abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 1 mei 2010 @ 22:28:31 #176
42184 crew  DaMart
pi_80915760
De borst op de rug binden

Oorsprong
Dit spreekwoord is ontstaan in 1998. Toen woonde in Bakkum, in Noord-Holland, een jonge man genaamd Wilfred. Wilfred zat nog half in de kast. Hij had wel eens met wat meisjes gezoend, maar dat vond hij maar niets. Hij had echter geen vergelijkingsmateriaal, om te kunnen zeggen of het aan de vrouwen lag, of dat hij toch liever een vent had.

Zijn vrienden vonden dat het tijd werd dat hij eens een keuze maakte. Of in de kast blijven zitten, of er helemaal uit komen. Wilfred wilde eigenlijk ook wel weten waar zijn gevoelens nu echt naar uit gingen. Een van zijn vrienden kreeg toen een idee. Ze zouden met de groep naar Brabant afreizen, om carnaval te vieren. Want, waar kon je nu makkelijker iemand vinden om je tong op los te laten dan tussen de carnavalvierders. Wilfred was vrij nerveus, want zou er wel een man zijn die met hem wilde zoenen? Toen hij die angst uitsprak, bedachten zijn vrienden een briljant plan. Ze moesten toch verkleed, dus zou Wilfred als vrouw gaan.

's Ochtends voordat ze zich in het feestgewoel begaven, trok Wilfred in zijn hotelkamer nerveus het gehuurde vrouwenkostuum aan. Hij had zijn benen laten harsen en droeg pumps, waar hij overigens vrij elegant op kon lopen voor iemand die dat nog nooit gedaan had. Hij had ook een paar voorbindborsten gehuurd, die hij zonder hulp maar moeilijk omgeknoopt kreeg. Uiteindelijk lukte het, door de sluiting op zijn eigen borst te draaien. Hij trok het zomerse jurkje aan, zorgde dat zijn gezichtsbeharing weg was, deed lippenstift en mascara op en zette de pruik met het halflange blonde haar op.

Wilfred had met zijn vrienden afgesproken bij een groot plein. Hij kon ze niet direct vinden, maar zag wel een man die hij eigenlijk best aantrekkelijk vond. Hij schraapte zijn keel en stapte er op af. Hij zette een hoge stem op, en groette de man, waarbij hij verleidelijk probeerde te kijken. De man begon hard te lachen en zei tegen Wilfred dat dat stemmetje geloofwaardiger was dan zijn vermomming. Wilfred begreep het pas toen zijn vrienden hem vonden. Hij had de voorbindborsten op zijn rug zitten.

Betekenis
De borst op de rug binden betekent dat je iets probeert anders voor te stellen dan het is, op een zodanige manier dat het direct opvalt.

Voorbeeld
De politicus bond de borst op de rug toen hij zei dat de burgers zich geen zorgen hoefden te maken over hun privacy, nu een hacker op kinderlijk eenvoudige wijze vertrouwelijke informatie over hen uit de database had weten te halen.

Nieuw spreekwoord
In de regen om de tobbe dansen
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator zondag 2 mei 2010 @ 18:14:43 #177
42184 crew  DaMart
pi_80940479
Heeft niemand inspiratie voor de tobbe?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_80940530
geen tijd
  zondag 2 mei 2010 @ 19:18:58 #179
43653 sigme
Veraan
pi_80942774
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 19:05 schreef Knip het volgende:
Zout in de zee strooien

()

Nijgh en De Groot trachelden de spink bij de flor.
quote:
Overigens vindt ook de term “opzouten” (op onvriendelijke wijze iemand verzoeken om zich te verwijderen) hier zijn oorsprong.
Waarbij moet worden aangetekend dat 'opzouten' in de Noordelijke helft van het land een andere betekenis had: wat je wil zeggen inslikken / bewaren voor een later moment. Gelijk het opzouten van bonen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 2 mei 2010 @ 22:18:03 #180
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_80950555
Ik ga wel met de tobbe aan de slag. Moet even tussendoor, dus kan even duren, maar komt nog voor het slapen gaan af.
Non possumus non loqui
  zondag 2 mei 2010 @ 23:35:37 #181
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_80953514
In de regen om de tobbe dansen

Oorsprong
Deze uitdrukking stamt al van vele eeuwen geleden. In de eerste helft van de 9e eeuw was de kerstening van grote delen van Europa een feit. De bekering van Clovis in het jaar 496 was een aanzet en vanaf de 8e eeuw werd ook het gebied ten noorden van de grote rivieren met dwang en geweld aan de macht van de paus onderworpen. De Friezen bleven echter moedig weerstand bieden aan de Roomse overheersers en de terechtstelling van Bonifatius bij Dokkum in het jaar 754 is daarvan een sprekend voorbeeld. De Friezen hadden hun eigen goden en aan de God uit Rome hadden zij totaal geen boodschap. Wodan, Donar en Freya waren de goden die zij aanbaden, dankten voor een goede buit bij de jacht en, wanneer het nodig was, vroegen zij door middel van offers of rituelen om hun gunsten, om bijvoorbeeld gunstige weersomstandigheden voor het gewas te vragen.

In het jaar 838 heerste al geruime tijd een droogte die zeer ongunstig zou uitpakken voor de bodemgesteldheid. Al maanden had het slechts zeer spaarzaam geregend de oogst was zeer mager geweest en in de terpen ontstonden grote scheuren die een dreiging vormde voor de daarbovenop gebouwde boerderijen. De Friezen raakten enigszins wanhopig, want een hongersnood leek in het verschiet indien de bodem niet voldoende bevloeid zou worden. In vele Friese nederzettingen werd daarom aan de god Donar(de god van het weer) gevraagd om de akkers te bevloeien. Verschillende offers waren al gebracht, maar Donar was vooralsnog niet gunstig gestemd. De rituelen werden doorgaans geleid door een druïde, die kennis had van de wereld der goden en zodanig diplomatiek was onderlegd dat hij wist hoe de goden benaderd dienden te worden. Offers moesten in de juiste dosering worden gebracht. Niet te zuinig, want dan zouden de goden zich beledigd voelen, omdat de mensen geen dankbaarheid konden tonen voor hetgeen zij in de afgelopen eeuwen allemaal gekregen hadden, maar ook niet te overdadig, anders zouden de goden wellicht denken dat de mensen ze probeerden om te kopen en dat de mensen met hun geringe kennis van het grote geheel, dachten dat zij in plaats van de goden wisten wat goed voor de aarde was. De meeste druïden maakten zich daarom ook geen zorgen. Onder hun leiding zou uiteindelijk de god Donar (de god van het weer) zodanig gunstig gestemd worden dat de regen op het juiste moment zou vallen.

De druïde van de nederzetting die wij nu kennen als Marrum was iets minder bekwaam in het toepassen van de diplomatie. In de aardse wereld had zijn gedrag als eens geleid tot wrevel bij het stamhoofd, omdat hij ‘vrijwillig’ een extra belasting oplegde aan de onderdanen ten bate van de leider van de nederzetting. De druïde kwam op het stamhoofd een beetje kruiperig over, maar hij kon net niet genoeg formele punten vinden om de druïde de wacht aan te zeggen. Ook binnen de kring van de druïden in de nabijgelegen nederzettingen vond deze druïde weinig aanzien. Men vond dat hij geen maat wist te houden en in een bijeenkomst was hierover al eens iets gezegd. De uitdrukking Roomser dan de Paus zou wellicht van toepassing geweest zijn, maar, zoals hierboven als aangestipt, het katholieke geloof werd hier niet op prijs gesteld. De Marrumse druïde liet zich echter niet overtuigen en ging door met wat hij dacht dat goed was en droeg de gelovigen op om door te gaan met het brengen van offers en het houden van rituelen. Één ritueel was het houden van de bekende regendans. In het midden van het dorp stond een versierde tobbe en de geloven dansten rond die tobbe teneinde aan Donar te vragen om de weersomstandigheden die ervoor zou kunnen zorgen dat deze tobbe gevuld zou worden met water, alsmede ook de nabijgelegen akkers

Toen op een dag in het jaar 838, het was inmiddels eind december, trok een dik wolkenpak zich samen boven het land en dikke druppels vielen neer vanuit de hemel. De rituelen hadden eindelijk succes, er kwam regen. De meeste Friezen namen hun toevlucht tot hun woningen om, onder het genot van een glas van wat nu Beerenburger heet, te vieren dat mensen en goden eensgezind waren. Zoniet de bewoners van Marrum. De druïde stond erop dat de regendans rond te tobbe werd voortgezet. Hoewel het stamhoofd de fles al had opengetrokken en de bewoners uitnodigde om in zijn hut feest te komen vieren, zweepte de druïde de menigte op om door te gaan met het ritueel. Er werd in de regen rond de tobbe gedanst. De druïde had een sterk overwicht op de groep en elke bewoner van de nederzetting bleef doorgaan met dansen. Zoals gezegd, dienden de rituelen en offers met mate gebracht te worden. Dit was hier zeker niet het geval en de toorn van Donar was gewekt. Vanuit het pantheon door goden keek hij neer op het mensenvolk dat geen maat wist te houden en besloot om hen maar eens een lesje te leren. “Als jullie regen en storm willen, dan kunnen jullie het krijgen”, bulderde hij. Zo werd de stormvloed van 838 een feit. Tot op de dag van vandaag kan Marrum zo nu en dan rekenen op de toorn van Donar. Het feit dat deze ramp tijdens de Kerstdagen plaatsvond was bovendien in het voordeel van de Roomse missionarissen, die de Friezen hiermee ervan kon overtuigen dat de god van Rome toch vriendelijker was en zodoende werd ook Friesland onder het juk der papen geplaatst.

Betekenis
Geen maat weten te houden als een verzoek inmiddels word ingewilligd

Voorbeeld
Toen de Grieken doorhadden dat zij grote financiële steun konden krijgen vanuit Brussel, dansten zij in de regen rond te tobbe en hielden zij er een nog verkwistender levensstijl op na. Het uiteindelijke gevolg was dat bij de verkiezingen in diverse Europese landen politici aan de macht kwamen die besloten dat de Grieken het maar weer met hun drachme moesten doen. Het gevolg was dat Griekenland de status kreeg van een onwikkelingsland met bijbehorende schuldenlast.

Nieuwe
Hennep tussen de rogge zaaien

[ Bericht 0% gewijzigd door Knip op 02-05-2010 23:41:47 ]
Non possumus non loqui
  Moderator dinsdag 4 mei 2010 @ 09:40:10 #182
42184 crew  DaMart
pi_80997454
Hennep tussen de rogge zaaien

Oorsprong
Vlakbij Vaals ligt het gehucht Wolfhaag, waar boer Gerben Wietske een groot stuk landbouwgrond bezit, waarop hij rogge verbouwde. In de jaren ’90 van de vorige eeuw mislukte in drie jaar tijd twee keer een groot deel van de oogst, waardoor de boer inkomsten misliep. Het volgende jaar moest hij wel een goede oogst hebben, want anders kwam het voortbestaan van zijn boerenbedrijf ernstig in gevaar.

Om niet alleen afhankelijk te zijn van het verbouwen van rogge, en de gevolgen van een eventuele slechte oogst op te kunnen vangen, zocht de boer naar andere bronnen van inkomsten. Hoe het contact werd gelegd, vertelt de geschiedenis niet, maar feit is dat boer Wietske in contact kwam met een lid van een niet nader te noemen motorclub uit Maastricht. Ze deden hem een voorstel en boer Wietske ging mondeling een joint-venture aan met deze club.

De afspraken bestonden eruit dat boer Wietske exportgewassen zou verbouwen tussen zijn rogge. De zaden die hij kreeg aangeleverd kende hij niet, maar ach, hij ontving er een leuk bedrag voor, dus zaaide hij ze maar. De oogsttijd kwam, en de boer begon de rogge van het land te halen. Hij had een derde van zijn land gedaan, toen het lunchtijd werd. Precies op dat moment reden twee politieagenten over de weg tussen de landerijen door. Het viel hen op dat er verderop op het veld wat aparte planten groeiden tussen het rogge van boer Wietske. Bij nadere bestudering door deze agenten, constateerden ze dat er hennepplanten tussen de rogge stonden.

Boer Wietske werd opgepakt en omdat de motorclub alles ontkende, er stond immers niets op papier, verdween hij in de cel en verloor zijn bedrijf.

Betekenis
Sindsdien zegt men van mensen die stiekem proberen iets bij te verdienen, maar daarvoor een hoge prijs betalen dat ze hennep tussen de rogge zaaien.

Voorbeeld
Frits verloor zijn baan toen zijn baas had ontdekt dat hij onder werktijd zwart bijkluste. Het leek lucratief, maar uiteindelijk had hij hennep tussen de rogge gezaaid.

Nieuw spreekwoord
Omgehakte bomen lijmen
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 09:55:21 #183
265048 banapples
Appelig banaantje
pi_80997831
Even een hulde voor de mooie verhalen en de Wiki
Sometimes you see knopjes
  dinsdag 4 mei 2010 @ 09:57:01 #184
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_80997868
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 09:55 schreef banapples het volgende:
Even een hulde voor de mooie verhalen en de Wiki
QFT.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_80997942
Leuk topic, ga ik zeker volgen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:56:13 #186
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_81008691
Ik ga voor de omgehakte bomen!
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  Moderator dinsdag 4 mei 2010 @ 15:09:25 #187
42184 crew  DaMart
pi_81009194
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 09:55 schreef banapples het volgende:
Even een hulde voor de Wiki
Dank. Ik zal hem vanavond weer bijwerken! .
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 15:13:26 #188
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_81009332
Omgehakte bomen lijmen

Oorsprong:
Dit spreekwoord gaat ver terug in de geschiedenis. Er zijn bewijzen gevonden dat er 36.000 jaar geleden al een primitieve vorm van lijm gebruikt is om stenen aan elkaar te lijmen, maar de oorsprong van dit spreekwoord dateert ongeveer uit de eerste eeuw.

In de scheepsbouw werd gebruik gemaakt van de gehele lengte van bomen om planken te maken die uiteindelijk de boeg zouden vormen. Omdat de planken toen nog niet zo perfect gevormd waren als tegenwoordig was het zo dat een boot die ongeveer klaar was nog lekken had. Dat was normaal. De meeste van die lekken gingen dicht nadat de boot enkele dagen in water geleden had (het hout zet dan uit), maar voor de grotere gaten, die weer te klein waren om ze met hout te dichten) werd lijm gebruikt.

Er is verwarring over de term omgehakte bomen. Het kan zo zijn dat het oorspronkelijk zo werd genoemd (in het Latijn), als een soort geuzennaam voor de planken, maar er zijn etymologen die beweren dat de oorspronkelijke vorm van het spreekwoord niet over omgehakte bomen (nebus), maar slechts over boten (navis). Maar iedereen weet dat door de loop van de tijd taal verandert en geen statisch geheel is en tegenwoordig is het dus gewoon met omgehakte bomen.

Betekenis:
Wanneer iemand omgehakte bomen lijmt betekent het dat bij een project de kleine foutjes nog verbetert en zorgt dat het eindresultaat pico bello in orde is.

Voorbeeld:
De tafels voor het bruiloftsfeest waren allemaal gedekt, alleen misten de bloemstukken nog. De weddingplanner ging er als een haas achteraan en zorgde dat de omgehakte bomen nog gelijmd werden voordat de receptie begon.

Volgende:
Op witte kiezels lopen.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 15:21:57 #189
265048 banapples
Appelig banaantje
pi_81009630
Ik ga een stukje lopen
Sometimes you see knopjes
  dinsdag 4 mei 2010 @ 15:38:01 #190
265048 banapples
Appelig banaantje
pi_81010167
Op witte kiezels lopen

Oorsprong
Naar alle waarschijnlijkheid stamt dit spreekwoord uit de tijd van de Romeinen. In die tijd was er een (onder)keizer van een bepaalde regio die zich graag liet zien en maandelijks een tocht maakte door de stad waar hij de macht had.
Voor deze tocht moest de stad er keurig uit zien. De huizen moesten schoon, de mensen gewassen en goed gekleed, enz. De belangrijkste eis was dat alle straten waar hij over liep voozien moesten zijn van witte kiezels. Zelfs zijn paarden weigerden dienst wanneer de kiezels niet geheel wit waren. Er stond een enstige straf op het niet schoon zijn van de wegen. Het gerucht gaat dat voor de verantwoordelijke hier zelfs de doodstraf op stond. De vrijwilliger werd door de keizer aangewezen en had soms maar 1 dag de tijd om alle kiezels te wassen. De keizer ging zo ver dat hij het ook bij bezoeken in andere steden deze eis stelde. Uiteindelijk werd de beste man nergens meer uitgenodigd en is hij gestenigd door het volk (met bruine kiezelstenen).
Tegenwoordig wordt dit spreekwoord wel eens gebruikt voor artiesten die erg veeleisend zijn. Bijvoorbeeld degenen die alleen de groene M&M's willen.

Betekenis:
Extreem veeleisend zijn

Voorbeeld:
Verwen je dochter niet te veel, dadelijk wil ze alleen nog op witte kiezels lopen.

Volgende:
Met de palingen dansen
Sometimes you see knopjes
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:06:20 #191
249756 Symphonic
Look o Look
pi_81013626
Ik ga de palingen doen
Juin uit Eigen Tuin!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:18:31 #192
249756 Symphonic
Look o Look
pi_81014200
Met de palingen dansen

Oorsprong

Zoals niemand zal verbazen komt dit gezegde uit Volendam. In het verlengde van zwijntje vangen had je in Volendam het Paling grijpen, waarbij iemand in een zwembad met een paar palingen moest proeren om in 3 minuten zoveel mogelijk palingen te vangen. Aangezien het nogal een glibberige bedoening was, leek het meer op een rituele dans, en al snel werd de activiteit omgedoopt tot palingdansen. Na interventie van de dierenbescherming is dit evenement in 1993 verboden.

Betekenis

Proberen het ongrijpbare te grijpen

Voorbeeld

Bij het bedrijf verdwenen vele zaken op onverklaarbare wijze, en het lukte de directie niet met de paling te dansen.

Nieuw spreekwoord:

De hoenders in het net hangen
Juin uit Eigen Tuin!
  Redactie Games dinsdag 4 mei 2010 @ 17:38:57 #193
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_81015042
Hier wordt je een beetje literatureluurs van..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  Moderator dinsdag 4 mei 2010 @ 18:10:15 #194
42184 crew  DaMart
pi_81016259
De wiki is tot hier bijgewerkt.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 5 mei 2010 @ 23:29:13 #195
249756 Symphonic
Look o Look
pi_81068966
Niemand die de hoenders in het net wil hangen?
Juin uit Eigen Tuin!
  donderdag 6 mei 2010 @ 08:03:39 #196
265048 banapples
Appelig banaantje
pi_81075344
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 23:29 schreef Symphonic het volgende:
Niemand die de hoenders in het net wil hangen?
Ik heb nog geen mooi verhaal kunnen bedenken.
Sometimes you see knopjes
pi_81087641
De hoenders in het net hangen

Oorsprong

Deze uitdrukking vindt zijn oorsprong in de 14e eeuw.
Iedereen weet dat Hoender tegenwoordig slaat op een haan of hen, maar het is velen onbekend dat dit woord in die tijd werd gebruikt voor een diepe mand met hengsels.
Boeren bezitten toen ter tijd grote stukken land waarop bijvoorbeeld appels werden geteeld. Omdat alle appels op het land tegelijkertijd rijp waren, hadden de boeren zeer veel moeite om, in het korte tijdsbestek, alle appels tijdig van het land te krijgen. Ook waren er niet genoeg werklieden om met deze klus te helpen.
Joachim, een slimme boerenzoon kwam op het idee om de grote rieten manden met hengsels, Hoenders genaamd, aan netten te hangen en mee te nemen het veld in. Zo konden de knechten en werklieden op één dag ineens veel meer appels verwerken dan ze tot voorheen konden.
Vanaf dat moment draagt de boer vlak voordat de gewassen oogstrijp zijn de knecht op de hoenders alvast in het net te hangen.

Betekenis
Dit spreekwoord wordt gebruikt om aan te duiden dat de gewassen klaar zijn geoogst te worden.

Voorbeeld
Het wordt tijd dat we de hoenders in de netten gaan hangen.

Nieuw spreekwoord:

Met een paskip niet tevreden zijn
  Moderator zondag 9 mei 2010 @ 23:51:08 #198
42184 crew  DaMart
pi_81235841
Met een paskip niet tevreden zijn

Oorsprong
Wie bij dit spreekwoord aan Barneveld denkt, denkt in de verkeerde richting. De kip uit dit spreekwoord heeft namelijk helemaal niets met pluimvee van doen. De historie van dit spreekwoord gaat terug naar het begin van de 17e eeuw, waarin het woord kip werd gebruikt in de betekenis van 'hoepel', een betekenis die heden ten dage niet echt bekend meer is.

In die tijd won de hoepelrok aan populariteit en werd een gewaardeerd modeverschijnsel, vooral in de rijkere kringen van de bevolking. Wie haar neus liet zien op een van de vele feesten die in de hogere kringen werden gehouden, kon zich op den duur niet meer vertonen zonder hoepelrok. Zo ook de barones van Middelburgh tot Waschenaer via Valkenburgh.

Deze barones was uitgenodigd op de bruiloft van de nicht van haar echtgenoot, die ging trouwen met een man met zeer veel aanzien. Om goed gekleed te verschijnen, bezocht de barones een kleermaker en ze gaf hem opdracht een hoepelrok te maken. De diameter van een hoepelrok moest natuurlijk wel in proportie zijn met het lichaam van degene die het kledingstuk droeg. Om de geschikte diameter te bepalen, gebruikten kleermakers een pashoepel, beter bekend als een paskip. Het bijzondere van de paskip, was dat deze in wijdte verstelbaar was, in tegenstelling tot de ring die de vorm van de hoepelrok moest verzorgen.

Nadat de kleermaker de maat had genomen, liet hij zijn knecht een hoepel voor in de rok maken. De knecht was erg goed met het verstellen en naaien van kleding, maar het ontbrak hem aan een oog voor vormen. En dus fabriceerde hij een ovale hoepel, die de kleermaker onmogelijk kon gebruiken. Omdat de tijd begon te dringen, besloot de kleermaker een paskip in de rok te zetten, zodat de maat goed was. Dit kleinigheidje verzweeg hij toen de barones haar kostuum kwam ophalen. Op het feest ontdekte zij echter al snel genoeg het bedrog van de kleermaker. Hij had de paskip niet goed vastgezet, waardoor deze uit elkaar viel en de hoepelvorm uit de rok was verdwenen. De barones liep gigantisch voor schut daarmee. Dit tot hilariteit van de overige aanwezigen.

De volgende dag kwam de barones verhaal halen, en ze eiste haar geld terug. Ze had immers een hoepelrok besteld en was niet tevreden met de paskip.

Betekenis
Dit spreekwoord wordt gebruikt wanneer iemand verhaal haalt nadat hij of zij bedonderd is bij de aankoop van een product.

Praktijkvoorbeeld
De printer die Jan via Marktplaats had gekocht, bleek geen kleuren te kunnen afdrukken, terwijl de verkoper dat wel had toegezegd. Omdat hij met een paskip niet tevreden was, belde Jan boos de verkoper op.

Nieuw spreekwoord
Zeewier in de klompen hebben
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  maandag 10 mei 2010 @ 10:18:38 #199
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_81243760
Ik ga zeewier in de klompen doen.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  maandag 10 mei 2010 @ 10:31:19 #200
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_81244116
Zeewier in de klompen hebben

Oorsprong:
Klompen zijn een schoeisel dat al eeuwenlang meegaat. In de ouheid werden er al soortgelijke schoenen gedragen, en in de middeleeuwen waren ze vrij populair. Men deed er vanalles mee, en vooral in de boerengebieden werd weinig anders gedragen.

Dit spreekwoord vindt zijn oorsprong in Twente, waar de landbouwerij en veehouderij erg veel beoefend werden, en ook de klomp altijd werd gedragen. In die tijd (zo rond 1700) was het vrij normaal dat een man (boer) trouwde met iemand uit een dorp in de buurt, die ook thuis was op het land. Zo bleven zogezegd de klompen "schoon". Ook in Brabant was dit gebruik bekend.

Maar naarmate de tijd verstreek gebeurde het steeds vaker dat huwelijken werden gesloten tussen mensen die ver uit elkaar woonden en in het speciale geval dat er een 'importbruid' uit Zeeland, waar de visserij hoogtij vierde, gestrikt werd had dat gevolgen voor de boer. Een visser is namelijk niet zo thuis op een boerenbedrijf, en dus stond het garant voor een (soms tijdelijke) slechte handel.

Als iemand dus een bruid nam die niet uit de buurt kwam, dan werd de boer gewaarschuwd voor zeewier in de klompen. Kiek maar uut, anders kriet ie zeewier in zunne klompe!

Betekenis:
Je inlaten met verkeerd volk.

Voorbeeld:
Piet gaat de laatste tijd wel heel veel om met de jongens van het andere voetbalteam, straks krijgt ie zeewier in z'n klompen!

Volgende:
De pauw volgen.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')