abonnement Unibet Coolblue
pi_82929473


De vorige topics vind je hier: deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5, deel 6, deel 7, deel 8, deel 9, deel 10, deel 11, deel 12, deel 13, deel 14, deel 15, deel 16, deel 17, deel 18, deel 19, deel 20, deel 21, deel 22, deel 23, deel 24, deel 25, deel 26, deel 27, deel 28, deel 29, deel 30, deel 31, deel 32,

Meer informatie: wikipedia over de ov-chipkaart wikipedia over de Oyster-card (in gebruik in Londen) wikipedia over de Octopus-card (in gebruik in Hong Kong)

De website van TLS; het samenwerkingsverband om de ov-chipkaart in te voeren De officiële OV-chipkaartwebsite (van TLS) NS-website over de OV-chipkaart project website van TLS? De website over de OV-chipkaart voor studenten (beheerd door NS)

De website van Reizigersvereniging ROVER Het Dossier OV-Chipkaart op de ROVER-site Het Klachtenformulier van het OV-loket van ROVER, waar klachten over de OV-chipkaart of andere OV-klachten kunnen worden doorgegeven

Wat kun je doen als je bent vergeten uit te checken om je geld terug te krijgen?

leuke annecdotes over de ov_chipkaart

Op zoek naar een oplaadpunt? Google Maps met alle ophaal- en oplaadpunten

OP De OP vind je hier. Voeg wel steeds een link naar het net gesloten topic toe, onderaan bij "[NWS] Huidige reeks" (in de Wiki dus en dan kopiëren naar FOK!).
quote:
'Draagvlak OV-chipkaart slinkt'

Nederlanders zijn steeds minder enthousiast over de OV-chipkaart. Zo vindt nog maar 43 procent dat de kaart het reizen gemakkelijker maakt. In 2008 vond nog een meerderheid van 54 procent dat, blijkt uit de Vervoersmonitor 2010 van onderzoeksbureau Newcom. Voor het onderzoek zijn meer dan duizend mensen ondervraagd.

Nog maar 28 procent noemt de OV-chipkaart een eerlijk reissysteem. In 2008 vond nog 37 procent het systeem eerlijk. Slechts zeven procent gelooft dat zijn persoonsgegevens bij de chipkaart veilig zijn, ongeveer net zo veel als in 2008. Ook het percentage dat de kaart betrouwbaar noemt (elf procent) bleef nagenoeg gelijk. Maar twintig procent gelooft dat de kaart het reizen sneller maakt.

Terwijl de kaart volgend jaar in heel Nederland moet worden ingevoerd, geeft nog maar dertig procent aan zeer goed op de hoogte te zijn van hoe de kaart werkt. Dat is wel iets hoger dan in 2008, toen nog maar zeventien procent op de hoogte was.

De bekendheid van de kaart is wel toegenomen: 93 procent van de ondervraagden kent de kaart tegenover 88 procent in 2008. Ook is nu dertig procent van plan de kaart te kopen zodra hij in de eigen regio wordt ingevoerd, vergeleken met zeventien procent in 2008.
Goh, verrassend. Nu meer mensen met dit gedrocht (verplicht) te maken krijgen dat in eerste instantie al veel te duur was (meer dan 1 miljard euro) en reizen duurder maakt, heeft het minder draagvlak.

Zal de stekker eruit getrokken worden en krijgt Rotterdam en Amsterdam weer de papieren buskaart terug? Vast niet, want "nu is er al zoveel in geïnvesteerd, er is geen weg meer terug." Zo gaat dat altijd.

[ Bericht 26% gewijzigd door Frutsel op 20-06-2010 20:29:59 (OP + Wiki + TT gefixt) ]
  donderdag 17 juni 2010 @ 13:55:36 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_82929563
De overheid geeft nooit iets terug. Nu dus ook niet.
pi_82929701
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:55 schreef BasEnAad het volgende:
De overheid geeft nooit iets terug. Nu dus ook niet.
Dit dus .

En verder werkt die OV-chip perfect hier
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_82929725
Domme OV chipkaart. Voor mij is het gratis, want student, maar ik heb ook zo'n naamloze kaart met saldo gewoon om eens te proberen. Waar ik normaal 1,20 betaal voor een enkele reis, betaal ik met de OV-chip ruim 1,70. En overstapkaartjes zijn ook niet meer mogelijk, die kon je eerst voor 1,60 kopen als je binnen een uur terug ging, of over wilde stappen op een andere lijn.
  donderdag 17 juni 2010 @ 14:00:08 #5
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_82929803
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:58 schreef Sapstengel het volgende:
Domme OV chipkaart. Voor mij is het gratis, want student, maar ik heb ook zo'n naamloze kaart met saldo gewoon om eens te proberen. Waar ik normaal 1,20 betaal voor een enkele reis, betaal ik met de OV-chip ruim 1,70. En overstapkaartjes zijn ook niet meer mogelijk, die kon je eerst voor 1,60 kopen als je binnen een uur terug ging, of over wilde stappen op een andere lijn.

Nu kun je binnen 35 minuten overstappen zodat je niet nog eens het basistarief hoeft te betalen.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_82929825
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:58 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Dit dus .

En verder werkt die OV-chip perfect hier
Ik heb nog nooit iemand gehoord over een trein- of buskaartje die het niet naar behoren zou werken.
Voor degene die de OV-chipkaart zo graag wil, omdat het lastig en onhandig is met allemaal verschillende soorten papieren kaartjes: het is verstandig om met een begeleider te reizen, kennelijk heb je hulp nodig om fatsoenlijk te kunnen functioneren in deze maatschappij.
pi_82929886
Normaal moest ik met de metro een kaartje kopen voor 1,60 ( ja ook voor 1 halte óf 2 strippen afstempelen ) en nu betaal ik maar 0,40 cent voor de rit , dus een stuk eerlijker
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
  donderdag 17 juni 2010 @ 14:02:58 #8
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_82929992
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit iemand gehoord over een trein- of buskaartje die het niet naar behoren zou werken.
Voor degene die de OV-chipkaart zo graag wil, omdat het lastig en onhandig is met allemaal verschillende soorten papieren kaartjes: het is verstandig om met een begeleider te reizen, kennelijk heb je hulp nodig om fatsoenlijk te kunnen functioneren in deze maatschappij.


Ik ben niet echt een voorstander van de kaart. Het slaat uiteindelijk nergens op gezien we ook met papieren kaartjes prima kunnen betalen.
Maar wat jij zegt slaat natuurlijk nergens op. Het was inderdaad een rommeltje, wou je met de trein dan moest je weer apart kaartje kopen. Had je een kortingskaart moest je weer een ander kaartje kopen. Wou je met de bus dan moest je naar de supermarkt om een strippenkaart te halen.

Nu gaat dat allemaal automatisch. Het is wel handig, maar veel te duur geweest. Veel te weinig privacy en te duur qua tarief ook.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_82930002
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef Juicyhil het volgende:

[..]


Nu kun je binnen 35 minuten overstappen zodat je niet nog eens het basistarief hoeft te betalen.
Met overstappen op een andere lijn lukt dat wel inderdaad. Alleen als ik even snel het centrum in wil en dan weer terug is 35 minuten meestal niet genoeg.

En trouwens, is dat Dwight in je UI?
  donderdag 17 juni 2010 @ 14:03:44 #10
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_82930041
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 14:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Normaal moest ik met de metro een kaartje kopen voor 1,60 ( ja ook voor 1 halte óf 2 strippen afstempelen ) en nu betaal ik maar 0,40 cent voor de rit , dus een stuk eerlijker
Ik betaal 3 euro om van de ene kant van Amsterdam naar de andere kant te reizen.
Zo`n kaart van een uur á 2,60 is dan veel voordeliger.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_82930084
De enige die baat heeft bij de chipkaart is de overheid. Van de mensen die het gebruiken wordt alleen maar bijgehouden wat hun reisgedrag is.
  donderdag 17 juni 2010 @ 14:04:26 #12
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_82930090
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 14:03 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Met overstappen op een andere lijn lukt dat wel inderdaad. Alleen als ik even snel het centrum in wil en dan weer terug is 35 minuten meestal niet genoeg.
Nee oké, maar dat is vanzelfsprekend omdat je dan een nieuwe rit hebt natuurlijk.
quote:
En trouwens, is dat Dwight in je UI?

Klopt ja
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_82930286
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 14:02 schreef Juicyhil het volgende:

[..]



Ik ben niet echt een voorstander van de kaart. Het slaat uiteindelijk nergens op gezien we ook met papieren kaartjes prima kunnen betalen.
Maar wat jij zegt slaat natuurlijk nergens op. Het was inderdaad een rommeltje, wou je met de trein dan moest je weer apart kaartje kopen. Had je een kortingskaart moest je weer een ander kaartje kopen. Wou je met de bus dan moest je naar de supermarkt om een strippenkaart te halen.

Nu gaat dat allemaal automatisch. Het is wel handig, maar veel te duur geweest. Veel te weinig privacy en te duur qua tarief ook.
Nee. Dat komt omdat voorstanders van de kaart iedereen die kaart willen opdringen. Ik pleit voor keuze.
Dat was helemaal niet moeilijk, vandaar dat ik het zei, want als je dat niet kan, dan heb je inderdaad een begeleider nodig. Die OV-chipkaart moet je toch ook opladen, en dat kost ook tijd? Of je nou die tijd gebruikt om een treinkaartje of buskaartje te kopen, of om je OV-chipkaart op te laden, dat maakt niet uit.
Je hebt er weinig winst op wat dat betreft.

Verder was dit hele project, de OV-chipkaart, te duur (meer dan 1 miljard euro) en is men er nog steeds mee bezig.
Wordt reizen voor veel mensen duurder.
Hebben reizigers die met regelmaat met het OV reizen (en dus een persoonlijke kaart hebben) of mensen die een kaart pinnen, géén privacy meer qua reizen met het OV.
pi_82935440
En OV9292.nl naait je er ook lekker bij..

Voor Enschede is, op de site, te berekenen wat een ritje met de OV-chipkaart gaat kosten. Alle ritjes korter dan 1 euro (2 strippen met 15-strippenkaart) zijn opeens op 'loopafstand'

Prijs van 6 ritjes van een willekeurig punt naar het station.
  donderdag 17 juni 2010 @ 16:17:36 #15
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_82936995
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 14:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Normaal moest ik met de metro een kaartje kopen voor 1,60 ( ja ook voor 1 halte óf 2 strippen afstempelen ) en nu betaal ik maar 0,40 cent voor de rit , dus een stuk eerlijker
Ja hoor, ga ergens anders trollen. Het basistarief is al 78 cent.
  donderdag 17 juni 2010 @ 16:21:58 #16
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_82937275
quote:
Ook is nu dertig procent van plan de kaart te kopen zodra hij in de eigen regio wordt ingevoerd, vergeleken met zeventien procent in 2008.
Met andere woorden: zeventig procent van de reizigers overweegt het openbaar vervoer voortaan te mijden als dat ding verplicht wordt.
pi_82937397
Vroeger ging ik nog wel eens spontaan met het OV. Gewoon de tram of bus inspringen en een kaartje kopen. Een paar keer per jaar. Nu is dat niet meer mogelijk en doe ik het allemaal maar met de auto.
pi_82949144
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 13:53 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Goh, verrassend. Nu meer mensen met dit gedrocht (verplicht) te maken krijgen dat in eerste instantie al veel te duur was (meer dan 1 miljard euro) en reizen duurder maakt, heeft het minder draagvlak.

Zal de stekker eruit getrokken worden en krijgt Rotterdam en Amsterdam weer de papieren buskaart terug? Vast niet, want "nu is er al zoveel in geïnvesteerd, er is geen weg meer terug." Zo gaat dat altijd.
Ik woon zelf in Amsterdam, maar ik peins er niet over om de ov-chipkaart aan te schaffen. Lopen, fietsen of de auto nemen zijn voor mij de opties om te vervoeren.

Als mensen de korte afstanden kunnen overbruggen en daarbij geen gebruik maken van het OV dan wil ik nog wel eens zien wie aan het langste eind trekt. Het draait om geld en het is nog altijd de meerderheid die zelf beslissen of ze er geld aan spenderen of niet.

Willen ze meer mensen met het OV vervoeren en mensen uit de auto jagen en dan kom je met zoiets. Het is in ieder geval beter voor de conditie om de korte afstanden met de fiets of lopend te overbruggen.
pi_82957298
Net bij de Randstad rail in Den Haag liepen de ov-kaart systemen vast en raakten ze buiten dienst. Het was shopping night dus erg druk en hierdoor konden veel mensen niet meer uit checken. Heb er een aantal erg horen schelden! Geen vlekkeloos systeem dus!
pi_82958905
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 22:54 schreef Ludacriss het volgende:
Net bij de Randstad rail in Den Haag liepen de ov-kaart systemen vast en raakten ze buiten dienst. Het was shopping night dus erg druk en hierdoor konden veel mensen niet meer uit checken. Heb er een aantal erg horen schelden! Geen vlekkeloos systeem dus!
nee ben je gelijk 4 euro kwijt per persoon

bij de bussen spelen er nog veel meer problemen
  zondag 20 juni 2010 @ 11:12:25 #21
165633 eriksd
The grand facade...
pi_83047807
Het zou een handig systeem zijn voor erbij. Maar dat is het dan ook.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_83048125
De OV-chipkaart zorgt voor een verhoging van de drempel om het OV te gebruiken en het lijkt me sterk dat men dat na wil streven.
pi_83049646
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 16:21 schreef Zelva het volgende:

[..]

Met andere woorden: zeventig procent van de reizigers overweegt het openbaar vervoer voortaan te mijden als dat ding verplicht wordt.
Het openbaar vervoer vermijd ik al sinds de privatisering van de NS en busmaatschappijen.
Dit is een logische stap in dat proces en het is onomkeerbaar.

Service, klantvriendelijkheid, keuzevrijheid e.d. is allemaal verdwenen en men ziet zichzelf alleen nog maar als vervoersmaatschappij, die zo efficiënt mogelijk mensen van A naar B vervoert. Onpersoonlijk en met de rekenmachine.
  zondag 20 juni 2010 @ 12:27:45 #24
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_83049764
quote:
Op zondag 20 juni 2010 11:27 schreef Citizen.Erased het volgende:
De OV-chipkaart zorgt voor een verhoging van de drempel om het OV te gebruiken en het lijkt me sterk dat men dat na wil streven.

Tot nu toe kwam ik ongeveer 1x per zes jaar in het OV, maar nu ik sowieso al twintig euro kwijt ben voor een chip kan ik dat geld beter in een parkeermeter gooien, dan weet ik dat ik na afloop van mijn cursus binnen een uur thuis ben. Met OV moet je altijd maar afwachten of er geen wisselstoring, seinstoring, blaadjes op de rails, uitgezette sporen door hitte, stakingen of treinuitval door zelfmoorden zijn.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_83051185
quote:
Op zondag 20 juni 2010 12:23 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Het openbaar vervoer vermijd ik al sinds de privatisering van de NS en busmaatschappijen.
Dit is een logische stap in dat proces en het is onomkeerbaar.

Service, klantvriendelijkheid, keuzevrijheid e.d. is allemaal verdwenen en men ziet zichzelf alleen nog maar als vervoersmaatschappij, die zo efficiënt mogelijk mensen van A naar B vervoert. Onpersoonlijk en met de rekenmachine.
Misschien moet je dan toch maar eens gaan kijken bij het OV want het is echt geen drama. Oke, het is minder leuk en makkelijk dan met de auto maar dat is altijd zo geweest.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')