abonnement Unibet Coolblue
pi_81856154
Ik ben zo eens zitten denken. Waarom hebben we hier in Nederland niet zoiets als in de VS dat de giften aan goede doelen aftrekbaar van de belasting zijn (voor prive personen). Hiermee geef je de bevolking zelf de keuze of ze doneren, en zo ja hoeveel en aan welke instanties. Eventueel kun je beperkingen opstellen (dat het bijv. niet geldt voor sportclubs) of een max bedrag per jaar.

De kosten hiervoor (minder belastinginkomsten) kunnen dan gecompenseerd worden uit de pot voor ontwikkelingsgelden en evt andere subsidiepotjes.

Wat zie ik over het hoofd? Wat is jouw mening? Schopt u maar
pi_81856159
dat kan toch al lang ?
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 00:57:31 #3
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_81856173
volgens mij ook.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_81856175
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 00:56 schreef swarmahoer het volgende:
dat kan toch al lang ?
Serieus?

Dus die vele Euro's die ik in de collectebussen stop en overmaak aan bepaalde instanties kan ik al reeds aftrekken

Dan moet ik even snel wat meer huiswerk gaan doen
  dinsdag 25 mei 2010 @ 00:58:10 #5
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_81856184
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_81856187
Ja dat kan al lang. Of je het in stand moet houden is een tweede.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_81856195
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 00:58 schreef Tomatenboer het volgende:
Of je het in stand moet houden is een tweede.
Waarom niet
pi_81856202
quote:
Thnx, moet even een hartige woordje met m'n 'boekhouder' spreken dan
pi_81856203
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 00:57 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Serieus?

Dus die vele Euro's die ik in de collectebussen stop en overmaak aan bepaalde instanties kan ik al reeds aftrekken

Dan moet ik even snel wat meer huiswerk gaan doen
Je moet natuurlijk wel aan kunnen tonen dat je gedoneerd hebt. En meestal wordt er geen bonnetje verstrekt bij collectes ;')
pi_81856206
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 00:59 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Je moet natuurlijk wel aan kunnen tonen dat je gedoneerd hebt. En meestal wordt er geen bonnetje verstrekt bij collectes ;')
Tijd om een kwitantie te vragen dus
  dinsdag 25 mei 2010 @ 01:00:19 #11
300450 Smaland
Klein beetje gek
pi_81856217
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 00:57 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Serieus?

Dus die vele Euro's die ik in de collectebussen stop en overmaak aan bepaalde instanties kan ik al reeds aftrekken

Dan moet ik even snel wat meer huiswerk gaan doen
juh kan ook, die collecte bus niet, je moet het wel kunnen bewijzen, en het moet boven de X eurie zijn
pi_81856240
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 00:59 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Tijd om een kwitantie te vragen dus
En er is een drempelbedrag hé.... lijkt me sterk dat je daar aan gaat komen..
  dinsdag 25 mei 2010 @ 01:02:34 #13
300450 Smaland
Klein beetje gek
pi_81856252
quote:
Sinds 1-1-2008 zijn giften gedaan aan goeddoelinstellingen aftrekbaar van het belastbaar inkomen als de instelling aangemerkt is als algemeen nut beogende instelling (ANBI).
de instelling moet dus wel een anbi nummer hebben
  dinsdag 25 mei 2010 @ 01:03:54 #14
300450 Smaland
Klein beetje gek
pi_81856280
quote:
Giften van een particulier aan een ANBI zijn voor die particulier aftrekbaar voor de inkomstenbelasting als persoonsgebonden aftrek. Voor het totaal aan gewone giften geldt een drempel voor aftrek van 1% van het drempelinkomen met een minimum van ¤ 60; het aftrekbare bedrag is maximaal 10% van het drempelinkomen. Drempelinkomen is het totaal van inkomsten in box 1, 2 en 3, vóór toepassing van de persoonsgebonden aftrek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemeen_nut_beogende_instelling

daar staat het allemaal
pi_81856297
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 00:58 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Waarom niet
Ik weet natuurlijk niet wat de overheid deze aftrekpost jaarlijks kost, het zal vast niet zoveel zijn. Maar als de overheid al vanuit alle kanten geld bij elkaar moet schrapen om te bezuinigen en om de kosten binnen de perken te houden, en als ook op de hypotheekrente-aftrek er aan moet geloven, dan kan er zéker op deze aftrek-post worden bezuinigt.

Geld doneren aan goede doelen is een eigen, bewuste keuze, het is niet bepaald een eerste levensbehoefte en bovendien krijgen veel organisaties al subsidie, dus hoeft de overheid dat ook niet indirect nogmaals te doen door het geld dat mensen geven deels "terug te geven" aan de donateurs. Al krijgen ze het dan niet letterlijk terug, maar ze hoeven minder belasting te betalen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_81856368
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:04 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk niet wat de overheid deze aftrekpost jaarlijks kost, het zal vast niet zoveel zijn. Maar als de overheid al vanuit alle kanten geld bij elkaar moet schrapen om te bezuinigen en om de kosten binnen de perken te houden, en als ook op de hypotheekrente-aftrek er aan moet geloven, dan kan er zéker op deze aftrek-post worden bezuinigt.

Geld doneren aan goede doelen is een eigen, bewuste keuze, het is niet bepaald een eerste levensbehoefte en bovendien krijgen veel organisaties al subsidie, dus hoeft de overheid dat ook niet indirect nogmaals te doen door het geld dat mensen geven deels "terug te geven" aan de donateurs. Al krijgen ze het dan niet letterlijk terug, maar ze hoeven minder belasting te betalen.
Maar de overheid geeft zelf ook geld aan die goede doelen. Dus eerst neemt het geld van de burgers (belasting) om het daarna weer weg te geven (overheadkosten!!), kunnen burgers ook direct lijkt me. Overigens vanzelfsprekend dat andere potjes in mindering gaan. Het moet natuurlijk niet en/en zijn. Gaat puur om een betere allocatie van de middelen en minder overhead kosten.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 01:09:04 #17
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_81856375
leuk he?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_81856394
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:09 schreef Catch22- het volgende:
leuk he?
Wat?
  dinsdag 25 mei 2010 @ 01:12:57 #19
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_81856423
Het is eigenlijk best belachelijk dat de belastingbetaler moet opdraaien, omdat iemand net doet alsof hij iets geeft aan een goed doel maar zelf niks hoeft te betalen.

Doet me een beetje denken aan dit:
  dinsdag 25 mei 2010 @ 01:17:59 #20
244933 trovey
Nachtoele
pi_81856507
Waarom denk je dat bedrijven zo scheutig zijn als er weer een inzamelactie op de TV is TS? Gratis reclame en het kost ze niets. Als particulier schiet het trouwens niet echt op, moet je wel een heel goed inkomen en heel erg vrijgevig zijn.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_81856510
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:12 schreef Premium_Quality het volgende:
Het is eigenlijk best belachelijk dat de belastingbetaler moet opdraaien, omdat iemand net doet alsof hij iets geeft aan een goed doel maar zelf niks hoeft te betalen.

Doet me een beetje denken aan dit:
[ afbeelding ]
Huh, waar heb je het over?

Of bedoel je de huidige ontwikkelingshulp?
pi_81856587
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:17 schreef trovey het volgende:
Waarom denk je dat bedrijven zo scheutig zijn als er weer een inzamelactie op de TV is TS? Gratis reclame en het kost ze niets. Als particulier schiet het trouwens niet echt op, moet je wel een heel goed inkomen en heel erg vrijgevig zijn.
hoe hoger je inkomen, hoe hoger je drempel. Als je zoveel uit gaat geven om maar een paar tientjes aan belastingvoordeel te creeeren ben je niet echt slim bezif
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_81856604
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:12 schreef Premium_Quality het volgende:
Het is eigenlijk best belachelijk dat de belastingbetaler moet opdraaien, omdat iemand net doet alsof hij iets geeft aan een goed doel maar zelf niks hoeft te betalen.

Doet me een beetje denken aan dit:
[ afbeelding ]
Juist niet, want als niemand aan goede doelen geeft moeten die fondsen uit de overheid komen en heeft de gever dus veel minder te zeggen over waar hij/zij aan wil geven.
Jesus saves but death prevails.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 01:25:24 #24
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_81856605
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:10 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Wat?
dat het zo dom inelkaar zit.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 25 mei 2010 @ 01:27:05 #25
244933 trovey
Nachtoele
pi_81856625
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:24 schreef justmattie het volgende:

[..]

hoe hoger je inkomen, hoe hoger je drempel. Als je zoveel uit gaat geven om maar een paar tientjes aan belastingvoordeel te creeeren ben je niet echt slim bezif
Met mijn inkomen kom ik niet verder dan af en toe wat geld in een collectebus stoppen en dan heb ik het niet over papiergeld.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  dinsdag 25 mei 2010 @ 01:30:49 #26
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_81856666
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:18 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Huh, waar heb je het over?

Of bedoel je de huidige ontwikkelingshulp?
Mijn kennis van fiscale zaken is behoorlijk beperkt, maar wat ik van hierboven begrijp is dat je maximaal 10% van het inkomen van box 1, 2 en 3 kan weggeven aan een goed doel zonder dat je ook maar iets hoeft te betalen. Je geeft dus geld van de staat gratis weg aan een goed doel van jouw keuze.
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:25 schreef Shivo het volgende:

[..]

Juist niet, want als niemand aan goede doelen geeft moeten die fondsen uit de overheid komen en heeft de gever dus veel minder te zeggen over waar hij/zij aan wil geven.
Ik heb liever dat daar een democratisch proces voor is. Nu kan degene die het meeste belasting betaalt het meeste bepalen en de sier maken door geld van de staat aan goede doelen te geven.
pi_81856699
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:27 schreef trovey het volgende:

[..]

Met mijn inkomen kom ik niet verder dan af en toe wat geld in een collectebus stoppen en dan heb ik het niet over papiergeld.
Ik geef niet eens wat aan goede doelen
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_81856703
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:30 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Mijn kennis van fiscale zaken is behoorlijk beperkt, maar wat ik van hierboven begrijp is dat je maximaal 10% van het inkomen van box 1, 2 en 3 kan weggeven aan een goed doel zonder dat je ook maar iets hoeft te betalen. Je geeft dus geld van de staat gratis weg aan een goed doel van jouw keuze.
Nee, je kunt het aftrekken van de belasting. Netto kost het je dus nog steeds gewoon geld, je betaalt het in feite gewoon van je bruto inkomen ipv netto inkomen. Ofwel de staat heeft minder belastinginkomsten van je, dat noem ik niet "op kosten van de belastingbetaler"

Of vind je dat als ik van een 40 urige werkweek naar een van 30 uur ga dat de belastingbetaler dat ook voor mij betaalt?
  dinsdag 25 mei 2010 @ 09:21:02 #29
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_81859382
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:33 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Nee, je kunt het aftrekken van de belasting. Netto kost het je dus nog steeds gewoon geld, je betaalt het in feite gewoon van je bruto inkomen ipv netto inkomen. Ofwel de staat heeft minder belastinginkomsten van je, dat noem ik niet "op kosten van de belastingbetaler"

Of vind je dat als ik van een 40 urige werkweek naar een van 30 uur ga dat de belastingbetaler dat ook voor mij betaalt?
Het kost je even veel geld als dat je normaal aan belasting zou betalen. Geld dat normaal naar de algemene middelen gaat. Netto kost het je dus niks. De belastingbetaler betaalt dus jouw goede doel. Ik vind dat als je iets aan een goed doel geeft, dat je het zelf gaat betalen. De overheid geeft al aan goede doelen.

Dat voorbeeld van een 40 naar een 30-urige werkweek is onzin, want je werkt minder en betaalt dus minder belasting over je lagere inkomen.

Ik vind het gewoon een raar systeem. Je zou het inderdaad kunnen gebruiken ter vervanging voor het steunen van goede doelen geregeld door de overheid. Maar ik heb liever dat zoiets niet individueel, maar door politieke partijen wordt beslist zodat iedereen inspraak heeft met zijn stemgedrag
pi_81867675
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 09:21 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Het kost je even veel geld als dat je normaal aan belasting zou betalen. Geld dat normaal naar de algemene middelen gaat. Netto kost het je dus niks. De belastingbetaler betaalt dus jouw goede doel. Ik vind dat als je iets aan een goed doel geeft, dat je het zelf gaat betalen. De overheid geeft al aan goede doelen.
Aftrekken betekent niet dat de belastingdienst het betaalt. Of denk jij ook dat de belastingdienst de Hypotheekrente van al die huizeneigenaren betaalt?
quote:
Dat voorbeeld van een 40 naar een 30-urige werkweek is onzin, want je werkt minder en betaalt dus minder belasting over je lagere inkomen.
Laat ik het anders formuleren. Ik werk nu 40 uur, maar volgend jaar ga ik 30 uur werken en 10 uur vrijwilligerswerk doen. Mijn belastinginkomsten dalen dus omdat ik minder ga werken om zo vrijwilligerswerk te kunnen doen. En of ik nu geld of arbeid geef maakt in feite niet zo veel uit (geld=opgeslagen arbeid). Betaalt de belastingdienst nu ook die gift van gratis uren?
quote:
Ik vind het gewoon een raar systeem. Je zou het inderdaad kunnen gebruiken ter vervanging voor het steunen van goede doelen geregeld door de overheid. Maar ik heb liever dat zoiets niet individueel, maar door politieke partijen wordt beslist zodat iedereen inspraak heeft met zijn stemgedrag
Huh, er is geen beter "inspraak" dan het individueel te regelen
  dinsdag 25 mei 2010 @ 14:25:24 #31
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_81869638
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 13:30 schreef tjoptjop het volgende:
Aftrekken betekent niet dat de belastingdienst het betaalt. Of denk jij ook dat de belastingdienst de Hypotheekrente van al die huizeneigenaren betaalt?
Niet de belastingdienst, het wordt uitgesmeerd over alle belastingbetalers. Vooral de middeninkomens (en dan helemaal huurders) betalen dat.
quote:
Laat ik het anders formuleren. Ik werk nu 40 uur, maar volgend jaar ga ik 30 uur werken en 10 uur vrijwilligerswerk doen. Mijn belastinginkomsten dalen dus omdat ik minder ga werken om zo vrijwilligerswerk te kunnen doen. En of ik nu geld of arbeid geef maakt in feite niet zo veel uit (geld=opgeslagen arbeid). Betaalt de belastingdienst nu ook die gift van gratis uren?
Nee jij betaalt dat, want nu verdien je minder voor evenveel uren werk. Jij zal er in dit scenario op achteruit gaan, terwijl in het geval van het aftrekken van de belasting je er precies 0 op achteruit kan gaan. Verder betaal je het nog in een veranderd leven, misschien wel meer reistijd etc.
quote:
Huh, er is geen beter "inspraak" dan het individueel te regelen
Kunnen we net zo goed doen dat iedereen mag zeggen waar zijn belastinggeld heen zou gaan. Waar hebben we dan nog een parlement voor nodig. Het zou nogal een rommel worden.
pi_81870278
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 14:25 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Niet de belastingdienst, het wordt uitgesmeerd over alle belastingbetalers. Vooral de middeninkomens (en dan helemaal huurders) betalen dat.
[..]

Nee jij betaalt dat, want nu verdien je minder voor evenveel uren werk. Jij zal er in dit scenario op achteruit gaan, terwijl in het geval van het aftrekken van de belasting je er precies 0 op achteruit kan gaan. Verder betaal je het nog in een veranderd leven, misschien wel meer reistijd etc.
[..]

Kunnen we net zo goed doen dat iedereen mag zeggen waar zijn belastinggeld heen zou gaan. Waar hebben we dan nog een parlement voor nodig. Het zou nogal een rommel worden.
Je hebt geen idee wat belastingaftrek betekent is het niet?
pi_81875172
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 09:21 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Het kost je even veel geld als dat je normaal aan belasting zou betalen. Geld dat normaal naar de algemene middelen gaat. Netto kost het je dus niks.
...
Que?

Even een hééél simpel voorbeeldje, misschien snap je het dan:
inkomen: 50.000
tarief: 42% (klopt niet, weet ik, maakt voor voorbeeld niet uit)
belasting: 42% * 50.000 = 21.000
Wat hou je over: 50.000 - 21.000 = 29.000

Nu met giften en aftrekpost:
giften: 5.000
inkomen: 50.000
tarief: 42%
belasting: 42% * (50.000-5.000) = 18.900
Wat hou je over: 50.000 - 5.000 - 18.900 = 26.100

Hoe bedoel je "netto kost het je niks"?
  woensdag 26 mei 2010 @ 13:41:15 #34
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_81918170
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 16:32 schreef DonJames het volgende:

[..]

Que?

Even een hééél simpel voorbeeldje, misschien snap je het dan:
inkomen: 50.000
tarief: 42% (klopt niet, weet ik, maakt voor voorbeeld niet uit)
belasting: 42% * 50.000 = 21.000
Wat hou je over: 50.000 - 21.000 = 29.000

Nu met giften en aftrekpost:
giften: 5.000
inkomen: 50.000
tarief: 42%
belasting: 42% * (50.000-5.000) = 18.900
Wat hou je over: 50.000 - 5.000 - 18.900 = 26.100

Hoe bedoel je "netto kost het je niks"?
Bedankt voor de uitleg, want ik heb weinig verstand van administratie en belastingzaken. Ik was in de veronderstelling dat het zo ging:

Bruto inkomen ¤50.000 - gift ¤5.000 - belasting 42% ¤21.000 + minder belasting te betalen ¤5.000 = netto ¤29.000

Het verschil in jouw voorbeeld is dat je maar 42% van die ¤5000 terugkrijgt, hierdoor moet je zelf 58% betalen. Het wordt dan gedeeltelijk gesubsidieerd in plaats van helemaal. Dat is al een stuk beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')