abonnement Unibet Coolblue
pi_81034308


Het topic voor en door users met een Last.fm account.



Last.fm, ook wel bekend als Audioscrobbler, is een site die bijhoudt wat je luistert. D.m.v. de Last.fm plugin (voor de populairste media/music players) worden titel van het nummer en artiest/bandnaam van het liedje naar de server van Last.fm verzonden en op die manier worden in je profiel lijstjes van wat je luistert bijgehouden. Die gegevens kun je van iedereen bekijken en anderen kunnen ook bij jou in je profiel zien wat o.a. je favoriete muziek is en bijv. wat je afgelopen week allemaal hebt geluisterd.

Er zijn al heel veel mensen die Last.fm gebruiken, om de handige lijstjes, maar vooral ook om nieuwe muziek te ontdekken of andere users met dezelfde muzieksmaak. De Last.fm server rekent uit welke mensen ongeveer dezelfde smaak hebben met jou, gebaseerd op de meest beluisterde nummers.
Met die informatie kan Last.fm suggesties genereren voor nieuwe artiesten die je misschien wel leuk vindt.

Maar er is meer! Last.fm is de laatste jaren steeds uitgebreid, teveel om alles hier op te noemen.
Je kunt bijvoorbeeld aangeven welke concerten of festivals je gaat bezoeken en zien welke members daar ook heengaan.
Bij andere members, groups of events kun je een bericht op de shoutbox achterlaten, users toevoegen als friends, je aanmelden bij een group of er zelf eentje starten, zoals bijv. de Fok! group.
Daarnaast zijn er nog vele leuke en handige tooltjes en de Last.fm personal radio.



Last.fm personal radio is een ingebouwde radiozender in de site. Sinds de recente revamp van Audioscrobbler is Last.fm ook de 'officiële' naam van de service. Het idee achter last.fm is niet te vergelijken met normale online zenders, er is geen specifieke playlist vooraf die kan worden gestreamed. Last.fm kijkt echter naar jouw eigen muzieksmaak (zoals die is geregistreerd via je Last.fm plug-in), en past haar playlist daarop aan.

En dat niet alleen, maar je hebt ook de optie om een radiozender te horen die specifiek alleen liedjes van een bepaalde artiest en verwante artiesten speelt, of muziek toegespitst op een bepaald genre. Bovendien kun je ook nog radiostreams beluisteren die weer kijken naar de smaak van andere Last.fm gebruikers, in het geval dat je iemand tegenkomt wiens smaak je wel bevalt, of als je gewoon nieuwsgierig bent naar de artiesten die in zijn/haar profiel staan.

Als je overigens een 'subscriber' bent (zie ook hieronder voor meer info), dan heb je meer specifieke radio-mogelijkheden, waaronder eentje waarbij alleen maar muziek wordt gespeeld die jijzelf of een andere Last.fm gebruiker zelf ook een keer gespeeld hebt.

Voor meer info over de speler kun je ook even hier kijken.



Wat heb je eraan?
Als het je alleen om de statistieken gaat, dan helemaal niks. Het is misschien wel leuk om alles bij te houden. Als het niet goed uitpakt maakt het ook niet uit, er is niks te verliezen.
De last.fm speler biedt weer andere mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld op je werk zit of in het buitenland, of gewoon ergens weg van je eigen computer of muziekcollectie, heb je nu toch de mogelijkheid om naar je eigen muziek te luisteren met deze service. En verder heeft het alle andere functies van een webradio.

Waar kan ik me aanmelden?
Een account aanmaken kan hier: Sign up for Last.fm.
Je hebt er niet eens een e-mailadres voor nodig.

Ik vind het maar traag/buggy af en toe. Is dat normaal?
Er wordt continu aan de site gebouwd door de ontwikkelaars, en door goede mond-tot-mondreclame zijn er dagelijks honderden nieuwe gebruikers. Daardoor kan het wel eens voorkomen dat de site er even uitligt, of dat er door de grote drukte wel eens een server even overbelast is. Maar geen paniek, alle statistieken (mits goed getagged) worden netjes door je plug-in opgeslagen, en zo gauw de server weer een beetje draait, worden die statistieken alsnog verwerkt. Als je specifieke problemen ondervindt, kun je natuurlijk ook altijd even de forums raadplegen.

En is dit een gratis service?
Jazeker. Je kunt er overigens voor kiezen om een geheel vrijblijvende donatie te doen (het makkelijkste is via paypal), wat je extra privileges geeft, die je hier nog even rustig kunt nalezen.

En waar kan ik dan de plugins vinden?
De nieuwste Last.fm software vind je Hier.
Een overzichtje van de old-style plugins kun je hier vinden. Deze worden echter niet meer ondersteund door last.fm.

Is dit wel veilig? Geen spyware ofzo?
Ja, het is volkomen veilig. Last.fm/Audioscrobbler is open source. Hier en in Terms of Use lees je er meer over.
Voor meer info is er de FAQ, de blog met de laatste nieuwtjes en de Audioscrobbler Development Wiki.

En waar is dan die befaamde Fok! group?
Deze kun je hier vinden. Er is er ook eentje speciaal voor Fok! Trivia-spelers.

Leuke/handige/zinloze tooltjes
  • Last.fm normalised rankings - Je lijstje op basis van gemiddelde tracklengte in plaats van enkel op plays.
  • OMI musical taste meter - Hoe breed is jouw smaak?
  • Historical Last.fm Charts - Charts met data uit het verleden maken!
  • LastGraph - Maakt hele mooie figuren, vooral het overzicht van artiesten over een langere tijd is mooi.
  • supereclectic - Kijkt naar de 'similar artists' om te bepalen hoe divers je smaak is. Van iedere artiest in je top 50 wordt de top 20 similar artist genomen. Het totaal aantal verschillende similar artist van je top 50 geeft een indicatie hoe verschillend de artiesten zijn die je luisteren.
  • Hou ook deze last.fm-groepen in de gaten: Greasemonkeys (allerlei scriptjes, Firefox verplicht) en Stats.
  • Meer extra tooltjes vind je hier.



    Deze OP vind je hier

    [ Bericht 3% gewijzigd door pfefferkatze op 05-05-2010 00:11:15 ]
  •   dinsdag 4 mei 2010 @ 23:44:06 #2
    134533 donroyco
    dus niet Donroyco
    pi_81034342
    Ha, ik doe ook aan Last.fm
    Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
    Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
    pi_81034355
    Hoi. Ik doe ook aan Last.fm.
    pi_81034358
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:44 schreef donroyco het volgende:
    Ha, ik doe ook aan Last.fm
    Ke$ha – Take It Off?
      dinsdag 4 mei 2010 @ 23:44:35 #5
    242690 IJsdraakje
    Feliz Navidad
    pi_81034371
    Jumalatkin kuolevat
    Edessäni vuotavat
    Olen tämän maailman loppu
    Minä olen tyhjyys
      dinsdag 4 mei 2010 @ 23:44:57 #6
    134533 donroyco
    dus niet Donroyco
    pi_81034385
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:44 schreef RacerDKB het volgende:

    [..]

    Link?
    Zelfde naam als op FOK!
    Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
    Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
    pi_81034432
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:30 schreef krioro het volgende:

    [..]

    Klopt. Deze site zet je Last.fm charts om naar tijd: http://www.normalisr.com/ .
    Klopt niets van.

    Versailles bij mij 10 plaatsen omlaag, terwijl ik ze eerder omhoog verwacht.
    En dan kijk ik bij Versailles in m'n profiel: http://www.last.fm/user/xDesunoto/library/music/Versailles?sortOrder=desc&sortBy=plays

    De eerste vier nummers meteen al:

    The Revenant Choir The Revenant Choir 0:47 20
    Catharsis Jubilee 0:37 17
    Aristocrat's Symphony Noble 1:00 16
    ASCENDEAD MASTER ASCENDEAD MASTER 0:44 16

    The Revenant Choir moet 8 en een halve minuut duren. De drie erna elk ongeveer 6 minuten.

    Het gaat niet werken.
    pi_81034438
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:44 schreef Edwinuss het volgende:
    Hoi. Ik doe ook aan Last.fm.
    Oeh een friend op last.fm
    pi_81034495
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:45 schreef RacerDKB het volgende:

    [..]

    Oeh een friend op last.fm
      dinsdag 4 mei 2010 @ 23:47:29 #10
    134533 donroyco
    dus niet Donroyco
    pi_81034534
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:45 schreef RacerDKB het volgende:

    [..]

    Oeh een friend op last.fm
    Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
    Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
      dinsdag 4 mei 2010 @ 23:48:23 #11
    293871 Forskneck
    Hotsieflots
    pi_81034582
    ff tvptje
      dinsdag 4 mei 2010 @ 23:49:09 #12
    246107 Zeroku
    An Air of Authority.
    pi_81034618
    Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
    Lieve jongeman ben jij. :@
    Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
    :* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
      dinsdag 4 mei 2010 @ 23:49:11 #13
    242690 IJsdraakje
    Feliz Navidad
    pi_81034619
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:48 schreef Forskneck het volgende:
    ff tvptje
    Gluurdert!
    Jumalatkin kuolevat
    Edessäni vuotavat
    Olen tämän maailman loppu
    Minä olen tyhjyys
      dinsdag 4 mei 2010 @ 23:49:42 #14
    293871 Forskneck
    Hotsieflots
    pi_81034647
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:49 schreef IJsdraakje het volgende:

    [..]

    Gluurdert!
    pi_81034690
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:45 schreef Desunoto het volgende:

    [..]

    Klopt niets van.

    Versailles bij mij 10 plaatsen omlaag, terwijl ik ze eerder omhoog verwacht.
    En dan kijk ik bij Versailles in m'n profiel: http://www.last.fm/user/xDesunoto/library/music/Versailles?sortOrder=desc&sortBy=plays

    De eerste vier nummers meteen al:

    The Revenant Choir The Revenant Choir 0:47 20
    Catharsis Jubilee 0:37 17
    Aristocrat's Symphony Noble 1:00 16
    ASCENDEAD MASTER ASCENDEAD MASTER 0:44 16

    The Revenant Choir moet 8 en een halve minuut duren. De drie erna elk ongeveer 6 minuten.

    Het gaat niet werken.
    Ja, ik las het net in het vorige topic ook al, je hebt gelijk. Maar goed, helemáál kloppen zal het op geen van beide manieren. Blijft een trade off.

    Daarom vind Ik het prima zoals het nu is hoor, en dan de andere tools erbij voor de lol.
    full stops and exclamation marks
    pi_81034877
    Een aantal handige en leuke sites die niet in de op staan:
    http://troublewithdreams.com/scrobbler/: Site waarop je charts voor artiesten, liedjes en albums tussen willekeurige tijdstippen kan genereren.
    http://lastgraph.aeracode.org/: Maakt hele mooie figuren, vooral het overzicht van artiesten over een langere tijd is mooi.
    http://anthony.liekens.net/pub/scripts/last.fm/supereclectic.php?Kijkt naar de 'similar artists' om te bepalen hoe divers je smaak is. Van iedere artiest in je top 50 wordt de top 20 similar artist genomen. Het totaal aantal verschillende similar artist van je top 50 geeft een indicatie hoe verschillend de artiesten zijn die je luisteren.
    You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    last.fm Album top 100
    pi_81034930
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:49 schreef IJsdraakje het volgende:

    [..]

    Gluurdert!
    Blijft leuk, subscriber zijn. Kun je precies zien wie er allemaal op je profiel komt.
    You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    last.fm Album top 100
    pi_81035414
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:54 schreef Felagund het volgende:
    Een aantal handige en leuke sites die niet in de op staan:
    http://troublewithdreams.com/scrobbler/: Site waarop je charts voor artiesten, liedjes en albums tussen willekeurige tijdstippen kan genereren.
    http://lastgraph.aeracode.org/: Maakt hele mooie figuren, vooral het overzicht van artiesten over een langere tijd is mooi.
    http://anthony.liekens.net/pub/scripts/last.fm/supereclectic.php?Kijkt naar de 'similar artists' om te bepalen hoe divers je smaak is. Van iedere artiest in je top 50 wordt de top 20 similar artist genomen. Het totaal aantal verschillende similar artist van je top 50 geeft een indicatie hoe verschillend de artiesten zijn die je luisteren.
    Altijd leuk. Ik zal binnenkort eens kijken hoe dat werkt met die wiki-OPs, dan kan ik ze erbij zetten.
    full stops and exclamation marks
      woensdag 5 mei 2010 @ 00:06:41 #19
    217529 Jabberwocky
    Jabberwo)))cky
    pi_81035460
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2010 23:54 schreef Felagund het volgende:

    http://anthony.liekens.net/pub/scripts/last.fm/supereclectic.php?Kijkt naar de 'similar artists' om te bepalen hoe divers je smaak is.
    809/1000
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    "Beware the Jabberwock, my son!
    The jaws that bite, the claws that catch!
    Beware the Jubjub bird, and shun
    The frumious Bandersnatch!"
    pi_81035472
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 00:05 schreef krioro het volgende:

    [..]

    Altijd leuk. Ik zal binnenkort eens kijken hoe dat werkt met die wiki-OPs, dan kan ik ze erbij zetten.
    Of ik zet ze er nu bij op de wiki?
      woensdag 5 mei 2010 @ 00:08:01 #21
    246107 Zeroku
    An Air of Authority.
    pi_81035522
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 00:05 schreef krioro het volgende:

    [..]

    Altijd leuk. Ik zal binnenkort eens kijken hoe dat werkt met die wiki-OPs, dan kan ik ze erbij zetten.
    Ik heb ze al toegevoegd .
    Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
    Lieve jongeman ben jij. :@
    Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
    :* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
    pi_81035525
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 00:07 schreef RacerDKB het volgende:

    [..]

    Of ik zet ze er nu bij op de wiki?
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 00:08 schreef Zeroku het volgende:

    [..]

    Ik heb ze al toegevoegd .
    Oh, dat mag natuurlijk ook! Minder werk voor mij.
    full stops and exclamation marks
      woensdag 5 mei 2010 @ 00:08:46 #23
    246107 Zeroku
    An Air of Authority.
    pi_81035564
    Allemaal te laat.
    Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
    Lieve jongeman ben jij. :@
    Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
    :* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
    pi_81035590
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 00:06 schreef Jabberwocky het volgende:

    [..]

    809/1000
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Tof!

      woensdag 5 mei 2010 @ 00:10:40 #25
    246107 Zeroku
    An Air of Authority.
    pi_81035647
    How super-eclectic is the musical preference of zeroku1?

    zeroku1's super-eclectic score is

    692/1000

    As this number is larger, you have a more eclectic musical preference. People with scores over 700 have bragging rights. People whose score is below 400 should consider more musical styles!

    The following are the artists with the most occurences in your list

    * Sonic Syndicate (7)
    * Soilwork (7)
    * Slipknot (7)
    * Ill Niņo (6)
    * All That Remains (6)
    * Killswitch Engage (6)
    * Adema (6)
    * Static-X (6)
    * Disturbed (5)
    * Drowning Pool (5)
    * In Flames (5)
    * KoЯn (5)
    * Dope (5)
    * Bullet for My Valentine (5)
    * Stone Sour (5)
    * Mudvayne (5)
    * Scar Symmetry (5)
    * As I Lay Dying (4)
    * Parkway Drive (4)
    * Papa Roach (4)


    The following is a histogram of computed super-eclectic scores (updated on the hour), so you can compare your score with that of other users. The green line denotes the most representative normal distribution for the histogram (the bash/gnuplot code I wrote to generate this graph is awesome).

    Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
    Lieve jongeman ben jij. :@
    Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
    :* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')