abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 15 november 2010 @ 02:52:20 #26
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_88726932
Frieslanders
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  maandag 15 november 2010 @ 02:59:57 #27
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_88726977
Ik haat friezen, of anders gezegd; ik krijg altijd ruzie met ze _O-

Wat zijn dat?, kruimige?, hoe groot?
  maandag 15 november 2010 @ 03:02:39 #28
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_88726992
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 02:59 schreef robber57 het volgende:
Ik haat friezen, of anders gezegd; ik krijg altijd ruzie met ze _O-

Wat zijn dat?, kruimige?, hoe groot?
Ik zou het niet weten eerlijk gezegd, ben zelf allergisch voor aardappels maar hier in het dorp is het altijd feest als de frieslanders weer van het land komen :') Ik woon trouwens in Brabant, dus het zijn geen exclusieve Friese dingen :P

Ze zijn wel groot in ieder geval, denk zeker 3 ons per stuk. Volgens mij ook kruimig, maar dat durf ik dus niet te zeggen. In ieder geval zijn het hier de frietaardappelen bij uitstek.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_88727027
Bintjes zijn perfect . Alleen niet of nauwelijks meer te krijgen :(
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  maandag 15 november 2010 @ 03:27:33 #30
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_88727101
quote:
14s.gif Op maandag 15 november 2010 03:08 schreef Stokstaart het volgende:
Bintjes zijn perfect . Alleen niet of nauwelijks meer te krijgen :(
Dat dus, koken met ingrediėnten die niet/nauwelijks,slecht te krijgen zijn of idioot duur is niet mijn ding.
Als ik eindelijk heb uitgevlooid hoe je het lekker krijgt gooi je die kennis regelrecht in de bak als je niet weer dezelfde ingrediėnten kunt krijgen en aangezien bij patat de aardappel toch wel een van de hoofd factoren is heb je een probleem als je wel weet hoe je fantastische patat kunt bakken maar niet aan de bijbehorende aardappels kunt komen -O-

Het Bintje fenomeen voor patat ken ik ook maar ze zijn in mijn gehucht zeeeeer slecht verkrijgbaar, dus exit Bintje....

Ik zal eens kijken of ik die friezen kan vinden...
  zondag 21 november 2010 @ 21:25:59 #31
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_88990380
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Vanavond de resterende 2 kg Victoria's geschild en tot staafjes geperst.
Wederom doe ik er verder niets mee, dus alleen de aardappels na het schillen wassen en daarna gewoon snijden en bakken.

Voorbakken; een iets andere formule, iemand (een kok)vertelde me dat als de temperatuur van het vet bij het voorbakken te laag word omdat je er eigenlijk te veel in gooit je het bij het afbakken in de problemen komt (goudkleurig maar worden snel slap of knapperig maar eigenlijk verbrand/te donker), verder raadde hij aan om bij het afbakken van kruimige aardappel niet zo hoog in temperatuur te gaan 170 graden was meer dan genoeg.
Zijn truuk bij het voorbakken in een kleine pan: vet opstoken tot 190 graden, als de pan op temperatuur is gooi je de patat er in en draai gelijk de temperatuur terug naar 160 graden, het vet koelt zo nog steeds af als je de rauwe patat er in gooit maar niet zo heel veel, na 30 a 45 seconden is de temperatuur gedaald tot 160 graden en blijft dan daarop.
Verder advies wat ik kreeg: met ossewit word bakken op lagere temperaturen nogal vettig omdat het vet niet zo dun word door de lagere temperatuur en er dus nogal wat vet aan de patat blijft hangen, dit komt wel overeen met mijn resultaat hieronder.
Het voordeel van ossewit komt vooral bij hoge temperaturen omdat het vet stabieler is en minder oxideert maar als je dus op lagere temperatuur gaat bakken is het misschien beter een plantaardige olie te overwegen.

Nou ja, aldus gebakken(nog in ossewit); pan op 190, patat er in, terug draaien naar 160, na 8 minuten er uit en laten afkoelen.

Af bakken: 5 minuten op 170 graden

Resultaat: mooi goudbruin, knapperig, geen bruine/half verbrande puntjes meer en de patat blijft redelijk krokant op mijn bord maar een beetje vettig, smaak; meer zoals ik het wil alla "de vlaming"
Een hele verbetering maar nog niet helemaal zoals ik het wil, ik denk dat het gene ik wil niet zal lukken met deze pieper.
Ik wil dat de patat aan de buitenkant "chips-achtig" wordt zoals die van een vlaams frietkot, ik vermoed dat de aardappel nog kruimiger moet(meer zetmeel).

Volgende portie word een andere aardappel , misschien die frieslanders als ik ze kan vinden, meer eerst nog volgende week het ingevroren restant Victoria's.
Wellicht ga ik het ossewit ook vervangen door een vloeibare plantaardige variant maar ik sta hier niet helemaal welwillend tegenover, plantaardig vet/olie gaat vergaat snel en oxideert waarbij er allemaal giftige rotzooi in je vet komt(oxidatie producten), zeker als je de temperatuur boven de 170 graden maakt en dat doe ik regelmatig want dezelfde pan word af en toe ook gebruikt voor snacks en die wil je juist zo heet mogelijk bakken om ze zo droog mogelijk te krijgen.
Weet het nog niet.

Word vervolgt....

[ Bericht 0% gewijzigd door robber57 op 21-11-2010 21:43:00 ]
pi_89002076
Binten waren vorige week in de reclame bij de AH . Dit terwijl ik zou zweren dat ze verdwenen waren . Ook waren de bintjes die mijn pa vroeger gebruikte echt wel aanzienlijk groter dan de meuk die ik daar in die zakken zag zitten .
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_89003852
Heston Blumenthal heeft er ook een keer wat mee gedaan:


Het worden dan wel behoorlijk lekkere frites, maar ik kan het niet vergelijken met jouw ervaring bij De Vlaming.
pi_89018628
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 21:25 schreef robber57 het volgende:
Volgende portie word een andere aardappel , misschien die frieslanders als ik ze kan vinden, meer eerst nog volgende week het ingevroren restant Victoria's.
Word vervolgt....
Ik heb ergens de klok horen luiden dat na bevriezing of vorst, de zetmeel gaat omzetten in suikers die te bruine friet oplevert.

Ik wacht het vervolg met spanning af!
pi_89021086
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 21:25 schreef robber57 het volgende:
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Vanavond de resterende 2 kg Victoria's geschild en tot staafjes geperst.
Wederom doe ik er verder niets mee, dus alleen de aardappels na het schillen wassen en daarna gewoon snijden en bakken.

Voorbakken; een iets andere formule, iemand (een kok)vertelde me dat als de temperatuur van het vet bij het voorbakken te laag word omdat je er eigenlijk te veel in gooit je het bij het afbakken in de problemen komt (goudkleurig maar worden snel slap of knapperig maar eigenlijk verbrand/te donker), verder raadde hij aan om bij het afbakken van kruimige aardappel niet zo hoog in temperatuur te gaan 170 graden was meer dan genoeg.
Zijn truuk bij het voorbakken in een kleine pan: vet opstoken tot 190 graden, als de pan op temperatuur is gooi je de patat er in en draai gelijk de temperatuur terug naar 160 graden, het vet koelt zo nog steeds af als je de rauwe patat er in gooit maar niet zo heel veel, na 30 a 45 seconden is de temperatuur gedaald tot 160 graden en blijft dan daarop.
Verder advies wat ik kreeg: met ossewit word bakken op lagere temperaturen nogal vettig omdat het vet niet zo dun word door de lagere temperatuur en er dus nogal wat vet aan de patat blijft hangen, dit komt wel overeen met mijn resultaat hieronder.
Het voordeel van ossewit komt vooral bij hoge temperaturen omdat het vet stabieler is en minder oxideert maar als je dus op lagere temperatuur gaat bakken is het misschien beter een plantaardige olie te overwegen.

Nou ja, aldus gebakken(nog in ossewit); pan op 190, patat er in, terug draaien naar 160, na 8 minuten er uit en laten afkoelen.

Af bakken: 5 minuten op 170 graden

Resultaat: mooi goudbruin, knapperig, geen bruine/half verbrande puntjes meer en de patat blijft redelijk krokant op mijn bord maar een beetje vettig, smaak; meer zoals ik het wil alla "de vlaming"
Een hele verbetering maar nog niet helemaal zoals ik het wil, ik denk dat het gene ik wil niet zal lukken met deze pieper.
Ik wil dat de patat aan de buitenkant "chips-achtig" wordt zoals die van een vlaams frietkot, ik vermoed dat de aardappel nog kruimiger moet(meer zetmeel).

Volgende portie word een andere aardappel , misschien die frieslanders als ik ze kan vinden, meer eerst nog volgende week het ingevroren restant Victoria's.
Wellicht ga ik het ossewit ook vervangen door een vloeibare plantaardige variant maar ik sta hier niet helemaal welwillend tegenover, plantaardig vet/olie gaat vergaat snel en oxideert waarbij er allemaal giftige rotzooi in je vet komt(oxidatie producten), zeker als je de temperatuur boven de 170 graden maakt en dat doe ik regelmatig want dezelfde pan word af en toe ook gebruikt voor snacks en die wil je juist zo heet mogelijk bakken om ze zo droog mogelijk te krijgen.
Weet het nog niet.

Word vervolgt....
Gaat het over de snackbar op de Voordam?
  dinsdag 23 november 2010 @ 18:58:44 #36
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_89062129
Tja, dat formaat he!, de zeldzame bintjes die je idd wel ziet zijn meestal veel te klein, patat aardappelen moeten vooral goed groot zijn zodat je mooie lange staafjes krijgt, bovendien geven kleine aardappelen meer randjes en stukjes en die verbranden meestal, dus meer afval.

Ik heb het stukje video gekeken en het verhaal overtuigd maar ik vind het een beetje te ver gaan , zoveel werk wil ik er niet van maken en bovendien is het kennelijk niet nodig; mijn referentie punt is nog steeds het genot van De Vlaming :9 en ik kom daar nu al zo lang en heb dus wel zo'n beetje ieder stukje van het proces gezien, het snijden, het voorbakken en natuurlijk het afbakken.
Als ik mijn patat kan maken als van De Vlaming dan ben ik happy en zal ik het recept in graniet hakken en boven mijn bed hangen. :7

Met het restant Victorias dat is ingevroren bedoel ik uiteraard de voorgebakken Victoria patat, niet de hele rauwe aardappel, aardappels kan je niet rauw in vriezen, dat word een bende als je ontdooid.
Er is wel waarde in je vraag/opmerking: de Victorias die ik gebruik zijn stokoud, ze spruiten,hebben paarse plekken en voelen enigszins "rubber achtig" aan ipv hard zoals een verse gerooide aardappel.
Oude aardappels verliezen zetmeel die omgezet word in suiker en het is dus heel goed mogelijk dat als de Victorias verser waren geweest het resultaat beter zou worden maar ja, je koopt wat je kunt krijgen en bent toch afhankelijk van wat de winkel heeft liggen.
De keuze in grove aardappels( grof = de grote piepers die eruit worden gesorteerd) is al niet zo erg groot en dus kom je al gauw op het punt dat je die ene grote aardappel variant koopt omdat er niets anders is.

En ja ik bedoel "De Vlaminck" op de voordam: http://www.devlaminck.nl/ , gerund door Jan en zoon Jan, ook aardige mensen.
Ik schrijf altijd vlaming maar das gemakzucht( sorry Jan :@ ), ze hebben overigens ook het hele saus assorti van "vandeMoortele" , americain,samurai,tartare enz enz :9

Een andere zou "Hap wat" kunnen zijn(hoek magdalena/gedempte nieuwesloot) maar het wisselt nogal eens afhankelijk van de sukkel die er achter de balie staat die (kennelijk) niet het recept goed volgt( de laatste keer dat ik er at was de patat nog rauw van binnen :r , ik denk niet lang genoeg voorgebakken), de bediening is meestal maar zozo, de hygiene in die tent laat vaak serieus te wensen en de mayo is "van wijngaarden zaanse mayo" en die is beslist lekker maar die vandeMoortele is toch lekkerder.

[ Bericht 6% gewijzigd door robber57 op 23-11-2010 19:12:33 ]
pi_89072251
Bij Hap wat moet je maar net geluk hebben wie er staat te bakken :')

Kroky, aan het begin van de Gedempte Nieuwesloot, vind ik dan weer lekker :9
  dinsdag 23 november 2010 @ 23:23:45 #38
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_89076800
Hm, kroky bakt(e) fabriekspatat van Boots frites uit Ursem(Rustenburg) zoals bijna alle snackbars in noordholland, in de tijd dat de friet nog daadwerkelijk door Boots gemaakt werd was dat een plus.
Ik woonde destijds in Ursem en op zaterdag kon je dan nog gewoon naar de fabriek rijden met een plastic tasje, je belde aan en de eigenaar deed dan voor 5 gulden verse patat in je tasje en dan naar huis en bakken, die patat was erg lekker.
Boots frites bestaat niet meer (als zelfstandig bedrijf)en is opgeslokt door Aviko en ik vermoed dat Kroky nu aviko gebruikt het smaakt iig als dertien in een dozijn friet van om het even welke snackbar ook.

Wel altijd goede service, vriendelijk en een schone tent en automatiek.
pi_89222999
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 27 november 2010 @ 14:45:06 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89224766
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 23:23 schreef robber57 het volgende:
Hm, kroky bakt(e) fabriekspatat van Boots frites uit Ursem(Rustenburg) zoals bijna alle snackbars in noordholland, in de tijd dat de friet nog daadwerkelijk door Boots gemaakt werd was dat een plus.
Ik woonde destijds in Ursem en op zaterdag kon je dan nog gewoon naar de fabriek rijden met een plastic tasje, je belde aan en de eigenaar deed dan voor 5 gulden verse patat in je tasje en dan naar huis en bakken, die patat was erg lekker.
Boots frites bestaat niet meer (als zelfstandig bedrijf)en is opgeslokt door Aviko en ik vermoed dat Kroky nu aviko gebruikt het smaakt iig als dertien in een dozijn friet van om het even welke snackbar ook.

Wel altijd goede service, vriendelijk en een schone tent en automatiek.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen verse voorgebakken friet en diepvriesfriet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 27 november 2010 @ 14:58:54 #41
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_89225168
quote:
1s.gif Op donderdag 13 mei 2010 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, vastkokende aardappelen hebben een te laag zetmeelgehalte

En niet frituren in olijfolie, daar ontstaan veel vrije radicalen, kankerverwekkend.
Beter te frituren in ossewit.
Mag ik wel vlees bakken in olijfolie? Ik heb eigenlijk geen idee hoe hoog te temperatuur dan wordt.

En heb je wetenschappelijke bronnen die iets zeggen over die vrije radicalen en olijfolie?
  zaterdag 27 november 2010 @ 15:05:32 #42
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_89225362
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er is natuurlijk wel een verschil tussen verse voorgebakken friet en diepvriesfriet
Dat dacht ik ook altijd, dat het verschil komt doordat fabrieksfriet bevroren is geweest.
Des te groter was mijn verbazing toen ik ontdekte dat mijn eigen ingevroren verse friet hetzelfde smaakte en bakte als de verse friet die niet bevroren was geweest....
  zaterdag 18 december 2010 @ 20:24:58 #43
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_90096011
En we gaan weer verder met de Patat queeste, oftewel de zoektocht naar de ideale friet.

De Victoria's zijn op en dus op zoek gegaan naar de voorgestelde Frieslander maar helaas, ik heb me suf gezocht maar niet gevonden.
Uiteindelijk belande ik op de markt van Heerhugowaard bij de groenteboer en die zweerde bij hoog en laag dat ik Agria's moest hebben, dit ondanks mijn verweer dat het 13 in een dozijn aardappelen zijn.
Maar ze waren iig vers(lekker hard) en kei groot dus toch maar 3 KG genomen.

Ondertussen heb ik een plankje in mijn tuin schuurtje gemaakt, voorheen gebeurde de bakkerijen op de (defecte)wasdroger maar die is uiteindelijk toch maar een keer in de schrootbak verdwenen en dus nu maar netjes een plankje gemaakt voor frietpan en attributen.
Op termijn wil ik het hoekje wel netjes aftimmeren met witte plaat en er een (goedkope) afzuigkap op hangen want nu word natuurlijk wel mijn schuur zo vet als bagger.
Handig want mijn fiets zal niet meer roesten maar liever niet:



Zo zit ik iig niet met een huis dat 3 dagen naar snack stinkt want dat is wel armoede en een grote reden om het niet te doen.

De 3 KG Agria's geschild, gewassen en gesneden zoals voorheen, dus niets bijzonders.

Ik heb nog steeds Ossewit in mijn pan, ik kan er toch moeilijk afscheid van nemen.

Voorgebakken: nu langer nl 9 minuten en toch weer gewoon de pan op 160 graden, het laatste experiment maakte de patat toch wel behoorlijk vet en das nou ook weer niet de bedoeling.
Ik ben nu wel wat meer methodisch; ik weeg netjes de porties af , 750 gram rauwe patat op kamertemperatuur en dat gaat goed, de temperatuur zakt niet te veel naar beneden en het gaat zo toch redelijk vlot.
Zo word iig het voorbakken wat meer voorspelbaar en toch praktisch want 2.5 kg patat bakken in porties van 250 gram kost je bijna twee uur en dat is me te gek.

Afbakken: 5 minuten op 180 graden.

Resultaat: de groenteboer wist met grote zekerheid en stelligheid dat Agria DE aardappel is die door de meeste patatfabrieken gebruikt word en dat is nu ook wel duidelijk geworden want het baksel smaakte en is geworden zoals de dertien in een dozijn patat van de snackbar om de hoek ;(
Mijn 8 jarige zoon bevestigde het; "smaakt zoals de patat van de snackbar bij de supermarkt"
Dat is niet echt slecht en zeker goed te eten maar als ik dat wil kan ik makkelijker naar de snackbar gaan, die zit 1 straat hiervandaan maar ik ben overduidelijk op zoek naar iets anders, dit is het iig niet,jammer maar waar.
Ze waren niet meer zo vet en redelijk krokant maar ze willen, net zoals snackbar friet, niet echt bruin worden, ik denk dat het zetmeel gehalte niet zo hoog is en dat verklaart ook wel het algehele resultaat.
Dus als je snackbar friet wilt maken: koop Agria's!

Eten weggooien doe ik zelden/nooit dus ook deze Agria's worden gewoon opgegeten, zo slecht is het natuurlijk ook niet en 2 kilo is toch wel weer een paar weken zaterdag-eetwerk :9

Dus over een paar weken weer verder, wellicht dat ik dan toch weer een andere aardappel vind, wellicht moet ik maar eens in Alkmaar gaan zoeken....

[ Bericht 5% gewijzigd door robber57 op 18-12-2010 20:32:59 ]
  maandag 20 december 2010 @ 23:58:45 #44
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_90211105
ossewit *O*
Komen de lekkerste frieten uit
吴 曼 迪
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 00:00:43 #45
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_90211220
Palmolie ^O^
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:11:14 #46
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_90211896
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 23:58 schreef megamandy het volgende:
ossewit *O*
Komen de lekkerste frieten uit
Ja, maar...

Het begint voor mij wel overduidelijk te worden dat de invloed van het aardappelras/type/ouderdom van een veel grotere invloed is dan het vet....

Ik doe het dan ook eigenlijk hoofdzakelijk vanwege de enorm lange levensduur van Ossewit en je kunt er mee zonder nadelen op veel hogere temperatuur bakken zonder dat er allerlei gif stoffen vrijkomen.
Dierlijk vet is lang niet zo slecht als beweert word.
pi_90211943
Morgen ga ik het ook eens proberen :)

Denk dat ik deze handleiding ga opvolgen:

http://www.hoedoe.nl/eten(...)bak-ik-vlaamse-friet
pi_90232745
Wat leuk! Ik moet zeggen dat mijn vader altijd voorbakt en mijn vriend niet. Beide is lekker! De ene wat knapperiger dan de ander!
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_90240312
Ik bak altijd verse friet, geen diepvries hier.

Kruimige aardappels snijden, wassen en 1 uur in koud water zetten met veel zout.
Daarna nogmaals afspoelen en heel erg droog maken, ik gebruik daar een handdoek voor.
Olie verhitten tot 160 graden. Afhankelijk van formaat pan 500 gr tot 1 kilo in de olie laten zakken. Ik gebruik zonnebloemolie.+_ 6 minuten, of tot ze gaar maar niet bruin zijn. Dit test je door er 1 door te breken.
DAN!!!! De friet helemaal laten afkoelen.
De olie opnieuw verhitten, nu tot 180 graden, en de friet in porties afbakken tot goudbruin. Dit durt weer een minuut of 4 ą 6. Neem er de tijd voor, anders heb je slappe frieten.
Roer ook af en toe de frieten om tijdens het bakken.
Zo doe ik het al jaren, en "men" loopt weg met mijn frieten. Heb gewoon zo'n zwarte pan op het fornuis, werkt prima. Afzuigkap op vol, pannetje water en azijn koken op pit ernaast voor de geur.
Als je je pan alleen gebruikt voor friet, valt de geur ook reuze mee is mijn gevoel.

Ik koop altijd bonken op de markt, en heb laatst het verhaal van die binten daar na gevraagd. Wat blijkt? AH had jaren geleden een foute oogst gekocht, en die hebben toen het verhaal over de bint, die op zou zijn, de wereld in geholpen. Bonken zijn namelijk binten. Maar dit soort verhalen blijven blijkbaar hangen bij de consument. Door dit verhaal is de vraag in de supermarkt naar binten afgenomen, en liggen er nu andere aardappels in de schappen.
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 16:37:38 #50
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_90240395
Kruimige aardappelen worden bitter, vaste aardappelen worden zoet.
Je moet de halfkruimige hebben, die zijn het lekkerste ^O^ En hoe verser hoe beter.

Mijn manier:

Snijden, voorbakken (130), compleet laten afkoelen, afbakken (170)

Niet wassen, niet koken en in pure palmolie.

[ Bericht 7% gewijzigd door djkoelkast op 21-12-2010 16:44:00 ]
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')