abonnement Unibet Coolblue
pi_82664128
Almere
De nieuwste, snelst groeiende, leukste en veelzijdigste stad van Nederland is de plek voor wie niet in maar betaalbaar naast de randstad wil wonen.

180.000 mensen zijn er in ruim 30 jaar komen wonen en de groei houdt maar niet op.

Plaatjes zeggen eigenlijk meer dan woorden en ik vond de volgende foto's die het helemaal zeggen.


The Wave, fotogeniek als altijd


Het kasteel, al jaren in deze staat te bewonderen, een mooie plek om roofvogels te spotten


Ook bekend als 'stadhuis' in een reclame is dit de werkplek naast die van Mickeys


Wie bij Almere denkt aan recht en hoekig komt vaak bedrogen uit



ook saai en eentonig van kleur klopt lang niet altijd
Alle foto's door Geert van Wijk


Het podium op de Grote Markt


Skyline van Almere

Algemene informatie Almere
Almere is een gemeente in de Nederlandse provincie Flevoland, in de polder Zuidelijk Flevoland. De gemeente grenst aan Lelystad en Zeewolde en aan het Goimeer, IJmeer en Markermeer. De stad ligt geheel onder zeeniveau (2 tot 5 meter). Almere is thans de grootste gemeente van Flevoland met 179.523 inwoners (1 juni 2006, bron: CBS), en de achtste gemeente van Nederland. Sinds het voetbalseizoen 2005/2006 wordt er in Almere betaald voetbal gespeeld door FC Omniworld.

Geschiedenis
Van oorsprong waren de IJsselmeerpolders vooral of zelfs uitsluitend bedoeld als landbouwgrond. Na de Tweede Wereldoorlog echter kwam men tot het inzicht dat de snel groeiende bevolking van met name Amsterdam voor een deel elders gehuisvest zou moeten worden. Zo ontwierp men twee steden in de polders Oostelijk en Zuidelijk Flevoland. De stad in Oostelijk Flevoland werd Lelystad, de stad in zuidelijk Flevoland werd op de eerste schetsen nog Zuidweststad genoemd, maar kreeg in de jaren zeventig de naam Almere, naar de vroeg-Middeleeuwse naam van de Zuiderzee (zie Almere (meer)).

De eerste woningen in Almere werden opgeleverd in 1976. De stad werd toen nog direct bestuurd door het Openbaar Lichaam Zuidelijke IJsselmeerpolders (Z.IJ.P.), met een landdrost aan het hoofd. In 1984 werd de gemeente Almere officieel ingesteld.

Oorspronkelijk was Almere opgezet als meerkernige stad. Dit beleid is losgelaten, zodat bijvoorbeeld een wijk als Tussen de Vaarten kon worden gebouwd. Ook ziet men tussen de oudste en de nieuwste woonwijken duidelijk een veranderd woningbouwbeleid terug: in de jaren zeventig was dit gericht op nivellering en functionaliteit, in de jaren negentig werd het de trend meer exclusieve en opvallende woningen te bouwen (bijvoorbeeld in de Regenboogbuurt).

Verkeer en vervoer
Almere ligt aan de A6 en A27. In 1987 is Almere aangesloten op het landelijke spoorwegnet middels de in 1988 volledig voltooide Flevolijn Weesp – Lelystad. De stad heeft vijf stations: Almere Muziekwijk (geopend in 1987), Almere Centrum (geopend in 1987), Almere Parkwijk (geopend in 1996), Almere Buiten (geopend in 1987) en Almere Oostvaarders (geopend in 2004). Een zesde station, Almere Poort, zal waarschijnlijk in 2007 of 2008 geopend worden. De infrastructuur binnen Almere kenmerkt zich door gescheiden infrastructuur voor fiets, auto en bus (volledig vrijliggende fietspaden en busbanennetwerk). De stadsdienst wordt uitgevoerd door Connexxion, met als merknaam Maxx. De stadsdienst heeft 8 buslijnen.

Bekende Nederlanders uit Almere
Ali Bouali (16 oktober 1981) is een Nederlandse rapper van Marokkaanse afkomst, beter bekend als Ali B.
Caroline de Bruijn (31 juli 1962) Nederlandse soap-actrice, getrouwd met Erik de Vogel, al jaren bekend als Janine Elschot Sanders in Goede Tijden Slechte Tijden.
Joost Buitenweg (24 mei 1967), Nederlands acteur, bekend van de series Goede Tijden, Slechte Tijden en SamSam.
Maria van Daalen (8 juli 1950) is dichter en essayist (dagblad Trouw)
Lindo Duvall (8 maart 1973) is een Nederlandse radio-dj.
Michiel van Hulten (18 februari 1969), landelijk voorzitter van de Partij van de Arbeid.
Jeroen van Inkel (7 juli 1961) (geboren als Jeroen Donderwinkel) is een bekende Nederlandse radio-dj.
Arie Koomen (1968) is een Nederlandse cabaretier (Arie & Silvester) en is bekend van het BNN-programma De Lama\'s.
Jörgen Raymann (13 augustus 1966) is een Nederlands/Surinaams cabaretier/stand-up comedian.
Gregory Sedoc (16 oktober 1981), Nederlandse hordeloper.
Floortje Smit (16 juli 1983), Nederlandse zangeres, eindigde als runner-up in Idols 3.
Berdien Stenberg (30 juli 1957) (geboren als Berdien Steunenberg) is een Nederlandse fluitiste, die in de jaren \'80 van de 20e eeuw enkele internationale hits scoorde. Is momenteel lid van de Almeerse gemeenteraad voor het CDA.
Kenneth Steffers (26 november 1987) Nederlandse acteur, bekend als Toni Togo in de serie \'Das ist so Togo\' kortefilms van MTV.
Rob Verlinde (30 augustus 1950) is een bekende tuinman TV presentator, en schrijver van diverse tuinboeken.
Erik de Vogel (2 mei 1961) Nederlandse soap-acteur, bekend als Ludo Sanders in Goede Tijden Slechte Tijden bij RTL-4.
Klaas Wilting (15 februari 1943) is een Nederlands ex-politieman, correspondent, mediatrainer, televisiepresentator en politicus.

Bron

Inmiddels beginnen de plannen voor Almere Poort ook wat duidelijker te worden. Het lijkt mijn inziens heel veel op een uitstraling als dat van bijv. Amsterdam. Herenhuizen stijl voor zover ik dat heb kunnen nagaan. Maar echt nog concrete dingen kon ik niet op de site vinden.



Wonen in Almere Poort


In totaal worden in Almere Poort binnen vijf woongebieden zo’n 11.000 woningen gebouwd in vijf verschillende sferen:
- Ontspannen stedelijk
- Comfortabel suburbaan
- Bijzonder wonen rond het groen
- Centrumwonen
- Flaneren langs de kust (wordt later gerealiseerd in de kuststrook)
Er zal gebouwd worden in allerlei prijsklassen (koop en huur) en allerlei vormen (woningtypen). Het Europakwartier start dit jaar als eerste met de verkoop en de bouw. Deze zomer is al informatie beschikbaar, onder andere in Poort Dok, het strandinfopaviljoen van Almere Poort.

De wijken:

Europakwartier
Europakwartier 3.200 woningen.
Start verkoop woningen zomer 2006, start bouw 2006.
Woonsfeer: ontspannen stedelijk.

Stads maar toch heel ontspannen wonen in de nieuwe Strandstad van de Randstad? Dat kan in het Europakwartier! Deze zomer al start verkoop van allerlei woningen en appartementen. Er komen circa 3200 woningen grotendeels in grote, gesloten bouwblokken, rond gezamenlijke binnenhoven. Elk bouwblok krijgt zijn eigen karakter met allerlei woningtypen. Ieder binnenhof krijgt een andere functie en inrichting.

Je parkeert hier gewoon voor de deur, in de binnenhof of in je eigen parkeergarage.Langs de centrale Europalaan krijg je winkels, kleine bedrijven, kantoren, horeca en ateliers.Natuurlijk scholen, kinderdagverblijven en volop speelruimte. Verder zorgvoorziening en speciale woon-zorg woningen waar wonen en zorg goed te combineren zijn.






Columbuskwartier
Columbuskwartier 1.000 woningen, start bouw 2007
Woonsfeer: comfortabel suburbaan

Het Columbuskwartier wordt een prettig, gevarieerd woongebied met duurzaamheid als belang thema. In de deelgebieden is ruimte voor gezinshuizen, woon-werkcombinaties zelfbouw en wooniniatieven. De bouw begint in het zuidelijk deel. Deze wijk heeft een speelse opzet waar de jongste inwoners centraal staan. Een verkeersluw lint van speelobjecten is een ware ontdekkingstocht voor kinderen.

Op centrale plekken in de wijk zijn – op een bescheiden schaal - voorzieningen gepland: winkels, een supermarkt, horeca, dienstverlening, zorg. Er komen twee basisscholen in de buurt, een peuterspeelzaal, buitenschoolse opvang, een buurtcentrum en een sportzaal, grenzend aan het Cascadepark en aan het kinderpad, dat door de hele wijk heen loopt.

Homeruskwartier

Homeruskwartier 3.000 woningen, start bouw 2008
Woonsfeer: bijzonder wonen rond het groen

Vijf brede bomenlanen lopen vanuit de verschillende hoeken naar een groot romantisch park in het midden van de wijk. Het park, met een mooie vijver, is het centrum, het hart van het Homeruskwartier. Rond het park slingert zich een weg, waaraan de winkels, scholen en bijzondere gebouwen liggen.

Aan het park en aan de lanen liggen allerlei verschillende, kleine woonbuurtjes, die communities worden genoemd. Elke community heeft, afhankelijk van de wensen en leefstijlen van de bewoners, een eigen sfeer en opzet. Door de krachtige opzet van Homeruskwartier is er dus veel ruimte voor (gezamenlijke) initiatieven voor bijzondere vormen van wonen en leven

Olympiakwartier

Olympiakwartier 1.200 woningen, start woningbouw 2008
Woonsfeer: centrumwonen

Het Olympiakwartier, het gebied dat ligt rond het NS station, wordt het centrumgebied van Almere Poort. Olympiakwartier krijgt een klassiek uitstraling met hogere, stevige woonblokken. Deze worden afgewisseld met leisure voorzieningen zoals het centrum voor top- en breedtesport. Dit centrum wordt begin 2007 in gebruik genomen.


Het vreemde blijft dat men het heeft over 5 wijken maar er zijn er maar 4 terug te vinden. Het is dus nog overduidelijk in ontwikkeling.

Dan ook nog maar even een update over de bouw van het zakencentrum l\'Hermitage:



Er komen drie gebouwen bij het station Almere Centrum: Carlton, Martinez en Majestic. Met de bouw van het grootste gebouw zal in het tweede kwartaal 2007 begonnen worden. Het gebouw is 39.000 m2 groot. Juist dit gebouw, met de naam Carlton, wordt als eerste gerealiseerd, omdat het een landmark zal worden: het gebouw wordt 120 meter hoog. Het gebouw komt te liggen tussen het Alnovum en de busbaan en de bouw zal 2,5 jaar gaan duren. Anderhalf jaar na de start van Carlton kan gestart worden met de realisatie van Majestic (30.000 m2), het 85 meter hoge gebouw aan de Landdrostdreef. Anderhalf jaar na de start van Marjestic zal worden gestart met de bouw van het middelste gebouw, het 75 meter hoge Martinez (24.000 m2).

Enkele ontwerpen voor het visuele idee:


Bovenaanzicht (onder station, links Carlton, rechts Majestic):


Bovenaanzicht:


Carlton:


Martinez:


Majestic:


In het Mandela-park komen twee ondergrondse parkeergarages voor maximaal 1500 auto’s, die buiten kantoortijden op de koopavonden, de zaterdagen en op koopzondagen gedeeltelijk dienst doet als openbare garage.

Het busstation gaat overigens ook geheel op de schop (vandaar dus het tijdelijke busstation bij het Mandelapark). Enkele impressies:








[ Bericht 99% gewijzigd door Benny op 11-06-2010 14:09:34 ]
pi_82664232
De verkrachter had geloof ik gister al toegeslagen, een vriend van me zag dat er in en rondom Kromslootpark (waar ik praktisch aan woon) een zootje politie autos stonden.

Toch raar dat ze nu pas met heli's gaan zoeken dan? Of hij moet wéér hebben toegeslagen in Haven... Damn. Dat ze die kerel nog niet hebben.
pi_82664405
Bij het centrum zie ik vrij weinig bijzonders. Misschien zo in de trein naar a'dam.
pi_82664620
Veel politie en een helikopter in Almere Haven... Hij schijnt idd toe te hebben geslagen

Zwarte scooter, zwarte helm, blauwe spijkerbroek, groen shirt
  vrijdag 11 juni 2010 @ 14:27:51 #5
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_82665486
Hoop dat ze hem snel pakken die schelm.
Mij mag je er voor wakker maken.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 14:35:57 #6
57434 Marloes
Digital Love
pi_82665992
Iehl... Ik hoop ook dat hij snel wordt gepakt
Nog even over die controles @ Hoge Ring, ik heb laatst ook meegemaakt dat ze er met van die laserapparatuur stonden en dan aan het einde (bij die rotonde @ Almere-Buiten) werden de mensen aan de kant gezet dus pas op
Gebeurt trouwens ook best vaak op de veluwedreef en andere 50km zones in de stad..
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_82666954
Er was hier laatst voor de deur een ongeluk tussen een scooter en een bus... nu staat er bij de hele dag door politie bij de kruispunten, te controleren of automobilisten, ed. wel wachten voor het stopbord
pi_82667053
ze zoeken al die tijd al met helicopters, na de eerste aanranding hier bij mij in de wijk hadden we de hele middag een helicopter.
er zijn de afgelopen week ook meer helicoptervluchten van politie geweest dan normaal hier.

zo suf, ik rijd net vanmiddag daar nog en zit echt enorm op te letten wat ik zie aan fietsers en wandelaars etc maar niks gezien, kom ik thuis een uurtje later die helicopter en het bericht dat die # weer heeft toegeslagen.
vraag me echt wat voor type dat is.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 15:03:06 #9
57434 Marloes
Digital Love
pi_82667427
Dit is nu de 5e keer ofzo dat hij toeslaat of niet?
The more you try to erase me,
The more that I appear.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 15:03:50 #10
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_82667462
quote:
Binnenland Grote zoekactie naar scooterrijder in Almere
ANP | Gepubliceerd op 11 juni 2010, 14:32
Laatst bijgewerkt op 11 juni 2010, 14:56
ALMERE -
De politie heeft vrijdagmiddag een grote zoekactie op touw gezet naar een scooterrijder die rond het middaguur een minderjarig meisje van haar fiets duwde. Het meisje is ten val gekomen, maar kon zelf naar huis rijden. De dader voldoet aan het signalement van de man die de afgelopen weken geweldsmisdrijven tegen zeven vrouwen heeft gepleegd. Dat heeft de politie bevestigd.

Het incident vond plaats op de Westeringweg in Almere Haven waar afgelopen maandag een 46-jarige vrouw werd mishandeld door een scooterrijder. Aan de zoekactie doen diverse eenheden mee en ook wordt de omgeving afgespeurd met een helikopter. De politie opende deze week al een klopjacht op de man.
bron
The reward of a thing well done is to have done it.
Spelfouten en dialect daargelaten
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
  vrijdag 11 juni 2010 @ 15:05:10 #11
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_82667536
Helicopter heeft ongeveer een uur "boven" m'n hoofd gevlogen. Regio kerkstraat dus. Nu is het al weer een half uurtje rustig en geen helicopter te bekennen
The reward of a thing well done is to have done it.
Spelfouten en dialect daargelaten
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
pi_82668336
7de keer. (die bekend en gemeld zijn)

vind het vooral heel raar dat de dader blijkbaar geen voorkeur heeft, een meisje van 10 verkracht, een vrouw van 46 aangerand en die overige mishandelingen waren verschillende leeftijden.
erg genoeg maar er zit m.i. wel een verschil tussen het profiel van een pedofiel of van een verkrachter van volwassen vrouwen.
bovendien is hij vooral gewelddadig, benadert vrouwen van achteren en slaat ze aan puin, geweld en verkrachting gaat ook lang niet altijd samen, dus wat voor soort figuur kan dit zijn?!

blijft waardeloos, slecht weer nu maar vorige week zat ik echt niet relaxt meer in de tuin (woon als laatste huis in de straat met alleen maar weiland achter me) met zo'n rondlopende gek en dat is echt een rotgevoel in je eigen huis / tuin niet meer veilig voelen.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 15:28:10 #13
300111 Elynasedai
Kissed by fire
pi_82668669
Er is ook al een aantal keer een helicopter hier over gevlogen (Literatuurwijk)... ik hoop dat ze 'm pakken!!


*ga nu ff mijn boodschapjes van de Hofwebwinkel ophalen*
pi_82668703
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 15:28 schreef Elynasedai het volgende:
Er is ook al een aantal keer een helicopter hier over gevlogen (Literatuurwijk)... ik hoop dat ze 'm pakken!!


ik hoop eigenlijk stiekem dat een groepje mannelijke burgers hem eerst pakken en dan pas de politie bellen...
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_82668858
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 14:35 schreef Marloes het volgende:
Iehl... Ik hoop ook dat hij snel wordt gepakt
Nog even over die controles @ Hoge Ring, ik heb laatst ook meegemaakt dat ze er met van die laserapparatuur stonden en dan aan het einde (bij die rotonde @ Almere-Buiten) werden de mensen aan de kant gezet dus pas op
Gebeurt trouwens ook best vaak op de veluwedreef en andere 50km zones in de stad..
Ja, veluwedreef is ook best erg qua controles enzo inderdaad.. De Havendreef ook, wat dat betreft.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 16:00:14 #16
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_82670105
Ze zijn hier nu met politiebusjes aan het scheuren met sirene... hoop dat het voor dat rotjoch is en dat ze m pakken.. (kan ik ook weer rustig werken, zo word het ook niks)
The reward of a thing well done is to have done it.
Spelfouten en dialect daargelaten
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
pi_82670156
als dat toch zou kunnen, hoop het echt, zo'n gek..
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 16:09:14 #18
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_82670560
Ik sprak net m'n moeder en die heeft ook maar besloten om voorlopig niet het bos in te gaan om een stukje te fietsen of foto's te maken.
Hopelijk hebben ze die mafkees snel te pakken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_82679255
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 11:07:00 #21
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_82700116
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 15:29 schreef WRH het volgende:

[..]

ik hoop eigenlijk stiekem dat een groepje mannelijke burgers hem eerst pakken en dan pas de politie bellen...
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_82710166
Hoorde net dat er in de wijk afgelopen donderdag een passanten onderzoek is geweest de hele middag.
Iedereen die de wijk in of uit wilde moest zich legitimeren en een aantal vragen beantwoorden.
zelf niets van meegepakt; vroeg de deur uit en heel laat thuis dus toen was het alweer voorbij.
wel goed zoiets al blijft het ook wel een rotgevoel geven dat 1 zo'n # dit soort noodzakelijke oorlogstaferelen veroorzaakt.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_82951688
Ik heb vandaag een folder gezien met de kavel prijzen van Almere Poort en nog meer plekken.
Het viel me op dat de prijzen niet eens echt heel hoog zijn.
400 euro p/m2 tov van minimaal de 600 euro p/m2 hier op de Veluwe is toch een groot verschil.
(en sommige waren ook vrij van belasting)
Ook wel een andere locatie, maar ik snap wel dat de (kleinere) kavels bijna allemaal zijn uitverkocht!

De grotere kavels zullen wel wat minder verkopen, maar toch leuk om te zien dat het kan.
http://www.ikbouwmijnhuisinalmere.nl/informatie/kavelkaart
Grappige kaart om te zien wat de kavels kosten


Ik hoorde vandaag ook dat ze het spoor willen verbreden (oud nieuws vast..) en dan bij Almere Poort een rangeer-strook willen aanleggen.
Maar dit alles gaat niet door omdat er geen geld meer voor is.

Persoonlijk lijkt het me niets want als je dan ziet hoe dicht dat spoor bij de bebouwing komt, en dan willen ze er ook nog goederentransport op laten rijden..

Het OV word toch niet goedkoper, dus ik zeg een nieuwe tunnel of een nieuwe brug makken tussen het eiland en het vaste land!
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
  vrijdag 18 juni 2010 @ 19:06:58 #24
300111 Elynasedai
Kissed by fire
pi_82993503
quote:
Ik hoorde vandaag ook dat ze het spoor willen verbreden (oud nieuws vast..) en dan bij Almere Poort een rangeer-strook willen aanleggen.
Maar dit alles gaat niet door omdat er geen geld meer voor is.

Persoonlijk lijkt het me niets want als je dan ziet hoe dicht dat spoor bij de bebouwing komt, en dan willen ze er ook nog goederentransport op laten rijden..

Het OV word toch niet goedkoper, dus ik zeg een nieuwe tunnel of een nieuwe brug makken tussen het eiland en het vaste land!
He wat jammer, geen geld meer, meer capaciteit was wel leuk geweest (meer in het kader van: als er een keer iets gebeurt loopt ook gelijk àlles vast).

Ik vind trouwens nu het spoor al dicht langs de (te bewonen) bebouwing gaan (kom er elke dag langs met de trein).
  vrijdag 18 juni 2010 @ 19:10:04 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_82993613
Ik wist dat de NS graag goederen over het spoor wil vervoeren maar dat kan juist niet omdat de huizen er te dicht op staan. Die zijn er zo dicht opgebouwd omdat vooraf afgesproken was dat men juist géén goederen zou gaan vervoeren n de toekomst.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')