Roel_Jewel postte die ook een stukje hierbovenquote:Op vrijdag 16 april 2010 18:23 schreef Misstique het volgende:
http://mbl.is/mm/frettir/sjonvarp/?play=1;media_id=48358
Dat is pas as (vanaf sec 45)
Wel spannender dan tornado hunting.quote:Op vrijdag 16 april 2010 18:23 schreef Misstique het volgende:
http://mbl.is/mm/frettir/sjonvarp/?play=1;media_id=48358
Dat is pas as (vanaf sec 45)
Ik kan het alleen niet verstaanquote:
De laatste 7 bevingen zijn allemaal in het noorden van IJsland en ook allemaal bij dezelfde plek:quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:03 schreef Ermanon het volgende:
Weer beving van ~3, maar in het noorden. Blijft onrustig in de buurt, dus misschien komt er meer ?
Wat gebeurt er trouwens met het vlieg-verkeer als dit nog weken lang door blijft gaan? Helemaal plat gewoon, of uitwijken?
Dat is ķf op zee of op Grímsey.quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:14 schreef DemonRage het volgende:
[..]
De laatste 6 bevingen zijn allemaal in het noorden van IJsland en ook allemaal bij dezelfde plek:
66,47° N, 17,57° W
-edit-
Net is nummer 7 daar ook geregistreerd.
Ghehequote:Op vrijdag 16 april 2010 19:25 schreef Godfokt het volgende:
Iemand heeft een oplossing bedacht.
[ afbeelding ]
Op zee, maar wel in de buurt daar idd (zo'n 20 km daar vandaan).quote:
quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:25 schreef Godfokt het volgende:
Iemand heeft een oplossing bedacht.
[ afbeelding ]
volgens mij is het probleem nu dat de sky niet empty isquote:
http://www.icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=16539&ew_0_a_id=360924quote:Professor in Geophysics Páll Einarsson said it is hard to predict how the volcanic eruption in Eyjafjallajökull will develop. Geophysicists usually base their predictions on experience and little in known about previous eruptions in Eyjafjallajökull.
The only eruption on which they have some information occurred in 1821. “And it is limited what we can learn from one eruption. […] Volcanoes change during eruptions so the next eruption will occur in a changed volcano,” Einarsson told visir.is.
The 1821 eruption lasted for more than one year and resulted in significant ash fall. It stopped once in a while but then resumed. Einarsson said it is likely that the current eruption will carry on for some time—yesterday morning it grew in strength.
However, it has also happened that eruptions come to a sudden end. “But this is part of a longer course of events which began last summer. If the eruption stops suddenly in this location it is likely that it will resume in another location.”
Einarsson said the eruption in the Eyjafjallajökull volcano moved from the best possible location on the Fimmvörduháls mountain pass, the only place in the area that is ice free, to the worse possible place, where the icecap is thickest and where there is most risk for glacier bursts and ash fall.
Kleine verbetering.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:38 schreef Ermanon het volgende:
Ik wacht nog steeds op een BOEM!
En dan in Kabouter Wesley-stijl......
Ontopic, wel leuk om dit te volgen en mee te maken hoe iets, dat meer dan 1900 km hier vandaan is, toch ons leven kan beīnvloeden
Geen vliegtuig te zien......quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:44 schreef djayzz het volgende:
[..]
volgens mij is het probleem nu dat de sky niet empty is
Verstaan is niet het grootste probleem... da's begrijpenquote:
Als je 't verstaat kan je 't daarna ook zelf uitspreken.. probeer eens ?quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:51 schreef Light het volgende:
[..]
Verstaan is niet het grootste probleem... da's begrijpen
Bron: NRCquote:Tweede vulkaanuitbarsting ligt al op de loer
IJsland dankt haar hele bestaan aan een uitzonderlijk complexe geologische ligging
Gepubliceerd: 16 april 2010 15:25 | Gewijzigd: 16 april 2010 16:13
Rotterdam, 16 april. De uitbarsting van de Eyjafjallajökul ging in het verleden vaak gepaard met een uitbarsting van een veel grotere vulkaan. Intussen verloopt het pad van de aswolk zeer grillig.
Terwijl de aswolk van de Eyjafjallajökul zich over Europa verspreidt, houden vulkanologen de ogen angstvallig gericht op de Katla, een veel grotere vulkaan tientallen kilometers verderop. „Toevallig of niet, maar uitbarstingen van de Eyjafjallajökul zijn in het verleden vaak gepaard gegaan met uitbarstingen van de Katla”, zegt vulkanoloog Manfred van Bergen (Universiteit Utrecht). „Dat is een zorg, want de gletsjers op deze vulkaan zijn veel groter dan de Eyjafjallajökul.” Een uitbarsting zou het gletsjerijs doen smelten en voor enorme overstromingen kunnen zorgen.
Vulkanisme
IJsland dankt niet alleen haar precaire ligging, maar zelfs haar hele bestaan aan vulkanisme. Het eiland is onderdeel van de Mid-Atlantische Rug, een duizenden kilometers lange bergketen die de bodem van de Atlantische oceaan in tweeën deelt. Langs deze spreidingsrug ontstaat voortdurend nieuwe oceaanbodem uit heet gesteente dat opwelt uit de aardmantel. De Mid-Atlantische spreidingsrug ligt bijna geheel onder water, maar komt op de de zuidkust van IJsland aan land.
„Het feit dat IJsland boven water ligt betekent dat er onder het eiland sprake is van een extreme magmaproductie”, zegt Van Bergen. „Het eiland moet op een hotspot liggen, een kolom van vloeibaar, heet gesteente die opwelt uit de diepe aarde.”
Geologische situatie
De geologische situatie op IJsland is uitzonderlijk gecompliceerd, omdat de Mid-Atlantische rug er niet alleen aan land komt, maar zich ook vertakt. De Katla, de Eyjafjallajökul en en nog enkele andere vulkanen liggen op een doodlopende tak van de bergrug.
Nee, ik ben geen papegaai.quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als je 't verstaat kan je 't daarna ook zelf uitspreken.. probeer eens ?
Bron: NRCquote:Waarom een aswolk zo riskant is
Gepubliceerd: 16 april 2010 16:08 | Gewijzigd: 16 april 2010 16:13
Door onze redacteur Margriet van der Heijden
Rotterdam, 16 april. Een aswolk houdt nu duizenden vliegtuigen aan de grond. Maar waarom is zo’n ijle wolk, onzichtbaar vanaf de grond, zo riskant?
Er zijn drie redenen, zegt Joris Melkert, universitair docent luchtvaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft.
Kiezel- en rotsachtige stofdeeltjes
„De belangrijkste is dat de kiezel- en rotsachtige stofdeeltjes smelten in de hete motoren. Ze smelten bij ongeveer 1.100 graden Celsius, en in de motoren is het 1.400 graden.”
Een glasachtige stroop bedekt dan de turbine, verstopt de brandstoftoevoer en beīnvloedt de luchtstroming door de motor. Dat gebeurde in 1989 met de Boeing 747 van KLM die boven Alaska door een aswolk vloog. Alle vier de motoren vielen toen uit. „Ze konden weer gestart worden op veel lagere hoogte. Daar zit meer zuurstof in de lucht en de verbranding in de motoren verloopt dus makkelijker”, zegt Melkert. „Maar na afloop moesten de motoren alle vier vervangen worden.”
Zandstraal
Bovendien veranderen de stofdeeltjes die rustig met de wind meezweven, in een zandstraal wanneer een vliegtuig er met negenhonderd kilometer per uur doorheen schiet. „Alle verf wordt erafgeschuurd”, zegt Melkert, „en vooral: de ramen worden opgeschuurd. Piloten zien daarna alleen nog maar of het donker is of licht. Dat is niet fataal, want vliegtuigen moeten ook in dichte mist kunnen landen, maar je wilt het toch liever niet.”
Ten slotte komen de fijne stofdeeltjes ook het toestel zelf binnen. „Dat gaat via de airco die steeds verse buitenlucht naar binnen haalt. Er zal een fijne mist in het toestel komen te hangen. Waarschijnlijk moeten de piloten en passagiers zuurstofmaskers opzetten, en het fijne stof dringt tot in alle systemen door. Het is een ware nachtmerrie om dat na afloop weer schoon te moeten maken.”
Verstandig
Al met al, zegt Melkert, is het dus verstandig om niet te vliegen. En onder de aswolk door? Lekker laag?
„Dan kom je niet ver”, zegt Melkert. „Als je de hoogte halveert, verdubbelt ruwweg de luchtweerstand. Vliegen op halve hoogte kost dus veel meer brandstof.”
Oceaan
Wie de oceaan op halve hoogte probeert over te steken, is ongeveer halverwege al door zijn brandstof heen, zegt hij. „Eigenlijk zie je nu dus hoe goed de luchtvaart geoptimaliseerd is. De hoogte van negen tot elf kilometer is precies het goede compromis. Je hebt er weinig weerstand, maar toch nog genoeg zuurstof om de motoren aan de praat te houden.” Dat wil zeggen, als er geen gesmolten vulkaanstof in zit.
Hoe is dat te zien dan ??quote:
het is dus wachten op katla ?quote:
Dat weet niemand . Resultaten uit het verleden, etc.quote:
om eerlijk te zijn hoop ik welquote:Op vrijdag 16 april 2010 20:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat weet niemand . Resultaten uit het verleden, etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |