Het is meer zo dat ik me sinds donderdag al heb afgevraagd wat er met mijn vlucht zou gaan gebeuren.quote:Op maandag 19 april 2010 03:25 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
En dat wachten duurt nu al hoeveel uur?
Die grafieken zien er spannend uit, maar zoals je zelf al aangeeft zijn ze zonder uitgebreide geologische kennis van het gebied onmogelijk op een juiste wijze te interpreteren. Dus dat die grafieklijnen steeds hoger komen, zegt volstrekt niets over een al dan niet op handen zijnde uitbarsting.quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
Maar aan de andere kant, de maatschappij weet ook best dat als het fout gaat, ze ws wel in kunnen pakken? Één ongeluk zal meer schade brengen dan een paar weken aan de grond staan zou ik zeggen...quote:Op maandag 19 april 2010 08:20 schreef Jumparound het volgende:
inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat
Of de uitbarsting duurt 2 jaarquote:Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
Ja, of morgen, of over 2 maanden, of over 20 jaar.quote:Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
Na een tijdje is al 't ijs in de omliggende omgeving weg en dan is 't ook gedaan met het grootste deel van die asuitstoot.quote:
Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.quote:Op maandag 19 april 2010 09:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar wilde je heenvliegen dan? Je gister kon je alleen binnen NL en naar west-Duitsland vliegen. Boven Engeland, België en Scandinavië zaten grote plukken as.
[..]
Welja . Gewoon 5 vliegtuigen de lucht in sturen en als er niks bijzonders gebeurt 't luchtruim openstellen .
't Zal vast 100 keer goed gaan, maar die ene keer dat 't fout gaat? Je zou jezelf eens moeten horen als er toevallig een familielid in dat vliegtuig zat. Het is gewoon niet verantwoord vliegtuigen de lucht in te sturen als je niet precies weet wat de risico's zijn.
Dan moet je dat eerst onderzoeken en niet alvast vliegtuigen de lucht in sturen en maar hopen dat 't goed gaat, toch ?quote:Op maandag 19 april 2010 10:24 schreef Coelho het volgende:
[..]
Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.
Ik meende ergens gezien te hebben dat er nog helemaal geen officieel referentiekader was. Dat maakt mijns inziens alle aannames over gevaarlijke waarden alleen maar natte vinger werk.
Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissen .quote:PS. Ik stap vanmiddag zo in het allereerste vliegtuig met mijn familie als dat me terug naar Nederland zou brengen, en ben bereid voor eigen risico te tekenen.
Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.quote:Op maandag 19 april 2010 10:30 schreef Isdatzo het volgende:
Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissen .
Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.quote:Op maandag 19 april 2010 10:35 schreef MarkyB het volgende:
Wat zijn eigenlijk de gevolgen als die Katla uitbarst?
Tja, en dan vallen net midden boven de Atlantische oceaan alle 4 de motoren uit... Probeer dan maar eens te landen zonder ongelukken of veel doden. Je hebt namelijk niks meer om af te remmen of eventueel gas bij te geven....quote:Op maandag 19 april 2010 10:34 schreef Coelho het volgende:
[..]
Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.
quote:Meteorologists have predicted a southeasterly wind direction tomorrow evening, which could result in ash from the volcanic eruption in Eyjafjallajökull glacier falling in Iceland’s capital region.
However, the ash fall is only expected to last for approximately one day, as the wind is forecast to blow in from the northeast in the middle of this week, Morgunbladid reports.
There was no ash fall in the area below the Eyjafjöll mountain range in south Iceland yesterday but last night ash fall picked up again and now the ash cloud stretches from Ásólfsskáli to Sólheimasandur, ruv.is reports.
There is practically no visibility east of Ásólfsskáli. After 6:30 am the ash fall increased significantly at the farm Thorvaldseyri at the foot of the glacier.
A northerly wind direction is forecast for today, so ash fall is predicted south of the glacier, below the Eyjafjöll mountain range and even in the Westman Islands. The orad between Sólheimasandur and the Markarfljót bridge is closed.
Schools in Vík will be closed today—both elementary and play schools. It is very windy in Vík at the moment and ash that has fallen is blowing in all directions. Parents of young children are asked to keep them inside.
quote:Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
...ot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
De wind op ijsland kan wel uit 't noorden komen maar daarna wordt 'ie opgepikt door een oostelijke georiënteerde luchtstroom en dat stuurt het deze kant op.quote:Op maandag 19 april 2010 10:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=29314&ew_0_a_id=360998
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |