abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 8 juni 2010 @ 10:22:31 #1
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82484380
Hoi

Ok, het is eigenlijk een forum voor klussen in en om het huis, maar voor in de groente tuin kan het vast ook wel.

Wat is er aan het handje?
Mijn vader heeft een 1000L watertank op de tuin. Normaal wordt die gevuld door regenwater, want de kas heeft de regenafvoer richting de watertank. De tank staat iets verhoogd, 50 cm ongeveer, boven de grond.


Nu heeft ie een druppel installatie voor de planten in die kas, maar die heeft een debiet van ongeveer 5 liter per uur. Dus na een dag of 8 geen regen zit er geen water meer in de tank en moet ie weer water pompen uit de water put, waterdiepte ten opzichte van grondniveau -1m. Sterker nog, vaak zit de tank bij lange na niet vol want zo veel regent het nu ook weer niet dus is ie nog eerder leeg.

Nu had ik het idee: zet die watertank 1,5 meter hoger, en laat em vullen door een pompje met klein debiet vanuit de waterput, liefst op zonne energie. Wind staat er bijna niet, dus is geen optie. Het gaat vooral om de zomerperiode, dus zon is er genoeg. Nu is een beetje de vraag hoe ik dit alles ongeveer wil aanpakken, heb niet zo veel verstand van elektronica, al weet ik wel zeker dat ik iets moois in elkaar zou willen draaien. Ik zou graag iemand een kleine controle laten doen op wat basale aannames/berekeningen, en misschien heeft iemand ook wel tips. Ben ook benieuwd wat het ongeveer zal gaan kosten, ik beschik overigens over een grote werkplaats waar ik ook metaal kan bewerken, maar standard parts is beter.

De buurman moestuin houder heeft overigens een andere oplossing, een lawaaiige stinkende aggregaat waar niemand blij mee is behalve de buurman. Die staat dus wel relaxed te sproeien af en toe, maar iedereen heeft er last van. Dit is dus geen optie.

iemand een leuk inzicht?
pi_82484569
Zat eerst te denken aan een aquariumpompje, maar die hebben niet zo'n grote opvoercapaciteit, ik weet niet hoe ver het water omhoog gepompt moet worden?
  dinsdag 8 juni 2010 @ 10:28:24 #3
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82484586
korte aanname:
gravitatie 10 m/s2
hoogteverschil 5m
dichtheid water 1000 kg/m3
debiet water 240 L/dag = 0,24 m3/dag = 0,01m3/uur = 2,77e-6 m3/sec

energie benodigd puur voor water oppompen ex eventuele weerstand in buis (+-15m), verliezen in pomp
en filters: m*g*h*debiet = ongeveer 0,14J/Sec

[ Bericht 0% gewijzigd door Holy_Goat op 08-06-2010 10:38:50 ]
pi_82484597
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 10:22 schreef Holy_Goat het volgende:
Hoi

Ok, het is eigenlijk een forum voor klussen in en om het huis, maar voor in de groente tuin kan het vast ook wel.

Wat is er aan het handje?
Mijn vader heeft een 1000L watertank op de tuin. Normaal wordt die gevuld door regenwater, want de kas heeft de regenafvoer richting de watertank. De tank staat iets verhoogd, 50 cm ongeveer, boven de grond.
[ afbeelding ]

Nu heeft ie een druppel installatie voor de planten in die kas, maar die heeft een debiet van ongeveer 5 liter per uur. Dus na een dag of 8 geen regen zit er geen water meer in de tank en moet ie weer water pompen uit de water put, waterdiepte ten opzichte van grondniveau -1m. Sterker nog, vaak zit de tank bij lange na niet vol want zo veel regent het nu ook weer niet dus is ie nog eerder leeg.

Nu had ik het idee: zet die watertank 1,5 meter hoger, en laat em vullen door een pompje met klein debiet vanuit de waterput, liefst op zonne energie. Wind staat er bijna niet, dus is geen optie. Het gaat vooral om de zomerperiode, dus zon is er genoeg. Nu is een beetje de vraag hoe ik dit alles ongeveer wil aanpakken, heb niet zo veel verstand van elektronica, al weet ik wel zeker dat ik iets moois in elkaar zou willen draaien. Ik zou graag iemand een kleine controle laten doen op wat basale aannames/berekeningen, en misschien heeft iemand ook wel tips. Ben ook benieuwd wat het ongeveer zal gaan kosten, ik beschik overigens over een grote werkplaats waar ik ook metaal kan bewerken, maar standard parts is beter.

De buurman moestuin houder heeft overigens een andere oplossing, een lawaaiige stinkende aggregaat waar niemand blij mee is behalve de buurman. Die staat dus wel relaxed te sproeien af en toe, maar iedereen heeft er last van. Dit is dus geen optie.

iemand een leuk inzicht?
Leuk idee!

Je zou eens kunnen kijken naar van die drinkwater voorzieningen die diverse boeren gebruiken om slootwater op te pompen naar drinkbakken voor de koeien in het weiland. Dit is een bak van ca 25 liter op een karretje. Ook staat op een buis een zonnecel. Onder de bak zit een pomp die met een slang water uit de sloot kan halen. Via een vlottertje slaat de pomp aan als het waterniveau is gedaald.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 10:31:10 #5
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82484697
de opvoerdruk is dus (denk ik) maximaal 0,5 bar. (5 meter) en minimaal zo'n 0,4 bar
(waterputdiepte is max -2,5 meter, en tank top op 2,5m, waterspiegelnieveau max -2,5 min -0,5)
  dinsdag 8 juni 2010 @ 10:32:11 #6
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82484728
vlottertje heb ik inderdaadook aan gedacht maar ook een drijver waaraan de filterinlet moet komen in de put. Want anders zuig je alleen slik aan.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 10:37:29 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_82484912
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 10:28 schreef Holy_Goat het volgende:
korte aanname:
gravitatie 10 g
censuur :O
  dinsdag 8 juni 2010 @ 10:38:12 #8
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82484928
jaja, 9.81 poepzak maar 10 is even makkelijker als je toch met ruwe aannames werkt.
en die g had er achter weggemoeten.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 10:43:38 #9
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82485116
vijverpompen hebben trouwens allemaal zo'n beetje een centrifugaalpomp. Dat is ook niet zo verwonderlijk natuurlijk gezien de flow in een vijver, die wil je niet laten schokken. Daarbij hebben ze een lekker hoog debiet, zelfs een 2watt zonne vijverpompje zit zo al op 400 L/uur zie ik zo. Alleen is, zoals uiteraard te verwachten bij centrifugaalpompen, de opvoerdruk erg laag. 0,8 meter, en bij duurdere modellen (8w) zo'n 2 meter, met dan wel weer een debiet van zo'n 1400 Liter per uur. Maarja, dat debiet is veel te hoog aangezien de put zich denk ik niet eens zo snel weer kan herstellen qua waterniveau, en de opvoerdruk is sowieso veel te laag.
pi_82486842
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 10:43 schreef Holy_Goat het volgende:
vijverpompen hebben trouwens allemaal zo'n beetje een centrifugaalpomp. Dat is ook niet zo verwonderlijk natuurlijk gezien de flow in een vijver, die wil je niet laten schokken. Daarbij hebben ze een lekker hoog debiet, zelfs een 2watt zonne vijverpompje zit zo al op 400 L/uur zie ik zo. Alleen is, zoals uiteraard te verwachten bij centrifugaalpompen, de opvoerdruk erg laag. 0,8 meter, en bij duurdere modellen (8w) zo'n 2 meter, met dan wel weer een debiet van zo'n 1400 Liter per uur. Maarja, dat debiet is veel te hoog aangezien de put zich denk ik niet eens zo snel weer kan herstellen qua waterniveau, en de opvoerdruk is sowieso veel te laag.

je kan ook een deel van t water wat de pomp verzet ( 1400L/h ) gewoon terug laten lopen in de put?

zodat er bv maar 400L/h in je tank terecht komt
  dinsdag 8 juni 2010 @ 11:32:09 #11
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82487216
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 11:25 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

je kan ook een deel van t water wat de pomp verzet ( 1400L/h ) gewoon terug laten lopen in de put?

zodat er bv maar 400L/h in je tank terecht komt
goed punt. Of beter uiteraard: pomp uitschakelen als ie vol zit
maar dan nog.... opvoerhoogte blijft 5m...... :S
Kan natuurlijk ook wel een lage tank en een hoge tank neerzetten en dan als 2 traps,
maar dat is denk ik niet erg efficient.

weide bron pompen zijn overigens niet echt een optie lijkt me. mán wat zijn die duur. En groot!
pi_82488089
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 11:32 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

goed punt. Of beter uiteraard: pomp uitschakelen als ie vol zit
maar dan nog.... opvoerhoogte blijft 5m...... :S
Kan natuurlijk ook wel een lage tank en een hoge tank neerzetten en dan als 2 traps,
maar dat is denk ik niet erg efficient.

weide bron pompen zijn overigens niet echt een optie lijkt me. mán wat zijn die duur. En groot!
overloop van de tank terug leiden naar de put..
  dinsdag 8 juni 2010 @ 12:24:10 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_82489513
Het doet me heel erg denken aan de watervoorraadputten in huizen op bijvoorbeeld de antillen.

De put werkt iets anders; normaal gesproken heb je (als het goed is) water van het waternet en gebruik je je voorraad niet. Wanneer er geen druk is, wordt er automatisch overgeschakeld op water uit de put.
Uiteraard zitten daar nog filters en weet ik wat tussen, maar dat is het principe. Zal eens kijken of ik daar nog wat info over kan vinden.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 8 juni 2010 @ 13:16:53 #14
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_82491869
zonnepaneel van 165 watt (250 euro ongeveer) -> omvormer om auto accu te laden -> auto accu naar omvormer die je kan krijgen in de betere auto zaak (12 Volt DC naar 220 volt AC) daar hang je dan gewoon een dompelpomp aan
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 8 juni 2010 @ 15:04:47 #15
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82497409
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 13:16 schreef HaerdenC het volgende:
zonnepaneel van 165 watt (250 euro ongeveer) -> omvormer om auto accu te laden -> auto accu naar omvormer die je kan krijgen in de betere auto zaak (12 Volt DC naar 220 volt AC) daar hang je dan gewoon een dompelpomp aan
is ook een idee. Maar, das bij elkaar al wel een redelijk duur projectje aan het worden dan. 250 euro voor het zonnepaneel van behoorlijk wattage, dan nog randapparatuur, en niet te vergeten de pomp. Voordeel is wel dat je er misschien gelijk een sproeisysteem aan kan hangen met zo een voltage / wattage.
pi_82497504
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 13:16 schreef HaerdenC het volgende:
zonnepaneel van 165 watt (250 euro ongeveer) -> omvormer om auto accu te laden -> auto accu naar omvormer die je kan krijgen in de betere auto zaak (12 Volt DC naar 220 volt AC) daar hang je dan gewoon een dompelpomp aan
hang er dan een 12v dc pomp aan
  dinsdag 8 juni 2010 @ 15:40:19 #17
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82499193
is een omvormer of ander tussenliggend apparaat altijd nodig om een accu te laden vanaf een zonnepaneel?
pi_82504325
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 15:40 schreef Holy_Goat het volgende:
is een omvormer of ander tussenliggend apparaat altijd nodig om een accu te laden vanaf een zonnepaneel?
dr zal wel iets tussen moeten ja.. anders trekt je zonnepaneel bij minder goed weer je accu leeg
  dinsdag 8 juni 2010 @ 18:29:35 #19
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82507775
wat als ik er nou helemaal geen accu bij doe?
Gewoon zonnepaneel, en bij genoeg zon gaat de pomp aan, tenzij het vat vol zit.
Kan een zonnepaneel zomaar ontkoppelt worden als ie in de zon staat?
pi_82508767
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 18:29 schreef Holy_Goat het volgende:
wat als ik er nou helemaal geen accu bij doe?
Gewoon zonnepaneel, en bij genoeg zon gaat de pomp aan, tenzij het vat vol zit.
Kan een zonnepaneel zomaar ontkoppelt worden als ie in de zon staat?
en dan heb je een paar dagen waar je teweinig zon hebt? en toch je water gebruikt?
  dinsdag 8 juni 2010 @ 19:02:24 #21
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82509222
sja ik denk dat er gemiddeld 200L gebruikt wordt. Dus dat is 5 dagen....
pi_82522605
Zoek eens op ebay.com naar "solar pump"
Je vind er karrevrachten met kits vanaf ca. 15 euro.
Specs zijn niet helemaal duidelijk en ik geloof bijv. ook niet dat je met een pompje van 0,8 watt een fontein kunt maken waar 150 liter per uur uit komt.
Maar voor dat beetje geld kun je leuk experimenteren. Als je opvoerhoogte te kort komt zet je er desnoods 2 of 3 achter elkaar.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_82524226
ruitensproeier pompje van de VAG halen.
pompt makkelijk 10 liter per uur met een redelijke druk.
en is op 12 volt. en kost iets van 11 euro
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_82534352
een opzetpomp als deze

heeft een opvoerhoogte van 3m en kan heel wat liter per uur doen btw.cheap ass accuboor erop. een laadcircuitje om de accu op te laden met een zonnepaneel en een circuitje om de boor aan te zetten op bepaalde tijden en je kan voor een paar tientjes klaar zijn.
  woensdag 9 juni 2010 @ 09:47:24 #25
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_82536535
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 08:00 schreef Ra-z het volgende:
een opzetpomp als deze [ afbeelding ]

heeft een opvoerhoogte van 3m en kan heel wat liter per uur doen btw.cheap ass accuboor erop. een laadcircuitje om de accu op te laden met een zonnepaneel en een circuitje om de boor aan te zetten op bepaalde tijden en je kan voor een paar tientjes klaar zijn.
leuke optie dat ding! Opvoerhoogte zelfs 30m, maar aanzuighoogte 3m en dat is genoeg want waterniveau is max 2,5 meter Boormachine hoeft denk ik niet eens per sé. met een zelf te maken aansluitkoppeling zou ik misschien zelf wel een ander cheap ass motortje kunnen kopen en die aan een accu aansluiten. Ben benieuwd wat het benodigd moment / vermogen zal moeten zijn om een beetje te pompen met het dingetje, en hoe lang ie mee zal gaan! Ziet er in ieder geval veel belovend uit, helemaal omdat het een relaxte gardena koppeling gebruikt, waarvan al voldoende aansluitingen hier aanwezig zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')