abonnement Unibet Coolblue
pi_80652947
Nu het partijprogramma van de PVV bekent is leek het me wel intressant om deze tegenover die van de NSDAP te zetten, omdat de vergelijking Wilders <--> Hitler vaak gemaakt wordt. Vind ervan wat je zelf vindt, ik zou het in ieder geval verontrustend vinden als de PVV te veel macht krijgt, wat ik overigens niet verwacht.

Op 12 van de 25 orginele NSDAP punten lijkt het te matchen met de PVV:

1: NSDAP: Wij eisen gelijke rechten voor het Duitse volk in zijn onderhandelingen met andere naties en de afschaffing van de vredesverdragen van Versailles en Saint-Germain.

PVV: Nederland krijgt al zijn bevoegdheden en vetorechten terug


Dit betreft de bevoegdheden en vetorechten die volgens de PVV zijn opgeslokt door de EU.


2: NSDAP: Alleen zij die tot de natie behoren kunnen staatsburgers worden. Alleen zij die van Duitsen bloede zijn, ongeacht hun geloof, kunnen tot de natie behoren. Joden kunnen derhalve geen deel uitmaken van de natie.

PVV: Nederlandse nationaliteit pas na tien jaar rechtmatig verblijf in Nederland, mits geen strafblad


De PVV is hierin milder dan de NSDAP, maar ik denk dat de PVV goed beseft dat niet alleen hen die van Nederlandse bloede zijn, tot de Nederlandse Nationaliteit kunnen rekenen.


3: NSDAP: Het recht om over de leiding en de wetten van de staat te beslissen is alleen aan staatsburgers voorbehouden. Wij eisen derhalve dat in alle officiële functies, van welke aard ook, zowel bij de rijksoverheid als in de deelstaten en de plaatselijke overheden, uitsluitend staatsburgers worden benoemd. Wij verzetten ons tegen de corrupte gewoonte van het parlement om ambtenaren slechts met het oog om partijbelangen te benoemen, zonder rekening te houden met karakter of bekwaamheden.

PVV: Geen stemrecht meer voor niet-Nederlanders bij gemeenteraadsverkiezingen. Geen mensen met een dubbele nationaliteit in regering, parlement, Provinciale Staten,
gemeenteraden en bepaalde overheidsfuncties. Wie bijvoorbeeld ook de Turkse of Marokkaanse wet moet gehoorzamen kan niet vrijuit spreken


Lijkt me duidelijk.

4: NSDAP: Wij eisen dat de staat als haar voornaamste taak zal beschouwen de industrie te stimuleren en het levenspeil van de staatsburgers te verhogen. Als het niet mogelijk is de gehele bevolking van de staat te voeden, moeten buitenlanders (niet-staatsburgers) het rijk verlaten.

PVV: De arbeidsmigratie moet worden gestopt. Redenen: het verlies van banen (voornamelijk aan de onderkant van de arbeidsmarkt), nieuwe integratieproblematiek van de volgende golf
immigranten en de enorme kosten die dit voor de sociale zekerheid met zich meebrengt. Willen we deze problemen het hoofd bieden dan zullen we een aantal maatregelen moeten treffen.


De PVV geeft net als de NSDAP de "niet-staatsburgers" de schuld van het ongenoegen dat een "staatsburger" moet doormaken.


5: NSDAP: Alle immigratie van niet-Duitsers moet worden verhinderd. Wij eisen dat alle niet-Duitsers, die sinds 2 augustus 1914 in het land zijn gekomen, meteen gedwongen worden om het land te verlaten.

PVV: Volledige immigratiestop voor mensen uit islamitische landen.


De PVV is hierin weliswaar mild en staat het toe om de mensen die er zijn te laten blijven, maar solidair zijn ze zeker niet.


6: NSDAP: Wij eisen op grote schaal uitbreiding van de ouderdomsvoorzieningen.

PVV: In vergelijking met gevangenen hebben ouderen, chronisch zieken en gehandicapten geen rechten in onze zorginstellingen. Dat is ons een doorn in het oog. Criminelen in gevangenissen hebben recht op vrijetijdsbesteding, op luchten, op tv, op roken op de kamer, gratis kleding en noem het maar op. De PVV wil dat ouderen en gehandicapten in zorginstellingen veel meer rechten krijgen en dat gevangenen juist rechten worden afgepakt.
....., geen verhoging van het eigen risico in de zorg en de AOW-leeftijd blijft op 65 jaar.


Beide zijn duidelijk voor uitbreiding ouderenvoorzieningen, niet iets vreemd, maar ze brengen het beide naar voren als een van hun speerpunten. Mogelijk omdat dit een populaire maatregel is die de NSDAP zeker stemmen heeft bezorgt en Wilders hoopt te bezorgen.


7: NSDAP: Wij eisen het scheppen en het in stand houden van een gezonde middenstand, de onmiddellijke overname door de staat van alle groothandelsondernemingen, het verhuren daarvan voor een laag bedrag aan kleinhandelaren en verder dat alle leveranciers aan de staat, de districten en de plaatselijke overheden met de uiterste consideratie zullen worden behandeld.

PVV: De Partij voor de Vrijheid zegt:
laat ondernemers ondernemen, geef ze vrijheid.
Dat begint met lagere belastingen voor burgers en een groot deel van de MKB'ers: De PVV wil het belastingtarief in de tweede schijf met 2 procentpunt verlagen, ook voor AOW’ers. Mensen
met een modaal inkomen gaan er dan 300 euro op vooruit. Meer geld in de zakken van de burgers betekent ook meer uitgeven bij onze ondernemers.


Ook hier lijkt PVV voor een grotere vrijheid van de ondernemende burger, het overnemen van grootbedrijven om aan de middenstand te verhuren benoemen ze niet, maar er wordt wel tegen de privatsering betoogt.

8: NSDAP: Wij eisen op onze nationale behoeften afgestemde landhervormingen.

PVV: Buitenlands beleid moet uitsluitend in dienst staan van het Nederlands belang


Kortweg, landsbelang gaat voor buitenlands belang.

9: NSDAP: Om iedere bekwame en ijverige Duitser in de gelegenheid te stellen hoger onderwijs te volgen en aldus carrière te maken, moet de staat een grondige hervorming van het nationale onderwijssysteem overwegen. Het leerplan in alle scholen moet worden aangepast aan de noden van het praktische leven. Staatsburgerkunde in dienst van de volksgemeenschap moet een verplicht lesvak worden op de scholen. Kinderen van arme ouders moeten onderwijs kunnen volgen op kosten van de staat.

PVV: De herbouw van het onderwijs begint bij de basis: de pedagogische academie. Juist daar moet vakinhoud weer centraal staan. Onze kinderen in het basisonderwijs hebben recht op
goed opgeleide onderwijzers. Dat geldt voor alle onderwijslagen. Op school kom je om hard te werken. Dus zeggen we gedag tegen de ‘alles-is-leuk’-cultuur. De onderwijzer wordt weer
gewoon aangesproken met ‘meester’ of ‘juf’. De Canon van Nederland wordt verplicht op de basisschool, het volkslied wordt geleerd en op elke school hangt onze vlag. Goede scholen zijn
veilige scholen. En vooral: handhaving studiefinanciering en ov-jaarkaart


Verbetering van het onderwijs lijkt weer zo'n populaire maatregel om kiezers te winnen. Het verplicht leren van het Canon van Nederland, het leren van het volkslied en het verplicht ophangen van een vlag lijkt me een subtiele stap naar Nationalisering en roept bij mij verbanden op met het communisme.

10: NSDAP: De staat moet het gezondheidspeil van de natie trachten te verhogen door moeders en kinderen te beschermen, kinderarbeid te verbieden, de lichamelijke prestatievermogens op te voeren door het wettelijk verplicht stellen van gymnastiek en sport en door uitgebreide steun aan verenigingen die zich inzetten voor de lichamelijke ontwikkeling van de jeugd.


PVV: Meer aandacht voor sport en bewegen in het basis- en voortgezet onderwijs


Beide een goed iets, waar het voor zowel de NSDAP als voor de PVV goed voor zou zijn kan ik niet zomaar even benoemen.


11: NSDAP: Wij eisen wettelijke strijd tegen de bewuste politieke leugens en de verspreiding daarvan in de pers. Om de oprichting van een nationale Duitse pers te vergemakkelijken eisen wij:
a. dat alle uitgevers van dagbladen en hun assistenten die gebruik maken van de Duitse taal tot de Duitse natie moeten behoren;
b. dat speciale toestemming van de staat vereist is voor het laten verschijnen van niet-Duitse kranten. Deze hoeven niet noodzakelijkerwijs in de Duitse taal gedrukt te zijn;
c. dat niet-Duitsers wettelijk verboden wordt financieel deel te nemen in of invloed uit te oefenen op Duitse kranten. Als straf kan de uitgeverij worden gesloten en de niet-Duitse uitgever uit het land worden gezet. Het uitgeven van kranten die het nationaal welzijn niet bevorderen, moet worden verboden. Wij eisen gerechtelijke vervolging van alle stromingen in kunst en literatuur waarvan kan worden aangenomen dat zij ons leven als natie verstoren, en de onderdrukking van instellingen die zich verzetten tegen de hierboven genoemde eisen.

PVV: Geen subsidies meer voor islamitische media: Marokko.nl, Maroc.nl etc.
Geen folders of andere overheidscommunicatie in een taal anders dan Nederlands (of Fries)


Oftewel het opleggen van de persvrijheid, bij PVV voornamelijk taal, bij NSDAP ook landsbelang, staat bij beide partijen hoog in het vaandel.

12: NSDAP: Wij eisen vrijheid voor alle godsdienstige stromingen binnen de staat, voor zover ze deze niet in gevaar brengen en de morele gevoelens van het Duitse ras niet kwetsen. De partij als zodanig hangt het positieve christendom aan, maar bindt zich op geloofsgebied niet aan een bepaalde kerk. Ze bestrijdt de Joods-materialistische geest binnen ons en buiten ons, en is ervan overtuigd dat een langdurige genezing van ons volk enkel van binnenuit kan groeien uit het basisprincipe: het belang van de gemeenschap boven het eigenbelang.

PVV: En vooral: in artikel 1 van de Grondwet verankeren we de
Joods-christelijke en humanistische wortels van Nederland als
dominante cultuur


Je mag alles zijn, behalve Jood/Moslim.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lucros op 23-04-2010 23:04:45 (Poging tot verbeteren OP) ]
pi_80652989
tvp. Te zware materie voor nu, maar ik vind je insteek interessant.
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:53:15 #3
273744 Torrio
More.Whore.More
pi_80653172
Wees jij maar verontrust, wat een onzin weer zeg. Wanneer wordt Wilders met Saddam vergeleken?

Je spelfouten zijn verontrustend.

[ Bericht 19% gewijzigd door Torrio op 23-04-2010 23:01:26 ]
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:53:34 #4
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_80653188
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:49 schreef Thomas B. het volgende:
tvp. Te zware materie voor nu, maar ik vind je insteek interessant.
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:56:30 #5
273744 Torrio
More.Whore.More
pi_80653332
Ik wou dat al die mensen en politici meer tijd in hun eigen partij staken, in plaats van de meest waardeloze vergelijkingen maken.
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:57:21 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_80653391
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:53 schreef Torrio het volgende:
Wees jij maar verontrust, wat een onzin weer zeg. Wanneer wordt Wilders met Saddam vergeleken?
Of vergelijk *willekeurige-partij* ook met de NSDAP. Of met wie-je-maar-wilt.
Suggestieve blaat.
censuur :O
pi_80653468
Wilders is een debiele gek, die is dit soort vergelijkingen niet eens waard.
pi_80653500
Wat vind de PVV eigenlijk van ons koningshuis/staatshoofd aangezien die allemaal allochtoon zijn en zelfs ons toekomstig koningin is een importbruid uit een niet westers land.
  Moderator vrijdag 23 april 2010 @ 23:00:36 #9
236264 crew  capricia
pi_80653562
Interessant!
Definitely not CIA
  vrijdag 23 april 2010 @ 23:02:08 #10
273744 Torrio
More.Whore.More
pi_80653657
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 23:00 schreef capricia het volgende:
Interessant!
Serieus? De zoveelste vergelijking met Hitler?
  vrijdag 23 april 2010 @ 23:03:01 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80653693
Hopeloos triest dit soort topics.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80653937
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 23:02 schreef Torrio het volgende:

[..]

Serieus? De zoveelste vergelijking met Hitler?
Misschien dat ik daarom ik in de OP vermeldde dat ik de vergelijking Wilders <--> Hitler eens aan de kaak wou stellen. Ik doe volgens mij geen uitspraken over het feit dat Wilders de nieuwe Hitler zou zijn of zo, ik raad je aan in het vervolg eerst de hele post te lezen voordat je gaat roepen hoe kut het wel niet is.
  vrijdag 23 april 2010 @ 23:09:42 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80654061
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 23:07 schreef Lucros het volgende:

[..]

Misschien dat ik daarom ik in de OP vermeldde dat ik de vergelijking Wilders <--> Hitler eens aan de kaak wou stellen. Ik doe volgens mij geen uitspraken over het feit dat Wilders de nieuwe Hitler zou zijn of zo, ik raad je aan in het vervolg eerst de hele post te lezen voordat je gaat roepen hoe kut het wel niet is.
Krijg een leven, sukkel
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80654087
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Of vergelijk *willekeurige-partij* ook met de NSDAP. Of met wie-je-maar-wilt.
Suggestieve blaat.
Ik zou zeggen ga je gang, als een groot gedeelte van Nederland zou roepen dat Balkenende de nieuwe Hitler is zou ik deze vergelijking zelf wel maken. Daar ga ik nu alleen niet mijn tijd aan besteden. Ik wil alleen kijken waar deze vergelijkingen die men maakt op gebaseerd zijn.
  vrijdag 23 april 2010 @ 23:11:14 #15
273744 Torrio
More.Whore.More
pi_80654151
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 23:07 schreef Lucros het volgende:

[..]

Misschien dat ik daarom ik in de OP vermeldde dat ik de vergelijking Wilders <--> Hitler eens aan de kaak wou stellen. Ik doe volgens mij geen uitspraken over het feit dat Wilders de nieuwe Hitler zou zijn of zo, ik raad je aan in het vervolg eerst de hele post te lezen voordat je gaat roepen hoe kut het wel niet is.
Lees je eigen OP nou eens terug. De vergelijkingen slaan nergens op, je haalt stukken van de NSDAP en de PVV door elkaar en breid daar een mooie vergelijking van.
pi_80654204
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 23:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Krijg een leven, sukkel
Why? Omdat ik een serieuse discussie wil opwekken, kijk als het je niks boeit respecteer mijn intresse in het beleid van Wilders en de mogelijke gevolgen daarvan dan op zijn minst.

Ik snap je hele punt niet.
pi_80654211
LOL, wat een fail dit topic
  Moderator vrijdag 23 april 2010 @ 23:13:07 #18
236264 crew  capricia
pi_80654253
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 23:02 schreef Torrio het volgende:

[..]

Serieus? De zoveelste vergelijking met Hitler?
Het is niet zo verkeerd om programma's met elkaar te vergelijken, toch?
Definitely not CIA
pi_80654261
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 23:11 schreef Torrio het volgende:

[..]

Lees je eigen OP nou eens terug. De vergelijkingen slaan nergens op, je haalt stukken van de NSDAP en de PVV door elkaar en breid daar een mooie vergelijking van.
Ik zet ze onder elkaar, en geef een mogelijke oorzaak ervan eronder. Deze mogelijke oorzaak heb ik zelf verzonnen en als je het niet daar mee eens bent, kom dan maar met argumenten.
  vrijdag 23 april 2010 @ 23:13:21 #20
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_80654266
Wat een volslagen stupide topic...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_80654360
Waarom zou dit zo stupide zijn? Omdat men niet onder ogen durft te zien dat Hitler dezelfde populistische lul was in zijn begin jaren? De macht zal Wilders waarschijnljik niet krijgen, maar ach vergelijkingen kunnen geen kwaad.
  vrijdag 23 april 2010 @ 23:16:04 #22
273744 Torrio
More.Whore.More
pi_80654409
quote:
2: NSDAP: Alleen zij die tot de natie behoren kunnen staatsburgers worden. Alleen zij die van Duitsen bloede zijn, ongeacht hun geloof, kunnen tot de natie behoren. Joden kunnen derhalve geen deel uitmaken van de natie.

PVV: Nederlandse nationaliteit pas na tien jaar rechtmatig verblijf in Nederland, mits geen strafblad


De PVV is hierin milder dan de NSDAP, maar ik denk dat de PVV goed beseft dat niet alleen hen die van Nederlandse bloede zijn, tot de Nederlandse Nationaliteit kunnen rekenen.


Alleen dit al, wat is dit voor onzin?!
  vrijdag 23 april 2010 @ 23:16:43 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80654463
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 23:12 schreef Lucros het volgende:

[..]

Why? Omdat ik een serieuse discussie wil opwekken, kijk als het je niks boeit respecteer mijn intresse in het beleid van Wilders en de mogelijke gevolgen daarvan dan op zijn minst.
Dat wil je helemaal niet, als je dat zou willen zou je wel een steekhoudend verhaal in je op gezet
quote:
Ik snap je hele punt niet.
waarom verbaasd me dat niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80654769
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 23:16 schreef Torrio het volgende:

[..]

Alleen dit al, wat is dit voor onzin?!
Wilders wil de eisen voor de nationaliteit Nederlander aanscherpen, maar ik vraag me af of ze niet naar het beleid van de NSDAP toe willen, oftewel alleen Nederlanders mogen zich Nederlander noemen.

Het discussiepunt is dan ook;
-Wil de PVV eenmalig de regels aanscherpen, of wil men bij het grijpen van de macht deze zo strikt maken dat we bij een NSDAP beleid aankomen?
  vrijdag 23 april 2010 @ 23:25:49 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80654992
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 23:22 schreef Lucros het volgende:

[..]

Wilders wil de eisen voor de nationaliteit Nederlander aanscherpen, maar ik vraag me af of ze niet naar het beleid van de NSDAP toe willen, oftewel alleen Nederlanders mogen zich Nederlander noemen.

Het discussiepunt is dan ook;
-Wil de PVV eenmalig de regels aanscherpen, of wil men bij het grijpen van de macht deze zo strikt maken dat we bij een NSDAP beleid aankomen?
Partij XYZ wil de kinderbijslag verhogen, dat wilde de NSDAP ook HUIL HUIL
Partij XYZ wil de snelwegen , dat wilde de NSDAP ook HUIL HUIL
Partij XYZ wil een hatseflats dat wilde de NSDAP ook HUIL HUIL
Heb je echt niet door hoe dom je bent?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')