abonnement Unibet Coolblue
pi_82753398
quote:
Op zondag 13 juni 2010 11:16 schreef Marijkezwolle het volgende:
Univé Aankoophulp

Neem rustig de tijd voor het bekijken van een tweedehands auto en neem indien mogelijk iemand mee.
Om alle punten van de Univé Aankoophulp goed na te lopen, heeft u zeker 30 tot 40 minuten nodig. En bij het bekijken van een auto hoort natuurlijk ook een proefrit van minstens een half uur.

Na de proefrit raden wij u aan de auto nog een keer te inspecteren en dan met name onder de motorkap.
Ziet u dan opeens een verschil met de eerste inspectie – zoals gelekte olie – dan kan dit duiden op een mankement en wilt u de aankoop wellicht heroverwegen.


Koetswerk & Lak

Ongelijk koetswerk
Begin de inspectie met het bekijken van het koetswerk. Kijk goed langs de zijkanten van de auto om te controleren of deze mooi strak zijn. Afwijkingen kunnen duiden op een ongeluk uit het verleden.

Droog weer en daglicht
Bekijk een gebruikte auto altijd bij daglicht en als het droog is. Als een auto in de regen heeft gestaan, kunt u namelijk geen lakfouten, krassen of kleine deuken ontdekken. Ook bij kunstmatig licht – zoals in een showroom – is dit moeilijk te zien.

Kieren tussen de panelen
Kijk goed naar de kieren tussen de panelen van de auto. Deze kieren horen namelijk overal even breed te zijn. Als sommige kieren breder of smaller zijn, kan dit betekenen dat de auto betrokken is geweest bij een ongeluk. Datzelfde geldt voor kieren bij de bumpers en eventuele spoilers.

Kleurverschil
Kijk of de lak geen kleurverschillen heeft. Als een bepaald onderdeel van de auto lichter of donkerder is, kan dit een indicatie zijn dat de auto is overgespoten. Een overgespoten auto betekent meestal dat er herstelwerkzaamheden hebben plaatsgevonden vanwege roest of een ongeluk uit het verleden.

Magneetje
Met een klein magneetje kunt u heel eenvoudig controleren of de auto een roestig verleden heeft. Plaats een magneetje op plekken waar roest vaak begint. Zoals bij de wielkappen of aan de onderkant van de portieren. Als het magneetje niet blijft zitten, is dat een teken dat er geen metaal meer onder de lak zit en dat de roestgaten zijn opgevuld en overgespoten.

Ruiten
Kijk goed of er geen sterretjes, krassen of putjes in de autoruiten zitten. Let vooral op de voorruit.

Putjes
Controleer ook de lampen en de motorkap. Als u daar kleine putjes ziet, betekent dat intensief snelweggebruik. De verkoper heeft dus waarschijnlijk veel kilometers gemaakt met de auto. Controleer of dit overeenkomt met de kilometerstand.


Elektriciteit & Mechaniek

Portierophanging
Open elk portier en probeer het bij het handvat op te tillen om te kijken of er geen speling in de ophanging zit. Dit kan duiden op schade uit het verleden.

Elektriciteit
Controleer alle elektrische onderdelen en accessoires in de auto, zoals verlichting, knipperlichten, remlichten, mistlampen, buitenspiegels, ramen, ruitenwissers, ruitensproeiers, stoelverwarming en het schuifdak. Elk onderdeel moet goed functioneren.

Audio
Test ook de radio/cd-speler door een cd af te spelen. De radio/cd-speler kan defect zijn, een kostbare reparatie. Test de radio/cd-speler niet tijdens de proefrit, maar bij de visuele inspectie.

Mechaniek
Probeer alle mechanische onderdelen van het interieur. Kijk of u de stoelen en de buitenspiegels in alle posities kunt verstellen. Controleer ook of de kofferbak, de motorkap en het brandstofluikje meteen opengaan.

Alarm
Als de auto een alarm heeft, vraag de verkoper dan om een kleine demonstratie te geven en uit te leggen hoe het alarm werkt. Vraag de verkoper naar het officiële (SCM) certificaat.

Automatische versnelling
Een automatische versnellingsbak kan problemen geven, vaak met kostbare reparaties als gevolg.
Deze problemen kunt u tijdens de visuele inspectie snel opsporen. Controleer het vloeistofniveau van de automaat met de peilstok. De vloeistof mag niet verbrand ruiken en hoort schoon en doorzichtig te zijn.


Motor & Olie

Warme motor
Voel of de motor warm is voordat u de auto start. Als de motor warm is, kunt u namelijk niet goed controleren of de auto problemen heeft bij een koude start.

Blauwe rook
Let bij een koude start goed op de kleur van de rook. Blauwe rook uit de uitlaat betekent dat de motor
teveel olie verbruikt en dus versleten kan zijn.

Zwarte rook
Zwarte rook uit de uitlaat is geen goed teken. Dat geeft namelijk aan dat de motor teveel brandstof
verbruikt.

Koelwater
Kijk goed naar het koelwater van de auto. Het water mag een beetje gekleurd zijn, maar mag zeker geen sporen van olie bevatten. U kunt dit zien doordat er schuim in het koelwater zit. Mocht dit het geval zijn dan is dit een teken dat de motor ernstige problemen heeft.

Oliesporen
Kijk onder de motor en onder de versnellingsbak. Als u daar oliesporen aantreft, dan is er mogelijk een
lekkage.

Regelmatig onderhoud
Controleer in het serviceboekje of de auto regelmatig onderhouden is. Als er geen serviceboekje
aanwezig is in de auto, zijn er nog andere manieren om te ontdekken dat de auto niet regelmatig
is onderhouden:
• Een extreem smerige motor.
• De geur van verbrande olie onder de motorkap.
• Roest op de accu.
• Zwart residu aan de binnenkant van de oliedop.
• Zwart residu in de motoronderdelen.
• Vervuilde olie op de peilstok.

Oliepeil
Controleer het oliepeil. Haal de peilstok eruit, veeg deze goed schoon en stop de peilstok terug. Haal de peilstok er nogmaals uit en kijk nu of de olie tussen ‘full’ en ‘low’ zit en wat de kwaliteit van de olie is.

Schone motor
Is de motor van de auto opvallend schoon? Dan zou het kunnen dat de verkoper iets voor u probeert te
verbergen.

Leidingen
Kijk goed naar de leidingen en voel eraan. Op die manier kunt u controleren of er geen scheurtjes of
gaatjes inzitten.

Remvloeistof
Controleer de remvloeistof. Deze hoort helder en schoon te zijn. Vraag wanneer de remvloeistof voor het
laatst ververst is of kijk in het serviceboekje.

Dieselmotor
Het starten van een dieselmotor kan in het begin wat lawaaierig zijn, maar dat geluid hoort snel weer
weg te zakken.

Distributieriem
Vraag wanneer de distributieriem is vervangen of kijk in het serviceboekje. Dit kunnen dure reparaties
zijn.

Trekhaak
Heeft de auto een trekhaak? Laat dan de motor en de versnellingsbak door een deskundige controleren.
Hoe meer een auto moet trekken, hoe sneller de motor en de versnellingsbak slijten.

Interieur & Sloten
Vocht
Insijpelend vocht is zeer schadelijk voor een auto. Dit kan op lange termijn veel problemen veroorzaken aan de apparatuur. Er zijn simpele manieren om vocht op te sporen in een tweedehands auto:
• Voel of de automatten aan de onderkant niet nat zijn.
• Controleer of de kofferbak niet muf ruikt.
Kijk naar watervlekken op de stoelen en op de dak- en deurbekleding.
• Controleer of de speakers in de deuren werken.
• Kijk of de olie niet lichtbruin is.

Autogordels
Controleer of alle autogordels werken (ook achterin). Maak de gordels vast, controleer of ze goed blokkeren. Let er op dat de gordels bij het losmaken meteen weer terugspringen in de gordelkast.

Sloten
Controleer met de sleutel of de deuren en de kofferbak goed openen en sluiten. Test zowel de afstandsbediening als de gewone sleutel om de portieren te openen en te sluiten.

Luchtverfrisser
Is er opvallend veel luchtverfrisser gebruikt in het interieur? Dan probeert de verkoper waarschijnlijk een onaangename geur te verbergen.

Waarschuwingslampjes
Controleer het instrumentenpaneel. Werkt alles? Doen alle lampjes het? Zijn er lampjes die na het starten langer blijven branden of gaan knipperen? Zoals ‘controleer motor’, ‘airbag’ of ‘ABS’? In dat geval is het verstanding om de auto grondig te laten checken.

Airco
Test de airconditioning. Start de motor en wacht een paar minuten voordat u de airco aanzet. De airco hoort dan meteen aan te slaan en binnen enkele seconden koude lucht te blazen, behalve als het buiten erg koud is. Als de airco een muffe lucht verspreidt, dan moet de airco mogelijk worden gereinigd. Een defecte airco betekent een dure reparatie.

Verwarming
Controleer de verwarming en kijk of alle standen werken. Aan de reparatie van een defecte verwarming hangt een flink prijskaartje. Er zijn drie signalen die duiden op een defecte verwarming:
• Vochtige lucht uit de verwarming.
• De lucht ruikt naar antivries.
• De ramen beslaan.


Wielen & Banden

Bandentype
Controleer of de banden allemaal van hetzelfde type zijn. Dat kunt u doen door te kijken of ze allemaal dezelfde code op de zijkant hebben. Kijk meteen of het winter- of zomerbanden zijn.

Bandenprofiel
Controleer uitvoerig het profiel van de banden:
• Slijt de band ongelijkmatig? Dan is de uitlijning of bandenspanning niet goed.
• Ziet u deukjes in de voorbanden? Dan zijn de wielen niet in balans of is er slijtage aan de wielophanging of het stuursysteem.
• Hebben de zijkanten van het profiel kartelrandjes? Dan zijn de wielen niet goed uitgelijnd.
• Is het profiel gelijk aan de slijtnokjes die in het profiel zitten, dan moet de band vervangen worden.
• Heeft de band droogtescheurtjes? Dan kan de band uitgedroogd zijn.

Reservewiel
Controleer het reservewiel, de wielboutsleutel en de krik. Als het reservewiel zich onder de auto bevindt, kijk dan of het bevestigingsysteem goed werkt. Dit systeem gaat namelijk snel roesten en vastzitten.

Sleutel voor de velgen
Als de velgen van de auto sloten hebben, zorg dan dat u ook de sleutel hiervan ontvangt.

Schokdempers
Test de schokdempers. Druk elke hoek van de auto vier of vijf keer hard achter elkaar naar beneden.
Als de schokdempers in orde zijn, staat de auto na 1 of 2 keer ‘nastuiteren’ weer stabiel.


Proefrit & Tweede controle

Vergelijkende proefrit
Probeer ergens anders een proefrit te maken in een auto van hetzelfde merk en model, zodat u de auto goed kunt vergelijken.

Wegrijden in de 5e versnelling
Als u toe bent aan een proefrit, probeer dan weg te rijden in de 5e versnelling. De auto hoort dan meteen te blokkeren. Als dit niet het geval is, dan is de koppeling versleten.

Proefritroute
Om een auto goed te testen tijdens een proefrit, raden we u vier etappes aan:
• Etappe 1. Neem een weg met veel drempels om de vering te testen. Let er op dat de auto geen rare geluiden maakt bij deze drempels.
• Etappe 2. Neem een stuk snelweg om de auto te testen bij hoge snelheden.
• Etappe 3. Neem een paar scherpe bochten om de wegligging van de auto goed te testen.
• Etappe 4. Neem een helling om de handrem te testen.

De stand van het stuur
Rijd tijdens de proefrit een stuk rechtdoor. Trekt de auto niet naar links of naar rechts? Kijk ook of het stuur precies recht staat. Als dit laatste niet het geval is zijn de wielen niet goed uitgelijnd.

Remmen
Probeer eerst een keer rustig te remmen. Als dat goed gaat, probeer dan een keer heel krachtig te remmen bij een hogere snelheid. Let er dan op dat de auto niet naar één kant trekt en dat de remschijven niet piepen.

Handmatige versnelling
Probeer elke versnelling uit. Het schakelen hoort soepel en stil te verlopen. Probeer ook vanuit de 2e of 3e versnelling opeens te versnellen. Als de koppeling begint te slippen dan is dat een teken dat deze aan vervanging toe is.


Financieel & Afspraken

Alle deukjes helpen
Schrijf alle foutjes, mankementen en deukjes op die u ziet. Dit lijstje kunt u namelijk later heel goed gebruiken bij het onderhandelen over de prijs.

Zwart op wit
Als de verkoper belooft nog wat verbeteringen aan te brengen, zorg dan dat u alles zwart op wit heeft.
Welke banden komen er onder? Welke garantie krijgt u? Tot wanneer is de APK geldig?

Gestolen auto
Controleer of de auto niet gestolen is. Dit kan via een kentekencheck op www.rdw.nl. U kunt ook het chassisnummer onder de motorkap vergelijken met het chassisnummer op het kentekenbewijs.

Kloonauto
Pas op dat u niet met een kloonauto te maken heeft. Dit zijn auto’s met een kenteken van een andere auto en een vervalst kentekenbewijs. Deze staan niet als gestolen opgegeven.
Hoe kunt u voorkomen dat u zo’n auto koopt?
• Maak een kopie van het legitimatiebewijs van de verzekerde.
• Controleer of de naam op het kenteken (deel 1) met de identiteit overeenkomt.
• Vraag bij aankoop naar alle delen, dus deel 1, deel 2 en kopie deel 3 of overschrijvingsbewijs.
• Vraag naar de verzekering van de auto, bijvoorbeeld de groene kaart.
• Stel vooraf vragen over onderhoud, aanwezigheid van reservesleutels en origineel aankoopbewijs.
• Kijk naar de boekjes (onderhoud en instructie). Controleer of de boekjes bij de auto horen.
• Doe een APK en kentekencheck bij de RDW.
• Maak het aankoopbedrag per bank over.

Garantie
Veelal zit er bij automobielbedrijven een stuk garantie in de vraagprijs verdisconteerd. Een garantie heeft pas zin als het erkend is (bijvoorbeeld Bovag) met duidelijke voorwaarden en een geschillenregeling. Ook bestaat er vaak een mogelijkheid om garantie in te kopen. Dit is een vorm van verzekering.

De juiste kilometerstand
Als u er zeker van wilt zijn dat de kilometerstand klopt, koopt u bij een autobedrijf dat is aangesloten bij Nationale Auto Pas. Koopt u bij een particulier, dan kunt u met de NAP Check zelf controleren of de kilometerstand klopt. Voor een klein bedrag kunt u op internet snel en eenvoudig ontdekken of de kilometerstand logisch verklaarbaar is. Het enige dat u nodig heeft, is het kenteken en de afgelezen kilometerstand van de auto. Met deze gegevens kunt u op www.autopas.nl zien of de kilometerstand klopt én of de auto als vermist staat geregistreerd.
Met dank aan Marijkezwolle dus.
pi_82755598
Aardige video op YouTube met tips:


Uiteraard aardig wat dingen die ook in bovenstaande lijst worden genoemd, maar ook een aantal andere dingen die de moeite waard zijn om te checken.
* Whatever floats your goat!
  zondag 13 juni 2010 @ 20:13:05 #3
98259 mstr
Een jonge God!
pi_82755652
Even onder de auto kijken naar de staat van de uitlaat, balken etc is ook geen slecht idee.
Dat miste ik in de lijst hierboven.
pi_82762863
quote:
Turquaz52's Aankoophulp

Neem rustig de tijd voor het bekijken van een tweedehands auto en neem indien mogelijk iemand mee.
Om alle punten van de Turquaz52's Aankoophulp goed na te lopen, heeft u zeker 3 tot 4 minuten nodig. En bij het bekijken van een auto hoort natuurlijk ook een proefrit van minstens een burnout over de straat.

Na de proefrit raden wij u aan de auto nog een keer te inspecteren en dan met name onder de motorkap.
Ziet u dan opeens een verschil met de eerste inspectie – doorgebrande Neonlichten – dan kan dit duiden op een mankement en wilt u de aankoop wellicht heroverwegen.


Koetswerk & Lak

Ongelijk koetswerk
Begin de inspectie met het bekijken van het koetswerk. Kijk goed naar het dak van de auto om te controleren of deze mooi strak zijn. Afwijkingen kunnen duiden op een voormalige cabriomodificatie.

Droog weer en daglicht
Bekijk een BMW altijd bij daglicht en als het droog is. Als een auto in de regen heeft gestaan, kunt u namelijk de inchmaat van de velg niet lezen. Ook bij kunstmatig licht – zoals in een showroom – is dit moeilijk te zien.

Kieren tussen de panelen
Kijk goed naar de kieren tussen de panelen van de auto. Deze kieren horen namelijk overal even breed te zijn. Als sommige kieren breder of smaller zijn, kan dit betekenen dat de auto een voormalige cabrioconversie was. Datzelfde geldt voor kieren bij de bumpers en kofferbakpagodes.

Kleurverschil

Kijk of de lak geen kleurverschillen heeft. Als een bepaald onderdeel van de auto lichter of donkerder is, kan dit een indicatie zijn dat de auto is overgespoten. Een overgespoten auto betekent meestal dat het voertuig getuned is en over de 300 pk aan vermogen heeft

Magneetje
Met een klein magneetje kunt u heel eenvoudig schroefjes uit de motor vissen. Plaats een magneetje op plekken waar schroefjes vaak vallen. Zoals bij de wielen of de spoiler. Als er geen schroefjes aan het magneetje blijft zitten, is dat een teken dat alle schroefjes inmiddels al weg zijn en het desbetreffende onderdeel op elk willekeurig moment van de auto valt..

Ruiten

Kijk goed of er een O'neil sticker, Tribals of Hardcore stickers in de autoruiten zitten. Let vooral op de achterruit

Putjes
Controleer ook de lampen en de motorkap. Als u daar kleine putjes ziet, betekent dat dat u te maken heeft met een zeer snelle categorie BMW. Devorige eigenaar heeft dus waarschijnlijk veel getuned aan de auto. Controleer of dit overeenkomt met de aantal putjes.


Elektriciteit & Mechaniek

Portierophanging
Open elk portier en probeer het bij het handvat op te tillen om te kijken of er geen speling in de ophanging zit. Dit kan duiden op Lamborghini-conversies uit het verleden.

Elektriciteit

Controleer alle elektrische onderdelen en accessoires in de auto, zoals neon, Radio, toerenteller, groot licht, Cabriodak,geblindeerde ramen,en in hoogte verstelbare suspensie Elk onderdeel moet goed functioneren.

Audio
Test ook de radio/cd-speler door een cd van Tarkan op volume 100% af te spelen. De radio/cd-speler kan defect zijn, een kostbare reparatie. Test de radio/cd-speler niet tijdens de visuele inspectie, maar bij de proefrit vlak voor het koffiehuis.

Mechaniek

Probeer alle mechanische onderdelen van het interieur. Kijk of u de stoelen en de buitenspiegels in alle posities kunt verstellen. Controleer ook of de kofferbak, de motorkap en het brandstofluikje meteen opengaan.

Alarm
Als de auto een alarm heeft, vraag de verkoper dan om een kniptang en uit te leggen hoe het alarm is uit te schakelen. Vraag de verkoper om een hangslot.

Automatische versnelling
Een automatische versnellingsbak kan makkelijk getransformeerd worden naar een handbak, automatische versnellingen zijn namelijk niet stoer
Deze conversie kunt met uw lokale vrienden uitvoeren. Controleer of u een hamer en een bahco bij de hand heeft.


Motor & Olie

Warme motor
Voel of de motor warm is voordat u de auto start. Als de motor warm is, kunt u namelijk in 1 keer vol gas geven bij de proefrit.

Blauwe rook
Let bij een koude start goed op de kleur van de rook. Blauwe rook uit de uitlaat betekent dat er weleens een NO2 fles in de kofferbak zou kunnen liggen.

Zwarte rook
Zwarte rook uit de uitlaat is het toppunt van integratie, u kunt probleemloos doorrijden

Koelwater

Kijk goed naar het koelwater van de auto. Het water mag sporen van olie bevatten, dit smeert het systeem nog beter door voor optimale prestaties.
Mocht dit het geval zijn dan is dit een teken dat de vorige eigenaar erg zuinig is geweest op zijn voertuig betreffende onderhoud..

Oliesporen

Kijk onder de motor en onder de versnellingsbak. Als u daar oliesporen aantreft, is het wijs om de motor of versnellingsbak voor de proefrit nog even bij te vullen.

Regelmatig onderhoud
Controleer in het serviceboekje of de auto regelmatig onderhouden is bij Jet Cars in Rotterdam. Als er geen serviceboekje
aanwezig is in de auto van Jet Cars, zijn er nog andere manieren om te ontdekken dat de auto niet regelmatig
is onderhouden:
• kapotte neon lampjes.
• Een album van Marco Borsato in de CD-speler.
• lakschade op de sideskirts.
• Schade aan de zijkant van de velg.
• 1-tonige toeter.
• Sticker van Heracles Almelo op de achterruit

Oliepeil
Controleer het oliepeil.na een proefrit gereden te hebben van minstens 50 kilometer.
Haal de peilstok eruit, veeg deze goed schoon en stop de peilstok terug. Haal de peilstok er nogmaals uit en kijk nu of de olienog lekker dik is en wat de temperatuur van de olie is.

Schone motor
Is de motor van de auto opvallend schoon? , prima!, Dan hoef je dat in ieder geval niet zelf meer te doen

Leidingen
Kijk goed naar de gekleurde bougiekabels. Blauw is uit, rood is in..


Remvloeistof

Controleer de remvloeistof. Deze hoort helder en schoon te zijn. De remblokken en schijven zijn van ondergeschikt belang.

Dieselmotor
Het starten van een dieselmotor kan in het begin wat lawaaierig zijn, in dat geval koos u helaas voor een Scania vrachtwagen, waar uw rijbewijs niet geldig voor is

Distributieriem

Vraag wanneer de distributieriem is vervangen of kijk in het serviceboekje. over het algemeen kunnen ze makkelijk 500000 km mee.

Trekhaak

Heeft de auto een trekhaak? wegblijven, dit voertuig is in het verleden waarschijnlijk bestuurd geweest door een hardwerkende Nederlander, daar kunt u natuurlijk niet bij uw lokale vrienden mee aankomen.

Interieur & Sloten

Vocht
Insijpelend vocht is zeer schadelijk voor een auto. Dit kan op lange termijn veel problemen veroorzaken aan de apparatuur. Er zijn simpele manieren om vocht op te sporen in een tweedehands auto:
• Voel of de automatten aan de onderkant niet nat zijn.
• Controleer of de kofferbak niet muf ruikt.
Kijk naar watervlekken op de stoelen en op de dak- en deurbekleding.
• Controleer of de speakers in de deuren werken.
• Kijk of de olie niet lichtbruin is.
Elk bovenstaand probleem is te verhelpen met behulp van een fohn

Autogordels
Aangezien elke hedendaagse BMW voorzien is van Airbags, zijn autogordels van ondergeschikt belang, een vraag aan de Jet Cars verkoper of de Airbags nog werken moet voldoen.

Sloten
Controleer met een schroevendraaier of de deuren en de kofferbak goed openen en sluiten. Test zowel de kleerhanger als de schroevendraaier om de portieren te openen en te sluiten.

Luchtverfrisser

Is er opvallend veel luchtverfrisser gebruikt in het interieur? Dan is uw voertuig direct geschikt om dames naar een uitgaanslocatie te vervoeren.

Waarschuwingslampjes
Controleer het instrumentenpaneel. Werkt alles? Doen alle lampjes het? Zijn er lampjes die na het starten langer blijven branden of gaan knipperen? Zoals ‘controleer motor’, ‘airbag’ of ‘ABS’? In dat geval is het verstanding om de motor te starten om te kunnen constateren of de basisfuncties van het voertuig nog functioneel zijn.

Airco

Test de airconditioning. Start de motor en wacht een paar minuten voordat u de airco aanzet. De airco hoort dan meteen aan te slaan en binnen enkele seconden koude lucht te blazen, behalve als het buiten erg koud is. Als de airco een muffe lucht verspreidt, moet de motorolie ververst worden

Verwarming

Controleer de verwarming en kijk of alle standen werken. Aan de reparatie van een defecte verwarming hangt een flink prijskaartje. Er zijn drie signalen die duiden op een defecte verwarming:
• Tocht door de bontkraag
• Uw ramen waren dit keer wel dicht
• U heeft uw Cabriodak gesloten


Wielen & Banden

Bandentype
Controleer of de banden allemaal van hetzelfde type zijn. Dat kunt u doen door te kijken of ze allemaal dezelfde code op de zijkant hebben. Kijk meteen of het winter- of zomerbanden zijn, dit is handig om te weten zodat u ze direct op marktplaats kunt zetten als voorschot voor de door u gewilde 18 Inch wielen

Bandenprofiel
Controleer uitvoerig het profiel van de banden:
• Slijt de band ongelijkmatig? Dan moet jeop de versleten plaatsen even wat extra profielrubber op plakken
• Ziet u deukjes in de voorbanden? Deze zijn eenvoudig met een hamer terug te slaan
• Hebben de zijkanten van het profiel kartelrandjes? dat hoort zo.
• Is het profiel gelijk aan de slijtnokjes die in het profiel zitten, dan zijn ze zeker nog goed voor de komende 30000 kilometer voordat deze het canvas bereikt.
• Heeft de band droogtescheurtjes? Dan kunt u deze wegwerken met schoensmeer.

Reservewiel

Controleer het reservewiel, de wielboutsleutel en de krik. Als het reservewiel zich onder de auto bevindt, kijk dan of het bevestigingsysteem goed werkt. Dit wordt getest met een haakse slijpmachine.

Sleutel voor de velgen

Als de velgen van de auto sloten hebben, zorg dan dat u ook korting krijgt om een haakse slijpmachine met doorslijpschijfjes aan te schaffen


Schokdempers

Test de schokdempers. u kunt daarvoor het ingebouwde aftermarketsysteem gebruiken om het onafhankelijke hydrolische systeem te testen.


Proefrit & Tweede controle


Vergelijkende proefrit

Probeer uw vriend die ook eigenaar is van hetzelfde type BMW om samen nog even door de boulevard te rijden met de Tarkan CD in de audiospeler.

Wegrijden in de 5e versnelling

Als u toe bent aan een proefrit, probeer dan weg te rijden in de 5e versnelling. Druk het accelleratiepedaal in tot 8000 toeren. en laat het koppelingspedaal zo snel mogelijk omhoog komen, mocht de auto afslaan of schade vertonen, duidt het op inferieure kwaliteit van de motorcomponenten.

Proefritroute

Om een auto goed te testen tijdens een proefrit, raden we u vier etappes aan:
• Etappe 1. Neem een boulevard met veel dames om de uitstraling te testen. Let er op dat de auto geen trekhaak gemonteed heeft
• Etappe 2. Neem een stuk snelweg om de topsnelheid te halen.
• Etappe 3. Neem een paar scherpe bochten om indruk te maken op je vrienden.
• Etappe 4. doe een "burnout" voor het huis van je vader.

De stand van het stuur

Rijd tijdens de proefrit een stuk rechtdoor. Trekt de auto niet naar links of naar rechts? Kijk ook of het stuur precies recht staat. Als dit laatste niet het geval is moet er een sportstuur gemonteerd worden.

Remmen
Probeer eerst een keer rustig te remmen. Als dat goed gaat, probeer dan een keer heel krachtig te remmen bij een hogere snelheid. Let er dan op dat de banden flink gaan roken.

Handmatige versnelling

Probeer elke versnelling uit. Het schakelen hoort soepel en stil te verlopen. Probeer ook vanuit de 5e versnelling terug te schakelen naar zijn 2de versnelling of 1ste versnelling en dan opeens te versnellen. Als de koppeling begint te slippen dan is dat een teken dat deze voor professioneel racen geschikt gemaakt is.


Financieel & Afspraken

Alle deukjes helpen

Schrijf alle foutjes, mankementen en deukjes op die u ziet. Dit lijstje kunt u namelijk later heel goed gebruiken het afdingen van korting op de nieuwe 19 inch velgen.

Belasting:
Als de verkoper belooft nog wat verbeteringen aan te brengen, zorg dan dat u alles mondeling bespreekt.
Welke velgen komen er onder? kan de 19% BTW er ook vanaf? Tot wanneer was de APK geldig?

Gestolen auto

Controleer of de auto niet gestolen is. Dit kan via een kentekencheck op www.rdw.nl. U kunt ook het chassisnummer onder de motorkap overslaan met het chassisnummer op een kentekenbewijs van een sloopvoertuig.

Kloonauto
Pas op dat u niet met een kloonauto te maken heeft. Dit zijn auto’s met een kenteken van een andere auto en een vervalst kentekenbewijs. Deze staan niet als gestolen opgegeven.
Hoe kunt u voorkomen dat u zo’n auto koopt?
• Bel Jet Cars in Rotterdam en vraag het de verkoper, deze is uitstekend te vertrouwen op zijn woord.


Garantie

Veelal zit er bij automobielbedrijven een stuk garantie in de vraagprijs verdisconteerd. Een garantie heeft pas zin als het erkend is (bijvoorbeeld Jet Cars) met mondelinge afspraken en een familielid. Ook bestaat er vaak een mogelijkheid om garantie in te kopen. Dit is een vorm van het onderhouden van klantrelaties.

De juiste kilometerstand
Als u er zeker van wilt zijn dat de kilometerstand klopt, koopt u bij Jet Cars, dan kunt de verkoper u bevestigen of de kilometerstand klopt. Voor een klein bedrag kunt u uw kilometerstand terugdraaien. Het enige dat u nodig heeft, is 50 Euro per 100000 km. Met deze gegevens kunt u bij toekomstige doorverkoop de verkoopwaarde verhogen.


[ Bericht 0% gewijzigd door ellevehC86 op 13-06-2010 22:38:29 ]
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  zondag 13 juni 2010 @ 22:52:13 #5
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_82766401
Voor de volledigheid, het PDFje waar dit allemaal in staat van Unive is hier aan te vragen. Dan krijg je em in je mailbox
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  † In Memoriam † zondag 13 juni 2010 @ 23:52:22 #6
25682 2cv
Niet subtiel
pi_82769172
quote:
Op zondag 13 juni 2010 21:58 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_82772527
quote:
Op zondag 13 juni 2010 21:58 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]
Wat heb ik gelachen zeg
Weheheehehhee Chevele
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 14 juni 2010 @ 08:06:47 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_82774404
quote:
Op zondag 13 juni 2010 21:58 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]
!!

De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_82775263
quote:
Op maandag 14 juni 2010 02:09 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Wat heb ik gelachen zeg
Weheheehehhee Chevele


Ik ben de K&N sportfilter vergeten
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_85011101
quote:
Op zondag 13 juni 2010 21:58 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]


_O_ O+
  maandag 9 augustus 2010 @ 01:17:47 #11
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_85034776
quote:
Op zondag 13 juni 2010 21:58 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]


:D!
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_85230610
:P!
"Hoffenheim, daar hebben ze geen palendansclubs."
pi_91611695
Ook een FAQ: Wat zijn prijs-richtlijnen voor als je een tweedehands auto koopt?

Ik kijk op http://www.anwb.nl/auto/koerslijst/autodetail voor wat de betreffende auto momenteel waard is, adhv kenteken en kmstand. En dan staat daar, bijvoorbeeld:

U wilt deze auto verkopen bij de dealer:
Inkoop- of inruilprijs ¤ 7250

U wilt deze auto kopen bij de dealer:
Verkoopprijs, door Bovag autobedrijf met garantie: ¤ 9950
Verkoop door merkdealer met garantie:¤ 10350

Aan / verkoop tussen particulieren: ¤ 7850

Nogal wat verschillen. Bij de officiele dealer staat 'ie dan te koop, met Bovag Garantie, voor 9900.
Wat als je geen auto in te ruilen hebt, wat zou je dan standaard van de prijs af moeten kunnen krijgen? Wat zijn normale onderhandelingen, in de autohandel?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')