abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 16 mei 2010 @ 18:08:30 #1
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_81497166
Simpele vraag:

In hoeverre is de WOZ waarde van een huis een betrouwbare indicatie van de taxatiewaarde?

Wij hebben namelijk een huis op het oog, echter de vraagprijs van het huis ligt significant hoger dan de WOZ waarde. Volgens de makelaar omdat de WOZ een gemiddelde van de straat is en deze verkopers blijkbaar nogal veel aan hun huis vertimmerd hebben. Eerlijk gezegd zie ik daar echter weinig van terug in het huis en ben dus ook niet van plan om een, in mijn ogen, te hoog openingsbod te dien.

Wij zijn dus ook van plan een bod te doen wat onder de WOZ waarde ligt zodat we nog wat onderhandelingsruimte hebben. Iemand hier ideeen over of dit een reel scenario is, of is de WOZ waarde (zoals de makelaar beweert) niet bruikbaar om de waarde van een huis mee te schatten?

Ik neem aan dat een openingsbod in de meeste gevallen sowieso onder de WOZ waarde ligt?
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  zondag 16 mei 2010 @ 18:09:44 #2
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_81497215
Voor de WOZ waarde wordt vaak 1 willekeurig huis in de straat getaxeerd. Die waarde is dus niet betrouwbaar.

Wat zegt je aankoopmakelaar? Als je twijfelt kun je het ook zelf laten taxeren, dat moet je uiteindelijk toch doen als je de hypotheek aanvraagt.
Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
  zondag 16 mei 2010 @ 18:14:02 #3
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_81497365
quote:
Op zondag 16 mei 2010 18:09 schreef _Michiel_ het volgende:
Voor de WOZ waarde wordt vaak 1 willekeurig huis in de straat getaxeerd. Die waarde is dus niet betrouwbaar.
Maar alle huizen in de straat zijn min of meer hetzelfde. Ik snap dat er onderling wel verschil kan zijn in de waarde van individuele huizen, maar dat kan nooit heel groot zijn toch?
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  zondag 16 mei 2010 @ 18:17:25 #4
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_81497528
quote:
Op zondag 16 mei 2010 18:14 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Maar alle huizen in de straat zijn min of meer hetzelfde. Ik snap dat er onderling wel verschil kan zijn in de waarde van individuele huizen, maar dat kan nooit heel groot zijn toch?
Dan zijn de oppervlaktes iig hetzelfde. Maar een hoekhuis is standaard al 4% meer waard, en hoe zit het met de staat van bijvoorbeeld isolatie, muren, plafonds, vloeren, schilderwerk, dak en goten?
Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
pi_81497894
Het huis kan aan de buitenkant best hetzelfde zijn.
Maar stel alle huizen in de buurt zijn standaard (dus ook het taxatie huis) en deze bewoner heeft er een dikke badkamer met sauna ed ingebouwd.
Ipv standaard kozijnen kunstof kozijnen etc etc
Dan zal zijn vraagprijs idd een stuk hoger liggen dan de gemiddelde waarde van de huizen in dat blok.
Bla Bla Bla Blaadjes aan de boom
  zondag 16 mei 2010 @ 18:36:20 #6
17061 mvt
blame Canada
pi_81498449
De vraag is natuurlijk hoeveel hoger de prijs ligt en wat er (volgens jou) extra is bij dit huis.

Stel dat de WOZ op 150.000 en de vraagprijs is 200.000, dan zou ik ook achterdochtig zijn. Indien de verschillen op 170k en 180k liggen, tja, dan eens bij de buren informeren.
We were to understand there would be pie and punch?
  zondag 16 mei 2010 @ 18:36:40 #7
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_81498460
quote:
Op zondag 16 mei 2010 18:25 schreef Taquel het volgende:
Het huis kan aan de buitenkant best hetzelfde zijn.
Maar stel alle huizen in de buurt zijn standaard (dus ook het taxatie huis) en deze bewoner heeft er een dikke badkamer met sauna ed ingebouwd.
Ipv standaard kozijnen kunstof kozijnen etc etc
Dan zal zijn vraagprijs idd een stuk hoger liggen dan de gemiddelde waarde van de huizen in dat blok.
Klopt, maar dat is hier niet echt het geval. Verder ligt de vraagprijs ook significant hoger dan de WOZ waarde (¤50.000). Nou ja, ik zal de verkoper wel eens bellen om te vragen waarom hij denkt dat de hogere vraagprijs gerechtvaardigd is.

Mochten wij het huis kopen, lopen we dan trouwens ook het risico dat de gemeente het huis een hogere WOZ waarde geeft? (omdat ze bijv. zien dat het huis verkocht is voor een veel hoger bedrag dan de WOZ?)
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  zondag 16 mei 2010 @ 18:44:45 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_81498832
De WOZ waarde van dit jaar is gebaseerd op de waarde per 1 januari 2009... in een normale huizenmarkt zegt de WOZ-waarde dus vrij weinig, maar in de huidige huizenmarkt is het vreemd dat ze er zoveel boven zitten.

Echter, zijn er nogal wat verschillen, een nieuw huis zal idd weinig qua onderhoud verschillen van een buurhuis, bij een jaren 70 woning kan het verschil enorm zijn, afhankelijk van het onderhoud.

Overigens zegt die ¤ 50.000,= verschil met de WOZ-waarde me eigenlijk niets, dat is veel als het om een huis van rond de 2 ton gaat, maar bij een huis van 4 ton is het niet opmerkelijk en kan het idd makkelijk zo zijn dat een buurhuis meer of minder waard is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_81499715
De WOZ is niet echt een taxatie. Bovendien loopt de peildatum zwaar achter.
Ik zou eerder op miljoenenhuizen.nl kijken voor hoeveel de huizen in de buurt te koop staan, weggaan, en voor hoeveel de huidige eigenaar het gekocht heeft.

Over verbouwingen geldt in het algemeen dat je ze niet zomaar bij je huis kunt optellen.

[ Bericht 26% gewijzigd door mgerben op 16-05-2010 19:07:46 ]
pi_81499903
quote:
Op zondag 16 mei 2010 18:36 schreef bug_me_not2 het volgende:
Mochten wij het huis kopen, lopen we dan trouwens ook het risico dat de gemeente het huis een hogere WOZ waarde geeft? (omdat ze bijv. zien dat het huis verkocht is voor een veel hoger bedrag dan de WOZ?)
Ja, die kans is er. Bij het bepalen van de WOZ-waarde wordt gekeken naar referentiewoningen. Jullie huis is dan de meest recente referentie, dus die zal zeker meegenomen worden.
pi_81501966
1. waardepeildatum 1-1-2009 zal op nagenoeg alle plaatsen in NL een hogere waarde geven dan de huidige waarde. Huizen zijn gemiddeld afgelopen jaar in prijs gedaald. Hier in Utrecht zit het in de betere wijken nu weer terug op het niveau (verkoopprijzen) van 3 jaar geleden. WOZ waarde (geldend voor dit jaar, dus gebaseerd op vorig jaar) ligt hier nu zo'n 8% boven de huidige verkoopprijzen van de huizen
2. Hier in Utrecht werd het "netjes" aangepast: huis voor meer verkocht --> WOZ omhoog.
Da gao nie nou!
  zondag 16 mei 2010 @ 20:05:39 #12
228086 DappereDodo77
Always ahead
pi_81502682
Beetje off topic, maar hoe achterhaal je de WOZ waarde van een huis?
pi_81502781
quote:
Op zondag 16 mei 2010 20:05 schreef DappereDodo77 het volgende:
Beetje off topic, maar hoe achterhaal je de WOZ waarde van een huis?
Van andermans huis, bedoel je? Vragen aan de verkopers. Behalve de eigenaar en de gemeente heeft niemand er wat mee te maken.
pi_81502933
Heb je op de site van het kadaster de verkoopprijzen van de woningen in dezelfde postcode al opgevraagd en even door de indexer heen gehaald? Als daar ook een significant lager bedrag uit komt zou ik dat gewoon voorleggen aan de verkopers: wat hun huis zoveel meer waard maakt als de verkochte huizen.
WOZ is niet echt een fatsoenlijke indicator namelijk... (ene huis wordt wel bijgewerkt adhv verkoopprijs, maar een huis hier in de straat waar 2 jaar terug een extra verdieping op is gezet heeft de laagste WOZ van allemaal...)
Da gao nie nou!
  zondag 16 mei 2010 @ 20:11:22 #15
228086 DappereDodo77
Always ahead
pi_81502995
Gewoon vragen? Dat was niet eens in me opgekomen Waarom zou een makelaar dat vertellen?
  zondag 16 mei 2010 @ 20:16:11 #16
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_81503274
quote:
Op zondag 16 mei 2010 20:11 schreef DappereDodo77 het volgende:
Gewoon vragen? Dat was niet eens in me opgekomen Waarom zou een makelaar dat vertellen?
Omdat je de WOZ waarde als koper nodig hebt om je maandlasten te kunnen berekenen. De WOZ staat volgens mij ook altijd in de brochure vermeld, en vaak ook op websites als funda.nl.
Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
  zondag 16 mei 2010 @ 22:53:51 #17
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_81514869
quote:
Op zondag 16 mei 2010 18:36 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Klopt, maar dat is hier niet echt het geval. Verder ligt de vraagprijs ook significant hoger dan de WOZ waarde (¤50.000). Nou ja, ik zal de verkoper wel eens bellen om te vragen waarom hij denkt dat de hogere vraagprijs gerechtvaardigd is.

Mochten wij het huis kopen, lopen we dan trouwens ook het risico dat de gemeente het huis een hogere WOZ waarde geeft? (omdat ze bijv. zien dat het huis verkocht is voor een veel hoger bedrag dan de WOZ?)
Gewoon beginnen met een laat bod. 50.000 boven de WOZ waarde kan maar ik zou het er zeker niet voor overhebben.

De gemeente gebruikt alle verkoopinformatie voor het vaststellen van de WOZ waarde dus als je de woning duur hebt gekocht zal de WOZ waarde ook zeker stijgen. (zeker als je in Breda gaat kopen).
  maandag 17 mei 2010 @ 07:26:30 #18
3542 Gia
User under construction
pi_81522557
quote:
Op zondag 16 mei 2010 19:02 schreef mgerben het volgende:
De WOZ is niet echt een taxatie. Bovendien loopt de peildatum zwaar achter.
Ik zou eerder op miljoenenhuizen.nl kijken voor hoeveel de huizen in de buurt te koop staan, weggaan, en voor hoeveel de huidige eigenaar het gekocht heeft.
Dat laatste vind ik dan weer zo'n onzin. Hoorde dat van de week ook van iemand. Had zijn huis verkocht, voor een redelijke prijs, gezien de rest van de prijzen in die straat. Komt na een paar weken de koper bij hem aan de deur klagen dat hij erachter is gekomen hoeveel winst de vorige eigenaar gemaakt had op dat huis.

Sinds wanneer moet de koper meeprofiteren van de winst van een huiseigenaar?

Gewoon kijken naar de rest van de straat.

Hier ligt de WOZ-waarde ook zo'n 40 000 onder de prijzen waar huizen hiervoor weggaan.
WOZ waarde is inderdaad geen taxatie!
  maandag 17 mei 2010 @ 07:53:45 #19
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_81522759
@Gia; het is maar net wat de gek ervoor geeft natuurlijk.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 17 mei 2010 @ 09:08:00 #20
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_81523538
Aangezien de WOZ waarde nog in een goed jaar is bepaald (1 jan 2009 = peildatum), en de woningmarkt compleet op z'n gat ligt moet je rekening houden met een korting van 7% tot 20% op de WOZ-waarde.

Daar er niet echt een woningmarkt meer is (er is wel aanbod maar nauwelijks vraag) is het zowiezo moeilijk zo niet onmogelijk om de waarde van een woning vast te stellen. De meeste verkopers hebben dit helaas nog niet door, ze leven nog in het verleden en zullen derhalve enigszins gepikeerd reageren op jouw openingsbod.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
  maandag 17 mei 2010 @ 09:09:31 #21
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_81523560
quote:
Op zondag 16 mei 2010 18:09 schreef _Michiel_ het volgende:
Wat zegt je aankoopmakelaar? Als je twijfelt kun je het ook zelf laten taxeren, dat moet je uiteindelijk toch doen als je de hypotheek aanvraagt.
Een aankoopmakelaar zal de WOZ waarde altijd te hoog vinden terwijl een verkoopmakelaar z'n klanten wil doen geloven dat de WOZ waarde het maximaal haalbare zal zijn.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  maandag 17 mei 2010 @ 09:10:05 #22
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_81523572
Alsof je kan spreken van 'korting' op de WOZ waarde. Als er iets uit de lucht gegrepen is en niet representatief is voor de 'waarde' van een huis, dan is het de WOZ waarde wel
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 17 mei 2010 @ 09:58:47 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_81524686
quote:
Op maandag 17 mei 2010 07:53 schreef Scorpie het volgende:
@Gia; het is maar net wat de gek ervoor geeft natuurlijk.
Klopt, maar als iemand in 1980 320.000 gulden voor een huis betaald heeft en dat huis gaat nu voor ¤ 400.000 weg wat maakt het dan uit dat er 30 jaar geleden maar ¤ 145.000 voor betaald is?

Als het huis van de buren in de tussenliggende tijd 2 keer verkocht is en de huidige bewoner ¤ 395.000 heeft betaald dan is er weer niets aan de hand.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 17 mei 2010 @ 15:03:19 #24
3542 Gia
User under construction
pi_81535437
quote:
Op maandag 17 mei 2010 07:53 schreef Scorpie het volgende:
@Gia; het is maar net wat de gek ervoor geeft natuurlijk.
Tuurlijk, maar ligt er ook aan hoe dringend de verkopers hun huis kwijt moeten.

Wij hebben bijvoorbeeld gekocht in 2000, nog ten tijde van de gulden. Als wij nu verkopen hebben we ongeveer een ton winst. De WOZ waarde ligt rond de 175.000 euro, maar ze worden hier in de straat allemaal verkocht voor 2 ton tot 210.000 euro. Ik zou dus ook never nooit onder die WOZ waarde mijn huis te koop zetten. Zelfs niet al hebben we een kleine ton winst.

Ik vind die winst er gewoon ook niks mee te maken hebben. Daar hebben de kopers ook niks mee te maken, eigenlijk.

Vond dat zo raar toen ik dat hoorde vertellen!! Die koper kwam dus echt verhaal halen en voelde zich opgelicht, omdat die kennis van mij zoveel winst had behaald op zijn huis. Echt raar.

Maar goed, huizen staan nu vaak wel lang te koop. En als je geen haast hebt, kun je je ook aan een hogere vraagprijs houden. Maar moet je je huis snel kwijt vanwege overlijden of echtscheiding, dan zul je moeten zakken.
pi_81547893
Ik zou dus ook niet de WOZ-waarde als maatstaaf nemen maar gewoon veel huizen kijken. Gewoon veel. Een dag vrij nemen en dan zes vergelijkbare huizen meepakken. En vragen wat anderen, die in de buurt een vergelijkbaar huis hebben gekocht, hebben betaald voor hun stekkie.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')