abonnement Unibet Coolblue
pi_82919971
Vervolg op Sigme's Moestuin deel 1 en deel 2

We eindigden het vorige topic met de volgende posts:
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 09:10 schreef Ml-etje het volgende:
Dat bonen probleem ken ik gelukkig staan er wel genoeg voor drie rijtjes.
De courgette schiet de grond uit
De andijvie heb ik helaas niet dicht genoeg op elkaar geplant waardoor het nu verijdelde slakroppen worden maar eetbaar zijn ze toch wel

Hoe gaat het bij jou Sigme?
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 09:40 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Mijn mini moestuin gaat ook voorspoedig! Wel afgelopen week 1 sla moeten oosten (4 blladjes ) want die was omgeknakt met de harde wind van de dagen ervoor. De rest gaat heel goed, behalve de paprika (maar dat was te verwachten). De tomaat gaat uitstekend, heb de eerste kleine tomaatjes al gezien! Verder komt de sla en andijvie goed op, dus het wordt nog wel wat zo!

Ik wil in de winter iig boerenkool en winterspinazie zetten, moet ik die al gaan opkweken binnen of kan ik straks als de sla klaar is over 1-1,5 maand, gewoon zaadjes planten?

Ik vind het er heel gezellig uitzien allemaal!
pi_82920094
In het voorjaar heb ik Ridderspoor gezaaid en eergisteren dacht ik wat ziet het blad er eigenlijk vreemd uit dus ik trek zo'n plantje eruit zit er een oranje wortel aan.

Heb een moesborder tegen wil en dank. .
  donderdag 17 juni 2010 @ 10:26:34 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_82920226
Ik heb een dakterras, maar ben er achter gekomen dan groente en fruit prima te telen zijn.
Ik heb rode tomaten, gele tomaten, bospeen (op miraculeuze wijze aan komen waaien, want niemand van mijn buren heeft ze gezaaid), diverse kruiden, vijgen, bramen, frambozen, en rode bessen staan. So far anyway.

O, en 2 meter aardbeien of course.

[ Bericht 7% gewijzigd door error_404 op 17-06-2010 11:51:18 ]
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 17 juni 2010 @ 10:35:03 #4
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_82920440
ik heb nogal moeite met het onderscheiden van onkruid met jonge aanplant, maar de meloenen zijn duidelijk herkenbaar..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  donderdag 17 juni 2010 @ 10:41:28 #5
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_82920641
Ow, leuk topic. Wij hebben de eerste sla en spitskool uit ons moestuintje al gegeten. (En wat weg moeten geven omdat het te veel was...)
M'n vrouw is er wat fanatieker in dan ik, dus die was begin maart al bezig met (binnen) zaden te laten groeien. Alles wat er staat is dus vanaf zaad opgegroeid. We hebben nu tuinbonen, erwten, tomaat, broccoli, spitskool, sla, een of andere rare spinazie, rode ui (die het niet zo goed doet omdat ze zon missen door de broccoli die ernaast staat), pompoen, wiet, mijn project , worteltjes en pastinaak.
En dan nog allerlei bessen in de tuin zoals rode bessen, bramen, zwarte bessen, uiteraard aardbeien die nu al erg lekker zijn. En mijn trots is een kruisbes struikje. Die heb ik vorig jaar gekocht en hadden we afgelopen jaar precies 1 bes van. Dit jaar hangt het helemaal vol met kruisbessen.
  donderdag 17 juni 2010 @ 11:04:44 #6
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_82921615
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 10:41 schreef Snakey het volgende:
Dit jaar hangt het helemaal vol met kruisbessen.
daar maak je heerlijke jam van
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  donderdag 17 juni 2010 @ 11:19:35 #7
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_82922175
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:04 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

daar maak je heerlijke jam van
Als ze het halen...
pi_82923464
Tinkerbel_ACC,volgens mijn boeken ben je met zaaien van spruitjes al véél te laat (mei tot half april), maar je kan natuurlijk gewoon proberen.
Boerenkool kan je nog wel zaaien; in mei zaaien voor oogst sept-nov; in juni zaaien (2e helf juli /1e helfst aug uitplanten) voor oogst nov-maart.
Als je nog geen boerenkoolzaad hebt; zoek dan een laat ras uit

Hier bloeien sinds een paar dagen de peultjes, dus misschien zit er vandaag wel peul aan. Snijkool is oogstbaar, er is al een paksoi geoogst, buitenaardbeien beginnen nu ook goed. Gister een van de bietjesbedden de bietjes 'op een' gezet, in het andere bed moet dat nog.

De uit knoflookbloemteentjes geplante knoflook blijft te klein en pierig; dat bed ga ik ruimen. Moet nog bedenken wat ik daar dan ga zetten. De blijgeplante stokbonen komen goed op; ik heb nu alleen te weinig bonenstokken. De bijgeplante stanslaboontjes zijn weer niet allemaal ontkiemd; daar ga ik nog weer bijzaaien.
In de kas heb ik sojabonen laten ontkiemen, die staan nu allemaal buiten en zien er prima uit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 17 juni 2010 @ 11:50:06 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_82923570
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 10:41 schreef Snakey het volgende:
En mijn trots is een kruisbes struikje. Die heb ik vorig jaar gekocht en hadden we afgelopen jaar precies 1 bes van. Dit jaar hangt het helemaal vol met kruisbessen.
Die had ik vorig jaar ook; alles netjes volgens de voorschriften gedaan etc. Helaas toch na 2 maanden een hoop dooie stokjes...
Misschien dit jaar toch opnieuw proberen. Nog tips?
O, en bij mij kan 'ie dus niet in de volle grond...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 17 juni 2010 @ 11:59:52 #10
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_82924038
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:50 schreef error_404 het volgende:

[..]

Die had ik vorig jaar ook; alles netjes volgens de voorschriften gedaan etc. Helaas toch na 2 maanden een hoop dooie stokjes...
Misschien dit jaar toch opnieuw proberen. Nog tips?
O, en bij mij kan 'ie dus niet in de volle grond...
Bij ons staat ie wel in de volle grond, misschien dat dat verschil maakt. Maar ik moet zeggen dat ik vorig jaar dacht dat ie het niet zou halen. Ook een hoop dode takjes en zo goed als geen groei. We hebben de dode takjes teruggeknipt en afgewacht. Dit jaar is er nog niet veel groei, maar wel veel bessen ineens. Misschien dus een jaartje wachten en kijken wat er gebeurt.
  donderdag 17 juni 2010 @ 12:02:22 #11
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_82924166
Hij is al heen gegaan, helaas...
In maart voelde ik aan een paar takjes en ik had ineens een dood stronkje in mijn handen
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_82926498
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:47 schreef sigme het volgende:
Tinkerbel_ACC,volgens mijn boeken ben je met zaaien van spruitjes al véél te laat (mei tot half april), maar je kan natuurlijk gewoon proberen.
Boerenkool kan je nog wel zaaien; in mei zaaien voor oogst sept-nov; in juni zaaien (2e helf juli /1e helfst aug uitplanten) voor oogst nov-maart.
Als je nog geen boerenkoolzaad hebt; zoek dan een laat ras uit
Spruitjes ga ik niet meer doen dat was het eerste plan maar die heb ik al gescharpt

Ik ga nu voor boerenkool en wat ander spul. Heb idd nog geen zaadjes gekocht ... zat te twijfelen om die te bestellen bij degene die ik hier heel vaak voorbij zie komen of dan ik gewoon even naar een tuincentrum hier in de buurt rij .. maar ik heb inmiddels een site gevonden waar een hele hoop opstaat (misschien ook interessant voor iemand anders: http://www.jeeigenmoestuin.nl )...

De planning is dus nu kopen en binnen zaaien:
Boerenkool - Westlandse Winter
Bindsla - Blanke Zelfsluitende
Rode kool - Langedijker Bewaar 2
Andijvie - Breedblad volhart winter

Ik vroeg me af: hoeveel zaadjes heb ik ongeveer nodig? Kan ze namelijk per 10, 25 of 50 kopen ...

Na de oost van de sla, over een maand of zo, deze naar buiten voor de volgende lading eigen eten ik heb maar ongeveer 3-4 m2, dus veel kan er niet in maar goed, we zijn maar met 2 personen dus dat scheelt en eten we toch een beetje uit eigen tuin (zoals je merkt ben ik nog een beetje een kneusje als het aankomt op de moestuin, maar het komt vanzelf! , vooral met jullie hulp, mijn dank is groot daarvoor! )

[ Bericht 4% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 17-06-2010 15:04:09 ]
pi_82939258
Die rode kool is een ruimtevreter, dat zijn enórme planten. Als je wat zuiniger met de ruimte wil zijn zou je wat slankere kolen kunnen overwegen: paksoi is leuk en supersnel, maar ook kolen als palmkool, mergkool, sprouting broccoli zijn wat slanker (en hoger).
Ik zou zo klein mogelijke verpakkingen nemen; als spul héél slecht kiemt haal je 50%; dat is nog altijd teveel kool.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_82939347
Overigens zaai ik ook sla en andijvie etc echt per stuk, ik vind dat uiteindelijk minder werk dan een hele rij of een heel zaaibed zaaien en dan later dunnen of verspenen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 17 juni 2010 @ 17:05:49 #15
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_82939726
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 16:56 schreef sigme het volgende:
Die rode kool is een ruimtevreter, dat zijn enórme planten. Als je wat zuiniger met de ruimte wil zijn zou je wat slankere kolen kunnen overwegen: paksoi is leuk en supersnel, maar ook kolen als palmkool, mergkool, sprouting broccoli zijn wat slanker (en hoger).
Ik zou zo klein mogelijke verpakkingen nemen; als spul héél slecht kiemt haal je 50%; dat is nog altijd teveel kool.
Paksoi is een leuk idee. De spitskool en broccoli zijn bijna klaar dus hebben we weer ruimte. Hoe lang doet paksoi er ongeveer over?
pi_82941118
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 16:56 schreef sigme het volgende:
Die rode kool is een ruimtevreter, dat zijn enórme planten. Als je wat zuiniger met de ruimte wil zijn zou je wat slankere kolen kunnen overwegen: paksoi is leuk en supersnel, maar ook kolen als palmkool, mergkool, sprouting broccoli zijn wat slanker (en hoger).
Ik zou zo klein mogelijke verpakkingen nemen; als spul héél slecht kiemt haal je 50%; dat is nog altijd teveel kool.

mmmm ... toch maar paksoi pakken dan ...

Een hele kneuzige vraag waarschijnlijk: in da kiembakje, daar zitten van die vakjes in, doe ik dan gewoon 1 zaadje per bakje?
  donderdag 17 juni 2010 @ 17:37:39 #17
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_82941203
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 17:35 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

Een hele kneuzige vraag waarschijnlijk: in da kiembakje, daar zitten van die vakjes in, doe ik dan gewoon 1 zaadje per bakje?
J kunt er meerdere per bakje doen, alleen moet je ze later wel verspenen.
Persoonlijk heb ik daar nooit zo veel zin in, dus doe ik 1 zaadje per bakje.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 17 juni 2010 @ 18:03:34 #18
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_82942313
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 17:37 schreef error_404 het volgende:

[..]

J kunt er meerdere per bakje doen, alleen moet je ze later wel verspenen.
Persoonlijk heb ik daar nooit zo veel zin in, dus doe ik 1 zaadje per bakje.
Ligt ook een beetje aan het zaad, of liever wat voor plantje je er in gaat doen. Sommigen hebben amper ruimte nodig, bij de ander kom je er zelfs niet met zo'n klein bakje en heb je een iets grotere nodig voor je het buiten kan zetten.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 17 juni 2010 @ 18:21:48 #19
163650 Greys
pi_82943105
Ipv Sigme's moestuin #3 is het een algemeen moestuinentopic geworden?

Ik ga het weer volgen, lees altijd mee en ik ga dit jaar proberen ook eens een stuk tuin hiervoor vrij te maken, zodat ik volgend jaar ook kan moestuinen
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_82943968
Nou ik ga iig morgen alles bestellen, dan kan ik er volgende week mee aan de slag. Bedankt voor de tips, ik ga iig beginnen met 1 zaadje per bakje, en dan kijk ik wel even hoe het groeit en of ze dan eventueel naar een groter bakje moeten (die heb ik weer vrij door mijn actie hieronder ). ik ga iig vandaag nog een aantal kruiden naar buiten zetten, het wordt nu wel heel veel binnen, het groeit te goed

Dus thijm, lavendel en wat rozemarijn gaat naar buiten!

Ik krijg dadelijk nog echt groene vingers
pi_82953024
Ik denk eerder zwarte nagels.
Ik blijf poetsen om een beetje toonbaar op mijn werk te zitten.
pi_82953946
Ik heb bijna altijd nagellak op die niet doorschijnt, dus ik kan het mooi verhullen

De potten met kruiden staan buiten! Nu mijn kruiden binnen nog iets groter laten worden, die dan weggeven zodat ik een kweekbak neer kan zetten (ik kan er echt geen bakken meer bijzetten .. mijn vriend wordt dan gek )
pi_82964399
Zo snel gaat paksoi:
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:19 schreef sigme het volgende:
Een paar dagen geleden heb ik in de kas paksoi gezaaid
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 19:18 schreef sigme het volgende:
De paksoi in de kas is al boven! Binnen een week!
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 18:52 schreef sigme het volgende:

Op bed A heb ik de eerste voorgezaaide kooltjes verspeend:
Drie witte kooltjes, twee rode, zes broccoli en zes paksoi.
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 21:50 schreef sigme het volgende:
De paksoi is inmiddels oogstbaar.
Verspenen had eerder gekund, dit waren tamelijk grote plantjes geworden in de voorzaaipotjes. Ik doe trouwens 1 zaadjes per voorzaaipotje; het voordeel van die potjes is nou net dat je je plantje met potje en al in de volle grond kan zetten en daardoor wortels niet beschadigt en een kluitje meegeeft. Als je teveel zaait en dan weer eruit moet peuteren, verlies je dat voordeel. Potjes waarin zaadje niet ontkiemd is herbruik ik als het kan. Ik zet de voorzaaipotjes bij voorkeur in een plastic bakje met uitsparingen waar het voorzaaibakje mooi inpast, en anders zet ik het in een groter bakje en dan flink (geel) zand rondom het potje. Het droogt zo vreselijk snel uit anders, of moet zó nat gehouden worden dat veel zaad verschimmelt.

Nog een paksoitip: neem geen minipaksoi.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 18-06-2010 08:48:38 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 18 juni 2010 @ 08:20:58 #24
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_82965025
ik vecht tegen die verdomde slakken die het alleen op mijn kolen hebben gemunt..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  vrijdag 18 juni 2010 @ 12:42:09 #25
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_82973930
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 08:20 schreef KlappernootatWork het volgende:
ik vecht tegen die verdomde slakken die het alleen op mijn kolen hebben gemunt..
Daar hebben we hier ook veel last van. Ik ga ze nu biologisch bestrijden.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 12:43:02 #26
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_82973962
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 06:54 schreef sigme het volgende:
Zo snel gaat paksoi:
[..]


[..]


[..]


[..]

Verspenen had eerder gekund, dit waren tamelijk grote plantjes geworden in de voorzaaipotjes. Ik doe trouwens 1 zaadjes per voorzaaipotje; het voordeel van die potjes is nou net dat je je plantje met potje en al in de volle grond kan zetten en daardoor wortels niet beschadigt en een kluitje meegeeft. Als je teveel zaait en dan weer eruit moet peuteren, verlies je dat voordeel. Potjes waarin zaadje niet ontkiemd is herbruik ik als het kan. Ik zet de voorzaaipotjes bij voorkeur in een plastic bakje met uitsparingen waar het voorzaaibakje mooi inpast, en anders zet ik het in een groter bakje en dan flink (geel) zand rondom het potje. Het droogt zo vreselijk snel uit anders, of moet zó nat gehouden worden dat veel zaad verschimmelt.

Nog een paksoitip: neem geen minipaksoi.
Ah okee. Dat lukt dus nog wel dit jaar.
pi_82980717
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 12:43 schreef Snakey het volgende:

[..]

Ah okee. Dat lukt dus nog wel dit jaar.
Zeker wel .
Eigenlijk mag het zelfs pas vanaf nu; het zijn langedagplanten die je buiten pas vanaf 21 juli hoort te zaaien.

Ze schieten makkelijk in de bloei; op tijd oogsten dus. Als ze toch schieten: ook bloemstengels & bloemen zijn eetbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_82985668
Hier is er net een enorme bui gevallen. Daar ben ik dan wel weer blij me. De tuin was inmiddels aardig droog en regen is toch makkelijker als sproeien.

De eerste snackkomkommer geoogst.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 16:49:26 #29
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_82988205
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 12:42 schreef Snakey het volgende:

[..]

Daar hebben we hier ook veel last van. Ik ga ze nu biologisch bestrijden.
Je poept in je eigen tuin?
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  zondag 20 juni 2010 @ 20:44:29 #30
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_83069900
Ik ga dit volgen! Komend najaar de hele tuin opnieuw inrichten inclusief een heuse moestuin
Nu al aardig op weg met kruiden, tomaten en kool... Ben nu een verlanglijstje aan het maken, die wordt steeeeeeds groter!
Ohja, ook ik had ineens wortelen geoogst, ik vermoed dat dat door het wintervogelvoer komt...?
Geluk is een richting, geen punt
pi_83131525
Het is ongelooflijk maar de papaver wil echt niet opkomen. Volgens iedereen is het onkruid maar bij mij doet het niets. Gisteren maar opnieuw gezaaid in een pot. Kijken of het, het daar wel wil doen.
Ook wat mosterd gezaaid.

De courgetteplant heeft de eerste bloemen. De tomatenplanten hebben al tomaten. Ok klein en erg groen maar dat komt wel goed.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 10:16:17 #32
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_83133806
die courgette planten die willen wel, idd.
meloenen ook, wat worden die planten kolosaal zeg!
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_83182320
Mijn courgette plant heeft de eerste bloem en er zijn meer in aantocht zo te zien! Het zullen geen joekels worden maar alles is mooi meegenomen

De sla gaat heel erg goed (we hebben dus blijkbaar geen konijnen en slakken hier), de andijvie ook, de eerste cherry tomaatjes staan aan de plant, de bloemkoolplantjes groeien nog steeds erg goed en we hebben de eerste rode besjes geoost (en we hebben er nog ontzettend veel, dus moet me maar toe gaan leggen op jam maken of zo iemand nog goede ideeen waardoor ik niet de hele oogst nu binnen een paar weken op hoef te eten?)

De zaadjes voor de volgende keer zijn besteld: boerenkool, rode kool, paksoi, bindsla en andijvie, en een kweekkastje. Dus hopelijk kan ik binnenkort beginnen met de nieuwe zaadjes.

Ik vind dit echt heel leuk, nou hopen dat het ook allemaal goed smaakt. Het is allemaal onbespoten (tot nu toe ) dus vind het spannend
  woensdag 23 juni 2010 @ 12:10:30 #34
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_83187354
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 16:49 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Je poept in je eigen tuin?
Nope, Nematoden.
  woensdag 23 juni 2010 @ 13:20:56 #35
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_83190177
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 12:10 schreef Snakey het volgende:

[..]

Nope, Nematoden.
drollen dus.

Snakey, je geeft wel mooie welluidende namen aan je keutels
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_83190434
@tinkerbell

ben bang dat je enorm veel rode bessen moet gaan eten.
Ik ken geen goede bewaarmethode. Bij mij gaan ze gewoon op.
  woensdag 23 juni 2010 @ 13:32:50 #37
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_83190655
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:20 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

drollen dus.

Snakey, je geeft wel mooie welluidende namen aan je keutels
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rondwormen
pi_83191262
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:27 schreef Oceanonix het volgende:
@tinkerbell

ben bang dat je enorm veel rode bessen moet gaan eten.
Ik ken geen goede bewaarmethode. Bij mij gaan ze gewoon op.
hehe dat weet ik wel zeker gelukkig kan ik er een hoop mensen blij mee maken! Heb trouwens wel gevonden dat ik ze in kan vriezen, dus dat ga ik iig proberen.
  woensdag 23 juni 2010 @ 16:23:26 #39
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_83197697
Ik heb een heleboel worteltjes in mijn tuin nu, en ze zitten allemaal vrij dicht tegen elkaar aan, is het raadzamer om die plantjes nu verder uit elkaar te zetten, zodat de wortels dikker kunnen worden ? Of overleven ze die "transpantatie" niet?
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  woensdag 23 juni 2010 @ 16:24:50 #40
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_83197769
quote:
wormen heb ik zat in mijn tuin, en vrij grote trouwens
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  woensdag 23 juni 2010 @ 16:40:28 #41
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_83198548
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 16:23 schreef KlappernootatWork het volgende:
Ik heb een heleboel worteltjes in mijn tuin nu, en ze zitten allemaal vrij dicht tegen elkaar aan, is het raadzamer om die plantjes nu verder uit elkaar te zetten, zodat de wortels dikker kunnen worden ? Of overleven ze die "transpantatie" niet?
Je kunt ze beter voorzichtig uit elkaar halen. Je kan ze wel laten staan, maar dan groeien ze in elkaar en krijgen ze erg rare vormen. De smaak veranderd niet, ze zien er dan gewoon raar uit.
  woensdag 23 juni 2010 @ 16:41:16 #42
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_83198588
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 16:24 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

wormen heb ik zat in mijn tuin, en vrij grote trouwens
Lees het even, het heeft niks met de wormen die jij bedoelt te maken.
pi_83213421
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 10:10 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Mijn courgette plant heeft de eerste bloem en er zijn meer in aantocht zo te zien! Het zullen geen joekels worden maar alles is mooi meegenomen

De sla gaat heel erg goed (we hebben dus blijkbaar geen konijnen en slakken hier), de andijvie ook, de eerste cherry tomaatjes staan aan de plant, de bloemkoolplantjes groeien nog steeds erg goed en we hebben de eerste rode besjes geoost (en we hebben er nog ontzettend veel, dus moet me maar toe gaan leggen op jam maken of zo iemand nog goede ideeen waardoor ik niet de hele oogst nu binnen een paar weken op hoef te eten?)

De zaadjes voor de volgende keer zijn besteld: boerenkool, rode kool, paksoi, bindsla en andijvie, en een kweekkastje. Dus hopelijk kan ik binnenkort beginnen met de nieuwe zaadjes.

Ik vind dit echt heel leuk, nou hopen dat het ook allemaal goed smaakt. Het is allemaal onbespoten (tot nu toe ) dus vind het spannend
Ik maakte altijd aalbessenijsjes in van die tupperwareijsvormpjes.(Bessen ritsen in een pan doen met veel suiker en zacht opzetten,wel roeren. Als het een prutje is geworden eventueel zeven en in de vormpjes doen) Die vonden mijn kinderen heerlijk. Helaas nu geen moestuin meer wegens omstandighedenen dus geen aalbesstruik. Wel een courgetplant in de tuin en wat aarbeien en tomatenplantjes(die niet echt willen groeien).
pi_83335726
ik dun wortels uit door een deel er tussen uit te halen, die te verplanten en de grotere te laten staan.
Resultaat is dat ik nu twee bedden heb, 1tje met grotere planten (die niet verplant zijn) en een 2e bed met wat kleinere planten. Mooie periodespreiding wordt dat.

Aardbeien steeds een paar te oogsten. Erg lekker.
Bonen zijn totaal niet opgekomen.
Andijvie gaat goed, boerenkool had zichzelf verzaaid en doet het ook erg goed.
Broccoli worden hele grote planten, helaas nooit zulke mooie compacte kroppen.

Ben wat laat voor opnieuw zaaien van stokslabonen, maar vorig jaar kon ik die ook nog de kas in brengen en tot vrij laat oogsten. Een ramp de bonen dit jaar.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_83336318
Ja, de bonen doen moeilijk. Ik mopper wat af, al geloof ik dat ik relatief er nog redelijk af kom. Heb vorige week voor de dérde maal bijgezaaid, nog niks opgekomen. In mei was het te koud, in juni te droog..

Wortels zaai ik met de hand, zaadje voor zaadje, op een cm of 3, en dan dun ik niet. Ergens in het begin van het seizoen 4 rijen gezaaid, zijn nu ieniminiworteltjes; vorige week ofzo vier rijen bijgezaaid, en nog ruimte in het bed vrij.

Vandaag (TT) de eerste nieuwe aardappeltjes geoogst. Traditie. Van 1 struikje konden we net met z'n tweeën eten. Gekookt, klontje boter.
Peultjes zijn ook eindelijk goed los; zowel gister als vandaag een klein pond, schat ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83356194
Ik heb een nieuw huis met tuintje en ik zie dat de vorige bewoners ook druk zijn geweest met planten.
Helaas heb ik hier zero verstand van

Iemand enig idee wat dit is / moet worden


Ook zie ik een soort mini-aardbeitjes die ong 1 cm zijn en niet verder groeien, zijn ze eetbaar?



Gelukkig kon ik de frambozen en tomaatjes herkennen Hopelijk herkent iemand de bovenste, of is dit gewoon een plantje?

Bedankt vast
  zondag 27 juni 2010 @ 14:51:44 #47
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_83358276
Zijn de mini-aardbeitjes misschien 'duchesnea mock strawberry' (google)??
Die hebben wij ook, groeien binnen no-time je hele tuin door (bodembedekker), worden niet groter dan ongeveer 1 cm en de vruchtjes smaken nergens naar.
Geluk is een richting, geen punt
pi_83361156
quote:
Op zondag 27 juni 2010 13:56 schreef pleeborstel het volgende:
Ik heb een nieuw huis met tuintje en ik zie dat de vorige bewoners ook druk zijn geweest met planten.
Helaas heb ik hier zero verstand van

Iemand enig idee wat dit is / moet worden
-layoutverneukend veels te groot plaatje-
Vrouwenmantel
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83384445
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 10:22 schreef Stali het volgende:
In het voorjaar heb ik Ridderspoor gezaaid en eergisteren dacht ik wat ziet het blad er eigenlijk vreemd uit dus ik trek zo'n plantje eruit zit er een oranje wortel aan.

Heb een moesborder tegen wil en dank. .

Die is leuk!
Mijn ridderspoor komt op, op een plaats, niet op twee andere plaatsen. De buren hebben er problemen mee. Ik ben benieuwd.
Het laatst mijn beuken eens geteld: 58 beukenzaailingen, waarvan 31 rood of behoorlijk rood. Een worstelt nog: de randen van de eerste echte twee blaadjes zijn bruin en het blijft daarbij, dus ik denk dat hij zijn voetje in een zuivere paardenkeutel heeft gezet. Anderzijds ontstaan er tussen twee kiebladen nu pas twee steeltjes.

Fascinerend om dat zo te volgen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 29 juni 2010 @ 14:34:55 #50
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_83442991
Mijn erwten schieten nu ook de grond uit zeg!, van alle moestuinplanten vind ik die nog wel de mooiste!
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_83444398
Balen, mijn courgetteplanten hebben zo te zien alleen maar mannelijke bloemen.
Vorig jaar had ik dus enkel vrouwenbloemen...zo gaat het hem weer niet worden...
pi_83444735
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 08:24 schreef Oceanonix het volgende:
Het is ongelooflijk maar de papaver wil echt niet opkomen. Volgens iedereen is het onkruid maar bij mij doet het niets. Gisteren maar opnieuw gezaaid in een pot. Kijken of het, het daar wel wil doen.
Ook wat mosterd gezaaid.

De courgetteplant heeft de eerste bloemen. De tomatenplanten hebben al tomaten. Ok klein en erg groen maar dat komt wel goed.
Papavers groeien op arme zandgrond.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 16:27:03 #53
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_83448277
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 15:06 schreef cinnamongirl het volgende:
Balen, mijn courgetteplanten hebben zo te zien alleen maar mannelijke bloemen.
Vorig jaar had ik dus enkel vrouwenbloemen...zo gaat het hem weer niet worden...
Verkapt wietplantenteelt opmerking..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_83451817
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 15:13 schreef Stali het volgende:

[..]

Papavers groeien op arme zandgrond.
Ook wel op rijkere gronden, maar alleen als deze recent flink omgewoeld zijn. De slagvelden van WO1 staan erom bekend.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83464661
Zo eindelijk weer wat kunnen doen. De afgelopen anderhalve week kon ik wel bukken maar kwam ik echt niet meer overeind.
Vanavond de wortels bevrijd van hun onkruid. Nieuwe doperwten gezaaid.
De radijsjes zien er niet uit maar smaken wel lekker scherp. Van de week maar eens een nieuw rijtje zaaien.
pi_83476781
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 16:27 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Verkapt wietplantenteelt opmerking..
Hier een foto van m'n wietplanten:



Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?!
  woensdag 30 juni 2010 @ 08:11:40 #57
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_83476838
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 08:06 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Hier een foto van m'n wietplanten:

[ afbeelding ]

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?!
eigenlijk niks, hebben je buren ook courgettes in hun tuin? dat kan het best zijn dat ze alsnog bestuift worden
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_83477155
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 08:06 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Hier een foto van m'n wietplanten:

[ afbeelding ]

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?!
Nooit van het probleem gehoord.

Mijn internet zegt: Dikwijls zijn er in het begin eerst vrouwelijke bloemen en nog geen mannelijke.

Niet wanhopen dus.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 30 juni 2010 @ 12:52:49 #59
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_83486066
Ik geloof dat de temperatuur ook een rol speelt. Als het heel warm is krijg je alleen maar bloemen van één soort. Dat lost zich later vanzelf weer op. Ik heb dat altijd met m'n watermeloen en pompoen hier in Spanje.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 30 juni 2010 @ 14:50:25 #60
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_83491243
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 12:52 schreef Bramito het volgende:
Ik geloof dat de temperatuur ook een rol speelt. Als het heel warm is krijg je alleen maar bloemen van één soort. Dat lost zich later vanzelf weer op. Ik heb dat altijd met m'n watermeloen en pompoen hier in Spanje.
maar in dat land is het altijd warm, dus zou je het beter gelijk op kunnen geven..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  woensdag 30 juni 2010 @ 16:52:29 #61
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_83496344
Ik heb het even nagevraagd. Volgens de experts (lees een bioloog en m'n schoonvader ) is het zo dat de plant eerst alleen mannelijke bloemen aanmaakt en daarna vanzelf vrouwelijke. Als het erg warm is zal het wat langer duren voordat de plant vrouwelijke bloemen maakt.

Wat helpt is hoofdscheuten afsnijden zodat er veel zijscheuten komen. Hier groeien de vrouwelijke bloemen aan. Dit werkt bij pompoen en meloen, bij courgette zou ik niet weten of het werkt. Kan je misschien proberen....

Ennuh, niet overal in Spanje is het altijd warm. Wij hebben in de winter tot -14 en in de zomer tot 44 graden (officieel gemeten).
Siesta & Fiesta!
pi_83516354
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 20:31 schreef merry77 het volgende:
ik dun wortels uit door een deel er tussen uit te halen, die te verplanten en de grotere te laten staan.
Resultaat is dat ik nu twee bedden heb, 1tje met grotere planten (die niet verplant zijn) en een 2e bed met wat kleinere planten. Mooie periodespreiding wordt dat.

Aardbeien steeds een paar te oogsten. Erg lekker.
Bonen zijn totaal niet opgekomen.
Andijvie gaat goed, boerenkool had zichzelf verzaaid en doet het ook erg goed.
Broccoli worden hele grote planten, helaas nooit zulke mooie compacte kroppen.

Ben wat laat voor opnieuw zaaien van stokslabonen, maar vorig jaar kon ik die ook nog de kas in brengen en tot vrij laat oogsten. Een ramp de bonen dit jaar.
Ik wist niet dat dat kon: worteltjes verplanten.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83516398
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 15:13 schreef Stali het volgende:

[..]

Papavers groeien op arme zandgrond.
En op bewerkte grond!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83520784
Ga vanavond mijn courgetteplanten eens bestuderen. Had er nog niet eerder van gehoord.
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:41:28 #65
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_83535297
courgettes kun je ook zelf bestuiven...met een kwast...
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:45:08 #66
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_83535426
of met bloem op bloem....
Siesta & Fiesta!
pi_83543950
De eerste sla is geoogst vandaag, en hij smaakte uiteraard beter dan die uit de winkel! Dit was mijn allereerste moestuin oogst ooit

De cougette groeit goed, heb ook al verschillende bloemen gehad, maar nooit tegelijkertijd, dus hoop maar dat het iets wordt (dat de buurman ook een moestuin heeft of zo )

Volgende week kan ik mijn nieuwe zaadjes ophalen, dus dan kan ik ook een en ander gaan opkweken!
pi_83555762
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:45 schreef Bramito het volgende:
of met bloem op bloem....
Maar dan moet je wel een mannelijke bloem op een vrouwelijke wrijven, anders werkt het niet. Dan krijg je alleen homosuelen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83558716
Ik heb werkelijk nog nooit een courgetteplant gezien die dat niet allemaal zelf afhandelt en veel meer courgettes produceert dan je ooit op kan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 2 juli 2010 @ 08:22:29 #70
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_83559357
Ik ook niet maar Cinnamongirl wel, vandaar de reacties.
Siesta & Fiesta!
pi_83562004
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 16:52 schreef Bramito het volgende:
Ik heb het even nagevraagd. Volgens de experts (lees een bioloog en m'n schoonvader ) is het zo dat de plant eerst alleen mannelijke bloemen aanmaakt en daarna vanzelf vrouwelijke. Als het erg warm is zal het wat langer duren voordat de plant vrouwelijke bloemen maakt.

Wat helpt is hoofdscheuten afsnijden zodat er veel zijscheuten komen. Hier groeien de vrouwelijke bloemen aan. Dit werkt bij pompoen en meloen, bij courgette zou ik niet weten of het werkt. Kan je misschien proberen....

Ennuh, niet overal in Spanje is het altijd warm. Wij hebben in de winter tot -14 en in de zomer tot 44 graden (officieel gemeten).
Dank je wel voor de tips. Zo leer je nog eens wat. Zo is het dus ook normaal dat de mannelijke bloemen verschrompelen en eraf vallen. Dat komt dus niet door insecten o.i.d.
Ik hou het in de gaten!
pi_83591167
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 10:24 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Dank je wel voor de tips. Zo leer je nog eens wat. Zo is het dus ook normaal dat de mannelijke bloemen verschrompelen en eraf vallen. Dat komt dus niet door insecten o.i.d.
Ik hou het in de gaten!
Uiteraard!
Mannelijke bloemen zijn er alleen voor het stuifmeel, dat door de wind of insecten op de vrouwelijke bloemen gebracht wordt. Daarom moet je, als je zelf gaat bestuiven, ook de mannetjes naar de vrouwtjes brengen en niet andersom.
De vrouwelijke bloemen vormen immers de zaden, die moeten nog een tijdje mee en dus aan de plant blijven zitten. De mannelijke mogen meteen weg na bestuiving.

Als dezelfde plant zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen kan dragen, is het slim om die niet tegelijk rijp te laten worden. Want dan kan de plant zichzelf bevruchten, wat slecht is voor de variabiliteit. Variatie in genen, dus stuifmeel van andere planten, maakt de kans op inteelt kleiner.

Bij bloemen die zowel mannelijk als vrouwelijk zijn, zijn de meeldraden ook vaak op een andere tijd rijp dan de stamper. Ook om te voorkomen dat de plant zichzelf bevrucht.

Grappig hier: ik zet water buiten in de zon om 's avonds warm gietwater te hebben, dan schrikken de planten niet zo erg. Dat staat in emmers, een gieter en een kruiwagen. Aan de rand van die emmers komen bij-achtige insecten drinken. Soms helemaal op hun kop aan de rand van de emmer hangend!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83625049
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:06 schreef Kees22 het volgende:
En op bewerkte grond!
Om het verhaaltje maar compleet te maken: papavers zijn lichtkiemers. Het zaad heeft direct zonlicht nodig om te kunnen ontkiemen. Het moet dus op de grond in plaats van in de grond gezaaid worden.
pi_83633049
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 22:02 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Om het verhaaltje maar compleet te maken: papavers zijn lichtkiemers. Het zaad heeft direct zonlicht nodig om te kunnen ontkiemen. Het moet dus op de grond in plaats van in de grond gezaaid worden.
OK.
Intrigerend hoe dat gaat met zaadjes.
Ik heb nu zaad van Amaryllis. Heel veel kleine platte zaadjes met een kleine kern. Vast wel bedoeld om door de wind op veel plaatsen verspreid te worden.
Maar welke situaties zijn dan goed? Moet er nog een vorst overheen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83635152
Papaver, amaryllis.. Geen moestuinmateriaal.
[Het grote bloemen en planten in eigen tuin topic] Zomer!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83637165
sommige papaver soorten produceren maanzaad. Dus die mag hier wel.
pi_83666922
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:23 schreef Oceanonix het volgende:
sommige papaver soorten produceren maanzaad. Dus die mag hier wel.
Is meer landbouw of grove tuinbouw
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83672085
quote:
Op maandag 5 juli 2010 01:08 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Is meer landbouw of grove tuinbouw
Waarom dan? Is sesam in een moestuin dan ook tuinbouw?
pi_83672554
Is het geen phytophtoraweer, dan is het Coloradokeverweer. Gister een uur larven staan vangen.
De tuin heeft verbazend weinig last van de droogte, alleen de aardbeien doen het slecht (geen aardbeien maken). En nu regent het!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83710000
Hier vooral kleine aarbeitjes en de visite nam een bak huge aardbeien mee
Courgettes gaan hier als een tierelier, ben er wel achter dat ik de bloem van de kleine courgette moet halen anders gaat deze op dat punt rotten.

Heb bij elkaar nu toch wel zo'n 7 courgettes van 10 cm dus binnenkort oogsten er zitten ook nog steeds bloemen aan.

2 van de 6 bloemkooltjes hebben al een kooltje met een diameter van 5 cm .
Ben op moment vooral druk met onkruid wieden, niet normaal meer.

Conclusie volgend jaar de grond beter benutten...
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 6 juli 2010 @ 10:05:36 #81
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_83712188
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 00:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar dan moet je wel een mannelijke bloem op een vrouwelijke wrijven, anders werkt het niet. Dan krijg je alleen homosuelen.
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_83712904
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 08:14 schreef Ml-etje het volgende:
Hier vooral kleine aarbeitjes en de visite nam een bak huge aardbeien mee
Courgettes gaan hier als een tierelier, ben er wel achter dat ik de bloem van de kleine courgette moet halen anders gaat deze op dat punt rotten.

Heb bij elkaar nu toch wel zo'n 7 courgettes van 10 cm dus binnenkort oogsten er zitten ook nog steeds bloemen aan.

2 van de 6 bloemkooltjes hebben al een kooltje met een diameter van 5 cm .
Ben op moment vooral druk met onkruid wieden, niet normaal meer.

Conclusie volgend jaar de grond beter benutten...
Die courgettes kan je nu al oogsten. Kleiner zijn ze lekkerder. Die van de supermarkt zijn eigenlijk al te groot.

Je kan op de open plekken radijs, doperwten, wortel, ramanas ed kwijt. Ook boerenkool is leuk voor de open gevallen plekken. Dat kan nu allemaal nog.
pi_83734613
nou ik heb enorm last van slakken die mijn broccoli bladen opeten.
maar eergisteren met een zaklantaarn naar buiten gegaan en er meer dan een dozijn gevangen en uitgezet. Degenen die ik op heterdaad heb betrapt heb ik met een boogje omhoog gegooid. Hebben de vogels ook wat.
Gisterennacht nog twee gevangen. Maar wel blijven controleren.

Heb namelijk dit jaar redelijk compacte broccoli en daar wil ik dus wel van genieten. Want de boontjes zijn totaal geflopt dit jaar.
Aardbeien gingen vrij goed. Volgend jaar meer want heb vorig jaar stekken toegestaan. Dit jaar niet meer, anders zit mijn tuin onder.

En gisteren de eerste boerenkool weer gegeten. Lekker. Ook al is de vorst er nog niet over.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_83738269
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 10:29 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Die courgettes kan je nu al oogsten. Kleiner zijn ze lekkerder. Die van de supermarkt zijn eigenlijk al te groot.

Je kan op de open plekken radijs, doperwten, wortel, ramanas ed kwijt. Ook boerenkool is leuk voor de open gevallen plekken. Dat kan nu allemaal nog.


Boerenkool zaai je dat of moet je ook plantjes kopen?
Baal er een beetje van dat ik te laat was om uien te poten.
Die courgettes gaan er eind deze week af kunnen ze de oven in even een lekker recept opzoeken
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83738312
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 19:06 schreef merry77 het volgende:
nou ik heb enorm last van slakken die mijn broccoli bladen opeten.
maar eergisteren met een zaklantaarn naar buiten gegaan en er meer dan een dozijn gevangen en uitgezet. Degenen die ik op heterdaad heb betrapt heb ik met een boogje omhoog gegooid. Hebben de vogels ook wat.
Gisterennacht nog twee gevangen. Maar wel blijven controleren.

Heb namelijk dit jaar redelijk compacte broccoli en daar wil ik dus wel van genieten. Want de boontjes zijn totaal geflopt dit jaar.
Aardbeien gingen vrij goed. Volgend jaar meer want heb vorig jaar stekken toegestaan. Dit jaar niet meer, anders zit mijn tuin onder.

En gisteren de eerste boerenkool weer gegeten. Lekker. Ook al is de vorst er nog niet over.


Heb ook wat stekjes hoe zet je die uit??

Broccoli zet ik in de volle zon en geen slak die het aandurft ook s'nachts niet gelukkig.
Je bent wel goed bezig hoor superbiologisch
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83738346
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:55 schreef Ml-etje het volgende:

[..]



Boerenkool zaai je dat of moet je ook plantjes kopen?
Je bent voor boerenkool zaaien inmiddels echt laat; ik zou plantjes kopen.
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:47 schreef sigme het volgende:

Boerenkool kan je nog wel zaaien; in mei zaaien voor oogst sept-nov; in juni zaaien (2e helft juli /1e helfst aug uitplanten) voor oogst nov-maart.
Als je nog geen boerenkoolzaad hebt; zoek dan een laat ras uit
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83738467
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Je bent voor boerenkool zaaien inmiddels echt laat; ik zou plantjes kopen.
[..]



even kijken of ze ze hier ergens hebben ze lijken niet verder te gaan dan broccoli en bloemkool buiten wat sla en andijvie helaas.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83740497
Uien kan ook nog. Neem winteruien, het soort radar. Die kan je volgend jaar tussen maart en mei oogsten. Ik ga dat dit jaar ook voor het eerst doen.

Boerenkool kan nog wel gezaaid worden. Je planten worden alleen niet zo groot. Je kans op doorschieten wordt door dat late zaaien minder groot. Het heeft dus wel zijn voordelen.
pi_83740817
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 21:50 schreef Oceanonix het volgende:
Uien kan ook nog. Neem winteruien, het soort radar. Die kan je volgend jaar tussen maart en mei oogsten. Ik ga dat dit jaar ook voor het eerst doen.

Boerenkool kan nog wel gezaaid worden. Je planten worden alleen niet zo groot. Je kans op doorschieten wordt door dat late zaaien minder groot. Het heeft dus wel zijn voordelen.


Hmm en waar haal je die?
Hier hebben we welkoop en intratuin maar heb je verder nog tips?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83785302
Daar zorgen de planten zelf al heel goed voor. Er ontstaan al kleine plantjes aan de uitloper en als die op de grond komt maakt die al wortels. De stek groeit door en maakt nog meer stekken.

Ik zorg dat de stek een beetje de kan uit groeit die ik wil.
In principe kan je de verbinding met de moederplant vebreken als de plant wortels heeft. Ik wacht meestal tot het voorjaar, dan is de "navelstreng" ook verdord.
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:56 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Aardbeien:
Heb ook wat stekjes hoe zet je die uit??

Broccoli zet ik in de volle zon en geen slak die het aandurft ook s'nachts niet gelukkig.
Je bent wel goed bezig hoor superbiologisch
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_83785454
boerenkool kan nog prima. Ik heb twee jaar terug de planten in een koude kas gewoon door de winter gekregen. Ze waren toen te klein om van te eten. Maar het jaar erop heerlijk van gegeten.

Vandaag heerlijke compacte broccoli gegeten. Voor het eerst dat ik een mooie krop had.
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 21:58 schreef Ml-etje het volgende:

[..]



Hmm en waar haal je die?
Hier hebben we welkoop en intratuin maar heb je verder nog tips?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_83786172
Ben bang dat het bestellen wordt (internet). Ik probeer het bij een handel die ook knoflook hebben. Die gaat tenslotte in sep/ okt de grond in. Net als deze uien.
pi_83787352
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:42 schreef merry77 het volgende:
Daar zorgen de planten zelf al heel goed voor. Er ontstaan al kleine plantjes aan de uitloper en als die op de grond komt maakt die al wortels. De stek groeit door en maakt nog meer stekken.

Ik zorg dat de stek een beetje de kan uit groeit die ik wil.
In principe kan je de verbinding met de moederplant vebreken als de plant wortels heeft. Ik wacht meestal tot het voorjaar, dan is de "navelstreng" ook verdord.
[..]

De aardbeien staan op gronddoek dus dat wortelen moet even wachten tot ze uitgebloeid zijn dan
Welke site gebruik je Oceanonix?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83803177
wortelen produceren zullen ze hoe dan ook. Gronddoek of niet.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_83829666
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 13:02 schreef merry77 het volgende:
wortelen produceren zullen ze hoe dan ook. Gronddoek of niet.
mooizo
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83833484
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:15 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Waarom dan? Is sesam in een moestuin dan ook tuinbouw?
Oh, ik dacht aan gedeeltelijk aan papavervelden in Afghanistan, maar daar wordt opium van geoogst. Dat wil zeggen: het melksap van de onrijpe, ingesneden zaadbollen.
Ik denk dat maanzaad geoogst wordt op grote schaal, dus op hectares.
Met grove tuinbouw bedoel ik niet zomaar een rijtje boerenkool, maar een hectare boerenkool.

Ik geloof dat papaver in ons klimaat amper opium vormt en daarom geteeld mag worden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83833620
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 21:58 schreef Ml-etje het volgende:

[..]



Hmm en waar haal je die?
Hier hebben we welkoop en intratuin maar heb je verder nog tips?
Ik haal voor 49 cent een zak uien bij de Appie.

Wil uiteraard niet spotten, hou me alsjeblieft ten goede, maar is het nu rendabel om een paar uienplanten uit te zetten?
Of is het kleinschalig gewoon voor de gezelligheid en met het romantische idee, onbespoten en uit eigen tuin? Wij hebben nu iedere dag 1 aardbei de man uit eigen tuin, maar ik ga die winterharde aardbeischeuten eruit trekken in het najaar want ik vind het niets.
pi_83833647
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 01:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Oh, ik dacht aan gedeeltelijk aan papavervelden in Afghanistan, maar daar wordt opium van geoogst. Dat wil zeggen: het melksap van de onrijpe, ingesneden zaadbollen.
Ik denk dat maanzaad geoogst wordt op grote schaal, dus op hectares.
Met grove tuinbouw bedoel ik niet zomaar een rijtje boerenkool, maar een hectare boerenkool.

Ik geloof dat papaver in ons klimaat amper opium vormt en daarom geteeld mag worden.
Er zit een verschil in de blommekes, zo heb ik het begrepen. Ik zag er een paar jaar geleden nl. ook wel handel in. .
pi_83834085
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 01:28 schreef Stali het volgende:

[..]

Er zit een verschil in de blommekes, zo heb ik het begrepen. Ik zag er een paar jaar geleden nl. ook wel handel in. .
Handel in de bloemen???
Volgens mij vallen die binnen een half uur uit. Net zoals korenbloemen binnen een half uur kleurloos zijn.
Of wilde je handelen in de zaadbollen of het maanzaad?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83834192
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 01:56 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Handel in de bloemen???
Volgens mij vallen die binnen een half uur uit. Net zoals korenbloemen binnen een half uur kleurloos zijn.
Of wilde je handelen in de zaadbollen of het maanzaad?
Het laatste uiteraard.
pi_83834470
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 02:04 schreef Stali het volgende:

[..]

Het laatste uiteraard.
Ik heb wel eens een verhaal gehoord van een bakker, die serieus moest afkicken.
Hij bakte ook maanzaadbrood en nam steeds een hand zaadjes uit de zak maanzaad. Maar die hand werd steeds groter en uiteindelijk kreeg hij problemen.
Je bent gewaarschuwd!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83837614
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 01:27 schreef Stali het volgende:

[..]

Ik haal voor 49 cent een zak uien bij de Appie.

Wil uiteraard niet spotten, hou me alsjeblieft ten goede, maar is het nu rendabel om een paar uienplanten uit te zetten?
Of is het kleinschalig gewoon voor de gezelligheid en met het romantische idee, onbespoten en uit eigen tuin? Wij hebben nu iedere dag 1 aardbei de man uit eigen tuin, maar ik ga die winterharde aardbeischeuten eruit trekken in het najaar want ik vind het niets.


ooit wel eens eigen oogst uien gehad?
Die smaken nl 3x anders dan die van de Appie

Heb hier minimaal 150 m2 liggen waar ik groente en fruit op kwijt kan en het kost niet veel althans daar ben je zelf bij en smaakt veel lekkerder over het algemeen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83838706
Ja okay. Er zal vast wel iets van verschil in zitten. De laatste maanden haal ik biologische uien en die zijn veel sappiger inderdaad.

Wat betreft maanzaad dat heb ik vaker gehoord. Was er niet een zwemster die verdacht werd van doping en het later door het eten van maanzaad bleek te komen. Staat me in ieder geval iets van bij.
pi_83850706
Voordeel van groente uit eigen tuin vind ik de versheid, de overvloed, de voorraad en de luxe van allerlei groente die óf niet te koop is, óf veel te duur.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83873815
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 14:32 schreef sigme het volgende:
Voordeel van groente uit eigen tuin vind ik de versheid, de overvloed, de voorraad en de luxe van allerlei groente die óf niet te koop is, óf veel te duur.
Wij hadden thuis, in mijn jeugd, altijd een hof, waarin groenten verbouwd werden. Die werden ook geconserveerd, dus als we wilden eten, hoefde mijn moeder ons alleen maar de hof of de kelder in te sturen om eten te halen.
Toen ik ging studeren, moest ik opeens groente kopen!
Ik vond het zo vreemd om geld uit te geven voor groente!

Overigens ben ik zelf geen goede hovenier en al helemaal te dom voor boer. Wat ik wel jammer vind.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83873854
Leuk om te lezen. Is toch wel anders om op te groeien in Amsterdam. We hadden op school een seizoen volkstuintjes. Ik kwam met ladingen thuis en het werd weggegooid omdat we het niet opkregen.

Denk dat het wat toffer is om er mee opgegroeid te zijn. Een moestuin.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 02:12:00 #107
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_83873892
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 02:08 schreef Stali het volgende:
Leuk om te lezen. Is toch wel anders om op te groeien in Amsterdam. We hadden op school een seizoen volkstuintjes. Ik kwam met ladingen thuis en het werd weggegooid omdat we het niet opkregen.

Denk dat het wat toffer is om er mee opgegroeid te zijn. Een moestuin.
Dus eigenlijk doe je niks? Geen groententuin, geen plantjes om voor te zorgen?
pi_83873964
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 02:12 schreef Snakey het volgende:

[..]

Dus eigenlijk doe je niks? Geen groententuin, geen plantjes om voor te zorgen?
Ja echt wel. Maar heb het met schade en schande moeten leren. Heb nu ook een heel aardige tuin. Geen moestuin, dat niet. Maar had ridderspoor gezaaid en zit nu met een border vol bospeen tussen andere planten en die laat ik toch maar groeien. .


Ben naar bed trouwens. Slaap lekker.
Overigens tof dat linkje dat je postte in het muziektopic. Daar kun je een hele reeks nummers achterelkaar luisteren.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 02:22:52 #109
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_83936204
Picturetime

Aardbeitjes, nog niet veel dit jaar.



Bloemkooltje de 1e..wanneer kan ik die het beste oogsten? En ook hoe..



Broccoli





Boontjes



Courgettes



Tomaten



Sla



Heb nog wel meer staan maar dat kan een andere keer weer
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83960470
Wat heb jij een mooie bloemkool.
Welke soort is dat, want ik krijg er geen mooie kroppen in.

Laatst wel heerlijke broccoli gegeten.
Helaas is de andijvie al heel snel aan het doorschieten.
quote:
Op zondag 11 juli 2010 23:33 schreef Ml-etje het volgende:
Picturetime

Bloemkooltje de 1e..wanneer kan ik die het beste oogsten? En ook hoe..


Heb nog wel meer staan maar dat kan een andere keer weer
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_83966894
quote:
Op maandag 12 juli 2010 15:39 schreef merry77 het volgende:
Wat heb jij een mooie bloemkool.
Welke soort is dat, want ik krijg er geen mooie kroppen in.

Laatst wel heerlijke broccoli gegeten.
Helaas is de andijvie al heel snel aan het doorschieten.
[..]



Oh heb geen idee zal als ik langs de welkoop kom eens kijken welke soort het is of even kijken of ik het kaartje nog heb.
Thnx voor het compliment trouwens
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83978106
Bloemkool moet je oogsten voordat de krop los wordt, of gaat verkleuren. Vooral niet aanzitten voordat je oogst, want dan gaat 'ie verkleuren .
Hoe: je hebt niks meer aan de plant, dus je kan het ding met wortel en al uit de grond trekken en daarna je bloemkool eruit snijden. Andersom kan ook, maar haal in elk geval wel de hele plant weg (dus de vooral ook de wortels). Hoe minder kool er nutteloos staat, hoe minder kan op vervelende koolziekten.

Broccoli kan je dan weer wél de plant laten staan: broccoli eruit snijden en dan groeien er nieuwe, kleinere broccoli'tjes in de bladoksels.


Die bloemkool ziet er prachtig uit, en de rest ook!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83989055
Thanks voor de tips en het compliment Sigme

Oh en het soort staat dus niet op het kaartje van de bloemkool helaas.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_84041984
Een paar dagen weggeweest en nu is er een ware groene explosie in de tuin geweest.
De courgettes zijn alleen nog goed genoeg voor soep.
De snack-komkommer is goed gaan produceren (8 stuks)
Verder enorm veel onkruid. Van de week dat maar eens te lijf gaan.

De winteruien heb ik niet eerder geprobeerd. Zag dat an der Wal ze heeft en Vreeken. Knoflook vorig jaar besteld bij Garant.
pi_84042639
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:24 schreef Oceanonix het volgende:
Een paar dagen weggeweest en nu is er een ware groene explosie in de tuin geweest.
De courgettes zijn alleen nog goed genoeg voor soep.
De snack-komkommer is goed gaan produceren (8 stuks)
Verder enorm veel onkruid. Van de week dat maar eens te lijf gaan.

De winteruien heb ik niet eerder geprobeerd. Zag dat an der Wal ze heeft en Vreeken. Knoflook vorig jaar besteld bij Garant.


Zo groot je courgettes?

En erg hé dat onkruid, had bloemen gezaaid dacht ik

Iemand al rode tomaten?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_84060350
Nog geen rode tomaten hier, wel een paar lelijk bruine. Die heb ik verwijderd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_84107897
weet iemand of gewone groene andijvie (die licht is doorgeschoten nog eetbaar is?
Lees in een Engels groentenboek dat je andijvie moet blancheren tijdens de kropvorming anders zou die bitter smaken. Dat heb ik dus niet gedaan.
Maar kan het me niet herinneren van de schooltuinen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_84117182
Ik heb begrepen dat het niet eetbaar meer is. Ik heb vorig jaar geen last gehad van doorschieten. Dit jaar staan er drie kroppen prachtig in de bloei.
Ik zag het al aankomen, de kroppen waren groter als de rest en blad een stukje dikker.
  woensdag 21 juli 2010 @ 11:52:43 #120
123170 alors
zlata1234
pi_84308762
Ik heb frambozen, courgettes en peultjes. En ik heb nog taugé wat ik binnen zaai, en tuinkers. Vergeet het altijd, maar ga het zo meteen weer zaaien.

Wat raar van die courgette, ik heb altijd veel te veel en die dingen groeien met een beetje weer ook als een malle
Mijn frambozen zijn er al bijna doorheen. Ik heb ook nog een bramenplant waaraan maar liefst 5 potentiele bramen zitten. Van mij peultjes heb ik ook al gehad. Dat vind ik echt een aanrader, hoeft je behalve een gaasje neerzetten om bij op te groeien niks aan te doen en geven ook flink peultjes Die van mij staat nu even in quarantaine omdat ie behandeld is tegen rupsen.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_84546292
Ondanks de langzame start in het begin van het seizoen doet alles het nu hartstikke goed.
De eerste aardappelen zijn geoogst. De soort was Anais, van een veldje van 2,5 x 1,2 m kwam 2,9 kg aardappel. *O* De premiere kan nog even blijven staan.
Ik weet niet wat de normale hoeveelheden zijn, dit was het eerste jaar dat ik aardappelen heb neergezet. :)
Op de plek van de anais staat inmiddels de boerenkool.
Ben momenteel bezig om alle leeggevallen stukken vol te zetten zodat ik later in het jaar verschillende groenten kan oogsten.
pi_84551886
Courgette-update: momenteel heb ik tig vrouwelijke bloemen, en geen mannelijke 8)7.

Maar ik zie wel een paar mannelijke in opkomst. Er is dus nog hoop :')
  woensdag 28 juli 2010 @ 00:08:04 #123
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_84573158
twee kilo wortelen hier ... vers en sappig
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  woensdag 4 augustus 2010 @ 21:04:52 #124
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_84868564
Ik ben ook van plan om voor het eerst te beginnen met een moestuin. Aangezien het laat zomer is heb ik besloten om me de komende herfst/winter voldoende voor te bereiden en komende lente te beginnen.
Echter lees ik dat het voor doordragende aardbeien vaak zo is dat men in augustus al plant. Ergens anders lees ik dat je de planten het best in het voorjaar kunt planten. Wat is volgens jullie het beste moment de plantjes in de grond te doen? En met welk ras hebben jullie de beste ervaring?

Voor de geïnteresseerden: Het stuk grond ligt in de tuin in Noord Limburg (zandgrond dus). Het is zo'n 50m2 groot, maar ik kan er uiteindelijk 100m2 van maken als ik wil (wil rustig beginnen). Dingen die ik wil verbouwen: Ijsbergsla, kropsla, spinazie, knoflook, wortel, prei, ui, bloemkool, aarbei, watermeloen, mais, sperzieboon en zonnebloem.
De knoflook moet er over een maandje ongeveer in, maar voor de rest moet ik het allemaal nog precies uitzoeken. Volgens mij moeten sommige gewassen namelijk in een kas worden opgekweekt, gelukkig staat er een kas in de tuin. Ik moet dit echter wel even uitzoeken qua druppelaar-systeem, aangezien ik doordeweeks op kamers zit en dus eigenlijk alleen in het weekend bij de tuin ben.

Tips zijn meer dan welkom, ben namelijk nog bezig met het zaaischema
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  woensdag 4 augustus 2010 @ 22:38:14 #125
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_84874386
Dan gaan we tegelijk beginnen...ik hoor ook graag tips !!
zit namelijk een beetje te speuren maar een echt stappenplan kan ik niet vinden idd
pi_84885451
Dat kan wel kloppen. Je hebt wel zaaikalenders maar ja met zo'n jaar als dit kloppen die ook niet.
Als het nog zo laat in het jaar koud is en zelfs nachtvorst krijgt dan kloppen die kalenders echt niet. En ook de nattigheid van nu en de eerdere droge periode schoppen de boel aardig in de war. -O-

Als je nu al wilt beginnen dan zal je moeten beginnen met spitten en bemesten.
Je kan nu nog chinese kool, paksoi, pastinaak (pas na de winter te oogsten), spinazie, radijs, pluksla, andijvie ed zaaien.
Je kan nog plantjes kopen van boerenkool, spruitkool (spruiten) en prei.
Ook hebben sommige bedrijven nu nog courgetteplanten te koop. Voor zaaien van deze groenten ben je nu echt te laat.

In september/ oktober kan de knoflook de grond in. Die oogst je juli/ aug. Dus even rekening houden met de plek waar je die neerzet.

Als je pas volgend jaar wilt beginnen dan is het handig om nu na te denken over een indeling. Hoe wil je je wisseling gaan doen? Wil je echte paden gaan aanleggen of juist niet? Wil je ergens een koude bak of kas hebben? Als je dat soort zaken nu al doet kan je na de winter sneller aan de slag.

Succes. *O*
pi_84892318
Nergens meer plantjes te krijgen helaas...
Voor het telen van knoflook moet ik ook eens kijken :9
Heb vandaag wel allemaal soorten kruiden op de kop getikt.
En citroenbasilicum voor naast het terras (tegen de muggen).
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_84905169
Knoflook had ik al eerder getipt nietwaar? Voor de zekerheid: http://www.levenvanhetland.nl/knoflook.htm

Ik heb vandaag nog allerlei plantjes gekocht bij de Tuinland: koolrabi, (winter)bloemkool, groene kool, andijvie, groenlof.

Voor wie een moestuin begint: dit is de juiste tijd van het jaar om te beginnen.
Haal het boek " handboek ecologisch tuinieren" bij de boekhandel of bibliotheek.

Als het land ontgonnen moet worden kan je het eerste jaar het beste veel aardappels zetten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_84925443
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:42 schreef sigme het volgende:
Knoflook had ik al eerder getipt nietwaar? Voor de zekerheid: http://www.levenvanhetland.nl/knoflook.htm

Ik heb vandaag nog allerlei plantjes gekocht bij de Tuinland: koolrabi, (winter)bloemkool, groene kool, andijvie, groenlof.

Voor wie een moestuin begint: dit is de juiste tijd van het jaar om te beginnen.
Haal het boek " handboek ecologisch tuinieren" bij de boekhandel of bibliotheek.
[ afbeelding ]
Als het land ontgonnen moet worden kan je het eerste jaar het beste veel aardappels zetten.
Oeh je kan het daar ook kopen ^O^ ga vanavond even wat bestellen :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 14:45:26 #130
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_84938494
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 10:05 schreef Oceanonix het volgende:
Als je nu al wilt beginnen dan zal je moeten beginnen met spitten en bemesten.
Dat heb ik gedaan, nu met grasmaaisel en plantcompost. En misschien dat ik in de winter wat stalmest doe. Of zou die stalmest eerder moeten?


quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 10:05 schreef Oceanonix het volgende:

Als je pas volgend jaar wilt beginnen dan is het handig om nu na te denken over een indeling. Hoe wil je je wisseling gaan doen? Wil je echte paden gaan aanleggen of juist niet? Wil je ergens een koude bak of kas hebben? Als je dat soort zaken nu al doet kan je na de winter sneller aan de slag.
Dat ben ik nu dus aan het doen, maar ik kwam erachter dat knoflook er al voor de winter in moet (geen probleem). Maar ben nog wel aan het twijfelen over aardbeienplantjes. Wat is het verstandigst? voor of na de winter planten?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 16:47:34 #131
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_84943901
Ik volgde dit topic al een tijdje omdat we in oktober onze tuin gaan verbouwen; en ik krijg dan een moestuin(tje)!!!! Na veel inlezen is er een plan:

2010: bemesten (& knoflook planten i.v.m. voorkomen wortelvlieg volgend jaar)
...winter...
2011:
- prei
- chinese kool
- wortelen (naast de knoflook dus)
- diverse soorten tomaten
- zomerradijs
- tuinerwten
- pepers
- paprika
en aan het eind van het seizoen alvast rabarber planten voor het jaar erna.

Is dit wat? Ik heb begrepen dat ik met de tomaten in volle grond elk jaar de grond moet veranderen, dus daar zal ik rekening mee houden. Het jaar erna wil ik in ieder geval sjalotten, aardappelen, courgette en komkommer gaan kweken zodat er niet continue hetzelfde op staat. Zijn er meer dingen waarmee ik rekening moet houden?
Geluk is een richting, geen punt
pi_84945837
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 16:47 schreef Yvonnetje het volgende:
Ik volgde dit topic al een tijdje omdat we in oktober onze tuin gaan verbouwen; en ik krijg dan een moestuin(tje)!!!! Na veel inlezen is er een plan:

2010: bemesten (& knoflook planten i.v.m. voorkomen wortelvlieg volgend jaar)
...winter...
2011:
- prei
- chinese kool
- wortelen (naast de knoflook dus)
- diverse soorten tomaten
- zomerradijs
- tuinerwten
- pepers
- paprika
en aan het eind van het seizoen alvast rabarber planten voor het jaar erna.

Is dit wat? Ik heb begrepen dat ik met de tomaten in volle grond elk jaar de grond moet veranderen, dus daar zal ik rekening mee houden. Het jaar erna wil ik in ieder geval sjalotten, aardappelen, courgette en komkommer gaan kweken zodat er niet continue hetzelfde op staat. Zijn er meer dingen waarmee ik rekening moet houden?
Tomaten per se verhuizen? Ieder jaar alles verplaatsen is sowieso goed, maar is bij veel andere plantsoorten veel belangrijker.
Aardappels - zorg dat een stuk grond na aardappelteelt 3 jaar vrijblijft van aardappels (ivm aardappelmoeheid). Je kan ook heel strikt aardappelrassen gebruiken die aardappelmoeresistent zijn, dan steekt het minder nauw.
Kool (let op: inclusief radijs!) - hou de grond na koolkweek 5(!) jaar koolvrij.
Deze twee zijn het belangrijkst, omdat als je besmetting oploopt, je een jaar of tien met de gevolgen zit.
Tuinerwtjes kan je ook beter slechts eens per 5a6 jaar laten terugkomen op dezelfde grond, maar als je je daar niet aan houdt krijg je gewoon weinig erwten.

Vruchtwisseling kan je makkelijker doen door bedden te maken en dan steeds door te schuiven; dus waar volgend jaar je aardappels op bed 1 staan, staan ze in 2011 in bed 2, etc.

Let op de combinatie aardappels en tomaten. Beide gevoelig voor phytophtora, en er is al jaren geen ontkomen aan de phytophtora. Als je erg gehecht bent aan tomaten zou je kunnen overwegen geen aardappels te nemen. Zet de aardappels in elk geval ruim, en ook je tomaten, en snoei de tomaten driftig - beter te weinig loof dan teveel.

Rabarber kan je nu al zetten, het duurt een jaar voor je kan oogsten dus waarom pas eind volgend jaar zetten? Denk erom dat je rabarber niet wil verplaatsen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 18:33:07 #133
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_84948081
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 17:27 schreef sigme het volgende:

[..]

Tomaten per se verhuizen? Ieder jaar alles verplaatsen is sowieso goed, maar is bij veel andere plantsoorten veel belangrijker.
Aardappels - zorg dat een stuk grond na aardappelteelt 3 jaar vrijblijft van aardappels (ivm aardappelmoeheid). Je kan ook heel strikt aardappelrassen gebruiken die aardappelmoeresistent zijn, dan steekt het minder nauw.
Kool (let op: inclusief radijs!) - hou de grond na koolkweek 5(!) jaar koolvrij.
Deze twee zijn het belangrijkst, omdat als je besmetting oploopt, je een jaar of tien met de gevolgen zit.
Tuinerwtjes kan je ook beter slechts eens per 5a6 jaar laten terugkomen op dezelfde grond, maar als je je daar niet aan houdt krijg je gewoon weinig erwten.

Vruchtwisseling kan je makkelijker doen door bedden te maken en dan steeds door te schuiven; dus waar volgend jaar je aardappels op bed 1 staan, staan ze in 2011 in bed 2, etc.

Let op de combinatie aardappels en tomaten. Beide gevoelig voor phytophtora, en er is al jaren geen ontkomen aan de phytophtora. Als je erg gehecht bent aan tomaten zou je kunnen overwegen geen aardappels te nemen. Zet de aardappels in elk geval ruim, en ook je tomaten, en snoei de tomaten driftig - beter te weinig loof dan teveel.

Rabarber kan je nu al zetten, het duurt een jaar voor je kan oogsten dus waarom pas eind volgend jaar zetten? Denk erom dat je rabarber niet wil verplaatsen!
Bedankt voor je reactie!
Het verplaatsen van tomaten staat expliciet genoemd in het boek dat ik gebruikt heb voor het plannen (het moestuinboek van Richard Bird, zeer uitgebreid), vandaar. Bij de radijs staat daar helemaal niks over in, thnx voor de tip dus!
Combi aardappels-tomaten wist ik, vandaar dat ik het 1e jaar tomaten wil kweken en het jaar erna aardappelen. Aangezien ik beperkt de ruimte heb en met deze startlijst de moestuin wel vol heb, was het plan om de rabarber pas het 2e jaar te doen. Ook omdat de tuin pas in oktober wordt aangelegd, dan is het wellicht ook te laat om rabarber te zetten?

Vruchtenwisseling kan ik gemakkelijk doen, maar moeten de bedden ver uit elkaar liggen? Ik heb maar een gewoon achtertuintje dus niet zoveel ruimte helaas.
Geluk is een richting, geen punt
pi_84950020
Voor vruchtwisseling hoef je niet eens aparte bedden te maken; het maakt het alleen maar wat makkelijker. Vlak naast elkaar mag dus ook, maar dan moet je goed in je hoofd hebben wat precies waar stond. Ik denk altijd dat ik dat prima kan onthouden maar een half jaar later weet ik niks meer :+.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 19:46:09 #135
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_84950942
Ik ben van plan om het op de computer in een bestandje te schetsen wat ik waar plant, zodat ik het niet vergeet. Ga het dan ook zonder bedden doen.
Stel ik dan toch nog eens de vraag over aardbeienplantjes. Wat is het verstandigst? voor of na de winter planten?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_84955584
Beide kan. Ik zou niet weten wat beter is.
Ik denk dat in het najaar makkelijker is omdat als je op een complex zit je makkelijk aan uitlopers kan komen.
Het voorjaar wanneer je de plantjes moet kopen. In het najaar is de keuze niet reuze.
pi_84956698
inderdaad wordt voor aardbeienplantjes planten in augustus aangeraden. Maar het kan ook heel goed in het voorjaar. De keuze is groter in de lente. Planten die oud genoeg zijn om te bloeien zullen dat dan nog steeds doen. Eerste jaar gaan stekken nog niet echt bloeien. Jaar erop meestal wel.

Als je in de buurt van Amstelveen woont, ik heb nog een paar opgeplante stekken van vorig jaar in potjes over die je gratis mag ophalen. Ik weet niet welke soort, maar hij is destijds door mijn tante uitgezocht op smaak en hij smaakt erg lekker (beetje zoetig).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_84963404
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 14:45 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Dat heb ik gedaan, nu met grasmaaisel en plantcompost. En misschien dat ik in de winter wat stalmest doe. Of zou die stalmest eerder moeten?
Dat hangt van de grond af.
Klei kun je beter in het najaar spitten, dan kan de bovenlaag mooi bevriezen en dus kruimelig worden. Dus moet je ook in het najaar de mest onderspitten. Kan ook wel, want in klei spoelen voedingsstoffen niet zo snel weg. Ik heb op rivierklei gewoond en in het voorjaar waren er twee dagen om te spitten: daarvoor was de grond te nat en daarna te hard. Het najaar was beter.
Op zand kun je beter in het voorjaar spitten. En dan spit je oude mest mee onder. Geen verse mest: die bevat te veel stikstof. Als je op zand in het najaar mest onderspit, spoelen de voedingsstoffen makkelijker uit. En er groeit nog niet genoeg om die vast te houden.
Veen ken ik niet. Ik denk dat het daar niet veel uitmaakt, omdat het voedingsstoffen wel vasthoudt, maar verder altijd bewerkbaar is.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_84963628
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 17:27 schreef sigme het volgende:

[..]
Rabarber kan je nu al zetten, het duurt een jaar voor je kan oogsten dus waarom pas eind volgend jaar zetten? Denk erom dat je rabarber niet wil verplaatsen!
Maar de rabarber zit nog in het blad, al wordt het wel minder.
Gewoon blad eraf, plant delen en overzetten?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_84967059
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 01:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar de rabarber zit nog in het blad, al wordt het wel minder.
Gewoon blad eraf, plant delen en overzetten?
Planten voor de winter verdient de voorkeur - ik heb 't maar even opgezocht.
Geen rabarber zetten waar eerder rabarber gestaan heeft - daar houden ze niet van.

Aangezien men nogal veel raad geeft over het afhalen van bladeren (niet in het 1e jaar, niet na de langste dag) om de plant genoeg reserves te kunnen laten opbouwen, zou ik gewoon nog even wachten. Wachten, pol opdelen, overzetten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 17:01:22 #141
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_84978512
vraagje : ik heb nu een perenboom/appelboom/pruimenboom en een vijg boom stuik iets...

Wat voor vruchtbomen doen het in NL ook goed ?? We zijn bezig een huis met 750 m2 tuin te verbouwen kortom binnenkort moeten er wat bomen bij en fruitbomen vind ik toch wel erg leuk !!

Wanneer kun je een vijg verplaatsen ?? Hij staat nu een beetje beroerd...
pi_84978658
Mijn lijst met fruitbomen vind je hier: sigme's fruitgaarde

Vijg zou ik, als alle bomen, verplaatsen als hij in rust is (alle bladeren gevallen) en voor de winter.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_84979462
Rabarder weet een van jullie waar je dat omg R'dam-Dordt kan halen of desnoods via i-net? In de Hoeksche Waard niet te vinden helaas.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_84982144
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 17:30 schreef Ml-etje het volgende:
Rabarder weet een van jullie waar je dat omg R'dam-Dordt kan halen of desnoods via i-net? In de Hoeksche Waard niet te vinden helaas.
Vreeken? In Dordrecht. Geweldig winkel, dus een aanrader om langs te gaan (maak eerst een inventarisatie van wat voor zaad zou willen hebben).
Daar heb ik twee planten rabarberplanten gehaald, twee verschillende rassen (weet niet meer welke) ; ik zou even bellen of ze nog planten hebben staan. Zaad hebben ze sowieso wel, je kan rabarber ook goed zaaien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 19:36:35 #145
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_84983378
Bij Vreeken kan je ook online bestellen, echt een supersite! Ik ga daar flink wat zaden bestellen, leuk omdat ze ook veel bijzondere soorten hebben (bv. peter penis pepper, aladin pepper, echt leuk!)
Geluk is een richting, geen punt
pi_84984505
Rabarber zou ik niet online bestellen. Een bezoekje aan de winkel is een aanrader, voor wie in de buurt woont, of, als ik, gek genoeg is er een paar honder kilometer voor te reizen.

Bestellen via de webshop voor komend voorjaar: doe het nu! Ze hebben altijd veel te veel bestellingen in het najaar/winter om de orders in het voorjaar voor iedereen op tijd te verwerken, dus bestel nu of ga gewoon langs - dat kan zelfs in het voorjaar nog ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_84985628
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 18:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Vreeken? In Dordrecht. Geweldig winkel, dus een aanrader om langs te gaan (maak eerst een inventarisatie van wat voor zaad zou willen hebben).
Daar heb ik twee planten rabarberplanten gehaald, twee verschillende rassen (weet niet meer welke) ; ik zou even bellen of ze nog planten hebben staan. Zaad hebben ze sowieso wel, je kan rabarber ook goed zaaien.
*O* ben heeeeeel blij met je :* ff googlen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_84985685
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 20:10 schreef sigme het volgende:
Rabarber zou ik niet online bestellen. Een bezoekje aan de winkel is een aanrader, voor wie in de buurt woont, of, als ik, gek genoeg is er een paar honder kilometer voor te reizen.

Bestellen via de webshop voor komend voorjaar: doe het nu! Ze hebben altijd veel te veel bestellingen in het najaar/winter om de orders in het voorjaar voor iedereen op tijd te verwerken, dus bestel nu of ga gewoon langs - dat kan zelfs in het voorjaar nog ;).
Ga wel langs of vraag een daar wonend familielid dat te doen.
Zie dat het de voorstraat is dus denk dat ik zelf ga voor ik iemand zwalkend onder het gewicht van planten naar de auto stuur :@

Oh en Sigme zal ik je pm-en als ik erheen ga? Neem graag je bestelling mee hoor.
Ws wordt het as woensdag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ml-etje op 07-08-2010 20:57:00 ]
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_84999513
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 20:44 schreef Ml-etje het volgende:

[..]



Ga wel langs of vraag een daar wonend familielid dat te doen.
Zie dat het de voorstraat is dus denk dat ik zelf ga voor ik iemand zwalkend onder het gewicht van planten naar de auto stuur :@

Oh en Sigme zal ik je pm-en als ik erheen ga? Neem graag je bestelling mee hoor.
Ws wordt het as woensdag.
Oh gaarne!

Ik heb een wensenlijstje, en ik kan je aanraden dat ook te maken; snuffel op de webshop rond, gooi wat je aanstaat in je winkelmandje, dan kan je aan het eind de inhoud van je winkelmandje knippen & plakken naar word ofzo en dit uitprinten. In de winkel ga je namelijk verzuipen in de hoeveelheid, de keuzes, de informatie. Op de website staat precies hetzelfde, maar overzichtelijker. Zorg dat je de artikelnummers niet weghaalt op je printje! De winkel is grotendeels alfabetisch gesorteerd, maar die nummers zijn veel makkelijker. Streep af wat je gevonden hebt en vraag voor wat je niet kan vinden even hulp, soms hangt het dan bij de sierplanten ofzo.
Laatste winkelinstructie: reken er niet op dat je dingen kan terugvinden op de kassabon.

Heb je gebeld of ze nog rabarberplanten hebben?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_84999736
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 09:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh gaarne!

Ik heb een wensenlijstje, en ik kan je aanraden dat ook te maken; snuffel op de webshop rond, gooi wat je aanstaat in je winkelmandje, dan kan je aan het eind de inhoud van je winkelmandje knippen & plakken naar word ofzo en dit uitprinten. In de winkel ga je namelijk verzuipen in de hoeveelheid, de keuzes, de informatie. Op de website staat precies hetzelfde, maar overzichtelijker. Zorg dat je de artikelnummers niet weghaalt op je printje! De winkel is grotendeels alfabetisch gesorteerd, maar die nummers zijn veel makkelijker. Streep af wat je gevonden hebt en vraag voor wat je niet kan vinden even hulp, soms hangt het dan bij de sierplanten ofzo.
Laatste winkelinstructie: reken er niet op dat je dingen kan terugvinden op de kassabon.

Heb je gebeld of ze nog rabarberplanten hebben?
^O^ will do.
Kom maar door met je lijstje hoor ;)
Gisteren waren ze niet meer open, bel dinsdag even.
Ze zijn overigens niet extreem duur en ze hebben ook tuinplanten zag ik :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85000139
wenslijst:
015100 AUBERGINE 'Casper', ¤ 1,90
015220 AUBERGINE 'Picola' F1, ¤ 2,90
050250 BONEN TUINBONEN 'Aguadulce à très longue cosse', ¤ 2,90
091000 ECO-ERWTENFAMILIE DOPERWTEN-STAM 'Feltham First' / ¤ 2,90
123200 KNOLKERVEL, 750 zaden (2 g) ¤ 3,90
212000 PETERSELIE WORTELPETERSELIE 'Halflange Wortel', ¤ 0,90
267600 SLA PITTIGE (WINTER)SALADE 'Saladini' ¤ 1,90
302050 WINTERKERS 'Variegated', ¤ 1,90
302000 WINTERKERS, ¤ 1,90

Waarbij die doperwten ook wel de niet-biologische varieteit mogen zijn, en ik van de wintersalade wel twee zakjes wil. Als het zo uitkomt enzo he, ik kan ook prima bestellen hoor :Y.

Het meeste uit dit lijstje is spul dat dit najaar nog gezaaid kan worden, misschien voor anderen ook interessant ;). (Aubergines en peterseliewortel niet)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85000185
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 10:19 schreef sigme het volgende:
wenslijst:
015100 AUBERGINE 'Casper', ¤ 1,90
015220 AUBERGINE 'Picola' F1, ¤ 2,90
050250 BONEN TUINBONEN 'Aguadulce à très longue cosse', ¤ 2,90
091000 ECO-ERWTENFAMILIE DOPERWTEN-STAM 'Feltham First' / ¤ 2,90
123200 KNOLKERVEL, 750 zaden (2 g) ¤ 3,90
212000 PETERSELIE WORTELPETERSELIE 'Halflange Wortel', ¤ 0,90
267600 SLA PITTIGE (WINTER)SALADE 'Saladini' ¤ 1,90
302050 WINTERKERS 'Variegated', ¤ 1,90
302000 WINTERKERS, ¤ 1,90

Waarbij die doperwten ook wel de niet-biologische varieteit mogen zijn, en ik van de wintersalade wel twee zakjes wil. Als het zo uitkomt enzo he, ik kan ook prima bestellen hoor :Y.

Het meeste uit dit lijstje is spul dat dit najaar nog gezaaid kan worden, misschien voor anderen ook interessant ;). (Aubergines en peterseliewortel niet)
:D ga woensdag einde van de middag die kant uit :) dus je kunt tot die tijd nog aanvullen ;)
Pm je je adres tegen die tijd? Dan stuur ik het naar je op.
En geen moeite hoor! Die kleine zakjes gaan net zo makkelijk mee en de wintersalade noteer ik sowieso ook voor mezelf. Zit al met pen+papier in de aanslag voor de site.


306020.1 UI-ACHTIGEN UTRECHTS UITJE 'Sint Jans', 1 plant of 5 bolletjes 1 × ¤ 2,90 ¤ 2,90
306070.1 UI-ACHTIGEN KNOFLOOK 'Blanke Reuzen', 5 bollen 1 × ¤ 4,90 ¤ 4,90
267600 SLA PITTIGE (WINTER)SALADE 'Saladini' / (zgn. "Mosterdmix"), 10 g 1 × ¤ 1,90 ¤ 1,90
226100.1 RABARBER 'Mira M', 1 plant 1 × ¤ 3,50 ¤ 3,50
226200.1 RABARBER 'Sutton's Seedless M', 1 plant 1 × ¤ 4,50 ¤ 4,50
008000 ANDIJVIE 'Breedblad Volhart Winter', 3 g 1 × ¤ 0,90 ¤ 0,90
304200 UI-ACHTIGEN BOSUIEN, LENTE-UITJES OF SLA-UITJES 'White Lisbon-Winter Hardy' / 'Evergreen Hardy White', ruim 1000 zaden (3 g) 1 × ¤ 1,50 ¤ 1,50


Heb dit tot nog toe wil daar nog even kijken voor slaplantjes (nergens te krijgen hier in omg.) en winterbloemkool plantjes.

Straks ook even kijken voor tuinplanten :)

[ Bericht 19% gewijzigd door Ml-etje op 08-08-2010 10:38:37 ]
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85219558
Gister heb ik voor de eerste keer pronkbonen geoogst; alle bonen groeien harder dan we bij kunnen eten, moet nodig eens groot oogsten en dan invriezen/inmaken/opzouten.
De pronkbonen hadden dus ook grote bonen hangen, tot wel 25cm lang, en ze zien er niet heel lekker uit, hard, en alsof ze taai en dradig gaan zijn. Maar dat was niet zo, ze waren zacht en zoetig en erg lekker!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85220888
Heb hier wat tomatenplantjes in de tuin staan. Wanneer kan je tomaten oogsten? Ze zijn nu nog lichtgroen. Rijpen ze nog na als je ze in de fruitmand legt?
pi_85223285
Ze rijpen aan de plant. Je moet even geduld hebben. Wel voorzichtig zijn met het geven van water. Bij te veel water kunnen de tomaten scheuren.

Tegen het einde van het seizoen (wanneer het te koud wordt) is er een trucje. Je haalt de hele plant weg met daaraan de groene tomaten.Hang deze op de kop op in een schuur. De tomaten zullen langzaam rijpen.
Dit doe je alleen wanneer het in je kas of buiten te koud dreigt te worden.
pi_85224647
Okay, dank je. Zijn tomatenplanten trouwens eenjarigen?
pi_85230127
Tomaten kan je ook narijpen zonder plant. Uitspreiden op een niet te koele en niet de warme plak (tussen 16 en 23 graden). Tomaten moeten wel volgroeid zijn.

Tomatenplanten zijn meerjarig, maar in Nederland heb je daar niks aan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85244515
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 09:22 schreef sigme het volgende:
() alle bonen groeien harder dan we bij kunnen eten, moet nodig eens groot oogsten ()
Daad bij het woord gevoegd en de stamslaboontjes geoogst. Iets meer dan 10kg :7.

Daarna nog een kilo'tje stokbonen geoogst voor vanavond. Goldelbe, ben benieuwd hoe ze smaken.

Een paar dagen niet omkijken naar de courgettes had geresulteerd in drie vruchten van duikbootformaat. Morgen maar kijken of er nog soep van te maken valt, anders wordt het varkensvoer.

Ook nog een uurtje in de kas bezig geweest: snoeien snoeien snoeien. Tomaten en komkommer. Wat een boel groen produceren die dingen toch. Ook veel vruchten trouwens, vooral de komkommer is meer dan we op kunnen. D'r hangen inmiddels ook een heel aantal aubergines, zowel in de kas als erbuiten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85247139
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 13:28 schreef sigme het volgende:
Tomaten kan je ook narijpen zonder plant. Uitspreiden op een niet te koele en niet de warme plak (tussen 16 en 23 graden). Tomaten moeten wel volgroeid zijn.

Tomatenplanten zijn meerjarig, maar in Nederland heb je daar niks aan.
^O^ hier ligt de vensterbank ook vol, de tomatenplanten vallen zowat om van de tomaten dus als ze oranje zijn mogen ze in de vensterbank.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85247224
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Daad bij het woord gevoegd en de stamslaboontjes geoogst. Iets meer dan 10kg :7.

Daarna nog een kilo'tje stokbonen geoogst voor vanavond. Goldelbe, ben benieuwd hoe ze smaken.

Een paar dagen niet omkijken naar de courgettes had geresulteerd in drie vruchten van duikbootformaat. Morgen maar kijken of er nog soep van te maken valt, anders wordt het varkensvoer.

Ook nog een uurtje in de kas bezig geweest: snoeien snoeien snoeien. Tomaten en komkommer. Wat een boel groen produceren die dingen toch. Ook veel vruchten trouwens, vooral de komkommer is meer dan we op kunnen. D'r hangen inmiddels ook een heel aantal aubergines, zowel in de kas als erbuiten.
Die courgettes :N het is echt blijven kijken.
Overigens bak ik ze op met zout en peper en dan tonijn erbij met een chilisausje (of ander pittig sausje met monchou) en dan over de pasta :9 altijd lekker.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85247266
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 11:36 schreef Oceanonix het volgende:
Ze rijpen aan de plant. Je moet even geduld hebben. Wel voorzichtig zijn met het geven van water. Bij te veel water kunnen de tomaten scheuren.

Tegen het einde van het seizoen (wanneer het te koud wordt) is er een trucje. Je haalt de hele plant weg met daaraan de groene tomaten.Hang deze op de kop op in een schuur. De tomaten zullen langzaam rijpen.
Dit doe je alleen wanneer het in je kas of buiten te koud dreigt te worden.
Oh das ook handig :Y eind september komt hier het tuinhuisje dan kan dat :D
Ga ze overigens ook maar eens snoeien met al dat groen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85261742
Waarom zou je ze laten narijpen op een andere plek als aan de plant? Ik heb een moestuin omdat de smaken zoveel beter zijn. Het rijpen aan de plant bevorderd de smaak.
Waterbommen kan ze kopen in de supermarkt. Waarom zou je ze zelf maken? ;)
pi_85740332
Afgelopen weekend de Nicola's geoogst. Een paar dagen laten liggen, af en toe wat versmerende exemplaren eruit gevist. Vanochtend vond ik het wel mooi geweest en heb ik ze in aardappelkistjes gelegd. Ruim 21 kg. De kleinste krieltjes heb ik erbuiten gelaten, die gaan naar de varkens.

Nu moet het veld surprises nog geoogst worden. Ik heb wel het loof eraf geknipt, het was een smerige bruindruipende phytophtorakledder geworden.

De tomaten leiden ook erg onder phytophtora. Vreemd genoeg die in de kas niet.

In het veld waar de Nicola's in stonden heb ik winterkool gezet: 8 reuzenkoolrabi's, 5 bloemkolen, 4 winterbloemkolen en 4 groene kolen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85788037
Mijn buren stoppen er aan einde van het jaar mee. Ik neem hun stuk erbij, Dan heb ik in totaal 200 m2 plus een beetje. *O*

Van de week in de uitverkoop een bessenstruik en een vijg gekocht. Toch goed dat die kerst-shows zo vroeg beginnen. :X
pi_85788441
Hihi ze ruimen goed op ja nu.

Mijn tomaten vinden al dat water niet fijn volgens mij :{
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85800798
ze scheuren, ik heb hetzelfde probleem. Ik geef ook in de kas momenteel geen water. Het grondwater staat hoog genoeg op dit moment. Misschien wel te hoog in sommige delen van het land. -O-
pi_85816763
Vandaag de surprise geoogst, dat moet de voorraad puree- / stampotaardappelen zijn. Viel niet tegen, ze moeten nog drogen en dan een paar dagen liggen om te kijken hoe het zit met de aardappelziekte. Wat ik nu heb geoogst schat ik op zo'n 35kg (en dan zijn de krieltjes er al uit, da's ook een kilo of vijf maar dat kan direct naar de varkens).

De stokbonenstokken waren te zwaar beladen om de wind te weerstaan, beide rijen waren omgevallen, met wat gebroken stokken. Zo goed en kwaad als het ging weer opgehesen en ietwat gestut. En een emmer dikke bonen eraf gehaald. Volgend jaar een betere contructie bouwen!

Ook maar weer eens een spitskooltje geoogst & opgegeten, er staan er nu nog twee. Ben benieuwd of de witte kolen nog een mooie krop weten te vormen voor de winter, voorlopig lijkt het nog nergens naar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85817022
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 10:42 schreef Oceanonix het volgende:
ze scheuren, ik heb hetzelfde probleem. Ik geef ook in de kas momenteel geen water. Het grondwater staat hoog genoeg op dit moment. Misschien wel te hoog in sommige delen van het land. -O-
Heb ze in de bak gegooid :@ het gekke is dat het kasje open staat en daar doen ze het wel.

@Sigme, heb je al wintersalade gezaaid?

Heb hier nog 2 bloemkolen staan *O* hoop dat ze het redden, en de aardbeien ik snap het niet die komen nu helemaal op gang jammer van de kevertjes die ze graag lusten.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85817251
Nee, nog geen wintersalade. Ik ken ons, we eten alleen sla als er echt niks anders te eten is :+.
Wintersalade ga ik in de kas zaaien, en dus pas als alle tomaten en komkommers daar eruit zijn.

Winterpostelein en barabarakruid zal ik ergens in de loop van deze of volgende maand zaaien; geldt hetzelfde voor als die sla, behalve dat dat wel buiten komt te staan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85848158
Zo'n 6kg rijpe tomaten geplukt en er hangt nog veel meer aan groene tomaten aan de planten.
De meeste zijn bruin van ziekte voordat ze rood zijn, maar sommigen hebben het dus wel gehaald. Ben benieuwd of er nog meer tomaat te oogsten gaat zijn, dit jaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85848371
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 21:11 schreef sigme het volgende:
Zo'n 6kg rijpe tomaten geplukt en er hangt nog veel meer aan groene tomaten aan de planten.
De meeste zijn bruin van ziekte voordat ze rood zijn, maar sommigen hebben het dus wel gehaald. Ben benieuwd of er nog meer tomaat te oogsten gaat zijn, dit jaar.
Wow! Jij gaat bakken tomatensoep en saus maken?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85849374
Saus, in potten, en dat dan van de winter opeten. Is me vorig jaar prima bevallen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 12:01:05 #173
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_85905612
Heb zo'n 4 weken geleden aardbeienplantjes geplant. Afgelopen weekend welgeteld 1 aardbei geoogst. De rest wat er nu nog wil bloeien haal ik eraf zodat de planten hun krachten kunnen sparen. Goed om te zien is dat alle plantjes nieuw blad vormen en er al 1 uitloper is geworteld.
Ik heb bij sommige planten al wat bloemen verwijderd, maar weet iemand of dat je de steel + bloem kunt verwijderen of alleen de bloem en het steeltje kunt laten staan zodat de plant daar verder kan groeien. Aan de steeltjes zit namelijk 1 bloem per steel en verder geen blad.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 31 augustus 2010 @ 12:31:06 #174
163650 Greys
pi_85906509
Ik zou heel graag een of twee kruisbessenstruiken willen.
Moet ik zeker wachten tot het voorjaar he? Of kan dat nog?

En waar koop ik zoiets? Hebben ze dat gewoon bij een tuincentrum? :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_85912167
Bessen plant je beter in het vroege voorjaar.
Het tuincentrum heeft ook wel kruisbessen te koop, maar ik zou naar de batterijen, dat is voor jou wel te bereizen toch?

En kruisbessen zijn natuurlijk offtopic modje, hier in de moestuin :P . Kom maar hier: sigme's fruitgaarde
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:31:36 #176
163650 Greys
pi_85915066
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 15:11 schreef sigme het volgende:
Bessen plant je beter in het vroege voorjaar.
Het tuincentrum heeft ook wel kruisbessen te koop, maar ik zou naar de batterijen, dat is voor jou wel te bereizen toch?
Ik woon in Bleiswijk, ik ga eens kijken hoe ver dat is.
En dank je voor de tip!

quote:
En kruisbessen zijn natuurlijk offtopic modje, hier in de moestuin :P . Kom maar hier: sigme's fruitgaarde
Shit :D :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_86870025
Best een mooi naseizoen, tot nu toe.
Vorige week de droog- en stokbonen geoogst: de planten uit de grond getrokken en deze op een droge plaats opgehangen.
Ook vorige week de laatste sperzieboontjes geoogst. De plantjes staan nog wel, maar er zal wel niks meer aankomen.

De kolen zien er goed uit: de eerste spruitjes worden gevormd, er komen toch nog 2 witte en 1 rode kool tot krop en de sprouting broccoli ziet er gezond uit.
De laat geplante koolrabi, groene kool en bloemkool groeit allemaal goed. Zo ook de andijvie en groenlof.
Wortels heb ik allemaal geoogst, wortels zien er goed uit maar het is niet veel, ik had wat weinig gezaaid.
Bieten zijn uiteindelijk ook mooi geworden; ze hebben er belachelijk lang over gedaan maar het eindresultaat telt.
Oranje pompoenen liggen in hun bed; het groen ziet er elke dag slechter uit, ik moest binnenkort maar eens oogsten.
De witlof ziet er dit jaar heel mooi uit, mooi groot groen loof. Ik hoop dat de wortels ook mooi en groot zijn, dat levert toch de betere witlofkroppen. Maar dat duurt nog wel even.

Gister heb ik eindelijk wat winterspul gezaaid:
winterpostelijk, barabaraklruid en bont barbarakruid (winterkers) en wintersalade (zo te zien voornamelijk aziatische koolsoorten).

Ook in de kas heb ik gezaaid: spinazie, wintersalade en gewone sla. In de kas staan ook nog een boel tomaten met goed uitziende groene tomaten - ze rijpen nog steeds langzaam door naar rood. Alle komkommerplanten heb ik gerooid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_86870148
Heb je witlof? Hoe doe je dat?

De boontjes hier geven nog bonen, niet zo veel meer maar nog wel wat.
Ik moet de moestuin geheel leegmaken helaas de grond die er ligt komt deels van onder een bodembedekker en bevat heel veel onkruidzaden, om gek van te worden.
Dat moet dus even goed weggehaald, gespit en bemest.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_86875537
quote:
Op zondag 26 september 2010 19:17 schreef Ml-etje het volgende:
Heb je witlof? Hoe doe je dat?
Twee jaar geleden heb ik ingekuild, zie sigme's moestuin, 2e jaar en een paar posts daar beneden.

Vorig jaar ben ik overstapt op emmers, dat werkt veel beter.

In oktober / november ofzo (voordat het gaat vriezen) de witlof oogsten. Witlof lijkt sprekend op paardbloem, en het gaat om de wortel. Lossteken, beetje uitschudden en dan de wortels met loof eraan een paar dagen op het veld laten liggen.

Dan het loof afsnijden; twee vingers boven de bovenkant van de wortel (groeitop moet intact blijven).
Wortels koel en droog opslaan.

Tegen de tijd dat je witlof wil: pak een emmer, doe er een laagje scherp zand in en zet er een aantal wortels in; zo dat bovenzijden van de wortels ongeveer allemaal even hoog uitkomen. Boven de bovenkant van de wortels moet nog zo'n 20cm emmer zitten.
Ruimte tussen de wortels inscheppen met verkruimelde aarde (pak molshoopaarde, kruimelt lekker). Beetje tussengieten met wat water.

Afdekking over de emmer zodat er geen licht in kan komen, op redelijk warme plaats zetten en af en toe kijken. In 2 a 3 weken wilof.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_86889284
Ik wil het volgend jaar voor het eerst proberen. Waarom doe de dit zo laat in het jaar?
Kan dit niet in de zomer? Of heb ik het seizoen van witlof ook verkeerd in mijn hoofd dankzij de supermarkt?
pi_86892689
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 21:11 schreef sigme het volgende:
Zo'n 6kg rijpe tomaten geplukt en er hangt nog veel meer aan groene tomaten aan de planten.
De meeste zijn bruin van ziekte voordat ze rood zijn, maar sommigen hebben het dus wel gehaald. Ben benieuwd of er nog meer tomaat te oogsten gaat zijn, dit jaar.
Heb dus ook allemaal tomaten met bruine plekken gehad. Is dat een ziekte of komt het doordat het zo nat is geweest? En valt er wat tegen te doen zodat het volgend jaar minder is?
  maandag 27 september 2010 @ 12:33:27 #182
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_86895836
Ik ben afgelopen zaterdag flink bezig geweeset om de broeikas op te ruimen. Is jaren gebruikt als rommelhok, maar nu weer klaargemaakt om in te telen.
Een probleem is dat de grond in de kas dus al jarenlang droog is, en dus ook enorm arm is geworden. Ik ben begonnen om als eerste eens enorm veel water erop te spuiten en eens goed te spitten. Aangezien ik de grond wat ga ophogen kan ik mooi rijke tuinaarde en compost gebruiken om het op te hogen en tevens wat leven in de brouwerij te krijgen.
Zijn er nog meer tips om de grond rijker te maken?
En wat zijn leuke dingen om te telen in de kas? Ik ben sowieso van plan om tomaten, paprika's en meloenen te kweken.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_86897446
komkommer aubergines
  maandag 27 september 2010 @ 16:17:38 #184
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_86904513
Ik meen me te herinneren dat je komkommers en tomaten niet bij elkaar in de buurt mag zetten.
En aangezien de buurman aan de overkant een komkommerboer is (en we daar komkommers van krijgen) verkies ik tomaten boven komkommers. Ondanks dat het me natuurlijk ook heel leuk lijkt om komkommers te kweken.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_86912929
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:50 schreef Goldmund het volgende:

[..]

Heb dus ook allemaal tomaten met bruine plekken gehad. Is dat een ziekte of komt het doordat het zo nat is geweest? En valt er wat tegen te doen zodat het volgend jaar minder is?
Dat is phytophthora (aardappelziekte).
Tomaat is een naaste verwant van aardappel en bevattelijk voor phytophthora. Nattigheid is gunstig voor phytophthora, het is een schimmel die houdt van warme vochtige bedomptheid.
Je kan er niet echt wat tegen doen, als er phytophthora in de omgeving zit, gaan je tomaten (en aardappels) er last van krijgen. Wel is bij aardappels er per ras hogere/lagere resistentie gekweekt, en heeft het ene tomatenras ook meer last dan het andere. Helaas zijn mij van tomaten geen overzichten daarvan bekend (van aardappels wel).

Wat je ertegen kan doen:
Plant ruim! Hoe meer wind erlangs kan, hoe beter
Knip veel loof weg; zie vorige
Controleer regelmatig en haal alles met aantastin (blad, vrucht) weg. Het is heel lokaal besmettelijk, soms kan je de rest van de tomaten van zo'n plant wel gaaf oogsten.

Overigens heb ik dit jaar in de moestuin veel verloren aan phytophthora, maar zijn de planten in de kas helemaal verschoond gebleven. Misschien helpt het dat de grond in de kas deze winter ververst is en dus helemaal schoon.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_86913097
quote:
Op maandag 27 september 2010 12:33 schreef T_Killer het volgende:
Ik ben afgelopen zaterdag flink bezig geweeset om de broeikas op te ruimen. Is jaren gebruikt als rommelhok, maar nu weer klaargemaakt om in te telen.
Een probleem is dat de grond in de kas dus al jarenlang droog is, en dus ook enorm arm is geworden. Ik ben begonnen om als eerste eens enorm veel water erop te spuiten en eens goed te spitten. Aangezien ik de grond wat ga ophogen kan ik mooi rijke tuinaarde en compost gebruiken om het op te hogen en tevens wat leven in de brouwerij te krijgen.
Zijn er nog meer tips om de grond rijker te maken?
En wat zijn leuke dingen om te telen in de kas? Ik ben sowieso van plan om tomaten, paprika's en meloenen te kweken.
Aubergines inderdaad. Een kasdruif is ook leuk. Komkommer. Paprika's vind ik niet rendabel.
Wat ik nogal leuk vind aan een kas is het kweken van zaken buiten hun normale seizoen.
Spinazie, sla, snijbiet in de winter. Aardbeien in de lente.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_86930896
Mijn buurman kweekt ook boontjes. En kouseband kan alleen in de kas, die doet het buiten nauweljiks.

Augurk doet het ook goed in de kas.
pi_86931581
De tomaten in de kas hadden inderdaad nergens last van. Dat heeft echt met het vocht te maken gehad.
De aardappelen zijn wel gespaard gebleven.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 17 oktober 2010 @ 12:25:17 #189
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_87628300
Onze tuin is nu zo goed als aangelegd, inclusief mijn stuk groentetuin. In het voorjaar begin ik met zaaien en kweken, maar dan is het goed om nu al te bemesten, toch?
Hoe kan ik het beste de grond bemesten? (waarmee, hoeveel, hoe vaak...?)
Geluk is een richting, geen punt
pi_87642112
Heb je klei of zand?

Klei is voor de winter spitten zodat het kan verbrokkelen en werkbaar wordt. Je spit de mest dus voor de winter onder.
Zand, de mest erop dumpen voor de winter. Na de winter onderspitten.

Ik gebruik oude paardenmest omdat ik dat makkelijk kan krijgen. Koeienmest schijnt beter te zijn. Ook die moet oud zijn vers bevat te veel ammonia.
  zondag 17 oktober 2010 @ 21:02:52 #191
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_87646355
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 19:36 schreef Oceanonix het volgende:
Ik gebruik oude paardenmest omdat ik dat makkelijk kan krijgen. Koeienmest schijnt beter te zijn. Ook die moet oud zijn vers bevat te veel ammonia.
Ik heb wel eens gehoord dat paarden(stal)mest juist beter schijnt te zijn dan die van koeien. Nja t is allebei een goede vorm van bemesting, mits niet te vers. Maar dit was al gezegd.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_87646833
Hmm onze buurman kan het zo in onze moestuin mikken maar dat is dus niet de bedoeling lees ik.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_87647747
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 21:11 schreef Ml-etje het volgende:
Hmm onze buurman kan het zo in onze moestuin mikken maar dat is dus niet de bedoeling lees ik.
Nou, als je genoeg ruimte hebt..
Verse paardemest moet je een jaar laten liggen, dus je kan 'm een mestbult laten maken die je een jaar later weer uitschept.

Koeiemest kan ook wel, al heb ik gehoord dat antibiotica in die mest niet goed is. Veiligheidshalve zou ik een biologische koeienboer zoeken.

Varkensmest kan ook. Schapemest moet ook heel goed zijn (want veel minder scherp).

Waarom haal ik eigenlijk speciaal paardemest op :D? (Schapen, varkens en koeien heb ik, paarden niet..).

We overwegen hier volgend jaar een moestuinpauzejaar in te lassen wegens drukte met andere dingen. Vermoedelijk zetten we dan de moestuin helemaal vol voederbieten (voor de varkens en koeien). En dan voor eigen consumptie hooguit wat kweken in de kas (en natuurlijk de vaste planten als rabarber, asperge, vaste broccoli).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87647895
Dat een jaar laten liggen zit er hier niet in, mijn Mr doet me wat :D
Het is vers of iets anders verzinnen helaas.

Jij hebt een eigen veestapel die je kan voorzien ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_87648256
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 21:29 schreef Ml-etje het volgende:
Dat een jaar laten liggen zit er hier niet in, mijn Mr doet me wat :D
Het is vers of iets anders verzinnen helaas.

Jij hebt een eigen veestapel die je kan voorzien ;)
Ook van die eigen veestapel moet 't liggen (en dan zou ik het ook nog moeten gaan verzamelen).
Koeiemest verzamel ik wel, om hun wei (en die beesten! ze gaan d'r middenin liggen!) wat schoon te houden.

Schapemest verzamelen, dat kan je volgens mij aanlengen met water en dan vers (en vloeibaar) gebruiken. Als je het echt zou willen weten kijk ik even wat ik erover kan vinden.
Anders toch maar niet-vers: je kan bij de tuincentra etc gedroogde koemestkorrels kopen. Werkt prima (schrik niet van de eventuele plotse schimmel, even zoeken of ik Stali's topic daarover kan terugvinden).

-edit: (google koemestkorrel schimmel stali :D , 1 hit: Help! Alle planten verpest met koemest -> schimmel! )
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 17 oktober 2010 @ 21:40:54 #196
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_87648713
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 21:27 schreef sigme het volgende:
We overwegen hier volgend jaar een moestuinpauzejaar in te lassen wegens drukte met andere dingen. Vermoedelijk zetten we dan de moestuin helemaal vol voederbieten (voor de varkens en koeien). En dan voor eigen consumptie hooguit wat kweken in de kas (en natuurlijk de vaste planten als rabarber, asperge, vaste broccoli).
Ik weet niet hoe intensief je de grond hebt gebruikt afgelopen jaren, maar misschien ook een optie om te overwegen is het braak laten liggen van de grond of het gebruiken van groenbemesters (maar daar ben je een beetje laat voor)

quote:
Groenbemesters
Groenbemesters zijn gewassen of planten die gezaaid worden om de bodemvruchtbaarheid te verhogen. Deze gewassen leveren zelf geen oogstbare producten op. De gewasresten worden na verloop van tijd in de bodem gewerkt. Ze verteren dan, waardoor voedingsstoffen vrij komen die door het volgende gewas weer opgenomen kunnen worden. Als we de moestuin, of in elk geval een gedeelte van de moestuin op tijd leeg hebben, kunnen we in het najaar zo'n gewas zaaien. Het voordeel van zaaien in het najaar is dat de laatst overgebleven voedingsstoffen in de bodem niet uitspoelen maar gefixeerd worden in de groenbemester. Een najaars-groenbemester moet uiterlijk in september gezaaid worden. In de zaadhandels worden vaak mengsels van groenbemesters aangeboden. Sommige planten hebben ook andere voordelen, bv een gunstig effect op de structuur van de bodem.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_87648931
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 21:40 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe intensief je de grond hebt gebruikt afgelopen jaren, maar misschien ook een optie om te overwegen is het braak laten liggen van de grond of het gebruiken van groenbemesters (maar daar ben je een beetje laat voor)
[..]


Bedankt voor het meedenken ^O^.
In dit geval is het laten rusten van de grond echt nog niet nodig en kan ik de voederbieten goed gebruiken. Maar het is wel een goede tip in veel andere gevallen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87649011
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 21:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Ook van die eigen veestapel moet 't liggen (en dan zou ik het ook nog moeten gaan verzamelen).
Koeiemest verzamel ik wel, om hun wei (en die beesten! ze gaan d'r middenin liggen!) wat schoon te houden.

Schapemest verzamelen, dat kan je volgens mij aanlengen met water en dan vers (en vloeibaar) gebruiken. Als je het echt zou willen weten kijk ik even wat ik erover kan vinden.
Anders toch maar niet-vers: je kan bij de tuincentra etc gedroogde koemestkorrels kopen. Werkt prima (schrik niet van de eventuele plotse schimmel, even zoeken of ik Stali's topic daarover kan terugvinden).

-edit: (google koemestkorrel schimmel stali :D , 1 hit: Help! Alle planten verpest met koemest -> schimmel! )
Denk dat het toch de paardenmest wordt ;) kan lekker een hele winter liggen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 18 oktober 2010 @ 10:49:29 #199
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_87664019
Leuk product aangeschaft (bij de bouwmarkt, het is wel pittig van prijs overigens)

dan heb ik volgend jaar een complete krop sla in mijn veldje staan! *O*

Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_87665677
ik heb die escar go ook. En twijfel of het nou echt helpt.

Beste is om 's avonds als het donker is met een lamp naar buiten te gaan en die slakken gewoon op te pakken en uit te zetten.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 18 oktober 2010 @ 12:57:49 #201
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_87668447
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 11:42 schreef merry77 het volgende:
ik heb die escar go ook. En twijfel of het nou echt helpt.

Beste is om 's avonds als het donker is met een lamp naar buiten te gaan en die slakken gewoon op te pakken en uit te zetten.
Een neef van me had een tamme kraai, die heeft echt emmers vol van die slijmers opgeruimd.. :')
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_87738706
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 11:42 schreef merry77 het volgende:
ik heb die escar go ook. En twijfel of het nou echt helpt.

Beste is om 's avonds als het donker is met een lamp naar buiten te gaan en die slakken gewoon op te pakken en uit te zetten.
Mijn vader had een mes. En die deed 's avonds een rondje door de hof en sneed alle slakken door.
En dan een uurtje later weer een rondje: dan waren er slakken hun dode broertjes aan het opeten en dan sneed hij die ook door.


En dan liet hij dat mes aan mijn tantes zien en vertelde dat hij er een lekker appeltje mee doorsneed. ;) })

Maar ikzelf zie me dat niet zo doen, eerlijk gezegd.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_87738952
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 21:27 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, als je genoeg ruimte hebt..
Verse paardemest moet je een jaar laten liggen, dus je kan 'm een mestbult laten maken die je een jaar later weer uitschept.

Koeiemest kan ook wel, al heb ik gehoord dat antibiotica in die mest niet goed is. Veiligheidshalve zou ik een biologische koeienboer zoeken.

Varkensmest kan ook. Schapemest moet ook heel goed zijn (want veel minder scherp).

Waarom haal ik eigenlijk speciaal paardemest op :D? (Schapen, varkens en koeien heb ik, paarden niet..).

We overwegen hier volgend jaar een moestuinpauzejaar in te lassen wegens drukte met andere dingen. Vermoedelijk zetten we dan de moestuin helemaal vol voederbieten (voor de varkens en koeien). En dan voor eigen consumptie hooguit wat kweken in de kas (en natuurlijk de vaste planten als rabarber, asperge, vaste broccoli).
We denken even niet aan antibiotica. Overigens is die mest ook vooral drijfmest, dus die krijg je toch niet.
Ik zal eens kijken of ik nog een oud boekje heb over bemesting. Ik herinner me: paardenmest is warm, maar verteert snel. Varkensmest is scherp. Koeienmest schijnt het meest in balans te zijn.
Een gerijpte mest is beter in balans dan een verse. In verse mest zit meestal teveel stikstof in verhouding tot de koolstof. En dan gaat de stikstof verdampen.
Bovendien ruikt oude mest lekkerder dan verse.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 20 oktober 2010 @ 12:28:47 #204
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_87748270
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 01:05 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Mijn vader had een mes. En die deed 's avonds een rondje door de hof en sneed alle slakken door.
En dan een uurtje later weer een rondje: dan waren er slakken hun dode broertjes aan het opeten en dan sneed hij die ook door.


En dan liet hij dat mes aan mijn tantes zien en vertelde dat hij er een lekker appeltje mee doorsneed. ;) })

Maar ikzelf zie me dat niet zo doen, eerlijk gezegd.
kettingkannibalisme
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_87987772
vandaag eens wat gerooid. De witlof had zichzelf verzaaid en de tuin stond er redelijk vol mee. Heb ze niet gewied, maar vandaag dus gerooid. Best veel.
Nu hoop ik dat het een keer goed gaat om ze te forceren, want dat is me nog nooit goed gelukt.

Moeten de planten nou eigenlijk helemaal onder de grond staan? Ook het loof dat zich gaat vormen?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_87990007
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 17:41 schreef merry77 het volgende:

Moeten de planten nou eigenlijk helemaal onder de grond staan? Ook het loof dat zich gaat vormen?
Dat hangt ervanaf of je met of zonder dekgrond forceert :+.

Ik zou aanbevelen om zónder dekgrond te forceren, in een (hoge) emmer. Dat beviel mij stukken beter dan inkuilen met dekgrond.

quote:
Op zondag 26 september 2010 21:13 schreef sigme het volgende:

[..]

Twee jaar geleden heb ik ingekuild, zie sigme's moestuin, 2e jaar en een paar posts daar beneden.

Vorig jaar ben ik overstapt op emmers, dat werkt veel beter.

In oktober / november ofzo (voordat het gaat vriezen) de witlof oogsten. Witlof lijkt sprekend op paardbloem, en het gaat om de wortel. Lossteken, beetje uitschudden en dan de wortels met loof eraan een paar dagen op het veld laten liggen.

Dan het loof afsnijden; twee vingers boven de bovenkant van de wortel (groeitop moet intact blijven).
Wortels koel en droog opslaan.

Tegen de tijd dat je witlof wil: pak een emmer, doe er een laagje scherp zand in en zet er een aantal wortels in; zo dat bovenzijden van de wortels ongeveer allemaal even hoog uitkomen. Boven de bovenkant van de wortels moet nog zo'n 20cm emmer zitten.
Ruimte tussen de wortels inscheppen met verkruimelde aarde (pak molshoopaarde, kruimelt lekker). Beetje tussengieten met wat water.

Afdekking over de emmer zodat er geen licht in kan komen, op redelijk warme plaats zetten en af en toe kijken. In 2 a 3 weken wilof.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87994330
ik had alleen vorig jaar dat ze zo vochtig stonden dat ze verschimmelden.
Maar ik ga die emmer techniek maar eens proberen. En niet allemaal tegelijk (kan ook niet want zijn er te veel).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_87994478
De emmertactiek is ideaal voor oogstspreiding :Y. Wortels op voorraad, en naar wens een paar emmers in verschillende forceerfases.

De grote winst van dekgrondloos forceren is minder schimmel (en geen zand in je witlof). Alleen wanneer je ze net in de emmer zet een keer goed wateren, verder niks meer aan doen. Geen zand en geen water tussen het loof = geen schimmel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88018318
tot hoe hoog doe je de verkruimelde aarde?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_88040732
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 12:32 schreef merry77 het volgende:
tot hoe hoog doe je de verkruimelde aarde?
Zodat de wortel in de aarde zit en het loof erboven.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88076375
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 18:52 schreef sigme het volgende:
Vandaag kooldag.

Bedje 5 is het kleine kooltjesbed; daar stond al snijmoes en broccoleto, wat allebei nu aardig opkomt. En twee rijtjes koolrabi (voorzaai), waar er ook een aantal van zichtbaar zijn.
Daar heb ik vandaag zes rijtjes voorzaai aan toegevoegd, ongeveer 20 zaadjes per rijtje:
Spruitjes roodnerf
Spruitjes Groninger Stiekema
Spruitbroccoli Red Arrow
Spruitbroccoli Nine-star Perennial
Mergkool Prover
Mergkool Cavalier Rouge
De eerste Stiekema'tjes zijn geoogst en gegeten. Lekkere spruiten dit jaar :9.

Die mergkool moest ik ook maar eens aan gaan knagen, glad vergeten (dacht dat 't allemaal van die spruitbroccoli's waren, waar zo'n topic al niet goed voor is 8)7 ).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88236987
Ik ben inmiddels enorm aan het opruimen. De bedden die helemaal leegkunnen haal ik het komend weekend verder leeg. Dan kan ik beginnen met mest scheppen.
De kas is bijna helemaal leeg. Ramen zemen doe ik aan het einde van de winter wel.

Twijfel nog of ik de regenton vollaat of niet.
  dinsdag 2 november 2010 @ 08:33:51 #213
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_88237302
Ik heb me een minikasje gebouwd van aluminiumstrips en bouwplastic.

Nu nog wat rekjes plaatsen en ik kan beginnen met het opkweken van jonge aanplant.. ;)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_88476875
Gisteren dan toch maar de kroten geoogst. Ontdaan van loof, de meeste wortels en het ergste zand, liggen ze nu wat te drogen. Als ze droog genoeg zijn gaan ze in een bak scherp zand en zijn ze de hele winter naar believen te gebruiken.

Ook de witlof losgestoken. Die ligt nu, met loof en al, op het land. Mooie grote wortels!

Dit weekend snij ik het loof af (zullen de varkens lekker vinden) en daarna leg ik de wortels binnen een paar dagen te drogen waarna ze in een kist gelegd koel en donker worden opgeborgen. Totdat ik er er een aantal, stuk of 6 ofzo, in een emmer zet om de witte lofjes te forceren.

Ondertussen groeien de spruiten - er moet nodig weer eens geoogst worden.


Het bed met laat (begin oktober) gezette winterkolen doet het prima:


En er staat opeens zelfs een echte oogstbare bloemkool in! Ik let ook even niet op.. Naast een redelijk grote staan er zelfs nog twee witte bloemkolen. Leuk hoor! De koolrabi's zijn ook al behoorlijk groot, maar dt zijn reuzenkoolrab dus ik laat ze nog even doorgroeien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88632805
Leuk topic! Ik wil graag wat groenten en kruiden planten, probleem is dat ik op een studentenkamer woon en geen tuin heb (en balkon is niet verstandig omdat ze dan na een weekje beneden liggen). Ik heb al eens een aardbeienplantje gewoon in een potje in m'n vensterbank proberen te houden, die is vrij snel dood gegaan. Mijn bieslook doet het wel goed, maar mijn basillicum is ook dood gegaan. Ik wil het eigenlijk wat anders aanpakken met meer verschillende dingen en nog meer proberen, en meer uitzoeken erover (is er misschien een simpel boekje met info? die aan te raden is?)

Ik zat te kijken naar zo'n vensterbankkasje, is dat wat? Groeit het dan een beetje? Het lijkt me leuk om zo'n kasje te hebben met verschillende (kleine) dingen. Welke groenten en kruiden zijn binnen aan te raden maar nemen niet te veel ruimte in beslag. Maakt het voor binnen houden ook uit wanneer je zaait?
pi_88659742
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 13:36 schreef Reflectionne het volgende:
Leuk topic! Ik wil graag wat groenten en kruiden planten, probleem is dat ik op een studentenkamer woon en geen tuin heb (en balkon is niet verstandig omdat ze dan na een weekje beneden liggen). Ik heb al eens een aardbeienplantje gewoon in een potje in m'n vensterbank proberen te houden, die is vrij snel dood gegaan. Mijn bieslook doet het wel goed, maar mijn basillicum is ook dood gegaan. Ik wil het eigenlijk wat anders aanpakken met meer verschillende dingen en nog meer proberen, en meer uitzoeken erover (is er misschien een simpel boekje met info? die aan te raden is?)

Ik zat te kijken naar zo'n vensterbankkasje, is dat wat? Groeit het dan een beetje? Het lijkt me leuk om zo'n kasje te hebben met verschillende (kleine) dingen. Welke groenten en kruiden zijn binnen aan te raden maar nemen niet te veel ruimte in beslag. Maakt het voor binnen houden ook uit wanneer je zaait?
Waarom begin je niet aan een volkstuin? Ik betaalde hier een paar jaar geleden voor 100 m2 ongeveer EUR 65. Als je tuinieren leuk vindt en je bent arm, is het best lonend. Dan koop je nog wat mest voor EUR 50 of zo, en je bent klaar.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_88675595
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 00:29 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Waarom begin je niet aan een volkstuin? Ik betaalde hier een paar jaar geleden voor 100 m2 ongeveer EUR 65. Als je tuinieren leuk vindt en je bent arm, is het best lonend. Dan koop je nog wat mest voor EUR 50 of zo, en je bent klaar.
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 00:29 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Waarom begin je niet aan een volkstuin? Ik betaalde hier een paar jaar geleden voor 100 m2 ongeveer EUR 65. Als je tuinieren leuk vindt en je bent arm, is het best lonend. Dan koop je nog wat mest voor EUR 50 of zo, en je bent klaar.
Dat vind ik wel veel in een keer. Ik wil eerst eens kijken hoe goed dit me af gaat.. en ik studeer dus verwacht ook wel een keer meer ruimte te hebben.

Maar heb vandaag zo'n vensterbankkas gekocht.. welke kruiden en groenten zal ik zaaien en kan het gewoon nu of moet ik per se wachten tot maart (lijkt me weinig uit lijkt me omdat binnen staan)
  zaterdag 13 november 2010 @ 19:15:52 #218
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_88678012
Nog mensen die mee doen aan die bruine bonen wedstrijd van HAK? Heb vandaag mijn pakket binnengekregen. 2 zaaibonen, een blokje geperst turf, een meetlintje van 50 cm en een muts.
Beetje stom dat je slechts 3 weken de tijd hebt maar aan de andere kant wel logisch want nu kunnen mensen zonder tuin of zonder ruimte buiten ook meedoen aan de wedstrijd door het binnen in een potje te zaaien (aangezien bruine bonen wel een meter of 4/5 hoog kunnen worden als je ze n hele zomer omhoog laat groeien.)
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_88678226
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 17:45 schreef Reflectionne het volgende:

Maar heb vandaag zo'n vensterbankkas gekocht.. welke kruiden en groenten zal ik zaaien en kan het gewoon nu of moet ik per se wachten tot maart (lijkt me weinig uit lijkt me omdat binnen staan)
Veel plantjes hechten ook aan daglicht, en dan maakt de lengte van de dag uit.
Spinazie, wortel, veldsla moet allemaal nu goed kunnen. Voor de rest gewoon proberen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88679685
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 19:15 schreef T_Killer het volgende:
Nog mensen die mee doen aan die bruine bonen wedstrijd van HAK? Heb vandaag mijn pakket binnengekregen. 2 zaaibonen, een blokje geperst turf, een meetlintje van 50 cm en een muts.
Beetje stom dat je slechts 3 weken de tijd hebt maar aan de andere kant wel logisch want nu kunnen mensen zonder tuin of zonder ruimte buiten ook meedoen aan de wedstrijd door het binnen in een potje te zaaien (aangezien bruine bonen wel een meter of 4/5 hoog kunnen worden als je ze n hele zomer omhoog laat groeien.)
In de F&F sc doen er heel veel mensen mee :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_88682938
zou je nu nog boerenkool kunnen zaaien?
Mijn planten beginnen een beetje op te raken.

Verder heb ik een testemmer met 6 witlofwortels erin staan. Die komen al op. Ben benieuwd of ik nu voor de eerste keer een keer eigen gekweekte witlof kan gaan eten.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_88726070
Vandaag de beukenkiemplanten verplant van de voortuin naar de achtertuin.
Grond voorbereid met beukenbosgrond en paardenmest.
Een van de te verplanten beukjes zat onder de witte stipjes.
Een verplante beuk zat eerder al onder de witte stipjes.

Was van plan om de oriëntatie op de zon in stand te houden, maar dat is mislukt.

Ga het aangetaste plantje nog maar eens pesten met spiritusafwasmiddelmengsel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_88727635
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 21:59 schreef merry77 het volgende:
zou je nu nog boerenkool kunnen zaaien?
Mijn planten beginnen een beetje op te raken.

Verder heb ik een testemmer met 6 witlofwortels erin staan. Die komen al op. Ben benieuwd of ik nu voor de eerste keer een keer eigen gekweekte witlof kan gaan eten.
Nee tenzij je lampen wilt gebruiken. Er is te weinig licht om ze goed te laten groeien.
En buiten doen ze nu ook niet veel meer.
pi_88787922
nou het lijtk erop dat het eindelijk gaat lukken met de witlof.
Ze zijn nog klein, maar wel witlof uiterlijk. En ook rotten ze nog niet weg zoals vorig jaar toen ik ze in het schuurtje had staan.

In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_88788042
Zo zien ze er bij mij ook altijd uit, en dat levert prima witlof. Wat verschillend van grootte en vorm, maar allemaal schoon & lekker.

Als ik ze echt té lang in de emmer laat worden ze wel slecht, een soort verpapping (al krijgen ze geen water).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_91915211
Zo even een mega kick het nieuwe jaar in.

Hier zijn de eerste paprika's alweer gezaaid, binnen op de vensterbank. Vorige week zondag al en nu lijken ze zo boven de grond te komen.

Zijn er al meer mensen die iets gezaaid hebben voor in de moestuin? Of al plannen klaar hebben liggen voor het nieuwe jaar? Laat horen allemaal...
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:46:46 #227
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_91915724
Toevallig dat ik deze week ben begonnen met het maken van een zaaischema. Wordt mijn eerste jaar moestuin...EN WIST DUS NIET DAT PAPRIKA'S NU AL GEZAAID MOGEN WORDEN...paniek paniek :P

Anyway wat voor zaad voor paprika's heb je? waar haal je het vandaan?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_91917895
Tja paprika's hoef je nog niet perse te zaaien is nog erg vroeg hoor :) , maar ik heb de plaats voor ze zodat ze goed warm kunnen opgroeien en dan gaan ze eind april misschien begin mei de kas in.

Ik heb mijn zaad voor de paprika's bij vreeken's zaden besteld.
Ik heb Golden Summer F1 (geel), North Star F1 (Rood/ Groen) Chocolate Beauty F1 (Bruin) Ariane (Oranje) Toreador (Rode punt paprika's) Rocototype Mixture (peper mix)
pi_91928868
Heb de bestelling van de zaden de deur uit. Ben benieuwd wanneer dat binnenkomt.
Dus met zaaien ben ik nog niet begonnen.
Ik heb er dit jaar 100 m2 bij en daardoor ook een tweede kas. (het totaal is nu 200 m2)
In dat nieuwe deel van de tuin moet hard gewerkt gaan worden. Veel onkruid verwijderen. Omspitten en bemesten. En ramen zemen.
Ga van het weekend maar eens wat doen.
pi_91929324
Heb nog helemaal niets gedaan :@ binnenkort even kijken :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_91929880
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:46 schreef T_Killer het volgende:
Toevallig dat ik deze week ben begonnen met het maken van een zaaischema. Wordt mijn eerste jaar moestuin...EN WIST DUS NIET DAT PAPRIKA'S NU AL GEZAAID MOGEN WORDEN...paniek paniek :P

Anyway wat voor zaad voor paprika's heb je? waar haal je het vandaan?
Wil je je zaaischema delen?
  donderdag 27 januari 2011 @ 09:52:00 #232
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_91930906
ik ga proberen of ik tijd vrij kan maken om de eerste spade in de grond te steken.

eerst maar eens een provisorisch kasje maken in mijn bed gemaakt van pvcbuis en bouwplastic *O*
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  donderdag 27 januari 2011 @ 13:56:54 #233
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_91939588
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 09:00 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

Wil je je zaaischema delen?
Heb hem nog lang niet af. Het is mijn eerste jaar moestuin dus ik heb het gevoel dat ik maar wat doe met dat zaaischema.

Ik heb in ieder geval een lijstje met dingen die ik wil verbouwen. Per groente teken ik in een schema uit wanneer je moet zaaien, uitplanten (wanneer van toepassing) en oogsten. Daarnaast zet ik wat kanttekeningen erbij. Bij tomaten bijvoorbeeld zet ik erbij dat ik blad moet snoeien. En t.z.t. zoek ik wel precies uit hoe dat precies moet. Want om dat nu allemaal uit te gaan zoeken is veel te veel werk. Hetgeen voor mij nu belangrijk is, is om te kijken wanneer ik wat moet/kan zaaien.

Wellicht dat er in dit topic meer ervaren tuinierders zitten die een zaaischema willen delen met jou (en zo ja, zou ik die ook graag willen hebben O-) )
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_91940082
Ik heb geen zaaischema op papier maar een fysieke. Zodra ik de zaden binnen heb worden deze op volgorde in een bak gezet. Zo kan ik per maand pakken wat ik moet doen.

Ik heb net een stuk polycarbonaat weten te regelen. Er wordt een pand verbouwd op het terrein waar ik werk. En voor de ramen gebruiken ze repen PC van 1 meter breedt en 4 meter lang. Laat er nou laatst een doormidden gebroken en bij het afval terecht gekomen zijn. Kortom die heb ik net in mijn auto weten te proppen. Heb ik mooi een plaat om in ieder geval de koude bak mee te bedekken. *O*
pi_91970897
Hier zijn enkelglasdraairamen vervangen door dubbelglas. Enkelhardglas, dus ruiten met de scharnieren er rechtstreeks aan vast en met uitzetters en al. Niks geen houten randen die gaan wegrotten!

Voor sigme: Ik heb voor een vriendin een boek van Hanneke Videler gekocht. Eetbare natuur. Een kookboek voor wat in Nederland uit het wild te halen valt. ISBN 978-90-450-1666-5.
En ik zat er wat in te lezen en vroeg me opeens af of jij het geschreven hebt.

Bij doorlezen waren er voldoende aanwijzingen dat dat niet het geval is. Zo denk ik dat ze veel langer getrouwd is dan jij en ook aardig wat ouder is. Maar de stijl deed me heel erg aan jou denken.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 28 januari 2011 @ 19:03:44 #236
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_92001930
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 14:07 schreef Oceanonix het volgende:
Zodra ik de zaden binnen heb worden deze op volgorde in een bak gezet. Zo kan ik per maand pakken wat ik moet doen.
Slim systeem.
Zijn er wellicht andere Fok moestuiners die een voorbeeld-zaaischema willen delen met Reflectionne en mij?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_92041012
De zaaikalender van Velt vind ik veruit het handigst van opzet. Printen, ophangen, eigen op- en aanmerkingen + toevoegingen bijschrijven.
http://www.velt.be/Joomla(...)oad&gid=2&Itemid=108
(pdf)

Diana's mooie moestuin heeft ook een zaaikalender. Haar site staat boordevol nuttige informatie, zeer de moeite waard om te boekmarken!

[ Bericht 25% gewijzigd door sigme op 29-01-2011 15:22:30 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 29 januari 2011 @ 16:29:07 #238
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_92043732
Thanks,

Ik was vanmiddag bij de Boerenbond en daar liggen nu bestellijsten voor groenten en bloemenzaden. Daar staat ook een zaaikalender in, die een stuk eenvoudiger is als die van Velt en vergelijkbaar als die van Diana
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_92807627
Ik heb alle zaden etc in huis en de tauge net "gezaaid". Gister mn later betelde aarbeienplanten binnen gekregen en die moeten dus vandaag ook de grond in. Vorig jaar voor het eerst wat serieuzer aandacht besteed aan het moes gedeelte in mijn tuin en dit jaar ga ik helemaal los. Erg veel zin in. Wat ik zoal de grond in ga stoppen:
Meloen
Stokslabonen
Komkommer
Kropsla
Rucola
Aarbeien
Pluksla
Keukenkruiden
Gele en rode paprika
Tauge
Rode pepers
Prei
Winterwortels
Zomerwortels
Witte kool
Aardappels
Tomaat
Radijs
Rode bieten
Rabarber

Ik heb al aardig wat uren aan mijn zaaischema besteed en nog steeds niet af. Nu dus ook maar een bak gepakt en hier alles op volgorde in gedaan. Erg overzichtelijk!

Ik maak trouwens ook gebruik van de tuin van een vriend van mij. Hij gebruikt zijn achtertuin niet dus daar kunnen mooi mijn koolplanten, rode bieten, prei en aardappels naar toe. Overige komt deels in de eigen tuin en deels in bakken.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 10:29:57 #240
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_92809901
ze voorspellen een warme lente, dus ik ga binnenkort weer mijn tuinkabouters lastigvallen *O*
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  maandag 21 februari 2011 @ 13:20:11 #241
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_93098695
vraagje: ik heb door de hele tuin sneeuwklokjes staan...

Nu is onze tuin momenteel een stortplaats voor bouwafval maarre ik wil ze wel beschermen en zodra we de nieuwe tuin gaan aanleggen terug planten, nu heb ik het volgende gevonden:

wachten tot ze uitgebloeitzijn, uitgrvane, bolletjes los maken van elkaar, bewaren tot september oktober, terugplanten...

Klopt dat zo ?
enne
Hoe kan ik ze het beste bewaren ??

Bedankt alvast !!
pi_93108685
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 13:20 schreef BuupWerk het volgende:
vraagje: ik heb door de hele tuin sneeuwklokjes staan...

Nu is onze tuin momenteel een stortplaats voor bouwafval maarre ik wil ze wel beschermen en zodra we de nieuwe tuin gaan aanleggen terug planten, nu heb ik het volgende gevonden:

wachten tot ze uitgebloeitzijn, uitgrvane, bolletjes los maken van elkaar, bewaren tot september oktober, terugplanten...

Klopt dat zo ?
enne
Hoe kan ik ze het beste bewaren ??

Bedankt alvast !!
Ik weet niet of de door jouw omschreven manier de beste is maar zo zou je het wel doen met bollen uit potten/bakken/binnen. Bewaren: droog donker en koel in een uiennetje.

Dit is trouwens wel een moestuintopic dus behalve het uiennetje zijn je sneeuwklokjes niet echt ontopic
  dinsdag 22 februari 2011 @ 08:35:32 #243
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93138920
Ik heb een jonge appelboom in de tuin staan en wil graag planten rond zijn stam hebben die hem van stikstof voorzien/beschermen/een positieve bijdrage leveren en waar het liefst ook nog wat eetbaars vanaf komt, iemand suggesties?
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:31:59 #244
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_93141528
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 08:35 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb een jonge appelboom in de tuin staan en wil graag planten rond zijn stam hebben die hem van stikstof voorzien/beschermen/een positieve bijdrage leveren en waar het liefst ook nog wat eetbaars vanaf komt, iemand suggesties?
stikstof kun je het beste toedienen in de vorm van mest, wat betreft plantjes: ik heb er zelf kruiden omheen staan als thijm oid. Dit om het groeien van de boom niet te belemmeren..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  dinsdag 22 februari 2011 @ 11:07:25 #245
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93142810
Ik dacht dat bonen oid toch ook stikstof in de bodem brachten?
pi_93179478
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 11:07 schreef Erasmo het volgende:
Ik dacht dat bonen oid toch ook stikstof in de bodem brachten?
En klaver en diverse andere vlinderbloemigen.
(Ik heb nog klaverzaad staan, voor mij veel te veel maar kon niet minder krijgen.)
Is veel goedkoper dan mest, maar werkt wel langzamer voor de appelboom.
Je kunt ook regelmatig tegen de boom aan pissen: urine bevat relevante hoeveelheden stikstof en fosfaat.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 23 februari 2011 @ 08:26:47 #247
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_93187527
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 23:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

En klaver en diverse andere vlinderbloemigen.
(Ik heb nog klaverzaad staan, voor mij veel te veel maar kon niet minder krijgen.)
Is veel goedkoper dan mest, maar werkt wel langzamer voor de appelboom.
Je kunt ook regelmatig tegen de boom aan pissen: urine bevat relevante hoeveelheden stikstof en fosfaat.
of schaf je een grote rottweiler aan, die kan ook gelijk je tuin bemesten en je appels bewaken. ^O^
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  woensdag 23 februari 2011 @ 08:42:42 #248
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_93187724
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 13:20 schreef BuupWerk het volgende:
vraagje: ik heb door de hele tuin sneeuwklokjes staan...

Nu is onze tuin momenteel een stortplaats voor bouwafval maarre ik wil ze wel beschermen en zodra we de nieuwe tuin gaan aanleggen terug planten, nu heb ik het volgende gevonden:

wachten tot ze uitgebloeitzijn, uitgrvane, bolletjes los maken van elkaar, bewaren tot september oktober, terugplanten...

Klopt dat zo ?
enne
Hoe kan ik ze het beste bewaren ??

Bedankt alvast !!
Haal ze uit de grond als ze zijn uitgebloeid maar zet zet zet of op een plek waar ze kunnen overzomeren en waar niet geschoffeld word en plant ze volgend jaar weer uit net voor,na of tijdens de bloei , zorg dat ze in de volle grond staan of in een pot met aarde, droog zullen echt niet goed overleven, dat is ook vaak een reden waarom ze zich niet goed laten poten als je ze koopt. Een sneeuwklokje is heel anders dan een tulp of hyacint of crocus.

Je kunt sneeuwklokjes nu vermeerderen, verhuizen of uitdelen.
  zondag 27 februari 2011 @ 21:49:32 #249
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_93414057
Hoe staat het ervoor in moestuinland? Al dingen binnen voorgezaaid en het land al klaargemaakt voor de lente?
Ik ben gisteren met de ploeg over het land gegaan. Eerst met de frees, maar daarna besloten om de ploeg te proberen. Dat werkte veel beter; al het onkruid wat in en na de winter was gegroeid kreeg ik met de ploeg veel beter onder de grond dan met de frees.
Daarna heb ik voor irrigatie gezorgd in de kas. Nog nooit gebruik van de kas gemaakt dus moest even bedenken hoe ik voor water zou zorgen. De oplossing: Een zweetslang. Een relatief goedkoop alternatief in tegenstelling tot bijvoorbeeld een druppelaars-systeem. Zijn er mensen met ervaringen met zweetslangen?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_93430345
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 15:15 schreef sigme het volgende:
De zaaikalender van Velt vind ik veruit het handigst van opzet. Printen, ophangen, eigen op- en aanmerkingen + toevoegingen bijschrijven.
http://www.velt.be/Joomla(...)oad&gid=2&Itemid=108
(pdf)

Diana's mooie moestuin heeft ook een zaaikalender. Haar site staat boordevol nuttige informatie, zeer de moeite waard om te boekmarken!
Dankje! :D Ziet er handig uit, vooral die Diana's mooie moestuin!
  maandag 28 februari 2011 @ 13:26:36 #251
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_93437102
Die van Diana is inderdaad heel handig. Heb zelf ook zo'n schema gemaakt, maar dan alleen voor de dingen die ik wil gaan verbouwen.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_93437649
Wat een fijne site die van Diana :Y

Ik heb nog niks gedaan, zag wel dat er alweer knoppen zitten in mijn frambozen O+
Ik heb ze vorig jaar gestekt en die stekjes doen het ook nog allemaal, ben benieuwd of en hoe ze gaan uitgroeien :)
know'm sayin?
×
word? word.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 13:17:26 #253
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_93486725
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 21:49 schreef T_Killer het volgende:
Daarna heb ik voor irrigatie gezorgd in de kas. Nog nooit gebruik van de kas gemaakt dus moest even bedenken hoe ik voor water zou zorgen. De oplossing: Een zweetslang. Een relatief goedkoop alternatief in tegenstelling tot bijvoorbeeld een druppelaars-systeem. Zijn er mensen met ervaringen met zweetslangen?
Niemand met ervaringen met zweetslangen? Ben best benieuwd namelijk.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  dinsdag 1 maart 2011 @ 14:58:05 #254
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_93490989
Dit jaar voor t eerst in de volle grond moes-tuinieren. Voorheen op balkon in bakken en potten.

Heb nu een krappe 8m² waarop ik 5 percelen ga maken en daarnaast nog wat pot/bakken-kweek.

Intussen staan binnen rustig op te komen:
- Groene courgette
- Trostomaten
- Brocolli

Over een weekje gaan worteltjes de volle grond in onder koud glas.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_93522945
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 13:17 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Niemand met ervaringen met zweetslangen? Ben best benieuwd namelijk.
Geen ervaring, maar wel een tip: een goede truc is het on beide uiteinden van de slang op de kraan aan te sluiten. Als je een eind op de kraan aan sluit en het andere uiteinde gewoon dicht laat, krijg je aan het eind minder waterdruk, dus minder uitzwetend water. Als je de kraan rond laat lopen is de waterdruk, dus het uitzweten, aan het begin en het eind even groot.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 2 maart 2011 @ 09:58:21 #256
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_93529049
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 00:45 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Geen ervaring, maar wel een tip: een goede truc is het on beide uiteinden van de slang op de kraan aan te sluiten. Als je een eind op de kraan aan sluit en het andere uiteinde gewoon dicht laat, krijg je aan het eind minder waterdruk, dus minder uitzwetend water. Als je de kraan rond laat lopen is de waterdruk, dus het uitzweten, aan het begin en het eind even groot.
Ik snap wat je bedoelt. Ik had uitgemeten dat ik 9 meter nodig had. Toen we hem gingen kopen bleek er nog zo'n 13 meter op de rol te zitten dus heb ik die 4 meter er gratis bijgekregen. Toen ik die (aan een kant) aansloot kwam er op het eind geen water uit de slang. De druk is gewoon te laag (of de slang te poreus). Anyway heb ik nu de laatste 4 meter eraf gehaald en er komt nu wel water uit de hele slang. Daarbij komt wel het feit dat ik de slang niet op de waterkraan heb aangesloten maar op een pomp die is aangesloten op een waterput. Daar zit meer druk op dan de waterkraan van het huis.
Maar wel een slim idee om beide kanten op een kraan aan te sluiten wanneer er te weinig druk is.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_93572062
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 08:42 schreef rac het volgende:

[..]

Haal ze uit de grond als ze zijn uitgebloeid maar zet zet zet of op een plek waar ze kunnen overzomeren en waar niet geschoffeld word en plant ze volgend jaar weer uit net voor,na of tijdens de bloei , zorg dat ze in de volle grond staan of in een pot met aarde, droog zullen echt niet goed overleven, dat is ook vaak een reden waarom ze zich niet goed laten poten als je ze koopt. Een sneeuwklokje is heel anders dan een tulp of hyacint of crocus.

Je kunt sneeuwklokjes nu vermeerderen, verhuizen of uitdelen.
Ah, dus daarom kwamen ze vorig jaar niet op en dit jaar wel!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_93572351
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 09:58 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt. Ik had uitgemeten dat ik 9 meter nodig had. Toen we hem gingen kopen bleek er nog zo'n 13 meter op de rol te zitten dus heb ik die 4 meter er gratis bijgekregen. Toen ik die (aan een kant) aansloot kwam er op het eind geen water uit de slang. De druk is gewoon te laag (of de slang te poreus). Anyway heb ik nu de laatste 4 meter eraf gehaald en er komt nu wel water uit de hele slang. Daarbij komt wel het feit dat ik de slang niet op de waterkraan heb aangesloten maar op een pomp die is aangesloten op een waterput. Daar zit meer druk op dan de waterkraan van het huis.
Maar wel een slim idee om beide kanten op een kraan aan te sluiten wanneer er te weinig druk is.
En als je een tuin hebt van pakweg 9 meter diep, dan neem je een dichte pijp of slang van de kraan naar de achterkant van de tuin om daar op de zweetslang aan te sluiten. Dan heb je aan het eind van de tuin dezelfde druk als aan het begin.

Bedankt voor het compliment: idee gekregen van een installateur!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 3 maart 2011 @ 12:48:18 #259
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_93587615
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 08:42 schreef rac het volgende:

[..]

Haal ze uit de grond als ze zijn uitgebloeid maar zet zet zet of op een plek waar ze kunnen overzomeren en waar niet geschoffeld word en plant ze volgend jaar weer uit net voor,na of tijdens de bloei , zorg dat ze in de volle grond staan of in een pot met aarde, droog zullen echt niet goed overleven, dat is ook vaak een reden waarom ze zich niet goed laten poten als je ze koopt. Een sneeuwklokje is heel anders dan een tulp of hyacint of crocus.

Je kunt sneeuwklokjes nu vermeerderen, verhuizen of uitdelen.
Als ik ze in een pot met aarde zet, betekend dat dan dat ik ze gewoon met ze alle tussen aarde meng en in een pot wegzet of moet ik ze dwan echt netjes aan de bovenokant planten ?? Ik bedoel is die pot met aarde als opslag en ze daar volgend jaar uit te halen en te planten of moet ik ze echt netjes in die pot planten ?? Ik heb namelijk echt een BERG sneeuwklokjes en dat zouden best veel potten zijn op een nette manier zeg maar...
pi_93662013
Heeft iemand trouwens een tip waar ik voor een leuke prijs aan zaai - en stekgrond kan komen ?
Ik was laatst bij intratuin, was echt te duur. Ook heeft Welkoop Boerenbond momenteel helaas geen actuele aanbieding.
Is het wellicht ergens in een webshop te koop ?
  zondag 6 maart 2011 @ 09:25:52 #261
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93718200
Ik heb nu wat dingetjes ingezaaid in een turfbakje op de vensterbank, hoeveel water moeten die dingen eigenlijk krijgen? :P
pi_93755277
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 09:25 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb nu wat dingetjes ingezaaid in een turfbakje op de vensterbank, hoeveel water moeten die dingen eigenlijk krijgen? :P
_O-
Nou kijk, als op het zakje waar de zaden van die dingetjes inzaten een stekelige plant staat, moeten die dingen waarschijnlijk helemaal geen water hebben.
Maar als er een watervlakte met af en toe een groen dingetje opstaat, moeten die dingen heel veel water hebben.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 7 maart 2011 @ 08:56:44 #263
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93758511
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 01:11 schreef Kees22 het volgende:

[..]

_O-
Nou kijk, als op het zakje waar de zaden van die dingetjes inzaten een stekelige plant staat, moeten die dingen waarschijnlijk helemaal geen water hebben.
Maar als er een watervlakte met af en toe een groen dingetje opstaat, moeten die dingen heel veel water hebben.
Het zijn prei, bieslook en dragon :P
  maandag 7 maart 2011 @ 09:59:45 #264
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_93759797
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 12:48 schreef BuupWerk het volgende:

[..]

Als ik ze in een pot met aarde zet, betekend dat dan dat ik ze gewoon met ze alle tussen aarde meng en in een pot wegzet of moet ik ze dwan echt netjes aan de bovenokant planten ?? Ik bedoel is die pot met aarde als opslag en ze daar volgend jaar uit te halen en te planten of moet ik ze echt netjes in die pot planten ?? Ik heb namelijk echt een BERG sneeuwklokjes en dat zouden best veel potten zijn op een nette manier zeg maar...
Sorry, weer even off topic,

Als je ze uit de grond haalt nu, of als ze echt zijn uit gebloeid (er moet nog wel blad aan zitten) kun je ze in potten zetten of op een plek waar je niet schoffeld , of waar de grond in de zomer met rust gelaten word. Ik zou ze zeker niet allemaal stapelen of luk raak (spel in dit goed?) In een pot mikken dit vooral IVM afwatering, een sinaasappel kistje kan ook best voor 1 seizoen of een andere lagebak, let op dat ze wel water krijgen maar niet verzuipen, een stukje grond is eigenlijk het beste, desnoods bij iemand anders.
Heb je een moestuin? zet ze aan de rand en zorg dat je daar niet schoffeld, bijvoorkeur bij overblijvende groente of fruit, of een plekje in het gazon, of achter een schuurtje.
  maandag 7 maart 2011 @ 10:05:23 #265
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_93759934
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 21:32 schreef marcel.nl het volgende:
Heeft iemand trouwens een tip waar ik voor een leuke prijs aan zaai - en stekgrond kan komen ?
Ik was laatst bij intratuin, was echt te duur. Ook heeft Welkoop Boerenbond momenteel helaas geen actuele aanbieding.
Is het wellicht ergens in een webshop te koop ?
Je kunt ook zelf wat zand (zandbak) toevoegen aan potgrond van vorig jaar daar zitten minder of geen voedingstoffen in eventueel even koken en goed laten drogen , vies karwei maar dood wel alle slechte schimmel, zaden etc. en voila stek en zaai grond
pi_93801058
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 09:59 schreef rac het volgende:

[..]

Sorry, weer even off topic,

Als je ze uit de grond haalt nu, of als ze echt zijn uit gebloeid uitgebloeid (er moet nog wel blad aan zitten) kun je ze in potten zetten of op een plek waar je niet schoffeld schoffelt, of waar de grond in de zomer met rust gelaten word wordt. Ik zou ze zeker niet allemaal stapelen of luk raak lukraak (spel ik dit goed?) In een pot mikken dit vooral IVM i.v.m. afwatering, een sinaasappel kistje sinaasappelkistje kan ook best voor 1 seizoen of een andere lagebak lage bak, let op dat ze wel water krijgen maar niet verzuipen, een stukje grond is eigenlijk het beste, desnoods bij iemand anders.
Heb je een moestuin? zet ze aan de rand en zorg dat je daar niet schoffeld schoffelt, bijvoorkeur bij overblijvende groente of fruit, of een plekje in het gazon, of achter een schuurtje.
Niet om lullig te doen, maar je stelt zelf de vraag.
2e en 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd: stam+t.

Overigens wel een goed advies.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_93803489
Ik moet mijn in de vensterbank gezaaide rode pepers en paprika's vandaag gaan verpotten. Zondag mn veldje omgeploegd. Even wachten hoe dat er uit gaat zien want daar zat ontzettend veel onkruid in. Heb wel al 2 x Tauge geoogst!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 11:54:39 #268
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_93809256
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 01:17 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Niet om lullig te doen, maar je stelt zelf de vraag.
2e en 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd: stam+t.

Overigens wel een goed advies.
Fijn dat je dat het advies dat wel is , kun je al mijn andere posts ook even checken op fouten?
want ik zie ze nooit. :{
  dinsdag 8 maart 2011 @ 12:55:57 #269
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_93811145
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 06:49 schreef oregon het volgende:
Ik moet mijn in de vensterbank gezaaide rode pepers en paprika's vandaag gaan verpotten. Zondag mn veldje omgeploegd. Even wachten hoe dat er uit gaat zien want daar zat ontzettend veel onkruid in. Heb wel al 2 x Tauge geoogst!
:9~ je hebt nooit tauge genoeg..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 13:01:47 #270
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_93811340
Komend weekend ga ik beginnen: Sla, ijsbersla, tomaten, paprika en peultjes zaaien. Heeft iemand ervaring met peultjes (en bonen) zaaien in een niet noord-zuidelijke richting? Maakt dat veel verschil t.o.v. de aanbevolen n-z richting? Die richting komt in mijn tuin namelijk niet goed uit.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_93847318
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 11:54 schreef rac het volgende:

[..]

Fijn dat je dat het advies dat wel is , kun je al mijn andere posts ook even checken op fouten?
want ik zie ze nooit. :{
Dit wordt dan een discussie over taalgebruik. Dat vind ik best, maar dat lijkt me in dit topic niet aan de orde.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_93848627
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:01 schreef T_Killer het volgende:
Komend weekend ga ik beginnen: Sla, ijsbersla, tomaten, paprika en peultjes zaaien. Heeft iemand ervaring met peultjes (en bonen) zaaien in een niet noord-zuidelijke richting? Maakt dat veel verschil t.o.v. de aanbevolen n-z richting? Die richting komt in mijn tuin namelijk niet goed uit.
Ik wist niet eens dat het wat uitmaakte. Ik kan me voorstellen dat ze meer richting de zon gaan groeien en daardoor in de eventuele netten verstrikt kunnen raken.
Peulen wel afdekken met netten. Bonen hoeven niet perse, vogels vinden die blijkbaar niet mals genoeg (verwende krengen ;) ).
  woensdag 9 maart 2011 @ 23:01:57 #273
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_93884703
quote:
Op vrijdag 4 maart 2011 21:32 schreef marcel.nl het volgende:
Heeft iemand trouwens een tip waar ik voor een leuke prijs aan zaai - en stekgrond kan komen ?
Ik was vandaag bij de Aldi en zag het daar ook liggen 2,49 voor 10 liter geloof ik. Misschien kun je daar iets mee?
pi_93892645
Ja dank je voor de tip. Ik kwam die aanbieding ook tegen. Welkoop (Boerenbond) heeft nu trouwens zaai en oogstgrond, een soort combi van zaai en stekgrond en potgrond. Dat was in grotere verpakkingen dan die 10liter bij Aldi. Men zegt dat het effect het zelfde is en zelf een keer verpoten kan schelen, dus heb ik die gekocht; 5 zaken ad 40liter voor ¤ 20
pi_94123829
Dit weekend nog meer moestuinders genoten van het mooie weer? 8-)
Hier zijn de uien al de grond in gegaan, ook de erwten, peulen en kapucijners zijn gezaaid en de spinazie ook.
*O* Jaja het voorjaar begint te kriebelen *O*

Verder staat mijn hele vensterbank vol met paprika plantjes.

Plaatje van de rode paprika planten

Plaatje van de gele paprika planten

En zo staat de hele vensterbank hier vol met plantjes
pi_94124047
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:01 schreef T_Killer het volgende:
Komend weekend ga ik beginnen: Sla, ijsbersla, tomaten, paprika en peultjes zaaien. Heeft iemand ervaring met peultjes (en bonen) zaaien in een niet noord-zuidelijke richting? Maakt dat veel verschil t.o.v. de aanbevolen n-z richting? Die richting komt in mijn tuin namelijk niet goed uit.
Hier staan de erwten enzo ook in de oost west richting. Als je dan zaait aan de noordkant van je heg/klimrek of wat dan ook, dan groeien ze als het waren vanzelf in. De zon staat het grootste gedeelte van de dag in het zuiden en de planten groeien naar de zon toe
pi_94130744
Ik moet nog wel een paar bedjes spitten.
De uien zitten sinds van het weekend in de grond. De spinazie in de kas komt al op, net alsde radijs in de koude bak. (was gezaaid tussen wortel om die makkelijker te kunnen uitdunnen).
Op de vensterbank staat inderdaad ook al van alles. In de slaapkamer staan inmiddels wat koolplantjes en sla. Dit om te voorkomen dat ze doorschieten. Als ze groot genoeg zijn gaan ze mee naar de tuin. Gaat best lekker. *O*
pi_94132129
Hoelang doet paprika en aardbei erover om te ontkiemen?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  dinsdag 15 maart 2011 @ 09:31:28 #279
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94132301
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 07:52 schreef Oceanonix het volgende:
Ik moet nog wel een paar bedjes spitten.
De uien zitten sinds van het weekend in de grond. De spinazie in de kas komt al op, net alsde radijs in de koude bak. (was gezaaid tussen wortel om die makkelijker te kunnen uitdunnen).
Op de vensterbank staat inderdaad ook al van alles. In de slaapkamer staan inmiddels wat koolplantjes en sla. Dit om te voorkomen dat ze doorschieten. Als ze groot genoeg zijn gaan ze mee naar de tuin. Gaat best lekker. *O*
Heb jij pootuitjes of zaad?
pi_94133316
Ik gebruik pootuien.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:15:26 #281
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94133360
Gooi die van mij er ook in deze week, de vorst is onderhand wel uit de grond.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:19:30 #282
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94133451
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:22 schreef Bartjes het volgende:

[..]

Hier staan de erwten enzo ook in de oost west richting. Als je dan zaait aan de noordkant van je heg/klimrek of wat dan ook, dan groeien ze als het waren vanzelf in. De zon staat het grootste gedeelte van de dag in het zuiden en de planten groeien naar de zon toe
Slim plan. Ik heb ze gister de peultjes ook geplant (oost-west) maar nog geen hek, maar dat zal ik dan t.z.t. aan de zuidkant van de rij zetten zodat ze erin groeien. Er stond trouwens op het doosje zaden dat ze ook zonder rijshout/hek kunnen, maar kan me niet voorstellen dat dit handig is. Iemand hier ervaringen mee?
Trouwens ook mensen met ervaringen met frambozen? Heb die nu ongeveer een maand geleden planten gekocht en in de grond gezet. Ik heb ze nog niet gesnoeid (om nieuwe scheutgroei te stimuleren) omdat ik niet weet of dat het eerste jaar al meteen moet. Wie weet of dit nu al kan/moet?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  dinsdag 15 maart 2011 @ 13:18:10 #283
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94139332
De uitjes mogen van mij toch nog eerst even op de vensterbank bivakkeren:

pi_94143986
Zonder rijshout klinkt leuker als het is. Met rijshout worden ze hoger en knakken ze minder snel.
Ik ga ze gewoon weer ondersteunen.

Hoe groot waren die frambozen dan? Toen ik ze kocht waren ze niet hoger als een halve meter en heb ze het eerste jaar niet gesnoeid.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:15:59 #285
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94144026
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:14 schreef Oceanonix het volgende:
Zonder rijshout klinkt leuker als het is. Met rijshout worden ze hoger en knakken ze minder snel.
Ik ga ze gewoon weer ondersteunen.

Hoe groot waren die frambozen dan? Toen ik ze kocht waren ze niet hoger als een halve meter en heb ze het eerste jaar niet gesnoeid.
Ik heb ze rond een appelboom, kunnen ze daar naar boven klimmen en kunnen ze ook de bodem verbeteren voor de appelboom.
pi_94144567
dus kunnen ze zich wel vast grijpen. Dan is de appelboom toch het rijshout (beetje dik maar het werkt wel).
  dinsdag 15 maart 2011 @ 16:05:44 #287
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94146134
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:14 schreef Oceanonix het volgende:
Hoe groot waren die frambozen dan? Toen ik ze kocht waren ze niet hoger als een halve meter en heb ze het eerste jaar niet gesnoeid.
Die van mij zijn ruim een meter
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_94226814
@T_Killer Ik zou ze het eerste jaar met rust laten, om verdere schade aan de plant te voorkomen. Vervoer, verplanten ed zorgt allemaal voor beschadigde wortels. In een moestuin is haast hebben niet altijd handig... ;)

Ik zag gisteren dat de rucola al aan het opkomen is. :9~
pi_94227489
Ga vandaag de moestuin glad trekken en zag dat ze hier 26 maart compost uitdelen *O*
De pootuitjes liggen ook al klaar! ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_94341019
Hier vormen de radijsjes is het kasje al kleine bolletjes en de tomatenplantjes komen ook mooi op. Buiten op balkon komt de kropsla op en staan de salie, rozemarijn, peterselie en tijm er vrolijk bij. Wanneer ik de tomatenplantjes in potten ga doen (hoelang moet ik daarmee wachten, het zijn nu steeltjes van een cm of 6 en twee blaadjes er op) gaan in het kasje de sperciebonenzaadjes en de augurkzaadjes.

Ik moet ook nog heel wat bakken voor balkon zien te scoren maar wat zijn die krengen allemaal duur! :( Heb voor de rucola wel een behoorlijk bak nodig denk ik.
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
  zaterdag 19 maart 2011 @ 20:37:39 #291
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94346623
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 07:59 schreef Oceanonix het volgende:
@T_Killer Ik zou ze het eerste jaar met rust laten, om verdere schade aan de plant te voorkomen. Vervoer, verplanten ed zorgt allemaal voor beschadigde wortels. In een moestuin is haast hebben niet altijd handig... ;)
Oki, dan laat ik ze dit jaar nog ongerept, snoei ik het volgende seizoen wel voor het eerst.

Verder vandaag eens langsgegaan bij de Boerenbond voor een gratis tuingrond test. Blijkt de grond van m'n stukje grond toch wel arm te zijn. De grond heeft hiervoor jaren braak, en heb afgelopen herfst er wat grasmaaisel onder gespit. Blijkbaar is dat niet genoeg om het een voedingsniveau een beetje op peil te krijgen.
Dus besloten om toch maar kunstmest in de grond te werken wanneer ik iets plant of zaai. Was eigenlijk van plan om het ecologisch te doen maar dat spul is allemaal duur ben maar een arme student en er liggen nog twee grote zakken NPK (iets van 12-18-20 uit mijn hoofd) in de schuur. Dus voorlopig toch maar uit kunstmest gebruiken. Overstappen op andere middelen kan een andere keer nog wel.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_94365525
Als je op marktplaats kijkt staan er voldoende mensen die gratis mest aanbieden, of nog beter, gecomposteerde mest / overjarige mest.
Prima alternatief voor kunstmest. Ik heb zelfs een advertentie "gratis gezocht" geplaatst en kreeg diverse reacties. Ik heb geen aanhanger, gewoon wat zakken opgehaald (tip: bij winkel DE ACTION bij de klusafdeling liggen doorzichtige plastic zakken op rol, die zijn heel stevig).
Dat is toch beter en gezonder dan kunstmest. :7
pi_94365775
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 06:57 schreef marcel.nl het volgende:
Als je op marktplaats kijkt staan er voldoende mensen die gratis mest aanbieden, of nog beter, gecomposteerde mest / overjarige mest.
Prima alternatief voor kunstmest. Ik heb zelfs een advertentie "gratis gezocht" geplaatst en kreeg diverse reacties. Ik heb geen aanhanger, gewoon wat zakken opgehaald (tip: bij winkel DE ACTION bij de klusafdeling liggen doorzichtige plastic zakken op rol, die zijn heel stevig).
Dat is toch beter en gezonder dan kunstmest. :7
Vaak hebben ze bij de plaatselijke vuilnisbelt ook compostdagen, kun je gratis scheppen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 20 maart 2011 @ 11:45:08 #294
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94368587
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 06:57 schreef marcel.nl het volgende:
Als je op marktplaats kijkt staan er voldoende mensen die gratis mest aanbieden, of nog beter, gecomposteerde mest / overjarige mest.
Prima alternatief voor kunstmest. Ik heb zelfs een advertentie "gratis gezocht" geplaatst en kreeg diverse reacties. Ik heb geen aanhanger, gewoon wat zakken opgehaald (tip: bij winkel DE ACTION bij de klusafdeling liggen doorzichtige plastic zakken op rol, die zijn heel stevig).
Dat is toch beter en gezonder dan kunstmest. :7
Fijne tip, thanks. Ik ga ermee aan de slag
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_94368782
De Aldi heeft op dit moment grote emmers met gedroogde koemestkorrels, ook ideaal.
Enne: compost is om de structuur van je grond te verbeteren, het is geen voeding/mest.
pi_94389158
Vraagje, wat is een lekkere kleine kers (dus een kers van een kersenboompje dat klein blijft)?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_94405200
Ik ben voor het eerst ook begonnen met een mini groente/ kruiden tuintje op mijn terras (Zuiden maar straks in de zomer wel redelijk wat schaduw). Ik heb een speciekuip en 3 grote bloempotten.

Ik heb er nu veldsla in staan (ik heb kleine plantjes gekocht, maar is dit wel het juiste seizoen?). Verder heb ik ook al radijs gezaaid. Binnen gemengde kruiden (geen idee welke :') ) en munt, 2 soorten (die komt in een van losse potten). Verder wil ik graag nog kruisbessen. Wanneer moet ik die zaaien (of kun je beter een los plantje kopen?). En ik wil nog tomaat. Wanneer kun je die het beste zaaien?

Ik heb er totaal nog geen verstand van maar hoop tenminste een soort te kunnen oogsten en eten dit jaar, dan ben ik al tevreden.
pi_94408768
@MI-etje
Ik heb geen idee

@Miendientje
Kruisbes --> struik kopen, let op de aanbiedingen van de bouwmarkten ed
Tomaat --> nu zaaien
Munt --> verstandige keuze om die in een pot te doen. Hij woekert namelijk. Binnen de korte mogelijke tijd is je hele tuin met munt bezaaid.
Veldsla --> dacht dat dat een wintergroente was. Maar daarin kan ik me vergissen.
pi_94437513
gamma krijgt fruitstruiken in aanbieding, maar Intratuin was goedkoper.
Bessen hebben enkel zin wanneer je hier langer gaat tuinen. Want eer dat een beetje volwassen plant met heel wat bessies wordt, ben je wel paar jaar verder (net als de eerder in dit forum genoemde frambozen enzovoort)
  maandag 21 maart 2011 @ 20:46:32 #300
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94438543
En het eerste topic is vol, zal even een nieuwe maken met een beetje OP
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  maandag 21 maart 2011 @ 20:53:53 #301
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_94439157
Nu issie echt vol

Volgend deel:
Het Moestuin-topic #2
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')