abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 12 mei 2010 @ 18:12:10 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81350164
Als drager van het Draaginsigne Gewonden vertel ik hierbij graag exclusief aan jullie mijn verhaal.
Ik zat er al langer aan te denken, maar had er de moed niet voor. Ook speelde mee dat het voor enkelen koren op de molen is om even "lekker te trollen". Maar dat gaat mij er dit keer niet meer van weerhouden.
Wellicht zal jullie kijk op mij wat anders zijn na het lezen van dit verhaal. So let it be!!

Allereerst wat informatie over het Draaginsigne Gewonden. Daaronder mijn verhaal.
quote:
Draaginsigne Gewonden

In 1990 verscheen de eerste veteranenbeleidsnota 'Zorg voor veteranen in samenhang'. Hierin werd gesteld dat alle militairen en veteranen die tijdens hun inzet onder oorlogsomstandigheden of daarmee overeenkomende situaties lichamelijk of psychisch letsel hebben opgelopen, een bijzondere blijk van erkenning verdienen. Op 11 oktober 1990 bracht de toenmalige minister van Defensie A.L. ter Beek dit beleidsvoornemen tot uitvoering met de instelling van het Draaginsigne Gewonden.

Sinds de meidagen van 1940 zijn er meer dan 650.000 Nederlandse militairen ingezet voor de verdediging van Nederland en de voormalige overzeese gebiedsdelen en voor de handhaving van recht en vrede over de gehele wereld. Tot op heden is – na behandeling van de aanvragen door een adviescommissie - aan ruim 4.300 van hen het Draaginsigne Gewonden toegekend. Hieruit blijkt het unieke karakter van het ereteken. Het door veteranen hooglijk gewaardeerde draaginsigne is vergelijkbaar met het bekende ‘Purple Heart’ in de Verenigde Staten.

Het Draaginsigne Gewonden wordt toegekend aan militairen en veteranen die onder oorlogsomstandigheden of tijdens vredesoperaties lichamelijk of psychisch letsel hebben opgelopen. Het Draaginsigne Gewonden is voor de betreffende militairen en veteranen een belangrijke vorm van erkenning voor hun militaire inzet en de offers die zij daarbij hebben gebracht.

Voor het toekennen van het Draaginsigne Gewonden gelden strikte criteria. Een lichamelijke verwonding moet het gevolg zijn van oorlogshandelingen (vijandelijke actie) die aantoonbaar ingrijpen van een arts en/of hospitalisatie noodzakelijk maakte. Verwonding door ziekte en ongevallen leiden zelden tot toekenning. Bij psychisch letsel moet er sprake zijn van behandeling en van het toekennen van een militair invaliditeitspensioen op psychische gronden van minstens tien procent.

De onderscheiding is voor alle Nederlandse (gewezen) militairen die het Koninkrijk dienen of hebben gediend onder oorlogsomstandigheden, of daarmee overeenkomende situaties, inclusief internationale vredesmissies binnen en buiten het verband van de Verenigde Naties bestemd. Ook de vaarplichtige zeelieden in oorlogstijd, de Nederlandse koopvaardij heeft in de Tweede Wereldoorlog zware verliezen geleden, en leden van het voormalige Koninklijk Nederlands Indisch Leger komen voor het insigne in aanmerking.

Men kan na lichamelijke verwondingen en psychisch letsel het insigne uitgereikt krijgen. Meestal is het aan de burgemeester van de woonplaats van de decorandus om het insigne uit te reiken.

Het Draaginsigne kan zowel op de uniform als op de burgerkleding worden gedragen maar het miniatuur wordt alleen op de burgerkleding gedragen. Militairen dragen hun insigne op hun linkerborst, op burgerkleding ziet men het insigne, een zilveren kruis met de Latijnse tekst "VVLNERATUS NEC VICTVS" oftewel "verwond maar niet overwonnen" meestal op de revers.

Volgens het instellingsbesluit zal "degene die zich onwaardig heeft gedragen" geen insigne mogen ontvangen.

De toekenning geschiedde tot 1 januari 1994 door een daarvoor ingesteld Comité en sindsdien door een minister. Dat kan de Minister van Verkeer en Waterstaat (voor de Nederlandse Koopvaardij in oorlogstijd) of de Minister van Defensie zijn (voor militairen).


De tekst Vulneratus Nec Victus betekend Verwond maar niet Overwonnen.
Tot zover wat algemene info.
Nu mijn verhaal.

Zoals enkelen wel weten ben ik in 1994 met Dutchbat 1, 11 Infanterie Bataljon Luchtmobiel Garde Grenadiers, uitgezonden geweest naar Bosnië. Het meerendeel zat ik in de enclave Srebrenica. Maar ook heb ik een deel van mijn tijd op Tuzla Airbase doorgebracht en enkele andere oorden.
Wij hebben daar bijzonder veel krijgsmans geluk gehad doordat er niemand van ons sneuvelde. Alsof er een engeltje over onze schouders mee keek. Ja, we zijn door het oog van de naald gekropen, en ik zag veel dingen die "apart" waren. Beschietingen meegemaakt, 1 keer omsingeld geweest door Bosnische Kroaten ivm 2 doden aan hun kant, lopen door mijnenvelden zonder enige protectie, de dood van "Elvis", de loodzware verkennings patrouilles, de nachtelijke schietpartijen over en weer, het wekenlang leven uit gevechtsrantsoenen (dat is nog op mijn gebid zichtbaar), en natuurlijk ook de constante bedreiging en stress die ik als medic meemaakte. Dit alles, in combinatie met de totale machteloosheid en een gebrek aan alles heeft mij enkele jaren na mijn uitzending flink geraakt. De achterklap.

Het eerste jaar nadat ik weer thuis was in Nederland gingen we gewoon weer verder met waar we voor de uitzending mee bezig waren. Oefenen oefenen en oefenen. De uitzending lag achter mij en ik dacht er tevreden op terug te kunnen kijken ondanks wat ik had meegemaakt.
Totdat de Enclave viel.

Ik zat thuis en hoorde en zag op het journaal wat er aan de hand was in mijn oude missie gebied, waar ik amper een jaar geleden nog zat. Ik zat dag en nacht aan de TV gekluisterd als het ware. Op de kazerne was het ook HET gesprek. Sommigen van mijn collega's riepen dat het goed was. Maar de meesten voelden zich totaal machteloos. Wij wilden onze collega's van het 13de bataljon helpen. Maar hoe???
Als het aan ons lag vlogen wij er direct heen met de gehele brigade. Dat gevoel van machteloosheid was gewoon beangstigend. Je kameraden niet kunnen helpen. Dat voelde als verraad!!!

De val van de Enclave was dus het startsein van de problemen die ik later zou ondervinden.

Aanvankelijk ging ales goed. Het werk moest toch gedaan worden en ik tekende mijn 3de contract bij Luchtmobiel. Veel van mijn buddies met wie ik daar gezeten had waren al afgezwaaid, op een enkeling na. Dus de nieuwe garde wist eigenlijk maar weinig van wat wij gedaan hadden en ik hield het dan ook maar voor me. Ik kon er eigenlijk niet over praten, ik wilde het eigenlijk liever ook niet. De val van Srebrenica was al erg zat. Al helemaal toen daarna de onzin verhalen de pers ingingen over het gedrag van de 3 bataljons aldaar die daar gezeten hadden. Dat onrecht knaagde verschrikkelijk. Mijn aversie tegen burgers werd steeds groter, want ze wisten het toch niet. Ze hadden geen idee. Met mijn familie praatte ik er ook nauwelijks over.
Dit wegdrukken, het willen vergeten van wat ik meegemaakt had, had ik achteraf beter niet kunnen doen.
Langzaamaan kwamen er nachtmerries en flashbacks. Het angstzweet brak mij spontaal uit, om niets. Ik werd meer en meer verbitterd en zocht mijn uitvlucht in de drank. Mijn werk deed ik overigens gewoon uitstekend en de oefeningen idem. Dat was een uitvlucht voor mij, naast de drank.
Toch kon ik niet voorkomen dat ik mij meer en meer ging afzonderen. Alleen met mijn gedachten, alleen met mijn herinneringen. Alleen met de drank. Op de legeringskamer. Ik had een kamer apart kunnen regelen.
Op een gegeven moment was dat ook niet meer genoeg en verliet ik de legeringskamer en sliep in mijn auto. Geplaagd door nachtmerries en constante flashbacks. Het dichtslaan van een deur deed me al dekking zoeken. De penetrante geur van brandhout zat constant in mijn neus.
Enfin, na de diensturen reed ik naar de lokale supermarkt en kocht daar steevast mijn drank. Eten? Dat deed ik maar weinig. Drank was voldoende.
In de auto had ik een jerrycan met water, wat eten, mijn toilet spullen, en drank. Veel drank.
Daar kon ik mij wel mee redden. De auto parkeerde ik in de avond op een verlaten bospad en dronk nog meer. Om in de auto uiteindelijk in slaap te vallen. Ja ik had een slaapzak en een kussen en een schoon uniform in de auto om toch enig comfort te hebben.

Op het werk merkte men niets aan mij. Ik functioneerde als ware op de robot. Deed wat mij gevraagd werd en thuis had ook niemand iets in de gaten.
Maar van binnen was ik gewoon een wrak geworden. Maar toch de schone schijn ophouden. Dat kostte me bijzonder veel energie zonder dat ik dat zelf wist.

De bom die in mij barstte!

Ik ging op een gegeven avond Arnhem in, om daar een kroeg binnen te lopen en me klem te zuipen. Alleen, tussen veel vreemden zat ik dus. Mijzelf verwensend in wat voor een luxe ik wel niet leefde, en met name de anderen die hun fun in vrijheid konden beleven. Ik had anders meegemaakt 3 jaar eerder in Bosnië.
Op een gegeven moment kwam ik aan de praat met enkele jongeren. Hoe het erop kwam weet ik niet, maar eentje riep nog dat het op donderdag altijd stikte van de militairen en toen kwam men op Srebrenica.
Veel lulverhalen moeten aanhoren van onwetenden en door 1 opmerking barstte bij mij de bom. 1 jongen had het lef "ons" uit te maken voor lafaards. Ik vloog hem naar de keel en heb hem verrot geslagen. Als een dwaas ben ik het café uitgerent en naar de auto gelopen. Ik was ladderzat, en was het leven ook meer dan spuugzat. Ik wilde niet meer. Het was genoeg voor mij.
Met hoge snelheid verliet ik Arnhem en reed erg snel over b wegen en besloot mijzelf van kant te maken.
Ik was gewoon echt helemaal "op". Ik kon niet meer. Ik wilde dood.
In 1 stuurbeweging rukte ik het stuur naar links en boorde mijn auto tegen een boom. Wonderwel leefde ik nog maar de auto was total loss. Wat er daarna gebeurde weet ik niet meer.
Maar ik werd wakker op de kazerne, in mijn legeringskamer die ik nog steeds had. Vraag me niet hoe ik daarheen heb kunnen komen. Dat is een zwart gat voor mij. Wel wist ik wat er vooraf gebeurd was.
Ik had toen mijn broertje gebeld en hem verteld dat ik een einde aan mijn leven had willen maken. Hij belde gelijk naar iemand die hij kende op de kazerne en die lichtte toen de maatschappelijk werker in. Mijn broertje en die maatschappelijkwerker hadden al besloten wat ze met mij wilde doen na hun telefonisch gesprek.
De maatschappelijk werker kwam mij ophalen en bracht mij naar zijn kantoor waar mijn broertje inmiddels ook was aangekomen.
(mijn broertje zat ook bij Luchtmobiel).
Ze hadden op mij ingepraat dat het het beste was dat ik acuut werd opgenomen in het CMH, afdeling Militaire Psychiatrie. Omdat ik op was zei ik op alles, "ik vind het best, kan me niks meer schelen".

Zo begon een opname van 6 maanden aldaar. Ik zat daar tussen Nieuw Guinea veteranen, een enkele Indië veteraan, enkele Libanon Veteranen en nog 2 Bosnië veteranen. En tevens een paar schizofrenen en depri's.
Ik had daar de eerste week behoorlijk de pest in. Dacht bij mijzelf, ik moet hier asap weg, wat doe ik hier?
Daar dacht de psychiator, mijn CC en CSM plus maatschappelijk werker en familie toch wat anders over.
Wederom begon ik de schone schijn op te houden, er was niks mis met me. Totdat ik een conflicht kreeg met een militair verpleger. Dat conflict werd bewust opgezet om mij een ferme spiegel voorte houden.
Achteraf ben ik hem daar zeer dankbaar voor. Zodoende begon mijn proces in het CMH, en kreeg ik anti-depresiva etc etc.
Heel veel therapie en het leek beetje bij beetje weer wat beter met me te gaan.
Het was een "2 stappen terug, 3 vooruit". Met heel veel praten wist men echter nog niet wat ik nu had. Men dacht dat ik depressief was. Dus na die 6 maanden had men de diagnose "depressie" vastgesteld. Goed, het zal wel dacht ik bij mijzelf.
Maar ik begon weer op therapeutische basis te werken op de kazerne, halve dagen eerst, en later weer full-time.
Het einde van kijn 3de BBT contract naderde en wilde niet meer bijtekenen. Men liet mij dat überhaupt ook niet meer toe. Dus kreeg ik op mijn verzoek een omscholing als vrachtwagen chauffeur aangeboden.
Dat haalde ik met succes. Mijn eerste overwinning na de zelfmoord poging was binnen. Ik voelde me trots.
In het najaar van 1998 kreeg ik mijn eervol ontslag.

In het civiele leventje zocht ik dus gelijk werk als vrachtwagen chauffeur. Eerst als distributie chauffeur op een trekker oplegger, en later internationaal chauffeur. 2 maal per week naar Milaan en terug.
Dat lukte me 3 maanden. Ik kreeg nl. bericht dat een oude pelotons kameraad zelfmoord had gepleegd. Ik was weken van slag en keerde niet meer terug op mijn werk. Ik had een ferme terugslag.

Toch wist ik me daar zelf weer uit te werken. Ik werd toen maar internationaal koerier. Dat beviel mij uitstekend. Met een VW Caddy door Europa dingen afleveren. De vrijheid die ik had.
Helaas heeft dat maar 14 maanden geduurt omdat ik toen zware ziekte kreeg.
Ik was sterk vermagerd, zwak, en ziek. Men constateerde een zeldzaam virus in mijn longen.
Het zgn avium B a-typisch.
Na heel veel onderzoek kwam men tot de conclusie dat ik dat virus in Bosnië heb moeten opgelopen.
3 maal ben ik in een speciaal longkliniek te Groesbeek opgenomen geweest voor behandeling.
Ik kwam dus in de WAO terecht.
Daardoor had ik dus weer helaas teveel tijd en kwam het oude zeer weer bovendrijven. Ik slikte medicijnen tegen dat virus, 7 verschillende per dag, 21 tabletten per dag.
Ook moest ik speciaal voedsel tot me nemen welke helaas niet door de verzekering werd vergoed.
Ik kwam dus in de schulden, en mede door dat oude zeer verging ik weer in mijn oude gedrag van drankmisbruik. De nachtmerries kwamen weer terug en de flashbacks waren nog heviger.
Gelukkig hadden die 6 maanden opname in Militaire Psychiatrie me wel een hoop ervaring mee gegeven. Nadat ik 1 jaar zo was doorgegaan lichtte ik toch maar weer eens defensie in dat het niet goed met me ging. En jawel, ik kreeg hulp. Mijn oude maatschappelijk werker werd mijn begeleider mbt mijn terugval. Later heeft mij mij angeraden lid te worden van de BNMO (Bond voor Nederlandse Militaire Oorlogsslachtoffers en Dienstslachtoffers). Ik kreeg ook van hun uit hulp en kwam weer in een molen terecht van keuringen en onderzoeken. Toen werd er PTSS geconstateerd en op basis daarvan ben ik 25% invalide verklaard geworden. En ik krijg dan ook daardoor een Militair Invaliditeits Pensioen.
Mede door al die hulp die ik kreeg, zowel vanuit defensie, het BNMO, maar zeker ook vanuit de familie kwam ik er langzaam mar zeker weer boven op.
Het was echt 2 stappen terug, 3 vooruit.
Maar ik zat weer op de rails.

Ik leerde het te accepteren, en leerde ermee te leven met wat PTSS nu was.
Mijn schulden werden ook geregeld en ik kreeg opeens 12000 gulden van het ABP.
Dit omdat de diagnose uit 1998 welke depressie luidde opeens PTSS was. Dus met terugwerkende kracht kreeg ik geld terug van de verkeerd gestelde diagnose.
Mijn maatschappelijk werker van het BNMO kwam me geregeld opzoeken en dat hielp met het accepteren van PTSS.
Die overwinning was goud waard, want ik wist wat ik had, ik wist wat mijn beperkingen konden zijn. Kortom, het was goed zo. Ik wilde mijn leven weer inhoud geven.
In 2002 leerde ik mijn huidige vrouw kennen via internet, geheel bij toeval.
In 2004 zat ik in Brazilié, en had mijn leventje in Nederland opgegeven.
Dat was een meesterzet van mij. De schepen achter mij verbranden maar wel leven met het verleden. Wetende dat PTSS nooit meer overgaat, maar er wel zelf een draaing aan kunt geven.
Nog steeds heb ik daar last van, mijn vrouw weet het ook. En ja nachtmerries blijven. Maar daar kan ik nu beter mee overweg.

In 2006 deed ik op aanraden van een oud-collega een aanvraag voor het Draaginsigne Gewonden (ja dat moet je zelf aanvragen) en die werd mij heel snel toegekent in 2007. Niet dat ik het draag, maar het is de erkenning van een (psygische) verwonding die mij getekend heeft voor het leven.
Ik kreeg toen 3 opties. Uitreiking tijdens de ISAF Medal Parade samenhangende met de Landelijke Veteranendag 2007 te Eindhoven voor een heel groot publiek, uitreiking door de ambassadeur of consul van Nederland in Brazilië, of per post toegestuurd krijgen. Ik koos voor dat laatste. Ik wilde het bescheiden houden.


In de tussentijd zijn er wel reeds 3 oude kameraden van mij die er niet meer zijn, hen die zichzelf niet hebben weten te redden.

Ik heb heel vaak de vraag gekregen of ik het over wilde doen. En dan zeg ik steevast en vastberaden JA!!
Alles wat ik heb meegemaakt had ik niet willen missen. En mijn hart ligt nog steeds bij Defensie.

Dit was in een "notendop" mijn verhaal welke uiteindelijk heeft geleidt tot het toekennen aan mij van het Draaginsigne Gewonden.

Hieronder de beschikking van toekenning, daaronder foto van DiG plus officieel document.





Nu jullie dit allemaal gelezen hebben, het staat jullie vrij om vragen te stellen mbt bovenstaande.
Ik zal echter niet ingaan, dat wil ik ook niet, op de discussie Srebrenica. Wel mogen jullie mij alles vragen mbt wat ik daar heb meegemaakt als Jan Soldaat, en hoe ik dat toen zag, en hoe ik daar nu over denk.
Ook over de nazorg, vraag mij en ik probeer mijn mening zo goed als het kan neer te zetten.
Ik wil dus geen politieke discussie zien, noch getroll of zgn. flame-bates. Daarop zal streng gemodereerd worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Da_Ripper op 13-05-2010 18:27:09 ]
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 12 mei 2010 @ 18:19:35 #2
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_81350395
Gelezen, sterk van je dat je dit zo openlijk durft en wilt vertellen. Hopelijk doet dit voorbeeld volgen en durven nu meerdere veteranen die toevallig googelen aan de rem te trekken.
Er zijn zaken die burgers zich voor kunnen stellen, er zijn zaken die militairen zich voor kunnen stellen, en er zijn zaken die enkel veteranen zullen begrijpen.

Sterkte en succes.

Gr.

[ Bericht 36% gewijzigd door Rave_NL op 12-05-2010 18:35:36 ]
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_81350832
zeer interessant en indrukwekkend verhaal. ik wens je een goede en rustige voortzetting van het leven toe
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende: Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  woensdag 12 mei 2010 @ 18:43:48 #4
15258 Eraser127
Nijkerk Hardcore!!!
pi_81351203
Mooi man, dat je dit kan/wil delen met ons. Als oud-stoter weet ik genoeg over Srebrenica, een aantal oud-collega's zijn daar geweest (sgt, SM, CC, BC). Ook is er het boek Herinneringen aan srebrenica


Staat goed uitgelegd hoe de val is gegaan, is daar ook een oud-stoter overleden door een handgranaat op/in z'n ypr

[ Bericht 7% gewijzigd door Eraser127 op 12-05-2010 18:55:08 ]
  woensdag 12 mei 2010 @ 18:45:28 #5
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81351261
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 18:19 schreef Rave_NL het volgende:
Gelezen, sterk van je dat je dit zo openlijk durft en wilt vertellen. Hopelijk doet dit voorbeeld volgen en durven nu meerdere veteranen die toevallig googelen aan de rem te trekken.
Er zijn zaken die burgers zich voor kunnen stellen, er zijn zaken die militairen zich voor kunnen stellen, en er zijn zaken die enkel veteranen zullen begrijpen.

Sterkte en succes.

Gr.
Dank.

Ik ben blij dat ik dit nu eindelijk eens opgeschreven heb. Mijn verhaal, het verhaal van de zgn "aftermath".
Daarom ben ik ook een groot voorstander om huidige militairen die reeds op missie zijn geweest ook de status van veteraan te geven. Nu is dat nog niet zo.
Ik haal enkel maar even deze 2 dingen aan welke jij schrijft: er zijn zaken die militairen zich voor kunnen stellen, en er zijn zaken die enkel veteranen zullen begrijpen.

Nu snap ik best dat je als actief dienend militait na een missie je jezelf niet direct ziet als veteraan, want je bent immers militair. Maar geloof me, met de jaren komt dat toch wel meer naar boven drijven.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 12 mei 2010 @ 19:02:06 #6
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81351966
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 18:43 schreef Eraser127 het volgende:
Mooi man, dat je dit kan/wil delen met ons. Als oud-stoter weet ik genoeg over Srebrenica, een aantal oud-collega's zijn daar geweest (sgt, SM, CC, BC). Ook is er het boek Herinneringen aan srebrenica
[ afbeelding ]

Staat goed uitgelegd hoe de val is gegaan.
Dank voor de suggestie. In juli en augustus ben ik weer in Nederland en zal dat boek zeker aanschaffen.

Zelf heeft mijn CC dit boek uitgebracht:

http://www.bol.com/nl/p/n(...)#product_description
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 12 mei 2010 @ 19:04:57 #7
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_81352091
Ben benieuwd, morgen maar eens lezen. Thanx for sharing.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  woensdag 12 mei 2010 @ 20:05:58 #8
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_81354895
Indrukwekkend. Hoop dat de toekomst zich rustig houdt voor je.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_81355514
Indrukwekkend verhaal! Knap om het met ons mede te delen.
En meer dan terecht dat de gewonden insigne aan jou is uitgereikt.

respect
pi_81357331
ik kan er maar een ding op zeggen:

Respect!!
pi_81358567
Diep respect voor je verhaal
Altijd al diep respect gehad voor veteranen. Dat is me bijgebracht door mijn oma die geen gelegenheid onbenut liet om vooral veteranen en gesneuvelden die deelnamen aan Operation Market Garden te bedanken/respecteren tot haar dood. (Ze was een echte Arnhemmer)

Moedig om dit op een openbaar forum te delen.

Zoals je zelf al zei kan ik me er als militair wel wat bij voorstellen, maar weet ik niet hoe het is. PTSS is iets waar we allemaal voor gewaarschuwd worden, maar gelukkig weinig mee te maken krijgen. We denken allemaal: Dat gebeurt mij niet!

Bosnië is nog van voor mijn tijd. Ik was destijds te jong om het interessant te vinden. Je hoorde weleens wat op het nieuws, maar oorlog was toen iets wat met veel bommen en geweren te maken had. Ik denk dat het eens hoog tijd wordt om me erin te verdiepen.
  woensdag 12 mei 2010 @ 21:24:18 #12
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_81358806
Belangrijk om als Nederlandse militair wat verstand van te hebben, Bosnië. Maar echt vrolijk word je er niet van. Integendeel.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_81358826
Heel indrukwekkend. Ik heb er verder geen woorden voor.
pi_81358833
Zeker indrukwekkend verhaal.

Het is tevens interessant om te lezen waar de knelpunten lagen. Bij het niet kunnen praten over de gebeurtenissen, bij het onbegrip aan de kant van de burgerij, bij het gevoel van machteloosheid. Dat zijn gouden lessen waarvan we allemaal kunnen leren, ongeacht de mening die we over de krijgsmacht hebben.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_81363941
Diepe, diepe buiging voor het verhaal en de moed om het met ons te delen.
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:17:26 #16
185423 Gierigesloeber
Maar als ik nou
pi_81364703
Een zeer goed verhaal, msichien is het wel belangerijk om het te delen met mensen die je totaal niet of nauwelijks kent. En ook dat de burgers weten dat militairen ook van dingen last kunnen krijgen, die zei niet beseffen. Dat ze 2x na mogen denken over hoe het reilt en zeilt in de wereld.
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:17:54 #17
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_81364730
Damn,

Kan me totaal niet voorstellen hoe zwaar dat heeft moeten zijn. Naja, dat je toch nog je leven op de rails heb kunnen zetten.

Helaas lukte dat sommige van je collega's niet....
Iedereen die dit leest is een figuur uit één van de tekeningen van Tom of Finland.
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:44:30 #18
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_81366021
Knap dat je je verhaal hier durft op te schrijven.
Ik ben zelf in 1996 6 maanden uitgezonden geweest op een m-fregat om het handels en wapenembargo te handhaven voor de kust van voormalig Joegoslavie en daardoor ook "veteraan" maar dit valt in het niets met jullie op de wal hebben meegemaakt.
quote:
er zijn zaken die militairen zich voor kunnen stellen, en er zijn zaken die enkel veteranen zullen begrijpen.
ik begrijp als veteraan dit dus ook niet, maar kan het me enkel voorstellen.
pi_81366832
Heel knap dat je dit durft open te stellen nu. Ontzettende kracht, moed en karakter is er nodig om jezelf omhoog te trekken na zulke diepe dalen. Voor dit alleen al heb je mijn respect en waardering.

Hopelijk zet je deze lijn voort .
pi_81366878
´´Erwin´´,

Ik kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande reacties. Bedankt voor het delen van jouw, zeer persoonlijke, ervaringen. De vader van een vriendinnetje is ook, als militair, zeer nauw betrokken geweest bij Sebrenica en vandaar dat die hele gebeurtenis mij altijd ontzettend geboeid heeft. Al heb ik (toen) nooit stilgestaan bij de enorme impact die dit gehad moet hebben voor ´´onze jongens´´.

Hopelijk kun jij met deze achterliggende periode om blijven gaan zoals je momenteel doet.

Wish you the best!
  donderdag 13 mei 2010 @ 02:27:30 #21
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_81370622
Goed bezig M.


Nogmaals een note mensen!
Denk erg goed na voordat je post! Ga je hier per expres liggen fukken ben je de onze.

[ Bericht 83% gewijzigd door Pumatje op 13-05-2010 02:35:11 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 13 mei 2010 @ 07:03:43 #22
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_81371438
Een erg indrukwekkend verhaal Erwin. Erg moedig dat je jouw verhaal met ons wilt delen.
En dat jouw ervaringen een les voor de huidige en toekomstige veteranen mag zijn.

Dank je wel.
quote:
Daarom ben ik ook een groot voorstander om huidige militairen die reeds op missie zijn geweest ook de status van veteraan te geven. Nu is dat nog niet zo.
Goed nieuws, het zit er aan te komen.

Veteranenstatus ook voor actief dienende militairen

19 februari 2010, 14.31 uur

Staatssecretaris Jack de Vries heeft besloten dat ook actief dienende militairen die uitgezonden zijn geweest voor een vredesmissie, de veteranenstatus krijgen. Kamerlid Alexander Pechtold (D66) had hiertoe donderdag een motie ingediend die door een meerderheid van de Tweede Kamer is gesteund.

De komende tijd wordt het besluit uitgewerkt en wordt bekendgemaakt wat dit voor actief dienende militairen betekent.


Bron: www.defensie.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 13 mei 2010 @ 12:42:36 #23
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_81376687
Bedankt voor je verhaal, heb het bijna met ingehouden adem gelezen.
pi_81376819
Ik hoop van harte dat dit je geen schietschijf maakt op Fok. Indrukwekkend verhaal en het bewijst weer eens dat de gruwelen van een oorlog in feite niet door een buitenstaander te bevatten is. Knap hoe je je hebt kunnen ontworstelen uit alle problemen en ik wens je verder het allerbeste in het leven.
pi_81376973
Zeer interessant, zal er later dieper op ingaan.
pi_81378468
Indrukwekkend! En knap dat je toch je leven weer op de rit gekregen hebt.

Ik heb een amo instructeur gehad die soortgelijke ervaringen had(ook lmb btw) en ook een drankprobleem had. De man heeft in een dronken bui een auto ongeluk gehad, zn rug gebroken en pas daarna hulp gekregen/gevraagd. Uiteindelijk is hij KMS instructeur geworden en daarna als burger sport leraar aan het werk gegaan.

Ik hoop niet ooit zoiets mee te maken....
pi_81380916
Respect dat je dit verhaal hebt willen delen
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 13 mei 2010 @ 15:05:52 #28
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_81381430
Wat een verhaal zeg.. tjee..

Aller eerst wil ik even zeggen dat ik het knap vind dat je je verhaal wilt en voor kan delen met ons. Het is natuurlijk niet zomaar iets.

Dit verhaal doet mij denken aan verschillende dingen. O.a. dat er zoals jijzelf al aangeeft veel meer militairen zijn die deze "stoornis" ptss hebben maar vaak niet erkend worden omdat ze er niet over kunnen praten of de schijn ophouden, maar ook bijv. aan mijn vader die in Libanon heeft gevochten, god wie weet wat die man wel niet allemaal denkt.. wie weet houd hij hier ook alle schijn op, hij praat er immers nooit over!

Nee, mooi stuk om te lezen en doet mensen nadenken.

Bedankt voor het vertellen!
Er was eens....
  donderdag 13 mei 2010 @ 15:19:29 #29
294271 drivehome
als je durft
pi_81381744
Zeer indrukwekkend verhaal. Knap dat je het hebt kunnen en willen delen. Bedankt en respect voor het delen van je verhaal.
Drivehome kwam, drivehome zag, drivehome sprak typte
  donderdag 13 mei 2010 @ 15:30:21 #30
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_81382042
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:42 schreef Bob-B het volgende:
Bedankt voor je verhaal, heb het bijna met ingehouden adem gelezen.
dat.

Vraagje; na je crash en de 6 maanden opname in het CMH kwam je, uiteindelijk, weer full-time terug op de kazerne.
Hoe ging men daar met je situatie om?
In hoeverre wist men dat je op de afdeling Psychiatrie had gezeten en had je het gevoel dat men je wel begreep of dat ze nu op je neerkeken oid?

Waren er daar ook collega's met wie je kon praten/die je steunden of was het 'an elephant in the room'?
Wat je vindt, ...
pi_81382232
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 18:12 schreef ErwinRommel het volgende:
< knip= persoonlijk relaas >
Allereerst dank voor je uitgebreide verhaal over een deel van je
verleden die ik in andere vormen ook al eerder had gelezen alleen
dat vertelt door andere veteranen.

Het is ook goed dat je het ooit van je afschrijft,iets wat ik zelf in het
verleden ook heb gedaan gezien mijn activiteiten en ervaringen
toen,om het daarna dan ook defintief te begraven en verder te
gaan met het leven ongeacht rang of stand.

Gezien je verdere verloop van je leven kan ik niets anders zeggen
dan dat je het goed hebt gedaan maar dat je ondanks alles nooit je
verleden je toekomst verder in de weg moet laten staan,en daarover
heb ik nog steeds wat twijfels gezien je wat frequente herhalingen van
bepaalde militaire zaken. Dat is geen verwijt maar een algemene constatering
en daarover verschillen wij gewoon van mening zoals al gezegd achter de
schermen.

Hoe dan ook, je bent een erbaar/eerzaam mens!
75 topics = FIN
  donderdag 13 mei 2010 @ 15:41:53 #32
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_81382422
Respect dat je het neer durft te zetten hoor en ook respect dat je je overal doorheen hebt weten te slaan.
  donderdag 13 mei 2010 @ 16:17:05 #33
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81383598
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 15:30 schreef Da_Ripper het volgende:

[..]

Vraagje; na je crash en de 6 maanden opname in het CMH kwam je, uiteindelijk, weer full-time terug op de kazerne.
Hoe ging men daar met je situatie om?
In hoeverre wist men dat je op de afdeling Psychiatrie had gezeten en had je het gevoel dat men je wel begreep of dat ze nu op je neerkeken oid?

Waren er daar ook collega's met wie je kon praten/die je steunden of was het 'an elephant in the room'?
Hah ja. Dat is een goede vraag.
Mijn CC en CSM kwamen geregeld langs tijdens mijn opname en praatten over van alles, ook over mijn terugkeer binnen de eenheid. Beiden hadden er alle begrip voor en deden er ook totaal niet moeilijk over.
Beiden hadden namelijk zelf in Libanon gezeten in de jaren 80.

Ook de rest van de compagnie was blij dat ik weer onder hen was. Dat heeft uiteraard veel geholpen om weer full-time aan de slag te gaan. Tuurlijk, er waren enkele lieden die met een scheef oog naar me keken, maar ik denk dat dat meer kwam omdat ze zich geen houding konden aannemen. Laat ik het zo zeggen, ze waren meer gereserveerd. Niet neerkijkend.

Onze bataljons doctor en maatschappelijk werker, een oud-commando, daar praatte ik veel mee. Dat was ook goed voor de reïntegratie.

Maar problemen met mensen op de werkvloer? Nee niet gehad na terugkomst opname
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 13 mei 2010 @ 16:22:54 #34
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81383831
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 15:36 schreef FP128 het volgende:

[..]


Gezien je verdere verloop van je leven kan ik niets anders zeggen
dan dat je het goed hebt gedaan maar dat je ondanks alles nooit je
verleden je toekomst verder in de weg moet laten staan,en daarover
heb ik nog steeds wat twijfels gezien je wat frequente herhalingen van
bepaalde militaire zaken
. Dat is geen verwijt maar een algemene constatering
en daarover verschillen wij gewoon van mening zoals al gezegd achter de
schermen.

Hoe dan ook, je bent een erbaar/eerzaam mens!
Klopt, dat is een juiste constatering
Ondanks wat mij is overkomen ben ik juist trots op mijn verleden.
Nu kan ik zeggen dat ik er sterker ben uitgekomen, maar met enkele beperkingen en gebreken.
Een daarvan is dat ik soms teveel over militaire zaken wil praten. Zie dat maar als een soort van uitlaatklep.
Het zal daarom ook altijd als een rode draad door mijn leven gaan.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 13 mei 2010 @ 17:51:25 #35
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81387038
In de OP even extra bijlage toegevoegd met de beschikking van toekenning DiG.
Mijn naam staat daarin, hopelijk respecteren jullie mijn privacy. De vaste users hier geloof ik wel
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_81387145
Ik zou er toch voorzichtig mee zijn hoor. Iedereen kan zomaar op fok terecht komen.. Who knows wie het onder ogen komt en wat ermee gebeurt.

Just my 2 cents, maar het is aan jou natuurlijk .
  donderdag 13 mei 2010 @ 18:11:58 #37
185423 Gierigesloeber
Maar als ik nou
pi_81387687
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 17:51 schreef ErwinRommel het volgende:
In de OP even extra bijlage toegevoegd met de beschikking van toekenning DiG.
Mijn naam staat daarin, hopelijk respecteren jullie mijn privacy. De vaste users hier geloof ik wel
Houd wel rekening met het feit, dat er ook guests kunnen zijn he
  donderdag 13 mei 2010 @ 18:14:14 #38
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_81387764
Ik ben zo brutaal geweest om even snel je prive-gegevens te verwijderen.
Wat je vindt, ...
  donderdag 13 mei 2010 @ 18:14:24 #39
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_81387769
Ik ben van mening dat je er verstandig aan doet om je achternaam, adres, geboortedatum en telefoonnummer onleesbaar te maken.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  donderdag 13 mei 2010 @ 18:23:39 #40
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81388130
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:19 schreef Remco026 het volgende:
[quote]Moedig om dit op een openbaar forum te delen.
Het heeft mij idd veel moed gekost ja. Maar ben nu blij dat ik het opgeschreven heb in een "kort" verhaal.
quote:
Zoals je zelf al zei kan ik me er als militair wel wat bij voorstellen, maar weet ik niet hoe het is. PTSS is iets waar we allemaal voor gewaarschuwd worden, maar gelukkig weinig mee te maken krijgen. We denken allemaal: Dat gebeurt mij niet!
Tja, tijdens de GV lessen voordat we vertrokken richting Bosnië was er ook wel aandacht voor. 1 les was het naar ik meen van 1 uurtje GV. Wij dachten ook al van: "gvd wat is dit nu weer voor geouwehoer van de aalmoezenier". We zaten daar echt niet op te wachten en deden er wat lacherig over.
Ook de "debriefing" 3 weken na het terugkomst verlof, hoe we het ervaren hadden. Iedereen was stil en wilde zsm weer de zaal uit. Nee, alles was goed, ons mankeerde niks. We zijn toch niet gestoord?
Dat "macho" sfeertje hing er dus. Net terug, en dan dit "gezeik". Kom op, we zijn geen mietjes dachten we.
Net zoals een incident in Bosnië zelf, waar wij, stoere Luchtmobielers een debriefing kregen van de omsingeling door Kroatische Bosniers. Enkelen van het LOGBat hadden wel het lef daar openlijk over te praten, maar wij? Stoere Rode Baretten? Kom op zeg...........
quote:
Bosnië is nog van voor mijn tijd. Ik was destijds te jong om het interessant te vinden. Je hoorde weleens wat op het nieuws, maar oorlog was toen iets wat met veel bommen en geweren te maken had. Ik denk dat het eens hoog tijd wordt om me erin te verdiepen.
[/quote]

Het is het waard je daar als militair zijnde wat in te verdiepen. Je zult dan zien dat men itt vandaag de dag hun lessen wel degelijk uit heeft geleerd. Na Srebrenica is ook het bureau "Lessons Learned" opgericht. En diverse andere Kenniscentra. Dat is een hele goede zaak.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 13 mei 2010 @ 18:26:00 #41
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81388213
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 18:14 schreef Da_Ripper het volgende:
Ik ben zo brutaal geweest om even snel je prive-gegevens te verwijderen.
Ja jullie hebben gelijk. Dank voor deze snelle interventie
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 13 mei 2010 @ 20:09:39 #42
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81392314
En wie ben ik nu?
Wie is toch dat gezicht achter dit verhaal?
Dat mogen jullie zelf raden

Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 13 mei 2010 @ 20:13:23 #43
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_81392476
Landmacht kennende die met die lange haren..
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_81393332


Landmacht en lange haren. Ik zie op de Peel weleens mariniers langskomen waarvan je zegt: Gast er zit hier een kapper in het KEK gebouw.
  donderdag 13 mei 2010 @ 20:33:09 #45
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81393461
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 20:30 schreef Remco026 het volgende:


Landmacht en lange haren. Ik zie op de Peel weleens mariniers langskomen waarvan je zegt: Gast er zit hier een kapper in het KEK gebouw.
Gniffel
Ok mannen, OT weer.
Jullie kennen nu ook het gezicht achter mijn verhaal. Laat je aub niet verleiden door de lieve blik van mijn vrouw.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 13 mei 2010 @ 20:35:43 #46
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_81393576
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 20:30 schreef Remco026 het volgende:


Landmacht en lange haren. Ik zie op de Peel weleens mariniers langskomen waarvan je zegt: Gast er zit hier een kapper in het KEK gebouw.
psst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar OT!
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_81393595
Vanwaar trouwens Brazilie? Ik snap dat je weg wilde uit Nederland, maar waarom Brazilie?
  donderdag 13 mei 2010 @ 20:42:07 #48
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81393842
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 20:36 schreef Remco026 het volgende:
Vanwaar trouwens Brazilie? Ik snap dat je weg wilde uit Nederland, maar waarom Brazilie?
Dat is ook een vraag die andere veteranen mij stelden.
Waarom Brazilië?
Laat ik zeggen dat het gewoon toeval is. Niet zozeer dat het voor mij een "vlucht" was"
Voor hetzelfde ge;d had ik mijzelf naar de VS geplaatst.

Op een juist moment leerde ik via ICQ (old Skool) mijn huidige vrouw kennen. Gewoon toeval. Dus via internet.
Het heeft haar achteraf heel veel moeite gekost om ook te leren leven met mij, mij als persoon met PTSS.
Maar we hebben ondanks tegenslagen toch een heel goed bestaan hier weten op te bouwen. Zoals ik reeds schreef, 2 stappen terug, 3 vooruit, en "assets" maken.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 13 mei 2010 @ 20:51:51 #49
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_81394259
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 20:09 schreef ErwinRommel het volgende:
En wie ben ik nu?
Wie is toch dat gezicht achter dit verhaal?
Dat mogen jullie zelf raden

[ afbeelding ]
Wat een lieve foto!!
Er was eens....
pi_81394311
In die serie The Pacific, komt de soldaat ook op de psychiatrische afdeling terecht, echter kreeg ik daar totaal niet de indruk waarom, wat was er dan zo erg, wat zat hem dwars.

Series en films hebben de neiging om het te over-romantiseren, oorlog is goed, oorlog is nobel, maar de nadelen, die krijg je niet te horen. Als je echter een verhaal leest zoals hierboven, dan krijg je veel meer de indruk wat een oorlog echt met je kan doen.

Mensen op straat, de pers, mensen weten inderdaad wat er gebeurt wanneer er oorlog is.
Mensen hebben altijd een grote mond over hoe het wel of niet beter kan.

Mijn grootvader werd vaak midden in de nacht wakker, hij zocht naar z'n helm, toen hij een gewonde makker in de Ardennen moest redden was hij z'n helm kwijt. Hij kon niet terug en moest door het vuur naar die kameraard toe. Hij had gelukkig geen PTSS maar de littekens die waren er.
Vraag het anders de tweede generatie, de echtgenotes, ook zij zien wat oorlog echt met mensen
toch zou kunnen doen.

Voor de media en de burgers stopt de oorlog wanneer het vredesakkoord is getekend.
Wanneer de troepen weg zijn uit Irak of uit Afghanistan.
Maar voor de soldaten en hun familie gaat het veel langer door.

Zoals het hierboven beschreven is, dat is moedig, dat is knap en eigenlijk heb ik geen vragen.
Wat Steven Spielberg en Tom Hanks mij nooit zouden kunnen vertellen dat heb jij wel gedaan.
pi_81394314
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 20:09 schreef ErwinRommel het volgende:
En wie ben ik nu?
Wie is toch dat gezicht achter dit verhaal?
Dat mogen jullie zelf raden

[ afbeelding ]
Cute couple!
  donderdag 13 mei 2010 @ 21:03:03 #52
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81394697
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 20:51 schreef Maitje het volgende:

[..]

Wat een lieve foto!!
Dat is dus het wrange eraan. Die Marinier die 4 mensen doodschoot had ook zo een lieve foto van eertijds.
Wat ik wil zeggen, schijn kan dus bedriegen. Je moet kijken achter die façade van de "schone schijn".

God zij dank dat het bij mij niet zover kwam, en nog enigzins voor rede vatbaar was.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 13 mei 2010 @ 21:04:09 #53
277396 kwaitnait
Ich bin der Henk
pi_81394732
Diepe respect voor je verhaal. Mijn oom heeft helaas zijn eigen oorlog verloren in de aftermatch van Srebrenica.

Ik wens je het allerbeste
pi_81394944
Dat is dan eigenlijk wel een vraag, hoe kijk jij aan tegen films, series, en pers die iets romantisch van oorlogen proberen te maken, en ik benadruk zeker het nobele en belangrijke vak, want bv onze soldaten, ze doen goed werk wat niemand anders kan en wil doen. Maar ben je niet bang dat mensen, en vooral jongeren, niet het volledige beeld meekrijgen van wat een oorlog echt met je kan doen hier?
  donderdag 13 mei 2010 @ 21:12:43 #55
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81395024
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 21:10 schreef DeParo het volgende:
Dat is dan eigenlijk wel een vraag, hoe kijk jij aan tegen films, series, en pers die iets romantisch van oorlogen proberen te maken, en ik benadruk zeker het nobele en belangrijke vak, want bv onze soldaten, ze doen goed werk wat niemand anders kan en wil doen. Maar ben je niet bang dat mensen, en vooral jongeren, niet het volledige beeld meekrijgen van wat een oorlog echt met je kan doen hier?
Ik kom daar morgen op terug. Ik heb die ervaring mbt jongeren, en weet waarover ik praat.
Maar nu even niet. Mijn werk roept me weer. Maar ik kom erop terug.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_81395144
Ooit gedacht om je verhaal aan nu dienende militairen te vertellen? Soort van waarschuwing om het macho idee van je af te zetten en te praten over kutdingen die tijdens uitzending gebeuren?

Je zal allicht meer indruk maken dan de zoveelste stoffige GV'er.
  Boks-Chick donderdag 13 mei 2010 @ 21:29:18 #57
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_81395671
Aangrijpend verhaal. Erg intens maar ook mooi om te lezen, omdat het ergens toch een beetje een happy ending heeft, ondanks alle ellende. Bedankt voor het delen.

Dat van de nachtmerries zijn voor mij redelijk herkenbaar, terwijl ik geen dag in oorlogsgebied heb gezeten (godzij dank) maar mijn vader (hij was al ruim veertig toen ik werd geboren) heeft als kind heel bewust WW2 meegemaakt. Elke avond na het eten ging hij een uurtje liggen, en het was mijn 'schone' taak om hem om 8 uur wakker te maken met koffie.

Dat was altijd een hele beangstigende en zware opgave. Dat moest met heeeeel veel beleid, en voorzichtig. Erg voorzichtig. Het was niet zelden dat hij wakker schrok (of ik nou fluisterde of gewoon praatte) en direct onder de bank dook. En dan was hij vervolgens zo boos dat hij zo geschrokken was, dat hij weer terug was die paar seconden in de gebeurtenissen van toen.

Doodsbang maakte me dat altijd. En dan spreek ik over 40-50 jaar na de oorlog. Hij heeft ook verteld wat er allemaal gebeurt is (en dat hou ik voor mezelf ) dus ik snapte het wel, maar omg wat vond ik het elke keer weer eng.

Ik hoop dat die nachtmerries steeds minder zwaar worden voor je. En de rest uiteraard ook, maar daar kan ik me (gelukkig?) niet bij voorstellen hoe intens dat moet zijn.
lolwut
  donderdag 13 mei 2010 @ 21:38:37 #58
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_81395975
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 21:03 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dat is dus het wrange eraan. Die Marinier die 4 mensen doodschoot had ook zo een lieve foto van eertijds.
Wat ik wil zeggen, schijn kan dus bedriegen. Je moet kijken achter die façade van de "schone schijn".

God zij dank dat het bij mij niet zover kwam, en nog enigzins voor rede vatbaar was.
Ik snap natuurlijk wat je bedoelt.. daar had ik die foto niet voor nodig

Neemt niet weg dat de foto er lief en leuk uitziet
Er was eens....
pi_81396411
wow.

respect voor je topic, voor je overlevingsdrang en doorzettingsvermogen.

Je weet dat 't niet niets is geweest, je weet (ja, er zijn ook 'burgers' die beseffen (maar (gelukkig) niet weten hoe erg precies) wat zoiets met je kan doen, maar dit lezen is erg heftig.

Respect en bedankt voor je verhaal!
Ja doei.
pi_81400023
*slikt*

Respect. Niks dan respect.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:17:18 #61
211797 Esses
Splendide mendax
pi_81400286
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 20:09 schreef ErwinRommel het volgende:
En wie ben ik nu?
Wie is toch dat gezicht achter dit verhaal?
Dat mogen jullie zelf raden

[ afbeelding ]
Sorry Mark, Ik kan het niet laten...

De jongedame?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:59:32 #62
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81401938
Aangrijpend verhaal.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 10:23:12 #63
249756 Symphonic
Look o Look
pi_81409003
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 23:01 schreef Druid het volgende:
Diepe, diepe buiging voor het verhaal en de moed om het met ons te delen.
maar dan ook een hele diepe buiging..
Iedereen heeft wel een mening klaar over het gebeurde daar, maar dat er zoveel persoonlijke verhalen achter zitten, en dat zoveel mensen er een enorm trauma van hebben opgelopen wordt wel heel makkelijk aan voorbij gegaan.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_81432213
Wow TS, wat een verhaal. Goed om te lezen dat je er uiteindelijk mee om hebt weten te gaan.
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
  vrijdag 14 mei 2010 @ 20:56:27 #65
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81432662
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 20:48 schreef 9611Niels het volgende:
Wow TS, wat een verhaal. Goed om te lezen dat je er uiteindelijk mee om hebt weten te gaan.
Laat ik het zo zeggen, ik heb mijn up's and down's. Dat is onvermijdelijk. Maar mijn vrouw, die zelf niks afweet van de oorlog in Srebrenica, laat staan Bosnië, is mijn grote steun en toeverlaat. En daarnaast ook de vaste users in DEF op FOK!. Alsmede enkele oude kameraden waar ik nog contact mee heb.
Dat houdt mij op de been.
Maar ik kan je zeggen dat er geen enkele dag voorbij gaat of ik denk aan "toen". Bewust, of onbewust.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_81432877
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 20:56 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen, ik heb mijn up's and down's. Dat is onvermijdelijk. Maar mijn vrouw, die zelf niks afweet van de oorlog in Srebrenica, laat staan Bosnië, is mijn grote steun en toeverlaat. En daarnaast ook de vaste users in DEF op FOK!. Alsmede enkele oude kameraden waar ik nog contact mee heb.
Dat houdt mij op de been.
Maar ik kan je zeggen dat er geen enkele dag voorbij gaat of ik denk aan "toen". Bewust, of onbewust.
Dus je hebt je vrouw niks verteld over Srebrenica?
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
pi_81433805
Aangrijpend verhaal. Gek toch dat het zo kan lopen in het leven.

Heb een tijd terug een lang gesprek gehad met een kennis van me. Een Libanon veteraan. Hij rade me af om bij defensie te gaan puur en alleen omdat je er mentaal kapot van kan gaan. Toen die tijd heeft hij totaal geen nazorg gehad. Kwam uit Libanon, kon gelijk uit dienst en er is verder niet meer naar hem op of om gekeken. Heb hem toen proberen uit te leggen dat dat tegenwoordig wel beter is geregeld met nazorg enzo. De problemen nav de missie zijn bij hem ook in mate gekomen. Werkloos, kan niet meer onder een 'baas' werken, kettingroker etc. Ook tijdens dat gesprek merkte ik dat hij het nog moeilijk had met zijn libanon verleden.

Toch nog een vraagje aan jou: wat voor werk heb je na defensie nog gedaan, of wat doe je nu in Brazilie?
Blood Sugar Sex Magik
pi_81434840
Mischien een vreemde vraag, maar heb je nu na dit alles er spijt van dat je ooit in dienst gegaan bent? En zou je t weer doen?
pi_81441797
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 21:36 schreef Bouke-p het volgende:
Mischien een vreemde vraag, maar heb je nu na dit alles er spijt van dat je ooit in dienst gegaan bent? En zou je t weer doen?
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 18:12 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik heb heel vaak de vraag gekregen of ik het over wilde doen. En dan zeg ik steevast en vastberaden JA!!
Alles wat ik heb meegemaakt had ik niet willen missen. En mijn hart ligt nog steeds bij Defensie.
pi_81452533
pi_81453994
Diep respect om je zo bloot te geven op FOK!. Heel erg indrukwekkend om te lezen. Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen om toch door te gaan, ondanks alles. Hulde.
  zaterdag 15 mei 2010 @ 16:32:17 #72
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81460254
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 20:59 schreef 9611Niels het volgende:

[..]

Dus je hebt je vrouw niks verteld over Srebrenica?
jawel hoor. Maar zij kent de historie van het conflict niet goed. Wel dat ik daar geweest ben, wat ik daar zag en gedaan heb en over mijn PTSS.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 15 mei 2010 @ 16:33:57 #73
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_81460289
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 21:16 schreef hoogvlieger het volgende:

Toch nog een vraagje aan jou: wat voor werk heb je na defensie nog gedaan, of wat doe je nu in Brazilie?
Ik was vrachtwagen chauffeur, eerst nationaal, later internationaal. En daarna na een dip werd ik internationaal koerier chauffeur.
Nu ben ik werkzaam als leraar Engels in Brazilië op een private school in het volwassenen onderwijs edaarnaast geef ik conversatie les aan managers van enkele Aziatische Multinationals alhier in de regio, plus Engelse basis instructie aan enkele legeronderdelen hier.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 15 mei 2010 @ 23:13:24 #74
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_81473156
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 21:15 schreef Bouke-p het volgende:
Ooit gedacht om je verhaal aan nu dienende militairen te vertellen? Soort van waarschuwing om het macho idee van je af te zetten en te praten over kutdingen die tijdens uitzending gebeuren?

Je zal allicht meer indruk maken dan de zoveelste stoffige GV'er.
Dit gaat, voor een deel, helemaal goedkomen.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 19 mei 2010 @ 17:11:33 #75
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_81633345
Groots verhaal, respect. Srebrenica is een heftige episode in onze recente geschiedenis en het juk rust op de schouders van de mannen en vrouwen die er waren. We moeten niet vergeten wie het zijn, die deze last dragen.
Ik wens je een dolfijne dag
pi_81656880
ik ken je niet (nou ja heb je naam weleens in een topic gezien maar dat was het wel) en was zomaar wat topics aan het checken, flinke lap tekst maar heb het toch maar gelezen...

heftig verhaal en serieuze shit... gelukkig gaat het beter met je en kan je je leven met de verwonding. hoop dat de symptomen met de tijd minder worden. heb geen idee hoe het is om te hebben maar het lijkt me best heavy zeg maar

respect
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_81678822
Dankzij dit soort verhalen wordt er tegenwoordig door Nederland meer aandacht besteed aan nazorg bij missies. Jouw ervaringen helpen de huidige generatie militairen bij het voorkomen/verwerken van soortgelijke trauma's. Daarvoor bedankt.
Ja, ik generaliseer.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 8 juli 2010 @ 10:55:21 #78
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_83798219
Er is al 48 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!

Erg nuttig.

*Schop!
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_83832705
Wat een aangrijpend verhaal en wát een moed moet het gekost hebben om dit verhaal op dit forum te plaatsen. Goed dat er zoveel nazorg was. En fijn dat je je leven weer op de rails hebt gekregen, zo goed en zo kwaad als dat ging en nu nog gaat...

Het is heel vaak gezegd in dit topic en 't komt daarom misschien enigszins clichématig over, maar geloof me als ik zeg dat ik dit oprecht meen: respect. Bedankt voor het delen van je verhaal.
When you call my heart stops beating
And when you're gone it won't stop bleeding
I can wait, I can wait
I can wait forever
  zondag 25 juli 2010 @ 00:17:15 #80
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_84455434
aangrijpend verhaal..en dank dat je het zo openlijk met ons hebt willen delen.
Heel veel sterkte toegewenst
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zondag 25 juli 2010 @ 00:26:38 #81
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_84455748
Heel veel respect, TS, ben onder de indruk van je verhaal en ook hoe je je leven zo goed en zo kwaad als het gaat weer op de rails hebt en wil houden.
Hallon!
pi_84455994
TS, niets dan respect. Voor mensen als jij, heb ik diepe waardering. Dan zijn de psychologische problemen die ik in mijn werk tegen kom maar klein. Mensen waarbij het even tegen zit. Maar verhalen als dit, dat verdient respect. Ook zeker omdat je er niet mee te koop loopt. Ik kan er niet meer van maken dan dat je een echte held bent.

Toch nog een paar vragen, Bouke-p vroeg dit, ik vraag me af of je dat gedaan hebt? Ik zou in ieder geval wel onder de indruk zijn.

quote:
Op donderdag 13 mei 2010 21:15 schreef Bouke-p het volgende:
Ooit gedacht om je verhaal aan nu dienende militairen te vertellen? Soort van waarschuwing om het macho idee van je af te zetten en te praten over kutdingen die tijdens uitzending gebeuren?

Je zal allicht meer indruk maken dan de zoveelste stoffige GV'er.
En dan nog, hoe kijk je erop terug? Had je het liever anders aangepakt, dus niet in het leger maar een volledig andere carrière? Maw, ben je trots op het geheel, of had je er achteraf liever vanaf gezien en was je liever wat anders gaan doen?


Nogmaals, geweldig indrukwekkend verhaal, TS. Mensen die wat voor de wereld betekenen ^O^

Ik bookmark dit topic, wil het verhaal aan nog wat mensen laten lezen.


Edit: als ik de foto bekijk, ben je niet het soort veteraan als je wel eens op de veteranendagen ziet rondhobbelen. Mag ik vragen hoe oud je bent en in hoeveel jaren tijd dit hele verhaal zich heeft afgespeeld?
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_84456212
Niets dan respect voor TS!
_O_
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
  zondag 25 juli 2010 @ 00:59:01 #84
311383 Saviora
Oh boy....
pi_84456599
Diepe, diepe respect voor TS. Ik.. Ik kan hier gewoon niks anders op zeggen...
Hmmmzzz... Hmmmzzz... Hmmmzzz... Dat was een zeer goede imitatie van een mug he? Joah.
  zondag 25 juli 2010 @ 01:16:20 #85
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_84457055
quote:
Op zondag 25 juli 2010 00:35 schreef BlackLining het volgende:
TS, niets dan respect. Voor mensen als jij, heb ik diepe waardering. Dan zijn de psychologische problemen die ik in mijn werk tegen kom maar klein. Mensen waarbij het even tegen zit. Maar verhalen als dit, dat verdient respect. Ook zeker omdat je er niet mee te koop loopt. Ik kan er niet meer van maken dan dat je een echte held bent.

Toch nog een paar vragen, Bouke-p vroeg dit, ik vraag me af of je dat gedaan hebt? Ik zou in ieder geval wel onder de indruk zijn.
[..]

En dan nog, hoe kijk je erop terug? Had je het liever anders aangepakt, dus niet in het leger maar een volledig andere carrière? Maw, ben je trots op het geheel, of had je er achteraf liever vanaf gezien en was je liever wat anders gaan doen?


Nogmaals, geweldig indrukwekkend verhaal, TS. Mensen die wat voor de wereld betekenen ^O^

Ik bookmark dit topic, wil het verhaal aan nog wat mensen laten lezen.


Edit: als ik de foto bekijk, ben je niet het soort veteraan als je wel eens op de veteranendagen ziet rondhobbelen. Mag ik vragen hoe oud je bent en in hoeveel jaren tijd dit hele verhaal zich heeft afgespeeld?
Dank.

Ja, mijn verhaal word nu gebruikt voor leerdoeleinden in het opwerk traject voor uit te zenden militairen.
Een User hier die werkzaam is voor Defensie heeft mij gevraagd of hij mijn verhaal daarvoor mocht gebruiken. Uiteraard had ik daar geen bezwaar tegen. Enkel niet mijn echte naam gebruiken dus.
Dat heeft hij gedaan en voor zover ik begrepen had was de boodschap van mijn verhaal duidelijk overgekomen.

Verder, ik ben 37 jaar, en deze ellende begon na de val van de enclave.
Het aantal jaren waarin ik de meest heftigste momenten beleefde was in een tijdspanne van 5 jaar.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zondag 25 juli 2010 @ 02:32:30 #86
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_84458497
Beste ER (tira), bedankt dat wij (ik) in jouw verhaal hebben mogen delen, al was ik er wat laat bij blijkt!

Zeer indrukwekkend om te lezen, 't zet je meteen met beide voeten stevig op de grond... Ik hoop dan ook van harte dat je een goed vervolg aan je leven kan geven na al de inzet die jij hebt getoond in dienst van het leger, en, in verlengstuk daarvan, vrede en veiligheid.

Veel respect voor jou, en het ga je goed!

w/
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 augustus 2010 @ 20:21:05 #87
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_85363063
Na 3 weken maar weer een schopje. :)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_85443999
He kerel ik herken wel wat je hebt meegemaakt. mij is wel duidelijk geworden dat iedereen het op zijn eigen manier heeft meegemaakt en verwerkt. sommige van ons hebben er nog steeds last van.
kom je in 2011 ook naar de veteranendag? een biertje met je oud collega.s en het er eens met ze over hebben. is altijd goed. er is ook nog veel onbegrip onderling.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 21 september 2010 @ 15:50:44 #89
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_86676606
Na meer dan een maand maar weer een schopje.

"Lest we forget" - Rudyard Kipling
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 13:08:08 #90
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_87058177
Hi!
ik las elders op fok dat dit verhaal van jou ergens te lezen was, dus heb het even opgezocht.
Knap dat je het zo kunt vertellen, en voor mij als buitenstaander bijna onvoorstelbaar hoe lang de nasleep van jouw verblijf in Bosnië duurt. echt heftig.
Ik heb ook de beschuldigingen richting de nederlandse militairen achteraf gehoord. Schandalig eigenlijk, richting jou en de anderen die erbij zijn geweest.

En ik wens je veel geluk terug in Nederland. (en lief zijn voor T..... ;) )
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_87246046
misschien ligt het aan mij als leek maar uit het verhaal maak ik op dat de ts dus geestelijk beschadigd is door hetgeen hij heeft gezien. Wat ik nergens uit opmaak is dat hij als medic? zelf gewond is geraakt of te midden van hevige vuurgevechten hevige vijandige aanvallen heeft ervaart waarbij zijn leven en dat van andere in het geding was. En dan krijg je omdat je hier niet tegen kan een gewonden insigne? :{ juist ja. }:|
sorry maar ik dacht dat je een medaille kreeg als je echt wat gepresteerd had en ik verwijs dan naar soldaten die in de 2de wereldoorlog of de korea/vietnam oorlog/libanon? oorlog oid in levensgevaarlijke vuurgevechten waren beland waar letterlijk hun leven( en dat van anderen) op het spel stond.

Dit doet mij erg denken aan die scene uit de oorlogsfilms PATTON van een soldaat die geestelijk er niet meer tegen kon en terecht passend door de generaal ff werd toegesproken en afgestraft.
Soldaat zijn is toch niet je als mietje gedragen? Benik nou dom of wat?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_87246355
..Snap jij eigenlijk wel wat PTSS betekend?

Overigens:

Want ja, in deze moderne tijd zijn militairen niet meer in levensgevaar en zijn mentale problemen voor faggots. :s)
That song is straight homosexual country music special olympic gay.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 14:41:08 #93
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_87246362
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 14:33 schreef rubje het volgende:
misschien ligt het aan mij als leek maar uit het verhaal maak ik op dat de ts dus geestelijk beschadigd is door hetgeen hij heeft gezien. Wat ik nergens uit opmaak is dat hij als medic? zelf gewond is geraakt of te midden van hevige vuurgevechten hevige vijandige aanvallen heeft ervaart waarbij zijn leven en dat van andere in het geding was. En dan krijg je omdat je hier niet tegen kan een gewonden insigne? :{ juist ja. }:|
sorry maar ik dacht dat je een medaille kreeg als je echt wat gepresteerd had en ik verwijs dan naar soldaten die in de 2de wereldoorlog of de korea/vietnam oorlog/libanon? oorlog oid in levensgevaarlijke vuurgevechten waren beland waar letterlijk hun leven( en dat van anderen) op het spel stond.

Dit doet mij erg denken aan die scene uit de oorlogsfilms PATTON van een soldaat die geestelijk er niet meer tegen kon en terecht passend door de generaal ff werd toegesproken en afgestraft.
Soldaat zijn is toch niet je als mietje gedragen? Benik nou dom of wat?
Ja
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_87246437
lol

Patton is ook echt een voorbeeld als het om menselijke relaties gaat :')
pi_87246578
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 14:41 schreef Vronsky het volgende:
..Snap jij eigenlijk wel wat PTSS betekend?

Overigens:

Want ja, in deze moderne tijd zijn militairen niet meer in levensgevaar en zijn mentale problemen voor faggots. :s)
ja maar ik mag toch verwachten zoals ik al eerder zei dat je als je soldaat bent je geen halfzacht eitje bent die bij het minste geringste al gaat janken of over de rooie gaat? Komop zeg! ga dan plantsoenendienst doen als je niet tegen de hardheid van een oorlog kan.
Nogmaals, een burger heeft bij het woord "soldaat"een beeld van iemand die een zekere mate van gehardheid heeft als het op een oorlog aankomt,iig meer dan een gewone burger of is dat uniform en die pet/baret het belangrijkste en gaat het erom dat je er zo goed mogelijk uitziet en indruk maakt op de chickies. :r
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_87246747
Nja, je weet nooit hoe iemand kan reageren in een oorlogssituatie, kan me heel goed voorstellen dat het onder die omstandigheden toen echt geen pretje was in de Balkan.
Zelfs de meeste uitgeharde infanterist kan eens knappen, is niets raars aan.
That song is straight homosexual country music special olympic gay.
pi_87247327
klopt maar ik vind iemand een medaille geven aan iemand die echt een man tot man gevechten heeft meegemaakt met de vijand,iig oorlogscenes zoals in films als Platoon of Battle of Iwo Jima of zoals laatst in Afghanistan( eenheid onder zwaar vuur vd Taliban) wel iets meer waarde hebben dan alleen over de rooie geraken omdat je van afstand ellende ziet gebeuren,komop zeg! dan heb je weinig ruggengraat imo en heb je volgens mij niks te zoeken als militair in een uitzending. }:|
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_87248290
quote:
Beschietingen meegemaakt, 1 keer omsingeld geweest door Bosnische Kroaten ivm 2 doden aan hun kant, lopen door mijnenvelden zonder enige protectie, de dood van "Elvis", de loodzware verkennings patrouilles, de nachtelijke schietpartijen over en weer, het wekenlang leven uit gevechtsrantsoenen (dat is nog op mijn gebid zichtbaar), en natuurlijk ook de constante bedreiging en stress die ik als medic meemaakte. Dit alles, in combinatie met de totale machteloosheid en een gebrek aan alles heeft mij enkele jaren na mijn uitzending flink geraakt.
of lees ik nu verkeerd ofzo?
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 15:33:49 #99
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_87248465
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 15:29 schreef gerco94 het volgende:

[..]

of lees ik nu verkeerd ofzo?
Nee, rubje is gewoon dom aan het zeveren
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_87248821
de gedachtengang :'( :{ ;( :')

is er nog iets van persoonlijke specialismen? een infantrist, die iets verder is gespecialiseerd is in ZHKH?
commando is toch ook sniper; medic comspec; demspec

ik weet niet of dit zo is, maar lijkt mij niet meer dan logisch.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')