abonnement Unibet Coolblue
pi_80461353
Panorama foto van de Reichstag, klikbaar

Berlijn is de hoofdstad van Duitsland en als stadsstaat een deelstaat van dat land. Het is een metropool en de grootste stad van het land, met 3,5 miljoen inwoners. Het is tevens een van de grootste steden van de Europese Unie. Ook geldt het in Europa als een van de grootste culturele, politieke en wetenschappelijke centra. De stad is ook bekend voor het hoog-ontwikkelde culturele leven (festivals, nachtleven, musea, kunsttentoonstellingen enz.) en de liberale levensstijl, moderne tijdgeest en de lage kosten. Bovendien is Berlijn is een van de groenste steden van Europa: 18% van Berlijn bestaat uit natuur en parken en 7% uit meren, rivieren en kanalen.

De stad ligt in het noordoosten van het land, aan de rivier de Spree en wordt omsloten door de deelstaat Brandenburg, waarvan ze sinds 1920 geen deel meer uitmaakt.


Vorige delen: Berlijn Berlijn (deel 2) Berlijn (deel 3) Berlijn(deel 5)

Leuke/nuttige websites over Berlijn: Berlijn website en blog, met nieuwtjes, tips en weetjes over Berlijn, gemaakt door Leinonlein, gebaseerd op eigen ervaringen. Berlijnforum.nl

Reis en verblijf

Hoe je er het goedkoopst / op welke manier kunt komen, kun je vragen in Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #4 Met de trein is goedkoop en snel (www.bahn.de of www.nsinternationaal.nl), voor 58 euro heb je een retour vanaf Amsterdam via Hengelo, mits je minimaal 2 weken van te voren boekt. Meer informatie over reizen met de trein naar Berlijn. Met het vliegtuig is soms goedkoper en sneller vanaf Schiphol (www.airberlin.com of www.transavia.com). Prijzen ook vanaf 58 euro voor ee retourtje incl. tax. Er tijden ook bussen (Eurolines) van Nederland naar Berlijn en ook liften is een optie (www.mitfahrzentrale.de)

Voor goedkoop lastminutes hotels in Duitsland kijk je op http://www.freehotels.info/, op Booking.comof soms aanbiedingen op www.nstravel.nl



Een plattegrondje van de metro, S-Bahn en U-bahn, voor meer OV-info: http://www.bvg.de/

Bezienswaardigheden

Een rijtje + Reichstag + Brandenburger Tor + Vorderasiatisch Museum (Pergamon Museum) + Checkpoint Charlie + Pariser Platz + Synagoge + Hamburger Bahnhof: vroeger station, nu museum voor hedendaagse kunst + Joods Museum + Kufurstendam + Friedrichstrasse + (Restaurant) Tacheles + Siegessaule + East Side Gallery + de Kaiser Wilhelm Ged�chtniskirche + Prenzlauer Berg + Stasi-Zentrale + Fernsehturm + Alexanderplatz + Hackesche Hofe + Het Olympisch Stadion Even buiten Berlijn: + Sachsenhausen concentratiekamp + Potsdam (Hollandische Viertel en Schloss Sanssouci +...

East side Gallery

tips
quote:
eventjes iets anders, wij willen in die dagen een dagje naar Sachsenhausen. we hebben geen auto bij ons, dus doen dat met het OV. als we dan een ABC kaartje kopen, kunnen we naar S-Oranienburg, en vandaar uit moeten we met de bus 804. mag je met het ABC kaartje dan ook in die bus? en heeft iemand t al eerder gedaan, met t OV daarnaartoe?
Die bus kun je ook met het ABC kaartje doen. Wat ik toen heb gedaan is met de New Berlin Tours meegegaan, kost je 9 euro dacht ik en dan krijg je daar een rondleiding, ben je de hele dag zoet, en je hoort ook nog wat over het terrein!
quote:
Onveiligere wijken zijn Marzahn, Lichtenberg en Hohenschonhausen, allen in het oosten.
Eten en drinken

+ Berliner Weisse | en natuurlijk alle Duitse bieren + Currywurst | de beste van heel Duitsland! + Bratwurst | al vanaf 1 euro! + D�ner Kebab | goedkopen EN beter dan in Nederland + koffie | op iedere straathoek kun je koffie kopen!

Uitgaans & vermaak tips: + New Berlin Pub Crawl | met een group touristen onder begeleiding een kroegentocht doen + Solar Club | restaurant / loungebar op de 17 etage, heel tof! + Cascade | Club in de buurt van Kudamm + 90 Grad | Exclusieve club met veel feesten + Felix | Club/restaurant onder Hotel Adlon + Tresor | techno, electro, tech-house, house club + Kulturbrauerei | Groot complex met diverse clubs, galerieen en concertzalen + Club Kalkscheune | Niet alleen maar optredens, ook fijne feesten en culturele avonden. + Maria am Ostbahnhof | T.Raumschmiere is kind aan huis in deze bunker. + Club Magnet | Optredens van emo en indiebands, ook wave/punk/madchester/britpop avonden. + K-17 | Metal en punk optredens en parties + Knaack Club | + Silverwings | + Cinestar | Internationale bisocoop in Sony Center op Potsdammer platz + Autokino | Een autobioscoop zoals bij de Flintstones!

Enkele foto's


















Heb je zelf wat te melden over Berlijn, ga je er binnenkort naartoe en heb je nog vragen of wil laten weten hoe het is geweest, dan ben je welkom om dat hier met anderen te delen.

Is het topic vol? Haal deze OP dan van de Fok wiki

TVP\\\'s met anderen delen doen we dus niet aan

</pre>
pi_80495745
Met hemelvaart ga ik een lang weekend naar Berlijn (4 dagen, 3 nachten). Heb er super veel zin in, sowieso ga ik de Berghain weer eventjes aandoen!
pi_80499934
tvp, aangezien ik binnen niet al te lange tijd ook in deze stad rondloop
pi_80517770
quote:
Op maandag 19 april 2010 20:35 schreef frenkck het volgende:
Met hemelvaart ga ik een lang weekend naar Berlijn (4 dagen, 3 nachten). Heb er super veel zin in, sowieso ga ik de Berghain weer eventjes aandoen!
Ik ook
  Moderator dinsdag 20 april 2010 @ 14:12:32 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_80519793
Ooh, ik zou ook wel weer willen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 23 april 2010 @ 13:38:00 #6
267360 rednas456GT
Berlin- FunkyTown
pi_80631988
Ik ga over 6 dagen voor mn zesde keer naar berlijn

Flink party'en, dingen doen, en genieten van Berlijn.....
Kan niet wachten !!
pi_80652501
Hoe zijn trouwens de ervaringen met de 'Berlin Welcome Card'. Volgens mij haal je daar helemaal niet zoveel voordeel mee?
pi_80819407
Ik was er een paar jaar terug, echt een topstad
Ben vooral in het gedeelte Mitte en Prenzlauer Berg geweest. Ook nog heel even over KuDamm gelopen, maar dat trok mij niet echt.
  donderdag 29 april 2010 @ 14:41:14 #9
24606 edsuit
kind of blue
pi_80842846
Met oud & nieuw een paar dagen in Berlijn geweest, wat een stad! Zoveel te zien en te doen, en een geweldig rijke historie. Zeker een van de leukste/meeste interessante steden waar ik ooit geweest ben.

Wat ik erg leuk vond was Berliner Unterwelten (http://berliner-unterwelten.de). Dit zijn rondleidingen in het 'ondergrondse' Berlijn, oude bunkers uit WOII en niet meer gebruikte metrogangen.
Verder waren het DDR Museum en het Mauermuseum ook erg leuk. En met oudejaarsavond ging het lekker los!
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:38 schreef MikelenniuM het volgende:
Hoe zijn trouwens de ervaringen met de 'Berlin Welcome Card'. Volgens mij haal je daar helemaal niet zoveel voordeel mee?
Ik vond het de moeite waard. Het kost volgens mij maar een paar euro meer de normaal ov-dag(en)kaarten, en wij hebben het er ruimschoots uitgehaald. Er zit genoeg bruikbaars in wat betreft kortingsbonnen.
pi_81031514
Het DDR-museum vond ik echt niks aan. Erg klein. Ik was er met de Lange Nacht der Museen, waardoor het dus bomvol was en je nergens fatsoenlijk naar kon kijken. Het is op zich wel leuk als je producten en foto's uit de DDR-tijd wil zien. Ik ben gewoon niet zo'n museumtype.

Daarnaast heb ik vorige week een geweldige bar ontdekt (ik woon in Berlijn), Aufsturz in de Oranienburgerstrasse. 120 merken bier, echt alles hebben ze er. Erg leuk om te experimenteren met bier drinken. Daarnaast ook heel veel eten erbij. Toevallig vandaag lekker nachos erbij gegeten. Een tip voor iedereen die van bier houdt. Daarnaast hebben ze ook vele soorten whiskeys en cocktails. Super!

Sowieso zeker naar de Oranienburgerstrasse gaan. Het is een toeristische straat, maar erg leuk. Als je zin in cocktails hebt zeker hier naar toe gaan, aangezien er vele lounges zijn. Ook erg veel restaurantjes. Ik heb er met mijn ouders bijv. gegeten bij een Schnitzel-restaurant, typisch Duits en ze hadden geloof ik wel 20 verschillende gerechten met Schnitzel.

En dan een tip voor een italiaans restaurant: 12 Apostel (Georgenstrasse 2, vlakbij Friedrichstrasse en Museuminsel). Daar heb ik echt de lekkerste pizza ooit op! Ik kan niet beschrijven hoe lekker. Echt een aanrader. Verse pizzabodem uit de steenoven met heeeeeel veel beleg erop.

Trouwens, het beste kun je eigenlijk 's middags warm eten, aangezien het eten dan bij de meeste restaurants veel goedkoper is. Zo zijn de pizza's bij 12 Apostel van 12 tot 17u geloof ik maar 6,50 euro. Ik werk bij de S-bahnhof Hackescher Markt waar ik elke dag warm eet voor 5 euro, en dan hoef ik 's avonds echt niet veel meer te eten.
To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 07:51:05 #11
96720 stevengerrard
stevengerrard
pi_81283979
Wij gaan in juli voor de 1e keer naar berlijn. Hoe kunnen we het beste / snelst van het Vliegveld Schonefield naar ons hotel komen. Ons hotel is Golden tulip, Landgrafenstrasse 4, Tiergarten
Walk on, walk on, with hope in your heart,
And you'll never walk alone...
You'll never walk alone.
pi_81311775
met de metro en zorgen dat je uitstapt op wittenbergplatz, daarvoor moet je vanaf schonefeld overstappen op ostkreuz en vervolgens op warschauerstrasse

http://www.europe-hotels.gr/berlin/metro.gif
pi_81352296
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 07:51 schreef stevengerrard het volgende:
Wij gaan in juli voor de 1e keer naar berlijn. Hoe kunnen we het beste / snelst van het Vliegveld Schonefield naar ons hotel komen. Ons hotel is Golden tulip, Landgrafenstrasse 4, Tiergarten
http://www.fahrinfo-berlin.de/Fahrinfo/bin/query.bin/en?ld=0.1&

Hier kan je het precies vinden. Dat is eigenlijk een beetje de 9292ov.nl van Berlijn.
To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.
  donderdag 13 mei 2010 @ 13:59:27 #14
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_81379303
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 22:51 schreef Faerie het volgende:

En dan een tip voor een italiaans restaurant: 12 Apostel (Georgenstrasse 2, vlakbij Friedrichstrasse en Museuminsel). Daar heb ik echt de lekkerste pizza ooit op! Ik kan niet beschrijven hoe lekker. Echt een aanrader. Verse pizzabodem uit de steenoven met heeeeeel veel beleg erop.

Kleine aanvulling: deze zit ook op de Savignyplatz. En inderdaad, wat een pizza . Op een calzone kun je een week lezen te met.

(TVP!)
Levenswerk: Berlijn Blog.
  maandag 17 mei 2010 @ 02:42:28 #15
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_81521776
Donderdag!

Mijn 2e keer (zomer) en voor mijn vriend de eerste keer. Heb er echt weer zin in, super stad.
We gaan met interrail voor alleen Duitsland, was het goedkoopste met de trein voor ons en het vliegtuig vertrouw ik op dit moment gewoon niet. Bovendien hebben we er nu ook gratis reizen op de S-bahn bij, wat ik wel handig vind.
Dus donderdag om 07.40u stappen mijn vriend en ik in Aachen op de ICE

Berlin
吴 曼 迪
pi_81535904
20 juni weer een paar dagen berlijn. Nu met eigen buurmobiel dus ook de kans om rond te crossen in de omgeving van berlijn...
Hooray for boobies!
pi_81555365
Donderdag ga ik dus naar berlijn voor 4 dagen.
Ik wil dus beetje relaxen en s'avonds uitgaan, alleen ga ik in me eentje dus zoek een leuk hotel/welness dicht bij het centrum of een leuk uitgaangsgebied.

Iemand misschien tips?
pi_81557209
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:41 schreef Pacino88 het volgende:
Donderdag ga ik dus naar berlijn voor 4 dagen.
Ik wil dus beetje relaxen en s'avonds uitgaan, alleen ga ik in me eentje dus zoek een leuk hotel/welness dicht bij het centrum of een leuk uitgaangsgebied.

Iemand misschien tips?
Kreuzberg en Friedrichshain zijn de beste plaatsen om uit te gaan.

In Kreuzberg is het uitgaan gecentreerd aan de Oranienstrasse/Oranienplatz en ook rond U-bahn station Schlesisches Tor (tegen de Oberbaumbrucke aan).

In Friedrichshain is er het één en ander te vinden aan de Simon-Dach-Strasse.

Rondvragen is ook altijd de beste manier om wat te vinden.

Weet niet van welke muziek je houdt, maar gave clubs in Berlijn op het gebied van elektronische muziek (techno) zijn Tresor, Club Weekend, Watergate, Berghain.
pi_81557590
Ik heb mijn reisje Berlijn er ook weer op zitten. Weer viel jammer genoeg erg tegen, geen zon gezien en behoorlijk veel regen.

Toch nog veel kunnen zien en gedaan. DDR museum bezocht, bij Tacheles geweest. Heerlijk bier gedronken en gerelaxed.

Bij uitgaan nog een poging gedaan de Berghain binnen te komen, maar die rij was om half 2 ´s nachts al echt gigantisch. Dat was echt ruim een uur wachten, dus zijn we maar naar de watergate geweest. Nog niet eerder geweest, dus dan toch wel leuk om even aan te doen.

Watergate haalt het wat mij betreft toch niet bij de Berghain, herken er niet echt een Berlijnse sfeer in terug en waarschijnlijk dus erg veel toeristen. Het was waarschijnlijk ook niet de beste avond om er te zijn, want er stonden niet de grootste namen te draaien.

Terugreis met de auto ging erg traag en zo´n 10 uur onderweg geweest, veel files voor een zondag. Volgende keer dus zeker met de trein, ook al is dat ietsjes duurder.
  woensdag 19 mei 2010 @ 14:41:12 #20
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_81625674
Ik wil deze zomer een paar dagen alleen naar Berlijn gaan. Ik kom hier even kijken of ik nog wat leuke tips kan meenemen in mijn planning .

Weet iemand toevallig een leuk hostel? Het liefst één die vrij centraal ligt.
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_81628123
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 14:41 schreef Rituals het volgende:
Ik wil deze zomer een paar dagen alleen naar Berlijn gaan. Ik kom hier even kijken of ik nog wat leuke tips kan meenemen in mijn planning .

Weet iemand toevallig een leuk hostel? Het liefst één die vrij centraal ligt.
Toevallig liep ik afgelopen maandag langs een hostel, en toen dacht ik nog 'zo dit is wel echt een goede locatie'. Het gaat om Heart of Gold Hostel: http://www.heartofgold-hostel.de/

Super dichtbij de Oranienburgerstraße (een geweldige straat met veel barretjes en restaurants), Hackescher Markt (leuke winkels, erg centraal) en de Friedrichstraße (ook een leuke straat met veel winkels en dichtbij de Gendarmenmarkt, een heel mooi plein waar je zeker naar toe moet).

Ik heb verder geen ervaring met het hostel zelf, dat zou je op internet op kunnen zoeken.
To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.
pi_81656683
Ik ga in juni een viertal dagen naar Berlijn. Daarna door naar Praag, Bratislava, boedapest. Wat zijn de must-see's in die 4 dagen Berlijn? Tiergarten en omgeving wil ik sowieso zien. Mijn hostel zit bij het alexanderplatz, dus deze omgeving hoop ik ook wel in 1 dag snel te zien. Andere suggesties?
pi_81657972
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 15:32 schreef Faerie het volgende:

[..]

Toevallig liep ik afgelopen maandag langs een hostel, en toen dacht ik nog 'zo dit is wel echt een goede locatie'. Het gaat om Heart of Gold Hostel: http://www.heartofgold-hostel.de/

Super dichtbij de Oranienburgerstraße (een geweldige straat met veel barretjes en restaurants), Hackescher Markt (leuke winkels, erg centraal) en de Friedrichstraße (ook een leuke straat met veel winkels en dichtbij de Gendarmenmarkt, een heel mooi plein waar je zeker naar toe moet).

Ik heb verder geen ervaring met het hostel zelf, dat zou je op internet op kunnen zoeken.
Daar verblijf ik deze zomer ook. Zag er supergoed uit, dicht bij een topshoarma zaak overigens
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
  donderdag 20 mei 2010 @ 00:24:35 #24
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_81658094
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 15:32 schreef Faerie het volgende:

[..]

Toevallig liep ik afgelopen maandag langs een hostel, en toen dacht ik nog 'zo dit is wel echt een goede locatie'. Het gaat om Heart of Gold Hostel: http://www.heartofgold-hostel.de/

Super dichtbij de Oranienburgerstraße (een geweldige straat met veel barretjes en restaurants), Hackescher Markt (leuke winkels, erg centraal) en de Friedrichstraße (ook een leuke straat met veel winkels en dichtbij de Gendarmenmarkt, een heel mooi plein waar je zeker naar toe moet).

Ik heb verder geen ervaring met het hostel zelf, dat zou je op internet op kunnen zoeken.
Klinkt goed! Dankjewel! Ik zal eens verder zoeken op internet.
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_81658139
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 00:24 schreef Rituals het volgende:

[..]

Klinkt goed! Dankjewel! Ik zal eens verder zoeken op internet.
Als je daar heen gaat zit ook ergens in de buurt Shoarma Khalifa. Libische tent volgens mij, echt absoluut top! Zelfs in Israel heb ik niet zulke lekkere shoarma enzo gegeten
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
  donderdag 20 mei 2010 @ 00:28:14 #26
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_81658234
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 00:25 schreef Radioheader het volgende:

[..]

Als je daar heen gaat zit ook ergens in de buurt Shoarma Khalifa. Libische tent volgens mij, echt absoluut top! Zelfs in Israel heb ik niet zulke lekkere shoarma enzo gegeten


Dé Berlijn-tip . Je bent er dus al eens eerder geweest? Heb je nog leuke andere tips?
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_81675014
Ik ga morgen en heb d'r zin an
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_81676363
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:18 schreef frenkck het volgende:
...
Het was zondag de laatste dag van de vakantie in Duitsland daarom was het zo druk ik zat er ook in helaas
pi_81682733
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 00:28 schreef Rituals het volgende:

[..]



Dé Berlijn-tip . Je bent er dus al eens eerder geweest? Heb je nog leuke andere tips?
Als je naar de Reichstag wil, heel vroeg opstaan. Wij waren er rond 9 uur volgens mij, toen 10 minuten in de rij gestaan, een uurtje later toen we naar buiten kwamen wel een wachtrij van een uur ofzo. Verder niet echt, ik heb alle toeristische dingen gedaan en gewoon veel uitgeweest.
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
pi_81683024
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 00:25 schreef Radioheader het volgende:

[..]

Als je daar heen gaat zit ook ergens in de buurt Shoarma Khalifa. Libische tent volgens mij, echt absoluut top! Zelfs in Israel heb ik niet zulke lekkere shoarma enzo gegeten
Normale shoarma of van kip? Overal hier waar ik shoarma eet is het van kip, wat ik dus echt niet lekker vind voor shoarma. Een Duitse collega van mij zei namelijk dat hier alle shoarma van kip is.
To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.
  maandag 24 mei 2010 @ 14:51:36 #31
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_81830912
Dat Heart of Gold hostel is heel goed wat hier boven staat. Zelf heb ik er afgelopen zomer 2 nachten doorgebracht. Leuke mensen, schone kamers, schone douches (alleen een nadeel is dat je iedere 10sec op een knop voor het water moet drukken) en je maakt er heel makkelijk contact met andere mensen.

Ben net terug van weer 3 dagen Berlijn, helaas was Heart of gold volgeboekt dus moesten we opzoek naar een ander hostel. Via 100% Berlijn bij het Ostel gekomen, een hostel 1min lopen van het Ostbahnhof in DDR stijl. Omdat we een beetje laat waren met boeken had ik een pionierlager geboekt, stond op inet dat je met maximaal 12 mensen de ruimte moest delen. Voor 15 euro per nacht boeit me dat niet zoveel

Komen mijn vriend en ik daar aan, kregen de sleutel, liepen naar de kamer, hadden we een eigen kamertje! haha wel een stapelbed, maar we zijn gewoon naast elkaar gekropen. Bleek dus een appartement (in het gebouw woonde ook gewoon mensen) te zijn met 3 slaapkamers en 2 badkamers. wij hadden dus een 2persoonskamer, die andere kamers waren voor 4 en 6 personen dus we hadden echt geluk. Toch nog onze privacy en dat voor 15 euro p.p.p.n. slaat eigenlijk nergens op

Berlijn was weer helemaal geweldig, waren ook in het Stasimuseum geweest was wel indrukwekkend. En lekker gegeten, Eerste avond bij een indisch tentje, heerlijk normaal lust ik geen rijst maar het hoorde inderdaad ook bij dit indische eten (uit india, niet indonisië).
En beide dagen ontbeten bij Keyser Soze, zoooo lekker
吴 曼 迪
pi_82209333
Ik ga deze zomer ook met een vriend naar Berlijn voor 5 nachten. Weet iemand nog een goed hostel met veel jeugd, zo cheap mogelijk? Indien mogelijk in de buurt van het uitgaansleven!
pi_82256962
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 21:32 schreef littlefrankie het volgende:
Ik ga deze zomer ook met een vriend naar Berlijn voor 5 nachten. Weet iemand nog een goed hostel met veel jeugd, zo cheap mogelijk? Indien mogelijk in de buurt van het uitgaansleven!
All in Hostel. Ligt vlakbij de leukste clubs en barretjes en is schoon, niet duur, goed te bereiken en chill. Heb er zelf ook geslapen toen ik hier op vakantie was.
Na de taart met chocolade volgt de lepeltjesparade.
pi_82267606
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 21:52 schreef Cupcake. het volgende:

[..]

All in Hostel. Ligt vlakbij de leukste clubs en barretjes en is schoon, niet duur, goed te bereiken en chill. Heb er zelf ook geslapen toen ik hier op vakantie was.
Wat is de gemiddelde leeftijd?
pi_82277016
Berlijn .
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:39:43 #36
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82303139
Het is zeker, ik ga deze zomer een paar dagen naar Berlijn! In mijn eentje, stiekem een beetje spannend. Heb er nu al enorm veel zin in!
Your body. Your soul. Your rituals.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 22:00:50 #37
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82346960
Faerie, bedankt voor je hosteltip! Ik heb zojuist geboekt. Wellicht ga ik ook nog gebruik maken van de tip van
Radioheader .
Your body. Your soul. Your rituals.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 22:25:26 #38
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82348159
Iets te vroeg gepost. Ik krijg net een mailtje dat ze vol zitten. Helaas.
Your body. Your soul. Your rituals.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 23:54:00 #39
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_82352613
Heb je al Heart Of Gold geprobeerd? Zeer centraal gelegen in Mitte met in de achtertuin de Oranienburgerstraße waar je heerlijk kan uitgaan en ;s avonds veel cafes zijn.
吴 曼 迪
  vrijdag 4 juni 2010 @ 23:56:48 #40
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82352721
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 23:54 schreef megamandy het volgende:
Heb je al Heart Of Gold geprobeerd? Zeer centraal gelegen in Mitte met in de achtertuin de Oranienburgerstraße waar je heerlijk kan uitgaan en ;s avonds veel cafes zijn.
Ja, Heart of Gold was helaas vol. Ik heb nu gemaild naar CityStay Hostel (ook gelegen in Mitte). Hopelijk hebben zij nog wel een plekje.
Your body. Your soul. Your rituals.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 01:58:53 #41
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_82355767
Hmm ja daar had ik het ook geprobeerd laatst mar ik heb nooit een mailtje terug gekregen echt raar want ik ben er 100% zeker van dat ik mijn e-mail goed heb opgegeven.
Daarna ben ik dus in het Ostel terechtgekomen. Ook een leuk hostel, 1min lopen van het Ostbahnhof, en ik weet niet wanneer je van lan bent om te gaan? maar in het weekend rijdt de s-bahn de hele nacht door in Berlijn dus thuiskomen is nooit een probleem
吴 曼 迪
  zaterdag 5 juni 2010 @ 02:15:28 #42
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82355967
Ik kreeg vrij snel een mailtje terug! Heb nog niets terug van CityStay, maar ik reserveerde ook pas rond 11 uur, dus dat is niet zo gek . Ik ga begin augustus, di t/m vr. Mocht CityStay nou ook niet lukken, kan ik het Ostel dus nog proberen!
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_82358976
Mocht CityStay niet lukken, the Circus Hostel heeft ook een erg goede locatie. Dit is gelegen bij de Rosenthaler Platz, waar je de U8 kunt nemen naar bijv. Alexanderplatz en Kreuzberg. Daarnaast is Hackescher Markt 5 minuten lopen, en ben je binnen 10 minuten in de Kastanienallee (erg leuke straat in Prenzlauer Berg).

Website: http://www.circus-berlin.de/circus_berlin_hostel.html/
To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.
pi_82359110
Tip: zeker naar Kreuzberg gaan! Wat is dat een leuke wijk zeg. Gister was ik in de Oranienstraße, hele lange straat met allemaal barretjes en eettentjes. In tegenstelling tot de toeristische Oranienburgerstraße (wel erg leuk en ook zeker heen gaan), is de Oranienstraße echt een plek waar de Duitsers naartoe gaan. Hier voel je nog meer die relaxte sfeer, je kunt er jezelf zijn, wat ook te zien is aan de vele rare types die er rond lopen.
To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 19:43:17 #45
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82373742
Dankjewel voor de tips! Ik had het Circus Hostel ook al gevonden in de LonelyPlanet. Ik zat te twijfelen tussen Citystay en Circus Hostel, dus dat zou zeker een optie zijn. Heb nog geen reactie, dus het is even afwachten.

Oranienstraße klinkt als een plek waar je leuk mensen kunt bekijken .
Your body. Your soul. Your rituals.
  zondag 6 juni 2010 @ 22:25:55 #46
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82419839
Het boeken is gelukt, ik zit begin augustus in CityStay Hostel .
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_82426581
Kom zelf net terug uit Berlijn, heb in het Grand Hostel gezeten, wat een verademing t.o.v. vele andere hostels, vriendelijk, goede bedden, goede douches, schoon, ruim enz enz..

Absolute aanrader: De Kreuzberg in het Viktoriapark beklimmen!
pi_82427477
Ik heb in Hostel Circus gezeten vlakbij Prenzlauer Berg. Is wel aan te raden die buurt, als je meer van anarchistisch Berlijn houdt met krakers enzo
pi_82427557
Ben er pas nog geweest met school.
Mooie stad, veel cultuur, aardige mensen - stad naar mijn hart.

Aanrader is het Tacheles bij de Oranienburgerstrasse, veel cultuur en leuke mensen.
Klein voorbeeld van werken van Kunstenaar die ik daar heb mogen filmen. kleine sfeer video van zijn atelier.

http://vimeo.com/10904037

staat nog video bij van het Tacheles zelf.
  maandag 7 juni 2010 @ 01:38:19 #50
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_82427724
quote:
Op maandag 7 juni 2010 01:23 schreef Gridlok het volgende:
Ben er pas nog geweest met school.
Mooie stad, veel cultuur, aardige mensen - stad naar mijn hart.

Aanrader is het Tacheles bij de Oranienburgerstrasse, veel cultuur en leuke mensen.
Klein voorbeeld van werken van Kunstenaar die ik daar heb mogen filmen. kleine sfeer video van zijn atelier.

http://vimeo.com/10904037

staat nog video bij van het Tacheles zelf.
Tacheles
吴 曼 迪
pi_82427742
quote:
Op maandag 7 juni 2010 01:38 schreef megamandy het volgende:

[..]

Tacheles
Veel uren gespendeerd en veel euros weg gedronken in de Zapata bar.
pi_82428005
Poeh, ik ga met een vriend in augustus naar Berlijn liften, dan 3 dagen daar verblijven en daarna weer terugliften. Ik zie alleen iedereen hier met Hostels, maar ik vind die toch wel erg prijzig, je hebt voor 45/60 euro per nacht ook een hotel (3 a 4 sterren) voor 2 personen! Dat ben je in een Hostel met douche op de gang ook kwijt.

We gaan doordeweeks en willen graag Berghain aandoen, maar gaat dat wel lukken op een doordeweekse dag of is die echt alleen vrijdag's en zaterdag's geopend? Zou jammer zijn...
Fingerspitzgefühl
  maandag 7 juni 2010 @ 08:12:49 #53
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82429137
@ForumGek, ik heb gekozen voor een hostel omdat ik in m'n eentje naar Berlijn ga en verwacht op die manier makkelijker in contact te komen met mensen. Een hotel zou overigens ook een stuk duurder zijn dan een hostel voor één persoon volgens mij. In jullie geval snap ik wel dat je voor een hotel kiest.
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_82469764
quote:
Op maandag 7 juni 2010 01:18 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Ik heb in Hostel Circus gezeten vlakbij Prenzlauer Berg. Is wel aan te raden die buurt, als je meer van anarchistisch Berlijn houdt met krakers enzo
Prenzlauer Berg anarchistisch? Je zou eens een kijkje moeten nemen in Kreuzberg of Friedrichshain. Prenzlauer staat bekend om de gezinnetjes en yuppies. 't Is de netste (Oost)wijk van de stad!
Na de taart met chocolade volgt de lepeltjesparade.
pi_82469803
quote:
Op maandag 7 juni 2010 08:12 schreef Rituals het volgende:
@ForumGek, ik heb gekozen voor een hostel omdat ik in m'n eentje naar Berlijn ga en verwacht op die manier makkelijker in contact te komen met mensen. Een hotel zou overigens ook een stuk duurder zijn dan een hostel voor één persoon volgens mij. In jullie geval snap ik wel dat je voor een hotel kiest.
He, ik ook! Wanneer ga je?
pi_82470037
quote:
Op maandag 7 juni 2010 22:17 schreef Cupcake. het volgende:

[..]

Prenzlauer Berg anarchistisch? Je zou eens een kijkje moeten nemen in Kreuzberg of Friedrichshain. Prenzlauer staat bekend om de gezinnetjes en yuppies. 't Is de netste (Oost)wijk van de stad!
Ja, je hebt gelijk dat de gentrification daar een grote vlucht genomen heeft. Maar ik bedoelde die 3 wijken tegelijk, mijn fout
  maandag 7 juni 2010 @ 22:23:13 #57
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82470135
quote:
Op maandag 7 juni 2010 22:17 schreef ThePianoMan het volgende:

[..]

He, ik ook! Wanneer ga je?
Leuk! Ik ga 3 t/m 6 augustus. Jij? Ga je vaker alleen op vakantie/stedentrip?
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_82470998
quote:
Op maandag 7 juni 2010 02:11 schreef ForumGek het volgende:
Poeh, ik ga met een vriend in augustus naar Berlijn liften, dan 3 dagen daar verblijven en daarna weer terugliften. Ik zie alleen iedereen hier met Hostels, maar ik vind die toch wel erg prijzig, je hebt voor 45/60 euro per nacht ook een hotel (3 a 4 sterren) voor 2 personen! Dat ben je in een Hostel met douche op de gang ook kwijt.

We gaan doordeweeks en willen graag Berghain aandoen, maar gaat dat wel lukken op een doordeweekse dag of is die echt alleen vrijdag's en zaterdag's geopend? Zou jammer zijn...
gast waarom liften en vervolgens in een hotel? Dat lijkt me een redelijk contradictie... ik vlieg in augustus voor 40 euro retour dus als je je een hotel kunt verantwoorden....
pi_82473638
quote:
Op maandag 7 juni 2010 22:21 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Ja, je hebt gelijk dat de gentrification daar een grote vlucht genomen heeft. Maar ik bedoelde die 3 wijken tegelijk, mijn fout
Geeft niet hoor
Na de taart met chocolade volgt de lepeltjesparade.
pi_82476497
quote:
Op maandag 7 juni 2010 22:36 schreef WooZ het volgende:

[..]

gast waarom liften en vervolgens in een hotel? Dat lijkt me een redelijk contradictie... ik vlieg in augustus voor 40 euro retour dus als je je een hotel kunt verantwoorden....
Voor het avontuur, altijd al eens ergens heen willen liften. Als ik wil vliegen ben ik veel tijd kwijt in wachten e.d, ook heb ik in de vakantie geen OV dus zou ik naar een vliegveld willen vanuit hier (Groningen) zou dat via Bremen (veel tijd en geld) of Schiphol ofzo gaan en dan ben ik al 25 euro aan treinkaartjes kwijt. Ga ik daar liever in Berlijn van eten of shoppen ofzo.

Ik ga btw 2-5 aug of 3-6 aug
Fingerspitzgefühl
  dinsdag 8 juni 2010 @ 00:16:40 #61
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82476732
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 00:11 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Ik ga btw 2-5 aug of 3-6 aug
Mini-meet!
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_82478722
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 00:16 schreef Rituals het volgende:

[..]

Mini-meet!
3 tot 6 aug. is geboek in een hotel nabij U-bahn Zoo-station en Ku'damm e.d. !
Fingerspitzgefühl
pi_82478837
quote:
Op maandag 7 juni 2010 22:23 schreef Rituals het volgende:

[..]

Leuk! Ik ga 3 t/m 6 augustus. Jij? Ga je vaker alleen op vakantie/stedentrip?
4 augustus Mini-meet haha.

Berlijn is mijn startpunt van mijn trip door Scandinavië Ja, ik ga vaak alleen reizen, ben nog jong, maar ik kan me gewoon niet settelen in Nederland.. dat internationale gevoel met zoveel verschillende mensen is gewoon verslavend, dus ik ben zo veel mogelijk weg van hier haha
  dinsdag 8 juni 2010 @ 01:20:37 #64
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82478846
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 01:14 schreef ForumGek het volgende:

[..]

3 tot 6 aug. is geboek in een hotel nabij U-bahn Zoo-station en Ku'damm e.d. !
Tof! Wat betaal je nu?
Your body. Your soul. Your rituals.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 01:23:30 #65
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82478904
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 01:20 schreef ThePianoMan het volgende:

[..]

4 augustus Mini-meet haha.

Berlijn is mijn startpunt van mijn trip door Scandinavië Ja, ik ga vaak alleen reizen, ben nog jong, maar ik kan me gewoon niet settelen in Nederland.. dat internationale gevoel met zoveel verschillende mensen is gewoon verslavend, dus ik ben zo veel mogelijk weg van hier haha
Populaire datum . Leuk!

Lekker hoor! Ik vind het ook leuk om rond te trekken, maar ben nog nooit helemaal in m'n eentje op vakantie/stedentrip geweest, dus ik ben benieuwd. Wellicht werkt het bij mij ook verslavend!
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_82478945
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 01:20 schreef Rituals het volgende:

[..]

Tof! Wat betaal je nu?
E59 per nacht (2 pers), 4 sterren hotel en ook een iets luxere kamer, andere was 52 per nacht. Zit echter geen ontbijt bij, maar daarvoor ga je toch naar de Dunkin Donuts tegenover de Gedankniskirche ?
Fingerspitzgefühl
  dinsdag 8 juni 2010 @ 01:29:30 #67
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82479022
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 01:25 schreef ForumGek het volgende:

[..]

E59 per nacht (2 pers), 4 sterren hotel en ook een iets luxere kamer, andere was 52 per nacht. Zit echter geen ontbijt bij, maar daarvoor ga je toch naar de Dunkin Donuts tegenover de Gedankniskirche ?
Hehe, uiteraard! Ben je al eens in Berlijn geweest? Ik krijg er steeds meer zin in!
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_82479112
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 01:29 schreef Rituals het volgende:

[..]

Hehe, uiteraard! Ben je al eens in Berlijn geweest? Ik krijg er steeds meer zin in!
Jep 2 keer eerder, 1e keer was met school 4 jaar geleden ofzo en 2 jaar later met vriendin nog een paar dagen daar geweest. Ik vind het leuker dan Parijs, goede sfeer en veel leuke winkels en eten/drinken goed betaalbaar. Ook is de metro echt heel relaxt geregeld, een echte wereldstad !

Knut was er toen ook

Fingerspitzgefühl
  dinsdag 8 juni 2010 @ 01:37:08 #69
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82479177
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 01:33 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Jep 2 keer eerder, 1e keer was met school 4 jaar geleden ofzo en 2 jaar later met vriendin nog een paar dagen daar geweest. Ik vind het leuker dan Parijs, goede sfeer en veel leuke winkels en eten/drinken goed betaalbaar. Ook is de metro echt heel relaxt geregeld, een echte wereldstad !

Knut was er toen ook

[ afbeelding ]
Klinkt heerlijk! Knut, jeetje, dat beest is ook groot geworden!
Your body. Your soul. Your rituals.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 17:54:59 #70
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_82506236
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 01:25 schreef ForumGek het volgende:
Zit echter geen ontbijt bij, maar daarvoor ga je toch naar de Dunkin Donuts tegenover de Gedankniskirche ?
Dat zou ik zonden vinden er zijn zoveel leuke cafeetjes in Berlijn waar je tussen de echte berlijnse mensen kunt ontbijten
En echt totaal niet duur naar mijn mening, in het hostel zouden we 6 euro p.p. moeten betalen terwijl je dat ook kwijt bent voor eten en drinken in een cafeetje.
吴 曼 迪
  woensdag 9 juni 2010 @ 14:09:07 #71
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_82548794
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 17:54 schreef megamandy het volgende:

[..]

Dat zou ik zonden vinden er zijn zoveel leuke cafeetjes in Berlijn waar je tussen de echte berlijnse mensen kunt ontbijten
En echt totaal niet duur naar mijn mening, in het hostel zouden we 6 euro p.p. moeten betalen terwijl je dat ook kwijt bent voor eten en drinken in een cafeetje.
Op zondag moet je gewoon ergens gaan brunchen bij een leuk cafeetje ergens in Friedrichshain ofzo. Heerlijk voor een tientje onbeperkt yoghurtjes, fruit, broodjes, salade en wafels eten . Check de Simon Dachstrasse even daarvoor!
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_82558610
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 01:20 schreef ThePianoMan het volgende:

[..]

4 augustus Mini-meet haha.

Berlijn is mijn startpunt van mijn trip door Scandinavië Ja, ik ga vaak alleen reizen, ben nog jong, maar ik kan me gewoon niet settelen in Nederland.. dat internationale gevoel met zoveel verschillende mensen is gewoon verslavend, dus ik ben zo veel mogelijk weg van hier haha
ik vlieg ook 4 augustus en de 8e terug
pi_82558681
ik zeg:

Fok! Meet 4 augustus @ Knut
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:28:30 #74
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_82559215
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:17 schreef ThePianoMan het volgende:
ik zeg:

Fok! Meet 4 augustus @ Knut


Offtopic: Waarom dacht ik dat jij een meisje was uit 1992? Raar.
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_82701556
Hiii

Ik zit 7 dagen in berlijn voor me werk.. Aangezien dat werk geen zak voor stelt, namelijk zorgen dat een aantal pc/printers/kopieers blijven draaien verveel ik me dus kapot hier.. Het punt is ik kan niet ff heel ver weg van die locatie gaan, voorals het fout gaat moet ik daar met 10 a 15 min weer zijn.

Iemand wat tips wat ik een beetje kan bekijken/fotograferen wat niet super ver van mijn hotel locatie is ?

Ik zit hier:

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&q=fjord+hotel+berlin&fb=1&gl=nl&hq=fjord+hotel&hnear=Berlijn,+Duitsland&cid=0,0,8730050643943636448&ei=_FoTTNHzC8KkONOWqYMM&ved=0CCQQnwIwAA&ll=52.504506,13.37034&spn=0.006165,0.019248&t=h&z=16&iwloc=A

Nu maar even naar het park..
  zaterdag 12 juni 2010 @ 18:47:09 #76
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_82715167
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 12:04 schreef firecow het volgende:
Hiii

Ik zit 7 dagen in berlijn voor me werk.. Aangezien dat werk geen zak voor stelt, namelijk zorgen dat een aantal pc/printers/kopieers blijven draaien verveel ik me dus kapot hier.. Het punt is ik kan niet ff heel ver weg van die locatie gaan, voorals het fout gaat moet ik daar met 10 a 15 min weer zijn.

Iemand wat tips wat ik een beetje kan bekijken/fotograferen wat niet super ver van mijn hotel locatie is ?

Ik zit hier:

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&q=fjord+hotel+berlin&fb=1&gl=nl&hq=fjord+hotel&hnear=Berlijn,+Duitsland&cid=0,0,8730050643943636448&ei=_FoTTNHzC8KkONOWqYMM&ved=0CCQQnwIwAA&ll=52.504506,13.37034&spn=0.006165,0.019248&t=h&z=16&iwloc=A

Nu maar even naar het park..
Je zit vlakbij Potsdamer Platz, daar kun je het Sonycenter wel mooi fotograferen. Hier ga je je echter geen 7 dagen vermaken... Het Deutsches Technik Museum zit vlakbij en hier kan je wel een dag zoet zijn. Je vindt hier veel info over de geschiedenis van de luchtvaart, treinen maar ook een oude bierbrouwerij. Erg tof! Wat verder in die richting kun je Kreuzberg (rond Bergmannstrasse veel leuke winkeltjes en cafeetjes) wat verkennen maar dat ga je lopend niet redden binnen 15 minuten (je kunt de U-bahn nemen)
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_82720301
Ah thx!

"Ja het sony gebouw is idd erg mooi! Zojuist even wat gegeten op het gendarmenmarkt plein.
Erg mooi plein ook!

Wat me trouwens opviel, die parkeerboete's zijn hier maar 5 euro ????? Ik gooi elke dag 11 euro in die automaat joh om me busje te parkeren. Kan ik beter niet betalen lijkt me haha. Of zit er een addertje onder het gras ?
  zaterdag 12 juni 2010 @ 22:57:00 #78
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_82725415
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 20:59 schreef firecow het volgende:
Ah thx!

"Ja het sony gebouw is idd erg mooi! Zojuist even wat gegeten op het gendarmenmarkt plein.
Erg mooi plein ook!

Wat me trouwens opviel, die parkeerboete's zijn hier maar 5 euro ????? Ik gooi elke dag 11 euro in die automaat joh om me busje te parkeren. Kan ik beter niet betalen lijkt me haha. Of zit er een addertje onder het gras ?
Nee, boetes zijn gewoon bizar laag (of bizar hoog in NL volgens Duitsers). Met een beetje mazzel vind je zelfs gratis parkeerplaatsen binnen de ring (aan de noordkand rond de Friedrichstrasse bijvoorbeeld)
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_82733005
gratis? zoek er nog eentje in de buurt van de kurfurstendamm, iemand suggesties?
Hooray for boobies!
  maandag 14 juni 2010 @ 18:54:35 #80
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_82798177
quote:
Op zondag 13 juni 2010 08:48 schreef Spockjuh_ het volgende:
gratis? zoek er nog eentje in de buurt van de kurfurstendamm, iemand suggesties?
We blijven Hollanders he

Kijk hier eens, alle gratis parkeerplaatsen in Charlottenburg/Wilmersdorf
http://www.gratisparken.d(...)tenburg_Wilmersdorf/
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_82799708
dank u fraulein...
Hooray for boobies!
pi_82850769
ik voreg me af, is berlijn een leuke plek voor een stedentrip nu?

ik zoek een leuke stad om 4-5 dagen alleen even erop uit te zijn...
  dinsdag 15 juni 2010 @ 20:50:05 #83
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_82851862
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 20:29 schreef casper019 het volgende:
ik voreg me af, is berlijn een leuke plek voor een stedentrip nu?

ik zoek een leuke stad om 4-5 dagen alleen even erop uit te zijn...
Voor een objectief antwoord zit je hier verkeerd. Maar ik zeg ja! Hou je van kunst, geschiedenis, uitgaan of techno? Dan zit je in Berlijn sowieso goed
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_82883160
buiten berlijn en potsdam, zijn er nog interessante objecten, musea e.d. in de omgeving die het waard zijn om even langs te gaan?
Hooray for boobies!
  woensdag 16 juni 2010 @ 17:07:39 #85
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_82890958
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 14:48 schreef Spockjuh_ het volgende:
buiten berlijn en potsdam, zijn er nog interessante objecten, musea e.d. in de omgeving die het waard zijn om even langs te gaan?
Sachsenhausen:

Sachsenhausen was tijdens de Tweede Wereldoorlog een concentratiekamp in nazi-Duitsland. Het kamp lag ca. 35 kilometer van Berlijn en werd in 1936 gebouwd door gevangenen. Het kamp lag in de wijk Sandhausen (tegenwoordig Sachsenhausen, net als het kamp zelf) in de stad Oranienburg.

Vanuit Berlijn kun je met de S-bahn naar Oranienburg en vanaf daar met de bus naar Sachsenhausen. Auto is sneller en makkelijker, je kunt daar voor de deur parkeren.
Levenswerk: Berlijn Blog.
  Moderator woensdag 16 juni 2010 @ 18:06:51 #86
155227 crew  Guppy
dus
pi_82894230
Het is ook best te lopen vanaf het S-bahn station.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_82908958
natuurlijk ook al geweest, met de fiets vanaf de kochstrasse naar het kamp. Berlijn is dan ineens echt niet meer vlak... pfft.....
Hooray for boobies!
pi_82963666
Wat is er in Berlijn te doen als je niet van techno, cultuur en 18+ houdt?
pi_82963756
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 02:11 schreef ThePianoMan het volgende:
Wat is er in Berlijn te doen als je niet van techno, cultuur en 18+ houdt?
Mooi thuisblijven jij
  vrijdag 18 juni 2010 @ 11:17:26 #90
114477 tripack
Om nom nom nom
pi_82969925
Begin augustus weekje naar Berlijn met de auto
heb er al zin in
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.
Je mag hier werken, je moet het niet.
Pencil & Paper really is the top WYSIWYG app!
myminicity
pi_82970001
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 02:21 schreef Gridlok het volgende:

[..]

Mooi thuisblijven jij
Mooi niet, ik ga lekker rondreizen! Eerst naar het duitsenland voordat ik ga hoofden voor t hoge noorden met de fjoorden.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 13:58:38 #92
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82977643
iemand nog een restaurant-tip? hoeft niet per sé goedkoop te zijn, maar moet wel lekker eten uiteraard...
pi_82979894
a.s zondag ben ik er weer en ga als eerste savonds eten bij Tony Roma's.... ::)

http://www.tonyromas.de/
Hooray for boobies!
pi_82983940
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 13:58 schreef Beregd het volgende:
iemand nog een restaurant-tip? hoeft niet per sé goedkoop te zijn, maar moet wel lekker eten uiteraard...
Jazz-Bar, super cheap en godse veel eten.

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&client=firefox-a&hs=KdH&rls=org.mozilla:nl:official&um=1&ie=UTF-8&q=berlin+yorckschl%C3%B6sschen&fb=1&gl=nl&hq=yorckschl%C3%B6sschen&hnear=Berlijn,+Duitsland&cid=0,0,5168561173669033529&ei=_3QbTIT2NdGbOP7R7Z0K&sa=X&oi=local_result&ct=image&resnum=1&ved=0CBkQnwIwAA

Daar dus.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 16:56:14 #95
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_82988512
Aarti, een restaurant met heerlijk eten uit India, wij waren voor 2 man (soep + hoofdgerecht + drinken en een cocktail) ¤30,00 kwijt. En het was echt heerlijk.
Het restaurantje ligt op de hoek van de Oranienburger Straße en de Krausnickstraße in Mitte.

http://aarti.cherrytreecrm.de/
吴 曼 迪
  vrijdag 18 juni 2010 @ 19:55:38 #96
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_82995366
thx,

ik neem het mee naar achteren
  zaterdag 19 juni 2010 @ 22:02:14 #97
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_83034983
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 02:11 schreef ThePianoMan het volgende:
Wat is er in Berlijn te doen als je niet van techno, cultuur en 18+ houdt?
Wat zoek je dan wel precies?
Wie dit leest is alfabeet.
pi_83036367
morgenvroeg de auto aan slingeren en lekker 4 dagen naar berlijn...
Hooray for boobies!
  zondag 20 juni 2010 @ 20:34:40 #99
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_83069444
Heeft iemand tips voor Berlijn met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog. Hollocaust museum + monument vind ik eigenlijk niet zo interessant. Er zijn wat gangen las ik eerder in deze serie. Maar heeft iemand nog de ultieme tip? Mag best wat wapentuig aanwezig zijn. Of is er bijvoorbeeld iets boeiends over de bombardementen waar de stad onder geleden heeft. Een gestapo-museum oid?

Anyway ik ga ff verder googlen

Later dit jaar doe ik waarschijnlijk al concentratiekampen in Polen. Sachsenhausen wordt 'm in Berlijn dus niet.
  zondag 20 juni 2010 @ 23:28:08 #100
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_83080594
quote:
Op zondag 20 juni 2010 20:34 schreef PLAE@ het volgende:
Heeft iemand tips voor Berlijn met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog. Hollocaust museum + monument vind ik eigenlijk niet zo interessant. Er zijn wat gangen las ik eerder in deze serie. Maar heeft iemand nog de ultieme tip? Mag best wat wapentuig aanwezig zijn. Of is er bijvoorbeeld iets boeiends over de bombardementen waar de stad onder geleden heeft. Een gestapo-museum oid?

Anyway ik ga ff verder googlen

Later dit jaar doe ik waarschijnlijk al concentratiekampen in Polen. Sachsenhausen wordt 'm in Berlijn dus niet.
Van wapentuig en oorlogsmusea weet ik niet zoveel, maar als je ook in de politiek rond WOII geïnteresseerd ben, heb ik misschien wel wat voor je. Iets ten zuidwesten van de stad ligt het landhuis waar de Wannseeconferentie werd gehouden. En wat verder naar het zuiden, in Postdam, Berlijn, werd na de oorlog door de geallieerden een conferentie gehouden.

Overigens lijkt het me sterk dat concentratiekampen gaan 'vervelen' en hoewel Sachsenhausen niet het grootste of gruwelijkste kamp is, vond ik het toch erg indrukwekkend.
Wie dit leest is alfabeet.
  maandag 21 juni 2010 @ 09:43:13 #101
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_83088342
Dank je. Ik zoek meer iets in Berlijn omdat het de eerste keer Berlijn is en dat slechts een paar dagen (voor ons gezelschap). Om dan buiten Berlin te gaan kijken werkt niet echt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')