Langzaam schakelen ligt meestal niet aan het derailleur an sich, maar aan de afstelling en vooral aan de tandwielen. Bij duurdere tandwielen zijn de up- en downshifts ramps en pinnetjes beter. Ik heb zelf compleet XT erop zitten en dat schakelt inderdaad wel snel, zelfs naar groter tandwiel (zowel voor als achter).quote:Op zondag 22 mei 2011 12:20 schreef Auti het volgende:
[..]
Het punt nu, bij mijn Analog, is dat ik het echt te traag vind schakelen, en bij last kan je het wel vergeten. Ik heb een SLX achterderailleur, maar die is echt te traag.. dit zal wel door de Alivio shifters komen? Voorderailleur is Alivio en die is nooit thuis Ik moet echt heel technisch rijden en het parcours kennen want als ik bij een stevige klim kom en ik zit op het verkeerde voorblad dan ben ik al te laat..
Maar goed, ik ben iemand die erg stug is in dingen die ik gewend ben, ik weet nog heel erg goed hoe goed mijn vorige fiets schakelde.. zo snel, en altijd en klik PANG klik PANG.. 1:1 van Sram , daar wil ik echt naar terug.
Wat je niet hebt, dat gebruik je niet zo is het altijdquote:Op maandag 23 mei 2011 12:51 schreef Schanulleke het volgende:
Dan kan je beter de Garmin Forerunner 305 halen, heb je er ook hartslagmeting bij en een lagere prijs.
Of denk je dat je echt dat scherm gaat gebruiken om je route te bepalen?
Ik gebruik de gps alleen om achteraf de gereden routes online te kunnen bekijken....maar de forerunner is meer specifiek een hardloophorloge.En de emeerprijs met een Edge 500 is erg kleinquote:Op maandag 23 mei 2011 12:51 schreef Schanulleke het volgende:
Dan kan je beter de Garmin Forerunner 305 halen, heb je er ook hartslagmeting bij en een lagere prijs.
Hmm, ik wist niet dat dat ook nog zo veel invloed zou hebben. Een XT cassette staat nu ook op het verlanglijstje En dan heel hard gaan sparen voor dit setjequote:Op maandag 23 mei 2011 22:26 schreef FHR het volgende:
[..]
Langzaam schakelen ligt meestal niet aan het derailleur an sich, maar aan de afstelling en vooral aan de tandwielen. Bij duurdere tandwielen zijn de up- en downshifts ramps en pinnetjes beter. Ik heb zelf compleet XT erop zitten en dat schakelt inderdaad wel snel, zelfs naar groter tandwiel (zowel voor als achter).
Nice! Maar ik vind het wel een soort van smurfen blauw, niet de mooiste kleur blauw igg. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik had vroeger deze Giant.quote:
Ik vind het wel een mooie kleur. Past ook wel goed bij de witte onderdelen!quote:Op donderdag 26 mei 2011 14:32 schreef Auti het volgende:
[..]
Nice! Maar ik vind het wel een soort van smurfen blauw, niet de mooiste kleur blauw igg. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik had vroeger deze Giant.
[ afbeelding ]
Dat was verrassend goed spul!
Thanks voor de tip, ik ga even lezenquote:Op zondag 29 mei 2011 15:38 schreef Cliffy het volgende:
Dit is handig om eens door te lezen.. Cube maakt leuke fietsen voor leuke prijzen, door MTB fanatiekelingen word er nog wel eens op neergekeken maar dat slaat eigenlijk nergens op.. Kijk bv ook eens op www.canyon.com
Piepen heb ik eigenlijk alleen maar als ze nat zijn (Formula The One, die zijn berucht daarom met de sintered blokken). Maar kraken? Zitten de remklauwen wel goed vast? En zit er nog wel remvoering op je blokken of ben je met metaal op metaal aan het remmen?quote:Op maandag 30 mei 2011 08:56 schreef Crazy-M het volgende:
Rijd zelf al een aantal jaren Cube Acids
Prima fietsen
iemand een idee om schijfremmen schoon te maken ? die van mij piepen en kraken als een gek met het remmen....
heb wel busje luchtdruk maar denk niet echt helpt
Je moet ook niet die muurvaste Loctite hebben, maar die ene tegen kraken en vastzitten door roest/troep. Weet even niet meer uit m'n hoofd welk nummer dat dat is. Of Shimano montagepasta, Park Tools anti-seize, in ieder geval zoiets is wel handig. Dan krijg je ze juist nog een keer los ipv dat ze vast gaan zitten door troep.quote:Op maandag 30 mei 2011 20:04 schreef Life2.0 het volgende:
^Uitgebreide versie
Maar loctide om je klauwen vast te zetten, lijkt me ietswat overdreven; alleen maar gezeik als het weer los moet.
mja hij was bij de fietsenmaker voor een onderhoud en toen had ik het al aangegeven. hebben ze hem gereinigd maar nog geen week later kwam het weer terug.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:54 schreef FHR het volgende:
[..]
Piepen heb ik eigenlijk alleen maar als ze nat zijn (Formula The One, die zijn berucht daarom met de sintered blokken). Maar kraken? Zitten de remklauwen wel goed vast? En zit er nog wel remvoering op je blokken of ben je met metaal op metaal aan het remmen?
De schijf kan je het beste schoonmaken met brake cleaner (bij de autohandel halen) of wat andere alcohol-achtige meuk zoals spiritus (geen terpentine, dat is vet). Als de zuiger vies zijn (waardoor ze niet meer goed naar binnen/buiten bewegen) dan blokken eruit, rem beetje inknijpen zodat de zuigers naar buiten komen en afspuiten met brake cleaner en met een tandenborstel er langs. Als ze opgedroogd zijn (kwestie van halve minuut ofzo), dan blokken er weer in en met een grote platte schroevendraaier voorzichtig de blokken weer terug naar buiten duwen.
Als de klauw niet goed uitgelijnd staat, heb je ook kans op geluid. Als het postmount is (zie hieronder), is het makkelijk: boutjes iets los draaien zodat de klauw heen-en-weer kan, rem inknijpen, boutjes aandraaien en rem loslaten. Als je International standaard is het lastiger, dan moet je er ringen tussen zetten of er tussen uit halen.
Postmount (boutjes staan "langs" het wiel):
[ afbeelding ]
International Standard (boutjes wijzen naar het wiel):
[ afbeelding ]
Piepen/kraken kan ook komen doordat de bevestigingspunten vies of niet vlak zijn. Er zijn speciale tools om deze te vlakken. Daarna de boel weer met schone/nieuwe ringen en boutjes (met wat Loctite) vast zetten.
Kromme schijven kan je repareren door 'em gewoon wat terug te buigen met een flinke tang, of timmeren op een werkbank. Als 'ie echt erg krom is, een nieuwe kopen (maar dan past 'ie meestal ook niet meer door de remklauw heen).
En ontluchten is ook erg aan te raden. Helpt niet tegen piepen/kraken, maar dan doen ze 't wel opeens weer beter.
Wat voor handschoentjes heb je?quote:Op maandag 30 mei 2011 18:47 schreef GuitarJJ het volgende:
Handschoentjes zijn trouwens erg fijn! Geen last van zere en/of zweethanden
Standaarddingetjes Handschoentjes zonder vingertoppen. Verder zitten er nog van die 'gripkussentjes' bij de handpalm.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |