Goh, verrassend. Nu meer mensen met dit gedrocht (verplicht) te maken krijgen dat in eerste instantie al veel te duur was (meer dan 1 miljard euro) en reizen duurder maakt, heeft het minder draagvlak.quote:'Draagvlak OV-chipkaart slinkt'
Nederlanders zijn steeds minder enthousiast over de OV-chipkaart. Zo vindt nog maar 43 procent dat de kaart het reizen gemakkelijker maakt. In 2008 vond nog een meerderheid van 54 procent dat, blijkt uit de Vervoersmonitor 2010 van onderzoeksbureau Newcom. Voor het onderzoek zijn meer dan duizend mensen ondervraagd.
Nog maar 28 procent noemt de OV-chipkaart een eerlijk reissysteem. In 2008 vond nog 37 procent het systeem eerlijk. Slechts zeven procent gelooft dat zijn persoonsgegevens bij de chipkaart veilig zijn, ongeveer net zo veel als in 2008. Ook het percentage dat de kaart betrouwbaar noemt (elf procent) bleef nagenoeg gelijk. Maar twintig procent gelooft dat de kaart het reizen sneller maakt.
Terwijl de kaart volgend jaar in heel Nederland moet worden ingevoerd, geeft nog maar dertig procent aan zeer goed op de hoogte te zijn van hoe de kaart werkt. Dat is wel iets hoger dan in 2008, toen nog maar zeventien procent op de hoogte was.
De bekendheid van de kaart is wel toegenomen: 93 procent van de ondervraagden kent de kaart tegenover 88 procent in 2008. Ook is nu dertig procent van plan de kaart te kopen zodra hij in de eigen regio wordt ingevoerd, vergeleken met zeventien procent in 2008.
Dit dus .quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:55 schreef BasEnAad het volgende:
De overheid geeft nooit iets terug. Nu dus ook niet.
quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:58 schreef Sapstengel het volgende:
Domme OV chipkaart. Voor mij is het gratis, want student, maar ik heb ook zo'n naamloze kaart met saldo gewoon om eens te proberen. Waar ik normaal 1,20 betaal voor een enkele reis, betaal ik met de OV-chip ruim 1,70. En overstapkaartjes zijn ook niet meer mogelijk, die kon je eerst voor 1,60 kopen als je binnen een uur terug ging, of over wilde stappen op een andere lijn.
Ik heb nog nooit iemand gehoord over een trein- of buskaartje die het niet naar behoren zou werken.quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:58 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Dit dus .
En verder werkt die OV-chip perfect hier
quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit iemand gehoord over een trein- of buskaartje die het niet naar behoren zou werken.
Voor degene die de OV-chipkaart zo graag wil, omdat het lastig en onhandig is met allemaal verschillende soorten papieren kaartjes: het is verstandig om met een begeleider te reizen, kennelijk heb je hulp nodig om fatsoenlijk te kunnen functioneren in deze maatschappij.
Met overstappen op een andere lijn lukt dat wel inderdaad. Alleen als ik even snel het centrum in wil en dan weer terug is 35 minuten meestal niet genoeg.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Nu kun je binnen 35 minuten overstappen zodat je niet nog eens het basistarief hoeft te betalen.
Ik betaal 3 euro om van de ene kant van Amsterdam naar de andere kant te reizen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Normaal moest ik met de metro een kaartje kopen voor 1,60 ( ja ook voor 1 halte óf 2 strippen afstempelen ) en nu betaal ik maar 0,40 cent voor de rit , dus een stuk eerlijker
Nee oké, maar dat is vanzelfsprekend omdat je dan een nieuwe rit hebt natuurlijk.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:03 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Met overstappen op een andere lijn lukt dat wel inderdaad. Alleen als ik even snel het centrum in wil en dan weer terug is 35 minuten meestal niet genoeg.
quote:En trouwens, is dat Dwight in je UI?
Nee. Dat komt omdat voorstanders van de kaart iedereen die kaart willen opdringen. Ik pleit voor keuze.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:02 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik ben niet echt een voorstander van de kaart. Het slaat uiteindelijk nergens op gezien we ook met papieren kaartjes prima kunnen betalen.
Maar wat jij zegt slaat natuurlijk nergens op. Het was inderdaad een rommeltje, wou je met de trein dan moest je weer apart kaartje kopen. Had je een kortingskaart moest je weer een ander kaartje kopen. Wou je met de bus dan moest je naar de supermarkt om een strippenkaart te halen.
Nu gaat dat allemaal automatisch. Het is wel handig, maar veel te duur geweest. Veel te weinig privacy en te duur qua tarief ook.
Ja hoor, ga ergens anders trollen. Het basistarief is al 78 cent.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Normaal moest ik met de metro een kaartje kopen voor 1,60 ( ja ook voor 1 halte óf 2 strippen afstempelen ) en nu betaal ik maar 0,40 cent voor de rit , dus een stuk eerlijker
Met andere woorden: zeventig procent van de reizigers overweegt het openbaar vervoer voortaan te mijden als dat ding verplicht wordt.quote:Ook is nu dertig procent van plan de kaart te kopen zodra hij in de eigen regio wordt ingevoerd, vergeleken met zeventien procent in 2008.
Ik woon zelf in Amsterdam, maar ik peins er niet over om de ov-chipkaart aan te schaffen. Lopen, fietsen of de auto nemen zijn voor mij de opties om te vervoeren.quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:53 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Goh, verrassend. Nu meer mensen met dit gedrocht (verplicht) te maken krijgen dat in eerste instantie al veel te duur was (meer dan 1 miljard euro) en reizen duurder maakt, heeft het minder draagvlak.
Zal de stekker eruit getrokken worden en krijgt Rotterdam en Amsterdam weer de papieren buskaart terug? Vast niet, want "nu is er al zoveel in geïnvesteerd, er is geen weg meer terug." Zo gaat dat altijd.
nee ben je gelijk 4 euro kwijt per persoonquote:Op donderdag 17 juni 2010 22:54 schreef Ludacriss het volgende:
Net bij de Randstad rail in Den Haag liepen de ov-kaart systemen vast en raakten ze buiten dienst. Het was shopping night dus erg druk en hierdoor konden veel mensen niet meer uit checken. Heb er een aantal erg horen schelden! Geen vlekkeloos systeem dus!
Het openbaar vervoer vermijd ik al sinds de privatisering van de NS en busmaatschappijen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:21 schreef Zelva het volgende:
[..]
Met andere woorden: zeventig procent van de reizigers overweegt het openbaar vervoer voortaan te mijden als dat ding verplicht wordt.
quote:Op zondag 20 juni 2010 11:27 schreef Citizen.Erased het volgende:
De OV-chipkaart zorgt voor een verhoging van de drempel om het OV te gebruiken en het lijkt me sterk dat men dat na wil streven.
Misschien moet je dan toch maar eens gaan kijken bij het OV want het is echt geen drama. Oke, het is minder leuk en makkelijk dan met de auto maar dat is altijd zo geweest.quote:Op zondag 20 juni 2010 12:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het openbaar vervoer vermijd ik al sinds de privatisering van de NS en busmaatschappijen.
Dit is een logische stap in dat proces en het is onomkeerbaar.
Service, klantvriendelijkheid, keuzevrijheid e.d. is allemaal verdwenen en men ziet zichzelf alleen nog maar als vervoersmaatschappij, die zo efficiënt mogelijk mensen van A naar B vervoert. Onpersoonlijk en met de rekenmachine.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |