abonnement Unibet Coolblue
pi_81423630
Beste klussers,

In onze oude flat bevindt zich een gare badkamer / douchehok van ong. 2 vierkante meter met een plafond dat nog niet verlaagd is en waar zich schimmel heeft gevormd.

Ik ben van plan het plafond te verlagen en iets aan de schimmel te gaan doen.

Helaas weet ik niet zo goed wat nou het verstandigste is qua materiaalkeuze etc en heb ik de hoop dat jullie mij wat goede tips kunnen geven.

Hieronder wat foto's van het badkamerplafond:

http://img412.imageshack.us/i/afb0061.jpg/

http://img291.imageshack.us/i/afb0060o.jpg/

http://img404.imageshack.us/i/afb0059.jpg/

(de tegels lopen tot ongeveer 2 meter hoog dus die zie je hier niet)

Mijn idee is om eerst rondom een soort frame waterpas tegen de muur te schroeven en daar dan een plafond in te plaatsen. Uiteraard wil ik voorkomen dat zich daar dan weer schimmel gaat vormen. Waar moet ik op letten en wat voor materiaal cq afwerking kan ik het beste gebruiken?

Alvast bedankt.

PS: De rest van de woning is inmiddels opgeknapt (overal laminaat, muren en plafonds geverfd, en keuken opgeknapt).. dus we wonen er voor de rest zo slecht nog niet. Alleen die badkamer heb ik uitgesteld, omdat ik daar niet zo goed weet wat ik het beste kan doen. Offerte's heb ik ook laten maken voor de badkamer, maar die waren vaak heel duur (3000 euro en meer) waardoor we nu nog steeds met zo'n hok zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Marc1981 op 14-05-2010 17:42:49 ]
Shit happens.
  † In Memoriam † vrijdag 14 mei 2010 @ 18:35:10 #2
16961 legacythe2nd
pi_81426262
Ik zou iig met zoveel vocht een kunstof plafond nemen.
pi_81907787
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 18:35 schreef legacythe2nd het volgende:
Ik zou iig met zoveel vocht een kunstof plafond nemen.
Maar hoe voorkom ik bijvoorbeeld dat er boven het plafond nog meer schimmel gaat groeien? Dit heb ik ooit in een ander huis gezien.. nieuwe badkamer, maar een hele berg schimmel boven het plafond..

En hoe zit het qua frame waaraan ik een plafond bevestig? Kan ik hiervoor vuren houten balken gebruiken of beter aluminium? Of iets anders?

Ik zie wel dat je best mooie kunststof panelen kan kopen
Shit happens.
pi_81908606
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 09:15 schreef Marc1981 het volgende:

[..]

Maar hoe voorkom ik bijvoorbeeld dat er boven het plafond nog meer schimmel gaat groeien?
Veel meer ventileren. Dus iets van een mechanische ventilatie aanbrengen en zorgen dat je ook toevoerlucht hebt (door bijvoorbeeld een spleet onder de badkamerdeur).
pi_81909008
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 09:46 schreef Zolena het volgende:

[..]

Veel meer ventileren. Dus iets van een mechanische ventilatie aanbrengen en zorgen dat je ook toevoerlucht hebt (door bijvoorbeeld een spleet onder de badkamerdeur).
Er zitten reeds gaten in de badkamerdeur op ongeveer 20 cm hoogte.

Maar ik heb dus ventilatie door de gevel naar buiten toe nodig?
Shit happens.
pi_81909191
raam altijd open zetten....
pi_81909304
Inderdaad gewoon alles goed ventileren en blijven ventileren. Veel mensen hebben op hun badkamer altijd het raam open staan, of het nou zomer of winter is. Als je goed ventileert kan je verder weinig fout doen.
pi_81909333
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 09:15 schreef Marc1981 het volgende:

[..]

Maar hoe voorkom ik bijvoorbeeld dat er boven het plafond nog meer schimmel gaat groeien? Dit heb ik ooit in een ander huis gezien.. nieuwe badkamer, maar een hele berg schimmel boven het plafond..

En hoe zit het qua frame waaraan ik een plafond bevestig? Kan ik hiervoor vuren houten balken gebruiken of beter aluminium? Of iets anders?

Ik zie wel dat je best mooie kunststof panelen kan kopen
Zorgen voor een goede afzuig installatie. De vocht kan niet weg, daarom ontstaat er schimmel.
pi_81909395
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 10:07 schreef TheOneAndOnly het volgende:
raam altijd open zetten....
Raam ventilatie is ook niet goed volgens. Heb ik een keer ergens gelezen/gehoord.
pi_81909467
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 10:15 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Raam ventilatie is ook niet goed volgens. Heb ik een keer ergens gelezen/gehoord.
Het nadeel van raamventilatie is dat je zelf het raam moet open zetten, in tegenstelling tot mechanische ventilatie of een rooster dat altijd open staat. Maar als het raam altijd open staat is er niets mis met raamventilatie.
pi_81909515
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 09:15 schreef Marc1981 het volgende:

[..]

Maar hoe voorkom ik bijvoorbeeld dat er boven het plafond nog meer schimmel gaat groeien? Dit heb ik ooit in een ander huis gezien.. nieuwe badkamer, maar een hele berg schimmel boven het plafond..

En hoe zit het qua frame waaraan ik een plafond bevestig? Kan ik hiervoor vuren houten balken gebruiken of beter aluminium? Of iets anders?

Ik zie wel dat je best mooie kunststof panelen kan kopen
houten balken is prima!

En je kan het beste een plafondventilator aanbrengen die een vochtigheidsmeter heeft. Zodra het te vochtig is gaat de ventilator afzuigen tot de luchtvochtigheid weer goed is.

En behalve ventileren is verwarmen ook belangrijk (warme lucht kan meer vocht bevatten en als je dat dan afzuigt is je badkamer sneller droog)
pi_81912333
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 10:19 schreef Gurb het volgende:

En je kan het beste een plafondventilator aanbrengen die een vochtigheidsmeter heeft. Zodra het te vochtig is gaat de ventilator afzuigen tot de luchtvochtigheid weer goed is.
Na ja, mijn probleem is dan waar hij naartoe afzuigt

In het huidige 'plafond' (zie foto's) is niets waar het vocht heen kan.

Werken dat soort ventilators ook met batterijen / accu's? Want ik heb er (behalve voor het licht dan) ook geen stroom op dit moment.
Shit happens.
pi_81912539
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 10:15 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Raam ventilatie is ook niet goed volgens. Heb ik een keer ergens gelezen/gehoord.
Zoals je ziet op de foto's, zit de schimmel alleen aan de buitenmuur. Het schijnt dat - vooral in de winter - als je het raam open doet, er juist meer vocht naar binnen komt dan wanneer het raam dicht zou blijven en je verwarmt.

Althans, dat heb ik ooit gelezen ergens.
Shit happens.
pi_81913864
tja, als je je badkamer zelf wilt verbouwen dan komt daar wel wat bij kijken

om te beginnen:

- strippen huidige badkamer
- verwijderen aanwezige schimmel ed
- aanleggen verlaagd plafond
- aanleggen elektra (ventilator / licht / evt. stopcontact)
- aanleggen afvoeren (ventilatie / bad/douche / wasbak / wc)
- aanleggen aanvoeren ( water voor wc, bad/douche / wasbak, warm & koud)
- evt. vlakken vd wanden
- evt. storten vloer + afwerking
- voorstrijken / kimband / tegelen / voegen
- plaatsen sanitair
- kitten

met weinig ervaring alles alleen aanleggen is in het algemeen vragen om problemen zoals lekkages of verstoppingen.

Misschien is het een mogelijkheid om het samen met een vakman aan te leggen?
Heb je in een keer het goede en kwalitatief goed materiaal, een goede badkamer, een redelijke prijs en leer je ook nog wat.
pi_81917153
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 11:56 schreef klaaskootstra het volgende:
Misschien is het een mogelijkheid om het samen met een vakman aan te leggen?
Mijn idee is om zoveel mogelijk te inventariseren wat er allemaal moet gebeuren en vervolgens te beoordelen wat ik zelf kan doen en wat ik laat doen.

Daarnaast is het begrip "vakman" nogal breed.. er zijn nogal wat mensen die zich als vakman verkopen en vervolgens een puinhoop achter laten. Het is voor mij - als iemand die voor z'n werk alleen maar achter de pc zit - best moeilijk om te beoordelen met wie ik te maken heb.

Maar goed.. mijn budget is ook beperkt. Ik speel wel met het idee om het e.e.a. in stukjes te laten doen. Als ik nu bijvoorbeeld een goed idee heb wat ik wil met het plafond, kan ik altijd nog beoordelen wat ik zelf doe, of dat ik dit iemand laat doen.

Ik wil alleen wel voorkomen dat ik geld betaal voor iets dat ik zelf had kunnen doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Marc1981 op 26-05-2010 13:36:26 ]
Shit happens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')