Univé Aankoophulp
Neem rustig de tijd voor het bekijken van een tweedehands auto en neem indien mogelijk iemand mee.
Om alle punten van de Univé Aankoophulp goed na te lopen, heeft u zeker 30 tot 40 minuten nodig. En bij
het bekijken van een auto hoort natuurlijk ook een proefrit van minstens een half uur.
Na de proefrit raden wij u aan de auto nog een keer te inspecteren en dan met name onder de motorkap.
Ziet u dan opeens een verschil met de eerste inspectie – zoals gelekte olie – dan kan dit duiden op een
mankement en wilt u de aankoop wellicht heroverwegen.
Koetswerk & LakOngelijk koetswerkBegin de inspectie met het bekijken van het koetswerk. Kijk goed langs de zijkanten van de auto om te
controleren of deze mooi strak zijn. Afwijkingen kunnen duiden op een ongeluk uit het verleden.
Droog weer en daglichtBekijk een gebruikte auto altijd bij daglicht en als het droog is. Als een auto in de regen heeft gestaan,
kunt u namelijk geen lakfouten, krassen of kleine deuken ontdekken. Ook bij kunstmatig licht – zoals in
een showroom – is dit moeilijk te zien.
Kieren tussen de panelenKijk goed naar de kieren tussen de panelen van de auto. Deze kieren horen namelijk overal even
breed te zijn. Als sommige kieren breder of smaller zijn, kan dit betekenen dat de auto betrokken
is geweest bij een ongeluk. Datzelfde geldt voor kieren bij de bumpers en eventuele spoilers.
Kleurverschil
Kijk of de lak geen kleurverschillen heeft. Als een bepaald onderdeel van de auto lichter of donkerder
is, kan dit een indicatie zijn dat de auto is overgespoten. Een overgespoten auto betekent meestal dat er
herstelwerkzaamheden hebben plaatsgevonden vanwege roest of een ongeluk uit het verleden.
MagneetjeMet een klein magneetje kunt u heel eenvoudig controleren of de auto een roestig verleden heeft. Plaats
een magneetje op plekken waar roest vaak begint. Zoals bij de wielkappen of aan de onderkant van de
portieren. Als het magneetje niet blijft zitten, is dat een teken dat er geen metaal meer onder de lak zit
en dat de roestgaten zijn opgevuld en overgespoten.
RuitenKijk goed of er geen sterretjes, krassen of putjes in de autoruiten zitten. Let vooral op de voorruit.
PutjesControleer ook de lampen en de motorkap. Als u daar kleine putjes ziet, betekent dat intensief snelweggebruik. De verkoper heeft dus waarschijnlijk veel kilometers gemaakt met de auto. Controleer of
dit overeenkomt met de kilometerstand.
Elektriciteit & MechaniekPortierophangingOpen elk portier en probeer het bij het handvat op te tillen om te kijken of er geen speling in
de ophanging zit. Dit kan duiden op schade uit het verleden.
ElektriciteitControleer alle elektrische onderdelen en accessoires in de auto, zoals verlichting, knipperlichten,
remlichten, mistlampen, buitenspiegels, ramen, ruitenwissers, ruitensproeiers, stoelverwarming en
het schuifdak. Elk onderdeel moet goed functioneren.
AudioTest ook de radio/cd-speler door een cd af te spelen. De radio/cd-speler kan defect zijn, een kostbare
reparatie. Test de radio/cd-speler niet tijdens de proefrit, maar bij de visuele inspectie.
MechaniekProbeer alle mechanische onderdelen van het interieur. Kijk of u de stoelen en de buitenspiegels in alle
posities kunt verstellen. Controleer ook of de kofferbak, de motorkap en het brandstofluikje meteen
opengaan.
Alarm
Als de auto een alarm heeft, vraag de verkoper dan om een kleine demonstratie te geven en uit te leggen
hoe het alarm werkt. Vraag de verkoper naar het officiële (SCM) certificaat.
Automatische versnellingEen automatische versnellingsbak kan problemen geven, vaak met kostbare reparaties als gevolg.
Deze problemen kunt u tijdens de visuele inspectie snel opsporen. Controleer het vloeistofniveau van de
automaat met de peilstok. De vloeistof mag niet verbrand ruiken en hoort schoon en doorzichtig te zijn.
Motor & OlieWarme motorVoel of de motor warm is voordat u de auto start. Als de motor warm is, kunt u namelijk niet goed controleren of de auto problemen heeft bij een koude start.
Blauwe rookLet bij een koude start goed op de kleur van de rook. Blauwe rook uit de uitlaat betekent dat de motor
teveel olie verbruikt en dus versleten kan zijn.
Zwarte rookZwarte rook uit de uitlaat is geen goed teken. Dat geeft namelijk aan dat de motor teveel brandstof
verbruikt.
Koelwater
Kijk goed naar het koelwater van de auto. Het water mag een beetje gekleurd zijn, maar mag zeker geen
sporen van olie bevatten. U kunt dit zien doordat er schuim in het koelwater zit. Mocht dit het geval zijn
dan is dit een teken dat de motor ernstige problemen heeft.
OliesporenKijk onder de motor en onder de versnellingsbak. Als u daar oliesporen aantreft, dan is er mogelijk een
lekkage.
Regelmatig onderhoudControleer in het serviceboekje of de auto regelmatig onderhouden is. Als er geen serviceboekje
aanwezig is in de auto, zijn er nog andere manieren om te ontdekken dat de auto niet regelmatig
is onderhouden:
• Een extreem smerige motor.
• De geur van verbrande olie onder de motorkap.
• Roest op de accu.
• Zwart residu aan de binnenkant van de oliedop.
• Zwart residu in de motoronderdelen.
• Vervuilde olie op de peilstok.
OliepeilControleer het oliepeil. Haal de peilstok eruit, veeg deze goed schoon en stop de peilstok terug. Haal de
peilstok er nogmaals uit en kijk nu of de olie tussen ‘full’ en ‘low’ zit en wat de kwaliteit van de olie is.
Schone motorIs de motor van de auto opvallend schoon? Dan zou het kunnen dat de verkoper iets voor u probeert te
verbergen.
LeidingenKijk goed naar de leidingen en voel eraan. Op die manier kunt u controleren of er geen scheurtjes of
gaatjes inzitten.
RemvloeistofControleer de remvloeistof. Deze hoort helder en schoon te zijn. Vraag wanneer de remvloeistof voor het
laatst ververst is of kijk in het serviceboekje.
DieselmotorHet starten van een dieselmotor kan in het begin wat lawaaierig zijn, maar dat geluid hoort snel weer
weg te zakken.
DistributieriemVraag wanneer de distributieriem is vervangen of kijk in het serviceboekje. Dit kunnen dure reparaties
zijn.
TrekhaakHeeft de auto een trekhaak? Laat dan de motor en de versnellingsbak door een deskundige controleren.
Hoe meer een auto moet trekken, hoe sneller de motor en de versnellingsbak slijten.
Interieur & SlotenVocht
Insijpelend vocht is zeer schadelijk voor een auto. Dit kan op lange termijn veel problemen veroorzaken
aan de apparatuur. Er zijn simpele manieren om vocht op te sporen in een tweedehands auto:
• Voel of de automatten aan de onderkant niet nat zijn.
• Controleer of de kofferbak niet muf ruikt.
Kijk naar watervlekken op de stoelen en op de dak- en deurbekleding.
• Controleer of de speakers in de deuren werken.
• Kijk of de olie niet lichtbruin is.
AutogordelsControleer of alle autogordels werken (ook achterin). Maak de gordels vast, controleer of ze goed
blokkeren. Let er op dat de gordels bij het losmaken meteen weer terugspringen in de gordelkast.
SlotenControleer met de sleutel of de deuren en de kofferbak goed openen en sluiten. Test zowel de afstandsbediening
als de gewone sleutel om de portieren te openen en te sluiten.
LuchtverfrisserIs er opvallend veel luchtverfrisser gebruikt in het interieur? Dan probeert de verkoper waarschijnlijk
een onaangename geur te verbergen.
WaarschuwingslampjesControleer het instrumentenpaneel. Werkt alles? Doen alle lampjes het? Zijn er lampjes die na het
starten langer blijven branden of gaan knipperen? Zoals ‘controleer motor’, ‘airbag’ of ‘ABS’? In dat
geval is het verstanding om de auto grondig te laten checken.
AircoTest de airconditioning. Start de motor en wacht een paar minuten voordat u de airco aanzet. De airco
hoort dan meteen aan te slaan en binnen enkele seconden koude lucht te blazen, behalve als het buiten
erg koud is. Als de airco een muffe lucht verspreidt, dan moet de airco mogelijk worden gereinigd. Een
defecte airco betekent een dure reparatie.
VerwarmingControleer de verwarming en kijk of alle standen werken. Aan de reparatie van een defecte verwarming
hangt een flink prijskaartje. Er zijn drie signalen die duiden op een defecte verwarming:
• Vochtige lucht uit de verwarming.
• De lucht ruikt naar antivries.
• De ramen beslaan.
Wielen & BandenBandentypeControleer of de banden allemaal van hetzelfde type zijn. Dat kunt u doen door te kijken of ze allemaal
dezelfde code op de zijkant hebben. Kijk meteen of het winter- of zomerbanden zijn.
BandenprofielControleer uitvoerig het profiel van de banden:
• Slijt de band ongelijkmatig? Dan is de uitlijning of bandenspanning niet goed.
• Ziet u deukjes in de voorbanden? Dan zijn de wielen niet in balans of is er
slijtage aan de wielophanging of het stuursysteem.
• Hebben de zijkanten van het profiel kartelrandjes? Dan zijn de wielen niet
goed uitgelijnd.
• Is het profiel gelijk aan de slijtnokjes die in het profiel zitten, dan moet de
band vervangen worden.
• Heeft de band droogtescheurtjes? Dan kan de band uitgedroogd zijn.
ReservewielControleer het reservewiel, de wielboutsleutel en de krik. Als het reservewiel zich onder de auto
bevindt, kijk dan of het bevestigingsysteem goed werkt. Dit systeem gaat namelijk snel roesten en
vastzitten.
Sleutel voor de velgenAls de velgen van de auto sloten hebben, zorg dan dat u ook de sleutel hiervan ontvangt.
SchokdempersTest de schokdempers. Druk elke hoek van de auto vier of vijf keer hard achter elkaar naar beneden.
Als de schokdempers in orde zijn, staat de auto na 1 of 2 keer ‘nastuiteren’ weer stabiel.
Proefrit & Tweede controleVergelijkende proefritProbeer ergens anders een proefrit te maken in een auto van hetzelfde merk en model, zodat u de auto
goed kunt vergelijken.
Wegrijden in de 5e versnellingAls u toe bent aan een proefrit, probeer dan weg te rijden in de 5e versnelling. De auto hoort dan meteen te blokkeren. Als dit niet het geval is, dan is de koppeling versleten.
ProefritrouteOm een auto goed te testen tijdens een proefrit, raden we u vier etappes aan:
• Etappe 1. Neem een weg met veel drempels om de vering te testen. Let er op
dat de auto geen rare geluiden maakt bij deze drempels.
• Etappe 2. Neem een stuk snelweg om de auto te testen bij hoge snelheden.
• Etappe 3. Neem een paar scherpe bochten om de wegligging van de auto
goed te testen.
• Etappe 4. Neem een helling om de handrem te testen.
De stand van het stuurRijd tijdens de proefrit een stuk rechtdoor. Trekt de auto niet naar links of naar rechts? Kijk ook of het
stuur precies recht staat. Als dit laatste niet het geval is zijn de wielen niet goed uitgelijnd.
RemmenProbeer eerst een keer rustig te remmen. Als dat goed gaat, probeer dan een keer heel krachtig te remmen
bij een hogere snelheid. Let er dan op dat de auto niet naar één kant trekt en dat de remschijven
niet piepen.
Handmatige versnellingProbeer elke versnelling uit. Het schakelen hoort soepel en stil te verlopen. Probeer ook vanuit de 2e
of 3e versnelling opeens te versnellen. Als de koppeling begint te slippen dan is dat een teken dat deze
aan vervanging toe is.
Financieel & AfsprakenAlle deukjes helpenSchrijf alle foutjes, mankementen en deukjes op die u ziet. Dit lijstje kunt u namelijk later heel goed
gebruiken bij het onderhandelen over de prijs.
Zwart op witAls de verkoper belooft nog wat verbeteringen aan te brengen, zorg dan dat u alles zwart op wit heeft.
Welke banden komen er onder? Welke garantie krijgt u? Tot wanneer is de APK geldig?
Gestolen autoControleer of de auto niet gestolen is. Dit kan via een kentekencheck op
www.rdw.nl. U kunt ook het
chassisnummer onder de motorkap vergelijken met het chassisnummer op het kentekenbewijs.
KloonautoPas op dat u niet met een kloonauto te maken heeft. Dit zijn auto’s met een kenteken van een andere
auto en een vervalst kentekenbewijs. Deze staan niet als gestolen opgegeven.
Hoe kunt u voorkomen dat u zo’n auto koopt?
• Maak een kopie van het legitimatiebewijs van de verzekerde.
• Controleer of de naam op het kenteken (deel 1) met de identiteit overeenkomt.
• Vraag bij aankoop naar alle delen, dus deel 1, deel 2 en kopie deel 3 of overschrijvingsbewijs.
• Vraag naar de verzekering van de auto, bijvoorbeeld de groene kaart.
• Stel vooraf vragen over onderhoud, aanwezigheid van reservesleutels en origineel
aankoopbewijs.
• Kijk naar de boekjes (onderhoud en instructie). Controleer of de boekjes bij de
auto horen.
• Doe een APK en kentekencheck bij de RDW.
• Maak het aankoopbedrag per bank over.
GarantieVeelal zit er bij automobielbedrijven een stuk garantie in de vraagprijs verdisconteerd. Een garantie
heeft pas zin als het erkend is (bijvoorbeeld Bovag) met duidelijke voorwaarden en een geschillenregeling.
Ook bestaat er vaak een mogelijkheid om garantie in te kopen. Dit is een vorm van verzekering.
De juiste kilometerstandAls u er zeker van wilt zijn dat de kilometerstand klopt, koopt u bij een autobedrijf dat is
aangesloten bij Nationale Auto Pas. Koopt u bij een particulier, dan kunt u met de NAP Check zelf
controleren of de kilometerstand klopt. Voor een klein bedrag kunt u op internet snel en eenvoudig
ontdekken of de kilometerstand logisch verklaarbaar is. Het enige dat u nodig heeft, is het kenteken
en de afgelezen kilometerstand van de auto. Met deze gegevens kunt u op
www.autopas.nl zien of de
kilometerstand klopt én of de auto als vermist staat geregistreerd.