abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 18 juni 2010 @ 15:12:55 #1
139330 TNA
For the stars that shine
pi_82982850
quote:
De Portugese schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur José Saramago is overleden. Hij is volgens zijn uitgever vandaag overleden, thuis op het Canarische eiland Lanzarote. Saramago kreeg de Nobelprijs in 1998. Hij is 87 jaar oud geworden.
Geweldige schrijver die tot op hoge leeftijd actief was. Vooral Blindness (Stad der Blinden) vond ik een prachtig boek

hij stond al in nws, maar dit forum leek me ook gepast
  Moderator vrijdag 18 juni 2010 @ 15:16:55 #2
42184 crew  DaMart
pi_82983090
'De stad der blinden' is zeker een prachtig boek! Ik heb het een paar maanden geleden nog gelezen.

En een iets uitgebreider artikel van nu.nl:
quote:
MADRID - De Portugese schrijver José Saramago, in 1998 onderscheiden met de Nobelprijs voor de Literatuur, is overleden.

© AFPHij overleed op Lanzarote, een van de Canarische eilanden, waar hij woonde. Dat heeft zijn Spaanse uitgever vrijdag bekendgemaakt.

Saramago was een invloedrijk schrijver en wordt algemeen gezien als de belangrijkste hedendaagse auteur uit Portugal. Zijn omvangrijke oeuvre bestaat uit poezie, proza, toneelstukken, memoires, korte verhalen en reisboeken.

Samarago was politiek actief en heeft eredoctoraten aan universiteiten in Spanje, Italie en Portugal. De overtuigde communist werd in 1922 geboren in het dorp Azinhaga, in de omgeving van Lissabon, de hoofdstad van Portugal.

De stad der blinden

In Nederland genoot hij vooral bekendheid dankzij de romans De stad der blinden (1998) en De stad der zienden (2005), Het stenen vlot (2002), Het verzuim van de dood (2006).

Saramago kampte volgens media in Portugal al geruime tijd met ademhalingsklachten en werd daarvoor in de afgelopen maanden een aantal keer opgenomen in ziekenhuizen.

De schrijver verliet Portugal in 1992 nadat bisschoppen zijn boek 'Evangelie volgens Jezus Christus' hadden bestempeld als godslasterlijk en de Portugese regering zijn kandidatuur voor een Europese literatuurprijs had ingetrokken. Saramago is 87 jaar geworden.
bron
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_94824554
Zo'n klein topicje voor zo'n groot schrijver ;(
Stad der blinden vond ik geniaal, Het verzuim van de dood zo mogelijk nóg genialer. Alleen vond ik het eind daarvan zo tegenvallen.
Hoe vinden we zijn stijl, met die enorm lange zinnen?
pi_94829707
Blindness moet ik ooit nog lezen, heb wel Seeing gelezen.

Fantastisch boek, moest er een beetje inkomen, maar op een gegeven moment kon ik het echt niet meer wegleggen. Die lange zinnen zijn even wennen, maar als je er in zit zijn die dialogen (iig van Seeing) geweldig. Hele bijzondere en mooi stijl heeft die man. Ga zeker nog meer van hem lezen, zeker omdat Seeing niet zijn meest bekende boek is, valt nog genoeg te genieten!
Demain, on roule
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')