Zoals de TT al zegt, ik heb een hernia met ischias (= uitstraling van pijn in bil/bovenbeen/kuit/voet, bij mij in rechter been). Al sinds februari lig ik plat, ik kan niet/nauwelijks zitten (lastig als je bv naar de wc moet, kan ik je vertellen) en staan/lopen gaat niet langer dan een minuut of 10 achter elkaar. Eerst ging het beter met fysiotherapie, en vlak voor pasen kon ik 25 minuten lopen zonder veel pijn. Toen moest ik echter een nieuwe oefening proberen ('bruggetje' maken, vanaf rugligging om handen en voeten steunen en zo mijn rug omhoog duwen) en dat ging zo mis dat ik helemaal niets meer kon.
Toen kwam ik eindelijk in aanmerking voor een MRI, die ik op 4 mei heb gehad. Hieruit bleek dat ik een enorme hernia heb (L5 - S1, dus tussen onderste wervel en heiligbeen) en de neuroloog raadde therapie dan ook direct af. Ik ben toen dezelfde middag behandeld met een epidurale injectie (inspuiten van pijnstilling en cortico-steroïden dmv ruggeprik). De pijnstiller werkte toen meteen, ik kon direct na de spuit zelfs 10 min zitten op een stoel. Helaas zijn mijn klachten daarna verslechterd (de directe pijnstilling werkt sowieso maar 1 uur, daarna moeten de steroïden gaan werken) en kon ik (voor mijn gevoel) minder dan voor de prik. Gisteren ben ik opnieuw op consult geweest en heb verteld dat imo de pijn erger is geworden na die prik. De neuroloog en anesthesist zeiden dat dat in principe niet mogelijk is, en raadden ten zeerste aan om gewoon de tweede prik te laten zetten (epidurale injectie gaat in principe altijd met 2 prikken, waar 2 weken tussen zit).
Deze keer merkte ik echter niets van een direct pijnstillend effect, en vandaag heb ik zoveel pijn dat ik niet eens naar de wc kan lopen en terug zonder in de tussentijd 10 min te liggen op bed (naast de wc gelukkig). Ik baal dus ontzettend en heb echt heel veel pijn, tot janken aan toe als ik naar de wc moet, moet lopen, of moet niezen oid. Het slikken van pijnstillers (paracetamol/ibuproven/diclovinak) heeft geen effect, omdat de pijn als ik gewoon plat lig op mijn rug niet aanwezig is en er pas tijdens staan/lopen echt 'in schiet', een hele scherpe, nare pijn. De enige optie die ik zie is dus gewoon zoveel mogelijk plat liggen zoals ik al sinds februari doe, alleen nu ben ik nog erger beperkt in mijn beweging dan eerst.
De kans is behoorlijk groot dat ik toch een operatie zal moeten als bij het volgende consult (over 2,5 week) blijkt dat deze spuit ook geen effect heeft gehad. De operatie die het dan waarschijnlijk zal worden wordt gedaan dmv endoscoop en is zo minimaal mogelijk (gaatje van 2 cm in je rug). Dit wil ik echter pas na 28 juni omdat ik op die datum per se nog een tentamen moet halen zodat ik mijn bachelor haal (echt essentieel om toegelaten te worden tot de master die ik wil in september) en ik weet niet hoe dat na een operatie zal gaan. Ik ben ook bang dat ik me dan minder goed kan concentreren op het leren als ik tussendoor geopereerd moet worden.
Mijn vragen zijn nu eigenlijk of er hier meer mensen ervaring mee hebben gehad? Dus het verergeren van de pijn na epidurale injectie? En heeft iemand misschien goede tips voor pijnstillers die specifiek deze pijn verminderen? En zijn er mensen die de edoscopische operatie hebben ondergaan, zo ja, hoe ging dat? Overige tips/trucs/ervaringen zijn ook zeer welkom.
Plaatje voor de duidelijkheid, mijn hernia zoals te zien op de MRI van 4 mei:
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!