abonnement Unibet Coolblue
pi_80311142
Ik heb een schuin dak precies op het zuiden welke ik wil gebruiken water te verwarmen voor mijn zwembad. Op het dak liggen donker groene "damwand" platen. Deze worden loeiheet als de zon er even opstaat.Nu heb ik bijna alles bij elkaar besteld om e.e.a. te fabriceren.

Ik moet alleen nog een tuinslang over het dak leggen, maar in welke tuinslang neemt het water de meeste warmte op. Een donkere of een doorzichtige?
pi_80311279
een donkere, probeer een zwarte vinden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_80311659
zwarte tyleenslang.
Do you think I'm tired? You think I'm getting tired? You're the one whose gonna crack! You'll crack! You'll cry and beg! You'll Scream! Oh, yeah, you'll scream, you big, fat, ugly cow! You'll scream!
pi_80311691
http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtegeleiding

Stoffen met een hoge lambda waarde isoleren slecht (koper, zilver, goud) stoffen met een lage lamdba waarde isoleren goed. Ik gok dat de meeste tuinslangen gemaakt zijn van polyetheen PE, maar misschien kun je wat rondkijken naar slangen van verschillende materialen en dan de lambda waardes vergelijken.

Het coefficient wordt uitgedrukt in watt per meter * kelvin.. dat wil dus zeggen dat de wanddikte en de isolatiewaarde van je tuinslang een lineair verband hebben. Een dunnere wanddikte kan dus meer verschil maken als een andere materiaalkeuze.
pi_80311787
Zou je daarvoor geen tyleen waterleidingslang kunnen gebruiken die is in elk geval zwart.

oeps ben al te laat met reageren zie ik, men is me al voor!
wie het laatst lacht is het traagst van begrip
  † In Memoriam † woensdag 14 april 2010 @ 17:40:10 #6
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_80312105
Gezien de post van Robin kan je beter koperen leidingen over je dak leggen, tenzij je slangmateriaal vindt dat een beetje goed geleidt.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_80313296
quote:
Op woensdag 14 april 2010 17:40 schreef Barbaaf het volgende:
Gezien de post van Robin kan je beter koperen leidingen over je dak leggen,
En dan sluiten we hier een weddenschap over hoevel dagen al het koper weggejat is
pi_80319889
quote:
Op woensdag 14 april 2010 18:18 schreef Keiichi het volgende:

[..]

En dan sluiten we hier een weddenschap over hoevel dagen al het koper weggejat is
Koperen- of aluminium leidingen zijn wel de beste keuze.
En je moet ze natuurlijk wel even zwart spuiten voor montage, zo nemen ze nog beter de warmte op.
pi_80320982
Leuke antwoorden allemaal. Denk dat ik voor die zwarte tyleen slang ga.
Kan daar gardena spul op? Vast wel, zal ff zoeken zo.
Als mijn gele tuinslang even in de zon op het terras ligt wordt deze al snel erg warm.

Je heb ook el nino systemen. Dat is met rubberen slangen.

Koper wordt ff te gek maar is wel een mooie oplossing
pi_80322926
De maat van tyleen slang naar tuinslang is wel anders dacht ik, tyleen is 16 of 22 milimeter, tuinslang ben ik vergeten.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_80326209
Zwarte tyleenslang!

en niet 1 lang stuk nemen.. maar meerdere stukken naast elkaar zodat t water er langzamer doorloopt en je pomp minder hard hoeft te werken
pi_80328287
quote:
Op woensdag 14 april 2010 21:17 schreef Onvindbaar het volgende:
Leuke antwoorden allemaal. Denk dat ik voor die zwarte tyleen slang ga.
Kan daar gardena spul op? Vast wel, zal ff zoeken zo.
Als mijn gele tuinslang even in de zon op het terras ligt wordt deze al snel erg warm.

Je heb ook el nino systemen. Dat is met rubberen slangen.

Koper wordt ff te gek maar is wel een mooie oplossing
dat elnino systeem is wel interessant en helemaal niet zo duur, dat ga ik in huis halen denk ik
namaste
pi_80332489
Ik denk dat ik er voorlopig uit ben.
Bij de Action hebben ze toevallig 20 meter zwarte tuinslang voor 4.99 in de aanbieding. Ik haal 3 stukken = 60 meter.
Hou ik eerst een Proof-of-Concept, kan ik geen buil aan vallen.

Mocht dit niet werken dan ga voor meerdere stukken tyleenslang.

En ach...als het erg warm is vind ik koud water ook wel weer lekker
  donderdag 15 april 2010 @ 14:20:59 #14
53151 T42
Pinball Wizard
pi_80343869
quote:
Op donderdag 15 april 2010 08:50 schreef Onvindbaar het volgende:
Ik denk dat ik er voorlopig uit ben.
Bij de Action hebben ze toevallig 20 meter zwarte tuinslang voor 4.99 in de aanbieding. Ik haal 3 stukken = 60 meter.
Hou ik eerst een Proof-of-Concept, kan ik geen buil aan vallen.

Mocht dit niet werken dan ga voor meerdere stukken tyleenslang.

En ach...als het erg warm is vind ik koud water ook wel weer lekker
ga ik ook eens halen

ben ook bezig met hybride systeem waar een houtkachel in komt (heb een intex bubbelbad)
pi_80347611
quote:
Op donderdag 15 april 2010 14:20 schreef T42 het volgende:

[..]

ga ik ook eens halen

ben ook bezig met hybride systeem waar een houtkachel in komt (heb een intex bubbelbad)
k vind t idee van 60 meter slang niet gek.. gezien ons bad nog leeg is..


mischien maar een paar rollen kopen en daar mee t bad vullen straks.. plat dak genoeg !
pi_80350662
quote:
Op woensdag 14 april 2010 21:17 schreef Onvindbaar het volgende:
Leuke antwoorden allemaal. Denk dat ik voor die zwarte tyleen slang ga.
Kan daar gardena spul op? Vast wel, zal ff zoeken zo.
Als mijn gele tuinslang even in de zon op het terras ligt wordt deze al snel erg warm.
Je wilt dit toch niet gaan vergelijken met onderstaand systeem hoop ik....
quote:
Je heb ook el nino systemen. Dat is met rubberen slangen.

pi_80350986
quote:
Op donderdag 15 april 2010 17:20 schreef klipper het volgende:

[..]

Je wilt dit toch niet gaan vergelijken met onderstaand systeem hoop ik....
[..]

de doorstroomsnelheid is bepalend voor de opgenomen warmte
pi_80353151
quote:
Op donderdag 15 april 2010 17:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

de doorstroomsnelheid is bepalend voor de opgenomen warmte
Maar dat is dus niet de enige factor.
een rietje is ook zo warm, maar daar verwarm je nog geen zwembad mee.

Doorstroomsnelheid is 1, volume is 2, en met 30, 60 of 90 meter slang kom je er gewoonweg niet mee.
Het systeem wat ts aanhaalt heeft het wel over matten van 33 cm breed en 6 meter lang per mat, als voorbeeldberekening hebben ze zelfs 20m2 mat aangehouden, er is ook duidelijk te zien dat de afstand onderling hooguit een kleine 5 cm hart op hart is, met een mat van 33 cm breed en 6 meter lang praat je dan al over 45 meter slang per mat, waarvan niet alleen de slang warm wordt, maar de gehele mat welke dus ook in zijn geheel zijn warmte afgeeft.
Voor een beetje werking heb je echter al een veelvoud van deze matten nodig, in hun voorbeeld hebben ze het al over 10 matten, ofwel 450 meter slang welke onderling continue doorverbonden is.
  donderdag 15 april 2010 @ 18:45:18 #19
53151 T42
Pinball Wizard
pi_80353608
quote:
Op donderdag 15 april 2010 08:50 schreef Onvindbaar het volgende:
Ik denk dat ik er voorlopig uit ben.
Bij de Action hebben ze toevallig 20 meter zwarte tuinslang voor 4.99 in de aanbieding. Ik haal 3 stukken = 60 meter.
Hou ik eerst een Proof-of-Concept, kan ik geen buil aan vallen.

Mocht dit niet werken dan ga voor meerdere stukken tyleenslang.

En ach...als het erg warm is vind ik koud water ook wel weer lekker
ben geweest en zer hadden alleen groene slang
pi_80374995
Klopt, groene "bewapening" in een zwarte slang. Ik heb er drie gehaald.
Daardoor lijkt ie groen. Was ook wel een beetje ene domper aangezien de slang op het plaatje toch echt zwart lijkt.

Ik snap overigens niet hoe het kan, 4.99 voor 20 meter slang + nep gardena spul.
Maar het spul is wel lekvrij en volledig compatible met Gardena.

Een test gedaan op mijn beige terras. Slang neergelegd in de zon en na een paar minuten toch een aanzienlijke termperatuur verhoging. Heb niet gemeten. gewoon gevoeld met het handje.

Of het nut heeft om 60 meter slang op het dak te leggen? Geen idee.
Maar ik ga het wel proberen. Als dat niet werkt kan ik verder zoeken en wellicht die El Nino aanschaffen.
Morgen wordt het mooi weer, dan ga k het bad opzetten.
  vrijdag 16 april 2010 @ 14:06:42 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_80383470
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 10:22 schreef Onvindbaar het volgende:
Klopt, groene "bewapening" in een zwarte slang. Ik heb er drie gehaald.
Daardoor lijkt ie groen. Was ook wel een beetje ene domper aangezien de slang op het plaatje toch echt zwart lijkt.

Ik snap overigens niet hoe het kan, 4.99 voor 20 meter slang + nep gardena spul.
Maar het spul is wel lekvrij en volledig compatible met Gardena.

Een test gedaan op mijn beige terras. Slang neergelegd in de zon en na een paar minuten toch een aanzienlijke termperatuur verhoging. Heb niet gemeten. gewoon gevoeld met het handje.

Of het nut heeft om 60 meter slang op het dak te leggen? Geen idee.
Maar ik ga het wel proberen. Als dat niet werkt kan ik verder zoeken en wellicht die El Nino aanschaffen.
Morgen wordt het mooi weer, dan ga k het bad opzetten.
heb dat wel vaker
heb een led lamp met afstands bediening er gekocht 3 euro inc batterijen voor alle 2 (ab en ledlamp)
pi_80853234
Nog even de resultaten:

Ik heb een zwembad van ongeveer 15.000 liter
60 meter tuinslang waar ik een deel van het water door pomp
Dit gaat met zo'n 3 liter per minuut.
De slang ligt naast het zwembad in de zon
Dit word verwarmt op een dag als vandaag met zo'n 3 tot 4 graden.

En voor de duidelijkheid, vandaag was het ongeveer 22 graden met een laf zonnetje door de sluimer bewolking heen.

Conclusie, het werkt!
Ik ga nu het systeem perfectioneren en wellicht officiele matten kopen voor de warmte wisseling.
pi_80853886
En vergeet jezelf vooral niet even en schouderklopje te geven
dat je dit allemaal zo hebt weten te bewerkstelligen.
75 topics = FIN
pi_80858452
quote:
Op donderdag 29 april 2010 19:50 schreef Onvindbaar het volgende:
Nog even de resultaten:

Ik heb een zwembad van ongeveer 15.000 liter
60 meter tuinslang waar ik een deel van het water door pomp
Dit gaat met zo'n 3 liter per minuut.
De slang ligt naast het zwembad in de zon
Dit word verwarmt op een dag als vandaag met zo'n 3 tot 4 graden.

En voor de duidelijkheid, vandaag was het ongeveer 22 graden met een laf zonnetje door de sluimer bewolking heen.

Conclusie, het werkt!
Ik ga nu het systeem perfectioneren en wellicht officiele matten kopen voor de warmte wisseling.
ik heb een badje van slechts 6.000 liter en bij mij heeft het water vandaag net de 20 graden aangetikt, dit is dus zonder warmteslangen oid alleen zonkracht! jou systeem klinkt dus wel interessant
namaste
  † In Memoriam † donderdag 29 april 2010 @ 22:31:28 #25
37843 lady-wrb
kortaf
pi_80858686
o hier moet ik ook even meelezen voor dat ik mijn bad opzet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')