UK blijft dicht tot 18:00 aldus bericht van eventjes geleden. Situatie verslechterd ook volgens verwachting.quote:Ash Plume Aviation Crisis May Get Relief Thursday
The jet stream will continue to slam the ash plume into Europe through Wednesday, according to AccuWeather.com meteorologists, but relief for the aviation crisis could come Thursday.
The jet stream winds, which extend from 10,000 feet up to 40,000 feet, show no signs of change through Wednesday. Any ash plume that is released from the Eyjafjall volcano in Iceland will continue to threaten northern Europe and the British Isles.
The ash will come in a direct shot from Iceland right into northern Europe at all levels of the jet stream, according AccuWeather.com Senior Meteorologist Henry Margusity.
"It's like a spray can of ash coming from Iceland," Margusity said. "The ash comes out of the volcano nozzle and spreads out into the atmosphere just like a spray can works."
However, according to AccuWeather.com Meteorologist Rob Miller, a big change in the jet stream pattern will occur Thursday as a storm develops in the central Atlantic Ocean.
quote:N ACCORDANCE WITH ICAO VOLCANIC ASH CONTINGENCY PLAN, NO
IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED FOR PENETRATION OF THE FORECAST
CONTAMINATED AREA WI UK AIRSPACE.
.
LONDON FIR/UIR REMAINS ZERO RATE UNTIL 1800 APR 17. SCOTTISH
FIR/UIR IS NOW ALSO ZERO RATE UNTIL 1800 APR 17. SCOTTISH
DOMESTIC FLIGHTS MAY BE AVAILABLE SUBJECT TO INDIVIDUAL
COORDINATION WITH UK FMP. CAUTION CURRENT FORECASTS SHOWS
THAT THE SITUATION IS WORSENING THROUGH THE DAY.
.
FMD BRUSSELS ON BEHALF OF LONDON FMP
Vorige deeltjes in deze reeksquote:SCHIPHOL - DEN HAAG - Het Nederlandse luchtruim blijft in ieder geval tot zaterdag 14.00 uur gesloten. Dat meldde de Inspectie Verkeer en Waterstaat in de nacht van vrijdag op zaterdag.
Het Nederlandse luchtruim is nog niet veilig voor de luchtvaart, omdat de vulkanische as uit IJsland door de huidige weersomstandigheden voorlopig boven het Europese vasteland blijft.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat, de Militaire Luchtvaart Autoriteit, Luchtverkeersleiding Nederland en het KNMI beslisten gezamenlijk het luchtruim tot nader order gesloten te houden.
Het Nederlands luchtruim is al sinds donderdagmiddag 18.00 gesloten. Vliegen door een aswolk is onder meer gevaarlijk omdat de motoren van een toestel kunnen uitvallen.
Gestrande reizigers
De tweede nacht sinds de sluiting van het luchtruim door de vulkaanuitbarsting is op Schiphol rustig verlopen. Ongeveer 1500 gestrande reizigers hebben de nacht doorgebracht op veldbedden op de luchthaven, liet een woordvoerster zaterdagochtend weten.
Schiphol bekijkt momenteel, afhankelijk van wanneer het vliegverkeer wordt hervat, hoe lang het nog wenselijk is mensen achter de douane te laten verblijven.
Europese vluchten
Op de luchthaven bevinden zich zaterdagochtend behoorlijk wat mensen die informeren wanneer ze kunnen vliegen of al wachtend de tijd doorbrengen. Het luchtvaartpersoneel is volop aanwezig om ze te woord te staan. Overal verspreid liggen mensen te slapen.
De Europese vluchten met bestemming Amsterdam met aankomsttijden tot 12.00 uur zullen vertraagd zijn. Alle vluchten vanuit Noord-Amerika van zaterdagochtend zijn geannuleerd.
Intercontinentale vluchten
Over het al dan niet vertrekken van intercontinentale vluchten met bestemming Amsterdam, wordt op z'n laatst vier uur voor de lokale vertrektijd een besluit genomen en dat wordt gepubliceerd op de website.
KLM verzoekt passagiers wiens vlucht niet doorgaat, om niet naar de luchthaven te komen.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) maakte eerder bekend dat het Nederlandse luchtruim minimaal tot zaterdagochtend 06.00 uur dicht blijft.
Tweede nacht
Het is de tweede nacht sinds het luchtruim boven veel Europese landen werd gesloten vanwege de aswolk die de vulkaanuitbarsting in IJsland heeft veroorzaakt.
Schiphol heeft de veldbedden voor de reizigers weer in gereedheid gebracht. De horecazaken doen er alles aan om de gedupeerden te voorzien van eten en drinken.
In de nacht van donderdag op vrijdag brachten ongeveer tweeduizend mensen er de nacht door. De hotels in de omgeving van de luchthaven zitten vrijwel allemaal vol.
Luchtruim
Het Nederlands luchtruim blijft minstens tot zaterdagochtend 06.00 uur gesloten in verband met de aswolk die boven het land hangt van de vulkaanuitbarsting in IJsland.
Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat laten weten na overleg vrijdag met de Militaire Luchtvaart Autoriteit, KNMI en de Luchtverkeersleiding Nederland.
België
Het luchtruim boven België blijft in ieder geval tot zaterdagavond 20.00 uur gesloten. Het vliegverbod is met tien uur verlengd.
Dat heeft een woordvoerder van de Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe bekendgemaakt.
De aswolk hangt nog boven een gebied van Engeland tot Wit-Rusland, aldus de zegsman. Bijkomend probleem is dat er weinig wind is en geen regen. Toch is er ook positief nieuws: de as die de vulkaan nu uitstoot waait naar het noorden en trekt niet richting België.
Engeland
Het Britse luchtruim blijft in ieder geval tot zaterdagavond 19.00 uur (Britse tijd) gesloten. De vliegbeperkingen in Schotland zijn opnieuw ingevoerd. De toestand in Groot-Brittannië zal in de loop van de dag verslechteren, aldus de Britse luchtvaartautoriteiten.
Luchtvaartmaatschappij British Airways liet vrijdagavond weten dat ze al haar vluchten van en naar Londen voor zaterdag heeft geschrapt.
Duitsland
Het Duitse luchtruim blijft nog zeker dicht tot zaterdagmiddag 14.00 uur. Dat heeft een woordvoerster van de Duitse luchtvaartautoriteiten vrijdagavond laat laten weten.
Ook Het luchtruim boven het noorden van Italië zal zaterdag ten minste acht uur lang worden gesloten.
Het vliegverbod gaat om 04.00 uur 's ochtends in en loopt af om 12.00 uur s' middags. Dat hebben de Italiaanse luchtvaartautoriteiten vrijdagavond laat gemeld.
Frankrijk
Hetzelfde geldt voor het luchtruim in het noorden van Frankrijk. Het vliegverbod, onder meer op de luchthavens bij Parijs, geldt in ieder geval tot 12.00 uur 's middags. Dat hebben de Franse luchtvaartautoriteiten vrijdagavond laat gemeld.
Ryaniar
De Ierse prijsvechter Ryanair voert tot maandag 13.00 uur geen vluchten uit van en naar een groot aantal Europese bestemmingen waaronder het Verenigd Koninkrijk, Nederland en het noorden van Duitsland. Dat liet de maatschappij vrijdag weten.
Ryanair neemt het besluit op basis van ''de huidige weersvoorspelling en de voortdurende uitstoot van vulkanisch as in de atmosfeer boven IJsland''.
Passagiers die al een ticket hadden, kunnen omboeken of hun geld terugkrijgen. Ryanair zegt nu het zekere voor het onzekere te nemen en hoopt op deze manier te voorkomen dat passagiers omboeken voor komend weekeinde en dan alsnog teleurgesteld worden.
Het Duitse Lufthansa, de grootste Europese luchtvaartmaatschappij, heeft alle vluchten van en naar Duitse luchthavens tot zaterdag 12.00 uur opgeschort.
NS Hispeed
NS Hispeed zet zaterdag wegens de problemen in de luchtvaart vijf extra lange Thalyssen in van en naar Brussel-Parijs.
De treinen zijn dubbel zo lang en kunnen achthonderd in plaats van vierhonderd passagiers vervoeren. In totaal rijdt de Thalys zaterdag acht keer, aldus een woordvoerster van NS.
Ook worden drie extra Eurostar-treinen (Londen-Brussel) ingezet. Dit is interessant voor Nederlandse vliegtuigpassagiers die in Engeland zijn gestrand.
Touroperators
Touroperators proberen gestrande reizigers verder te vervoeren per bus. Dat heeft vervoersorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vrijdag gemeld.
''Sommige touroperators bieden zowel vlieg- als busreizen aan'', stelde een woordvoerder. ''Voor hen is het redelijk eenvoudig om de tickets om te boeken.''
Het gaat dan vooral om vluchten binnen de Benelux en West-Europa. Hoeveel mensen op deze manier weg kunnen van Schiphol, kon hij nog niet zeggen.
Vrijdagavond bivakkeerden nog tussen de duizend en vijftienhonderd gestrande reizigers op Schiphol.
Zuid-Europa
De KNV kon vrijdagavond nog niet bevestigen dat er ook touringscars zijn ingeschakeld om naar Zuid-Europa te rijden om daar gestrande groepen toeristen en scholieren op te halen.
''Ik denk dat reisorganisaties nog even de ontwikkelingen rond het luchtruim afwachten'', zei de zegsman.
Hij acht de kans echter wel groot dat de komende dagen reizigers met de bus worden opgehaald. ''Zeker als de aswolk naar het zuiden drijft, zodat de luchthavens in Italië of Spanje langer dicht moeten blijven.''
quote:Ash Plume Aviation Crisis May Get Relief Thursday
The jet stream will continue to slam the ash plume into Europe through Wednesday, according to AccuWeather.com meteorologists, but relief for the aviation crisis could come Thursday.
The jet stream winds, which extend from 10,000 feet up to 40,000 feet, show no signs of change through Wednesday. Any ash plume that is released from the Eyjafjall volcano in Iceland will continue to threaten northern Europe and the British Isles.
The ash will come in a direct shot from Iceland right into northern Europe at all levels of the jet stream, according AccuWeather.com Senior Meteorologist Henry Margusity.
"It's like a spray can of ash coming from Iceland," Margusity said. "The ash comes out of the volcano nozzle and spreads out into the atmosphere just like a spray can works."
However, according to AccuWeather.com Meteorologist Rob Miller, a big change in the jet stream pattern will occur Thursday as a storm develops in the central Atlantic Ocean.
Die zet ik erbij in de OP.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:24 schreef aloa het volgende:
Europa kan er nog wel een aantal dagen last van hebben.
Op Accuweather hebben ze het over woensdag
[..]
Op de eerdere beelden zie je de wolk de andere kant op gaan, maar ik ben een leek dus wellicht zegt dit niks.quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:13 schreef marcel-o het volgende:
recente pic
[ afbeelding ]
wat k jammer vind aan die webcam
is dat ie hoe langzaam t ook is, frame voor frame laat zien.
Veel langzame webcams slaan dan frames over, ziet er dan beter uit.
achja, k hoef er niet heen nu
quote:REYKJAVIK - De vulkaan onder de Eyjafjallajökull-gletsjer in IJsland stoot zaterdag opnieuw een enorme wolk van rook en as uit. In vergelijking met eerdere dagen is de vulkaan niet minder actief geworden.
Dat heeft de meteorologische dienst in IJsland gemeld. De wind staat in zuidelijke richting, waardoor de aswolk zich naar het Europese continent beweegt. De aswolk heeft het luchtverkeer in grote delen van Europa platgelegd.
ik gezellig met jou in Istanbulquote:
Kabar apa?quote:
Hier is een seismisch statistiekje.. wachten tot de update.quote:Op zaterdag 17 april 2010 09:17 schreef Prowl het volgende:
Was dat een aardbeving? die hele webcam ging heen en weer
aan dit kaartje te zien moet die dan uit het WNW komenquote:Op zaterdag 17 april 2010 09:19 schreef June. het volgende:
Ik vlieg maandag over een week naar Londen.. Hopelijk gaat de wind dan draaien oid
we zitten al in dezelfde hotelkamerquote:Op zaterdag 17 april 2010 09:18 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
jullie moeten een clubje oprichten joh
Haha, dat ziet er leuk uit!quote:
. Heeft zo'n uitbarsting toch z'n voordelen .quote:Op zaterdag 17 april 2010 08:24 schreef E.T. het volgende:
Als ik de berichten zo bekijk, groeit mijn hoop dat Swets dinsdag niet naar Rome gaat
(hij moet twee dagen voor z'n werk naar Rome, en het thuisfront heeft daar niet zo'n zin in .. Hijzelf ook niet zo )
leuk om te zien.quote:
Met een beetje pech is er dan nog steeds geen vliegverkeer naar de VS. Kan zijn dat het luchtruim hier wel weer open is, maar in de VS alles plat ligt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:01 schreef conleche het volgende:
TVP wegens vlucht naar de VS as. vrijdag. Mag hopen dat die rotwolk dan weg is.
Zeg lampje, beetje optimistisch graag!quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:08 schreef Light het volgende:
[..]
Met een beetje pech is er dan nog steeds geen vliegverkeer naar de VS. Kan zijn dat het luchtruim hier wel weer open is, maar in de VS alles plat ligt.
Ziet er leuk uit! Maar ben benieuwd tot wanneer de sluiting van het luchtruim na 14:00 vanmiddag wordt verlengd. Als omringende landen hun luchtruim ook al langer sluiten, zal Nederland wel niet achterblijven, lijkt me.quote:
quote:Brits luchtruim zaterdag niet meer open
SCHIPHOL - Het Britse luchtruim gaat zaterdag niet meer open in verband met de aswolk die boven het continent hangt na een vulkaanuitbarsting in IJsland. Het Nederlandse luchtruim blijft in ieder geval tot zaterdag 14.00 uur gesloten
Je link doet het niet. Te veel traffic of iets anders...?quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:16 schreef basst2005 het volgende:
Mooi webcam beeld:
http://extras.vodafone.is/trailers/fimmvorduhals/mx10-4-235-80/2010/04/17/08/current.jpg
De laatste 08 in de url is de GMT tijd (alleen uur), dus straks om 11 uur wordt dat een 09.
De link in m'n bericht doet het nu wel, hij is echter soms wel een beetje traag. (door veel traffic ja)quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:19 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Je link doet het niet. Te veel traffic of iets anders...?
quote:Volcanic eruptions in Iceland which this week caused thousands of flights to be canceled may continue for months, disrupting European air traffic as ash is sporadically blown above the continent’s busiest airports.
...
“It could go on for months,” Sigrun Hreinsdottir, a geophysicist at the University of Iceland, said in a telephone interview from Reykjavik. “From what we’ve seen, it could erupt, pause for a few weeks, and then possibly erupt again.”
die kans bestaat zeer zeker. Afwachten vooralsnog.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:31 schreef Re het volgende:
morgen om 14:10 uur naar Dulles Intl., die reis gaat in rook op geloof ik...
Deze wacht gaat zo de hele middag genieten van 't mooie weer .quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:32 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
aah, daar is de afwisseling van de wacht
Nope, het is vrij stabiel rampzalig.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Deze wacht gaat zo de hele middag genieten van 't mooie weer .
Nu eerst ff bijlezen maar volgens mij is er niet zo heel veel gebeurd. De wind is wel gedraaid zo te zien.
Dat, en de as is nog niet weg. Ik vermoed dat de sluiting van het luchtruim met 12 uur wordt verlengd.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:10 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ziet er leuk uit! Maar ben benieuwd tot wanneer de sluiting van het luchtruim na 14:00 vanmiddag wordt verlengd. Als omringende landen hun luchtruim ook al langer sluiten, zal Nederland wel niet achterblijven, lijkt me.
Bus, trein, taxi, auto, postkoets... vanuit Cannes heb je nog wel mogelijkheden.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:35 schreef Lady-Miekie het volgende:
Ben benieuwd of mijn mannetje morgen thuis kan komen. Hij zit al sinds tweede paasdag in Cannes, Frankrijk...
Ik heb er een hard hoofd in!
er is geen reden, NL is alleen niet zo snel met dergelijke beslissingen kennelijk.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:37 schreef Arcee het volgende:
Precies, is er wel een reden om aan te nemen dat er na 14:00 uur wél weer gevlogen kan worden? Kan nog wel een tijd duren, zou je zeggen...
Ze kunnen beter gewoon zeggen "tot nader bericht gesloten", het is nu al meerdere malen verlengd.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:37 schreef Arcee het volgende:
Precies, is er wel een reden om aan te nemen dat er na 14:00 uur wél weer gevlogen kan worden? Kan nog wel een tijd duren, zou je zeggen...
Die kans zit er dan wel in. Niet ieder vliegtuig kan meteen vertrekken zodra het luchtruim open gaat....quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:40 schreef Re het volgende:
nou stel dat het morgen wel open gaat, dan is het natuurlijk complete chaos op schiphol en andere vliegvelden...
Al gooien ze het luchtruim boven Nederland open, als landen als Engeland en België hun luchtruim nog gesloten houden, kun je nog weinig kanten op vliegen. Ik denk dat het dan ook zal afhangen van wat Duitsland doet. Die hebben hun luchtruim ook tot 14:00 gesloten.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:37 schreef Arcee het volgende:
Precies, is er wel een reden om aan te nemen dat er na 14:00 uur wél weer gevlogen kan worden? Kan nog wel een tijd duren, zou je zeggen...
Het Volcanic Ash Advisory Centre in Londen komt iedere 6 uur met voorspellingen. De volgende voorspelling komt om (lees: uiterlijk) 1200Z (12:00 UTC), dus 14:00 hier. Ze wachten die voorspelling gewoon af.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:37 schreef Arcee het volgende:
Precies, is er wel een reden om aan te nemen dat er na 14:00 uur wél weer gevlogen kan worden? Kan nog wel een tijd duren, zou je zeggen...
Gaaf filmpje .quote:
quote:Vulkaan blijft spuwen; luchtruim blijft nog dicht
De vulkaan onder de Eyjafjallajökull-gletsjer in IJsland stoot zaterdag opnieuw een enorme wolk van rook en as uit. Het Europese luchtruim blijft daarom zeker tot 14:00 uur dicht.
In vergelijking met eerdere dagen is de vulkaan niet minder actief geworden, meldt de meteorologische dienst in IJsland. De wind staat in zuidelijke richting, waardoor de aswolk zich naar het Europese continent beweegt. De aswolk heeft het luchtverkeer in grote delen van Europa platgelegd.
De tekst op www.schiphol.nl zegt ook dat het luchtruim tot nader order (maar ten minste tot 14:00 Nederlandse tijd) gesloten blijft. Dus het enige dat ze nu zeggen is dat het luchtruim zeker niet voor 14:00 geopend wordt. Als je daarin leest dat het luchtruim om 14:00 wel weer open is, dan lees je niet goed.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:41 schreef basst2005 het volgende:
[..]
Ze kunnen beter gewoon zeggen "tot nader bericht gesloten", het is nu al meerdere malen verlengd.
Straks gaan er mensen naar Schiphol die verwachten dat ze na 14:00 kunnen vliegen, wat waarschijnlijk niet zo is...
Alleen zullen heel wat mensen die een vlucht na 14:00 hebben nu al onderweg naar Schiphol zijn voor de zekerheid.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:49 schreef Light het volgende:
[..]
De tekst op www.schiphol.nl zegt ook dat het luchtruim tot nader order (maar ten minste tot 14:00 Nederlandse tijd) gesloten blijft. Dus het enige dat ze nu zeggen is dat het luchtruim zeker niet voor 14:00 geopend wordt. Als je daarin leest dat het luchtruim om 14:00 wel weer open is, dan lees je niet goed.
Precies. Ik snap niet waarom ze niet een wat grotere marge nemen, nu komen er nog meer mensen bij die stranden op Schiphol..quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:54 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Alleen zullen heel wat mensen die een vlucht na 14:00 hebben nu al onderweg naar Schiphol zijn voor de zekerheid.
NU.nl meldt dat ook inderdaad.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:55 schreef June. het volgende:
[..]
Precies. Ik snap niet waarom ze niet een wat grotere marge nemen, nu komen er nog meer mensen bij die stranden op Schiphol..
Ja ok, maar er zijn vast ook mensen die alleen dit soort berichten lezen:quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:49 schreef Light het volgende:
[..]
De tekst op www.schiphol.nl zegt ook dat het luchtruim tot nader order (maar ten minste tot 14:00 Nederlandse tijd) gesloten blijft. Dus het enige dat ze nu zeggen is dat het luchtruim zeker niet voor 14:00 geopend wordt. Als je daarin leest dat het luchtruim om 14:00 wel weer open is, dan lees je niet goed.
Ze kunnen misschien beter geen tijden noemen...quote:Het Nederlandse luchtruim blijft in ieder geval tot zaterdag 14.00 uur gesloten.
en dan rijden de treinen ook niet naar schiphol dit weekend...quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:55 schreef June. het volgende:
[..]
Precies. Ik snap niet waarom ze niet een wat grotere marge nemen, nu komen er nog meer mensen bij die stranden op Schiphol..
quote:
Ja, vertel dat de Telegraaf. En ook die schrijven niet dat het luchtruim om 14:00 weer open is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:59 schreef basst2005 het volgende:
[..]
Ja ok, maar er zijn vast ook mensen die alleen dit soort berichten lezen:
http://www.telegraaf.nl/b(...)chtruim__.html?p=1,1
[..]
Ze kunnen misschien beter geen tijden noemen...
die "indefinite delay" vind ik wel een mooie omschrijving voor "blijf weg van het vliegveld jij duivelse reiziger".quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:18 schreef Light het volgende:
[..]
Ja, vertel dat de Telegraaf. En ook die schrijven niet dat het luchtruim om 14:00 weer open is.
Een heleboek vertrekkende vluchten zijn al gecancelled, ook vluchten die na 14:00 zouden vertrekken. Of de status wordt gegeven als "indefinite delay", en ook dan kun je beter eerst met de luchtvaartmaatschappij bellen voordat je van huis vertrekt.
Gaat dat over de KLM-vluchten of alle vluchten?quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.klm.com/travel(...)ght_update/index.htm
KLM: All flights into and out of Amsterdam Airport Schiphol are cancelled on Saturday 17 April.
Het is de website van de KLM, 1 keer raden.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:48 schreef Light het volgende:
[..]
Gaat dat over de KLM-vluchten of alle vluchten?
Dit is KLM, maar ga er maar vanuit dat voor de rest ook niks vliegt...quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:48 schreef Light het volgende:
[..]
Gaat dat over de KLM-vluchten of alle vluchten?
Dus vlucht HV 0957 naar Hurghada vertrekt gewoon om 14:05quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:49 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Het is de website van de KLM, 1 keer raden.
quote:British Airways cancels all flights until Monday afternoon - Sky News
Vast wel, want al die zure reizigers voor je deur is ook niets.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:53 schreef Light het volgende:
[..]
Dus vlucht HV 0957 naar Hurghada vertrekt gewoon om 14:05
Die zien het voorlopig dus nog niet beter worden. Maar Ryanair had toch al veel eerder alles gecancelled?quote:
Yup, alles in noordwest-Europa tot maandagmiddag 13:00 uur UK time.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:57 schreef Light het volgende:
[..]
Die zien het voorlopig dus nog niet beter worden. Maar Ryanair had toch al veel eerder alles gecancelled?
quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wat een onzin dat je vanwege een aswolk niet kan vliegen.
Kijk maar eens naar dit filmpje:
En dan ongeveer na ruim 2 minuten.
quote:Lightning Strikes at Volcanic Eruption Site in Iceland
Twenty-two flashes of lightning were measured above the volcanic crater on the Eyjafjallajökull glacier in south Iceland from midnight until 4:30 am—more than the entire day yesterday.
Some minor earthquakes measuring 1.2-2.3 on the Richter scale were also measured during that time period. The eruption continued with constant force last night but after 4:30 it subsided somewhat. The spout reached a height of 8.5 kilometers, ruv.is reports.
There is still significant ash fall in the immediate area—it is very dark at the foot of the glacier. The ash cloud is dense from Núpur in the west to Vík in the east but there is not as much ash fall in the Mũrdalssandur sand plain east of Vík anymore.
According to police, it is like driving into a wall when approaching Núpur from the west. One cannot see the ground from the car.
Yup .quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:14 schreef DemonRage het volgende:
Het is lang geleden dat ik zo'n streeploze blauwe lucht heb gezien.
Ik ook, vind dat het prachtige beelden oplevert.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:03 schreef MTL het volgende:
Blijf wel benieuwd naar wat de Katla nu gaat doen. Hoop stiekem gewoon op een uitbarsting
Na 11 september toch? Maar als ik me dat goed herinner, was dat alleen in de VS.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Yup .
Is ook nog nooit voorgekomen dat vliegverkeer zo lang en op zo'n grote schaal platging .
Bizar eigenlijk dat ze nu niet kunnen vliegen terwijl het zo helder lijkt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:14 schreef DemonRage het volgende:
Het is lang geleden dat ik zo'n streeploze blauwe lucht heb gezien.
Yup en ook geen dagenlang toen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:19 schreef Light het volgende:
[..]
Na 11 september toch? Maar als ik me dat goed herinner, was dat alleen in de VS.
quote:For the first time in history, SCATANA was invoked forcing all non-emergency civilian aircraft in the United States and several other countries including Canada to be immediately grounded,[156] stranding tens of thousands of passengers across the world.[157] Any international flights were closed to American airspace by the Federal Aviation Administration, causing about five hundred flights to be turned back or redirected to other countries. Canada received 226 of the diverted flights and launched Operation Yellow Ribbon to deal with the large numbers of grounded planes and stranded passengers.[158]
Hmja, maar als de Katla wakker wordt, gaat dat ook een hoop ellende opleveren, vrees ik... In IJsland zelf, maar dat merken we ook in de rest van de wereld.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ook, vind dat het prachtige beelden oplevert.
Dat wordt dan mogelijk 3-4 weken ashappen, dus dat gaan we wel merken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:23 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Hmja, maar als de Katla wakker wordt, gaat dat ook een hoop ellende opleveren, vrees ik... In IJsland zelf, maar dat merken we ook in de rest van de wereld.
quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:30 schreef Skaai het volgende:
Ironisch, het eerste KLM vliegtuig wat eigenlijk vandaag binnen zou komen uit Düsseldorf, is ook diezelfde kist die eind jaren 80 in Anchorage door een aswolk is gevlogen. Hij staat (samen met 6 andere kisten) nog in Düsseldorf hoor, maar ik vond het een gek gegeven.
[bron= Papa van Skaai die als GWK bij KLM werkt ]
volgens mij nog niet.. het was ook geen beving, maar een trilling of schok, met 1.3 op de Schaal van Richter.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:26 schreef crazy987 het volgende:
trouwens al nieuws over onze katla naast die ene beving ?
Yup, en dan niet alleen voor vliegverkeer, maar afhankelijk van weersomstandigheden en hoeveelheden as ook voor gezondheid...quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:28 schreef Light het volgende:
[..]
Dat wordt dan mogelijk 3-4 weken ashappen, dus dat gaan we wel merken.
haha, de ironie he..quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:30 schreef Skaai het volgende:
Ironisch, het eerste KLM vliegtuig wat eigenlijk vandaag binnen zou komen uit Düsseldorf, is ook diezelfde kist die eind jaren 80 in Anchorage door een aswolk is gevlogen. Hij staat (samen met 6 andere kisten) nog in Düsseldorf hoor, maar ik vond het een gek gegeven.
[bron= Papa van Skaai die als GWK bij KLM werkt ]
quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:36 schreef Re het volgende:
denk dat die katla wel met een sisser afloopt... een hele grote dan wel
het gebied wordt er ook niet kleiner op ook.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:46 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.radarvirtuel.com/
Duidelijke no fly-zone . Bijna heel west-Europa .
wel handig dat je nu duidelijkheid hebt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:52 schreef Re het volgende:
united heeft iig ook alle outbounds vanaf schiphol gecanceld... dat wordt dus niet vliegen
Ik hoop dat al die uitbarstingen de Laki niet ook op een idee brengen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Yup, en dan niet alleen voor vliegverkeer, maar afhankelijk van weersomstandigheden en hoeveelheden as ook voor gezondheid...
Vast Berlusconiquote:Op zaterdag 17 april 2010 12:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
Kan iemand die Cessna ff neerhalen?
nog niet geheel, vlieg KLM, maar met BA die al tot/met maandag cancelled zal het niet echt positief zijnquote:Op zaterdag 17 april 2010 12:53 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
wel handig dat je nu duidelijkheid hebt.
Gisteren ook al een Duitser, het is toch wat met dat volk.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
Kan iemand die Cessna ff neerhalen?
Is die KLM-vlucht geen codeshare met United?quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:58 schreef Re het volgende:
[..]
nog niet geheel, vlieg KLM, maar met BA die al tot/met maandag cancelled zal het niet echt positief zijn
Deltaquote:Op zaterdag 17 april 2010 13:01 schreef Light het volgende:
[..]
Is die KLM-vlucht geen codeshare met United?
Bremen speelt uit bij Wolfsburg... zeker te lui om dat takkeeind met de bus te gaanquote:Op zaterdag 17 april 2010 12:59 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Gisteren ook al een Duitser, het is toch wat met dat volk.
p0wnedquote:Op zaterdag 17 april 2010 13:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
AFP: Volcanic ash to remain over Europe for at least FOUR TO FIVE days.
Ohja. Maar nu United, BA en Ryanair hebben gezegd dat ze op z'n vroegst maandagmiddag weer gaan vliegen, is het niet waarschijnlijk dat je nog in de VS komt morgen.quote:
Pfff, die vulkaan gaat heel veel geld kosten.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
AFP: Volcanic ash to remain over Europe for at least FOUR TO FIVE days.
Gezelligquote:Op zaterdag 17 april 2010 13:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
AFP: Volcanic ash to remain over Europe for at least FOUR TO FIVE days.
Het kan nog vele malen ergerquote:Op zaterdag 17 april 2010 13:09 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Pfff, die vulkaan gaat heel veel geld kosten.
Yup. Aan de andere kant wordt er ook genoeg verdient door bijvoorbeeld hotels, restaurants etc. door mensen die ergens zijn gestrand.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:09 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Pfff, die vulkaan gaat heel veel geld kosten.
Kutzooi, kost me een hoop geld aan boodschappenquote:Op zaterdag 17 april 2010 13:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
AFP: Volcanic ash to remain over Europe for at least FOUR TO FIVE days.
En brandstof besparen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:09 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Pfff, die vulkaan gaat heel veel geld kosten.
Gelukkig wel!quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:37 schreef Light het volgende:
[..]
Bus, trein, taxi, auto, postkoets... vanuit Cannes heb je nog wel mogelijkheden.
Bron: www.schiphol.nlquote:Update zaterdag 17 april - 12:00 Ernstige verstoring vliegverkeer van en naar Nederland
Het Nederlandse luchtruim blijft tot nader order gesloten. Dit heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat bekend gemaakt. Welke tijd het vliegverkeer weer hervat kan worden is nog niet bekend.
nee daar had ik me al bij neergelegd, leuk al die voorbereidingen, hoef nu in ieder geval niet te presenteren en modereren aldaar... waarschijnlijk wel via de webcamquote:Op zaterdag 17 april 2010 13:09 schreef Light het volgende:
[..]
Ohja. Maar nu United, BA en Ryanair hebben gezegd dat ze op z'n vroegst maandagmiddag weer gaan vliegen, is het niet waarschijnlijk dat je nog in de VS komt morgen.
Dat lijkt me eigenlijk wel een understatement als er geen enkel vliegtuig opstijgt of landt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:15 schreef Light het volgende:
Update zaterdag 17 april - 12:00 Ernstige verstoring vliegverkeer van en naar Nederland
Nederland he, dus altijd poldermodel statementsquote:Op zaterdag 17 april 2010 13:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat lijkt me eigenlijk wel een understatement als er geen enkel vliegtuig opstijgt of landt.
Er is geen tijd meer gegeven, dus het is nog onbekend. Het zal inderdaad wel niet binnen 24 uur opgelost zijn.quote:
Ga er maar gewoon vanuit dat deze niet vliegen, aangezien alle luchtruimen al dagen gesloten zijn nu.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:23 schreef Arcee het volgende:
Hoewel, er zijn ook wel een paar waar geen cancelled achter staat, bijvoorbeeld:
MP 0640 Cancun 12:00
MA 0662 Budapest 12:55
KL 3202 Budapest 12:55
Hoe zit dat dan?
Kan zijn dat de desbetreffende afhandelaar vergeten is deze vluchten te annuleren in de interne luchthavensystemen. En de info uit deze systemen staat weer gekoppeld aan schiphol.nl en teletekst.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:23 schreef Arcee het volgende:
Hoewel, er zijn ook wel een paar waar geen cancelled achter staat, bijvoorbeeld:
MP 0640 Cancun 12:00
MA 0662 Budapest 12:55
KL 3202 Budapest 12:55
Hoe zit dat dan?
Dat is wel slordig dan.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:28 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Kan zijn dat de desbetreffende afhandelaar vergeten is deze vluchten te annuleren in de interne luchthavensystemen. En de info uit deze systemen staat weer gekoppeld aan schiphol.nl en teletekst.
Dus je zit nog achter de douane of niet meer?quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:25 schreef GasProblem het volgende:
Zou donderdag eigenlijk op studiereis naar New York gaan. We zouden vliegen met KLM en hadden het vliegtuig van 17:35. Zagen alle vluchten gecancelled worden, behalve vluchten naar de VS en naar sommige andere bestemmingen. Wij door de check-in, douane, de hele mikmak. We zaten al in het vliegtuig, gordels om, toen de captain zei dat wij het laatste vliegtuig zouden zijn dat zou vertrekken, maar dat Schiphol toch eerder dichtging. Toen moesten we het vliegtuig weer uit.
Krijgen onze bagage pas terug als we opnieuw inchecken of de hele reis definitief cancelen. Zucht.
Nee, zijn allemaal weer naar huis gegaan. Reiscommissie had rondgebeld en op z'n allervroegst zouden we maandagochten kunnen vertrekken, terwijl we aankomende woensdag weer terug zouden gaan. Op Schiphol blijven had dus niet echt nut. Ze kijken nu of ze de studiereis kunnen verlengen, maar dat is heel veel geregel. Heb er niet zo'n hoop meer in.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:32 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dus je zit nog achter de douane of niet meer?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/scotland/8626700.stmquote:Eighteen helicopter flights left Aberdeen on Saturday bound for platforms in the North Sea.
Plus trein- en busmaatschappijen, autoverhuurders...quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
Yup. Aan de andere kant wordt er ook genoeg verdient door bijvoorbeeld hotels, restaurants etc. door mensen die ergens zijn gestrand.
Ze hebben het inmiddels wel gezien, maar blijven maar gewoon in KL de komende dagen. Als ik nu tijd over had, zou ik er ook wel even heen vliegen, maar dat zit er niet echt in dezer dagen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:44 schreef kahaarin het volgende:
Goedemiddag, eindelijk bijgelezen.
Dus, nog geen verbetering. Jammer voor de gestrande en gecancelde reizigers, veel succes gewenst.
@Indah, leuk dat je ouders niet stil hoeven te blijven zitten, een stadstour in KL lijkt me niet vervelend.
Tja kan ik me voorstellen, ergens op vakantie zijn is natuurlijk anders dan wanneer je gestrand bent.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:49 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ze hebben het inmiddels wel gezien, maar blijven maar gewoon in KL de komende dagen. Als ik nu tijd over had, zou ik er ook wel even heen vliegen, maar dat zit er niet echt in dezer dagen.
En anders barst de Katla wel uit...quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:49 schreef hans1988 het volgende:
na jarenlange afwezigheid toch maar weer eens ingelogd...
ma ik zat zo eens te denken he... als deze vulkaan al zo'n chaos veroorzaakt, wat moet een vulkaan als yellowstone dan wel niet gaan doen
ik hoop dat die nog even op zich laat wachten
Ze kunnen terugvliegen en een visum bij aankomst voor 30 dagen krijgen als het echt nodig is ja, maar dan hebben ze geen recht meer op vergoeding van omgeboekte tickets, dus dat doen ze maar niet. Vooralsnog dus..quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:57 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Tja kan ik me voorstellen, ergens op vakantie zijn is natuurlijk anders dan wanneer je gestrand bent.
Ze zijn gelukkig met zijn 2en, en ik neem aan dat als ze er helemaal zat van zijn dat ze wel weer terug naar jouw huis kunnen? Als het nog echt een week gaat duren oid?
Nee, natuurlijk niet nu al maar als ze weten dat het echt nog een hele poos kan duren dan zou het een optie zijn toch?quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:10 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ze kunnen terugvliegen en een visum bij aankomst voor 30 dagen krijgen als het echt nodig is ja, maar dan hebben ze geen recht meer op vergoeding van omgeboekte tickets, dus dat doen ze maar niet. Vooralsnog dus..
Ze (en verder niemand ook) weet hoe lang het gaat duren. Als ze te horen kregen dat het nog een week was, hadden ze alweer hier bij mij thuis gezeten hoor, absoluut. Maar ja..quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:13 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet nu al maar als ze weten dat het echt nog een hele poos kan duren dan zou het een optie zijn toch?
Is dit al voorbij gekomen?
http://icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=16567&ew_0_a_id=360950
Staan erg mooie foto's van de aswolken.
O.a. omdat ze op lagere vlieghoogtes dubbel zoveel brandstof verbruiken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:17 schreef Madshark het volgende:
Just wondering.
De aswolk zou zich boven de 5km hoogte zone bevinden. Waarom niet (beperkt) toestellen onder deze hoogte laten vliegen ?
As kan ook vallen, zoals nu gemeld wordt in the Thames-vallei in Engeland.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:17 schreef Madshark het volgende:
Just wondering.
De aswolk zou zich boven de 5km hoogte zone bevinden. Waarom niet (beperkt) toestellen onder deze hoogte laten vliegen ?
quote:Volcanic ash from the Icelandic eruption has begun to fall across the country, coating surfaces with a fine layer of dust and raising fears over the danger posed to people with breathing difficulties.
Tja, irritant dat het zo onvoorspelbaar is, jammer dat je geen kurk in die vulkaan kunt stoppen. Maar het is niet anders, ze kunnen er maar beter het beste van maken in KL op dit moment idd. Kan me ook voorstellen dat ze onderhand weer gewoon naar huis willen, dat heb ik zelf ook als ik op vakantie ben, ik vermaak me bijna overal prima maar als de vakantie om is ben ik ook weer blij om naar huis te gaan. Zij kunnen dat nu niet en weten ook niet hoe lang het nog duurt voordat het wel kan. Erg frustrerend. Hebben ze in het hotel geen PC, dan kun je een profiel aanmaken op FOK! voor ze en kunnen ze meebabbelen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:19 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ze (en verder niemand ook) weet hoe lang het gaat duren. Als ze te horen kregen dat het nog een week was, hadden ze alweer hier bij mij thuis gezeten hoor, absoluut. Maar ja..
Velen kiezen er ook voor om geld terug te krijgen en niet op vakantie te gaan, zakenreizigers ook ten dele zo, dus de achterstand zal minder groot zijn dan nu lijkt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
Benieuwd hoe ze die enorme achterstsnden dadelijk gaan wegwerken in de lucht... Veel van de gecancelde vluchten zullen nagenoeg vol zijn geweest...
Ah okay, ze moeten het ook maar net willen idd. Pff, tjonge, uitpakken hoeft dus ook niet, ze weten niet eens waar ze de volgende nacht slapen.....quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:29 schreef indahnesia.com het volgende:
ma leest wel mee op fok, de frontpage alleen. Verder kunnen ze prima SMS-en en mailen, dus het komt wel goed. Ik geef het wel weer door. Ze zitten de komende nacht weer in een ander hotel overigens... heen en weer..
En dan hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid vracht en post die wij nog hebben staan, wat eigenlijk al lang weg had moeten zijn...quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
Benieuwd hoe ze die enorme achterstsnden dadelijk gaan wegwerken in de lucht... Veel van de gecancelde vluchten zullen nagenoeg vol zijn geweest...
Zoals ik het ergens las is dat maar één van de effecten. Een ander effect is dat de toestellen door hun snelheid als het ware gezandstraald worden, wat niet zo best is voor de lak en het zicht door de ramen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:34 schreef __Saviour__ het volgende:
Propellorvliegtuigen zouden er toch wel gewoon doorheen moeten kunnen?
Het probleem was toch dat as in straalmotoren tot een soort glas gesmolten wordt.
klopt helemaal:quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:43 schreef JDude het volgende:
[..]
Zoals ik het ergens las is dat maar één van de effecten. Een ander effect is dat de toestellen door hun snelheid als het ware gezandstraald worden, wat niet zo best is voor de lak en het zicht door de ramen.
quote:The worst-case scenario, of course, would be to fly right into a volcanic cloud. That generally happens at night, when it's tougher for pilots to tell the plume apart from other clouds. But eerie signs resulting from high levels of static electricity in volcanic material immediately indicate that something is amiss. First, an electrical phenomenon called St. Elmo's fire can cause green flashes to appear on the windows. The mouth of the plane's motor may start to glow, and pilots may notice the smell of sulfur. Radio transmissions become less clear, and the plane's windshield can become more opaque because the pulverized lava particles are made of silicates, like glass, that basically sand the front of the plane, including the windows. Those glasslike particles affect the motor, too. If they enter a jet engine, they melt just like glass melts, then solidify, coating the engine and raising its temperature—and potentially destroying it.
quote:Schiphol praat over maatregelen
SCHIPHOL - De directie van Schiphol overlegt met de gemeente Haarlemmermeer, het Rode Kruis, de Koninklijke Marechaussee en andere betrokken instanties over nieuwe maatregelen nu blijkt dat het luchtruim nog dicht blijft.
De luchtvaartautoriteiten lieten weten dat met het aanhoudende weertype het luchtruim tot nader order, maar zeker tot zaterdagavond acht uur gesloten blijft. Door de weersomstandigheden blijft de vulkanische as uit IJsland langer boven het Europese vasteland hangen, waardoor het niet veilig is om te vliegen, zo meldde de inspectie.
Ruim 1500 gestrande passagiers hebben al twee nachten op Schiphol overnacht. ,,Dit is een noodoplossing. Op een gegeven moment moet je bekijken of deze situatie nog wenselijk is en ja naar alternatieven zoeken. De mensen hebben bijvoorbeeld ook schone kleren nodig'', aldus een woordvoerster van Schiphol.
Nog zeker 24 uur ontregeld
Het vliegverkeer in Europa blijft nog zeker 24 uur ontregeld door de schadelijke aswolk na de vulkaanuitbarsting in IJsland. Dat heeft de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol in Brussel zaterdag laten weten.
Eurocontrol meldde dat het voor zaterdag circa zesduizend vluchten in het Europese luchtruim verwacht. Normaal zijn dat er 22.000. Eurocontrol stelde dat de problemen vooral groot zijn in het noorden en oosten van Europa. In Zuid-Europese landen als Spanje, Griekenland en Turkije zijn de luchthavens open.
Overlast tot volgende week
De aswolk blijft het vliegverkeer in Europa mogelijk nog tot midden volgende week parten spelen. Dat heeft de meteorologische dienst van IJsland zaterdag laten weten.
De dienst stelde dat de aswolk met de huidige windrichting naar Scandinavië en Groot-Britannië drijft. Volgens een zegsman van de meteorologische dienst blijft de wind de komende twee dagen min of meer in dezelfde richting staan en mogelijk ook nog enkele dagen langer. (ANP)
AD
Waarschijnlijk is dat slechts een ferry vlucht van Lufthansa van Munchen naar Frankfurt. In dat geval zal het een vlucht op zicht zijn, en op een lagere hoogte dan normaal.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:47 schreef Mordecai het volgende:
Flight Number : DABTE
ICAO Hex Code : 3C4A85
Reg Code : D-ABTE
Model : Boeing - B747-430 (M)
Ergens boven Nürnberg in noordwestelijke richting
Dat idd. En daarbij zitten er genoeg kleine deeltjes in die as die je niet in de motor wilt hebben. Ook niet in een gewone zuigermotor.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:43 schreef JDude het volgende:
[..]
Zoals ik het ergens las is dat maar één van de effecten. Een ander effect is dat de toestellen door hun snelheid als het ware gezandstraald worden, wat niet zo best is voor de lak en het zicht door de ramen.
Last Message : 13:03:18 UTCquote:Op zaterdag 17 april 2010 15:03 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is dat slechts een ferry vlucht van Lufthansa van Munchen naar Frankfurt. In dat geval zal het een vlucht op zicht zijn, en op een lagere hoogte dan normaal.
En inmiddels worden er nog 2 Lufthansa 747's overgevlogen naar Frankfurt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:05 schreef Mordecai het volgende:
[..]
Last Message : 13:03:18 UTC
Latitude : 50.00357
Longitude : 8.44708
Altitude : 556 m - 1824 ft
Ground Speed : 253 km/h - 157 mph - 137 knots
Vertical Speed : -390 m/min - -1280 ft/min (DESCENT)
Squawk : 1243
Heading : 68ē
Aan het landen zo te zien, of hij stort gewoon neer.
quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:23 schreef Arcee het volgende:
Hoewel, er zijn ook wel een paar waar geen cancelled achter staat, bijvoorbeeld:
MP 0640 Cancun 12:00
MA 0662 Budapest 12:55
KL 3202 Budapest 12:55
Hoe zit dat dan?
1 2 | Activiteit vulkaan neemt toe....... 129 |
Het zijn en blijven een stel prutsers idd.quote:
Ha Werk jij bij een van de andere afhandelaren?quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:19 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Het zijn en blijven een stel prutsers idd.
Complete luchtvracht van en naar US en Azie ligt nu stil, heel veel bedrijven worden hierdoor getroffen. Op mijn werk ligt de aanvoer van nieuwe producten uit de fabrieken in Azie compleet stil en dat is maar tot een bepaald moment op te vangen met huidige voorraden. Ook al onze export met luchtvracht licht stil. Kan nog wel tijd duren voordat vluchten weer compleet op schema ligt nadat men weer mag vliegen omdat vliegtuigen over de wereld gestrand zijn.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Yup. Aan de andere kant wordt er ook genoeg verdient door bijvoorbeeld hotels, restaurants etc. door mensen die ergens zijn gestrand.
Hoe raad je het zo?quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:21 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Ha Werk jij bij een van de andere afhandelaren?
quote:
Met het vooruitzicht dat het nog dagen kan duren, is die extra brandstof dan niet goedkoper dan mensen in hotels onder te brengen ?quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:19 schreef Lady-Miekie het volgende:
[..]
O.a. omdat ze op lagere vlieghoogtes dubbel zoveel brandstof verbruiken.
Dat ziet er indrukwekkend uit. Zou graag in die contreien zitten nu.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:23 schreef mouzzer het volgende:
[ afbeelding ]
driving towards Selfoss in Iceland
De uitbarsting van Eyjafjalla is maar klein vergeleken bij die van Pinatubo.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat ziet er indrukwekkend uit. Zou graag in die contreien zitten nu.
Hier foto's van hoe het er uit ziet als de 300 meter vulkaan de lucht in wordt geschoten:
http://vulcan.wr.usgs.gov(...)Pinatubo/images.html
Moet je naar een congres ofzo?quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:29 schreef Re het volgende:
hoor net dat een collega vast zit in Washington, dat is mooi, die kan mijn plek dus innemen
We wachten geduldig op wat komen gaat.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:32 schreef DemonRage het volgende:
De uitbarsting van Eyjafjalla is maar klein vergeleken bij die van Pinatubo.
yup, dat was idd de bedoeling on naar Arlington to gaan, maar goed dat gaat dus niet echt... wel pokke veel voorbereidingswerk gedaan...quote:
quote:Ik heb nog nooit zo'n blauwe lucht gezien. Als de zon zo fel doorheen schijnt, waarom mag er dan niet gevlogen worden. Zijn ze een plasmawapen aan het testen? (zie vuurbal in New York).
quote:ik vertrouw helemaal niks meer,volgens mij is er veel meer aan de hand.experimenten?.en zoals gezegd..dit is nog nooit eerder gebeurt. ik sta nergens meer van te kijken als het plotseling iets anders blijkt te zijn.
quote:We kunnen toch wel wat lager vliegen,of om dat wolkje heen vligen,we leven in 2010,kom op zeg,anders wat helikopters in huren.
.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
Die reacties @ http://www.telegraaf.nl/r(...)hten_op__.html?p=1,1 ook weer .
De zon beschijnt de andere kant van die vulkaanwolk, maar dat stukje linksonder is echt pikzwarte rook .quote:
Ik heb echt medelijden met je oudersquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:34 schreef indahnesia.com het volgende:
Pa en ma gaan hun derde nacht in Kuala Lumpur in. Ze kunnen wachten en omboeken tot 30 april ( _! ), geld terug (zit je nog wel in KL) of naar omboeken Rome (als beschikbaar) en vanaf daar op eigen kosten reizen, maar heb ze geadviseerd dat niet te doen omdat de treinen toch al overvol zitten. Het wordt nu dus minder leuk voor ze.
Zet dan maar stoffer en blik klaar.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:45 schreef frame-saw het volgende:
Ik vind het toch maar bizar eigenlijk. Ik vind het allemaal wel eng, als die grote uitbarst.
Stofzuiger ook goed?quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zet dan maar stoffer en blik klaar.
quote:Incident: Ural Airlines A321 near Vienna on Apr 17th 2010, fuel emergency
By Simon Hradecky, created Saturday, Apr 17th 2010 12:51Z, last updated Saturday, Apr 17th 2010 12:51Z
An Ural Airlines Airbus A321-200, registration VQ-BDA performing flight U6-3511 from Moscow Domodedovo (Russia) to Rimini (Italy), attempted to fly below the ash clouds at FL180 all the way from Russia to Italy. On their way a few miles west of Krakow (Poland) the airplane was forced to descend to 9500 feet. When the airplane was about 60nm southwest of Vienna (Austria) and about 30nm northeast of Graz (Austria), the crew reported being low on fuel and diverted to Vienna, where the airplane landed safely about 30 minutes later.
Vienna airport reported, the airplane was on its way from Moscow to Rome, when the crew reported being low on fuel without declaring emergency. The airport, which remained open despite the closure of the air space for all IFR traffic, accomodated the aircraft. The airplane is currently being examined, the crew reported no abnormalities and no malfunctions despite flying almost all the way in air space closed for IFR traffic due to the ash clouds (see: Icelandic volcano disrupts aviation in almost all of Europe.
Austrian Airlines, based at Vienna Schwechat Airport, as well as FlyNiki now demand a close examination of the Airbus A321-200 for any contaminations in the engines and insists on measurements of the density of ashes in the atmosphere stating, that mathematical models for computing danger from ashes in the atmosphere are insufficient.
Zie PMquote:
Ja blijf jij maar hopen. Dan zit ik hier volgende maand nog steeds in Beijing vastquote:Op zaterdag 17 april 2010 15:53 schreef Floor-Sofie het volgende:
stiekem hoop ik ook dat Katla ploft..
ramptoerist is
Back to basics! Wel spannend danquote:Op zaterdag 17 april 2010 16:03 schreef thespindoctor het volgende:
toch maar weer een tvp.
directe gevolgen merken we (merk ik) nog niet maar dat zal niet lang meer duren denk ik zo.
geen aanvoer meer van groenten en fruit bijvoorbeeld.
hier (limassol, cyprus) liggen er in ieder geval nog geen meer op de redequote:Op zaterdag 17 april 2010 16:06 schreef frame-saw het volgende:
[..]
Back to basics! Wel spannend dan
Varen er nu meer schepen trouwens?
Fresh fruit imports have been hit by the flight cancellations, says the BBC's business reporter Dominic Laurie.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:03 schreef thespindoctor het volgende:
toch maar weer een tvp.
directe gevolgen merken we (merk ik) nog niet maar dat zal niet lang meer duren denk ik zo.
geen aanvoer meer van groenten en fruit bijvoorbeeld.
Zondequote:Op zaterdag 17 april 2010 16:14 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Fresh fruit imports have been hit by the flight cancellations, says the BBC's business reporter Dominic Laurie.
One of the biggest suppliers to UK supermarkets, Blue Skies, says fruit from Brazil, Ghana, South Africa and Egypt, all of which goes through Heathrow, has been left rotting in its countries of origin, while stocks on UK supermarket shelves are running out.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8626765.stm
Voor Cyprus kan het nog uit andere landen gehaald worden lijkt me zo, aangezien er nog naartoe gevlogen kan worden. Engeland heeft een groter probleem aan de post van mouzzer te zienquote:Op zaterdag 17 april 2010 16:03 schreef thespindoctor het volgende:
toch maar weer een tvp.
directe gevolgen merken we (merk ik) nog niet maar dat zal niet lang meer duren denk ik zo.
geen aanvoer meer van groenten en fruit bijvoorbeeld.
Nou idd ! Ik moet in september ook vliegen en hoop dat het dan toch een keer over is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:01 schreef conleche het volgende:
TVP wegens vlucht naar de VS as. vrijdag. Mag hopen dat die rotwolk dan weg is.
Ware het niet dat bijna alles wat hier geimporteerd wordt uit Engeland komt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:19 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Voor Cyprus kan het nog uit andere landen gehaald worden lijkt me zo, aangezien er nog naartoe gevlogen kan worden. Engeland heeft een groter probleem aan de post van mouzzer te zien
Vergelijk het maar met de NS. Wanneer zij vertraging hebben op een traject door een aanrijding dan duurt het zomaar 1 dag voor de dienstregeling weer normaal is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Ook als er weer gevlogen kan worden, zijn de problemen natuurlijk nog enorm. Er moet een grote achterstand worden weggewerkt en dat heeft ook gevolgen voor de normale vluchten die al gepland stonden.
En wat te denken van vliegpersoneel...quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Ook als er weer gevlogen kan worden, zijn de problemen natuurlijk nog enorm. Er moet een grote achterstand worden weggewerkt en dat heeft ook gevolgen voor de normale vluchten die al gepland stonden.
Ahaquote:Op zaterdag 17 april 2010 16:21 schreef thespindoctor het volgende:
[..]
Ware het niet dat bijna alles wat hier geimporteerd wordt uit Engeland komt.
Voor het verkeer omgerouteerd is en het rechtstreeks uit Afrika gehaald wordt zijn we hier verhongerd.
Leuk weetje, de tomaten hier komen dus uit Nederland
Nou, hoe langer het duurt (bij personenvervoer) hoe kleiner de problemen had ik begrepen, mensen hebben een alternatief gevonden of zien van hun reis af. De mensen die gestrand zijn moeten natuurlijk wel eerst verder geholpen worden maar daarna schijnt het vrij snel weer normaal te kunnen zijn.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Ook als er weer gevlogen kan worden, zijn de problemen natuurlijk nog enorm. Er moet een grote achterstand worden weggewerkt en dat heeft ook gevolgen voor de normale vluchten die al gepland stonden.
Daarom gaan ze ook gefaseerd weer beginnen, eerst de achterstand wegwerken en dan weer volgens schema. De geplande vluchten zullen dan dus waarschijnlijk niet de eerste prioriteit krijgen als ze weer kunnen vliegen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:28 schreef thespindoctor het volgende:
[..]
Vergelijk het maar met de NS. Wanneer zij vertraging hebben op een traject door een aanrijding dan duurt het zomaar 1 dag voor de dienstregeling weer normaal is.
Dan kun je aanvoelen wat het betekend voor het luchttransport etc. Het minste probleem is denk ik nog de passagiers.
Nou ik zit er ook niet op te wachten als men opeens massaal gaat vliegen, mag ik me rot rennen op Schipholquote:Op zaterdag 17 april 2010 16:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
En wat te denken van vliegpersoneel...
Eerste week van mei vlieg ik naar Rome, duurt nog wel even gelukkig.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:20 schreef elcastel het volgende:
[..]
Nou idd ! Ik moet in september ook vliegen en hoop dat het dan toch een keer over is.
.
Er trilt niet veel daar.quote:Op zaterdag 17 april 2010 17:34 schreef crazy987 het volgende:
al nieuwe aardbevingen bij katla?
en is de vulkaan met de moeilijke naam nog bezig?
Damn, El. Ik begin 'm te knijpen!quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:20 schreef elcastel het volgende:
[..]
Nou idd ! Ik moet in september ook vliegen en hoop dat het dan toch een keer over is.
.
en wat hoop jij ?quote:Op zaterdag 17 april 2010 17:46 schreef One_conundrum het volgende:
TVP.
M'n meisje vlieg 0500 naar Turkije. Misschien
Ik ook ! Maar ik ga voor jou even bellen, ik ken iemand in IJsland die wijn drinkt en vast wel een kurk in die diatrema kan stoppen. Ik ga gelijk bellen, telefonisch.quote:
Oh, heel graag. Als het niet teveel moeite is?quote:Op zaterdag 17 april 2010 17:51 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik ook ! Maar ik ga voor jou even bellen, ik ken iemand in IJsland die wijn drinkt en vast wel een kurk in die diatrema kan stoppen. Ik ga gelijk bellen, telefonisch.
Check je dan wel ook nog even mijn badkamertopic ?
Net sms terug. Gecancelledquote:
.quote:
Done, hij heeft nog een gat in de begroting en gaat morgen het ene gat met het andere vullen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 17:53 schreef conleche het volgende:
Oh, heel graag. Als het niet teveel moeite is?
quote:De ellende voor vliegverkeer door IJslandse vulkaan kan mogelijk nog 10 of 14 dagen duren, zegt fysisch geoloog tegen NOS Radio 1. Eerst moet al het ijs uit de krater zijn gesmolten. Het is nu voor ongeveer 20% weg.
SAS heeft het erover om al z'n personeel in Noorwegen tijdelijk te ontslaan. Dit zijn best drastische maatregelen!quote:
lekker dan....quote:
Wat een honden, als het waar is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 18:13 schreef AKnynke het volgende:
SAS heeft het erover om al z'n personeel in Noorwegen tijdelijk te ontslaan. Dit zijn best drastische maatregelen!
k wist niet dat lava zo mooi klingelt als gouden muntenquote:Op zaterdag 17 april 2010 12:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
Mooi filmpje @ http://ontour.is/Canon/
als glas..quote:Op zaterdag 17 april 2010 18:24 schreef marcel-o het volgende:
[..]
k wist niet dat lava zo mooi klingelt als gouden munten
Yay.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
Mooi filmpje @ http://ontour.is/Canon/
quote:Live-uitzending Amstel Gold Race gaat door, minister verleent ontheffing
De NOS kan zondag gewoon live verslag doen van de Amstel Gold Race. Minister Camiel Eurlings heeft een ontheffing verleend om met helikopters de koers te verslaan. Wel gaat er een extra inspecteur vaan Verkeer en Waterstaat mee met een helikopter om te controleren of het verantwoord is. Er geldt een vliegverbod vanwege de aswolk die ontstond na vulkaanuitbarstingen in IJsland, eerder deze week.
Eurlings gaf eerder deze week ook al een ontheffing voor de helikopters die ingezet werden bij de bestrijding van de duinbrand in Bergen.
kan ook. rinkelt wel mooi iigquote:
volgens mij is het echt glas, lavaglas door extreem snel afkoelen aan de oppervlakte.quote:
wow op die foto's zat ik te wachtenquote:Op zaterdag 17 april 2010 18:49 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
.
http://www.swisseduc.ch/s(...)ull_20100416-en.html
wrijvingquote:
De asdeeltjes raken elektrisch geladen door wrijving.quote:
http://www.msnbc.msn.com/id/30116247/quote:Op zaterdag 17 april 2010 18:51 schreef One_conundrum het volgende:
Hoe komt dat onweer in die rook?
edit:
Zoom on lightning caused by electrical discharge within the ash column.
quote:A recent study in the journal Nature found that volcanic plumes spin like tornadic thunderstorms, a finding that helps to explain the lightning storms as well as the waterspouts and dust devils produced by some volcanic plumes.
Nee dat heet nu karma.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:00 schreef Chung het volgende:
Is er niet iemand bezorgd om de ijslanders?
Jawel, mar vooralsnog lijkt het gevaar voor hun wel mee te vallen. Het scheelt dat het relatief dunbevolkt is daar . En voor de IJslanders kan de wind niet gunstiger staan dan nu .quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:00 schreef Chung het volgende:
Is er niet iemand bezorgd om de ijslanders?
http://nos.nl/artikel/151324-klm-gaat-testvluchten-uitvoeren.htmlquote:De KLM gaat vanavond testvluchten uitvoeren om te kijken of vliegtuigen op lagere hoogte kunnen vliegen. Zo zouden de toestellen onder de gevaarlijke aswolk kunnen blijven, die het vliegverkeer al dagen onmogelijk maakt.
Dat heeft de KLM gezegd tijdens een persconferentie op Schiphol. De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft eerder vandaag succesvolle testvluchten op lagere hoogte uitgevoerd.
De eerste testvluchten vertrekt om zeven uur naar Düsseldorf. Gedurende de vlucht zullen luchtmetingen worden gedaan.
Telegraafquote:Het toestel zal naar verwachting voor 19.00 uur zaterdagavond vertrekken, aldus een woordvoerster van KLM.
quote:
Welk toestelquote:Op zaterdag 17 april 2010 19:10 schreef Jojoke het volgende:
Telegraaf
Je kan hier meekijken of het goed gaat (denk ik)
http://casper.frontier.nl/eham/
Waar de fuck heb je het over?quote:
Of via http://www.radarvirtuel.com/quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:10 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Telegraaf
Je kan hier meekijken of het goed gaat (denk ik)
http://casper.frontier.nl/eham/
Woooww...niceeequote:Op zaterdag 17 april 2010 18:49 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
.
http://www.swisseduc.ch/s(...)ull_20100416-en.html
Volgens mij heeft deze uitbarsting geen effect op de komende zomer. Ik heb ergens gelezen dat het met de ligging van de vulkaan te maken heeft. Een vulkaan in de tropen stoot de as veel verder de lucht in dan een vulkaan die op ijsland staat.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:55 schreef Monidique het volgende:
Ik denk dat de kans groot is dat deze zomer een van de warmste zomers ooit is, maar zo'n vulkaanuitbarsting kan natuurlijk roet -hihi- in het eten gooien. Is er een idee of deze uitbarsting effect heeft, zo ja, wat voor 'n?
quote:Vulkaanuitbarstingen op IJsland hebben in het verleden de temperatuur op aarde nauwelijks beīnvloed. Tropische erupties zijn wel goed zichtbaar in de temperatuurreeksen. Grote uitbarstingen zoals de Pinatubo in 1991 en de Tambora van 1815 zorgden er voor dat de wereldgemiddelde temperatuur een paar jaar een kwart tot één graad lager lag. De afkoeling wordt veroorzaakt doordat vulkanisch stof hoog in de atmosfeer zonlicht tegenhoudt. Vulkaanuitbarstingen hebben alleen een langdurig koelend effect als het stof de stratosfeer bereikt (boven de 10/15 km). Het stof van vulkaanerupties in de tropen wordt door de luchtstromingen verder omhoog gebracht en over de hele wereld verspreid, terwijl dat van vulkanen buiten de tropen naar beneden waait en snel weer verdwijnt. We verwachten dus niet dat de huidige uitbarsting van de Eyjafjallajökull op IJsland de temperatuur merkbaar zal beīnvloeden.
knmi
quote:Op vrijdag 16 april 2010 16:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Daarvoor moet je een uitbarsting van 5 of 6 op de VEI schaal hebben. Nu zit 'ie ergens tussen 2 en 3.
VEI: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vulkanische-explosiviteitsindex
De pinatubo-uitbarsting was 5 en die uitbarsting veroorzaakte een wereldwijde temperatuurdaling van 0.2 tot 0.4 graden.
Whehe...het zijn vliegbewegingen, vluchtbewegingen is iets anders.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:02 schreef Jojoke het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/151324-klm-gaat-testvluchten-uitvoeren.html
Vandaar de vluchtbewegingen in Duitsland vandaag.
Verschilt. Aan een gemiddelde heb je niks.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:48 schreef Burner82 het volgende:
Historisch gezien barst de Katla altijd uit na de uitbarsting van (insert moeilijke naam). Hoeveel tijd zat daar gemiddeld tussen??? Iemand?
En tussen welke tijden wisselde het dan?quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Verschilt. Aan een gemiddelde heb je niks.
Jij hebt liever dat dat ding boven Amsterdam neerstort?quote:
Hij wilt doorklimmen naar FL410 (ruim 12km).quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:59 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Helaas richting Noord-zee.
quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:02 schreef APK het volgende:
[..]
Jij hebt liever dat dat ding boven Amsterdam neerstort?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |