24 uur voor de klas. En ik vind het best eng want stroom in vanuit een heel ander vak en heb nog nooit voor de klas gestaan. Ga deze week maar gebruiken om mijn collega's lastig te vallen met mijn waslijst aan vragen!
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_85900575
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 00:09 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

is dat de tweedegraads kopopleiding? met alleen een BA kun je geen 1egraads in 1 jaar halen toch?

Met een universitaire bachelor kun je natuurlijk wel een eerste graad halen in een master. Dat kan op 2 manieren: de eenjarige opleiding na een (vakinhoudelijke) master of de 2 jarige opleiding na de bachelor. Dat laatste heb ik gedaan.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:15:26 #190
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85914338
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 07:08 schreef josja het volgende:
Ah, de lerarenkamer, ik meld me ook even :) Gisteren begonnen, introductie eerstejaars
Welkom :W

quote:
vanaf volgende week 24 uur voor de klas. En ik vind het best eng want stroom in vanuit een heel ander vak en heb nog nooit voor de klas gestaan.
Ah, nog iemand met dit plan. :9
Gaat het hier om een stage, vervanging of om eigen uren? Ben benieuwd hoe dat gaat.

Ik vergelijk het een beetje met in een auto stappen en de autosnelweg oprijden. Alleen, je hebt geen idéé hoe de auto werkt... Succes! ^O^
.
pi_85915135
Hoe kom je eigenlijk voor de klas te staan als je nooit vakken als didactische vaardigheden hebt gehad? Welke school neemt je dan überhaupt aan als docent? Er moet wel een chronisch lerarentekort zijn daarvoor. En zo erg is het toch ook weer niet?
pi_85915173
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Welkom :W
[..]

Ah, nog iemand met dit plan. :9
Gaat het hier om een stage, vervanging of om eigen uren? Ben benieuwd hoe dat gaat.

Ik vergelijk het een beetje met in een auto stappen en de autosnelweg oprijden. Alleen, je hebt geen idéé hoe de auto werkt... Succes! ^O^
Eigen uren maar liefst :P Een beetje begeleiding was leuk geweest, vooralsnog loop ik overal zelf achteraan te rennen en heb ik nog werkelijk geen idee hoe ik mijn lessen ga inkleden.. :o
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_85915225
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:34 schreef josja het volgende:

[..]

Eigen uren maar liefst :P Een beetje begeleiding was leuk geweest, vooralsnog loop ik overal zelf achteraan te rennen en heb ik nog werkelijk geen idee hoe ik mijn lessen ga inkleden.. :o
Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.
pi_85915329
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:33 schreef Desunoto het volgende:
Hoe kom je eigenlijk voor de klas te staan als je nooit vakken als didactische vaardigheden hebt gehad? Welke school neemt je dan überhaupt aan als docent? Er moet wel een chronisch lerarentekort zijn daarvoor. En zo erg is het toch ook weer niet?
Ik ben aangenomen als instructeur, wilde na jaren in het bedrijfsleven de overstap naar het onderwijs maken. Wil mijn bevoegdheid uiteraard wel gaan halen, maar vooralsnog ben ik vanaf maandag direct voor de klas geplaatst.
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:37:59 #195
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85915341
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:35 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.
Zoiets heet een kopopleiding :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:46:39 #196
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85915743
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:35 schreef Desunoto het volgende:
Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.
Ik ben normaal gesproken altijd best positief ingesteld, maar ik vind dit inderdaad echt absurd.
Er moet toch op z'n minst begeleiding zijn. Kennis van de didaktiek is zó ontzettend belangrijk.
Hoe ben je je nu dan aan het voorbereiden, als ik vragen mag?


quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:37 schreef josja het volgende:
Ik ben aangenomen als instructeur, wilde na jaren in het bedrijfsleven de overstap naar het onderwijs maken. Wil mijn bevoegdheid uiteraard wel gaan halen, maar vooralsnog ben ik vanaf maandag direct voor de klas geplaatst.
Een instructeur is toch iemand die de klas begeleidt of opvangt bij lesuitval, toch?
.
pi_85915873
Oké, een kopopleiding. Maar dan nog lijkt het me verstandig (niet alleen voor jezelf maar ook voor de school en zeker voor de leerlingen) om die eerst volledig af te ronden voordat je full-time voor de klas gaat staan.
pi_85916012
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik ben normaal gesproken altijd best positief ingesteld, maar ik vind dit inderdaad echt absurd.
Er moet toch op z'n minst begeleiding zijn. Kennis van de didaktiek is zó ontzettend belangrijk.
Hoe ben je je nu dan aan het voorbereiden, als ik vragen mag?
[..]

Een instructeur is toch iemand die de klas begeleidt of opvangt bij lesuitval, toch?
Ik vind het ook niet echt bijzonder goed geregeld hoor, ben wel bezig om een begeleider te regelen. Maar het is introductieweek en dus druk druk druk... Qua voorbereiding, ik bestudeer de lesstof, praat met docenten en ben toetsplannen en kwalificaties aan het doornemen. Heb gelukkig erg behulpzame collega's, dat is wel prettig.
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:52:46 #199
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85916035
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:49 schreef Desunoto het volgende:
Oké, een kopopleiding. Maar dan nog lijkt het me verstandig (niet alleen voor jezelf maar ook voor de school en zeker voor de leerlingen) om die eerst volledig af te ronden voordat je full-time voor de klas gaat staan.
Ik moet hem zelf wel volledig afronden voordat ik fulltime voor de klas ga staan. In de tussentijd loop ik stage :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:56:37 #200
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85916197
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:52 schreef josja het volgende:
Ik vind het ook niet echt bijzonder goed geregeld hoor, ben wel bezig om een begeleider te regelen. Maar het is introductieweek en dus druk druk druk... Qua voorbereiding, ik bestudeer de lesstof, praat met docenten en ben toetsplannen en kwalificaties aan het doornemen. Heb gelukkig erg behulpzame collega's, dat is wel prettig.
Ah okee. Succes er mee dan :) Om welke klassen gaat het?
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')