abonnement Unibet Coolblue
pi_83712258
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 07:45 schreef Leipo666 het volgende:
@Vonkenboer: hoe oud zijn je lampen? de meeste T8 lampen verliezen na een jaar veel van hun lichtsterkte. je merkt het zelf pas als je de lamp vervangt, maar je planten merken het natuurlijk al die tijd al.
daarnaast: heb je reflectoren?
volgens mij klopt dat niet meer hoor. vroeger was dat een probleem met TL lampen, maar tegenwoordig niet meer. misschien bij de wat minder gangbare lampen, maar normale 830/840/865 TL's hebben er geen last meer van.
pi_83713635
Ik heb een tijd terug begrepen dat de laatste het eerste jaar 10% vermogen verliezen, en daarna gaat het echt heel geleidelijk en langzaam.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:49:09 #228
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_83717873
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 13:01 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Kijk, hier kunnen we wat mee.
Let er wel op dat guppy's heel hard kweken. 2 vrouwen en 1 man resulteert binnen de kortste keren voor tig jonkies )

Wil je een dicht begroeide bak, of juist veel lage planten?

Als achtergrond plant zou je cabomba / Elodea densa (waterpest) kunnen nemen.
Een wat stevigere plant is ook mooi in de achtergrond (qua kleur mooi voor het contrast); Gymnocoronis spilanthoides.
Deze groeit zelfs met weinig licht erg mooi, en zelfs boven het water oppervlakte groeit ie door. Je kan deze steeds afknippen als ie te groot wordt (als je stekjes wilt, kun je deze komen ophalen, gezien het feit dat ik 2x per week de stekken knip en anders weggooi)

Belgisch groen is idd een snelle plant. Heb er ook nog staan.

Als kleinere plant zou je een 'cryptocoryne' kunnen nemen. Deze zijn er in 100den soorten, dus gewoon kijken wat je mooi vind. Voordeel; het blijft laag, maar ontzettend mooi en het groeit vooral in de breedte.

Als je kienhout in je aquarium doet, zou je daar een Microsorium pteropus (Javavaren) op kunnen binden met visdraad. Binnen een week of 2 kun je de draad loshalen (of laten zitten ) en dan is de javavaren vastgegroeid.

Anubias soorten kun je ook op steen/hout binden. Past zich ook erg makkelijk aan.

Vallisneria zou je kunnen nemen. Als je een wat langere wil zou je een Vallisneria Spiralis kunnen nemen. Wil je een wat kleinere versie, neem dan de Vallisneria Nana. Die blijft wat kleiner, maar je kan ze allen gewoon afknippen, en het groeit gewoon weer aan.

Vallisneria Gigantea moet je iig NOOIT nemen in een kleine bak, want dat wordt echt heel groot haha.
Zelf heb ik in mijn 600liter bak de vallisneria spiralis in de achtergrond staan, maar die wordt echt meer dan een meter als ik em flink z'n gang laat gaan. Volgens boeken zou die maar 50cm worden, maar dat is dus niet zo mits ie genoeg voeding krijgt. MAAR, als je em afknipt groeit ie weer gewoon weer aan.

Dit is slechts een kleine greep uit alle mogelijkheden. Mocht je iets tegenkomen en twijfelen; vraag het even. Maar dit zijn veel gebruikte planten bij beginners.

Grindbodem + vloeibare voeding is goed. Je kan voor bijvoorbeeld de crypto (cryptocorne) en de Gymnocoronis spilanthoides nog een kleinbolletje in de bodem stoppen. JBL levert deze kant en klare bollen. De planten zullen je dankbaar zijn

Vloeibare voeding is voor planten erg goed, maar Javavaren, Vallisneria en de Anubias halen hun voeding eigenlijk puur uit het water. Dus vloeibare voeding is een goed iets.

Tetra's, guppen, platy's zijn makkelijke vissen. Platy's en guppen kweken vrij makkelijk, dus daar moet je even rekening mee houden. Jonge rode+gele platy's heb ik nog wel zitten voor je, als je daar tzt interesse in hebt. Als bodemvis kun je eens kijken naar corydora. Verder raad ik je aan om eens rond te kijken wat je zou willen, en stel je vragen als je twijfelt of meer info erover wilt.
Sorry voor de late reactie! Een ziekenhuisopname van een van mijn naasten gooide roet in het eten . Desalniettemin bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb vorige week donderdag mijn aquairum opgehaald. Ik heb meteen een zak donker grind meegenomen. De betreffende verkoper raadde mij aan om een voedingsbodem te gebruiken omdat dit erg in de kosten scheelt en maar weinig planten de voeding uit het water halen. Dit klonk mij raar in de oren aangezien ik op vele fora's lees dat er een scala aan planten bestaat die hun voeding uit het water halen. O.a. in jouw reactie lees ik dat er genoeg planten zijn die hun voeding uit het water halen. Ik heb de voedingsbodem dus even gelaten voor wat het is....

Wat betreft de vloeibare plantenvoeding. Wat kunnen jullie mij aanraden? Ik hoor goede verhalen over ProFito van Easylife. http://www.easylife.nl/ne(...)odukten/profito.html

Wanneer ik terug ben van vakantie wil ik mijn aquarium gaan inrichten, en tevens ook de planten en een stuk hout hout kopen. Ik wil dit doen bij www.aquarium-planten.com Hebben jullie ervaringen met deze webshop?
Ik zie dat ze daar verschillende soorten kienhout hebben. http://www.aquarium-planten.com/?page=showcat&category_id=74 Mijn voorkeur gaat uit naar het Mopani hout. Moet ik nog ergens rekening mee houden bij het uitkiezen van het hout?

Daarnaast ben ik opzoek naar een achtergrond voor mijn aquarium. Ik wil het nu nog simpel houden. Ik zat te denken om zwarte/donkere folie aan de buitenkant te plakken. Iemand enig idee waar ik dat vandaan kan halen of anders kan oplossen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Stinosss op 06-07-2010 12:55:56 ]
pi_83718072
voedingsbodem is leuk....voor een jaartje. daarna gaat hij rotten en moet hij eruit (hele bak overhoop dus). de meeste planten doen het prima op alleen profito, maar sommige kun je ook wat plantenvoedingstabletjes tussen de wortels geven.

ik heb ooit een voedingsbodem gehad: nooit meer! meer last van gehad dan profijt (denk aan: plantje eruittrekken, voedingsbodem komt mee en vervuilt de bak, lekker veel algen daarna...)

hout zou ik altijd in een winkel kopen waar ik het kan zien. dan kun je tenminste een mooi stuk uitzoeken wat je zelf mooi vind

folie achter je aquarium wordt nooit mooi (luchtbellen enzo), mijn bakken zijn aan de achterkant beschilderd met schoolbordenverf
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:03:34 #230
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_83718426
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:55 schreef Leipo666 het volgende:
voedingsbodem is leuk....voor een jaartje. daarna gaat hij rotten en moet hij eruit (hele bak overhoop dus). de meeste planten doen het prima op alleen profito, maar sommige kun je ook wat plantenvoedingstabletjes tussen de wortels geven.

ik heb ooit een voedingsbodem gehad: nooit meer! meer last van gehad dan profijt (denk aan: plantje eruittrekken, voedingsbodem komt mee en vervuilt de bak, lekker veel algen daarna...)

hout zou ik altijd in een winkel kopen waar ik het kan zien. dan kun je tenminste een mooi stuk uitzoeken wat je zelf mooi vind

folie achter je aquarium wordt nooit mooi (luchtbellen enzo), mijn bakken zijn aan de achterkant beschilderd met schoolbordenverf
Duidelijk dus geen voedingsbodem!
Ik ga hier eens in de buurt kijken of ik een leuke aquariumzaak kan vinden die hout verkoopt. :-)

Schoolbord verf is een goede tip! Het is echter meteen zo 'definitief'. Ik neem aan dat je het er niet meer af kunt krijgen?
  Official ESF Kreviewer dinsdag 6 juli 2010 @ 13:23:14 #231
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_83719297
Ik heb wel een voedingsbodem. Maar dat is meer omdat ik niet wist dat het zo'n gedoe was om het elk jaar te verversen (hadden ze me wel verteld).
pi_83719366
ik doe in het begin gewoon wat van die plantenbolletjes en verder ga ik gewoon provito doen idd.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_83720492
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:03 schreef Stinosss het volgende:

[..]

Schoolbord verf is een goede tip! Het is echter meteen zo 'definitief'. Ik neem aan dat je het er niet meer af kunt krijgen?
glaskrabbertje bij de bouwmarkt halen en het is er zo weer af
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_83723956
Stinosss, sterkte met de naasten in de familie.

Geldbesparende tip; koop of bij aquaplantsonline of bij zooplus (weet ff snel niet welke nu goedkoper was) de profito in 500ml verpakking. Scheelt je zelfs met verzendkosten erg veel geld tegenover een lfs

Ik heb er zelf wel een voedingsbodem in zitten, maar tot op heden nog nooit geen problemen mee gehad. Misschien komt het dat ik soms de bodem afhevel, waardoor ik gedeelte voedingsbodem mee zuig, en uiteindelijk overal kleibolletjes bij steek
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_83724077
Als ik zand in mijn aquarium wil... kan ik dan bepaald zand bij de doe-het-zelfzaak kopen?
En wat voor zand is dat dan? Gewoon metselzand?

Ik heb nu wel afgerond grond voor mijn Corydoras, maar ik denk dat ze zand 100x beter vinden.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_83724646
Metselzand wordt vaker gebruikt en is geschikt.
Filterzand is nog handiger, en kost ook bijna niks. Dat is verkrijgbaar bij leveranciers van zwembaden etc..

Wel is aan te raden om het echt heeeeeeeeeel goed te spoelen ivm stof en andere troep, maar dat moet je met grind ook gewoon

en regelmatig even woelen, omdat het zand anders dichtslibt en er ook vanalles gaat rotten..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_83724786
en heel handig met zandbodem: torenslakken/puntslakken: die woelen de bodem lekker om en verplaatsen vuil ook naar de wortels van je planten zodat die dit kunnen gebruiken
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 6 juli 2010 @ 16:17:50 #238
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_83727250
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 15:05 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Stinosss, sterkte met de naasten in de familie.

Geldbesparende tip; koop of bij aquaplantsonline of bij zooplus (weet ff snel niet welke nu goedkoper was) de profito in 500ml verpakking. Scheelt je zelfs met verzendkosten erg veel geld tegenover een lfs

Ik heb er zelf wel een voedingsbodem in zitten, maar tot op heden nog nooit geen problemen mee gehad. Misschien komt het dat ik soms de bodem afhevel, waardoor ik gedeelte voedingsbodem mee zuig, en uiteindelijk overal kleibolletjes bij steek
Ik was al bekend met aquaplantsonline, maar zooplus is nieuw voor mij. Ze hebben in ieder geval leuke aanbiedingen!
Ik kan niet wachten om te beginnen met mijn aquarium! Helaas ( ) moet ik eerst nog op vakantie .
Hoe testen jullie doorgaans het water? Ga je naar de aquariumzaak om het daar te testen of heb je zelf een test-setje?

[ Bericht 0% gewijzigd door Stinosss op 06-07-2010 16:37:01 ]
  dinsdag 6 juli 2010 @ 16:18:15 #239
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_83727281
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:50 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

glaskrabbertje bij de bouwmarkt halen en het is er zo weer af
Hmm, oke! Ik ga er eens over nadenken.
pi_83727467
Ik ga overigens ook voor een metselzand bodem
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_83728244
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 16:17 schreef Stinosss het volgende:

[..]
Hoe testen jullie doorgaans het water? Ga je naar de aquariumzaak om het daar het testen of heb je zelf een test-setje?
Ik heb een testkoffer van JBL (testlab)
Daarin zitten de meeste testen.
Voor tussendoor heb ik de teststrips, maar dat is maar voor een globale meing.
Sinds het allemaal zonder problemen draait test ik maar weinig eerlijk gezegd.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 6 juli 2010 @ 18:46:47 #242
170462 Stinosss
You can see a lot by just look
pi_83733911
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 16:37 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Ik heb een testkoffer van JBL (testlab)
Daarin zitten de meeste testen.
Voor tussendoor heb ik de teststrips, maar dat is maar voor een globale meing.
Sinds het allemaal zonder problemen draait test ik maar weinig eerlijk gezegd.
Oke. Zover als ik weet test mijn aquariumzaak het water gratis, voorlopig hou ik het daar bij.

Ik heb nog een vraagje wat betreft mijn pompje. De uitlaat van het pompje komt op dit moment boven het water uit. Ik kan hem echter ook instellen dat de uitlaat onder het wateroppervlak zit. Dit is een namelijk een stuk geruislozer heeft dit effect op de waterkwaliteit o.i.d of maakt het niets uit?
pi_83735892
Maakt voor de waterkwaliteit niet uit
Het enige voordeel dat je nu hebt is dat er meer zuurstof in het water komt, maar echt een noemenswaardig verschil is het niet.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_83766345
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 15:21 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Metselzand wordt vaker gebruikt en is geschikt.
Filterzand is nog handiger, en kost ook bijna niks. Dat is verkrijgbaar bij leveranciers van zwembaden etc..

Wel is aan te raden om het echt heeeeeeeeeel goed te spoelen ivm stof en andere troep, maar dat moet je met grind ook gewoon

en regelmatig even woelen, omdat het zand anders dichtslibt en er ook vanalles gaat rotten..
Ah oke, bedankt.
Het zal wel een meerjarenplan worden
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Moderator woensdag 7 juli 2010 @ 18:35:46 #245
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_83773653
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 07:45 schreef Leipo666 het volgende:
@Vonkenboer: hoe oud zijn je lampen? de meeste T8 lampen verliezen na een jaar veel van hun lichtsterkte. je merkt het zelf pas als je de lamp vervangt, maar je planten merken het natuurlijk al die tijd al.
daarnaast: heb je reflectoren?

misschien kun je een extra T5 lampje in je kap plaatsen? Je hebt van die setjes waarbij de VSA buiten het aquarium blijft en die nemen dan niet meer ruimte in in je kap dan de lamp zelf (zoals van arcadia). zo heb ik in mijn Juwel Rekord 110 een T8 erbij geplaatst zodat ik 3x 18w had en dit was voldoende icm co2 om eigenlijk elke plant goed te laten groeien. je zal btw ook wel 2x 15w bedoelen ipv 2x 35w


Mijn lichtkap is vrij smal omdat ik in de kap mijn topfilter heb zitten.


Plaatje van de lokale viswinkel waar ik mijn bak gekocht heb.

Ik heb dus geen ruimte in mijn lichtkap om een derde lamp te kunnen plaatsen en ik vind het zonde om nu onnodig in apparatuur voor het aquarium te investeren terwijl ik weet dat ik op termijn ga samenwonen en dan een groter aquarium wil van bijvoorbeeld 1,00 meter of 1,50 meter.

Er zitten standaard al reflectoren in de bak dus ook daar is geen winst te behalen.
Ik ben zelf in het dagelijks leven werkzaam als elektricien en geloof niet dat T8 lampen na een jaar al heel veel licht inleveren, je leest er wel veel verschillende verhalen op internet over. Maar met de huidige stand van de verlichtingstechniek mag dat eigenlijk niet voorkomen.
pi_83789894
Update ~

Het leek de goede kant op te gaan maar 2 soorten planten krijgen nu echt alg terwijl de echt groene planten niks hebben en goed groeien, hier wat foto's

Zie de rode/cognac planten met alg




Zie de andere planten die nergens last van hebben



Deze plant groeit EXTREEM snel

Zie de algen, iemand een oplossing wat ik kan doen nu ? De voeding lijkt goed, licht ook, co2 ook. Het valt me op dat alleen de langzaam groeiende planten algen hebben, wat kan ik veranderen zodat mijn mooiste planten groeien zonder alg ??

Ben een beetje moedeloos of zeggen jullie haal de langzaam groeiende planten eruit en neem alleen snelgroeiende planten.
pi_83794106
Zijn de waardes van je water niet veranderd? Want normaal krijg je alg bij een verstoord water evenwicht.
Easycarbo rechtstreeks op de plant spuiten met een spuit zal ervoor zorgen dat de alg afsterft, maar beter nog ga je kijken wat de oorzaak hiervan is.

Alle langzaam groeiende planten eruit is natuurlijk geen optie
Hoeveel plantenvoeding geef je? Want als je teveel geeft, heeft alg een grotere kans natuurlijk.


Bij mij merk ik nu dat ik zelfs op de raam amper alg krijg. Heel af en toe (+- om de 2 a 3 weken) moet ik even met de boener over mijn raam, omdat er wat puntjes op zitten, verder nergens last van eerlijk gezegd. En ik hoop dat dit zo blijft
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_83795152
ik heb dezelfde alg gehad vroeger in mijn kleine bak en dat lag er bij mij aan dat ik TE WEINIG vloeibare bemesting toevoegde. meet even wat je ijzer (Fe) waarde is: deze mag 1.0mg/l zijn
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_83798097
Te weinig, dat dacht ik al. Dit is mijn voedingsschema

http://pdfcast.org/pdf/plantenvoeding

Wat dingen zijn anders, ververs nu 1 x 50%
Voeg dagelijks 10ml Easy Carbo toe

wat zou eventueel te weinig zijn ?
pi_83798363
ten eerste zegt 10ml PO4 en 10ml NO3 niet zoveel als je de verhouding van het mengsel niet weet (25gram opgelost in 500ml of in 1 liter waterbijvoorbeeld). Kalium zit bij mij al bij het nitraat (tis tenslotte KNO3 wat ik daarvoor gebruik) en is dus niet nodig om extra aan te vullen.

daarnaast ben ik geen voorstander van het toevoegen van PO4: bij mij was een meetbare fosfaatwaarde juist de oorzaak van algen (oplopende PO4 waarde kwam dus door het tekort aan Fe/ijzer).

ik hou mijn fosfaat juist bewust als beperkende factor (minder dan 0,1mg/l) en heb dan geen last van algen. Fe op 1,0mg/l en NO3 op 5mg/l

daarnaast kun je zoveel toevoegen als je wil: als je niet meet zul je niet weten of je teveel of te weinig toevoegt ik kan dus vanalles gaan roepen over je schema, maar dat zou allemaal gelul zijn aangezien iedere bak een unieke combinatie van licht/planten/vissen is.

meten = weten
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')