Ik lig weer eens in de clinch met de ING bank.
Eerst even een stukje inleiding en daarna mijn eigenlijke vraag:
De ING bestookt mij om de haverklap met brieven over dat ik mij MOET komen identificeren bij een ING kantoor en dat ze VERPLICHT zijn een kopie te maken van mijn ID kaart en dat anders mogelijkerwijs mijn rekening geblokkeerd gaat worden.
Die hele toon bevalt me voor geen 5 cent en de Wet identificatie bij dienstverlening (Wid) waar ze zich op beroepen zegt iets heel anders als wat hun zeggen.
quote:
1. Een instelling als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel a, onder 1°, 2°, 3°, 5°, 6°, 7° of 8°, die een bijkantoor of een dochtermaatschappij heeft in een staat die geen lidstaat is, draagt er zorg voor dat het bijkantoor onderscheidenlijk de dochtermaatschappij cliėntenonderzoek verricht dat gelijkwaardig is aan dat, geregeld in artikel 3, eerste tot en met het vierde lid, en gegevens met betrekking tot het cliėntenonderzoek vastlegt en bewaart op een wijze die gelijkwaardig is aan hetgeen is geregeld in artikel 33.
Artikel 33
1.Een instelling die op grond van deze wet de cliėnt of zakelijke relatie heeft geļdentificeerd en zijn identiteit heeft geverifieerd, legt op toegankelijke wijze de volgende gegevens vast:
a. van natuurlijke personen:
1°. de geslachtsnaam, de voornamen, de geboortedatum, het adres en de woonplaats dan wel plaats van vestiging van de cliėnt alsmede van degene die namens die natuurlijke persoon optreedt of een afschrift van het document dat een persoonidentificerend nummer bevat en aan de hand waarvan de identificatie heeft plaatsgevonden;
In mijn optiek is het zo dat als ik met mijn ID kaart naar het kantoor loop hier en die kaart even langs mn kop hou dat ze me kunnen identificeren en dat ze in het systeem van hun moeten vastleggen hoe ik heet,, waar ik woon, mijn geslacht en mijn geboortedatum. Niet meer en niet minder. Ze MOETEN helemaal geen kopie hebben.
Nou goed, dat was de inleiding, nu komt mijn eigenlijke vraag.
Ik heb onlangs een aanvraag gedaan voor een kwartaalkrediet om even tijdelijk 1000 euro in het rood te kunnen staan. Nu sturen zij dus weer zo een brief waarin ze stellen dat ik mij MOET identificeren en dat ik VERPLICHT ben om een kopie van mijn ID kaart te laten maken en dat ze anders mijn aanvraag niet in behandeling kunnen nemen.
Zojuist heb ik gebeld en die volslagen debiel wat ik aan de lijn had bleef maar stug volhouden dat hun verplicht waren bij wet.
Anyway, ik ben dus op zoek naar een bank die mij gewoon tegen een normaal tarief een kredietje van 1000 euro af wil sluiten zonder een kopie van mijn ID kaart te maken.Iemand?

Bedankt alvast.
PS: roepen dat ik gewoon een kopie moet laten maken is zinloos. Dat doe ik niet want zo staat het niet in de wet. Punt. Dergelijke posts zal ik dan ook negeren