Goeie zaak... thx!quote:Op maandag 10 mei 2010 19:17 schreef agenda het volgende:
DINSDAG 11 MEI, 21.00 UUR
De enorme uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull leidde tot de grootste verstoring van het internationale vliegverkeer sinds 9/11.[/b]
Nou... de Fok!kers die balen dat ze niet kunnen vliegen horen eigenlijk hier:quote:Op maandag 10 mei 2010 19:48 schreef Isiolo het volgende:
Kan de topic niet opgesplitst worden met de vulkaan en een topic met fokkers die balen dat ze niet kunnen vliegen ?
quote:Op maandag 10 mei 2010 23:22 schreef Naamah het volgende:
[..]
Nou... de Fok!kers die balen dat ze niet kunnen vliegen horen eigenlijk hier:
Europese luchthavens weer open #6
Kan gebeuren als boven heel Europa te veel as hangt. Denk dat ze afsluitingen nu proberen te beperken tot kleine gebieden/enkele vliegvelden.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 10:02 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Hoe reëel is het nou eigenlijk dat het luchtruim weer compleet dit gaat hier in west Europa?
En toch zit ik dan weer met de vraag, gaat dit in andere delen van de wereld ook zo als er een vulkaan uitbarst? Dit is echt voor het eerst dat ik hoor dat er zo massaal vliegveld dichtgaan om as van een vulkaan vele duizenden kilometers verderop..quote:Op dinsdag 11 mei 2010 10:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Kan gebeuren als boven heel Europa te veel as hangt. Denk dat ze afsluitingen nu proberen te beperken tot kleine gebieden/enkele vliegvelden.
quote:Op dinsdag 11 mei 2010 10:44 schreef Drumfire het volgende:
[..]
En toch zit ik dan weer met de vraag, gaat dit in andere delen van de wereld ook zo als er een vulkaan uitbarst? Dit is echt voor het eerst dat ik hoor dat er zo massaal vliegveld dichtgaan om as van een vulkaan vele duizenden kilometers verderop..
Hoe doen ze dit in Azië dan? en Zuid Amerika..daar klappen toch ook redelijk vaak vulkanen.
En dat zal ook wel een reden zijn waarom je minder makkelijk vluchten kan omleiden.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 11:07 schreef Isiolo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Europa heeft iets meer vluchten , zal wel sneller opvallen als dat stil ligt
Yup. Zoiets als vorige week ofzo ook gebeurde.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 13:00 schreef basst2005 het volgende:
Extra stoom pluimpje. De lava komt daar vast in aanraking met water/ijs?
[ afbeelding ]
beetje een vertekend beeld, het is hier in de VS midden in de nacht, dan zijn daar inderdaad minder vluchten.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 11:07 schreef Isiolo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Europa heeft iets meer vluchten , zal wel sneller opvallen als dat stil ligt
Als het zo blijft als nu, ja dan kan het. Gewoon een stukje om en dan kun jij vliegen.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 11:45 schreef W1ckeDxt het volgende:
Dus like, ik kan wel naar New York vrijdag?
Het was wel maf om 'eromheen' te vliegen afgelopen zaterdag.
quote:Op dinsdag 11 mei 2010 14:00 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
beetje een vertekend beeld, het is hier in de VS midden in de nacht, dan zijn daar inderdaad minder vluchten.
Oh, de bevingen zijn dus de magma die in de mantel vloeit, gelukkig is de as vrij groot dus heeft de luchtvaart er niet zo veel last van want dat soort as wordt niet heel ver de lucht in meegenomen maar zal dicht bij de vulkaan neervallen.quote:Eruption in Eyjafjallajökull - Status Report: 15:00 GMT, 10 May 2010
Icelandic Meteorological Office and Institute of Earth Sciences, University of Iceland
Compiled by: Steinunn S. Jakobsdóttir, Gunnar Sigurðsson, Björn Oddsson, Sigrún Hreinsdóttir.
Based on: IMO seismic monitoring; IES-IMO GPS monitoring; IMO hydrological data; IMO weather radar measurements, MODIS satellite images.
Eruption plume:
Height (a.s.l.): ~5 km / 17,000 ft but sometimes shoots up to 6 km / 20,000 ft.
Heading: Southeast. Low level winds are variable.
Colour: Grey / light gray.
Tephra fallout: Ashfall reported at Drangshlíð and Skarðshlíð almost continuously for the last 24 hours. The ash is rather coarse, estimated by the farmers to be ~2-3 mm.
Lightning: No lightning has been detected on instruments over the eruption site for the last week.
Noises: No reports.
Meltwater: Low water discharge at Gígjökull. Daily fluctuations in discharge and temparature are dominating the water flow at Markarfljótsbrú. No flash floods have been detected.
Conditions at eruption site: There was no flight today, but observations from web cameras show similar activity to yesterday. The crater is getting higher. Lava flow is low and not visible on cameras. In the afternoon there was a slight increase in explosive activity, which resulted in a higher plume for a while.
Seismic tremor: Has been similar for the past 3 days, and similar amplitude on all frequency bands.
Earthquakes: A sequence of earthquakes started around 11:00h this morning. Some 40 earthquakes were located, mostly at depths of 18 – 20 km and magnitude range Ml 1 – Ml 2. As the background tremor is much lower now than last week, much smaller earthquakes are observed, partly counting for the number of earthquakes detected this morning.
GPS deformation: Horizontal displacement towards the center of Eyjafjallajökull volcano and subsidence. Some irregular movements are seen in the height of the station closest to the volcano.
Overall assessment: The earthquake sequence this morning indicates that magma is still flowing in from the mantle. Presently there are no indications that the eruption is about to end.
Zou dat kunnen betekenen dat we weer last gaan krijgen van ijs in de krater? Dus weer die gallige as die de vluchten gaat belemmeren?quote:Air travel normalising again as volcano changes behaviour
Posted on11 May 2010.
Keflavik International Airport and Reykjavik’s domestic airport both re-opened yesterday afternoon, and ash cloud forecasts show clear skies for the foreseeable future and no further closures predicted for the time being.
The same is true for affected airports in Scotland, Ireland and southern Europe.
Meanwhile RUV reports a series of earthquakes under and around Eyjafjallajokull which could signal changes to the volcanic eruption.
According to geophysicist Steinunn Jakobsdottir, the quakes could be a sign of a new vent about to open. The volcano already has three vents, but only the one on the northernmost edge is still erupting.
Ash fall in the area has been decreasing and is currently very fine but large rocks have replaced the ash production, apparently caused by the earthquakes. The rocks are being shot high up into the air and crashing down onto the glacier, making holes in the ice. The size and weight of the rocks means that they are a very localised problem and only fall very near to the volcano.
quote:Volcanic Activity in Iceland Comes in Waves
The activity in the volcano underneath the Eyjafjallajökull icecap in south Iceland fluctuates but there are no indications that the eruption is winding down. Yesterday a series of earthquakes were detected underneath the icecap which indicates that magma is still being thrust out of the mantle.
The eruption in Eyjafjallajökull. Photo by Páll Stefánsson.
According to research conducted by the Icelandic Meteorological Office and the University of Iceland Institute of Earth Science, the volcanic cloud reaches a height of five kilometers above sea level on average, and sometimes extends up to six kilometers. Lava flow is minimal and the volcanic unrest stable, Morgunbladid reports.
Keflavík International Airport reopened yesterday after a three-day closure. Flights to and from the airport will be on schedule today as the airport currently lies outside the danger zone, according to ash distribution forecasts. However, passengers are asked to pay close attention to developments.
Although Icelandic airports can remain open today, the ash from Eyjafjallajökull is disrupting flights elsewhere in Europe. According to visir.is, seven airports in Spain are closed for the day.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |