abonnement Unibet Coolblue
pi_80476517
Hoi allemaal,

Weet niet goed of ik in het goede forum zit, maar ik ga het toch maar proberen.

4 jaar geleden heeft mijn vriendin een appartement gekocht met een zogenaame BKS regeling, wat inhoudt dat de verkopende partij (in dit geval een monumentenstichting) het appartement binnen 3 maanden zou terugkopen mochten we het willen verkopen.

We hebben nu een huis gekocht afgaande op die regeling ( er zijn al 2 appartement met BKS regeling terugverkocht aan de stiching ) en willen nu dus het appartement gaan verkopen.

Echter zegt de stichting nu dat ze geen geld meer hebben om het appartement terug te kopen, er is een aandeelhouder failliet en ze hebben al 2 appartementen teruggekocht.

Nu kunnen ze iets van een afkoopregeling treffen om de BKS regeling af te kopen, maar ik betwijfel of dat een goed idee is met de huidige huizenmarkt.

In principe kan ik toch eisen dat ze het terugkopen omdat het contractueel vastgelegd is ook al hebben ze geen geld? Dat zou niet mijn zorg moeten zijn toch?

Ik weet niet goed wat is hiermee aanmoet. Maar nu heb ik dus 2 huizen. wat niet erg handig is.
pi_80477044
Tsja, je kunt van alles eisen maar als ze geen geld hebben ga je hooguit een faillissement krijgen, wat je ook niets oplevert.....

Mischien ben je dus wel beter af met die afkoop en alsnog verkoop. Appartementen zijn nogsteeds redelijk in trek en als jij door die afkoop regeling een lager bedrag kunt vragen dan de markt dan zal het geen maanden duren voordat je het kwijt bent.
  maandag 19 april 2010 @ 12:39:01 #3
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_80477308
quote:
Op maandag 19 april 2010 12:19 schreef izzodizzo het volgende:


Ik weet niet goed wat is hiermee aanmoet.
Die andere 2 appartementen, wat is daarmee gebeurd? Zijn die nog steeds in eigendom van die stichting, of zijn ze weer verkocht?
pi_80478167
Wat stelt men voor qua afkoop?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_80478655
quote:
Op maandag 19 april 2010 12:19 schreef izzodizzo het volgende:
Nu kunnen ze iets van een afkoopregeling treffen om de BKS regeling af te kopen, maar ik betwijfel of dat een goed idee is met de huidige huizenmarkt.
Ik heb afgelopen december een appartement verkocht in matige staat van onderhoud. Er zat precies 2 weken tussen te koop zetten en koopcontract tekenen. Kwestie van de juiste prijs vragen, je moet inderdaad op dit moment niet de hoofdprijs willen hebben. Met die afkoopregeling heb je mogelijk net genoeg ruimte om de prijs scherp te stellen.
pi_80479093
quote:
Op maandag 19 april 2010 12:39 schreef freako het volgende:

[..]

Die andere 2 appartementen, wat is daarmee gebeurd? Zijn die nog steeds in eigendom van die stichting, of zijn ze weer verkocht?
1 van de appartementen was binnen 20 dagen verkocht (aantal maanden geleden) en de andere staat sinds 3 weken te koop. Maar er staan nog 3 andere te koop in ons gebouw (starterappartementen), dus dat zou de situatie van verkoop kunnen verslechteren.
quote:
Op maandag 19 april 2010 12:59 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat stelt men voor qua afkoop?
Ze hebben het over de grondslag wat 29k zou zijn, dat is het verschil tussen de werkelijke verkoopprijs en de BKS prijs bij initiele verkoop (vrij op naam, gerenoveerd). Maar ze wist niet zeker of dit dan ook de afkoopsom zou zijn.
Met die 29k zou ik het een jaar of 2 in de verkoop kunnen houden, of inderdaad met een lagere prijs verkopen (er hoeft vrijwel niets aan te gebeuren, is pas 3 jaar oud), en dan een deel van de afkoopsom in de hypotheek steken voor afbetaling.


Het moet wel raar lopen als ik het niet binnen 2 jaar kan verkopen, maar je weet het niet tegenwoordig met alle strubbelingen op de huizenmarkt. Maar toch is het een te groot risico om zo maar te lopen, er komt ook nog een kleine aan, dus geld over heb ik niet
  maandag 19 april 2010 @ 15:23:19 #7
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_80483433
Het lijkt mij dat je wel gewoon kan onderhandelen over deze vergoeding?

Zij komen tenslotte hun afspraken niet na

[ Bericht 97% gewijzigd door Gras_eter op 19-04-2010 16:44:45 ]
Echte mannen hebben altijd honger
  maandag 19 april 2010 @ 15:33:38 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_80483815
Je hebt dit appartement toch ook zwaar onder de marktprijs destijds gekocht ? Althans dat is meestal bij dergelijke constructies.

Als ze het niet van je kopen zoals contractueel afgesproken kun je zelf aangeven prima, maar dan verkoop ik het zelf voro een prijs en is alles voor jou. neem je het risico over maar zien zij af van alle claims.

Dan kun je volgens mij onmogelijk verlies lijden.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 19 april 2010 @ 16:01:23 #9
62913 Blik
The one and Only!
pi_80484976
Voor 30k lijkt me die afkoop redelijk ok, is toch een mooi bedrag waar je dat appartement redelijk lang te koop van kan zetten
pi_80486998
Hoe zit het eigenlijk met de belasting over deze afkoopsom? neem aan dat als ik inderdaad akkoord zou gaan, dat de belastingdienst ook geld wil zien?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')