abonnement Unibet Coolblue
pi_80483097
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
pi_80483182
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:05 schreef basst2005 het volgende:
Katla wordt steeds actiever:
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
Hmm, rond Katla is er dus steeds meer beweging in de grond, dat geeft dat plaatje toch aan?
Ernaast gooit de andere vulkaan minder as de lucht in, en is het heel rustig rond dat gebied....
Is daar iets aan het groeien? En gaan wij binnenkort Katla dan meemaken? Het lijkt er wel een beetje op, met deze stilte voor de storm
  maandag 19 april 2010 @ 15:16:45 #178
299967 Luchtje
Geen vuiltje aan de lucht
pi_80483185
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
De hele aarde is een groot (bijna) gesloten systeem. Aardbevingen in Japan kunnen geloof ik ook voorbodes zijn voor aardbevingen in Chili. In ieder geval alles is met elkaar verbonden alleen niet direct. De vraag is dus of het een direct verband heeft.
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:16 schreef Ermanon het volgende:

[..]

Hmm, rond Katla is er dus steeds meer beweging in de grond, dat geeft dat plaatje toch aan?
Ernaast gooit de andere vulkaan minder as de lucht in, en is het heel rustig rond dat gebied....
Is daar iets aan het groeien? En gaan wij binnenkort Katla dan meemaken? Het lijkt er wel een beetje op, met deze stilte voor de storm
Maar een van die grafiekjes komt van een meetpunt wat in de buurt van Katla ligt geloof ik. De rest van de grafieken zijn van meetpunten die dichterbij de vulkaan van nu zitten. En juist dat ene punt van Katla is het rustigst.

Edit: quote van isdatzo
quote:
Op maandag 19 april 2010 08:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

* Isdatzo ctrl-c/v van gister doet:
--------------------
[..]

Nou, 't zit er tussenin.

Je zit die afkortingen staan? Dat zijn afkortingen van de locaties van seismologische meetstations.

Goðabunga = god , Eystri-Skógar = esk, Miðmörk = mid en Lágu-Hvolar = hvo.

Het zijn de zwarte driehoekjes op deze kaart:

afbeelding

Dus om nu te zeggen dat dit de seismologische activiteit van *de Katla* is, is niet waar. Het is de seismologische activiteit in het gehele gebied die net zo goed veroorzaakt kan worden door de uitbarsting die nu bezig is.
  maandag 19 april 2010 @ 15:19:50 #179
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80483311
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:05 schreef basst2005 het volgende:
Katla wordt steeds actiever:
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
Dat is 'de katla' helemaal niet. Die afkortingen die je ziet staan voor de locaties waarop de seismologische meetstations staan. Die liggen zowel in het gebied van de katla als van de Eyjafjallajokull (ik postte gister 2 keer een kaartje waarop de locaties staan, zoek maar ff op) en er is niks dat erop wijst dat deze verhoogde seismologische activiteit betekent dat de katla binnenkort actief gaat worden.

Kan dit trouwens in de OP ?

Edit: ah, iemand was me voor. In die quote staat ook 't plaatje, klikken maar .
Huilen dan.
  maandag 19 april 2010 @ 15:20:45 #180
299967 Luchtje
Geen vuiltje aan de lucht
pi_80483338
ah je bent er zelf al

Edit: maar je zou wel naar dat grafiekje van 'god' kunnen kijken in principe toch? Die ligt erg dichtbij Katla.
  maandag 19 april 2010 @ 15:22:57 #181
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80483417
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
Nope, dit is een heel andere breuklijn.

Huilen dan.
  maandag 19 april 2010 @ 15:24:29 #182
299967 Luchtje
Geen vuiltje aan de lucht
pi_80483474
Maar er zijn wel vaak tijden waarin er veel aardbevingen zijn, en tijden waarin lang heel weinig aardbevingen zijn. Is het niet zo dat ze elkaar kunnen 'aansteken' als het ware? Al dan niet indirect.
  maandag 19 april 2010 @ 15:25:46 #183
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80483527
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:20 schreef Luchtje het volgende:
ah je bent er zelf al

Edit: maar je zou wel naar dat grafiekje van 'god' kunnen kijken in principe toch? Die ligt erg dichtbij Katla.
Als die nou veel meer uit zou slaan dan de andere grafiekjes zou je daar misschien iets uit kunnen afleiden ja. Maar zoiets kunnen eigenlijk alleen geologen die goed bekend zijn met de situatie daar echt beoordelen.
Huilen dan.
pi_80483540
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:20 schreef Luchtje het volgende:
ah je bent er zelf al

Edit: maar je zou wel naar dat grafiekje van 'god' kunnen kijken in principe toch? Die ligt erg dichtbij Katla.
Ja eigenlijk alleen god. En die laat nu net de meeste activiteit zien.....
Eventueel kun je nog naar esk en hvo kijken, die driehoek ligt heel dichtbij Katla
pi_80483541
Vreemd dat de trillingen toenemen naarmate de eruptie minder wordt.
  maandag 19 april 2010 @ 15:26:09 #186
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_80483543
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
De vulkanen in ijsland zijn daar vanwege de mid-atlantische rug, de vulkanen waar jij het over hebt liggen op hele andere aardschollen, ik denk niet dat die iets met elkaar te maken hebben.
quote:
Mid-Atlantische Rug
De Mid-Atlantische Rug is een scheur die, zoals de naam al zegt, van noord naar zuid in het midden op de bodem van de Atlantische Oceaan loopt. Deze rug veroorzaakt dat Europa en Afrika steeds verder van Amerika verwijderd worden, een fenomeen dat we platen-tektoniek noemen. Op enkele plaatsen steekt de rug boven de zeespiegel uit, zoals op de vulkanische eilanden St. Helena, Ascension en de Azoren. Zo ook op IJsland, dat op groot plateau ligt. Hier is de Mid-Atlantische Rug te herkennen als een vulkanisch actieve zone die midden door het eiland loopt. Het is de rug die verantwoordelijk is voor de vele aardbevingen en vulkaanuitbarstingen op IJsland.

De Mid-Atlantische Rug zorgt er dus voor dat de bodem van de Atlantische Oceaan steeds verder uitdijt. Het mag daarom duidelijk zijn dat IJsland, feitelijk niet meer dan een stuk van de rug dat boven water ligt, ook naar oost en west uitdijt. Verder is IJsland voor geologische begrippen heel jong. De oudste gesteenten zijn "slechts" zo'n 60 miljoen jaar oud en worden gevonden in het uiterste westen en uiterste oosten van het eiland. http://home.planet.nl/~krame493/vulkanisme_ned.html
De vulkanen in Chili komen juist doordat er daar een zee schol op het vasteland schuift en daar voor het vormen van het Andes gebergte zorgt:
quote:
Geografie
Chili strekt zich uit als een smal lint van 4200 kilometer langs de westkust van Zuid-Amerika. Het land ligt ingeklemd tussen de Stille Oceaan en het Andesgebergte. Chili is maximaal 350 kilometer breed. De totale lengte van de kustlijn bedraagt 6435 kilometer.

Chili heeft een gevarieerd landschap, maar van noord naar zuid domineert het Andesgebergte. Dit gebergte heeft bergtoppen tot boven de 6500 meter. De hoogste piek in Chili is de Nevado Ojos del Salado (6880 meter) en de hoogste vulkaan is de Llullaillaco ( 6723 meter).

De Chileense Andes is te verdelen in vier zones. In het noorden zijn veel vulkanen en bedraagt de gemiddelde hoogte 4000 meter. In heel Chili zijn zo'n 2000 vulkanen, waarvan bijna de helft op de een of andere manier actief is. In het noorden ligt ook de Atacama-woestijn en de Pampa del Tamarugal, twee droge bergachtige woestijngebieden. Het hart van de Atacama bestaat uit een 2000 km2 groot gebied, zonder begroeiing. http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?id=175&option=com_content&task=view
Die in China komt weer door 2 hele andere aardschollen:
quote:
Het westen van China is getroffen door een aardbeving met een kracht van 6,9 op de schaal van Richter. Er zijn zeker 400 doden gevallen. De beving sloeg hard toe op het bergplateau dat Tibet van Qinghai scheidt. Huizen zijn ingestort, waardoor de bergbewoners in extreme kou moeten zien te overleven.

Het epicentrum van de beving lag zo’n 241 kilometer ten noorden van Qamdo (Tibet) en vond op een diepte van zo’n tien kilometer plaats. De beving werd veroorzaakt door de twee tektonische platen: de Indische Plaat en de Euraziatische Plaat. http://www.scientias.nl/aarde-beeft-in-china/7365
be nice or go away
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie maandag 19 april 2010 @ 15:27:33 #187
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_80483584
Ik zou dus een pakketje krijgen, afgelopen donderdag/vrijdag al, maar door de as zou er vertraging zijn etc. (volgens de leverancier hier in NL werken zij met UPS Airlines).
Nu kregen we echter net een mailtje dat het pakketje vandaag aan TNT geleverd wordt, dus blijkbaar wordt vracht wel gevlogen? Of zouden ze voor boten hebben gekozen ineens?

Nu is het natuurlijk even afwachten of ik het idd morgen krijg, maar zo ja; hoe zou dit kunnen dan?
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  maandag 19 april 2010 @ 15:29:04 #188
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80483634
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:27 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik zou dus een pakketje krijgen, afgelopen donderdag/vrijdag al, maar door de as zou er vertraging zijn etc. (volgens de leverancier hier in NL werken zij met UPS Airlines).
Nu kregen we echter net een mailtje dat het pakketje vandaag aan TNT geleverd wordt, dus blijkbaar wordt vracht wel gevlogen? Of zouden ze voor boten hebben gekozen ineens?

Nu is het natuurlijk even afwachten of ik het idd morgen krijg, maar zo ja; hoe zou dit kunnen dan?
Het moest toch uit Engeland komen hè? Boot dan .
Huilen dan.
  maandag 19 april 2010 @ 15:29:42 #189
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80483661
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:26 schreef GasProblem het volgende:
Vreemd dat de trillingen toenemen naarmate de eruptie minder wordt.
Het *zou* er op kunnen duiden dat ergens druk opgebouwd wordt. Zou!.
Huilen dan.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie maandag 19 april 2010 @ 15:30:20 #190
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_80483681
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Het moest toch uit Engeland komen hè? Boot dan .
Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen.
Boot lijkt mij idd ook, maar toch heeft het vertraging opgelopen. Zouden ze dan vinden dat het te lang duurt ofzo? En hoe doet UPS dat dan, of hebben die ook boten, ?
Ja, stomme vragen misschien, maar omdat het eerst met een vliegtuig zou komen.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_80483694
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Nope, dit is een heel andere breuklijn.

[ afbeelding ]
oke, bedankt.
Ik vond het alleen zo toevallig al die tektonische activiteiten de afgelopen tijd.
  maandag 19 april 2010 @ 15:33:25 #192
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80483808
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:24 schreef Luchtje het volgende:
Maar er zijn wel vaak tijden waarin er veel aardbevingen zijn, en tijden waarin lang heel weinig aardbevingen zijn. Is het niet zo dat ze elkaar kunnen 'aansteken' als het ware? Al dan niet indirect.
China staat hier sowieso los van en chili: daar schuift de azca-plaat onder de zuid-Amerikaanse plaat. Dat proces is verantwoordelijk voor die aardbeving van een tijdje geleden.
Huilen dan.
pi_80483850
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:19 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dat is 'de katla' helemaal niet. Die afkortingen die je ziet staan voor de locaties waarop de seismologische meetstations staan. Die liggen zowel in het gebied van de katla als van de Eyjafjallajokull (ik postte gister 2 keer een kaartje waarop de locaties staan, zoek maar ff op) en er is niks dat erop wijst dat deze verhoogde seismologische activiteit betekent dat de katla binnenkort actief gaat worden.

Kan dit trouwens in de OP ?

Edit: ah, iemand was me voor. In die quote staat ook 't plaatje, klikken maar .
Ik zag bij "god" wat piekjes de afgelopen uren, en de gemiddelde activiteit van de afgelopen dagen gaat wat omhoog volgens mij.
  maandag 19 april 2010 @ 15:34:46 #194
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80483863
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen.
Boot lijkt mij idd ook, maar toch heeft het vertraging opgelopen. Zouden ze dan vinden dat het te lang duurt ofzo? En hoe doet UPS dat dan, of hebben die ook boten, ?
Ja, stomme vragen misschien, maar omdat het eerst met een vliegtuig zou komen.
Ik denk met een vrachtwagen op de boot van Ramsgate naar Oostende oid.
Huilen dan.
pi_80483868
edit: foutje
  maandag 19 april 2010 @ 15:36:24 #196
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_80483924
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen.
Boot lijkt mij idd ook, maar toch heeft het vertraging opgelopen. Zouden ze dan vinden dat het te lang duurt ofzo? En hoe doet UPS dat dan, of hebben die ook boten, ?
Ja, stomme vragen misschien, maar omdat het eerst met een vliegtuig zou komen.
Met de boot

Fijn dat je het dan voor zaterdag hebt
Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
  maandag 19 april 2010 @ 15:36:32 #198
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_80483929
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Het *zou* er op kunnen duiden dat ergens druk opgebouwd wordt. Zou!.
Tja, maar ook op het "settelen" van de aarde natuurlijk, er is zo veel gebeurd in de grond daar dat een beetje extra gerommel ook niet vreemd is, pas als er een cluster echte bevingen pal onder de Katla is ga ik mijzelf aan de webcam kluisteren met popcorn, ik weet de gevolgen gaan dan verschrikkelijk zijn maar ik zou er geen seconde van willen missen.
be nice or go away
  maandag 19 april 2010 @ 15:37:07 #199
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_80483949
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:36 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Tja, maar ook op het "settelen" van de aarde natuurlijk, er is zo veel gebeurd in de grond daar dat een beetje extra gerommel ook niet vreemd is, pas als er een cluster echte bevingen pal onder de Katla is ga ik mijzelf aan de webcam kluisteren met popcorn, ik weet de gevolgen gaan dan verschrikkelijk zijn maar ik zou er geen seconde van willen missen.
* djayzz kijkt met kahaarin mee
Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
  maandag 19 april 2010 @ 15:37:43 #200
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80483975
quote:
Op maandag 19 april 2010 15:27 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik zou dus een pakketje krijgen, afgelopen donderdag/vrijdag al, maar door de as zou er vertraging zijn etc. (volgens de leverancier hier in NL werken zij met UPS Airlines).
Nu kregen we echter net een mailtje dat het pakketje vandaag aan TNT geleverd wordt, dus blijkbaar wordt vracht wel gevlogen? Of zouden ze voor boten hebben gekozen ineens?

Nu is het natuurlijk even afwachten of ik het idd morgen krijg, maar zo ja; hoe zou dit kunnen dan?
vrachtauto's + boten daar is de post nu op aangewezen
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')