abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 6 oktober 2010 @ 07:44:46 #101
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_87235313
Niet echt een kookvraag, maar toch:
Een poosje terug heb ik een hartige taart in de vriezer gestopt. Nu heb ik van de week voor het eerst een stukje opgewarmd, maar dat was geen groot succes: de smaken waren ok, maar de bovenkant werd een beetjecdroog (nog wel te doen) en de bodem was echt smerig... Veel te zacht!
Wat is nou de beste manier om zo'n taart op te warmen. Eerst laten ontdooien? In kleinere stukjes? In folie? Op z'n zijkant? Oven stevig voorverwarmen?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 19:03:14 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87256479
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 07:44 schreef Hik het volgende:
Niet echt een kookvraag, maar toch:
Een poosje terug heb ik een hartige taart in de vriezer gestopt. Nu heb ik van de week voor het eerst een stukje opgewarmd, maar dat was geen groot succes: de smaken waren ok, maar de bovenkant werd een beetjecdroog (nog wel te doen) en de bodem was echt smerig... Veel te zacht!
Wat is nou de beste manier om zo'n taart op te warmen. Eerst laten ontdooien? In kleinere stukjes? In folie? Op z'n zijkant? Oven stevig voorverwarmen?
Hij zal bevroren en opgewarmd natuurlijk nooit zo goed smaken als vers. En ik kan je vraag niet echt beantwoorden, anders dan dat je hem waarschijnlijk beter rauw kan invriezen en dan afbakken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 10:20:25 #103
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_87275790
Hmmm... balen. Nee, dat-ie niet zo goed zou smaken als vers wist ik vooraf natuurlijk. Ben ook niet zo'n invriezer normaal, maar met de laatste loodjes zwangerschap leek het handig.

Hoe zou jij zoiets rauw invriezen dan? Gewoon met los ei en al?!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_87314499
Rauw invriezen gaat meestal niet.
Wat je het beste kan doen is eerst laten ontdooien.
Dan de oven in doen voor 15min.

Het allerbeste is om hem half te bakken. Dus je ei is dan wel gestold maar hij is nog niet mooi bruin.
Dan invriezen. Stuk eruit halen. Laten ontdooien. (Beste is om de avond ervoor stuk eruit halen en in de koelkast leggen). Oven weer opwarmen. Stuk erin en wachten tot hij goed warm en bruin is.
GL!
pi_87318029
Hallo Piet. Heeft u misschien een goed basis recept voor rode wijn saus? Ik heb al vele recepten geprobeerd, maar ik krijg het maar niet voor elkaar een fatsoenlijke saus op tafel te zetten.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 13:14:02 #106
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87319957
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 12:06 schreef FigureBirdStars het volgende:
Hallo Piet. Heeft u misschien een goed basis recept voor rode wijn saus? Ik heb al vele recepten geprobeerd, maar ik krijg het maar niet voor elkaar een fatsoenlijke saus op tafel te zetten.
Weet je hoe je een fond maakt?
Vriendje Karper schreef het mooi op
quote:
Op zondag 12 september 2004 00:20 schreef karper het volgende:
knip

Bruine kalsfond/fond de veau lié

Voor 10 liter fond

Ingrediënten :
1 kilo Schenkelvlees
6 kilo kalfsbeenderen
500 gram boqeut garni
3 gram tijm
6 gram gekneusde peperkorrels
2 laurierbladeren
15 liter water

Materialen:
-Slee voor in de oven
-snijplank
-koksmes
-3 bekkens
-1 afvalbak
-bolzeef of schuimspaan

Werkwijze:
1.was de ingrediënten voor het booqeut garni.
2.snij het boqeut en doe deze in een bekken
3.pinceren de kalsbeenderen en schenklevlees
4.leg de beenderen en de schenkel in de pan en giet hier de 12 liter koud water over.
5.breng het geheel tegen de kook aan en schuin af met een bolzeef of een schuimspaan
6.voeg de kruiden en het bouqet garni toe
7.laat dit inkoken tot 10 liter
8.Passeren de fond
9.eventueel helder maken met een clarierfieq mocht dit nodig zijn

-aanvullende info:
fond gebruik je voor sauzen deze bruine kalfsfond gebruik je voor sauzen die donker moeten zijn denk hier bij aan stroganoff saus

halve fles rode wijn langzaam inkoken tot 1/3 met een blaadje laurier, paar korrels peper, verse groene kruiden.
Door een zeef halen en Fond Brun toevoegen, 200 cc ongeveer en binden met een sausbinder van jouw voorkeur. Afsmaken met peper en zout. Vuur uitzetten en een stevige kluit boter toevoegen (geen margarine dus)
Boter laten smelten in de warmte van de saus en hem dan voorzichtig door de saus wentelen door de steelpan te bewegen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87323136
Bedankt! Lijkt me goed te doen, dus binnenkort even proberen.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 15:04:07 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87323996
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 14:39 schreef FigureBirdStars het volgende:
Bedankt! Lijkt me goed te doen, dus binnenkort even proberen.
Voor alle duidelijkheid, fond duurt wel ff voor je het hebt, maar gelukkig kan je het in grote hoeveelheden maken en invriezen. Je kan het verder inkoken tot een glace bijvoorbeeld en dan in ijsblokjesvormen invriezen. Altijd een paar klontjes bij de hand voor een saus.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87330502
Wat je ook kan doen is een standaard rode wijn reductie maken, is heel simpel en toch smakelijk. Afgekeken van Michel Roux jr:

Fles rode wijn met 2 gesnipperde shallotten en 2 laurierblaadjes inkoken tot ongeveer 1/10e (is dan al beetje dikkig), zeven en dan boter toevoegen tot ie een mooie glans krijgt.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 18:25:30 #110
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87330579
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 18:22 schreef pwned het volgende:
Wat je ook kan doen is een standaard rode wijn reductie maken, is heel simpel en toch smakelijk. Afgekeken van Michel Roux jr:

Fles rode wijn met 2 gesnipperde shallotten en 2 laurierblaadjes inkoken tot ongeveer 1/10e (is dan al beetje dikkig), zeven en dan boter toevoegen tot ie een mooie glans krijgt.
Kan ook.
Maar die met een fond smaakt beter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87330683
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kan ook.
Maar die met een fond smaakt beter.
O, daar ben ik ook zeker van hoor :) Het is een alternatief voor mensen die geen zin/tijd hebben om een fond te maken (fond van de supermarkt vind ik persoonlijk niet heel smakelijk).
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 18:32:22 #112
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87330813
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 18:28 schreef pwned het volgende:

[..]

O, daar ben ik ook zeker van hoor :) Het is een alternatief voor mensen die geen zin/tijd hebben om een fond te maken (fond van de supermarkt vind ik persoonlijk niet heel smakelijk).
Helemaal waar, maar mensen die geen zin/tijd hebben of moeite wensen te doen voor lekker eten zullen het alleen maar ervaren als ze een keer echt goed uit eten gaan.
Maar goed, de meeste mensen wordt sowieso al heel vroeg eenheidssmaak aangeleerd.
Daarom smaken alle kant en klaar sauzen naar Maggie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87352306
quote:
Op zondag 26 september 2010 19:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik kook de mais altijd eerst voordat ik hem grill, en daarna pas boter erop. Waarom wil je er suiker op? Lijkt mij helemaal niets, maar als je dat wilt, kook de maiskolf, kort uitdruipen en dan heet snel daarna door een bord suiker rollen, de suiker smelt dan en vormt een plakkerige laag op de kolf.
Als je hem dan grillt verbrand de suiker gedeeltelijk en heb je verbrande caramel op je mais,
Je kan ook boter met suiker tot een creme slaan, en dan na het grillen op de mais aanbrengen.
Ik blijf het een smerig idee vinden.
Nee, dat dat is heerlijk! Althans, dat vind ik dan. Zo kregen wij vroeger altijd onze maiskolven, koken/bbq, en daarna lekker boter + suiker erover.

Met zeezout is overigens ook lekker idd :9

En piet, die laatste opmerking snap ik wel, maarre... moeite willen doen voor eten en ALTIJD zin en tijd hebben om fond te maken zijn twee verschillende dingen. Wij maken bijv altijd zelf bouillon e.d., en steken graag tijd in koken. Maar als ik vandaag bedenk dat ik morgen zin heb in rode wijnsaus, maar geen tijd voor het maken van fond is de versie zonder fond natuurlijk best een optie. Bovendien moet het maar net in je budget passen op dat moment om zoveel vlees aan te schaffen.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:42:41 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87352373
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:40 schreef cinnamon_M het volgende:

En piet, die laatste opmerking snap ik wel, maarre... moeite willen doen voor eten en ALTIJD zin en tijd hebben om fond te maken zijn twee verschillende dingen. Wij maken bijv altijd zelf bouillon e.d., en steken graag tijd in koken. Maar als ik vandaag bedenk dat ik morgen zin heb in rode wijnsaus, maar geen tijd voor het maken van fond is de versie zonder fond natuurlijk best een optie. Bovendien moet het maar net in je budget passen op dat moment om zoveel vlees aan te schaffen.
dat weet ik, maar ga geen prefab promoten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87358170
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

dat weet ik, maar ga geen prefab promoten.
Nee ok, ik ook niet direct. Mee eens. Ging mij ook niet zozeer om de kant-en-klaar fond, meer om de optie eens een rode wijnsaus zonder fond te maken.

Al kan kant-en-klare fond misschien nog wel een goede tussenstap zijn voor iemand die net begint met koken. Heb het zelf ook wel eens gebruikt (al vond ik het idd wel wat tegenvallen toen. Teveel zout, te weinig smaak).

Wat is eigenlijk jouw achtergrond qua koken, piet? Horeca-ervaring of groot privé liefhebber?

[ Bericht 35% gewijzigd door cinnamon_M op 09-10-2010 16:22:40 ]
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 16:27:19 #116
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87358349
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 16:17 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Nee ok, ik ook niet direct. Mee eens. Ging mij ook niet zozeer om de kant-en-klaar fond, meer om de optie eens een rode wijnsaus zonder fond te maken.

Al kan kant-en-klare fond misschien nog wel een goede tussenstap zijn voor iemand die net begint met koken. Heb het zelf ook wel eens gebruikt (al vond ik het idd wel wat tegenvallen toen. Teveel zout, te weinig smaak)..

Wat is eigenlijk jouw achtergrond qua koken, piet? Horeca-ervaring of groot privé liefhebber?
Beide, ben 10 jaar kok geweest in eetcafé, restaurant, cruise schepen, heb zo mijn studie betaald en daarvoor en daarna aan de kost gekomen. Tot mijn 28ste ongeveer, toen vond ik het nodig eens wat anders te gaan doen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87358528
Kijk, vandaar die opgebouwde kennis ;)
Had je studie dan ook wat met koken te maken? Of juist niet?
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 16:50:24 #118
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87358848
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 16:36 schreef cinnamon_M het volgende:
Kijk, vandaar die opgebouwde kennis ;)
Had je studie dan ook wat met koken te maken? Of juist niet?
Cognitieve AI en Filosofie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87475231
ik heb even wat vraagjes over zelf pate maken. niet zozeer het recept alswel het proces. weet je een handige manier om zonder speciale patevorm wel praktisch te werk te gaan? ik had begrepen dat de pate onaangebroken wel een jaar houdbaar is in de koelkast, klopt dat? en hoe zit het met wel aangebroken? kan je de pate (eventueel aangebroken) in de vriezer bewaren?

bvd :*
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_87483315
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Cognitieve AI en Filosofie
Das wel heel wat anders! Wel erg interessant, overigens... (ook filosofie gestudeerd, nu RM politieke filosofie). Doe je nu iets in de richting van je studie?

OT: ik heb voor pate eens een kleine cakevorm gebruikt. Was de eerste keer dat ik het maakte, en niet helemaal geslaagd (maar dat had andere oorzaken dan de vorm ;)). Je hebt wel iets nodig voor bovenop de pate (gewicht). Meer weet ik er eerlijk gezegd ook niet over, dus ben benieuwd naar de verdere antwoorden.. ;)
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  woensdag 13 oktober 2010 @ 06:15:14 #121
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87484761
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 22:05 schreef simmu het volgende:
ik heb even wat vraagjes over zelf pate maken. niet zozeer het recept alswel het proces. weet je een handige manier om zonder speciale patevorm wel praktisch te werk te gaan? ik had begrepen dat de pate onaangebroken wel een jaar houdbaar is in de koelkast, klopt dat? en hoe zit het met wel aangebroken? kan je de pate (eventueel aangebroken) in de vriezer bewaren?

bvd :*
Zelfgemaakte pate zou ik snel opeten, niet bewaren. De structuur zal niet mooier worden in de vriezer. En de vorm, ach, gebruik een puddingvorm of kleine cakevorm en aluminiumfolie voor het afdekken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87701156
Ik heb een vraag over dingen aanbraden dan wel fruiten. Ik kom vele volgordes tegen in recepten en ik raak een beetje verward. Ik vraag me af of het er eigenlijk toe doet in welke volgorde je dingen in de pan smijt. Wat voor invloed hebben diverse volgordes op de smaak?

Ik wil morgen een stoofpot maken met o.a. ui, spekjes, tijm en riblappen. Wat zou jij aanraden? Moet ik eerst de riblappen aanbraden en dan de rest erbij gooien? Moet ik eerst de riblappen aanbraden, dan het vlees even uit de pan halen en in het vet de ui, spekjes en tijm fruiten om vervolgens weer het vlees erbij te doen? Moet ik eerst de ui, spekjes en tijm fruiten en daarna het vlees aanbraden? Moet tijm vroeg al erbij worden gegooid of moet dat veel later pas wanneer er vocht bij komt? Zou ik ook met de spekjes kunnen beginnen en in het vet de rest fruiten dan wel aanbraden zodat ik geen olie nodig heb?

Zoveel mogelijkheden :P
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 06:33:35 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87701495
Spek bakken, eruit nemen
Vlees braden, goed afgedept en het lekker bruin braden.
Daarna de rest.
Thijm hoef je niet te fruiten. Ui op laag vuur, moet niet verbranden maar langzaam carameliseren.
Dan blussen met rode wijn en langzaam sudderen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 08:59:07 #124
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_87702457
@ blacktulip: kijk ook eens in het het stoofpottentopic in CUL O+
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_87711241
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 06:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Spek bakken, eruit nemen
Vlees braden, goed afgedept en het lekker bruin braden.
Daarna de rest.
Thijm hoef je niet te fruiten. Ui op laag vuur, moet niet verbranden maar langzaam carameliseren.
Dan blussen met rode wijn en langzaam sudderen.
Dankjewel *)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')