abonnement Unibet Coolblue
pi_80379825
Ik ga in mei starten in een leuk appartementje, 80m2 dubbelglas maar er zit een zogenaamde `moederhaard´ in de woonkamer die zorgt voor de CV. Daarnaast is er in de keuken een elektrische boiler van 50liter aanwezig.

Nu heb ik even op internet gekeken en een beetje boiler van 50 liter verbruikt 2000 kWh. Terwijl ik in de begroting rekening gehouden heb met de waardes van gaslicht.com 3600 kWh voor stroom en 1400 m2 voor gas. Lees ook dat je beter voor een dag nacht tarief kan gaan om vervolgens in de avond te douchen zodat je in het goedkope tarief de boiler weer warm laat worden.

Als ik andere sites mag geloven is het prijs technisch minder interessant om op elektriciteit water warm te maken dan op gas. Kan iemand die ook zo´n situatie zit vertellen hoeveel kWh hij kwijt is.

Vooral hoeveel minder gas ga ik nu verbruiken, volgens mij is namelijk het grootste deel van het gasgebruik voor het warm maken van je huis niet het douche afwassen ect.
pi_80381662
Vorige maand hebben wij onze boiler laten repareren omdat deze opeens water loosde en dus constant aan het verwarmen was. De totale maandelijkse energierekening was dan ook meer dan 2 maal zo hoog !
Ik denk niet dat je de stroom afname door de boiler moet onderschatten...
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_80388711
Ik heb online even zitten zoeken, een geiser is ongeveer 300 euro, hierbij iemand zoeken die deze goedkoop kan plaatsen (op de plek is al een gas aansluiting aanwezig) en naar verwachten moet dat toch binnen enkele jaren terug verdiend zijn. Oude elektrische op MarktPlaats zetten
pi_80393923
Heb je al hier gekeken?
75 topics = FIN
pi_80411688
Toen mijn ouders verhuisden, gingen ze van een 80l boiler naar warm water via de cv. Aan energiekosten was niks te merken dat het zuiniger was.
Ik denk ook dat je met 2000kWh erg hoog zit, daarbij ga je er van uit dat de boiler elke nacht volledig moet opwarmen, dus dat die begint met water van 10graden. Daar moet je erg je best voor doen hoor, al is niks onmogelijk. Snel gerekend is dat zo'n 20minuten douchen om die boiler leeg te slurpen.

Prijstechnisch denk ik niet dat het interessant is, om je warm water op een andere manier te produceren. Als je een goedkope geiser koopt voor 300euro, nog eens 100euro montagekosten. Daar moet je toch veel voor besparen! Gaat je niet binnen 2-3jaar lukken.
Tel er verder bij op dat een boiler "geen" onderhoud nodig heeft (was bij ons met zeer hard limburgs water eens in de 10 jaar) en een geiser moet eigenlijk elk jaar wel onderhanden genomen worden.
Verder is het met een boiler veel prettiger douchen, lekker veel water beschikbaar.
pi_80414817
Ik zit met een 1 persoons huishouden in een appartement op de bovenste verdieping met dubbel glas.
Boiler (80 liter) en moederhaard.
Mijn jaarverbruik over de laatste 10 jaar is gemiddeld 2450 KWh nachttarief, 860 Kwh dagtarief en 820 kubieke meter gas.

Ik heb wel een pc die 24/7 aan het rekenen is, dus het elektraverbruik zou lager kunnen.
pi_80422195
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 12:31 schreef Kaicho het volgende:


Nu heb ik even op internet gekeken en een beetje boiler van 50 liter verbruikt 2000 kWh. Terwijl ik in de begroting rekening gehouden heb met de waardes van gaslicht.com 3600 kWh voor stroom en 1400 m2 voor gas.
Even voor de duidelijkheid.......
Neem aan dat je bedoeld dat de boiler zo'n 2000 kW per jaar verbruikt of 2 kWh daadwerkelijk wanneer hij aan het opwarmen is.

Met 3600kWh zal je 3600 kW per jaar bedoelen en niet per uur.
En met gas zal het dus 1400 m3 zijn en geen m2.

kWh is hetgeen wat een apparaat per uur verbruikt bij volledige belasting, zo zal een wasmachine bijvoorbeeld best wel 2400 W kunnen zijn of 2,4kW dit is dan de aansluitwaarde, gemiddeld verbruik per gewerkt uur kan best 1,2kW zijn, het meeste verbruik is nodig om het water op te warmen, en er is maar een klein beetje stroom nodig om deze te laten draaien.

Het zelfde geld voor de boiler, om van volledig koud naar warm te gaan kan deze best een lange tijd aan zijn, om het vervolgens op temperatuur te houden hoeft deze misschien maar 5 minuten per uur te verwarmen.

Aansluitwaarden zijn dus weer anders dan gemiddelde jaarverbruiken, en die zijn dan ook weer omgerekend naar standaardwaarden, afwijking hiervan is dus ook al vrij snel mogelijk doordat je met minder of juist meer personen bent, afwijkingen kunnen dus zowel positief als negatief uitvallen.
pi_80437426
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 16:38 schreef klipper het volgende:


Met 3600kWh zal je 3600 kW per jaar bedoelen en niet per uur.

kWh is hetgeen wat een apparaat per uur verbruikt bij volledige belasting, zo zal een wasmachine bijvoorbeeld best wel 2400 W kunnen zijn of 2,4kW dit is dan de aansluitwaarde, gemiddeld verbruik per gewerkt uur kan best 1,2kW zijn, het meeste verbruik is nodig om het water op te warmen, en er is maar een klein beetje stroom nodig om deze te laten draaien.

Aansluitwaarden zijn dus weer anders dan gemiddelde jaarverbruiken, en die zijn dan ook weer omgerekend naar standaardwaarden, afwijking hiervan is dus ook al vrij snel mogelijk doordat je met minder of juist meer personen bent, afwijkingen kunnen dus zowel positief als negatief uitvallen.
Je zit er net wel / net niet naast......er wordt inderdaad het aantal verbruikte kW per jaar bedoeld. In geen enkel huis zal je een aansluitwaarde van 2 Megawatt aantreffen (2000kW=2MW). Het energieverbruik (aantal kilowatts per jaar/periode) wordt wel degelijk in kWh gemeten.
Kijk maar een hier: http://www.daalderop.nl/b(...)ektroboiler-50-mono/
Zo'n daalderop heeft 4,7kWh nodig om de 50liter water van 10 naar 85graden te krijgen, waarbij de zwaarste boiler "maar" 2500W is (2,5kW). Die specifieke boiler heeft echter 1uur 50minuten nodig om op te warmen, en dan mag je vermogen*tijd doen en dat geeft dus 4,6kWh. De verbruikte hoeveelheid energie meten we nu eenmaal in kWh, al zie je wel meer de Joule komen, vooral bij stadsverwarming. Kijk maar eens op je elektriciteitsmeter, dat is nu een kWh-meter.
Hier nog iets over kWh en over kWh-meters

Maar even terug naar boilers: Zo'n 50liter daalderop gebruikt dus bijna 5kWh per opwarmperiode, maar dan moet de boiler helemaal koud (10graden) zijn. In een jaar kom ik dan op 1715kWh. En je boiler is heus niet elke dag volledig leeg, tenzij TS lang douchet. Maar da's wel 20minuten staan onder het warme water (van 40graden, best warm).
pi_80508644
We hebben even een offerte aangevraagd wat het kost om een Geiser te laten plaatsen, kosten inclusief apparaat zitten dan tegen de 700 euro. Als we bedenken dat we hier maar enkele jaren gaan wonen verwacht ik niet dat het rendabel is, daar komt eventuele onderhoud nog boven op. Een elektrische boiler heeft amper tot geen onderhoud.

Als ik het me goed kan herinneren kunnen we de temperatuur veranderen, ik stel dit vervolgens in op de laagste temperatuur en hoop dat me vriendinnetje hierdoor minder lang onder de douche staat. Om op die manier onder de 2000 kWh per jaar te blijven (E400,-).
pi_80508757
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 08:27 schreef Kaicho het volgende:


Als ik het me goed kan herinneren kunnen we de temperatuur veranderen, ik stel dit vervolgens in op de laagste temperatuur en hoop dat me vriendinnetje hierdoor minder lang onder de douche staat. Om op die manier onder de 2000 kWh per jaar te blijven (E400,-).
Nee dat is pas verstandig.

Niet alleen verlaag je de temperatuur, maar tevens de hoeveelheid warm water wat je tot je beschikking hebt.
De gemiddelde douchetemperatuur ligt rond de 38 graden, dit word bereikt door het mengen van warm met koud water, des te minder heet het warme water is, des te minder er bij gemengd hoeft te worden, en des te minder lang er heet water tot je beschikking is.
En de kans op legionella wordt velen malen vergroot, voor de meeste gezonde mensen kan dat vrij weinig kwaad, maar voor oudere, kleine kinderen en zwakkere mensen kan het des te meer kwaad.

Dus goed bezig op die manier.
pi_80508827
TVP
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_80508912
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 08:36 schreef klipper het volgende:

[..]

Nee dat is pas verstandig.

Niet alleen verlaag je de temperatuur, maar tevens de hoeveelheid warm water wat je tot je beschikking hebt.
De gemiddelde douchetemperatuur ligt rond de 38 graden, dit word bereikt door het mengen van warm met koud water, des te minder heet het warme water is, des te minder er bij gemengd hoeft te worden, en des te minder lang er heet water tot je beschikking is.
En de kans op legionella wordt velen malen vergroot, voor de meeste gezonde mensen kan dat vrij weinig kwaad, maar voor oudere, kleine kinderen en zwakkere mensen kan het des te meer kwaad.

Dus goed bezig op die manier.
Tuurlijk, de bedoeling van het verlagen van de temperatuur is dat er uiteindelijk minder lang onder de douche gestaan kan worden. Meende dat er op deze boiler tussen de 65 en 85 °C ingesteld kan worden. We zijn gelukkig beide kern gezond en meende dat legionella alleen kan ontstaan indien je water voor een lange tijd stil laat staan?

Even van wiki:
"Optimale groei omstandigheden zijn stilstaand water met een temperatuur tussen 25 en 55 graden Celsius (optimaal is 42 °C) en de aanwezigheid van biofilm of ander organisch materiaal. Het KIWA concludeert uit dit onderzoek dat als men in de NEN 1006 de norm voor woningen aanpast van 55 °C naar 60 °C, het probleem is opgelost, en er volledige desinfectie optreedt bij alle buismaterialen.".

Dus temperatuur op 65 °C zorgen dat het elke dag voldoende gebruikt wordt en lijkt me dat het geen probleem is.
pi_80509836
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 08:27 schreef Kaicho het volgende:
Als ik het me goed kan herinneren kunnen we de temperatuur veranderen, ik stel dit vervolgens in op de laagste temperatuur en hoop dat me vriendinnetje hierdoor minder lang onder de douche staat. Om op die manier onder de 2000 kWh per jaar te blijven (E400,-).
Temperatuur verlagen heeft niet zo heel veel zin in jouw situatie. Dat ga je ook niet lang volhouden.....
50liter boiler is met 2 personen redelijk/goed te doen, maar dan moet je niet "eeuwig" eronder willen staan. Ik weet dat wij destijds met een 80 liter boiler, met 3 personen eigenlijk net wel/niet uitkwamen. Dan moest je je dus echt wel haasten om gewassen te raken en de laatste hoefde de koude kraan heus niet open te doen.
En een 80 liter boiler met 3 personen is nog ietsje meer dan een 50liter met 2. Ga er maar van uit dat de laagste temp niet haalbaar is. Zelfs een 's morgens douchen en 1 's avonds gaat je niet lukken. 50liter is erg krap met 2 personen continu. Dat wordt dus om de dag douchen, ipv elke dag. Eigenlijk ook genoeg, ik douche me ook maar om de dag en de vliegjes vinden het prima

Nee, serieus. Voed de vrouw maar op, kookwekkertje mee de badkamer op en na 8 minuten is het over. Je hebt op de laagste temp circa 15 minuten douchewater van een redelijke temperatuur. Of samen douchen
Legionella zou ik ZEKER rekening mee houden. Nu ben je kerngezond, maar straks heb je eens iets onder de leden Ik ging toch voor de veiligheid! Dan maar wat euro's meer uitgeven.
En legionella is idd een risico in stilstaand water, en niet in stromend. Maar net in de boiler staat het water stil! En lekker warm, wijkt de thermostaat iets naar beneden af, dan is het net de ideale groeitemperatuur. Die beestje planten zich sneller voort dan konijnen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Osramp op 20-04-2010 15:08:03 ]
pi_80521006
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 08:45 schreef Kaicho het volgende:

[..]

Tuurlijk, de bedoeling van het verlagen van de temperatuur is dat er uiteindelijk minder lang onder de douche gestaan kan worden. Meende dat er op deze boiler tussen de 65 en 85 °C ingesteld kan worden. We zijn gelukkig beide kern gezond en meende dat legionella alleen kan ontstaan indien je water voor een lange tijd stil laat staan?

Even van wiki:
"Optimale groei omstandigheden zijn stilstaand water met een temperatuur tussen 25 en 55 graden Celsius (optimaal is 42 °C) en de aanwezigheid van biofilm of ander organisch materiaal. Het KIWA concludeert uit dit onderzoek dat als men in de NEN 1006 de norm voor woningen aanpast van 55 °C naar 60 °C, het probleem is opgelost, en er volledige desinfectie optreedt bij alle buismaterialen.".

Dus temperatuur op 65 °C zorgen dat het elke dag voldoende gebruikt wordt en lijkt me dat het geen probleem is.
De 65 tot 85 geld zeker voor nieuwe boilers, oudere boilers konden vaak ook lager ingesteld worden, en ik ging er in ieder geval wel van uit dat jouw boiler ouder dan een jaar of 10 is.
Mede omdat het een wat oudere woning is.
pi_80523728
Zal eens kijken of ik ook naar nachtstroom kan kijken, icm een tijdschakelaar.
pi_80525579
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 15:53 schreef Kaicho het volgende:
Zal eens kijken of ik ook naar nachtstroom kan kijken, icm een tijdschakelaar.
Griebels, een boiler en ENKEL tariefmeting
Het is altijd mogelijk om van enkel naar dubbeltariefmeting te gaan. Je betaalt wel voor het omzetten en het vastrecht wordt iets hoger. Denk ook aan een klok die je zo'n 80euro kost (groepenkast montage).
pi_80548365
Punt is alleen we douchen vooral in de ochtend, dan zou de boiler dus zo intelligent moeten zijn om heel de dag niet op te warmen en in de avond weer aan te slaan.
pi_80548675
Die intelligentie heet gewoon een tijdklok. Die stel je in op verwarmen van 22.00 tot 7.00 en dan is het water wel warm hoor (stopt automatisch met stoken als het water warm is, ook al is er tijd over).
Maar je hebt nooit meer dan 50 liter warm water ter beschikking. Dat is toch krapjes om met 2 achter elkaar te douchen. En het maakt niet uit of je de boiler laat opwarmen totdat je gaat douchen.
Hooguit kun je wat extra winnen door met verwarmende boiler te douchen en de snel-opwarmtimer op de boiler zelf op te draaien (als die er op zit). Dan gaat je boiler 3x harder stoken en win je wel wat douchetijd.

Maar het is en blijft krapjes, 50 liter, vooral met een vrouw die lang onder de douche staat.
Wel gek eigenlijk, zo'n kleine boiler. Mijn zwager heeft er ook een gehuurd recent en hij heeft een 80liter vat hangen. En hij is vrijgezel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')