abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 mei 2010 @ 11:28:27 #1
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_81245836
Hallo,

Ik heb recent met een falende harde schijf te maken gehad. Soms kwam de schijf niet bij My Computer te staan, mp3s die begonnen te skippen ergens halverwege, iso's die foutmeldingen op corrupte files gaven etc. Kortom foute boel. Ik heb toen alles gekopieerd op een andere hards schijf wat ook zonder foutmeldingen lukte. Vervolgens de schijf via RMA opgestuurd naar Samsung, en heb inmiddels een nieuwe schijf teruggekregen (dus niet mijn schijf die hersteld werd ofzo).

Nu was ik laatst door m'n digitale foto's aan het bladeren die ook op die schijf stonden (en dus ook gekopieerd) en kwam ik een foto tegen die wel een nette preview (thumbnail) geeft, maar als ik hem open dan krijg ik maar 1/4de van de foto te zien en de rest is een grijs vlak. Corrupte jpeg dus. Ik heb nadien nog mappen gevonden waarin foto's staan die zelfs geen thumbnail geven en ik ook niet kan openen (drawing failed zegt windows dan).

Zijn zulke foto's nog te herstellen op een of andere manier ?
Ik heb Google afgeschuimd op zoek naar tools, en je vindt er wel maar ze waren niet toereikend voor mij.
Er was een tool (pixrecovery geloof ik) die crashtte als ik op de recover knop drukte, een andere slaagde er wel in om de foto te herstellen, maar het herstelde stuk was met een rode overlay.

Dat laatste doet me vermoeden dat het op zich wel moet lukken om iig die foto te herstellen, en dat het iets met de headers ofzo van de jpeg te maken heeft ? Ik ken alleen niets van de binaire structuur van zo'n file, dus zou niet weten waar te beginnen.

Iemand ervaring met het herstellen van dergelijke jpeg files ?

edit:
Ik weet dat er een gelijkaardig topic hierover in FOT staat uit 2005, maar de link naar de tool die daar gepost wordt werkt niet meer, en verder biedt het topic niet veel hulp. Als er mensen willen proberen kan ik de file in kwestie wel eens online zetten.
  maandag 10 mei 2010 @ 11:34:28 #2
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_81246057
Ik geef je weinig kans, maar probeer eens of Irfanview iets met de foto's kan.
Ook las ik laatst een tip van iemand die beschadigde jpg's opende in paint en als bmp opsloeg...dat scheen te werken...maar ik heb er weinig vertrouwen in.
  maandag 10 mei 2010 @ 11:45:23 #3
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_81246464
Ik heb het net geprobeerd in Paint, maar ook daar hetzelfde resultaat (grijs vlak).
Irfanview doet ook geen magic tricks

Hier wat ik zie als ik de foto open. In dit geval in irfanview, maar hetzelfde in Paint en Windows Photo Viewer:


Als ik de jpeg naar een andere locatie kopieer (bij wijze van backup om niet nog meer kapot te maken in die file), dan is ook de thumbnail kapot. Of eerder de thumbnail laat dan zien wat je ook ziet als je de file opent (stukje foto en rest grijs).
  maandag 10 mei 2010 @ 12:46:52 #4
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_81248697
Dan is het over en uit met die foto denk ik...
Ik ben benieuwd of het je toch nog ergens mee lukt....maar ik geef er geen stuiver voor.
  maandag 10 mei 2010 @ 13:04:52 #5
184463 KroodjeBip
Spoordweling
pi_81249409
quote:
Op maandag 10 mei 2010 12:46 schreef DrDarwin het volgende:
Dan is het over en uit met die foto denk ik...
Ik ben benieuwd of het je toch nog ergens mee lukt....maar ik geef er geen stuiver voor.
Daar ben ik ook bang voor, dit is niet meer te recoveren.
  maandag 10 mei 2010 @ 13:06:54 #6
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_81249483
Regelmatig als wij volledige recovery's uitvoeren krijgen we dit soort JPEG's...ook daar kunnen we dan weinig mee
  maandag 10 mei 2010 @ 13:33:13 #7
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_81250497
Hmm, maar ik had wel 1 tool die het ontbrekende stuk er weer kon inzetten, hetzij met een rode overlay.
Weet alleen niet of dat een beperking in de demoversie is of dat die rode overlay ook in de volledige versie aanwezig is.
Dus ergens moet de informatie dan toch nog in die file zitten zou ik denken ?
pi_81256197
Wij hebben hier thuis laatst hetzelfde gehad met een groot aantal vakantiefoto's.
We hebben het op geen enkele manier nog goed gekregen.
pi_81258611
Die thumbnail komt wss van een index file die niet corrupt is. En die grijze-zooi betekent gewoon een afgebroken bestand, of een hele zooi nullen (nul = grijs in jpeg-land)
  maandag 10 mei 2010 @ 17:17:26 #10
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_81259117
Fixed.

zzz
  maandag 10 mei 2010 @ 19:50:05 #11
270782 Tazar_Yoot
Je moet wat.
pi_81265751
Al geprobeerd met ZAR? nvt

Ik heb een keer voor een klant een ongeveer 120 foto's van een geheugenkaartje weten terug te halen terwijl ze verwijderd waren. (met ZAR)
Bleek al snel waarom ze verwijderd waren.
Allemaal naakt zelfportretten van de zoon van de klant.
  maandag 10 mei 2010 @ 21:23:54 #12
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_81270578
De foto's zijn niet verwijderd, enkel gekopieerd (zonder foutmeldingen), en de bronschijf ligt waarschijnlijk ergens op het stort bij Samsung omdat er niets meer mee aan te vangen was.

Er is 1 tool die er blijkbaar wel raad mee weet, alleen zet die een rode overlay over het herstelde grijze gedeelte, dus volgens mij zit de data er wel nog in maar moet er ergens een bocht rechtgetrokken worden in de file om die data er ook goed uit te krijgen.
pi_81272200
Als de data corrupt was geweest had je een kans gehad maar de data is in dit geval gewoon weg.
Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
pi_81272847
quote:
Op maandag 10 mei 2010 21:23 schreef Jack. het volgende:
De foto's zijn niet verwijderd, enkel gekopieerd (zonder foutmeldingen), en de bronschijf ligt waarschijnlijk ergens op het stort bij Samsung omdat er niets meer mee aan te vangen was.

Er is 1 tool die er blijkbaar wel raad mee weet, alleen zet die een rode overlay over het herstelde grijze gedeelte, dus volgens mij zit de data er wel nog in maar moet er ergens een bocht rechtgetrokken worden in de file om die data er ook goed uit te krijgen.
Die rode overlay is waarschijnlijk het rode kanaal wat blijkbaar nog net voor de corruptie zit. Zonder groen en rood (of whatev. kleurruimte ze gebruiken in die jpeg) kan je de rest niet terug halen.
  maandag 10 mei 2010 @ 23:15:13 #15
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_81277510
Een JPEG is een type bestand dat een "open einde" kan hebben.... met andere woorden, als het begin van het bestand op schijf staat, dan kun je het openen. Staat het achterste deel op een bad cluster, dan kun je daar helemaal niets mee.... de JPEG zal dan wel afbeelden volgens de aan het begin van het bestand aangegeven resolutie, maar alle delen waar geen data van bekend is gewoon als grijs weergeven.

Er is slechts 1 manier om deze foto's weer terug te krijgen, en het is wellicht zo'n raar idee.... dat ik em maar even in een spoiler zet. Niemand denkt hier namelijk aan.....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 10 mei 2010 @ 23:40:04 #16
30560 2Mini
Official Logo
pi_81278779
Ooit lang geleden heb ik hierover iets gezien op tv bij Radar..
Ik weet alleen niet meer welk softwaretje ze daarvoor gebruikte..
Camera 1... 1!
pi_81282336
lijkt me onmogelijk
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 11 mei 2010 @ 07:28:31 #18
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_81283786
quote:
Op maandag 10 mei 2010 23:40 schreef 2Mini het volgende:
Ooit lang geleden heb ik hierover iets gezien op tv bij Radar..
Ik weet alleen niet meer welk softwaretje ze daarvoor gebruikte..
Dat ging over het terughalen van gewiste bestanden.
Dat is in dit geval niet aan de orde.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 09:05:19 #19
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_81284845
Hmm, dan zal ik maar afscheid nemen van die foto's

En wat betreft backups als oplossing, ik had een synchronisatie ingesteld staan tussen de schijf die falende was en een externe USB schijf. Maar deze heeft dus ook netjes de corrupte jpeg files gesynchroniseerd.
So far for the backup plan...
  donderdag 13 mei 2010 @ 00:32:18 #20
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_81367923
Je kan met R-Studio de file zoveel mogelijk uitlezen, de leesfout van je harddisk zoveel mogelijk overslaan door de read blocksize instellen op 512 bytes. De resulterende jpg (die nu meer informatie bevat) kun je dan vaak repareren met LCTech Photorecovery.

http://www.data-recovery-software.net/
http://www.lc-tech.com/software/prwindetail.html

Soms kan R-Studio de file zelf recoveren met de ingebouwde quickviewer.
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
  donderdag 13 mei 2010 @ 10:05:47 #21
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_81372700
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 00:32 schreef Willaaam het volgende:
Je kan met R-Studio de file zoveel mogelijk uitlezen, de leesfout van je harddisk zoveel mogelijk overslaan door de read blocksize instellen op 512 bytes. De resulterende jpg (die nu meer informatie bevat) kun je dan vaak repareren met LCTech Photorecovery.

http://www.data-recovery-software.net/
http://www.lc-tech.com/software/prwindetail.html

Soms kan R-Studio de file zelf recoveren met de ingebouwde quickviewer.
HELD!!!
Heb R-Studio geinstalleerd, en in de preview wordt de foto al correct weergegeven.
Ik heb hem enkel nog niet kunnen restoren, aangezien er in de demo versie een 64k limiet zit.
Maar het ziet er alvast veel belovend uit!
  donderdag 13 mei 2010 @ 10:35:32 #22
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_81373251
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 10:05 schreef Jack. het volgende:

[..]

HELD!!!
Heb R-Studio geinstalleerd, en in de preview wordt de foto al correct weergegeven.
Ik heb hem enkel nog niet kunnen restoren, aangezien er in de demo versie een 64k limiet zit.
Maar het ziet er alvast veel belovend uit!
Glad to be of service! Zie PM :p
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
pi_81404639
tvp
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  vrijdag 14 mei 2010 @ 09:12:58 #24
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_81407603
Ik heb de foto inmiddels kunnen herstellen
Het werkt wel niet op alle foto's, de foto's waar ook geen thumbnail preview van getoond wordt in windows kan hij niets mee. Hij ziet dan zelfs niet dat het een afbeelding is en wil iets gaan afspelen in de preview.
Er zijn ook foto's met grijze delen die hij niet kan herstellen (resultaat is dan net hetzelfde als het corrupte bestand). Ik heb dan wel nog niet geprobeerd om in blokken te lezen of met lctech te recoveren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')