abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 18 juni 2010 @ 17:30:13 #151
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_82989977
Nog wat nieuwtjes van Pandorapress http://pandorapress.net/:

• Er is een update van Pandorapanic uit

• en ze hebben een bugfix uitgebracht mocht je problemen met het geluid hebben.
    Deze zal ook in de nieuwste OS van Pandora worden meegenomen.

Buiten pandorapress om:

Er is een update van de onofficiele productietracker:
    http://www.pandoraproduct(...)uction-Progress.html

Het item 'In elkaar gezette Pandora's per dag' is verhoogd naar 24,1

Ik hoop dat ik uiterlijk maandag een mailtje krijg van Pandora (EvilDragon)
  • Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
      Moderator zondag 20 juni 2010 @ 10:01:19 #152
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83046723
    quote:
    Phew - just answered over 100 eMails to day and did now catch up with my Inbox.

notaz and me also did work some more on HotFix 3, while DJWillis is currently setting up the official Pandora repro (including sourcecodes).

I'm also trying to catch up with infos about what happened in assembly (news you're all working for).

I'll post a longer and comprehensive post within the next days - also including infos about what you can expect with Hotfix 3 (which should be ready next week)

But I got some nice little interesting document for you guys today:

The official Pandora Hacker Manual v1.00, straight from the creator Michael Weston himself!

Enjoy.

Be sure you know what you're doing though - we take NO RESPONSIBILITY if you kill your Pandora while hacking around!
    Voor de mensen die kunnen hardware hacken hier
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      Moderator maandag 21 juni 2010 @ 12:00:29 #153
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83092404
    quote:
    Hi folks!

As promised, here is our current report about things that happened and things that will happen.

First, let's start with the most important information for most of you:

How is Mass Production going?

Well, I'm honest here: Could be better - but could've been A LOT worse.

All in all, we're pretty content. And a bit proud it all worked out and there are now real units out there! We can either speed up production but have a bad quality - or work a but slower and make sure the units we deliver are properly working (and that's the path we chose).

There were a few issues we had to solve - but that's normal for a first batch. And it's nothing serious - thank god!

Here is a quick list:

* Shoulderbuttons: The first units had been assembled as fast as possible - without taking much time to optimize the shoulder buttons as good as possible. Ever since we saw the first complaints about them, we take more time. And they are working good now, so... issue fixed.

* LCD-Cables: Quite a few LCD cables failed after assembly. A few ones failed after delivery. This was a bit puzzling - but we found the issue: Spikey solder blobs on the speaker cables killed the LCD cable when closing the lid. Fix for now: Be more careful while soldering them. Fix for Batch 2: Move the solder points beneath the LCD cable. Since we know about this, no LCD cables failed anymore. Issue fixed

* Nubs: This is some weird thing. We had quite a few broken ones which had been send to customers who didn't care. Some were fixable. We have fix for now: We got 14.000 nubs, more than enough for 4000 boards. Michael set up a device to test the nubs before soldering them in. The good ones will be sent to the MP company in Texas to be used in the boards, the bad ones back to the nub production company. They need to figure out what's wrong with them. Still, as we have more than enough nubs for the boards, this issue is basically fixed for the first batch.

* Sound: On some units, the sound was scratching quite often. After I got hold of such a unit and sent it to notaz, he found it was a software bug. The next HotFix will have that one included... so, issue fixed

* Boards: On the first batch, quite a few boards came broken from the mass production company. Some problems were apparent (parts missing, sometimes even big ones like the powerswitch), some only occured after testing each functions. This was kind of a bummer - since the boards had been tested there... That did cost us a lot of time, as we were not expecting broken boards - and therefore built a lot of units just to find out they have issues when testing them. It also costs time and money, since those boards need to go back to be fixed. We told the company to test them better - and the last 200 boards we got were way better and more reliable. So yes, issue seems to be fixed.

Basically, all problems have been fixed so far. This slowed things down at the beginning - but a two-man team can now assemble 50 Pandoras in an 8-hour-day including quality testing. As Craig has a four-man team, 100 Pandoras could be built per day (as long as we have the boards and cases ready)

And of course - if you have any hardware problems with your Pandora, they will be fixed for free!

So far, about 600 Pandoras have been built and delivered (or are will be delivered next week) About 100 had some issues we need to check. This might be broken LCD cables but fine boards, broken boards that need to go back to Texas, etc.

Production was slow but steady until now, but speed has continually increased while maintaining the quality control. The MP company is also working to make production of the boards more reliable - not only to please us: They only get the money for working boards, so broken boards need to be fixed by them for free, and that's something they surely try to avoid.

All in all, we're pretty content it worked out that well. We feared the worst, but it turned out to work out pretty well. Very few RMAs so far, a lot of very happy users on the boards.

The Cases

Except for the painted buttons, the cases were fine, so there was no need to not continue the mass production. In fact, we already ordered the next ones weeks ago. I can't give you an update though, as Fatih is currently on a well-deserved honeymoon (yep, he got married just after the Pandora production began) and therefore is not online. He's still in regular contact with the chinese company to ensure they are working on it.

I'll have more information once he's back to work.

The software - and future development

Since quite a few developers already received their Pandoras, there's currently a lot going on in OS / Software development for the Pandora.

There's currently being a list setup on the Wiki which includes a To-Do list and what the status is on some issues. Also, if you as a user have feature requests or want to help out, be sure to post that on the official bugtracker.

If you want to help out as developer: We're just organizing everything (IRC, GIT, etc.) and will let you know here when everything is setup!

Finally, quite a few fixes are coming up with the next HotFix (probably within the next days).

New things that will be included (already done):

* U-Boot: Enable serial output on USB (which is really helpful if you want to create your own OS for the Pandora or port Debian, ArchMobile, Gentoo, etc.)

* Kernel: Fixed some ALSA stuff (less buffer underruns, fixed broken sounds on some units)

* SD-Card mount: SD Cards now only use mmcblk* if they have no label (name). As soon as you label them, the label is used for mountpoints (which fixes some issues if emulators / apps remember the last used directory and you put the card into a different SD card slot)

* SD-Card mount: Now using dirsync with 2 sec buffer flush instead of sync. Speeds up SD Card write speed A LOT (from 220KB/s to 5,6MB/s!)

* Startup Settings: You can now disable and enable startup services (like Samba, USB-Network, etc.). This can help you increase the boot speed and performance

New things that will probably be included (working on them):

* Enable Mass Storage access for Pandora SD Cards (so you can use the Pandora as Card Reader)

* Modify Alsa config so that you can use Bluetooth headsets (I can now test that since some community member sent me a headset - THANKS! )

* Create a script to tweak settings (like LCD Refresh rate, SD Buffer flush, etc.)

* ... some other things I can't remember right now

Mass production becoming better each day, more and more units delivered, software development optimized and a new fixes done every day... things are really looking good
      Moderator maandag 21 juni 2010 @ 17:29:41 #154
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83107096
    tracking nummer voor mijn nieuwe pandora is binnen, hij zou de 23ste er moeten zijn
      dinsdag 22 juni 2010 @ 12:31:51 #155
    51684 The_Tankgirl
    Kate Bush is the best
    pi_83138349
    leuk
    Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
      Moderator woensdag 23 juni 2010 @ 15:59:50 #156
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83196540
    hij is er (alleen ik ben nog niet thuis )
      Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 09:29:31 #157
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83231093
    Okay klein preliminary reviewtje dan maar

Eerst had ik pandora #62 met niet werkend volume wieltje maar nu heb ik thuis pandora #135 met werkend volume wieltje

Nu ik dus 2 pandora's heb gezien moet ik zeggen dat ze kwa hardware er beiden erg goed uitzagen. De D-Pad is echt super op mijn nieuwe unit zit een a knop die iets minder voelt maar niet irritant of zo hij is iets squishier dan de andere 3 maar desondanks erg fijne knoppen. De schouder knoppen zijn ook van deze unit weer goed. Verder ben ik helemaal weg van de nubs ze werken een beetje als die oude trackpoints die wel eens op laptops zaten maar dan met meer travel ze zijn erg gevoelig maar dat mag ik wel (de nubs blijven zichzelf configureren tijden het gebruik dus begin ik mijn pandora sessies altijd even met een calibratitieje nubs even naar de uitersten duwen) De linker nub gebruik ik als muis en de rechter als muisknoppen (link is links klik rechts is rechts klink en naar boven is dubbel klik) De touchscreen is er precies zels alle kleine knopjes en dingetjes zijn direct raak. Al moet ik zeggen dat ik voor rechts klikken vaker de nub pak (rechts klikken met touch is langer vasthouden). Ook zijn de game knoppen voor gewoon gebruik fijn gemapt, de rechter schouderknop in combinatie met muis sleept windows zonder ze bovenaan vast te hoeven pakken (erg fijn op zo'n klein scherm) en de game knoppen zijn gemapt op end, home, page down en page up super voor webbrowsen wat kan ik nog meer over de hardware zeggen de scharnier vind ik prima voor gebruik onderweg klap ik het scherm helemaal open en dan klikt hij vast, maar ook voor films blijft hij gewoon in de gewenste stand staan. Het geluid is ook goed de speakertjes zijn wat je kunt verwachten van kleine speakertjes niet super goed vooral niet in het bas gebied maar ze gaan redelijk hard en met een koptelefoon klinkt het helemaal super.

De software kant is volop in ontwikkeling en toch vind ik het al super prettig, de gewindowde linux omgeving doet erg natuurlijk aan voor mensen die veel computeren, en ook het minimenu loopt fijn. Maar wat ik toch echt wel het kunststukje vind van de pandora (vooral nadat ik een andere heb gekregen) is het PND systeem. Het PND systeem is een heel makkelijk systeem je maakt op je SD kaart 2 mapjes aan pandora/menu en pandora/desktop dan download je pnd bestanden met software en zet je in menu om ze in het menu te laten verschijnen en in desktop om ze op de desktop te laten verschijnen. Als je nu je SD kaart erin stopt verschijnen de programma's op de desgewenste plek. Maar dat is nog niet alles de programma's zelf maken dan nog een directory aan in pandora/appdata en schrijven daar hun data.
    Klinkt allemaal vrij logisch maar wat het in de praktijk inhoud is echt heel erg fijn. Ik heb nou 2 weken geen pandora gehad en kreeg een nieuwe dus, ik stop mijn SD kaart in de pandora en ik heb gelijk alle instellingen van alle programmas. Dus de muziek speler wist waar ik mijn muziek had staan en bij welk nummer hij was, ik had nog savestates en highscores van spelletjes etc etc. Dit betekent dat als er straks nieuwe firmware is je de SD kaart erin kunt stoppen en je dan klaar bent en niet dat je dan nog weer savestates op moet gaan zoeken of instellingen aanpassen. hulde aan het PND systeem

Later zal ik nog wel wat vertellen over specifiekere dingen. Mochten mensen willen dat ik iets uitprobeer dan doe ik dat graag (notorious roy ik heb je rom nog niet gechecked zal dat later vandaag doen)
      donderdag 24 juni 2010 @ 09:32:06 #158
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_83231164
    Zo'n post typen terwijl je ook Treasure Hunter G kunt spelen
    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
    Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
    Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
      donderdag 24 juni 2010 @ 09:32:33 #159
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_83231176
    Hoe klinkt C64 muziek (bijv commando theme) op de Pandora?
    Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
    Een gedicht over Maanvis
    Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
      Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 09:58:23 #160
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83231912
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2010 09:32 schreef Maanvis het volgende:
    Hoe klinkt C64 muziek (bijv commando theme) op de Pandora?
    Moet ik dat met een c64 emulator spelen? of de MP3

Voor muziek enthausiastelingen mensen op gp32x hebben midi aan het werk en de eersten hebben er al een roland mc-505 aan hangen (via software op de atariST emulator ) Er zijn nu ook al 2 trackers geport, milytracker en schismtracker
      Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 09:59:50 #161
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83231961
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2010 09:32 schreef Notorious_Roy het volgende:
    Zo'n post typen terwijl je ook Treasure Hunter G kunt spelen
    geduld
      donderdag 24 juni 2010 @ 10:01:11 #162
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_83231994
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2010 09:58 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Moet ik dat met een c64 emulator spelen? of de MP3
    Met een C64 emulator OF SID player uiteraard.
    quote:
    Voor muziek enthausiastelingen mensen op gp32x hebben midi aan het werk en de eersten hebben er al een roland mc-505 aan hangen (via software op de atariST emulator ) Er zijn nu ook al 2 trackers geport, milytracker en schismtracker
    zijn de soundtables een beetje te doen? Wat voor chip zit er uberhaupt in?
    Een gedicht over Maanvis
    Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
      Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 10:08:37 #163
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83232236
    Ik weet uit mijn hoofd dat er een burr brown DAC in zit en nog een andere geluidschip Verder werkt het gewoon op linux via ALSA

en iets gedetaileerder
    quote:
    Internal microphone - TPS65950, MAIN MIC
    External microphone (on headphone connector) - TPS65950, SUB MIC
    Line Inputs - TPS65950, AUX INPUTS (shared with mics inside TPS65950 so you can set muxes to use one line and one mic channel if you want)
    Line Outputs - PCM1773, line level output shared between headphone amp and EXT connector, no volume control (2.15Vpp output, 10K load)

Audio inputs use McBSP4 and audio outputs use McBSP2 so they can run simultaneously with different audio on them. BT is on McBSP3 for reference.

The audio output of the TPS65950 is not connected on the PCB but I read in the TRM it might be possible to route it out of the USB OTG port for four channel audio (six channel if you stream over BT too). That might take some clever coding to hack into the kernel, but neat if it works some day. I could be wrong about it working like this, but I found information in that carkit section for USB.
    het zegt mij verder niks

[ Bericht 4% gewijzigd door Bosbeetle op 24-06-2010 10:24:54 ]
      Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 10:27:15 #164
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83232886
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2010 10:01 schreef Maanvis het volgende:

Met een C64 emulator OF SID player uiteraard.
    Als je mij de progjes + muziekjes stuurt zal ik er wat over zeggen (voor c64 emulator dus)
      Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 10:30:49 #165
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83233015
    check trouwens allemaal pagina 21 van de hackers manual

http://www.openpandora.or(...)kers_manual_v100.pdf
      donderdag 24 juni 2010 @ 10:36:15 #166
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_83233213
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2010 10:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Als je mij de progjes + muziekjes stuurt zal ik er wat over zeggen (voor c64 emulator dus)
    Dat wordt denk ik morgen
    Een gedicht over Maanvis
      Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 10:44:17 #167
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83233496
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2010 10:36 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat wordt denk ik morgen
    Prima

fanart
      donderdag 24 juni 2010 @ 14:54:57 #168
    51233 Punnik
    www.punnik.nl
    pi_83243785
    Milkytracker werkt erg goed , had em ooit ook al eens op een PDA , maar dit werkt toch wel even stukken beter
    -=> de MilieuVriendelijkeGroeten <=-
    www.punnik.nl
      Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 14:58:05 #169
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83243913
    punnik gezien jouw foto's (zag er uit als een soort studio) kun jij vast veel meer over de geluidskwaliteit etc zeggen.

hier nog een linkje naar het hele midi gebeuren

http://www.gp32x.com/boar(...)uencing-workstation/
      Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 19:05:08 #170
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83255448
    nou roy dat treasure hunter G doet het prima

gepost met pandora
      donderdag 24 juni 2010 @ 22:46:47 #171
    51684 The_Tankgirl
    Kate Bush is the best
    pi_83264466
    snif snif
    en er is ook geen nieuws meer verder met hoe snel het gaat..

Wel 2 interessante twitters van Craigix:
    quote:
    Craigix

Going to ebay 5 'lone nub' units, the money will go towards the Pandora project. about 7 hours ago via web

Craig Rothwell Craigix

People waiting to order Pandora consoles will be getting an email today. People on the newsletter list an email at the weekend.
    Verder nog een interessant programma uitgebracht.

http://pandorapress.net/2(...)nt-remmina-released/
    Hiermee kun je met je pandora bijvoorbeeld je laptop of mediacenter bedienen

Ik ga mijn pandora trouwens gedeeltelijk ook als mediacenter gebruiken. Ik heb al Knoppmyth draaien, en wil dan alleen een frontend draaien op pandora

Verder nog een link voor mensen zoals ik, die een pandora op de eerste dag hebben besteld en een idee willen hebben van wanneer ze hem krijgen:

http://www.gp32x.com/boar(...)-us-your-order-date/

Diegene die hem al binnen hebben, graag even aangeven wanneer je hem hebt besteld
    Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
      donderdag 24 juni 2010 @ 22:54:19 #172
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_83264829
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2010 19:05 schreef Bosbeetle het volgende:
    nou roy dat treasure hunter G doet het prima

gepost met pandora
    Hoe zit het met de snelheid? En het geluid?
    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
      Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 23:43:06 #173
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83266779
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2010 22:54 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Hoe zit het met de snelheid? En het geluid?
    het geluid klonk erg goed, snelheid ook maar ik heb nog maar 3 gevechten gedaan ik zal het spel nog wel verder spelen en kijken hoe het gaat
      donderdag 24 juni 2010 @ 23:46:37 #174
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_83266902
    quote:
    Op donderdag 24 juni 2010 23:43 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

het geluid klonk erg goed, snelheid ook maar ik heb nog maar 3 gevechten gedaan ik zal het spel nog wel verder spelen en kijken hoe het gaat
    Ik ben al blij te horen dat hij gewoon goed draait natuurlijk I'm impressed.
      Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 23:56:17 #175
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_83267298
    Zal van het weekend eens proberen er een filmpje van te maken
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')