abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 6 januari 2015 @ 11:13:08 #76
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148383515
Hoe ik er tegenaan kijk:

1) Het is voor mij bijna 100% zeker dat er elders ook leven is

2) Maar vanwege de afstanden in het heelal en de levensduur van onze beschaving is het heel goed mogelijk dat je nooit met dit leven in contact zult of zelfs kunt komen.

3) Kijkend vanuit evolutieleer vind ik het ook niet voor de hand liggen dat buitenaards leven makkelijk te vinden zal zijn. De meeste aardse soorten hebben goede camouflage ontwikkeld. De soorten die hun aanwezigheid te duidelijk adverteren overleven domweg niet. Als afstanden e.d. (punt 2) geen belemmering is voor buitenaardse beschavingen om met elkaar in contact te komen, dan gaat het evolutie argument tellen. Het idee dat een hogere buitenaardse levensvorm moedwillig signalen het heelal in zendt om gevonden te worden lijkt me daarom vanuit evolutie gezien niet waarschijnlijk. Als zo'n soort al bestaat zou die snel uitsterven.

Om die redenen ben ik niet verbaasd over de "oorverdovende stilte" die wij ervaren bij het zoeken naar buitenaardse beschavingen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148383772
Met je eerste 2 punten, volledig eens. Maar dit vind ik wel een interessante bewering:

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 11:13 schreef SeLang het volgende:
Kijkend vanuit evolutieleer vind ik het ook niet voor de hand liggen dat buitenaards leven makkelijk te vinden zal zijn. De meeste aardse soorten hebben goede camouflage ontwikkeld. De soorten die hun aanwezigheid te duidelijk adverteren overleven domweg niet. Als afstanden e.d. (punt 2) geen belemmering is voor buitenaardse beschavingen om met elkaar in contact te komen, dan gaat het evolutie argument tellen. Het idee dat een hogere buitenaardse levensvorm moedwillig signalen het heelal in zendt om gevonden te worden lijkt me daarom vanuit evolutie gezien niet waarschijnlijk. Als zo'n soort al bestaat zou die snel uitsterven.
Denk je werkelijk dat dit soort 'concurrentie' tussen soorten op verschillende planeten plausibel is?

Ok, wij zijn nog niet heel lang bezig met het moedwillig het heelal inzenden van signalen... maar dat die worden opgepikt door buitenaardse wezens die ons vervolgens komen uitroeien lijkt me vooralsnog niet heel aannemelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 6 januari 2015 @ 11:37:41 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148384033
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 11:26 schreef Molurus het volgende:
Met je eerste 2 punten, volledig eens. Maar dit vind ik wel een interessante bewering:

[..]

Denk je werkelijk dat dit soort 'concurrentie' tussen soorten op verschillende planeten plausibel is?

Ok, wij zijn nog niet heel lang bezig met het moedwillig het heelal inzenden van signalen... maar dat die worden opgepikt door buitenaardse wezens die ons vervolgens komen uitroeien lijkt me vooralsnog niet heel aannemelijk.
Inderdaad niet aannemelijk vanwege mijn punt 2). Dat is volgens mij ook de hoofd reden dat we nog niks gevonden hebben. Maar stel dat punt 2) niet klopt, dan zou wat mij betreft punt 3) moeten gelden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148422632
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 11:13 schreef SeLang het volgende:
3) Kijkend vanuit evolutieleer vind ik het ook niet voor de hand liggen dat buitenaards leven makkelijk te vinden zal zijn. De meeste aardse soorten hebben goede camouflage ontwikkeld. De soorten die hun aanwezigheid te duidelijk adverteren overleven domweg niet. Als afstanden e.d. (punt 2) geen belemmering is voor buitenaardse beschavingen om met elkaar in contact te komen, dan gaat het evolutie argument tellen. Het idee dat een hogere buitenaardse levensvorm moedwillig signalen het heelal in zendt om gevonden te worden lijkt me daarom vanuit evolutie gezien niet waarschijnlijk. Als zo'n soort al bestaat zou die snel uitsterven.
Vrijwel alle camouflage van dieren die wij kennen is gebaseerd op optisch "verdwijnen", ze niet kunnen zien in het visuele spectrum van het licht. Dat slaat als een tang op een varken als we het hebben over het detecteren van buitenaards leven, zeker op de plekken die we niet fysiek bezoeken.
Een mot kan zich nog zo goed aanpassen aan de boom waarop hij zit zodat zijn kleur wegvalt tegen de achtergrond, met de juiste (technische) hulpmiddelen zal deze mot opvallen als een vlam in het donker.
Daarnaast is camouflage en detectie onderdeel van de omstandigheden hier op aarde (of zelfs heel lokaal). Zodra er een speler van "buitenaf" aantreedt, gelden die regels een stuk minder. Grote kans dat een alien lokaal prima onopvallend kan bewegen maar dat wij ze toch redelijk makkelijk kunnen detecteren, zeker al we het hebben over leven op grote schaal op een gehele planeet (geen dier kan zijn metabolisme geheel verstoppen, er moet altijd iets in en uit komen.)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_148426111
Het leven op aarde is heel gemakkelijk vanuit de ruimte te herkennen. Alle begroeiïng op Aarde b.v.
Grassen, regenwouden, de boreale wouden met hun veranderingen in de seizoenen
En ook enorme algenbloei in de Oceanen is vanwege de omvang ervan vanuit de ruimte te herkennen.

En inderdaad ook het metabolisme van het leven en de invloed ervan op de biochemische kringlopen.

edit
Denk nu opeens aan de menselijke kunstmatige verlichting die zo goed vanuit de ruimte te zien is.
Als iets op grote schaal gebeurt, dan is het van ver te herkennen.

[ Bericht 19% gewijzigd door barthol op 07-01-2015 14:09:26 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 7 januari 2015 @ 14:02:34 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148426134
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 12:39 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Vrijwel alle camouflage van dieren die wij kennen is gebaseerd op optisch "verdwijnen",
Er is meer dan dat hoor. Neem de alarm calls van vogels bijvoorbeeld. Die zijn er in twee soorten. De eerste is ontworpen om een roofdier te laten weten dat je hem hebt gezien en waarbij je ook je eigen positie vrijgeeft. Een tweede is ontworpen om bijvoorbeeld de jongen in een nest te waarschuwen dat ze stil moeten zijn omdat er een roofdier in de buurt is en waarbij je niet zelf gelokaliseerd wilt worden. Die signalen zijn vaak kort en hoog van toon waardoor het roofdier moeilijk de locatie kan bepalen waar het vandaan komt.

Kort gezegd: camouflage is niet alleen maar visueel. In dit voorbeeld heb je een communicatieprotocol dat zo is geëvolueerd dat buitenstaanders je positie moeilijk kunnen bepalen.

quote:
ze niet kunnen zien in het visuele spectrum van het licht. Dat slaat als een tang op een varken als we het hebben over het detecteren van buitenaards leven, zeker op de plekken die we niet fysiek bezoeken.
Een mot kan zich nog zo goed aanpassen aan de boom waarop hij zit zodat zijn kleur wegvalt tegen de achtergrond, met de juiste (technische) hulpmiddelen zal deze mot opvallen als een vlam in het donker.
Daarnaast is camouflage en detectie onderdeel van de omstandigheden hier op aarde (of zelfs heel lokaal). Zodra er een speler van "buitenaf" aantreedt, gelden die regels een stuk minder. Grote kans dat een alien lokaal prima onopvallend kan bewegen maar dat wij ze toch redelijk makkelijk kunnen detecteren, zeker al we het hebben over leven op grote schaal op een gehele planeet (geen dier kan zijn metabolisme geheel verstoppen, er moet altijd iets in en uit komen.)
Je vertaalt het allemaal wat te letterlijk naar dingen die je uit je eigen wereld kent en ook nog eens heel specifiek visuele camouflage. Maar "camouflage" in deze context is een veel breder concept. Het punt dat ik wilde maken is dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat een intelligente beschaving moedwillig zijn aanwezigheid gaat adverteren naar andere beschavingen omdat dat evolutietechnisch een nadeel oplevert.

Als je mij zo leest dat klinkt het een beetje paranoid want wij kennen helemaal geen buitenaardse beschavingen dus het lijkt nogal voorbarig om je daarvoor te verstoppen. Maar in mijn post #76 had ik niet voor niets het woordje "als" onderstreept. De voorwaarde was namelijk dat punt 2) niet geldt: ik ga er dan vanuit dat buitenaardse levensvormen elkaars pad regelmatig kruizen.

En dan wordt het camouflage verhaal (in de breedste zin van het woord) relevant. Bij "camouflage" in deze context kun je bijvoorbeeld denken aan aliens die een onderlinge communicatie vorm hebben ontwikkeld die lijkt op natuurlijke signalen uit het heelal en daardoor door ons moeilijk kunnen worden herkend als signalen van een buitenaardse beschaving.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 7 januari 2015 @ 14:18:56 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148426874
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 14:01 schreef barthol het volgende:

Denk nu opeens aan de menselijke kunstmatige verlichting die zo goed vanuit de ruimte te zien is.
Als iets op grote schaal gebeurt, dan is het van ver te herkennen.
Als punt 2) niet geldt dan zijn we dus gedoemd! ;)

Maar goed, die verlichting is ook pas 100 jaar geleden ofzo begonnen, net als radioverkeer en dergelijke. Op astronomische schaal bestaan we pas een nanoseconde ofzo. Die predator alien merkt ons pas over 10.000 jaar op als die signalen zijn planeet hebben bereikt en is vervolgens 10.000 jaar onderweg om ons te vernietigen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148448797
Tenzij hun technologie heel ver op die van ons vooruit loopt ....dan hebben ze mogelijk veel minder tijd nodig om hier te geraken.
pi_154492952
quote:
Wetenschappers gaan een nieuwe poging doen om intelligent buitenaards leven te vinden, een veel intensievere zoektocht dan ooit is ondernomen. Het tienjarig project heet "Breakthrough Listen" en het wordt gefinancierd door de schatrijke Rus Joeri Milner.

Milner steekt 100 miljoen dollar in het project. Hij maakte dat bekend op een persconferentie in Londen, samen met het boegbeeld van het onderzoek, de Britse natuurkundige Stephen Hawking.

Hawking maakte op de presentatie duidelijk dat het leven op aarde zich spontaan heeft ontwikkeld en dat er daarom in een oneindig universum meer vormen van leven moeten zijn.

"De mens voelt een diepe behoefte om te ontdekken, te leren, te weten. Maar we zijn ook sociale wezens. Het is belangrijk voor ons om te weten of we alleen zijn in het donker", zo liet de 73-jarige geleerde weten.

Schreeuwen in de kosmos

Voor het onderzoek gebruiken astronomen twee van de krachtigste telescopen op aarde, in de VS en Australië. Daarmee wordt naar radiosignalen gespeurd in onze Melkweg en naburige melkwegstelsels. Er worden geen signalen uitgezonden, er wordt alleen geluisterd.

Hawking denkt dat er mogelijk veel verder ontwikkelde levensvormen zijn, die de onze niet hoger inschatten dan wij een bacterie. Hij waarschuwde dat we niet moeten schreeuwen in de kosmos, omdat die hogere levensvormen weleens net zulke agressieve, gewelddadige karaktereigenschappen kunnen hebben als wij.
http://nos.nl/artikel/204(...)itenaards-leven.html
  maandag 20 juli 2015 @ 18:19:39 #85
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_154493199
Hoewel ik sceptisch ben moet ik wel zeggen dat 100 miljoen minder is dan ik had verwacht.
pi_154493470
prima toch !
nee echt niet !
  maandag 20 juli 2015 @ 18:39:40 #87
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154493728
Ik mag toch hopen dat deze mensen minimaal gaan samenwerken met de mensen van SETI. Opnieuw het wiel uitvinden lijkt me zonde.

Verder juich ik alle onderzoek toe, mits wetenschappelijk van aard.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 20 juli 2015 @ 19:01:15 #88
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_154494340
Over dat schreeuwen in de kosmos, als ze allemaal zo intelligent zouden zijn, pikken ze dan niet al lang signalen van ons op? Het is toch niet zo dat al onze signalen binnen de aardse omgeving blijven plakken? En we hebben ook nog eens zo'n piepertje de ruimte in gestuurd. Het is bijna een koude oorlog scenario. Wel fascinerend, dat wel.
pi_154512146
De openingsvideo bij deze conferentie:


quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 18:39 schreef Molurus het volgende:
Ik mag toch hopen dat deze mensen minimaal gaan samenwerken met de mensen van SETI. Opnieuw het wiel uitvinden lijkt me zonde.

Verder juich ik alle onderzoek toe, mits wetenschappelijk van aard.
"Engineers will build digital processing equipment to handle the vast amount of data the telescopes will collect, allowing them to search through billions of cosmic radio channels simultaneously. The software will be open source, and all of the radio emissions the telescopes pick up will be released to the public. The 9 million volunteers around the world who donate computer time to the SETI@home project, will help sift the data for signals that are not from natural sources."

http://www.theguardian.co(...)gions-for-alien-life
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 juli 2015 @ 14:41:14 #90
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_154513685
Wel een beetje eng... schreeuwen in een donkere steeg...
pi_154514194
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:01 schreef Scuidward het volgende:
Over dat schreeuwen in de kosmos, als ze allemaal zo intelligent zouden zijn, pikken ze dan niet al lang signalen van ons op? Het is toch niet zo dat al onze signalen binnen de aardse omgeving blijven plakken? En we hebben ook nog eens zo'n piepertje de ruimte in gestuurd. Het is bijna een koude oorlog scenario. Wel fascinerend, dat wel.
We hebben best veel de ruimte in gestuurd _O-

http://www.telegraph.co.u(...)sent-into-space.html

Maar sturen we wel de juiste boodschappen :?

http://www.bbc.com/future(...)erstand-our-messages
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_154515456
quote:
Hawking denkt dat er mogelijk veel verder ontwikkelde levensvormen zijn, die de onze niet hoger inschatten dan wij een bacterie. Hij waarschuwde dat we niet moeten schreeuwen in de kosmos, omdat die hogere levensvormen weleens net zulke agressieve, gewelddadige karaktereigenschappen kunnen hebben als wij.
Te veel Hollywood B-films gekeken?
Begrippen als gewelddadig zijn menselijke begrippen, wat "hoog ontwikkelde" levensvormen doen als ze ons ontdekken weten we gewoon niet.
Uit het feit dat deze aliens nog niet hier bij ons op de stoep staan, kun je concluderen dat:
óf er totaal geen interesse in ons is,
óf de afstanden en de lichtsnelheid ook voor deze aliens een onneembare barriere is.
(ik denk het laatste)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 16:03:21 #93
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_154515640
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 15:04 schreef Kijkertje het volgende:
We hebben best veel de ruimte in gestuurd

http://www.telegraph.co.u(...)sent-into-space.html
Damn. Moest vooral lachen om de gigantische 3D-printer.
pi_154516648
Stephen Hawking wil heel graag nog even buitenaards leven vinden voordat hij dood gaat. :{
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 16:48:30 #95
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154516800
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:01 schreef Scuidward het volgende:
Over dat schreeuwen in de kosmos, als ze allemaal zo intelligent zouden zijn, pikken ze dan niet al lang signalen van ons op? Het is toch niet zo dat al onze signalen binnen de aardse omgeving blijven plakken?
In zekere zin is het wel zo dat al die signalen in de aardse omgeving blijven 'plakken', in die zin dat we nog maar - pakweg - 50 jaar daarmee bezig zijn. (Of neem het ruim: 100 jaar.)

Dat betekent dat hooguit beschavingen binnen een afstand van 50-100 lichtjaar ons kunnen hebben opgemerkt. En dat is echt maar een heel minuscuul stukje van de melkweg. Eigenlijk alleen de 'directe' omgeving van de aarde.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 16:49:04 #96
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154516821
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 13:37 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

"Engineers will build digital processing equipment to handle the vast amount of data the telescopes will collect, allowing them to search through billions of cosmic radio channels simultaneously. The software will be open source, and all of the radio emissions the telescopes pick up will be released to the public. The 9 million volunteers around the world who donate computer time to the SETI@home project, will help sift the data for signals that are not from natural sources."

http://www.theguardian.co(...)gions-for-alien-life
Daar ben ik er 1 van. *O*
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 18:13:45 #97
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_154518820
Ja en dan? Zelfs al zouden we met de lichtsnelheid kunnen reizen duurt het alsnog 4 jaar voordat we bij de dichtste ster geraken. In mijn optiek heeft zoeken wel degelijk nut maar hoeven we echt niet bang te zijn voor aanvallen van aliens..
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 21 juli 2015 @ 18:31:42 #98
186611 Haags
pi_154519135
Misschien maken ze wel iets wakker wat nog slaapt?
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 21 juli 2015 @ 18:59:09 #99
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154519749
Als we ooit zulke signalen van andere beschavingen oppikken dan is de kans nogal groot dat de beschaving in kwestie al lang niet meer bestaat.

Best een gek idee... dan kunnen we honderden jaren kijken naar buitenaardse soapseries van beschavingen waarvan we niet eens weten of ze nog bestaan, en die naar alle waarschijnlijkheid nooit iets van ons zullen horen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 19:10:13 #100
323401 Kijkertje
met filter
pi_154520022




[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 21-07-2015 19:19:37 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_154533899
21-07-2015

Radiotelescopen gaan zoeken naar buitenaards leven

Het jachtseizoen is geopend. De Russische miljardair en durfkapitalist Yuri Milner startte maandag met natuurkundige Stephen Hawking een project van 100 miljoen dollar dat wordt gezien als de ultieme zoektocht naar buitenaards leven.

Het project heet Breakthrough Initiatives en zal in eerste instantie tien jaar gefinancierd worden. Een waar sterrenensemble neemt deel: onder andere de Britse ‘Astronomer Royal’ Martin Rees, voormalig Nasa-topman Pete Worden en Frank Drake van buitenaards leven-project Seti – zelf bekend van de vergelijking van Drake, die de waarschijnlijkheid van intelligent leven in het heelal weergeeft.

Het project zal echter ook open source zijn en alle gegevens zullen beschikbaar zijn voor het publiek. Milner hoopt dat Seti-enthousiastelingen van diverse pluimage betrokken zullen raken. ‘Misschien vinden zij wel het signaal, niet de experts,’ zegt hij.

Net als in eerdere zoektochten zal het eerste deel van het project – Breakthrough Listen – zoeken naar signalen die door aliens gemaakt zouden kunnen zijn. Dat kunnen signalen zijn die ze bewust de ruimte in hebben geslingerd, maar ze kunnen ook afkomstig zijn van het buitenaardse equivalent van een tv-uitzending.

Duizend keer efficiënter

Breakthrough Listen zal zich richten op de miljoen meest nabije stersystemen, de kern en de platte schijf van de Melkweg en de honderd meest nabije sterrenstelsels. ‘De lijst van doelwitten is niet nieuw’, zegt Milner. ‘Maar we zullen hem systematisch doorzoeken. De zoektocht zal honderd tot duizend keer efficiënter zijn dan ooit is geprobeerd.’


De Parkes Radio Telescope in Australië. Beeld: Ian Sutton

Het tweede deel – Breakthrough Message – is een prijs van 1 miljoen dollar voor degene die een bericht voor in de ruimte opstelt dat onze soort en ons thuis het beste omschrijft. Details van deze wedstrijd worden later bekendgemaakt.

De financiering geeft de onderzoekers de mogelijkheid om twee van de grootste radiotelescopen ter wereld te gebruiken – de Green Bank Telescope in de VS en de Parkes Radio Telescope in Australië. Daarmee kunnen ze signalen detecteren in het frequentiegebied tussen 500 megahertz en 15 gigahertz – een grofweg vijf keer zo groot gebied als in eerdere zoektochten. Het analyseren van de gegevens zal bovendien met meer computerkracht gepaard gaan, wat het team de gelegenheid geeft signalen te zoeken in een heleboel verschillende frequentiegebieden tegelijk.

Rietjes

‘Tot voor kort waren radiotelescopen een soort rietjes; ze gaven een zeer nauwe blik’, zegt Worden, die tot zijn pensioen afgelopen maart negen jaar lang directeur was van het Nasa Ames Research Centre in de VS. ‘We hadden de uitzonderlijke mazzel moeten hebben dat iemand zeer krachtige signalen recht op ons af zou sturen, wilden we überhaupt iets waarnemen.’


LEESTIP Robots, aliens en popcorn George van Hal ¤ 24,99 Bestel in onze webshop

De Green Bank- en Parkes-telescoop bieden naast een bredere blik een grotere gevoeligheid. Als ergens in de naburige paar honderd sterren radarsystemen van vliegtoestellen zijn, zouden we dat kunnen opmerken, zegt Worden. ‘Dit is het ideale moment om dit te doen.’

Zullen ze vinden waar ze naar zoeken? ‘Ik denk niet dat iemand van ons in spanning het succes afwacht’, zegt Rees. ‘Maar het is de gok waard, omdat de beloning van het detecteren van een kunstmatig signaal zo immens is.’ Worden is eveneens behoedzaam. ‘We zouden weleens niets kunnen vinden’, zegt hij. ‘Maar ook dat vertelt ons iets significants over het heelal. Een nulresultaat is nog altijd een goed resultaat.’

Telescooptijd

‘Seti is heel erg een slag in de lucht’, zegt Tim O’Brien, onderdirecteur van de Jodrell Bank Observatory in het Britse Manchester en zelf niet betrokken bij het project. Hij erkent echter dat telescooptijd wijden aan de zoektocht de moeite waard is. ‘Stel dat er een boodschap was en we niet hadden geluisterd.’


De Green Banks Telescope in de VS. Beeld: Jarek Tuszynski

Fernando Camilo van de Columbia University in New York, die zowel de Green Bank- als de Parkes-telescoop regelmatig gebruikt om pulsars te bestuderen, is ook verheugd dat de jacht op E.T. een flinke duw in de rug krijgt. ‘De Seti-zoektochten uit het verleden zijn kinderspel vergeleken met wat de huidige gereedschappen kunnen bewerkstelligen’, zegt hij.

Het huren van telescopen die grotendeels met publiek geld gefinancierd zijn, werpt volgens Camilo wel enkele vragen op. Is Seti belangrijker dan het onderzoek dat erdoor vooruitgeschoven wordt? Zijn projecten zoals dit een juiste methode om ontoereikende publieke investeringen aan te vullen? Camilo wenst Breakthrough Initiatives alle goeds, maar maakt zich zorgen dat onderbetaalde onderzoekstelescopen zich op deze manier moeten prostitueren. ‘In het algemeen vind ik deze trend zeer betreurenswaardig’, zegt hij.

Voorlopig biedt Milners project echter de beste kans om uit te vinden of daarbuiten iemand is. Ook als we alleen in het heelal blijken te zijn, is dat volgens Milner groot nieuws. ‘We zouden de galactische verantwoordelijkheid op ons moeten nemen – er is geen steun. Hoe dan ook moeten we blijven zoeken tot we een antwoord hebben. De zoektocht moet nooit ophouden.’

Altijd op de hoogte blijven van het laatste wetenschapsnieuws? Meld je nu aan voor de New Scientist nieuwsbrief.

(newscientist.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_154534063
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  woensdag 22 juli 2015 @ 09:54:31 #103
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_154534471
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 09:26 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Hier is al een topic over

W&T / SETI: zinloze zoektocht?

(slotje?)
Ze zijn samengevoegd
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_154534701
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2015 09:54 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ze zijn samengevoegd
^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_154538536
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 18:59 schreef Molurus het volgende:
Als we ooit zulke signalen van andere beschavingen oppikken dan is de kans nogal groot dat de beschaving in kwestie al lang niet meer bestaat.

Best een gek idee... dan kunnen we honderden jaren kijken naar buitenaardse soapseries van beschavingen waarvan we niet eens weten of ze nog bestaan, en die naar alle waarschijnlijkheid nooit iets van ons zullen horen.
We zouden zelfs getuige van een massa-extinctie kunnen zijn waarbij we niks kunnen doen, ondertussen beseffende dat het feitelijke uitsterven jaren geleden gebeurde.
-nee-
pi_154578469
                        IF WE DICOVER EXTRATERRESTRIAL LIFE, WHAT HAPPENS NEXT?

The search for extraterrestrial life is seen as one of pure curiosity. But, as in other areas of science, we should worry about the consequences of success.


An illustration of Martians attacking from a 1906 edition of The War of the Worlds by H.G. Wells. Photograph: Bettmann/Corbis


http://www.theguardian.co(...)t-happens-next#img-1
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_156824077
12-10-2015

China luistervinkt naar buitenaards leven met grootste telescoop ter wereld



De FAST-telescoop in Pingtang, kort na de aanvang van de assemblage. © Getty.

Chinese wetenschappers bouwen de grootste radiotelescoop ter wereld. Die zal beter dan welke andere telescoop ook zwakke boodschappen uit de ruimte kunnen oppikken die eventueel kunnen wijzen op intelligent leven.

De assemblage van FAST (Aperture Spherical Telescope) is in juli begonnen en moet volgend jaar voltooid worden. De reflectorschijf van de telescoop krijgt een diameter van 500 meter. Totnogtoe was het Arecibo Observatorium in Puerto Rico de grootste radiotelescoop ter wereld. Die heeft een diameter van 300 meter. Hoe groter de schijf, hoe beter de telescoop signalen kan oppikken.

Hypergevoelig oor
Nan Rendong, leider van het FAST-project, verklaart aan het nieuwsagentschap Xinhua: "Een radiotelescoop is als een hypergevoelig oor en speurt naar relevante radioboodschappen in het lawaai van het universum. Vergelijk het met het identificeren van het geluid van cicaden tijdens een onweer".

De telescoop ligt verzonken in een natuurlijke komvormige vallei in de Chinese provincie Guizhou. De geografie van de omliggende heuvels en het feit dat de site afgelegen ligt, zorgen ervoor dat er minder interferentie is met radiosignalen vanop Aarde.

De reflectorschijf zal met pijlers en kabels boven de grond worden opgehangen. Zo kan die verplaatst worden en kunnen wetenschappers naar geluiden luisteren uit verschillende delen van de ruimte.

Ontdekkingen
Het SETI Instituut, dat de zoektocht naar buitenaards leven leidt, heeft nog nooit een boodschap opgevangen die ontegensprekelijk van een buitenaardse beschaving komt. Nochtans heeft SETI een aantal telescopen, zowel op Aarde als in de ruimte, ter beschikking. Aan de andere kant: zelfs als buitenaardse wezens geen contact leggen, hebben kleinere telescopen dan FAST hun nut al bewezen bij het ontdekken van nieuwe planeten, kometen en pulsars.

De bouw van de telescoop is een opsteker voor China's eigen ruimteprogramma. De ruimteverkenningen van de Chinezen begonnen pas in de jaren 1990, maar het land stuurde inmiddels al een mens in de ruimte. China plant momenteel de lancering van een ruimtestation en een bemande missie naar de Maan. Beide zouden moeten plaatsvinden in de jaren 2020. De telescoop maakt Chinese wetenschappers voor het verzamelen van data onafhankelijk van buitenlandse ruimtetelescopen.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_156834215
http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)bestaan-aliens.dhtml

Wel met een AD-sausje die het nieuws weer teveel opklopt maar toch wel benieuwd waardoor dat licht wordt veroorzaakt.
pi_156856816
Het gaat om deze ster:

https://en.wikipedia.org/wiki/KIC_8462852

(Was behoorlijk zoeken... noch het AD noch de bron van het AD vermeldt de naam van de ster.)

Edit:

Meer info: http://www.mirror.co.uk/n(...)rround-giant-6632574
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156856972
LGM all over again! :D
-
pi_156858424
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 19:05 schreef Haushofer het volgende:

LGM all over again! :D
De ster vertoont kennelijk opvallend non-periodiek gedrag, en dat is natuurlijk precies het soort iets waar je naar zoekt als je zoekt naar kleine groene mannetjes. 8-)

Maar goed, ongeacht of er aliens zitten... een ster die opvallend gedrag vertoont lijkt me sowieso interessant.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 15 oktober 2015 @ 22:57:01 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156864935
1500 lichtjaar weg! :{ Dus als we ze een berichtje sturen "Hé koekwauzen, hoe gaat het daar?" moeten we minstens 3000 jaar wachten voordat we bericht terug krijgen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156865021
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 22:57 schreef LXIV het volgende:
1500 lichtjaar weg! :{ Dus als we ze een berichtje sturen "Hé koekwauzen, hoe gaat het daar?" moeten we minstens 3000 jaar wachten voordat we bericht terug krijgen.
Yep. En dan is het alsof je reactie krijgt op iets dat de oude Egyptenaren hebben gezegd. _O-
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156869695
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 10:06 schreef SeLang het volgende:
Er wordt vaak gepraat over een "schil" van radiogolven die van de aarde af bewegen sinds de eerste radio en TV uitzendingen. Buitenaardse wezens zouden dat kunnen detecteren en zouden zelfs naar onze oude radiouitzendingen kunnen luisteren of naar onze TV uitzendingen kunnen kijken.

Ik vraag me af hoe realistisch die gedachte is. Daarom heb ik eens op de achterkant van een sigarendoosje een berekening gemaakt.

Stel, ik neem de meest krachtige radiozender op aarde: deTaldom transmitter (Rusland) met 2,5MW @ 261kHz (lange golf). Voor het gemak neem ik even aan dat de antenne naar alle kanten toe even sterk straalt en de straling dus uitdijt als een homogeen boloppervlak (klopt niet, maar het gaat me slechts om een grootteorde schatting van de straling). Wat is dan de afstand vanaf de aarde waarop ik nog maar één foton per m2 per seconde ontvang?

Ik kom dan uit op een afstand van 0,0002 lichtjaar. -O-

Natuurlijk kun je veel grotere antennes bouwen en dus veel meer fotonen opvangen, maar je hebt wel wat meer nodig dan een paar fotonen per seconde om een radio of TV uitzending te bekijken. Kortom, de kans dat aliens momenteel naar Family Guy zitten te kijken lijkt me niet erg groot.

Je kunt uiteraard wel een draaggolf over veel grotere afstand detecteren omdat je dan een spectrum kunt meten en lang kunt uitmiddelen.
Interessante gedachte.

Ik ben volledig onbekend met radiogolven, weet wel wat van licht, maar dan gaat het om meer dan 1 foton. :P

Een tijd geleden heb ik met een knakker van NASA gesproken, die kwam vertellen over de nieuwste ruimtetelescoop die in het UV/zichtbare/NIR/IR gaat werken, en de technologie die zij gebruiken komt sterk overeen met wat wij gebruiken voor oogonderzoek.

Het grote verschil is dat wij 'sluitertijden' tussen de microseconde en milliseconde gebruiken, en zij sluitertijden van dagen of zelfs weken gebruiken. De conversatie liep daarom in het begin wat stroef, omdat het twee volledig verschillende problemen waren, terwijl we dachten over dezelfde techniek te spreken.

Afijn - als jouw berekening zal kloppen, dan zou je je ook af kunnen vragen wat het nut van SETI is. Ik bedoel, als zij ons niet kunnen horen/zien, waarom zouden wij hun dan wel kunnen zien?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:13:27 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156870727
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 08:45 schreef Lyrebird het volgende:

Afijn - als jouw berekening zal kloppen, dan zou je je ook af kunnen vragen wat het nut van SETI is. Ik bedoel, als zij ons niet kunnen horen/zien, waarom zouden wij hun dan wel kunnen zien?
Ik ontdekte later dat er een foutje zat in de berekening :@ Nu kom ik met de betreffende zender uit op 3,2 lichtjaar voor 1 foton per seconde. Dat is wel grootte ordes beter natuurlijk, maar het verandert de conclusie niet: ze kunnen op de dichtstbijzijnde ster nog steeds geen Family Guy kijken. Al weet je natuurlijk nooit of aliens misschien wel een antenne hebben gemaakt ter grootte van hun hele zonnestelsel ofzo... :)

Seti is echter wel degelijk interessant. Je kunt weliswaar geen TV kijken maar je zou wel een draaggolf of andere activiteit die niet van nature voorkomt kunnen detecteren. En dat over behoorlijk grote afstanden.

Dat is bijvoorbeeld wat ze met Seti@Home deden: zoeken naar draaggolven. Een hele constante radiofrequentie zoals een draaggolf komt in de natuur eigenlijk weinig voor (afgezien van de gevallen die we kennen). Om al het achtergrond lawaai van de aarde weg te filteren zochten ze dan naar een draaggolf die de verwachte Doppler verschuiving had ten gevolge van de aard rotatie. Alle aardse bronnen draaien immers mee en hebben die Doppler verschuiving dus normaliter niet. Daar hadden ze de rekenpower van al die huis PC's voor nodig. Helaas vonden ze niets, maar ik heb mijn PC ook vele uren daarop laten rekenen, want zoiets is tof dus daar wil je aan meedoen!

Zolang je de bandbreedte maar heel laag maakt kun je trouwens over enorme afstanden communiceren. De Voyagers zijn het zonnestelsel uit en er is nog steeds contact. Nu is dat astronomisch gezien nog steeds vlakbij maar dat zendertje is maar 20 Watt als ik me niet vergis. Als je bij wijze van spreken één bit per dag uitzendt dan kun je dat lichtjaren verder ontvangen.

Wat me wel een beetje een probleem lijkt bij het zoeken naar buitenaards leven is dat we altijd redeneren vanuit wat we kennen, dus zoeken we bijvoorbeeld naar draaggolven. Maar je weet helemaal niet of andere beschavingen zo communiceren. Eigenlijk is communiceren zoals wij het doen best een domme manier, aangezien je je aanwezigheid en positie daarmee adverteert.

Wat ik zelf wel een interessante gedachte vind is evolutie en survival of the fittest op astronomische schaal. Op aarde zie je dat de meeste levensvormen goed gecamoufleerd zijn en zich verstoppen. Zowel de prooi als de jager doet dat, want beiden hebben er voordeel bij om niet gedetecteerd te worden. Misschien hebben er vroeger andere levensvormen bestaan die niet zo waren maar die zijn uitgestorven om voor de hand liggende redenen. Het idee dat een intelligente buitenaardse beschaving het heelal in staat te schreeuwen "Hallo hier ben ik!" is daarom eigenlijk een rare gedachte imo. Alleen wij zijn zo'n domme "soon to be extinct species" :+ De reden dat we er nog zijn is misschien inderdaad wel te danken aan het feit dat onze "radioschil" momenteel nog niet groter is dan 100 lichtjaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 16-10-2015 10:20:46 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_156871209
Als we onszelf als voorbeeld nemen, dan ontkom je er niet aan om eerst met houtje-touwtje technieken zoals radio voort te moeten strompelen, voordat je bijvoorbeeld met licht in een glasfiber kunt communiceren. Het lijkt me dus wel aannemelijk dat er andere beschavingen zijn die er ook achter kwamen dat er electriciteit is, en dat je daarmee een radiosignaal uit kunt zenden, en op kunt vangen. Voordat ze met bijvoorbeeld entangled photons zijn gaan communiceren. :p

Maar astronomisch gezien gaat het om een hele korte periode. Tel daar het tijdsverschil vanwege een verschil in plaats bij op, en de vraag is wie of wat er net op dat moment zit te luisteren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:03:04 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156871571
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 10:44 schreef Lyrebird het volgende:
Als we onszelf als voorbeeld nemen, dan ontkom je er niet aan om eerst met houtje-touwtje technieken zoals radio voort te moeten strompelen, voordat je bijvoorbeeld met licht in een glasfiber kunt communiceren. Het lijkt me dus wel aannemelijk dat er andere beschavingen zijn die er ook achter kwamen dat er electriciteit is, en dat je daarmee een radiosignaal uit kunt zenden, en op kunt vangen. Voordat ze met bijvoorbeeld entangled photons zijn gaan communiceren. :p

Maar astronomisch gezien gaat het om een hele korte periode. Tel daar het tijdsverschil vanwege een verschil in plaats bij op, en de vraag is wie of wat er net op dat moment zit te luisteren.
Mee eens. De huidige periode is waarschijnlijk maar een korte flits. Maar het betekent mogelijk wel dat we naar de verkeerde dingen zitten te kijken, domweg omdat we niet weten waar we naar moeten kijken. Maar ja je moet toch wat...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_156871872
Inderdaad een fascinerend vraagstuk.

Net zoals dat we eigenlijk geen flauw benul hebben van hoe we bijvoorbeeld ons eigen brein het beste kunnen gebruiken. Je zit er mee opgescheept, je gebruikt het, maar niemand weet of het niet anders of beter kan. Er zat namelijk geen gebruiksaanwijzig bij.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_156894941
Nog een artikeltje over KIC 8462852:

http://www.independent.co(...)r-near-a6693886.html
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:15:20 #120
8369 speknek
Another day another slay
pi_156896977
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 08:45 schreef Lyrebird het volgende:

Afijn - als jouw berekening zal kloppen, dan zou je je ook af kunnen vragen wat het nut van SETI is. Ik bedoel, als zij ons niet kunnen horen/zien, waarom zouden wij hun dan wel kunnen zien?
Nouja zoals in dit geval, als je iets vindt op 1500 lichtjaar weg, dan zitten zij naar onze vroege middeleeuwen te kijken, toen er nog helemaal niks goed te detecteren viel. Het duurt nog wel 1500 jaar (zeg gerust 15000 jaar), voordat wij immens grote structuren in de ruimte hebben hangen die het signaal van de ster merkbaar verandert. In die tijd kunnen wij wel hen zien, maar niet andersom. Strategisch voordeel.

(niet dat we ooit 1500 jaar gaan reizen voor een andere beschaving, maar toch).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_159062054
12-01-2016

'Wow-signaal uit 1977 werd veroorzaakt door kometen'

Het smalbandige radiosignaal dat tijdens de zoektocht naar aliens werd gespot en kort voor opwinding zorgde, zou ontstaan zijn door de waterstofwolk rond twee actieve kometen.

In 1977 zochten onderzoekers met behulp van het Ohio State Radio Observatory naar radiosignalen afkomstig van buitenaardse wezens. En opeens was daar een opmerkelijk signaal dat de onderzoekers markeerden als ‘Wow’, omdat het wel eens afkomstig zou kunnen zijn van aliens. De opwinding was echter maar van korte duur. Het signaal zou immers pas werkelijk van betekenis zijn, als het de onderzoekers zou lukken om het meerdere malen te detecteren. En dat lukte niet.

Bron van het signaal
Inmiddels zijn we bijna veertig jaar verder, maar het Wow-signaal blijft de gemoederen enigszins bezighouden. Dat het signaal afkomstig was uit de ruimte, daar zijn onderzoekers het wel over eens. Maar waar werd het signaal dan door veroorzaakt? Onderzoekers komen in dit paper met een nieuwe verklaring. En nee, het signaal is volgens hen niet afkomstig van aliens, maar van…kometen.


Het signaal ontleent zijn naam aan de kanttekening die astronoom Jerry Ehman erbij maakte. Afbeelding: The Ohio State University Radio Observatory / the North American AstroPhysical Observatory (NAAPO).

De kometen
Het signaal dat de radiotelescoop opving, kan wel eens veroorzaakt zijn door een grote waterstofwolk. En waar vinden we die? Rond actieve kometen. En in 1977 bevonden twee van die actieve kometen zich in het gebied waar het Wow-signaal werd opgepikt. Het gaat om de kometen 266P/Christensen en P/2008 Y2 (Gibbs). “De kometen en/of hun waterstofwolken zijn sterke kandidaten voor de bron van het Wow-signaal uit 1977,” zo concluderen de onderzoekers.

Ontdekt
Dat deze kometen niet eerder met het Wow-signaal in verband werden gebracht, is goed te verklaren. Ze zijn pas na 2006 ontdekt.

Het is een fraaie hypothese, maar klopt deze ook? Het goede nieuws is dat we daar op korte termijn achter kunnen komen. Zo is komeet 266P/Christensen later deze maand in de buurt van de plek waar het Wow-signaal ontstond, te vinden. Als we er radiotelescopen op richten, kunnen we het signaal afkomstig van de waterstofwolk rond de komeet vergelijken met het Wow-signaal. En mogelijk zijn we dan weer een mysterie armer.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_159097303
Ik dacht dat de meest logisch klinkende verklaring voor de Fermi paradox was, dat beschavingen waarschijnlijk gewoon te kort radiosignalen uitzenden. De mensheid bestaat, wat, 15000 jaar? En in al die tijd hebben we nog maar sinds de vorige eeuw radiosignalen. En we zijn er nu al weer mee aan het stoppen, want alles is tegenwoordig kabel of point-to-point met lasers etc.

En als we naar de leeftijd van de aarde kijken is er in miljarden jaren maar een eeuw sprake van radiosignalen geweest. Dat is op die schaal alsof je een keer in je leven boe roept midden in de oceaan en dan maar hopen dat er dan net iemand langsdrijft die het hoort.

Dat werkt andersom natuurlijk net zo. Daarom horen we niks.
aivd2015: 1 2b 3 4 6 7 10 11 12 13 14ab 15 16 17 20 21a 23 25(235) 26 27
  donderdag 14 januari 2016 @ 14:12:33 #123
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_159097441
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 14:06 schreef puzz3l44r het volgende:
En we zijn er nu al weer mee aan het stoppen, want alles is tegenwoordig kabel of point-to-point met lasers etc.

Nogal een aanname, vind ik. We stralen volgens mij alleen maar op meer en meer golflengtes gegevens door de lucht tot nu toe.

Volgens mij houden we er alleen mee op als we ofwel een compleet vervangende technologie hebben voor het bereiken van zoveel mogelijk ontvangers (point to point is dat niet) of totdat we er de mogelijkheid niet meer toe hebben.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_159098022
'Zinloze zoektocht'? Ik vat dat op als: 'iedere investering moet binnen de kortste keren dividend opleveren voor de aandeelhouders, anders is het geen stuiver waard.' Gelukkig zijn er mensen die verder kijken dan de waan van de dag en zich op hoofdlijnen bezighouden met de ontwikkeling van de de hele mensheid. :)
pi_159550403
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2010 09:51 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Beetje maar. :P

Ik denk dat er echt wel leven is buiten in die onmetelijke ruimte. :)
Volgens mij zijn de meeste mensen die er enigszins verstand van hebben (combi van astronmie en biologie of zo) het hier al lang over eens. De veel interessantere vraag is of dat er ander intelligent (een soort waarvan leden in staat zijn om calculus en natuurkunde en zo onder de knie te krijgen ;)) leven is in het heelal. Waarschijnlijk wel. Niet dat we hen ooit zullen ontmoeten, of zij ons. Is het er in ons zonnestelsel? Dat wordt al veel moeilijker in te schatten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159550453
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 14:12 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nogal een aanname, vind ik. We stralen volgens mij alleen maar op meer en meer golflengtes gegevens door de lucht tot nu toe.
Inderdaad, en dat zullen we waarschijnlijk nog heel erg lang blijven doen. Satellieten en zo.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 januari 2016 @ 20:09:00 #127
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_159551493
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 14:06 schreef puzz3l44r het volgende:
Ik dacht dat de meest logisch klinkende verklaring voor de Fermi paradox was, dat beschavingen waarschijnlijk gewoon te kort radiosignalen uitzenden. De mensheid bestaat, wat, 15000 jaar? En in al die tijd hebben we nog maar sinds de vorige eeuw radiosignalen. En we zijn er nu al weer mee aan het stoppen, want alles is tegenwoordig kabel of point-to-point met lasers etc.

En als we naar de leeftijd van de aarde kijken is er in miljarden jaren maar een eeuw sprake van radiosignalen geweest. Dat is op die schaal alsof je een keer in je leven boe roept midden in de oceaan en dan maar hopen dat er dan net iemand langsdrijft die het hoort.

Dat werkt andersom natuurlijk net zo. Daarom horen we niks.
Nou niet echt. Aarde is relatief jong. Volgens de Fermi paradox zou het moeten krioelen van intelligent buitenaards leven om ons heen die we zouden moeten opmerken. Ook zonder radiosignalen. Maar.... ze zijn er niet. Dus weer de vraag 'Where is everybody'.

Zeker in combinatie met de great filter theorie interessant leesvoer.
http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html
pi_161163010
31-03-2016

Jacht naar leven breidt zich uit naar 20.000 rode dwergen

Het SETI-instituut dat op zoek is naar buitenaards leven heeft haar jachtgebied uitgebreid en wel met 20.000 rode dwergen!

Het SETI-instituut is al jaren op zoek naar radiosignalen afkomstig van buitenaardse wezens. Maar die zoektocht – die tot op heden vruchteloos is – was eigenlijk altijd gericht op zonachtige sterren en hun omgeving. Maar nu gaat het instituut het over een andere boeg gooien: SETI richt de pijlen op 20.000 rode dwergen en hun omgeving.

Zonachtige sterren
“Rode dwergen hebben in het verleden weinig aandacht gekregen van SETI-wetenschappers,” erkent onderzoeker Jon Richards. “Dat komt doordat wetenschappers aannamen dat andere intelligente soorten zich zouden bevinden op planeten die draaien rond sterren die vergelijkbaar zijn met onze zon.”


Een artistieke impressie van een planeet die cirkelt rond een rode dwerg. Afbeelding: NASA / ESA / G. Bacon (STScI).

Twee redenen
Er zijn twee redenen waarom onderzoekers lang dachten dat de omgeving van rode dwergen niet geschikt is voor het ontstaan en in standhouden van (intelligent) buitenaards leven. Beide redenen hebben alles te maken met de leefbare zone rond een rode dwerg. De leefbare zone is een denkbeeldige zone rond een ster. Eventuele planeten in deze zone ontvangen precies genoeg licht en dus warmte van hun ster om ‘leefbaar’ te zijn, dat wil zeggen: vloeibaar water te bevatten. Omdat rode dwergen veel kleiner zijn en minder licht en warmte afgeven dan bijvoorbeeld onze zon, zou je denken dat de leefbare zone rond een rode dwerg smaller is en de kans dat er een leefbare planeet rond zo’n ster draait ook kleiner is.

En dan de tweede reden: zelfs als er in die smalle leefbare zone een planeet te vinden is, dan is deze waarschijnlijk toch niet leefbaar, zo stelden onderzoekers. Omdat een rode dwerg weinig warmte afgeeft, bevindt de leefbare zone zich dicht bij de ster. Dat betekent dat ook de afstand tussen een planeet in die leefbare zone en de ster vrij klein is. Zo klein dat de planeet waarschijnlijk een synchrone rotatie kent. Dat wil zeggen dat altijd dezelfde zijde van die planeet op de ster gericht is. Het resultaat: de ene kant van de planeet is gloeiend heet en de ander zijde is veel kouder. Niet direct de beste plek voor het ontstaan en in standhouden van leven.

Oceanen en atmosferen
Maar toch gaat SETI nu dus op jacht naar leven nabij rode dwergen. Waarom? Recent onderzoek toont aan dat er op planeten rond rode dwergen leven mogelijk is, zelfs wanneer ze continu dezelfde zijde op die rode dwerg gericht hebben. Zolang die planeten maar oceanen en atmosferen hebben. Die atmosfeer of oceanen kunnen namelijk hitte van de dagzijde (de zijde die continu op de ster gericht is) naar de nachtzijde verplaatsen, waardoor toch een groot deel van de planeet leefbaar is.

.
Drie planeten rond een rode dwerg. Afbeelding: NASA / JPL-Caltech.

Ouder
Nu recent onderzoek aantoont dat leven rond rode dwergen helemaal niet uitgesloten is, is dit eigenlijk de beste plek om op zoek te gaan naar intelligent leven. Rode dwergen zijn gemiddeld miljarden jaren ouder dan zonachtige sterren. “Oudere zonnestelsels hebben veel meer tijd gehad om intelligente soorten voort te brengen,” benadrukt onderzoeker Seth Shostak.
Bovendien heeft recent onderzoek aangetoond dat ongeveer een zesde tot de helft van alle rode dwergen een planeet bezitten die zich in de leefbare zone bevindt. “Ongeveer driekwart van alle sterren zijn rode dwergen,” legt Shostak uit. “Dat betekent dat wanneer je een groot aantal van deze sterren bestudeert – laten we zeggen de dichtstbijzijnde 20.000 – deze gemiddeld de helft dichterbij staan dan de dichtstbijzijnde 20.000 zonachtige sterren.” En dichterbij betekent dat een eventueel signaal van die sterren en hun omgeving sterker is.

Naar verwachting gaat het onderzoek naar de 20.000 rode dwergen zo’n twee jaar in beslag nemen.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_161200559
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 09:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
31-03-2016

Jacht naar leven breidt zich uit naar 20.000 rode dwergen

Het SETI-instituut dat op zoek is naar buitenaards leven heeft haar jachtgebied uitgebreid en wel met 20.000 rode dwergen!

Het SETI-instituut is al jaren op zoek naar radiosignalen afkomstig van buitenaardse wezens. Maar die zoektocht – die tot op heden vruchteloos is – was eigenlijk altijd gericht op zonachtige sterren en hun omgeving. Maar nu gaat het instituut het over een andere boeg gooien: SETI richt de pijlen op 20.000 rode dwergen en hun omgeving.

Zonachtige sterren
“Rode dwergen hebben in het verleden weinig aandacht gekregen van SETI-wetenschappers,” erkent onderzoeker Jon Richards. “Dat komt doordat wetenschappers aannamen dat andere intelligente soorten zich zouden bevinden op planeten die draaien rond sterren die vergelijkbaar zijn met onze zon.”

[ afbeelding ]
Een artistieke impressie van een planeet die cirkelt rond een rode dwerg. Afbeelding: NASA / ESA / G. Bacon (STScI).

Twee redenen
Er zijn twee redenen waarom onderzoekers lang dachten dat de omgeving van rode dwergen niet geschikt is voor het ontstaan en in standhouden van (intelligent) buitenaards leven. Beide redenen hebben alles te maken met de leefbare zone rond een rode dwerg. De leefbare zone is een denkbeeldige zone rond een ster. Eventuele planeten in deze zone ontvangen precies genoeg licht en dus warmte van hun ster om ‘leefbaar’ te zijn, dat wil zeggen: vloeibaar water te bevatten. Omdat rode dwergen veel kleiner zijn en minder licht en warmte afgeven dan bijvoorbeeld onze zon, zou je denken dat de leefbare zone rond een rode dwerg smaller is en de kans dat er een leefbare planeet rond zo’n ster draait ook kleiner is.

En dan de tweede reden: zelfs als er in die smalle leefbare zone een planeet te vinden is, dan is deze waarschijnlijk toch niet leefbaar, zo stelden onderzoekers. Omdat een rode dwerg weinig warmte afgeeft, bevindt de leefbare zone zich dicht bij de ster. Dat betekent dat ook de afstand tussen een planeet in die leefbare zone en de ster vrij klein is. Zo klein dat de planeet waarschijnlijk een synchrone rotatie kent. Dat wil zeggen dat altijd dezelfde zijde van die planeet op de ster gericht is. Het resultaat: de ene kant van de planeet is gloeiend heet en de ander zijde is veel kouder. Niet direct de beste plek voor het ontstaan en in standhouden van leven.

Oceanen en atmosferen
Maar toch gaat SETI nu dus op jacht naar leven nabij rode dwergen. Waarom? Recent onderzoek toont aan dat er op planeten rond rode dwergen leven mogelijk is, zelfs wanneer ze continu dezelfde zijde op die rode dwerg gericht hebben. Zolang die planeten maar oceanen en atmosferen hebben. Die atmosfeer of oceanen kunnen namelijk hitte van de dagzijde (de zijde die continu op de ster gericht is) naar de nachtzijde verplaatsen, waardoor toch een groot deel van de planeet leefbaar is.

[ afbeelding ].
Drie planeten rond een rode dwerg. Afbeelding: NASA / JPL-Caltech.

Ouder
Nu recent onderzoek aantoont dat leven rond rode dwergen helemaal niet uitgesloten is, is dit eigenlijk de beste plek om op zoek te gaan naar intelligent leven. Rode dwergen zijn gemiddeld miljarden jaren ouder dan zonachtige sterren. “Oudere zonnestelsels hebben veel meer tijd gehad om intelligente soorten voort te brengen,” benadrukt onderzoeker Seth Shostak.
Bovendien heeft recent onderzoek aangetoond dat ongeveer een zesde tot de helft van alle rode dwergen een planeet bezitten die zich in de leefbare zone bevindt. “Ongeveer driekwart van alle sterren zijn rode dwergen,” legt Shostak uit. “Dat betekent dat wanneer je een groot aantal van deze sterren bestudeert – laten we zeggen de dichtstbijzijnde 20.000 – deze gemiddeld de helft dichterbij staan dan de dichtstbijzijnde 20.000 zonachtige sterren.” En dichterbij betekent dat een eventueel signaal van die sterren en hun omgeving sterker is.

Naar verwachting gaat het onderzoek naar de 20.000 rode dwergen zo’n twee jaar in beslag nemen.

(scientias.nl)
Spannend en zeer bedankt voor het posten!!
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_161206440
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2010 21:32 schreef Schonedal het volgende:
Nu wordt er gezocht naar signalen uit de ruimte in het microgolf gebied omdat wij nu eenmaal de radioteleskopen hebben die dat kunnen ontvangen.
Kan de zoektocht niet beter uitgebreid worden in het gebied van lichtgolven?
Gemoduleerd laserlicht kan ook een belangrijk communicatiemiddel zijn bij de aliens.
Lichtteleskopen hebben we ook in meer dan voldoende mate beschikbaar.
Misschien ontvangen we ooit wel eens intelligente communicatie met gravitatiegolven.
pi_161214804
SETI ^O^
pi_161215365
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2016 18:16 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Spannend en zeer bedankt voor het posten!!
^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_161351939
SETI searchers sharing their findings – Jacksonville Tech Time

It’s been a couple weeks now since news swept the Earth of something weird orbiting a distant star something so unusual, in fact, that some very serious scientists began to wonder out loud if the phenomenon might be created by something other than nature.

On cue, the folks at the SETI Institute swung into action, training their Alien Telescope Array on the star named KIC 8462852 to listen for any kind of signal that an intelligent civilization in the neighborhood might be sending us.
Late Thursday the Institute uploaded a paper detailing what they’ve heard so far, and it’s bad news for E.T. fans.

In short, if there are aliens around Tabby’s Star, they’re not being very loud.

“No narrowband radio signals were found at a level of 180 – 300 Jy in a 1Hz channel, or wideband signals above 100 Jy in a 100kHz channel,” writes the SETI Institute team in a paper uploaded to Cornell ‘s ArXiv.org.

A post on the institute’s blog explains a little bit more about the two types of signals the Allen Telescope Array was listening for from Tabby’s Star:

Narrow-band signals, of order 1 Hz in width, such as would be generated as a “hailing signal” for societies wishing to announce their presence. This is the type of signal most frequently looked for by radio SETI experiments. (2) Broad-band signals that might be due to beamed propulsion within this star system. If astroengineering projects are really underway in the vicinity of KIC 8462852, one might reasonably expect the presence of spacecraft to service this activity. If these craft are propelled by intense microwave beams, some of that energy might manifest itself as broad-band radio leakage.
In other words, since they didn’t find such signals, there wasn’t evidence to suggest that any civilizations around Tabby’s Star are trying to reach out to Earth directly.

If they fly microwave-propelled spacecraft around, it seems they may have laws requiring the installation of broadband mufflers.

“The history of astronomy tells us that every time we thought we had found a phenomenon due to the activities of extraterrestrials, we were wrong,” Institute astronomer Seth Shostak said in the blog post. “But although it’s quite likely that this star’s strange behavior is due to nature, not aliens, it’s only prudent to check such things out.”

The Institute and others will continue to study the strange distant star system to see if anyone is at home or if it’s just nature getting super-weird on us once again.
The Seti Institute, which searches for extra-terrestrial intelligence, has been investigating the possibility of an alien civilisation

“Although it’s quite likely that this star’s strange behaviour is due to nature, not aliens, it’s only prudent to check such things out.”

A scientific survey of the KIC 8462852 star system, which is 1,500 light years from Earth, was seeking to determine what had been causing it to dim.

There had been discussions that the occasional dimming could be being caused by an alien megastructure occasionally blocking the light.

The investigation saw scientists searching for the existance of radio signals which may suggest the existence of alien life.

It has now ruled out the existence of two types of radio signals which could indicate the presence of aliens who are either trying to communicate across space or who may be using spacecraft powered by intense microwave beams.

The Kepler space telescope had picked up signs that the star system had dimmed on occasions by up to 20 per cent.

Seti had considered one possibility was that a technologically adept civilisation had built megastructures in orbit around star, causing the dimming, for example with a large-scale astroengineering project.

Kepler telescope detects 2,700 ‘planets’ and up to 50 may be capable of harbouring life
The Kepler Telescope looks at light patterns in stars Photo: PA

It has trained its Allen Telescope Array on the star for more than two weeks.
The Array consists of 42 antennas, each 6 meters in size, and is located approximately 500km north of San Francisco in the Cascade Mountains.
“This is the first time we’ve used the Allen Telescope Array to look for relatively wide-band signals, a type of emission that is generally not considered in SETI searches,” said SETI Institute scientist Gerry Harp.

Seti says analysis of the Array data shows no clear evidence for either type of signal between the frequencies of 1 and 10 GHz

Seth Shostak, a veteran searcher for alien-life at the Seti Institute, says this suggest a “natural” phenomenom rather than the suggestion of alien life.

“The history of astronomy tells us that every time we thought we had found a phenomenon due to the activities of extraterrestrials, we were wrong,” he said.

“But although it’s quite likely that this star’s strange behaviour is due to nature, not aliens, it’s only prudent to check such things out.”

The group is going to continue monitoring the situation.

http://www.albanydailysta(...)-tech-time-8974.html
pi_163574633
06-07-2016

China bouwt grootste radiotelescoop ter wereld om naar aliens te zoeken

China’s nieuwe Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope (FAST) is afgelopen week voltooid. De telescoop is groter dan dertig voetbalvelden, en daarmee de grootste ter wereld.



De enorme schijf is samengesteld uit 4450 driehoekige panelen. Met deze nieuwe telescoop kunnen signalen van astronomische objecten en fenomenen die voor andere telescopen te zwak zijn worden opgepikt. Bovendien spitst de telescoop de oren voor signalen van aliens.

Gevoelig

‘Dankzij de omvang van de telescoop kunnen ook zwakke signalen worden opgevangen’, zegt Tim O’Brien van de universiteit van Manchester. ‘Grotere telescopen kunnen meer radiogolven opvangen. Bovendien zijn grote telescopen ook gevoeliger voor zwakke signalen.’

De bouw van FAST begon in 2011 in de provincie Guizhou in het zuidwesten van China. Het gevaarte staat in een kraterachtige omgeving, wat een ideale locatie is. De telescoop is zo ontworpen dat individuele panelen zich ook onafhankelijk van elkaar kunnen richten op radiogolven van specifieke objecten. Hierdoor kan de schotel een veel groter gebied bekijken en is hij gevoeliger dan andere telescopen.

Mogelijkheden

O’Brien zegt dat met FAST meer gedetailleerde studies gedaan kunnen worden naar pulsars, de ronddraaiende kernen van geïmplodeerde sterren. ‘Misschien vinden we nog meer pulsars buiten ons eigen sterrenstelsel’, zegt hij. Met deze telescoop zijn verschillende dingen mogelijk. Er kan onderzoek gedaan worden naar waterstof in verre sterrenstelsels; er kunnen moleculen in de ruimte worden gevonden; er kan gezocht worden naar natuurlijke radiogolven van planeten die om andere sterren draaien; en de telescoop kan helpen bij de zoektocht naar signalen van buitenaardse beschavingen.

Telescopennetwerk

O’Brien verwacht dat China regelmatig astronomen uit andere landen zal toestaan om gebruik te maken van de telescoop. ‘Met Europa’s Very Long Baseline Interferometry Network linken we telescopen van verschillende continenten aan elkaar. Zo creëren we een telescoop met een effectieve diameter die zo groot is als de aarde. Binnen dit netwerk zijn al verschillende Chinese telescopen opgenomen. We verwachten dat ook FAST onderdeel zal worden van de observaties.’

De observaties met FAST zullen beginnen in september, nadat de telescoop aan verschillende tests is onderworpen.

(newscientist.com)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 7 juli 2016 @ 15:09:54 #135
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_163580910
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2010 09:45 schreef Haushofer het volgende:
[ afbeelding ]

Deze maand is het 50 jaar geleden dat SETI werd opgestart door , de zoektocht naar buitenaards leven. Hier 50 SETI-feitjes op een rij:

[..]

De vraag is dan: hoe zinloos of zinvol is zo'n zoektocht? Kunnen we conclusies trekken uit min of meer 50 jaar radiostilte? Hoe betrouwbaar zijn onze overpeinzingen over buitenaards leven? En natuurlijk: is de volgende communicatiepoging weer een Beatles-liedje of worden het de Rolling Stones? :7
Zeer kansarm. Het probleem is dat signalen van zulke grote afstanden niet goed aankomen op zo'n kleine locatie als SETI of zelfs heel de Aarde. In het beste geval vangen we een paar bits op. Ik twijfel er niet aan dat er elders in het universum intelligent leven is, misschien zelfs in ons melkwegstelsel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met SETI gaat het zeer waarschijnlijk nooit lukken om telecommunicatiesignalen van een andere ontwikkelde soort te ontvangen.

Misschien kunnen we met deze technologie iets doen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_163968530
Het lijkt me dat er 2 kansen zijn. Ze zijn of intelligenter dan ons of dommer.

Als je bedenkt dat er in de tijd dat leven op aarde bestaat, waar wij maar een miniscule fractie van zijn en dat onze technologie pas 150 tot 100 jaar echt op gang komt, dan kan dat elders ook gelden.

Er zullen vast planeten zijn waar alleen dierlijk leven is.

Of planeten waar ze nu in een periode ongeveer vergelijkbaar met ons neolithicum of middeleeuwen leven.

Of als ze intelligenter zijn, misschien zijn ze 50 jaar verder op onze technologie. Of 100 jaar. Wat me niet genoeg lijkt voor een reis hierheen.

En zelfs als ze hier kunnen komen geloof ik niet dat ze interesse zullen hebben. Naast de technologie om hier te komen, zullen ze vast wel meer kunnen qua tech. Meer dan wat wij ons zouden kunnen voorstellen.

In het plunderen van de aarde geloof ik niet echt. Als ze hier komen hebben ze vast energie bronnen die wij niet kunnen bevatten. En het schijnt dat veel grondstoffen zich in grote hoeveelheden in het universum bevinden.

Daarnaast zouden ze zo op ons voorlopen in evolutie, bv door bio-engenering en toepasbare techniek, dat we voor hun net zijn als wat mieren voor ons zijn.

De enige reden die ik me kan bedenken is zoölogisch intresse. Maar vraag me af of ze daarvoor zouden landen. Keer scannen lijkt me dan handiger.

En zelfs als ze ons willen uitroeien, dan is dat vast niet zoals independence day. Ik denk dat we ineens allemaal weg zijn . Zo snel dat we niet eens merken dat we aan gevallen zijn.

Heeft Seti nut? Proberen kan nooit kwaad. Vraag me af wat er verder zou gebeuren hier op aarde, als we signalen vinden.
  FOK!Babe zondag 24 juli 2016 @ 02:25:33 #137
166319 Ian_Nick
You'll Never Find Me...
pi_163968570
Nooit, jullie zijn zinvol
pi_163989025
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 02:17 schreef droppus het volgende:
...
Er zullen vast planeten zijn waar alleen dierlijk leven is.
....
"dierlijk" (of "plantaardig") is al een veel te specifieke aardse vorm van evolutie. Is al heeel veel stappen verder dan eukaryoot leven. En dat eukaryote leven is hier op Aarde door omstandigheden en endosymbiose ontstaan vanuit het toen aanwezige specifieke aardse bacteriële leven.

Je kan beter meer algemene termen gebruiken als autotroof en heterotroof leven. Dat geeft iets aan over de soort stofwisseling. Complementaire vormen van stofwisseling.

Als de evolutie op Aarde helemaal overnieuw moest gebeuren, dan was het heel onwaarschijnlijk dat er dan weer een dierenrijk zou ontstaan. Er zou ook iets heel anders kunnen ontstaan. Het enige is dat er met de biochemische kringlopen telkens een equilibrum bereikt moet worden.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_164642421
17-08-2016

Australische MWA-radiotelescoop vindt (nog) geen aliens


Enkele antennes van de Australische Murchison Widefield Array-radiotelescoop. (Natasha Hurley-Walker)

Een speurtocht naar mogelijke radiosignalen van buitenaardse beschavingen, uitgevoerd met de Murchison Widefield Array-radiotelescoop (MWA) in West-Australië, heeft geen resultaten opgeleverd. Dat schrijven radioastronomen in een recent nummer van The Astrophysical Journal.

Al ruim zestig jaar wordt met behulp van radiotelescopen gezocht naar kunstmatige radiosignalen uit het heelal. Dit SETI-programma (Search for Extra-Terrestrial Intelligence) is tot nu toe voornamelijk uitgevoerd op relatief hoge radiofrequenties. De MWA - die nog steeds in aanbouw is - werkt echter op veel lagere frequenties (80-300 megahertz). De telescoop bestaat uit een groot aantal eenvoudige antennes, verspreid over een groot gebied in de West-Australische outback, en is vergelijkbaar met de Nederlandse LOFAR-telescoop.

Steven Tingay van het Australische ICRAR-instituut en zijn collega's hebben nu laagfrequente MWA-radiospectra bestudeerd van een gebied aan de sterrenhemel waarin met de Amerikaanse ruimtetelescoop Kepler enkele tientallen exoplaneten zijn ontdekt (planeten bij andere sterren dan de zon). Er werden geen kunstmatige radiosignalen gevonden, maar volgens de onderzoekers kan dat te maken hebben met de relatief lage gevoeligheid van de uitgevoerde speurtocht.

In de toekomst zullen met de MWA gevoeliger zoektochten worden verricht. Ook de toekomstige Square Kilometre Array-radiotelescoop (SKA), die uit tienduizenden antennes en schotels gaat bestaan, zal worden ingezet voor de speurtocht naar buitenaardse intelligentie. (GS)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_164979236
29-08-2016

Russische RATAN-telescoop vindt mysterieus radiosignaal


De centrale antenne van de Russische RATAN-radiotelescoop. (RATAN)

Met de Russische RATAN-radiotelescoop - een reflector-ring met een middellijn van 600 meter, opgesteld rond een centrale antenne - is een onverklaard radiosignaal opgepikt dat afkomstig is uit de richting van de ster HD 164595. Dat meldt wetenschapsjournalist Paul Gilster op de blogsite Centauri Dreams. Het signaal is al op 15 mei 2015 gedetecteerd, op een golflengte van 2,7 centimeter. De ware aard is nog volstrekt onduidelijk.

HD 164595 is een zonachtige ster met een leeftijd van ca. 6,3 miljard jaar op een afstand van 95 lichtjaar afstand in het sterrenbeeld Hercules. Hij wordt vergezeld door minstens één (gasvormige) planeet, met een omlooptijd van 40 dagen. Het is niet uitgesloten dat er rond de ster nog meer, kleinere planeten bewegen.

Of er sprake kan zijn van een kunstmatig radiosignaal, afkomstig van een intelligente beschaving, is volstrekt onduidelijk. De Russische ontdekkers roepen hun colleg's wereldwijd wel op om de ster continu in het oog te blijven houden. Tot op heden heeft het signaal zich niet herhaald.

De ontdekking zal volgens Gilster gepresenteerd worden tijdens het 67ste Internationale Astronautische Congres dat eind september plaatsvindt in Guadalajara, Mexico. (GS)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_164979257
30-08-2016

Radio Blip Sparks SETI Interest



An international team of astronomers has detected an interesting radio signal that appears to be originating from a nearby star system.

The signal was seen on May 15, 2015, by the RATAN-600 radio telescope in Zelenchukskaya, Russia, and it seems to be coming from HD 164595, a Sun-like star about 95 light-years away. The team has tracked the system for 15 months, and so far there have not been any repetitions.

HD 164595 is orbited by a warm-Neptune exoplanet. It has 16 times the mass of Earth and orbits its star every 40 days, making it too hot for life to have formed there. The spike in the radio signal was very powerful and it fits the profile for an artificial transmission, with only a one in 5,000 chance of it being a fluke of the instrument.

These facts are promising, but they don’t mean that it’s a signal from an alien civilization. Earthly radio interferences could explain this unique signal; sometimes even microwave ovens cause trouble for radio telescopes!

Another likely explanation is that the star acted as a lens and magnified a radio signal from a background source, making it appear that the signal was actually local. Sometimes, natural phenomena might appear artificial in origin, especially if we have not discovered anything like it before. For example, when first discovered, the pulsating neutron stars known as pulsars were nicknamed Little Green Men.

According to GeekWire, Douglas Vakoch, president of METI International, said his research group would start monitoring HD 164595 as soon as possible. The Boquete Optical SETI Observatory and the Allen Telescope Array will start keeping an ear on the system. Vakoch was responsible for the follow-up observations of Tabby’s Star last year.

Although the SETI observations are happening, some scientists are skeptical. Speaking to GeekWire, senior SETI astronomer Seth Shostak said: “This is a bit of a puzzling story, as the Russians found this signal a year ago or so, but just didn’t let others know. That’s not good policy, as what you really want is confirmation at another telescope, but… Is it real? The signal may be real, but I suspect it’s not ET.”

The observations will be presented later this month at the International Astronautical Congress.

(iflscience.com)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_164980882
30-08-2016

Mysterieus signaal uit de ruimte: dan toch geen aliens



© epa.

Sterrenkunde De hoop was vorig weekend gewekt dat de ontvangst door een Russische radiotelescoop van een "krachtig signaal" uit de ruimte een teken was van een buitenaardse intelligentie. Maar een Russische onderzoekster en het populair-wetenschappelijke magazine New Scientist hebben die hoop vandaag doen verdampen.

De gespecialiseerde website Centauri Dreams onthulde dat de radiotelescoop RATAN-600 in de Russische deelrepubliek Karatsjay-Tsjerkessia op 15 mei 2015 een krachtig signaal had ontvangen vanuit de omgeving van ster HD 164595 in het sterrenbeeld Hercules. Rond deze ster draait minstens één planeet. Het door de grootste radiotelescoop ter wereld opgevangen signaal liet denken aan een transmissie door een buitenlandse intelligentie.

Centauri Dreams maande evenwel meteen aan tot voorzichtigheid. Terecht, zo bleek.

Verstoring

De Russische onderzoekster Joelia Sotnikova zei vandaag dat het wellicht om een "aardse verstoring" ging. Het observatorium bereidt een verklaring voor om berichten over een telefoontje van E.T. naar de prullenbak te verwijzen.

Na de onthulling schoten volgens de New Scientist ook wereldwijd onderzoekers van het gespecialiseerde SETI in actie, maar zij kregen in archieven en met waarnemingen (nog) geen bevestiging van dat zo verhoopte telefoontje. Ook het SETI dacht aan "lokale interentie of andere ijkingsproblemen".

Omgekeerd waarschuwt het SETI dan weer dat dit niet betekent dat er rond HD 164695 sowieso geen buitenaardse beschaving is.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_165041010
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2010 09:45 schreef Haushofer het volgende:
[ afbeelding ]

De vraag is dan: hoe zinloos of zinvol is zo'n zoektocht? Kunnen we conclusies trekken uit min of meer 50 jaar radiostilte? Hoe betrouwbaar zijn onze overpeinzingen over buitenaards leven? En natuurlijk: is de volgende communicatiepoging weer een Beatles-liedje of worden het de Rolling Stones? :7
Mijn eerste kennismaking met SETI was tijdens het spel Civilization van Sid Meier (1.0, DOS) als kind. Ik had toen nog geen idee wat het precies betekende, het was gewoon een futuristisch wereldwonder dat punten opleverde.

Toen ik ging studeren had ik wat studiegenoten die hun pc dag en nacht aan lieten staan en 1 van de features was dat ze een of ander tooltje bleven draaien met fraaie roze (regenboog, maar het roze is blijven hangen) grafiekjes. " wat is dat?" Oh dat zoekt naar buitenaards leven...

Ik heb het altijd als iets volkomen onzinnigs beschouwd.

Ten eerste is het zoeken naar een speld in een miljard hooibergen.

Ten tweede, ok, je vind wat, wat dan? De kans dat de afzender van het bericht in ruimte-tijd bij ons in de buurt is, is wederom praktisch gelijk aan 0. Dus je hebt er helemaal niks aan.

We kunnen het geld beter besteden aan het verkennen van ons eigen zonnestelsel, dat heeft ten minste nog enige realistische haalbaarheid.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_165041720
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 08:42 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
30-08-2016

Mysterieus signaal uit de ruimte: dan toch geen aliens


[ afbeelding ]
© epa.

Sterrenkunde De hoop was vorig weekend gewekt dat de ontvangst door een Russische radiotelescoop van een "krachtig signaal" uit de ruimte een teken was van een buitenaardse intelligentie. Maar een Russische onderzoekster en het populair-wetenschappelijke magazine New Scientist hebben die hoop vandaag doen verdampen.

De gespecialiseerde website Centauri Dreams onthulde dat de radiotelescoop RATAN-600 in de Russische deelrepubliek Karatsjay-Tsjerkessia op 15 mei 2015 een krachtig signaal had ontvangen vanuit de omgeving van ster HD 164595 in het sterrenbeeld Hercules. Rond deze ster draait minstens één planeet. Het door de grootste radiotelescoop ter wereld opgevangen signaal liet denken aan een transmissie door een buitenlandse intelligentie.

Centauri Dreams maande evenwel meteen aan tot voorzichtigheid. Terecht, zo bleek.

Verstoring

De Russische onderzoekster Joelia Sotnikova zei vandaag dat het wellicht om een "aardse verstoring" ging. Het observatorium bereidt een verklaring voor om berichten over een telefoontje van E.T. naar de prullenbak te verwijzen.

Na de onthulling schoten volgens de New Scientist ook wereldwijd onderzoekers van het gespecialiseerde SETI in actie, maar zij kregen in archieven en met waarnemingen (nog) geen bevestiging van dat zo verhoopte telefoontje. Ook het SETI dacht aan "lokale interentie of andere ijkingsproblemen".

Omgekeerd waarschuwt het SETI dan weer dat dit niet betekent dat er rond HD 164695 sowieso geen buitenaardse beschaving is.

(HLN)
Op Engelstalige media die er wat dieper op ingaan dan zo'n oppervlakkig copypast stukje kan je lezen dat een medewerker van SETI met de nodige wanhoop verklaarde dat de journalisten er niets van begrijpen en dat ze dit compleet verkeerd hebben geïnterpreteerd. Er zouden volgens hem tal van natuurfenomenen zijn die dit signaal verklaren.
Helaas, geen teken van intelligent leven op zo'n korte afstand. ;)
Ik denk dat geen verstandig mens eraan twijfelt dat er ander intelligent leven is in het universum, alleen is de kans klein dat het op zo'n korte afstand is. De kans is wellicht zelfs zeer klein dat het in ons melkweg is aangezien organismes zich gedurende een hele lange tijd onafgebroken moeten kunnen ontwikkelen alvorens je een intelligente soort krijgt. Hier op aarde is het ook vaak mis gegaan voordat de apen zich lekker konden ontwikkelen. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165078082
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2010 10:40 schreef jdschoone het volgende:

[..]

Ik zie deze argumentatie zo vaak. “Het heelal is enorm, dus er moet nog ergens anders leven zijn”. Niet alleen is deze redenatie deductief volslagen onlogisch, het is volgens mij ook nog eens vrijwel onmogelijk. Vandaar dat ik SETI dus ook een compleet zinloos project vindt, behalve als men het zinnig vindt om geld over de balk te gooien.

In dit heelal doen zich de volgende opties voor.

1: Het heelal en materie in het heelal is oneindig. Dit zou niet alleen betekenen dat er ergens anders leven is, dit zou betekenen dat er oneindig veel leven is. Nu, ik kan heel veel over deze optie zeggen maar ik zal het op twee dingen houden. Op de eerste plaats is ‘oneindig’ alleen een theoretisch concept en is het een praktische onmogelijkheid (in ons heelal kan niets a priori oneindig zijn, leidt tot een logische contradictie). Belangrijker: wij weten het een en ander over het heelal; we weten dat het een begin heeft gehad, we weten ongeveer hoeveel massa het heelal bezit. Bovendien stellen de thermodynamische wetten dat er geen massa/energie bij het heelal gevoegd kan worden, dus zelfs al zou het heelal zelf (dwz de ruimtetijd) oneindig zijn, de massa en daarmee dus de substantie van het universum is dit zeker niet.

2: De materie van het heelal (en wellicht het heelal zelf) is eindig. Dit is wat wetenschappers op dit moment denken. Er zijn ongeveer 200 miljard sterrenstelsels, met elk ongeveer 100 miljard sterren. Dan wordt het een probabilistisch vraagstuk, namelijk: is het mogelijk dat in een universum met zo’n omvang leven voor een tweede keer spontaan ontstaat. Als je dan de kans weet op het ontstaan van leven, kun je gaan rekenen.

Het probleem is dat niemand exact de kans op het ontstaan van leven weet. Wel denken de meeste wetenschappers dat de kans heel erg klein moet zijn. Er zijn zoveel factoren die geschikt moeten zijn voor het überhaupt mogelijk zijn van leven dat 99% van het universum al afvalt. Even wat feiten op een rij.

1: Er zijn maar twee atomen die vier verbindingen met andere atomen kunnen aangaan, nodig voor complex leven. Dat zijn koolstof en silicium. Silicium heeft een aantal problematische eigenschappen waardoor het ongeschikt zou zijn voor het ontstaan van een levensvorm. Dus je hebt koolstof nodig.
2: Koolstof ontstaat in sterren, je moet dus in of dichtbij een sterrenstelsel zitten. Daarmee valt alle open ruimte tussen sterrenstelsel weg: daar bevinden zich geen sterren.
3: Je hebt ook water nodig. Water is het meest interactieve molecuul wat er bestaat, de meeste voedingsstoffen lossen erin op en ook het feit dat water, in vaste vorm lichter is dan in haar vloeibare vorm is noodzakelijk voor leven. (zie http://astrobiology.nasa.(...)st/question/?id=178)
4. Water in vloeibare vorm komt alleen voor op planeten, en nog specifieker, planeten die een baan om een ster hebben waarbij de temperatuur niet constant onder de 0 graden is of boven de 100 graden. Deze baan heet de Habitable Zone: http://en.wikipedia.org/wiki/Habitable_zone
5. Ook de locatie binnen een sterrenstelsel is van belang. Het centrum van een sterrenstelsel bevat teveel straling voor leven; de ringen zijn geboorteplaatsen voor nieuwe sterren en derhalve ook problematisch. Het beste is om tussen de ringen te zitten.
6. Bovenstaande is nog slechts de juiste planeet. Dan moet leven nog tot ontstaan komen, dus een complex mechanisme dat zichzelf kan repliceren moet spontaan ontstaan. De kans hierop is voor zover wij weten zeer klein.

Ik zou deze lijst gigantisch veel groter kunnen maken, maar ik hoop dat ik mijn punt heb gemaakt. Zelfs in dit hele grote heelal is de kans op het ontstaan van leven wellicht nog heel erg klein. Het feit dat wij er zijn is dan al bijzonder, laat staan dat er nog andere levensbronnen zijn. Natuurlijk zitten er wat assumpties vast aan dit argumenten, en wellicht blijken die later incorrect te zijn, maar voor zover wij nu kunnen weten met onze huidige kennis is het nogal irrationeel om in aliens te geloven.
Ja menselijke arrogantie dit, als er leven kan ontstaan dan ontstaat het en er zijn genoeg plekken waar het kan aangezien het universum zo groot is. Vroegah dachten we ook dat de aarde het middelpunt is omdat er geen tegenbewijs was. Nu denken sommige mensen dat er geen buitenaards leven is omdat we niet zeker kunnen weten.

Je gaat ook totaal voorbij aan alle manen die er zijn, maakt de kans nog een stuk groter.
pi_165078176
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:45 schreef mBram_van_Loon het volgende:

[..]

Op Engelstalige media die er wat dieper op ingaan dan zo'n oppervlakkig copypast stukje kan je lezen dat een medewerker van SETI met de nodige wanhoop verklaarde dat de journalisten er niets van begrijpen en dat ze dit compleet verkeerd hebben geïnterpreteerd. Er zouden volgens hem tal van natuurfenomenen zijn die dit signaal verklaren.
Helaas, geen teken van intelligent leven op zo'n korte afstand. ;)
Ik denk dat geen verstandig mens eraan twijfelt dat er ander intelligent leven is in het universum, alleen is de kans klein dat het op zo'n korte afstand is. De kans is wellicht zelfs zeer klein dat het in ons melkweg is aangezien organismes zich gedurende een hele lange tijd onafgebroken moeten kunnen ontwikkelen alvorens je een intelligente soort krijgt. Hier op aarde is het ook vaak mis gegaan voordat de apen zich lekker konden ontwikkelen. ;)
Die redenatie kan je ook omdraaien, ondanks dat aarde perfect voor leven is duurde het erg lang maar dat betekent dus dat het op andere planeten wel snel lukte.
pi_165078662
Volgens mij is SETI wel weggegooid geld maar kosmologie zelf niet, aangezien we hierdoor veel dingen hebben die er anders nooit waren geweest.

Een van de zaken waar ik mij aan stoor is dat wetenschappers hebben bepaald waar leven precies aan moet voldoen. Een van de mensen hierboven heeft het bijvoorbeeld over water en koolstof. Waarom dit noodzakelijk is voor leven, het is mij een raadsel. Anderzijds ook weer niet, het is namelijk erg "aardig" gedacht. De Aarde heeft bepaalde zaken nodig voor ontwikkeling van leven DUS dat geldt in andere delen van het universum ook. Maar dit is een drogredenering. Ik snap het wel hoor, je moet toch ergens vanuit gaan anders kun je van alles fantaseren. Maar het is gewoon vanuit arrogantie gedacht, zonder de kleinheid van onze kennis in acht te nemen.

Ik denk dat er overal leven is, maar in andere dimensies. De zogenaamde aliens (wij zijn zelf ook aliens, gebracht door kometen) kunnen wij nooit zien en zij ons niet. Ze zouden naar de Aarde kijken en niks aan wezens zien, dan komen ze hier op Aarde met hun machines en denken dat het uitgestorven is. Simpelweg omdat hun hersenen (of hun denkorgaan) anders zijn geevolueerd dan de onze.
Dat is ook machtig mooi aan leven en evolutie, alles wat nodig is om te overleven wordt ontwikkeld, de rest wordt uitgezet.
Als onze hersenen alles zouden doorgeven wat er is in het universum zouden we gek worden.

Dit laatste is overigens mijn denken, wat je ook kan noemen fantasie.
Ik ben weg, omdat ik discussies met mensen niet meer zinvol vind. Groetjes
pi_165097106
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 13:30 schreef Berjan1986II het volgende:
Volgens mij is SETI wel weggegooid geld maar kosmologie zelf niet, aangezien we hierdoor veel dingen hebben die er anders nooit waren geweest.

Een van de zaken waar ik mij aan stoor is dat wetenschappers hebben bepaald waar leven precies aan moet voldoen. Een van de mensen hierboven heeft het bijvoorbeeld over water en koolstof. Waarom dit noodzakelijk is voor leven, het is mij een raadsel. Anderzijds ook weer niet, het is namelijk erg "aardig" gedacht. De Aarde heeft bepaalde zaken nodig voor ontwikkeling van leven DUS dat geldt in andere delen van het universum ook. Maar dit is een drogredenering. Ik snap het wel hoor, je moet toch ergens vanuit gaan anders kun je van alles fantaseren. Maar het is gewoon vanuit arrogantie gedacht, zonder de kleinheid van onze kennis in acht te nemen.

Ik denk dat er overal leven is, maar in andere dimensies. De zogenaamde aliens (wij zijn zelf ook aliens, gebracht door kometen) kunnen wij nooit zien en zij ons niet. Ze zouden naar de Aarde kijken en niks aan wezens zien, dan komen ze hier op Aarde met hun machines en denken dat het uitgestorven is. Simpelweg omdat hun hersenen (of hun denkorgaan) anders zijn geevolueerd dan de onze.
Dat is ook machtig mooi aan leven en evolutie, alles wat nodig is om te overleven wordt ontwikkeld, de rest wordt uitgezet.
Als onze hersenen alles zouden doorgeven wat er is in het universum zouden we gek worden.

Dit laatste is overigens mijn denken, wat je ook kan noemen fantasie.
Dat is een van de problemen die we hebben. We hebben maar 1 voorbeeld van evolutie van leven en we weten niet, in het geval er ander leven bestaat in het universum, of het uit de dezelfde bouwstoffen bestaat, Dna, evolutie, enz...
dat terzijde, hebben we dus wel 1 voorbeeld waaruit leven kan opgebouwd zijn, en dat zijn elementen die je overal in het universum in overvloed aantreft, dus het is nog niet zo gek om te denken dat elders soortgelijke processen plaatsvinden En het feit dat je maar 1 voorbeeld hebt leidt tot deze manier van zoeken naar leven elders in het universum... het is ook moeilijk voor te stellen hoe het anders zou kunnen zijn tot je het tegenkomt, en dat maakt het juist allemaal zo spannend ;)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_170375520
20-04-2017

Nog geen kunstmatige buitenaardse signalen opgepikt met ‘Breakthrough Listen’


De 100-meter Green Bank Telescope. (Green Bank Observatory)

Breakthrough Listen – een initiatief van internet-investeerder Yuri Milner, gericht op het zoeken naar kunstmatige radiosignalen uit de ruimte – heeft de eerste oogst aan meetgegevens gepubliceerd. Tijdens het eerste jaar zijn 692 sterren ‘afgeluisterd’ met de grote Green Bank-radiotelescoop in West Virginia (VS). Daarbij zijn elf opvallende signalen opgepikt, maar nader onderzoek heeft uitgewezen dat het waarschijnlijk niet om kunstmatige signalen van buitenaardse oorsprong gaat.

Van elk van de 692 sterren zijn drie keer vijf minuten radiowaarnemingen gedaan. Vervolgens zijn de registraties met behulp van speciale software geanalyseerd. Bij deze analyse wordt gelet op radiosignalen die zich onderscheiden van natuurlijke processen. Te denken valt aan signalen met een smalle bandbreedte, pulsaties, onregelmatigheden in het spectrum en andere ongewone kenmerken. Speciale algoritmen moeten ervoor zorgen dat signalen van aardse bronnen, zoals satellieten, buiten beschouwing worden gelaten.

De wetenschappers van Breakthrough Listen zullen vanaf nu ongeveer eens per half jaar verslag doen van hun waarnemingen. Het project loopt tot 2026. (EE)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_171566439
08-06-2017

Mysterie buitenaards wow-signaal opgelost



Het is meestal oorverdovend stil in de ruimte. Al decennia luisteren mensen met radiotelescopen naar het heelal, in de hoop een signaal op te vangen van een buitenaardse beschaving. Maar tot nu toe is zo’n ontdekking uitgebleven. Of toch niet? In 1977 ving astronoom Jerry Ehman van Ohio State University een signaal op dat 72 seconden aanhield. Op de computeruitdraai die hij maakte van die avond schreef hij het woord ‘wow’ bij het signaal.

Het stuk computerpapier (foto) werd iconisch. Waren het buitenaardse wezens die het radiosignaal hadden geproduceerd? Het kwam van de sterrengroep Chi Sagittarii, stond daar misschien een radiomast? Niemand die het wist. Daarna was het weer stil. Veertig jaar lang. Het wow-signaal werd gezien als een toeval, misschien wel een fout in de programmatuur.

Maar het mysterie is nu eindelijk opgelost. En nee, het zijn geen groene mannetjes die met de radio aan het spelen waren. Astronomen van het Amerikaanse St Petersburg College hebben ontdekt dat er twee kometen zijn die een dergelijke verstoring op de radioband veroorzaken. De twee kometen, 266P/Christensen en 335P/Gibbs, hebben een dikke laag waterstof om zich heen hangen. Die laag produceert een zwak signaal op 1420 MHz, exact de frequentie van het wow-signaal.

Ze waren vanaf de aarde gezien in 1977 bovendien op de juiste plek om de indruk te wekken dat het signaal van Chi Sagittarii kwam.

Het is een tegenvaller voor mensen die geloven dat het wow-signaal daadwerkelijk een teken was van buitenaardse intelligentie. Maar die groep is in de loop der jaren sowieso erg geslonken. Ook al omdat er nooit meer iets werd gehoord uit de omgeving van Chi Sagittarii. Voor astronomen is het fijn dat ze nu eindelijk een verklaring hebben. Wetenschappers hebben een hekel aan losse eindjes. Maar of we buitenaards leven ooit gaan vinden?

(faqt.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')